Gevraagd wordt om het verslag van de vorige zitting goed te keuren.
Beslissing: éénparig goedgekeurd
éénparig
Het verslag van de vorige zitting wordt goedgekeurd.
Door mevrouw Rita Demaré werd schriftelijk ontslag ingediend als gemeenteraadslid overeenkomstig artikel 13 van het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 met brief dd. 5 september 2022.
Aktename: éénparig
De Burgemeester licht toe dat het passend zou zijn om de inzet en het engagement van mevrouw Demaré van de voorbije 10 jaar te waarderen met de aanvraag van deze ere-titel. Voorwaarden voor het verkrijgen van de titel zijn dat de uittredende Burgemeester gedurende minstens zes jaar zijn ambt in dezelfde gemeente heeft uitgeoefend en dient in te stemmen met de aanvraag die door de gemeenteraad zal gebeuren.
Rita Demaré heeft bij brief van 15.01.2023 ingestemd met het indienen van de aanvraag tot het bekomen van de ere-titel van Burgemeester.
Overwegend dat mevrouw Rita Demaré op 18 december 2018 de eed als burgemeester heeft afgelegd in handen van de gouverneur en dat deze eedaflegging tevens geldt als eedaflegging als gemeenteraadslid;
Gelet op artikel 13 en 14 van het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op de brief dd. 5 september 2022 waarbij mevrouw Rita Demaré meedeelt haar ontslag in te dienen als gemeenteraadslid van de gemeente Hooglede;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 19 december 2022 waarbij kennis werd genomen van het ontslag van mevrouw Rita Demaré als burgemeester, met ingang van 1 januari 2023;
NEEMT EENPARIG AKTE:
Van het ontslag als gemeenteraadslid van mevrouw Rita Demaré.
Door mevrouw Rita Demaré werd schriftelijk het ontslag ingediend overeenkomstig artikel 13 van het Decreet over het Lokaal Bestuur met brief van 5 september 2022.
Mevrouw Demaré wordt vervangen door de opvolger, Stephan Wydooghe.
De eedaflegging gebeurt in openbare vergadering in handen van de voorzitter van de gemeenteraad, mits uit het onderzoek van de geloofsbrieven geen onverenigbaarheid of onverkiesbaarheid blijkt.
Eedaflegging: éénparig goedgekeurd
Gelet op de brief dd. 5 september 2022 van mevrouw Rita Demaré waarin zij meedeelt ontslag te nemen als gemeenteraadslid;
Overwegende dat mevrouw Emma Vandenbussche als volgende in aanmerking komt als opvolger op de lijst nr. 3 CD&V, zijnde dezelfde lijst als deze waartoe het ontslagnemende gemeenteraadslid behoorde en zij dienvolgens recht van opvolging heeft voor zover zij op heden nog steeds voldoet aan de vereisten van verkiesbaarheid en zich niet zou bevinden in een geval van onverenigbaarheid of onverkiesbaarheid;
Gelet op de brief dd. 4 oktober 2022 van mevrouw Emma Vandenbussche waarin zij meedeelt af te zien van haar mandaat als gemeenteraadslid;
Overwegende dat de heer Koen Janssens als volgende in aanmerking komt als opvolger op de lijst nr. 3 CD&V, zijnde dezelfde lijst als deze waartoe het ontslagnemende gemeenteraadslid behoorde en hij dienvolgens recht van opvolging heeft voor zover hij op heden nog steeds voldoet aan de vereisten van verkiesbaarheid en zich niet zou bevinden in een geval van onverenigbaarheid of onverkiesbaarheid;
Gelet op de brief dd. 16 november 2022 van de heer Koen Janssens waarin hij meedeelt af te zien van zijn mandaat als gemeenteraadslid;
Overwegende dat mevrouw Mieke Vannieuwenhuyse als volgende in aanmerking komt als opvolger op de lijst nr. 3 CD&V, zijnde dezelfde lijst als deze waartoe het ontslagnemende gemeenteraadslid behoorde en zij dienvolgens recht van opvolging heeft voor zover zij op heden nog steeds voldoet aan de vereisten van verkiesbaarheid en zich niet zou bevinden in een geval van onverenigbaarheid of onverkiesbaarheid;
Gelet op de brief dd. 16 november 2022 van mevrouw Mieke Vannieuwenhuyse waarin zij meedeelt af te zien van haar mandaat als gemeenteraadslid;
