Terug
Gepubliceerd op 03/02/2022

Notulen  OCMW-raad

ma 20/12/2021 - 20:00 foyer van de Gulden Zonne
Aanwezig: Myriam Debergh, Voorzitter van de Raad voor maatschappelijk welzijn
Rita Demare, Burgemeester
Frederik Sap, Rik Vanwildemeersch, Julie Misplon, Schepenen
Dimitri Carpentier, Toegevoegd schepen (Voorzitter BCSD)
Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Arne De Brabandere, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Frederik Demeyere, Els Werbrouck, Stien Gevaert, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, OCMW-raadsleden
Filip Van Eeckhout, Adjunct-algemeen directeur
Rik Dekens, Algemeen directeur

Mevrouw Debergh opent de zitting om 20 uur.

Er zijn geen opmerkingen op het verslag van de vorige zitting.

  • Openbaar

    • Meerjarenplanaanpassing 2 2020-2025 van het OCMW: vaststellen.

      Aanwezig: Myriam Debergh, Voorzitter van de Raad voor maatschappelijk welzijn
      Rita Demare, Burgemeester
      Frederik Sap, Rik Vanwildemeersch, Julie Misplon, Schepenen
      Dimitri Carpentier, Toegevoegd schepen (Voorzitter BCSD)
      Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Arne De Brabandere, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Frederik Demeyere, Els Werbrouck, Stien Gevaert, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, OCMW-raadsleden
      Filip Van Eeckhout, Adjunct-algemeen directeur
      Rik Dekens, Algemeen directeur

      Gevraagd wordt de meerjarenplanaanpassing 2 2020-2025: boekjaren 2021 en 2022 van het OCMW, bestaande uit de strategische nota, het financieel doelstellingenplan (M1), de staat van het financieel evenwicht (M2) en het overzicht van de kredieten (M3) vast te stellen.

      Beslissing: goedgekeurd met 13 ja-stemmen (CD&V-fractie, fractie Allen 8830), 8 neen-stemmen (fractie Groep 21)

      Commentaar

      Mevrouw Demaré dankt de financiële dienst voor het geleverd werk en licht de meerjarenplan-aanpassing 2 2020-2025 toe aan de hand van een powerpoint.

      Hooglede is een ondernemende, trotse en verbonden gemeente met ruimte voor iedereen.

      De strategische doelstellingen zijn een:

      -financieel gezonde gemeente met kwaliteitsvolle dienstverlening

      -een groene, duurzame en veilige gemeente

      -een actieve en dynamische gemeente

      -een warme en zorgzame gemeente

      De eerste doelstelling vertaalt zich in € 832.419 investeringen met aanpassingswerken aan Trimard, de afwerking van het herinrichten van het gemeentehuis, de implementatie van een nieuwe telefooncentrale, het kerkenbeleidsplan met oproep aan de bevolking, smart-city toepassing en het uitdragen van het DNA van de gemeente.

      Het leven in een groene, duurzame en veilige gemeente wordt omschreven in € 8.782 312 investeringen.

      Hiervoor worden ook diverse GRUP’s opgemaakt:

      -RUP Sportsite voor het creëren van ruimte voor sport- mobiliteit en parking, met inbegrip van de speelpleinsite

      Een kwaliteitsvolle verdichting in het Centrum wordt uitgewerkt door :

      -RUP Gits Centrum

      -RUP Quirinus

      -RUP Rodenbachwijk, voor een kleinere zone

      Tevens wordt geïnvesteerd in :

      - meer groen en groene ontmoetingsplekken

      - in een sterk netwerk van trage wegen

      - het comfort en de veiligheid van de fietspaden wordt verbeterd

      - het comfort van de voetpaden wordt eveneens verbeterd

      - verkeersveiligheid rond de schoolomgevingen wordt versterkt

      - gevaarlijke verkeerspunten worden weggewerkt

      - in het centrum van Gits worden riolerings- en aanpassingswerken uitgevoerd

      - er is een studie in het kader van de begeleiding van de burgemeestersconvenant

      - het gebouwen- en wagenpark ecologisch beheren

      - de openbare verlichting wordt verled

      - het recyclagepark wordt uitgebouwd waarbij ook de Hogestraat wordt aangepast

      - wateroverlast wordt voorkomen

      - op Onledemolen wordt een bushalte uitgebouwd

      - bewakingscamera’s worden ingezet

      De doelstelling van actieve en duurzame gemeente wordt uitgewerkt in :

