Terug Gemeenteraad

Mon 25/03/2024 - 20:00 Gemeenteraadszaal

Openbaar

  • Gevraagd wordt om het verslag van de vorige zitting goed te keuren.

    Beslissing: éénparig goedgekeurd

  • Exploitatie

     

    Ontvangsten:

    24 064,60

    Uitgaven

    -73 087,24

    Exploitatieoverschot 2022

    36 486,91

    Gewone exploitatietoelage

    37 672,26

    Overschot exploitatie

    25 136,53

    Investeringen

     

    Ontvangsten

    12 165,46

    Uitgaven:

    0,00

    Investeringstekort 2022

    -6 591,80

    Overschot investeringen

    5 573,66

    Advieséénparig gunstig

  • Exploitatie

     

    Ontvangsten:

    36 374,04

    Uitgaven

    -64 555,53

    Exploitatieoverschot 2022

    22 926,18

    Exploitatietoelage

    29 977,06

    Overschot exploitatie

    24 721,75

    Investeringen

     

    Ontvangsten

    37 500,00

    Uitgaven

    -37 500,00

    Overschot / Tekort investeringen

    0,00

    Advies: éénparig gunstig

  • Exploitatie

     

    Ontvangsten

    5 889,65

    Uitgaven

    -42 033,97

    Exploitatieoverschot 2022

    23 801,77

    Exploitatietoelage

    27 793,70

    Overschot exploitatie

    15 451,15

    Investeringen

     

    Ontvangsten

    0,00

    Uitgaven

    -0,00

    Investeringsoverschot 2022

    0,00

    Overschot / Tekort investeringen

    0,00

    Advies: éénparig gunstig

  • Exploitatie

     

    Ontvangsten

    7 737,35

    Uitgaven

    -18 005,78

    Exploitatieoverschot 2022

    22 651,45

    Exploitatietoelage

    21 291,75

    Overschot exploitatie

    33 157,00

    Investeringen

     

    Ontvangsten

    50 072,94

    Uitgaven

    -47 097,07

    Investeringsoverschot 2022

    3 779,70

    Overschot investeringen

    7 273,34

    Advieséénparig gunstig

  • Gevraagd wordt om de akte pachtverzaking van tweeëndertig aren negenenvijftig centiaren (32a59ca) grond met aanhorigheden gelegen nabij de Ieperstraat gekadastreerd 1ste afdeling, sectie C nr. 1349/D goed te keuren.

    Beslissing: éénparig goedgekeurd

  • Gevraagd wordt om de ontwerpakte verkoop goed te keuren voor een perceel grond gelegen aan de Ieperstraat met een oppervlakte van eenenveertig aren negenenvijftig centiaren (41a59ca).

    Beslissing: goedgekeurd met 13 ja-stemmen (CD&V-fractie, fractie Allen 8830) en 7 onthoudingen (fractie Groep 21)

  • Het betreft de kosteloze overdracht van een perceel grond, gelegen te Gits, hoek Noordabeelstraat - Torhoutstraat, sectie E 822K P0000 , voor een grootte van drieënzeventig centiare (73ca), zonder beding van prijs.

    Beslissingéénparig goedgekeurd

  • Voorgesteld wordt om het ontwerp participatiereglement goed te keuren.

    Beslissing: éénparig goedgekeurd

  • Voorgesteld wordt om het ontwerp klachtenreglement goed te keuren.

    Beslissing: éénparig goedgekeurd

  • Voorgesteld wordt om het ontwerp van het toewijsreglement zoals voorgelegd door de toewijsraad van woonmaatmaatschappij Thuiswest goed te keuren.

    Beslissing: éénparig goedgekeurd

  • Voorgesteld wordt om toe te treden tot de kostendelende vereniging intergemeentelijke dienst omgevingsvergunning en handhaving – WVI en dit voor een tijdsbesteding van 4u/week.

    Beslissing: éénparig goedgekeurd

  • Artikel 1 bepaalt het toepassingsgebied. De bedoeling van het reglement is om vooral de bijkomende werklast te beperken. Het opvragen van informatie (van vooral particulieren) over de eigen woning is een belangrijke vorm van dienstverlening die ook niet leidt tot een grote bijkomende werklast. Vandaar dat het retributiereglement niet van toepassing is op dergelijke aanvragen. Enkele voorbeelden:

    - Iemand koopt een bestaande woning en vraagt de plannen op. Er zijn twee dossiers, de oorspronkelijke vergunning voor de woning en later werd ook een carport opgericht. Het retributiereglement is niet van toepassing.