Overwegende dat de heer Stephan Wydooghe als volgende in aanmerking komt als opvolger op de lijst nr. 3 CD&V, zijnde dezelfde lijst als deze waartoe het ontslagnemende gemeenteraadslid behoorde en hij dienvolgens recht van opvolging heeft voor zover hij op heden nog steeds voldoet aan de vereisten van verkiesbaarheid en zich niet zou bevinden in een geval van onverenigbaarheid of onverkiesbaarheid;
Gelet op het onderzoek van de geloofsbrieven van voornoemde opvolger waaruit blijkt dat hij nog steeds voldoet aan alle gestelde vereisten van verkiesbaarheid en zich niet bevindt in een geval van onverenigbaarheid, hetzij wegens uitoefening van een bediening, hetzij wegens bloed- of aanverwantschap;
Gelet op artikel 169 van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011;
Gelet op artikel 6§3 en 14 van het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
éénparig
Stephan Wydooghe wordt onmiddellijk ter zitting uitgenodigd en verzocht in deze openbare vergadering en in handen van de Voorzitter de voorgeschreven eed af te leggen, waaraan hij voldoet als volgt:
“Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen.”
Het raadslid,
|
De Voorzitter,
|
(get.) Stephan Wydooghe
|
(get.) Myriam Debergh.
|
Stephan Wydooghe wordt dus tot titelvoerend gemeenteraadslid aangesteld en hij zal het mandaat van het ontslagnemende gemeenteraadslid beëindigen.
Raadslid Sandra Meersseman deelt mee dat zij de nieuwe fractieleider voor CD&V wordt in opvolging van huidig Burgemeester Frederik Demeyere.
De gemeenteraad van Hooglede verzoekt de Vlaamse Regering de titel van ere-Burgemeester te willen toekennen aan Rita Demaré, gewezen Burgemeester van de gemeente Hooglede.
Beslissing: éénparig goedgekeurd
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 148 m.b.t. de ere-titel van Burgemeester;
Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering van 6 juli 2018 houdende het statuut van de lokale mandataris;
Overwegende dat Rita Demaré, bij schrijven van 14 november 2022, haar ontslag indiende als burgemeester bij de Vlaamse overheid;
Overwegende dat de Vlaamse Minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke kansen bij Besluit van 16 december 2022 kennis heeft genomen van het door Rita Demaré aangeboden ontslag als Burgemeester van Hooglede;
Overwegende dat de gemeenteraad in zitting van heden kennis heeft genomen van het ontslag van Rita Demaré als gemeenteraadslid;
Overwegende dat het passend zou zijn om bij de Vlaamse Regering de titel van "ere-Burgemeester" aan te vragen voor Rita Demaré, als blijk van waardering voor haar engagement en inzet als Burgemeester gedurende 10 jaar;
Overwegende dat in hogervermeld Besluit van de Vlaamse Regering van 6 juli 2018 houdende het statuut van de lokale mandataris in artikel 53 is bepaald dat voor een Burgemeester die gedurende minstens zes jaar zijn ambt in dezelfde gemeente heeft uitgeoefend door de gemeenteraad aan de Vlaamse Regering kan verzocht worden om de titel van ere-Burgemeester toe te kennen;
Overwegende dat in toepassing van artikel 56 van het hogervermelde besluit de betrokkene dient in te stemmen met deze aanvraag, dat Rita Demaré bij brief van 15 januari 2023 heeft ingestemd met het indienen van de aanvraag tot het bekomen van de titel van ere-Burgemeester;
éénparig
Artikel 1: De gemeenteraad van Hooglede verzoekt de Vlaamse Regering de titel van ere-Burgemeester te willen toekennen aan Rita Demaré, gewezen Burgemeester van de gemeente Hooglede.
Art. 2: Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de Vlaamse Minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen, Arenbergstraat 7, 1000 Brussel.
Voorgesteld wordt om een subsidie te verlenen voor het scheiden van het rioleringsstelsel voor bestaande particuliere woningen. Het subsidiereglement zoals goedgekeurd bij beslissing van de gemeenteraad van 29 maart 2010 wordt ingetrokken.