      - speel- en recreatie-infrastructuur met omgeving

      - sportpromotie en uitbouw van de sportinfrastructuur met onder meer D’Oude Statie, een spelprojector, verlichting en een vloer in de B-zaal van Ogierlande

      - de Grijspeerdmolen wordt hersteld

      De doelstelling van warme en zorgzame gemeente vertaalt zich in:

      - het oprichten van een lokaal dienstencentrum

      - de optimalisatie van de buitenschoolse kinderopvang

      - verbouwing van de B-vleugel van WZC Ter Linde ( € 10.000.735)

      In het gelijkblijvend beleid, niet ingedeeld volgens beleidsdoelstellingen, wordt voor € 8.075.196 geïnvesteerd, waaronder € 3.000.000 voor wegenis, € 400.000 voor informatica, € 1.000.000 voor investeringstoelagen bij politie, brandweer en kerkfabrieken, investeringen in het WZC voor € 250.000 en ook € 50.000 voor de oorlogsmonumenten.

      Het financieel evenwicht vertaalt zich in :

      -          Exploitatiesaldo 2020 : € 4.277.785

      -          Exploitatiesaldo 2025 : € 2.918.885

      Het totaal aan investeringen bedraagt € 32.000.000 waaronder € 20.472.000 voor de gemeente en    € 11.638.000 voor het OCMW .

      De financiering gebeurt door opname van € 12.000.000 nieuwe leningen en opname van de financiële leasing bij Fluvius voor € 1.590.780 .

      Na € 11.627.007 blijft er op 31.12.2025 een schuld van € 20.061.413.

      Een vergelijking met de jaarrekening 2020 en het aangepast meerjarenplan geeft volgend resultaat :

      Exploitatiesaldo

      € 4.300.000

      € 2.900.000

      Aflossingen

      € 1.700.000

      € 2.100.000

      Autofinancieringsmarge

      € 2.600.000

      €     800.000

      De heer Jan Lokere dankt de financiële dienst voor de opmaak en aanpassing van dit meerjarenplan, die de aanpassing van het meerjarenplan en de budgetwijziging 2021 in één omvat.

      Zoals aangegeven bij vorige besprekingen van het meerjarenplan ziet hij zeker positieve zaken zoals onder meer de verbouwingen van WZC Ter Linde, in het kader van het nieuw vervoersregioplan  een nieuwe bushalte op Onledemolen , het inzetten op vandalisme en inbraakpreventie, verkeersveiligheid en zo meer.

      Zoals gewoonlijk worden ook heel wat verschuivingen en aanpassingen van budgetten vastgesteld naar aanleiding van plannen die nog niet zijn uitgevoerd of die zijn gewijzigd.

      Wat terug opvalt is dat bij veel acties en budgetten niet concreet wordt weergegeven wat er met deze budgetten ook effectief zal worden gedaan . Ook in het verleden werd dit aangehaald. Bepaalde investeringen zoals het onderhoud van landbouwwegen zijn vervat in het gelijkblijvend beleid en worden niet teruggevonden in de investeringen, wat zorgt voor vragen en onduidelijkheden.

      -In Actie ACT-13-03 : het comfort en veiligheid van fietspaden verbeteren : er is een verschuiving van € 100.000 van 2021 naar 2022 wat het budget van € 50.000 naar € 100.000 brengt.

      Welke fietspad(en) wordt aangepakt in 2022?

      Mevrouw Misplon antwoordt dat hiermee fietssuggestiestroken kunnen worden voorzien en markeringen. In Hooglede is hieromtrent een participatietraject voorzien.

      -in Actie ACT-13-04 : het comfort van voetpaden verbeteren

      Normaal wordt jaarlijks een budget van € 145.000 voorzien. Voor 2022 is dit € 45.000 meer dan eerst voorzien. Welke voetpaden worden onder handen genomen voor € 190.000 en welke extra  inspanningen worden er in 2022 gedaan dan eerst voorzien ?

      De heer Vanwildemeersch antwoordt dat gedacht wordt aan de voetpaden in de Beverenstraat tussen Grote Noordstraat en Roeselarestraat maar eerst is er nog een onderzoek van de riolering.

