Terug
Gepubliceerd op 28/03/2024

Notulen  OCMW-raad

ma 26/02/2024 - 20:30 Gemeenteraadszaal
Aanwezig: Arne De Brabandere, Voorzitter van de Raad voor maatschappelijk welzijn
Frederik Demeyere, Burgemeester
Frederik Sap, Julie Misplon, Myriam Debergh, Schepenen
Dimitri Carpentier, Toegevoegd schepen (Voorzitter BCSD)
Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Els Werbrouck, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Stephan Wydooghe, Jeroen Decorte, OCMW-raadsleden
Filip Van Eeckhout, Algemeen directeur
  • Openbaar

    • Goedkeuren verslag vorige zitting

      Aanwezig: Arne De Brabandere, Voorzitter van de Raad voor maatschappelijk welzijn
      Frederik Demeyere, Burgemeester
      Frederik Sap, Julie Misplon, Myriam Debergh, Schepenen
      Dimitri Carpentier, Toegevoegd schepen (Voorzitter BCSD)
      Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Els Werbrouck, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Stephan Wydooghe, Jeroen Decorte, OCMW-raadsleden
      Filip Van Eeckhout, Algemeen directeur

      Gevraagd wordt om het verslag van de vorige zitting goed te keuren.

      Beslissing: éénparig goedgekeurd

      Regelgeving

      Gelet op artikel 74 van het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;

      Feiten en context

      Gelet op het verslag van de vorige zitting in bijlage;

      Publieke stemming
      Aanwezig: Arne De Brabandere, Frederik Demeyere, Frederik Sap, Julie Misplon, Myriam Debergh, Dimitri Carpentier, Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Els Werbrouck, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Stephan Wydooghe, Jeroen Decorte, Filip Van Eeckhout
      Voorstanders: Arne De Brabandere, Frederik Demeyere, Frederik Sap, Julie Misplon, Myriam Debergh, Dimitri Carpentier, Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Els Werbrouck, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Stephan Wydooghe, Jeroen Decorte
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      éénparig

      Het verslag van de vorige zitting wordt goedgekeurd.

    • Aanpassing Reglement Mobitwin (Minder Mobielencentrale)

      Aanwezig: Arne De Brabandere, Voorzitter van de Raad voor maatschappelijk welzijn
      Frederik Demeyere, Burgemeester
      Frederik Sap, Julie Misplon, Myriam Debergh, Schepenen
      Dimitri Carpentier, Toegevoegd schepen (Voorzitter BCSD)
      Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Els Werbrouck, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Stephan Wydooghe, Jeroen Decorte, OCMW-raadsleden
      Filip Van Eeckhout, Algemeen directeur

      Gevraagd wordt om het geactualiseerde gebruikersreglement van Mobitwin goed te keuren.

      Beslissing: éénparig goedgekeurd

      Commentaar

      Schepen Dimitri Carpentier licht dit agendapunt toe.
      “Op 19 september 1995 werd de Minder Mobielencentrale opgericht. Deze organisatie staat in voor het vervoer op maat voor personen met een mobiliteitsbeperking én een laag inkomen. Het vervoer gebeurt door vrijwilligers met hun eigen wagen.

      In november 2023 werd de term Minder Mobielencentrale gewijzigd naar Mobitwin, wat voor ons het perfecte moment was om het reglement op punt te zetten. Het reglement is in feite een weerspiegeling van hetgeen sinds jaar en dag de realiteit is, dus behalve de naamswijziging zijn er geen fundamentele veranderingen.”

      Regelgeving

      Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;

      Gelet op het besluit van de OCMW-raad van 19 september 1995 waarin de Minder Mobielencentrale in Hooglede werd opgericht;

      Feiten en context

      Overwegende dat sinds november 2023 de term Minder Mobielencentrale is gewijzigd naar Mobitwin.  Een mindermobielencentrale organiseert vervoer op maat voor personen met een mobiliteitsbeperking en een laag inkomen. Het vervoer gebeurt door vrijwilligers met hun eigen wagen. De ritten dienen vaak voor korte trajecten: een familiebezoek, een consultatie bij de dokter of om boodschappen te doen.