Beslissing: éénparig goedgekeurd
Gelet op artikel 41, 2e alinea, 2° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 29 maart 2010 waarbij het subsidiereglement afkoppeling regenwater werd goedgekeurd;
Overwegende dat als gevolg van dit reglement een subsidie werd verleend voor de aanleg van gescheiden afvoer van huishoudelijk afvalwater en niet-verontreinigd hemelwater voor bestaande particuliere woningen en waarbij het bedrag van de gemeentelijke subsidie het verschil is tussen de 50% van de bewezen kosten en het toegekende bedrag van Infrax met een maximum van 400 € (van zodra de factuur hoger was dan 800 € kwam de gemeente voor het gedeelte boven de 800 € tussen voor 50 % van de kosten);
Overwegende dat Fluvius vanaf 1 januari 2023 een nieuwe regeling heeft uitgewerkt waarbij bewoners automatisch 500 € ontvangen na afkoppeling, waardoor ook ons gemeentelijk reglement dient aangepast;
éénparig
Artikel 1: Er wordt een subsidie verleend voor het scheiden van het rioleringsstelsel voor bestaande particuliere woningen. Het subsidiereglement zoals goedgekeurd bij beslissing van de gemeenteraad van 29 maart 2010 wordt ingetrokken.
Art. 2: De gemeente verleent een subsidie voor 50% van het bedrag van de kostprijs van de afkoppeling dat hoger is dan 1000 €, maar met een maximum van 500 €.
Art. 3: De toekenningsvoorwaarden, aanvraagprocedure en controle, zoals gehanteerd door Fluvius bij het toekennen van een subsidie voor gescheiden afvoer, worden integraal overgenomen.
Art. 4: De gemeentelijke premie wordt uitbetaald indien de afkoppeling technisch en administratief werd goedgekeurd door Fluvius en op voorlegging van de uitbetalingsbrief met het bedrag van de Fluvius-premie en het totale factuurbedrag.
Art. 5: Dit subsidiereglement treedt in werking vanaf 1 januari 2023.
Goedkeuring wordt verleend aan de samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Hooglede en "MLJ Solutions", Uilenbaan 80, 2160 Wommelgem in het kader van het gebruik van de applicatie "My Local Job".
Goedkeuring wordt verleend aan de opstartkost van 2.420 €, inclusief 21 % BTW en een jaarlijkse vergoeding van 2.541 €, inclusief 21 % BTW die in jaar 1 verschuldigd is, in jaar 2 en 3 bedraagt dit 1.815 €, inclusief 21 % BTW.
Beslissing: goedgekeurd met 12 ja-stemmen (CD&V-fractie, fractie Allen 8830), 8 onthoudingen (fractie Groep 21)
Schepen Frederik Sap licht het agendapunt toe.
“Het is algemeen geweten dat er op de arbeidsmarkt een spanning zit tussen de vele vacatures en het beperkt aantal werkzoekenden, zeker in West-Vlaanderen. Bedrijven vinden amper mensen voor hun openstaande vacatures. We spreken niet enkel over de kmo’s, maar ook over lokale handelszaken zoals bakkers, slagers of horecazaken.
Om werkgevers en werkzoekenden samen te brengen, lanceert de gemeente de app My Local Job.
Op basis van een aantal geselecteerde filters krijgt de werkzoekende snel een overzicht van de jobs die voor de hem/haar interessant kunnen zijn. En door eenvoudig te swipen kan de werkzoekende zich kandidaat stellen. Je kan de app My Local Job de ‘Tinder van de arbeidsmarkt’ noemen.
De werkgever krijgt dadelijk een melding op de app dat er zich een kandidaat aandient. Alle relevante gegevens van de werkzoekende zijn raadpleegbaar en met een druk op het telefoonnummer kan de werkgever de kandidaat contacteren voor een gesprek of aanwerving.
Met deze app willen we niet alleen werkgevers en werkzoekenden samen brengen, we willen ook mee de ommekeer van de huidige, klassieke wervingsprocedure faciliteren. Geen mails, maar dadelijk een gesprek als eerste communicatie.