      - in Actie ACT-15-01: uitbouwen recyclagepark

      Voor het uitbouwen van het recyclagepark is er een budgetverhoging met € 1.000.000 tot € 2.500.000. Waarom wordt dit project zoveel duurder?

      De heer Vanwildemeersch antwoordt dat dit niet enkel het containerpark betreft, maar dat ook gewerkt wordt aan de wegenis tussen Grote Stadenstraat en Akkerstraat, met aanleg van een rondpunt.

      - in ACT-16-01: voorkomen van wateroverlast wordt in 2022 een nieuw budget van € 50.000. Wat wordt hier mee uitgevoerd?

      De heer Vanwildemeersch antwoordt dat een oplossing wordt voorzien ter hoogte van de Beverenstraat-Gitsestraat om een aparte waterbuffering te voorzien naar de Kasteelbeek toe.

      - in Actie ACT-22-01: sportpromotie en optimalisatie en verder uitbouwen van onze sportinfrastructuur ( o.a. stationnetje), wordt vastgesteld dat het budget voor de verbouwing van de oude statie nogmaals is verschoven.

      Tegen welke datum mogen de sportclubs die van de accommodatie gebruik maken de ingebruikname van de nieuwe kleedkamers effectief verwachten? In 2024 zien we nog een groot budget van € 400.000. Wat zal hiermee worden uitgevoerd ?

      De heer Sap antwoordt dat voor het stationnetje voorzien was dat de technische dienst reeds kon aanvangen, maar de mogelijkheden werden beperkt door het coronavirus. Nu wordt gerekend op september-oktober.

      Voor de € 400.000 wordt een kunstgrasveld voor FC Eendracht in Hooglede voorzien. Het derde plein kan ingeschakeld worden voor parkeermogelijkheden.

      Voor Gits wordt dit niet meer in deze legislatuur voorzien maar eventueel in een volgende.

      De heer Lokere deelt mee dat er reeds geruime tijd vochtproblemen op de achterzijde van de muren van de douches worden vastgesteld. Dit waarschijnlijk door lekken in de toevoerleidingen van de douches. Is er budget voorzien om dit onder handen te nemen?

      De heer Sap antwoordt dat dit gebeurt met de kredieten voor gelijkblijvend beleid.

      De heer Lokere stelt vast dat wat de loonkosten betreft er enkel rekening gehouden wordt met een loonstijging van 2 % vanaf maart 2022 door het overschrijden van de spilindex in januari 2022. Volgens het Planbureau zal in augustus de spilindex terug overschreden worden, waardoor er in september-oktober terug een loonstijging van 2 % zal zijn.

      Er wordt voor de komende jaren slechts met een loonsverhoging van 1 % rekening gehouden wat in het huidig klimaat een heel lage schatting is. In het meerjarenplan wordt onvoldoende rekening gehouden met de stijgende loonkosten voor de komende jaren.

      Mevrouw Demaré repliceert dat dit zal aangepast worden indien dit nodig blijkt.

      De heer Lokere stelt vast dat voor het onderhoud van de landbouwwegen niet meer kan vastgesteld worden hoeveel budget hiervoor voorzien is. Is dit terug slechts € 300.000 of wordt dit verhoogd?

      Door de vele omleidingen in de afgelopen maanden hebben heel wat wegen afgezien. Door de hoge grondstofprijzen kan men met die € 300.000 al een stuk minder doen dan vroeger.

      De heer Vanwildemeersch wijst er op dat dit in de € 3.000.000 gelijkblijvend beleid vervat zit en o.a. aan de landbouwwegen Geitestraat, Vierstraat en Kandelaarstraat wordt gewerkt.

      Er wordt opgemerkt dat door de prijsherzieningen met eenzelfde budget minder kilometers kunnen onderhouden worden.

      De heer Lokere wijst er op dat een aantal jaar terug in het meerjarenplan een budget werd vermeld van een goede € 200.000, verspreid over enkele jaren, om werk te maken van nieuwe elektronische sloten en een sleutelplan. Dit zit nu in exploitatie in gelijkblijvend beleid. Hoever staat het met de uitwerking? In de gebouwen die hij betreedt, beginnen heel wat oude elektronische sloten niet goed meer te werken.

      Mevrouw Demaré vraagt de stand van zaken op.