      Overwegende dat de mindermobielencentrales een dienstverlening is dat aangeboden wordt door het OCMW en met ondersteuning door Mpact (voorheen Taxistop vzw);

      Overwegende dat een actualisatie van het gebruikersreglement van Mobitwin aangewezen is;

      Publieke stemming
      Aanwezig: Arne De Brabandere, Frederik Demeyere, Frederik Sap, Julie Misplon, Myriam Debergh, Dimitri Carpentier, Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Els Werbrouck, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Stephan Wydooghe, Jeroen Decorte, Filip Van Eeckhout
      Voorstanders: Arne De Brabandere, Frederik Demeyere, Frederik Sap, Julie Misplon, Myriam Debergh, Dimitri Carpentier, Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Els Werbrouck, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Stephan Wydooghe, Jeroen Decorte
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

       

      éénparig

      Enig artikel: Goedkeuring wordt verleend aan het geactualiseerde gebruikersreglement van Mobitwin als volgt:

      Afsprakennota voor leden van Mobitwin (Minder Mobielencentrale)

      De Mobitwin-centrale Hooglede is een dienst die wordt georganiseerd door OCMW Hooglede.

      Doel

      Het doel van de Mobitwin-centrale is mensen vervoeren die problemen ondervinden om zich te verplaatsen. Het gaat om mensen die door leeftijd, door een beperking of door een sociale noodsituatie geen gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer.

      Het vervoer gebeurt hoofdzakelijk om sociale redenen: familiebezoek, activiteiten, kapsalon, pedicure, boodschappen, tandarts, doktersconsultatie, …  

      Voorwaarden

      Om lid te kunnen worden van de Mobitwin-Centrale moet de aanvrager aan volgende voorwaarden voldoen:

      - De aanvrager heeft zijn of haar gewoonlijke verblijfplaats in Hooglede/Gits.

      - De aanvrager is meerderjarig.

      - Inkomstenvoorwaarde

      • Het netto belastbaar inkomen van de aanvrager mag niet hoger zijn dan tweemaal het leefloon volgens de gezinssamenstelling.
        • Ook inkomsten uit woningverhuur worden in aanmerking genomen.
        • Kinderbijslag en vakantiegeld tellen niet mee.
      • OF de aanvrager moet recht hebben op een verhoogde tegemoetkoming van het ziekenfonds.

      -  Mobiliteitsvoorwaarde

      • Het gezin van de aanvrager beschikt niet over een eigen wagen of kan deze (tijdelijk) niet gebruiken door fysische minder-validiteit.
      • Er is voor het gevraagd traject geen openbaar vervoer voorhanden of het openbaar vervoer is niet toegankelijk voor de aanvrager.

      - De aanvrager dient zelfstandig of mits beperkte hulp van de chauffeur in en uit de wagen te kunnen stappen.  Chauffeurs zorgen voor vervoer van deur tot deur. Zij staan niet in voor hulp / fysieke ondersteuning bij verplaatsing in gebouwen.

      Afwijkingen op de gestelde voorwaarden kunnen slechts in uitzonderlijke situaties en na voorlegging aan en goedkeuring van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst.  

      Kostprijs

      • Het jaarlijks lidgeld bedraagt 12 euro, 6 euro na inschrijving na 1 juli. Een koppel betaalt 18 euro, 9 euro na inschrijving na 1 juli.
      • Wanneer een gebruiker 10 of meer ritten per jaar aanvraagt, is er een bijkomende administratiekost van 10€ per jaar.
      • De aanvrager betaalt aan de chauffeur een kilometervergoeding voor de afgelegde afstand van en tot aan de woning van de chauffeur. De kilometervergoeding voor vrijwilligers volgt de wetgeving en wordt aangepast indien er wettelijke indexeringen zijn. Er wordt een minimumtarief van 3 euro aangerekend.
      • Indien de chauffeur een gebruiker van een bepaalde plaats terug naar huis dient te vervoeren, dan is de chauffeur volledig vrij te kiezen of hij/zij al dan niet blijft wachten. Indien de chauffeur blijft wachten, betaalt de aanvrager aan de chauffeur een koffievergoeding van 3 euro per begonnen uur. Het eerste half uur wachten is gratis.
      • Indien er sprake is van een parkeerkost, dient dit tevens door de aanvrager betaalt te worden.

      Bij het einde van de rit, legt de chauffeur een prestatieblad voor aan de aanvrager. De aanvrager betaalt de chauffeur cash.

      Afwijking op deze betaalwijze is slechts uitzonderlijk mogelijk na goedkeuring van de verantwoordelijke van de Mobitwin-centrale, vb. bij bewindvoering of andere beschermingsmaatregelen van de aanvrager.

      Het Vast Bureau heeft de bevoegdheid om een beslissing te nemen in wijzigingen van kostprijs.