Recht toe, recht aan, we laten de werkzoekenden kennismaken met de vele jobs in de buurt. Via een ‘swipe’ stelt de kandidaat zich eenvoudig kandidaat. En die wordt dan gecontacteerd door de werkgever. De drempel tot de arbeidsmarkt wordt tot een minimum herleid.
Voor werkgevers is het een real-time platform om langdurige tewerkstelling, maar evenzeer om zeer korte tewerkstelling makkelijk bekend te maken, in alle contractuele vrijheid. De werkgever heeft immers de vrijheid om een contract aan te bieden op interimbasis, of een contract via eigen payroll.
De app My Local Job brengt werkzoekenden en werkgevers, maar ook vrijwilligers en organisaties/verenigingen samen op een zeer eenvoudige, gebruiksvriendelijke manier.
My Local Job richt zich immers niet alleen op betaalde arbeid en vaste jobs. ‘Werk’ wordt gezien in zijn meest brede vorm:
- Voor werkgevers en verenigingen/organisaties/vzw’s
- Voor studenten, flexi-jobs, vaste contracten, stagiairs, tewerkstelling vanuit sociale economie, zelfstandigen en vrijwilligers
Op het platform www.mylocaljob.be staat er ook relevante juridische informatie rond tewerkstelling en arbeidsstatuten.
Er is een supportdienst voorzien zodat, bij vragen bij het gebruik van My Local Job, er telefonisch of via mail contact kan worden opgenomen. De bedrijven worden door hen ook begeleid. Daarnaast plant de organisatie achter My Local Job bijkomende inspanningen om de app bij werkzoekenden bekender te maken.
Voor elke werkzoekende of vrijwilliger is de app sowieso gratis. Door deze raamovereenkomst maken we de dienstverlening en ondersteuning via deze app ook voor alle werkaanbieders op de gemeente gratis.”
Raadslid Tomas De Meyer stelt dat hij op zich wel open staat voor het idee, maar het is niet gratis, de kostprijs bedraagt 2.420 € voor de opstart en 2.541 € jaarlijkse vergoeding in jaar 1 en 1.815 € in jaar 2 en 3.
Er is ook niet zoveel werkloosheid in onze gemeente.
stelt zich de vraag waarom er niet werd samengezeten met andere organisaties die iets gelijkaardigs aanbieden. Hij vindt het vreemd dat ondanks de nieuwe belastingen die werden ingevoerd, zoiets beslist wordt.
Overleggen kost geen geld, er waren alternatieven mogelijk, dit lijkt eerder op een “lucky shot”. Het welslagen van een dergelijk initiatief hangt samen met de draagkracht. Was het daarom niet beter geweest om met de VDAB samen te zitten om hun databank te versterken.
Raadslid De Meyer stelt dan ook een amendement voor. Hij vraagt dat de ambtenaar economie contact zou nemen met de lokale bedrijven en volgende vragen aan hen stelt:
1) welke profielen heeft uw bedrijf nodig?
2) welke middelen van recrutering gebruikt u nu?
3) hoe kan de gemeente ondersteuning bieden in de zoektocht naar de gezochte profielen?
4) kent u de VDAB-website en hoe kunnen wij helpen om dit te verbeteren?
Met het geld dat we nu aan deze app besteden zouden we vb. ook in het gemeentenieuws een job-rubriek kunnen plaatsen die gratis is voor werkgevers van de gemeente.
Een tweede actie zou kunnen zijn: minstens jaarlijks dezelfde som geld aan de vereniging “G6” besteden, zij leveren goed werk voor de werkgevers en zouden hen kunnen samenbrengen rond aanwervingsbeleid.
Schepen Sap antwoordt dat er inderdaad een opstartkost is, het systeem bestaat reeds in de provincie Antwerpen en Oost-Vlaanderen, Hooglede zou nu de eerste gemeente in West-Vlaanderen zijn.
Schepen Sap antwoordt dat hij bij “Sadef” en “Soenen” is langs geweest, zij waren tevreden met dit extra middel voor aanwerving, er is dus voldoende draagkracht voor dit initiatief.
Voordeel is dat de App ook buiten Hooglede mogelijk is, het gemeentenieuws is enkel hier.
Raadslid De Meyer stelt dat er vorige maand al extra belasting werd ingevoerd en dat dit nu opnieuw een bijkomende kost is.