      De heer Demeyere heeft een vraag voor de heer Sap in verband met de opwaardering van het historisch cultureel erfgoed onder actie ACT-23-02: Renovatie van de Grijspeerdmolen met het oog op het herwaarderen en het behouden van het uitzicht van de houten staakmolen, de maalvaardigheid en de technische staat van de moleninstallatie.

      De Grijspeerdmolen is de laatste nog rechtstaande molen op onze gemeente. Ooit waren het er meer dan 20. Deze laatste molen is een stil relict uit het verleden van onze gemeente, maar net dat stil is een slecht adjectief als het om een molen gaat. De molen is om veiligheidsredenen sinds 2018 niet meer actief en draait dus niet meer. En net dat is nefast voor een molen. Een machine moet draaien en werken om in orde te blijven wat ook geldt voor een molen.

      Sinds 2018 wacht de molen op een grondige herstelbeurt en restauratie. De middelen voor deze ingreep zijn in dit meerjarenplan voorzien maar over de uitvoering van de werken is er nog geen duidelijkheid.

      Professioneel komt de heer Demeyere vaak in aanraking met een dossier voor herstellingen van molens. Twee elementen zijn steeds spelbreker als het gaat om timing en financiering: de subsidiërende overheid en de beschikbaarheid van de molenbouwers en experten. De Grijspeerdmolen is beschermd en de gemeente kan dus aanspraak maken op een toelage van de Vlaamse overheid voor deze restauratiewerken. Zijn deze subsidies aangevraagd en goedgekeurd ?

      Hoe worden de werken ingepland in 2023? Uit het meerjarenplan wordt afgeleid dat er in vorig en huidig jaar ruim € 11.000 kosten werden gemaakt. De overige middelen zijn gebundeld in 2023.

      Zijn deze werken reeds in aanbesteding gegaan en is hiervoor reeds een molenbouwer of aannemer gekend ? Er zijn slechts enkele firma’s die dergelijke werken kunnen uitvoeren en hun orderboekjes lopen jaren ver vooruit vol.

      Welke fasen worden in de werken onderscheiden en wanneer worden deze uitgevoerd ?

      De heer Sap antwoordt dat de werken zijn opgedeeld in 5 fasen:

      - fase O – werken molenkast en trapleuning- uitgevoerd in 2020 door Vandermarliere – geen subsidie voor deze werken : € 2.400

      - fase O – behandeling houten elementen -2023 – molenbouw Wieme – geen subsidie op de € 2.800

      - fase 1a- gaand en staand werken – 2023 – molenbouw Wieme -kostprijs € 79.000 waarbij                   € 21.000  werd toegezegd

      - fase 2- vervangen leien – 2023 – molenbouw Wieme – kostprijs € 99.000 waarvan € 15.000 subsidie werd goedgekeurd

      - fase 3 – schilderwerken en scheefstand – geraamd op € 41.000 maar nog niet aanbesteed.€ 15.000 subsidie werd aangevraagd maar is nog niet toegezegd

      De heer Sap vat samen dat dit een totaalproject wordt in 2023 voor € 251.000 werken met € 51.000 subsidie.

       

      De heer De Meyer wijst er op dat met Actie ACT-32-01 Inzetten van bewakingscamera’s men na 10 jaar actie met € 22.200 niet ver zal lopen. De uitwerking is niet voldoende en de camera’s zijn niet op het RIHO-netwerk aangesloten. Er wordt achter de feiten aangehold , er is een beperkte actie en de problemen zullen zich verleggen.

      Mevrouw Demaré antwoordt dat het probleem zich dan inderdaad zal verleggen maar de afgesproken camera’s hangen er.

      Bij Actie ACT-24-01 (Prioritair) Promotie van lokale zaken en aantrekken / verankeren van kopers stelt hij vast dat de gemeente een platform wil voorzien waarbij inwoners hun producten kunnen bestellen bij lokale handelaars en de mogelijkheden onderzoekt voor een afhaalpunt en / of levering.

      Hij verwijst naar zijn voorstellen waar een lokale handelaar gebruik kan van maken en dit zonder kosten voor de gemeente. Nu wordt € 50.000 voorzien. Waarom wordt een gratis oplossing niet aangenomen?  Dan moet men geen € 50.000 investeren .