    - Iemand koopt een voormalige hoeve en vraagt alle plannen op. Er zijn 6 dossiers: 2 dossiers waarbij een stal werd gebouwd, 1 dossier waarbij allerlei verharding werd aangelegd bij de stallen, 1 dossier voor de herbouw van de bedrijfswoning, 1 dossier voor de functiewijziging naar residentiële woning met woningbijgebouwen en 1 dossier waarbij de historische schuur werd heringericht als woningbijgebouw met garage. In dat geval is het dossier voor de herbouw van de bedrijfswoning niet onderworpen aan het retributiereglement, de andere dossiers wel. De functiewijziging slaat immers op het gehele voormalige landbouwbedrijf (ook de stallen en de schuur). De schuur is een voormalig landbouwbedrijfsgebouw en is geen ‘gewone’ garage zoals bij een residentiële woning.

    Dit reglement voert geen retributie in voor een dossiertaks bij het aanvragen van omgevingsvergunningen of meldingen. Dit blijft kosteloos, behalve waar de regelgeving het anders bepaalt (kostprijs aangetekende brieven bij een openbaar onderzoek).

    Artikel 2 geeft enkele definities.

    Artikel 3 bepaalt de hoogte van de retributie. Er is gekozen voor een eenvoudige benadering om 25 euro per dossier te vragen.

    Wat betreft de hoogte van het bedrag is er niet gekozen om dit per gekopieerd plan of document te doen. Immers: voor de invoering van de digitale bouwaanvraag (DBA) en later de digitale omgevingsvergunning, waren de diverse plannen gebundeld op één of enkele plannen. Bij de nieuwe dossiers moeten alle plannen verplicht op een apart document worden aangeleverd. Bij een gemiddeld dossier spreken we al snel over 20 plannen. Ook bij oudere dossiers vinden we heel wat variatie: dossiers met maar één plan maar ook grote dossiers met 10 of meer plannen.

    Een andere berekeningswijze (per gekopieerd plan en per gekopieerd document) zou vrij omslachtig zijn. De voorgestelde retributie van 25 euro per dossier is een praktische werkwijze.

    Indien op verschillende momenten informatie gevraagd wordt over hetzelfde dossier, dient telkenmale het retributiereglement toegepast te worden. Voorbeeld: op datum 1 vraagt persoon A inlichtingen over dossier D1. Op datum 2 vraagt persoon B inlichtingen over hetzelfde dossier D1. Op datum 3 vraagt persoon A terug inlichtingen over hetzelfde dossier D1. In alle drie de genoemde gevallen is de retributie verschuldigd.

    Artikel 4 bepaalt dat een aantal instellingen vrijgesteld zijn. We denken aan andere overheden, zorginstellingen, onderwijsinstellingen enz.

    Artikel 5 bepaalt hoe de dossierinformatie wordt afgeleverd. Over het algemeen kan dit vrij snel gaan, indien dossiers al eerder werden ingescand. Naar schatting is ongeveer 1/3 tot de helft van de stedenbouwkundige dossiers ingescand, voor de milieudossiers ligt dit aandeel lager.

    Artikels 6 en 7 gaan over een aantal modaliteiten.

    Beslissing: éénparig goedgekeurd

  • Gevraagd wordt om de wijziging van het premiereglement voor maatregelen inzake duurzaam bouwen, rationeel energieverbruik, isolatie en regenwater goed te keuren.

    Beslissing: éénparig goedgekeurd

  • Voorgesteld wordt om de samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Hooglede en het Regionaal Landschap West-Vlaamse Hart VZW goed te keuren.

    Beslissing: éénparig goedgekeurd

  • Tussen het kruispunt met de Drogenbroodstraat en tot aan de woning met nr. 52 wordt de snelheid beperkt tot max. 50 km/u. Gevraagd wordt om deze wijziging van het aanvullend reglement goed te keuren.

    Beslissing: éénparig goedgekeurd

  • Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. 2024-005 en de raming voor de opdracht “Aanleg kunstgrasveld voetbal Hooglede”, opgesteld door de ontwerper, Sport Vlaanderen. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 510.000 excl. btw of € 617.100 incl. 21% btw.

    Beslissing: goedgekeurd met 13 ja-stemmen (CD&V-fractie, fractie Allen 8830), 7 onthoudingen (fractie Groep 21)

  • Voorgesteld wordt om het reglement op het aanplakken van verkiezingsaffiches en het organiseren van gemotoriseerde optochten goed te keuren.

    Beslissing: éénparig goedgekeurd

  • Voorgesteld wordt om OVAM aan te stellen als gewestelijk vaststeller, waarbij de personeelsleden aangeduid door de leidend ambtenaar van deze entiteit, een vaststellingsbevoegdheid krijgen voor de gemeentelijke administratieve sancties van de gemeente Hooglede, meer bepaald voor de vaststelling van overtredingen betreffende afdeling 2.7 (netheid openbaar domein) van het gemeenschappelijk gedeelte van het politiereglement en hoofdstuk 5 (regels inzake huishoudelijk afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen) van het specifieke gedeelte van het politiereglement.

    Beslissing: éénparig goedgekeurd