Raadslid De Meyer stelt voor het agendapunt te verdagen en alles in zijn geheel te bekijken.
Schepen Sap stelt dat er naast dit voorstel ook andere acties kunnen bekeken worden.
Raadslid De Meyer stelt dat zijn fractie zich dan nu zal onthouden en zien welke andere acties er nog komen.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Overwegende dat we als gemeente lokaal werken willen aanmoedigen en faciliteren en bovendien werkgevers op onze gemeente willen helpen in hun zoektocht naar talentvolle lokale medewerkers;
Overwegende dat MLJ Solutions, Uilenbaan 80, 2160 Wommelgem, een applicatie heeft ontwikkeld "My local job" die werkgevers in de gemeente verbindt met potentiële werknemers;
Overwegende dat MLJ Solutions zich ertoe verbindt de Applicatie gratis ter beschikking te stellen in de App Store en de Google Play Store zodat deze door iedere werkgever en vereniging van de Gemeente en door iedere inwoner, kan worden gedownload en geïnstalleerd;
Overwegende dat de Gemeente zich ertoe verbindt de werkgevers en de verenigingen die van de Applicatie gebruik wensen te maken, in te lichten dat zij zich dienen te registreren via de website www.mylocaljob.be/city/hooglede. Na registratie door een werkgever of een vereniging zal MLJ in overleg treden met de Gemeente teneinde toe te laten te beoordelen of deze werkgever of vereniging gebruik kan maken van de Applicatie;
Overwegende dat voor deze applicatie de gemeente een opstartkost van 2.420 €, inclusief 21 % BTW dient te betalen en een jaarlijkse vergoeding van 2.541 €, inclusief 21 % BTW in jaar 1, in jaar 2 en 3 bedraagt dit 1.815 €, inclusief 21 % BTW;
Gelet op het voorstel van samenwerkingsovereenkomst;
met 12 ja-stemmen (CD&V-fractie, fractie Allen 8830), 8 onthoudingen (fractie Groep 21)
Artikel 1: Goedkeuring wordt verleend aan de samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Hooglede en "MLJ Solutions", Uilenbaan 80, 2160 Wommelgem in het kader van het gebruik van de applicatie "My Local Job".
Art. 2: Goedkeuring wordt verleend aan de opstartkost van 2.420 €, inclusief 21 % BTW en een jaarlijkse vergoeding van 2.541 €, inclusief 21 % BTW die in jaar 1 verschuldigd is, in jaar 2 en 3 bedraagt dit 1.815 €, inclusief 21 % BTW.
Na de behandeling van de agendapunten in openbare zitting deelt de Burgemeester het volgende mee:
“Op 17/1/2023 ontvingen we een schrijven van het Agentschap Binnenlands Bestuur waarin melding wordt gemaakt van een vaststelling in de rapportage van de Aanpassing Meerjarenplan 3, goedgekeurd in de gemeenteraad van 19/12/2022.
Het schema T1 dat tijdens de raad als PDF werd goedgekeurd stemt niet overeen met de digitale rapportering van de AMJP 3 aan de Vlaamse Regering. Het gaat om een materiële fout bij de opmaak van het rapport T1.
Dergelijke vaststelling vanwege ABB moet worden voorgelegd aan de eerstvolgende bijeenkomst van de gemeenteraad. Echter, op 17/1/2023 was de agenda voor de bijeenkomst van deze avond al opgemaakt en verstuurd, samen met alle nodige stukken, 10 dagen voor de raad zelf. Daarom kiezen we er voor deze vaststelling van ABB tijdens de raad van 23/1/2023 te melden en dit ter behandeling en goedkeuring voor te leggen op de raad van 27/02/2023.
Er wijzigt echter niets m.b.t. kasresultaat, autofinancieringsmarge, e.d. “
Mondelinge vragen:
Vooraleer aan de mondelinge vragen te starten stelt de voorzitter van de gemeenteraad, Mieke Debergh, het volgende:
“Ik wil voordat we aan de vragen beginnen erop wijzen dat er in het huishoudelijk reglement letterlijk staat : “Een vraag is een duidelijk geformuleerde bevraging over een aangelegenheid van de gemeente of OCMW”, in jouw mail Thomas is dat niet écht het geval, één van je vragen is alleen het woord “zwerfvuil” , dit is geen vraag, wat wil je daarvan weten ? Dus wil je in de toekomst een duidelijke vraag stellen zodat er dan ook een gepast antwoord op kan komen?”