      De heer Sap repliceert dat deze promotie voor de lokale zaken reeds lang wordt voorzien en het gaat om de lokale handelaars.

      De heer Pillaert wijst er op dat in de Actie ACT 20-01 (Prioritair) Uitbouwen van de speel- en recreatie- infrastructuur en omgeving de kredieten opgeschoven worden naar 2022 maar dat daarna voor de uitgaven alles stopt.

      De heer Sap antwoordt dat hij dit ook hoopt.

      De heer Pillaert stelt vast dat de financiële schuld geëvolueerd is van € 1.800 per inwoner naar            € 2.000 per inwoner in 2025.

      Er worden in 2022 een € 830.000 investeringen voorzien. Uit het bezorgd jaarverslag 2020 blijkt dat 1/3de van de investeringen wordt doorgeschoven naar het navolgend jaar.

      Zoals bij vorige aanpassingen wordt opnieuw veel verschoven van 2021 naar 2022. Bij gelijkblijvend beleid verschuiven de budgetten.

      Volgens bijlage T3 Investeringsprojecten blijkt dat men nog niet halfweg de investeringsprojecten zit.

      Er zitten goede elementen in, maar toch kan dit niet goedgekeurd worden.

      Mevrouw Demaré stelt vast dat men zo vroeg mogelijk naar de gemeenteraad wil gaan bij een project maar het is niet mogelijk dadelijk concreet te stellen wat het zal kosten. Dit leidt er toe dat er zaken moeten worden doorgeschoven.

      De heer Pillaert merkt op dat wat de voorbereiding betreft pas in december 2019 een meerjarenplan aan de raad werd voorgelegd.

      Aanleiding

      De raad voor maatschappelijk welzijn stelt het deel van de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 van het OCMW vast.

      Regelgeving

      Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid de artikelen 249 tot en met 256 en de artikelen 273 en 274;

      Gelet op het Besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen, het laatst gewijzigd bij besluit van de Vlaamse regering van 7 september 2018 tot wijziging van diverse bepalingen van het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen;

      Gelet op het Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningen-stelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen, het laatst gewijzigd bij ministerieel besluit van 12 september 2018 tot wijziging van diverse bepalingen van het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen;

      Gelet op de Omzendbrief KB/ABB-2020/3 van 18 september 2020 over de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus;

      Feiten en context

      Gelet op het gunstig advies van het managementteam van 29 november 2021;

      Overwegende dat het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 oplossingen aanreikt om een echt geïntegreerd lokaal sociaal beleid mogelijk te maken, met respect voor de verschillende rechtspersonen, die erbij betrokken zijn. Daaruit volgt dat de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn (OCMW) een gezamenlijk meerjarenplan opstellen, dat door beide raden wordt vastgesteld.

      Op die manier kan een geïntegreerd lokaal sociaal beleid maximaal worden gerealiseerd: beide rechtspersonen hebben samen één doelstellingenboom, waarbij de doelstellingen van het OCMW en die van de gemeente vervlochten zijn. Omdat de gemeente en het OCMW een geïntegreerd meerjarenplan maken, wordt het financiële evenwicht voor die twee besturen als één geheel gepresenteerd en beoordeeld.

      Omdat elke rechtspersoon voor de eigen verplichtingen en verbintenissen blijft instaan, blijft in het meerjarenplan een duidelijk onderscheid bestaan tussen de kredieten van de gemeente en die van het OCMW. Dat komt tot uiting in het schema met het overzicht van de kredieten (schema M3), waarin de kredieten voor de gemeente en het OCMW apart worden opgenomen.

      Het vroegere jaarlijkse budget is sedert boekjaar 2020 geïntegreerd in het meerjarenplan. De ramingen, die het bestuur in het meerjarenplan 2020-2025 inschrijft voor de exploitatie, de investeringen en de financiering, omvatten ook de kredieten voor dat jaar. In het meerjarenplan van de gemeente en het OCMW worden afzonderlijke kredieten per rechtspersoon ingeschreven. De gemeente en het OCMW blijven immers twee afzonderlijke budgettaire entiteiten. De kredieten worden duidelijk toegewezen aan elke rechtspersoon afzonderlijk, ook al wordt het beleid van beide als één geheel voorgesteld.

