Gevraagd wordt om het geactualiseerde gebruikersreglement van Mobitwin goed te keuren.
Beslissing: éénparig goedgekeurd
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het besluit van de OCMW-raad van 19 september 1995 waarin de Minder Mobielencentrale in Hooglede werd opgericht;
Overwegende dat sinds november 2023 de term Minder Mobielencentrale is gewijzigd naar Mobitwin. Een mindermobielencentrale organiseert vervoer op maat voor personen met een mobiliteitsbeperking en een laag inkomen. Het vervoer gebeurt door vrijwilligers met hun eigen wagen. De ritten dienen vaak voor korte trajecten: een familiebezoek, een consultatie bij de dokter of om boodschappen te doen.
Overwegende dat de mindermobielencentrales een dienstverlening is dat aangeboden wordt door het OCMW en met ondersteuning door Mpact (voorheen Taxistop vzw);
Overwegende dat een actualisatie van het gebruikersreglement van Mobitwin aangewezen is;
éénparig
Enig artikel: Goedkeuring wordt verleend aan het geactualiseerde gebruikersreglement van Mobitwin als volgt:
Afsprakennota voor leden van Mobitwin (Minder Mobielencentrale)
De Mobitwin-centrale Hooglede is een dienst die wordt georganiseerd door OCMW Hooglede.
Doel
Het doel van de Mobitwin-centrale is mensen vervoeren die problemen ondervinden om zich te verplaatsen. Het gaat om mensen die door leeftijd, door een beperking of door een sociale noodsituatie geen gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer.
Het vervoer gebeurt hoofdzakelijk om sociale redenen: familiebezoek, activiteiten, kapsalon, pedicure, boodschappen, tandarts, doktersconsultatie, …
Voorwaarden
Om lid te kunnen worden van de Mobitwin-Centrale moet de aanvrager aan volgende voorwaarden voldoen:
- De aanvrager heeft zijn of haar gewoonlijke verblijfplaats in Hooglede/Gits.
- De aanvrager is meerderjarig.
- Inkomstenvoorwaarde
- Mobiliteitsvoorwaarde
- De aanvrager dient zelfstandig of mits beperkte hulp van de chauffeur in en uit de wagen te kunnen stappen. Chauffeurs zorgen voor vervoer van deur tot deur. Zij staan niet in voor hulp / fysieke ondersteuning bij verplaatsing in gebouwen.
Afwijkingen op de gestelde voorwaarden kunnen slechts in uitzonderlijke situaties en na voorlegging aan en goedkeuring van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst.
Kostprijs
Bij het einde van de rit, legt de chauffeur een prestatieblad voor aan de aanvrager. De aanvrager betaalt de chauffeur cash.
Afwijking op deze betaalwijze is slechts uitzonderlijk mogelijk na goedkeuring van de verantwoordelijke van de Mobitwin-centrale, vb. bij bewindvoering of andere beschermingsmaatregelen van de aanvrager.
Het Vast Bureau heeft de bevoegdheid om een beslissing te nemen in wijzigingen van kostprijs.
Inschrijven
Een vraag tot inschrijving in de Mobitwin-centrale kan gericht worden aan de maatschappelijk werker thuiszorg.
De maatschappelijk werker kan aan huis komen om de inschrijving te onderzoeken. Hij/zij voert een inkomensonderzoek uit en het aanvraag- en verzekeringsformulier worden ingevuld.
Het inkomensonderzoek gebeurt op basis van volgende documenten:
Na de administratieve verwerking van de aanvraag, ontvangt u een factuur om het lidgeld te betalen. U kan pas ritten aanvragen na betaling van deze factuur.
Aanvragen van ritten
Een rit kan telefonisch of per mail aangevraagd worden via het onthaal van het gemeentehuis (051/22.88.01 – mmc@hooglede.be) en dit tijdens de openingsuren.
- elke vraag tot een rit dient minstens 2 werkdagen vooraf te gebeuren (zaterdag, zondag en feestdagen worden niet meegeteld). Een rit die te laat wordt aangevraagd, kan niet doorgaan.
- aanvragen voor ritten die in het weekend of op feestdagen moeten doorgaan, dienen 5 werkdagen vooraf te gebeuren.
Verder vragen we om met volgende zaken rekening te houden:
- bezoekjes en afspraken die op weekdagen kunnen doorgaan, worden bij voorkeur niet in het weekend gepland.
- een gebruiker kan maximum 3 maal per week een chauffeur vragen.
Vermeld bij de aanvraag van een rit duidelijk het uur van vertrek, het uur van de eventuele afspraak, alsook de reden van het vervoer en de duur van de voorziene duur van de rit. Eén (niet aangesloten) begeleider per lid meenemen mag, mits dit op voorhand werd afgesproken.
Nadat de rit bij onze dienst aangevraagd werd, contacteert de onthaalmedewerker de chauffeur en houdt de aanvrager op de hoogte. Indien de centrale geen chauffeur ter beschikking heeft, wordt de aanvrager hiervan tevens verwittigd.
Annuleren van ritten
Indien de gebruiker een rit wenst te annuleren, dient dit ten laatste één werkdag op voorhand geannuleerd te worden. Als de chauffeur onnodig een verplaatsing maakt, zal deze rit aangerekend worden. Enkel bij billijkheidsredenen kan hiervan afgeweken worden.
Verzekering
Na inschrijving geniet een gebruiker van de Mobitwin-centrale automatisch een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid. Deze verzekering dekt de schade die het lid kan toebrengen aan derden in het algemeen en meer bepaald ten opzichte van personen in het voertuig zelf.
De chauffeur-vrijwilliger en diens wagen zijn verzekerd via de Mobitwin-centrale.
De verzekering geldt enkel tijdens een verplaatsing die duidelijk geregistreerd staat bij de Mobitwin-centrale.
In werking treden van het reglement
Dit reglement treedt in werking vanaf 1.3.2024.