      Inschrijven

      Een vraag tot inschrijving in de Mobitwin-centrale kan gericht worden aan de maatschappelijk werker thuiszorg.

      De maatschappelijk werker kan aan huis komen om de inschrijving te onderzoeken. Hij/zij voert een inkomensonderzoek uit en het aanvraag- en verzekeringsformulier worden ingevuld.

      Het inkomensonderzoek gebeurt op basis van volgende documenten:

      • Een klever van de mutualiteit
      • Een recent bankuittreksel met het netto maandelijks inkomen
      • Het laatste aanslagbiljet personenbelasting

      Na de administratieve verwerking van de aanvraag, ontvangt u een factuur om het lidgeld te betalen. U kan pas ritten aanvragen na betaling van deze factuur.

      Aanvragen van ritten

      Een rit kan telefonisch of per mail aangevraagd worden via het onthaal van het gemeentehuis (051/22.88.01 – mmc@hooglede.be) en dit tijdens de openingsuren.

      - elke vraag tot een rit dient minstens 2 werkdagen vooraf te gebeuren (zaterdag, zondag en feestdagen worden niet meegeteld). Een rit die te laat wordt aangevraagd, kan niet doorgaan.

      - aanvragen voor ritten die in het weekend of op feestdagen moeten doorgaan, dienen 5 werkdagen vooraf te gebeuren.

      Verder vragen we om met volgende zaken rekening te houden:

      - bezoekjes en afspraken die op weekdagen kunnen doorgaan, worden bij voorkeur niet in het weekend gepland.

      - een gebruiker kan maximum 3 maal per week een chauffeur vragen.

      Vermeld bij de aanvraag van een rit duidelijk het uur van vertrek, het uur van de eventuele afspraak, alsook de reden van het vervoer en de duur van de voorziene duur van de rit. Eén (niet aangesloten) begeleider per lid meenemen mag, mits dit op voorhand werd afgesproken.

      Nadat de rit bij onze dienst aangevraagd werd, contacteert de onthaalmedewerker de chauffeur en houdt de aanvrager op de hoogte. Indien de centrale geen chauffeur ter beschikking heeft, wordt de aanvrager hiervan tevens verwittigd.

      Annuleren van ritten

      Indien de gebruiker een rit wenst te annuleren, dient dit ten laatste één werkdag op voorhand geannuleerd te worden. Als de chauffeur onnodig een verplaatsing maakt, zal deze rit aangerekend worden. Enkel bij billijkheidsredenen kan hiervan afgeweken worden.

      Verzekering

      Na inschrijving geniet een gebruiker van de Mobitwin-centrale automatisch een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid. Deze verzekering dekt de schade die het lid kan toebrengen aan derden in het algemeen en meer bepaald ten opzichte van personen in het voertuig zelf.

      De chauffeur-vrijwilliger en diens wagen zijn verzekerd via de Mobitwin-centrale.

      De verzekering geldt enkel tijdens een verplaatsing die duidelijk geregistreerd staat bij de Mobitwin-centrale.

      In werking treden van het reglement

      Dit reglement treedt in werking vanaf 1.3.2024.

    • Mondelinge vragen

      Aanwezig: Arne De Brabandere, Voorzitter van de Raad voor maatschappelijk welzijn
      Frederik Demeyere, Burgemeester
      Frederik Sap, Julie Misplon, Myriam Debergh, Schepenen
      Dimitri Carpentier, Toegevoegd schepen (Voorzitter BCSD)
      Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Els Werbrouck, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Stephan Wydooghe, Jeroen Decorte, OCMW-raadsleden
      Filip Van Eeckhout, Algemeen directeur
      Besluit

      Door raadslid Tomas De Meyer werd de volgende vraag ingediend:

      “Graag had ik de beleidsvisie rond enerzijds het aantal poetsvrouwen in het gemeentelijk dienstenchequebedrijf en anderzijds de toewijzing van de poetsvrouwen aan de klanten even vernomen. Ik had ook graag een zicht op het aantal mensen dat momenteel op een potentiële “wachtlijst” zou staan om een poetsvrouw te kunnen krijgen als men deze vraagt. Tot slot had ik ook graag zicht gekregen op het reglement van toewijzing (zijn er mensen met prioriteiten
      bijvoorbeeld ?), nl. aan welke klant wordt al dan niet een poetsvrouw toegewezen.”
      Raadslid De Meyer vult aan: “Ik kreeg deze vraag van een aantal inwoners n.a.v. het overlijden van een poetsvrouw, waarbij over de toewijzing diverse vragen werden gesteld.
      Ik had de vraag reeds gesteld aan de administratie van het dienstenchequebedrijf, maar daar antwoordde men dat men liever niet ingaat op politieke vragen, vandaar dus nu deze vraag.”