      De vaststelling van de meerjarenplanaanpassing behoort tot de voorbehouden bevoegdheden van de raad.
      De gemeente en het OCMW hebben een geïntegreerd meerjarenplan, maar hebben wel nog hun eigen bevoegdheid voor de vaststelling ervan. Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn moet eerst zijn eigen deel van het meerjarenplan vaststellen. Daarna kan de gemeenteraad het deel van het meerjarenplan dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, goedkeuren, waardoor het meerjarenplan definitief is vastgesteld.
      De goedkeuring van de gemeenteraad is nodig omdat de gemeente de financiële gevolgen moet dragen van de keuzes die de raad voor maatschappelijk welzijn maakt.

      Het ontwerp van de meerjarenplanaanpassing bevat volgende documenten:

      • Strategische nota
      • Financiële nota
        • Het financiële doelstellingenplan (M1);
        • De staat van het financieel evenwicht (M2);
        • Het overzicht van de kredieten (M3).
      • Toelichting
        • Het overzicht ontvangsten en uitgaven naar functionele aard (T1);
        • Het overzicht ontvangsten en uitgaven naar economische aard (T2);
        • Investeringsprojecten - per prioritaire actie (T3);
        • Het overzicht van de financiële schulden (T4);
        • Het overzicht van de financiële risico's
        • Het overzicht van de grondslagen en assumpties;
        • Verwijzing naar de plaats waar bijkomende documentatie beschikbaar is;
      Publieke stemming
      Aanwezig: Myriam Debergh, Rita Demare, Frederik Sap, Rik Vanwildemeersch, Julie Misplon, Dimitri Carpentier, Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Arne De Brabandere, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Frederik Demeyere, Els Werbrouck, Stien Gevaert, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Filip Van Eeckhout, Rik Dekens
      Voorstanders: Myriam Debergh, Rita Demare, Frederik Sap, Rik Vanwildemeersch, Julie Misplon, Dimitri Carpentier, Gabriel Deruyter, Arne De Brabandere, Frederik Demeyere, Stien Gevaert, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman
      Tegenstanders: Lies Colpaert, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Els Werbrouck, Johan Vanneste
      Resultaat: Met 13 stemmen voor, 8 stemmen tegen
      Besluit

      met 13 ja-stemmen (CD&V-fractie, fractie Allen 8830), 8 neen-stemmen (fractie Groep 21)

      Art. 1: De meerjarenplanaanpassing 2 2020-2025: boekjaren 2021 en 2022 bestaande uit de strategische nota, het financieel doelstellingenplan (M1) en de staat van het financieel evenwicht (M2) worden vastgesteld.

      Art. 2: De kredieten van het OCMW voor het boekjaar 2021 en 2022 (M3) worden vastgesteld.

      Art. 3: Het geconsolideerd budgettair resultaat van het boekjaar in 2025 bedraagt: ‑331.797,26 euro.

      Het geconsolideerd gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar in 2025 bedraagt: 2.111.912,68 euro en het geconsolideerd gecumuleerd budgettair resultaat 2025 bedraagt: 1.780.115,42 euro.

      Er zijn geconsolideerd 729.012 euro onbeschikbare gelden.

      Het geconsolideerd beschikbaar budgettair resultaat in 2025 bedraagt: 1.051.103,42 euro.

      De geconsolideerde autofinancieringsmarge boekjaar in 2025 bedraagt: 809.730,74 euro en de geconsolideerde gecorrigeerde autofinancieringsmarge in 2025 bedraagt: 1.176.707 euro.

    • Arbeidsreglement voor gemeente- en OCMW-personeel dat onder de arbeidstijdswet valt – arbeidsreglement voor de personeelsleden van het dienstenchequebedrijf ‘het dienstenhuis’ – arbeidsreglement voor het OCMW personeel, te werk gesteld in het WZC Ter Linde, CDV Ter Linde en de serviceflats Ter Linde en Zevekote

      Aanwezig: Myriam Debergh, Voorzitter van de Raad voor maatschappelijk welzijn
      Rita Demare, Burgemeester
      Frederik Sap, Rik Vanwildemeersch, Julie Misplon, Schepenen
      Dimitri Carpentier, Toegevoegd schepen (Voorzitter BCSD)
      Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Arne De Brabandere, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Frederik Demeyere, Els Werbrouck, Stien Gevaert, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, OCMW-raadsleden
      Filip Van Eeckhout, Adjunct-algemeen directeur
      Rik Dekens, Algemeen directeur