Raadslid Tomas De Meyer repliceert hierop dat er toch nog vragen mogen zijn, dat er toch nog kritiek mag gegeven worden,… Hij stelde in de vorige zitting vast dat een schepen zijn dossier niet helemaal kende en niet wist waarvoor 30.000 € in het budget stond. Daarover mogen toch vragen gesteld worden?
Voorzitter Mieke Debergh antwoordt dat zij niet gezegd heeft dat er geen kritiek mag zijn, noch dat er geen vragen mogen gesteld worden. Wat er gevraagd wordt, is dat de gestelde vraag voldoende duidelijk is, zodat een gefundeerd antwoord kan worden gegeven.
Raadslid De Meyer stelt hierop zijn 5 vragen:
1. Aankondigingsborden bij het binnenrijden van de gemeente: hij verwijst daarbij ook naar zijn vraag van 2 gemeenteraden geleden, waarbij hij ook vroeg om dit in het verslag te laten opnemen.
Raadslid De Meyer stelt vast dat er de laatste 6 maanden nauwelijks nog borden bijkomen. De borden die er zijn, kondigen bijna allemaal activiteiten van de gemeente aan. Verenigingen betalen 30 € voor een bord, dat is veel voor een vereniging, kunnen we dat herzien?
Als het antwoord vanuit het Schepencollege zou zijn: we behouden deze borden, dan stelt raadslid De Meyer voor om de 30 € te laten vallen. Hij stelt ook vast dat hij nog steeds geen antwoord op zijn vraag hieromtrent kreeg, hoewel de vraag reeds 2 zittingen geleden gesteld werd en er normaal steeds binnen de maand een antwoord moet zijn.
Hij verneemt ook dat de gemeente een nieuwe machine heeft aangekocht voor het beletteren van de borden, hij vindt dat deze kost niet mag doorgerekend worden aan de verenigingen.
Schepen Julie Misplon antwoordt dat digitale aankondigingsborden zetten in plaats van analoge vereist dat er overal elektriciteitsaansluiting moet zijn, overal internet en er is ook nog de kost voor de aankoop van de digitale borden. Dit is niet voorzien in het budget. Schepen Misplon belooft wel het reglement inzake de aankondigingsborden te herzien en dit op een volgende gemeenteraad aan bod te laten komen.
2. Lichtvervuiling en hinder door intensiteit van reclameborden
Raadslid De Meyer: “Ik stel vast dat aan de zuid-west flank van de gemeente een flikkering in de lucht waarneembaar is, dit is afkomstig van een bedrijf van de gemeente. Dit is storend, bepaalde mensen hebben er misschien medische klachten door.
Mijn vraag hierbij is of er geen reglement rond lichtsterkte moet komen, of bestaat een dergelijk reglement reeds bij de politiezone RIHO?
Kan dit vervelend punt rond het storend licht weggewerkt worden, er worden nu teveel zaken geprojecteerd. De lichtsterkte is nu te hoog.
De eigen gemeentelijke borden worden op een bepaald moment afgelegd, maar vb. in de Roeselarestraat verblindt het bord van de gemeente ook bij het verspringen.
Mijn vraag is dus: kan er met het bedrijf in kwestie contact opgenomen worden en kan er omtrent lichtvervuiling iets in het politiereglement worden opgenomen?”
Schepen Misplon antwoordt dat er met het bedrijf contact zal worden genomen en de vraag naar het reglement bekeken zal worden. Voor wat de eigen gemeentelijke borden betreft, worden deze ’s nachts uitgezet en zal ook daar de lichtsterkte bekeken worden.
Raadslid De Meyer verwijst nog naar een gelijkaardige situatie een 10-tal jaar geleden toen hij nog deel uitmaakte van het bestuur. Toen waren er ook problemen met de lichtreclame van de firma Deceuninck en kon dit worden opgelost.