      Schepen Dimitri Carpentier antwoordt:
      “Op het einde van januari 2024 telde het Dienstenhuis 47 poetshulpen in aantal koppen uitgedrukt. Als we de omschakeling maken naar het aantal VTE, kunnen we stellen dat momenteel 33,17 VTE tewerkgesteld zijn.

      In januari 2024 werden 3.965 uren gepresteerd voor 432 gebruikers.

      Deze cijfers worden maandelijks gerapporteerd aan de leden van het Bijzonder Comité Sociale Dienst (BCSD).

      De dienstverlening van het Dienstenhuis staat open voor alle inwoners van de gemeente. Er wordt m.a.w. geen enkele voorwaarde of uitsluitingsgrond gekoppeld aan de aangeboden dienstverlening (behalve het feit dat de aanvragers moeten woonachtig zijn in de gemeente).

      Dat betekent anderzijds niet dat we ook alle aanvragen kunnen koppelen aan het aanbod van dienstverlening. Net als in vele andere dienstencheque-ondernemingen is de vraag momenteel groter dan het aanbod. Aanvragers die geen huishoudelijke hulp kunnen toegewezen worden, komen op een wachtlijst terecht. Momenteel staan 254 aanvragen op de wachtlijst. Dit aantal varieert echter en wordt voortdurend geüpdatet naargelang nieuwe aanvragen binnenkomen en voldaan worden.

      De aanvragers worden steevast geïnformeerd over het feit dat de wachtlijst zeer lang is en dat het aangewezen is om ook andere dienstenchequebedrijven te contacteren om huishoudelijke hulp aan te vragen.

      De beperking in het aanbod komt grotendeels door natuurlijke afvloeiing van poetshulpen enerzijds en anderzijds de moeilijkheden om gekwalificeerd personeel te vinden. Het contingent van personeel is 37,2 VTE poetshulp (Ev), waarvan momenteel dus slechts 33,17 VTE is ingevuld.

      Wat de toewijzing betreft: de poetsdienst van het Dienstenhuis staat open voor iedereen die in Hooglede woont en gedomicilieerd is. Hierbij maken we geen onderscheid op grond van leeftijd, gezinssituatie, inkomen of graad van zelfredzaamheid. Wij geven wel steeds voorrang aan de meest hulpbehoevenden.

      M.a.w. er wordt steeds, in nauw overleg met de maatschappelijk werker thuiszorg, gekeken welke aanvragen er prioritair worden toegewezen. Bij de beoordeling van welke aanvragers er als prioritair worden toegewezen (van zodra er beschikbare capaciteit is) zijn de volgende:

      - Personen boven de 65 jaar

      en/of

      - Personen met verminderde mobiliteit

      en/of

      - Personen met psychosociale problemen

      en/of

      - Personen met ernstige ziekte of invaliditeit

      en/of

      - Personen die door de inzet van onze poetshulp langer thuis kunnen blijven wonen

      en/of

      - Personen die zorg nodig hebben na hospitalisatie/kortverblijf (tijdelijke hulp)

      Uitzonderingen op de prioritering aan de hand van de criteria zijn mogelijk mits beslissing van het BCSD.

      Er wordt maandelijks gerapporteerd aan de leden van het Bijzonder Comité Sociale Dienst over nieuwe dossiers die werden opgestart.

      De wachtlijst wordt niet steeds chronologisch toegewezen. De toewijzing hangt enerzijds af van de hierboven opgesomde prioriteiten, maar anderzijds ook van de frequentie van de aangevraagde hulp,  het aantal gevraagde uren poetshulp en van het moment in de week  waarop het wenselijk is dat de poetshulp langskomt. 

      Er is doorheen de afgelopen jaren een evolutie aan de gang, die ook bij andere dienstencheque-ondernemingen vastgesteld wordt. Door de stijgende vraag naar huishoudelijke hulp (cfr. wachtlijst) enerzijds en een ontoereikend aanbod om alle vragen in te vullen anderzijds, komt het voor dat gebruikers die thans bediend werden, plots, door natuurlijke afvloeiing van personeel, geen poetshulp meer aangeboden krijgen. Deze gebruikers komen opnieuw op de wachtlijst terecht. Ook binnen deze groep wordt er steeds voorrang gegeven aan de meest hulpbehoevenden. Hulpbehoevende cliënten, die voldoen aan de criteria, komen m.a.w. opnieuw op de prioritaire wachtlijst.”

      Raadslid De Meyer repliceert

      “Ik zie dus 2 grote problemen:

      1) de grote wachtlijst: men krijgt het aantal voltijds equivalenten niet ingevuld. Mijn vraag is dan ook: wat doen men concreet om dit in te vullen?
      Zijn er vb. contacten met de VDAB waar men poetsopleidingen geeft? Verder herinner ik mij uit mijn periode als OCMW-raadslid dat men klanten van de sociale dienst stimuleerde naar werk en dat dit vaak via het dienstenchequebedrijf verliep.
      Ik stel me dan ook de vraag welke acties er worden ondernomen om van 33 naar 37 voltijds equivalenten te gaan?

      2) iemand die bij wijze van spreken klant is van het eerste uur kan tegenkomen dat bij uitval van de poetsvrouw, zoals bij overlijden, hij plots niemand meer als poetshulp heeft en helemaal achteraan de wachtlijst komt te staan.
      Mijn vraag is: wanneer de poetsvrouw beslist om te verhuizen en ontslag neemt of wanneer een poetsvrouw met pensioen gaat: komen die klanten dan ook achteraan de wachtlijst te staan?”

      Schepen Carpentier antwoordt:
      “Sinds jaar en dag zoeken we gemotiveerd poetspersoneel. We doen er alles aan om die te vinden, maar het is niet evident. Ik kan zeker aantonen via diverse geplaatste vacatures dat we zoeken naar poetspersoneel.

      Er dient wel gezegd dat het voor de beide administratieve personeelsleden van het dienstenchequebedrijf een hele puzzel is om de planning te maken.
      Pensioen van een personeelslid is inderdaad ook een natuurlijke afvloeiing. Dus als iemand wegvalt door pensioen of verhuis en er komt een nieuwe poetshulp, dan zal deze prioritair ook ingezet worden bij zorgbehoevenden. Bij een wachtlijst van 300 personen vind ik het logisch dat we eerst zorgbehoevenden bedienen. We moeten namelijk vermijden dat de zorgbehoevenden in de kou blijven staan. “

      Raadslid De Meyer antwoordt hierop: “Volgens mij kunnen we nog meer acties ondernemen. Waarom gebruiken we vb. de app “My Local Job” niet? Ik had mijn twijfels over dit systeem, maar als we het dan toch hebben, gebruiken we dit beter.
      Met de criteria die volgens de schepen van toepassing zijn ben ik niet zo akkoord, ik kan zeker 3 gezinnen noemen waar de toepassing niet is zoals ze hier gemeld werd. Ik pleit dan ook voor duidelijkheid in toewijs, duidelijk inzake de wachtlijst.
      Met ongeveer 4 poetsvrouwen erbij zouden we ongeveer 40 plaatsen extra kunnen bedienen. Maar we moeten dit duidelijk communiceren. Ik ben akkoord met de voorrang voor zorgbehoevenden, maar dit moet duidelijk en juist zijn.

      Het dienstenchequebedrijf is ontstaan vanuit het PWA, dit was bij de opstart geen verliespost. Het zou mij hard verbazen als alle dienstenchequebedrijven verlieslatend zijn.

      Ik vind dat we dit toch moeten bekijken: zo vb. lijkt 2 administratieve planners voor 33 voltijds equivalent poetsvrouwen mij nogal veel. Ik ken dienstenchequebedrijven die het met minder moeten doen en dan is er bij ons nog de ondersteuning vanuit de financiële dienst, de personeelsdienst,…

      Bovendien is wie zorgbehoevend is vaak een subjectief gegeven.

      Schepen Carpentier antwoordt: “De dienstenchequebedrijven in de privé-sector kennen een ander systeem van opbouw van anciënniteit (geen automatische 2-jaarlijkse verhoging), onze poetsvrouwen hebben ook meer verlofdagen dan in de privé, wat bij 33 voltijds equivalenten toch al snel een groot verschil maakt. De grootste verklaring voor ons verlies zit dan ook in het overheidsstatuut van ons dienstenchequebedrijf dat wezenlijk verschilt van het statuut van de privé dienstenchequebedrijven.