3. Raadslid De Meyer informeert naar de stand van zaken van de gemeentebon in het afgelopen jaar: hoeveel bonnen zijn er de deur uit en hoeveel bonnen zijn daarvan aangekocht door particulieren (dus niet door de gemeente zelf) ?
Schepen Frederik Sap geeft een overzicht :
2020
Aangekochte bonnen: 4.483
Waarde: 140.947,59 €
Aangekocht door gemeente/OCMW: 8% (aantal), 9% (waarde)
Aangekocht door burger: 92% (aantal), 91% (waarde)
2021
Aangekochte bonnen: 2.938
Waarde: 99.871,88 €
Aangekocht door gemeente/OCMW: 11% (aantal), 18% (waarde)
Aangekocht door burger: 89% (aantal), 82% (waarde)
2022
Aangekochte bonnen: 343
Waarde: 18.993,64 €
Aangekocht door gemeente/OCMW: 86% (aantal), 92% (waarde)
Aangekocht door burger: 14% (aantal), 8% (waarde)
Raadslid De Meyer antwoordt hierbij dat de subsidie die werd verleend wellicht het succes in 2020 en 2021 verklaart. Volgens hem zijn we momenteel bezig met zaken die weinig return opleveren. Er moet dan ook gedacht worden aan een relance. Het huidige aantal bonnen is echt te weinig.
Schepen Sap antwoordt dat intern ook de oefening reeds werd gemaakt. Er komt o.m. een publicatie in het gemeentelijk info-magazine. Nieuwere cijfers en het effect van de genomen maatregelen zijn echter nog niet gekend.
4. Zwerfvuil
Raadslid De Meyer licht deze vraag toe: “Ik stel vast dat sommige glascontainers een soort containerpark zijn geworden. Op mijn vraag kwamen er destijds camera’s, vaststelling is dat als er camera’s zijn er geen zwerfvuil is.
Ik heb daarbij nog 4 suggesties:
1. Als er camera’s worden geplaatst bij een glasbol, maak er dan een vaste camera van
2. Plaats de camera niet zo opzichtig
3. Stel een peter/meter aan voor de glasbol, die kunnen dan sluikstort en andere problemen melden aan de technische dienst. Ook vuilnisbakken wil het bestuur niet zetten, dit trekt ook vuil aan.
4. Breng de glasbollen ondergronds
Dus vraag naar meer actie om vuilnisbelten rond glascontainers tegen te gaan.”
Schepen Misplon antwoordt dat er extra controles zullen komen, aan MIROM zal worden gevraagd om de camera meer verdekt op te stellen en de mogelijkheid wordt bekeken om glasbollen ondergronds te brengen.
5. Internetdeontologie van de politieke partijen
Raadslid De Meyer licht zijn vraag toe: “Ik stel vast dat sommige fracties uit deze gemeenteraad zaken posten op de sociale media die niet aan hen zijn om te posten. Zaken die als reactie worden gepost, worden dan door hen verwijderd. Dit is een oproep tot alle fracties: wil de facebookverhalen, ik weet dat dit jullie beleid is, correcter en met meer omzichtigheid brengen.”
De Burgemeester reageert hierop: “De policy is dat de gemeente eerst communiceert en daarna kunnen de fracties dit delen. De bewuste persoon waarnaar u verwijst reageerde op een post van een politieke fractie, hij dacht dat dit de eerste post was, maar de post van de gemeente was eerder. Hij reageerde dus zonder alle informatie te kennen. Wat een fractie doet met zijn facebookkanaal, daar kan ik als Burgemeester niet in tussen komen.
In de eerste post van de gemeente stond ook niet alle informatie, de post van de fractie vulde dit verder aan. Het had beter geweest dat als er extra info kwam, dit dan naar iedereen zou gegaan zijn via de post van de gemeente. Ik stel hierbij een gentlements-agreement voor, maar stel ook vast dat er in de aanloop naar de vorige verkiezingen nog vuilere zaken zijn verschenen.
Raadslid De Meyer repliceert dat bij een eerste incident omtrent internet werd gesteld dat er een deontologie is. Hij hoopt dan ook dat dit vermeden wordt in de toekomst.
De Burgemeester stelt dit eveneens te hopen.
Raadslid Kristof Pillaert wenst meer duidelijkheid over het verhuurreglement van de gemeentelijke zalen. Hij stelt vast er dat een wijziging van het reglement is geweest, waarbij eetfestijnen niet meer mogelijk worden in de “Gulden Zonne”. In de praktijk stelt hij echter dat sommige verenigingen wel nog eetfestijnen organiseren en andere dan weer niet. Wat is de reden?
Schepen Sap antwoordt dat dit reglement een voorafname is op de ingebruikname van zaal “Malpertuus”. Na ingebruikname van die zaal zou de “Gulden Zonne” enkel voor cultuur gereserveerd worden. Zolang Malpertuus echter niet klaar is, kan in de “Gulden Zonne” nog steeds niet -culturele activiteiten doorgaan.
Raadslid De Meyer vraagt of het gebruik voor niet-culturele activiteiten al aan verenigingen werd geweigerd. De geruchten zijn er dat als je de schepen kent, het wel mag, anders wordt geweigerd. Schepen Sap antwoordt dat dit absoluut niet het geval is.
Raadslid Jan Lokere stelt de volgende vraag:
“Ik zou het ook nog eens willen hebben over de looppiste op Onledemolen.
Ik heb hier in het verleden al een paar keer de situatie van de looppiste aangekaart. De problemen die werden aangekaart komen nog steeds jaarlijks terug namelijk dat er tijdens en na regenweer gemakkelijk water blijft staan op de piste o.a. door onvoldoende drainage en doorlaatbaarheid. Waardoor de piste er regelmatig allesbehalve ideaal bij ligt.
Op de gemeenteraad van 26 maart 2018 werd ooit éénparig goedgekeurd om de piste onder handen te nemen en te kijken voor een duurzame oplossing en zo verlost te zijn van de gekende problemen. Op heden is dit nog niet echt gebeurd, deels onder het mom van te duur.
Nu is er de mogelijkheid om bij Sport Vlaanderen in te tekenen voor groepsaankoop atletiekpistes. Sport Vlaanderen voorziet een nieuwe investeringsgolf van 15 miljoen euro voor nieuwbouw en renovatie van atletiekpistes. Wie intekent op de groepsaankoop kan ook 60% subsidies krijgen voor de renovatie of aanleg van een atletiekpiste. Geïnteresseerden kunnen vanaf 2023, dus vanaf nu, op deze subsidievraag intekenen, en dit tot 30 juni 2023.
Hierbij de vraag om met onze gemeente in te tekenen op deze groepsaankoop en een subsidieaanvraag dossier in te dienen voor de looppiste van Onledemolen zodat deze onder handen kan worden genomen en er werk kan worden gemaakt van een duurzame oplossing.”
Schepen Frederik Sap antwoordt:
“Op 7 december vond in Gent de uitreiking van de nationale Sportersbelevenmeer-awards plaats. Ik kon er om professionele redenen niet bij zijn, maar een collega aan jouw rechterkant was wel aanwezig.
Tijdens die avond werd meegedeeld dat Sport.Vlaanderen die subsidiemogelijkheid zou lanceren, echter de details waren nog niet gekend. Collega-raadslid Chiron Potié heeft niet gewacht, maar heeft me die avond nog ingelicht over het voorstel van Sport.Vlaanderen.
Dat gaf ons al wat voorsprong om inlichtingen in te winnen. We hebben van die voorsprong gebruik gemaakt om in eerste instantie contact te nemen met Sport.Vlaanderen, en nadat de formule duidelijk was, ook met de aanbieders. Het is nu al duidelijk dat die 15 miljoen euro niet zal opgebruikt worden.
De term groepsaankoop klopt niet echt, het is een mini-competitie tussen twee aanbieders geworden. De subsidie van 60% klopt wel, en is uiteraard zeer interessant. Maar om een onderbouwde beslissing te kunnen nemen, winnen we vooraf info in om een richtprijs te weten van de uiteindelijke investering.
Intussen hebben we al met één van de twee aanbieders een plaatsbezoek gedaan. De andere staat ook al ingepland. Van zodra deze informatie binnen is, kunnen we beslissingen nemen en eventueel geld voorzien in het meerjarenplan.
We zijn dus op de hoogte van de subsidiemogelijkheid, we hebben al enkele stappen gezet, en we beslissen binnenkort of we meestappen in het verhaal.”