      Voorgesteld wordt om volgende arbeidsreglementen goed te keuren:

      -       Arbeidsreglement voor het gemeente- en OCMW-personeel dat onder de regelgeving van de arbeidstijdwet valt

      -       Arbeidsreglement voor de personeelsleden van het dienstenchequebedrijf ‘het Dienstenhuis’

      -       Arbeidsreglement voor het OCMW-personeel, te werk gesteld in het WZC Ter Linde, CDV Ter Linde en de serviceflats Ter Linde en Zevekote

      Beslissing: éénparig goedgekeurd

      Commentaar

      Mevrouw Demaré verduidelijkt dat aan de raad het arbeidsreglement wordt voorgelegd voor het gemeente- en OCMW personeel dat onder de arbeidstijdwet valt, het arbeidsreglement voor het OCMW-personeel van campus Ter Linde en Zevekote en het arbeidsreglement voor het personeel van het dienstenchequebedrijf.

      Door de herhaalde aanpassingen van de rechtspositieregeling was een update aangewezen van het bestaande arbeidsreglement aan deze wijzigingen en wordt voorgesteld de reglementen in hun geheel vast te stellen.

      De wijzigingen in de administratieve gegevens van locaties en personen werden opgenomen en de procedures werden verfijnd en aangevuld waar nodig wat betreft het traject bij in- en uitdiensttreding en ook aangepast wat de arbeidstijden betreft. Het omstandigheidsverlof werd ook aangepast aan de nieuwe regelgeving.

      Ziekteverzuimbegeleiding en re-integratie na ziekte werden uitgeschreven.

      Bijzondere aandacht wordt besteed aan telewerk, het werken met IT-middelen en de gedragscode voor sociale media en mobiel werken. Tevens wordt de privacyverklaring uitgewerkt en een reglement op gegevensbescherming en informatieveiligheid wordt uitgeschreven.

      Het arbeidsreglement voor campus Ter Linde en het dienstenchequebedrijf omvatten nog specifieke bepalingen inzake vakantieverlof en feestdagenregeling, eigen aan hun dienstverlening.

       Op 24 november werd in het BOC een éénparig akkoord verleend aan de aangepaste teksten.

      Na goedkeuring in de raad wordt voor de personeelsleden een beperkte brochure uitgewerkt.

      In een vergadering wordt aan de personeelsleden een mondelinge toelichting gegeven bij de essentiële wijzigingen.

      Regelgeving

      Gelet op de wetgeving dd 08/05/1965 en 18/12/2002 inzake de opmaak van een arbeidsreglement;

      Gelet op de rechtspositieregeling voor het OCMW-personeel zoals vastgesteld bij raadsbeslissing dd 18 april 2017 en wijzigende raadsbeslissingen;

      Feiten en context

      Gelet op het protocol en de notulen van de vergadering van het bijzonder onderhandelingscomité dd. 24/11/2021;

      Gelet op de bespreking in het managementteam dd. 29/11/2021;

      Publieke stemming
      Aanwezig: Myriam Debergh, Rita Demare, Frederik Sap, Rik Vanwildemeersch, Julie Misplon, Dimitri Carpentier, Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Arne De Brabandere, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Frederik Demeyere, Els Werbrouck, Stien Gevaert, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Filip Van Eeckhout, Rik Dekens
      Voorstanders: Myriam Debergh, Rita Demare, Frederik Sap, Rik Vanwildemeersch, Julie Misplon, Dimitri Carpentier, Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Arne De Brabandere, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Frederik Demeyere, Els Werbrouck, Stien Gevaert, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

       

      éénparig

      Artikel 1: Volgende arbeidsreglementen zoals vastgesteld in bijlage, worden goedgekeurd:

      -       Arbeidsreglement voor het gemeente- en OCMW-personeel dat onder de regelgeving van de arbeidstijdwet valt

      -       Arbeidsreglement voor de personeelsleden van het dienstenchequebedrijf ‘het Dienstenhuis’

      -       Arbeidsreglement voor het OCMW-personeel, te werk gesteld in het WZC Ter Linde, CDV Ter Linde en de serviceflats Ter Linde en Zevekote 

      Art. 2: Het arbeidsreglement voor hert OCMW-personeel, zoals vastgesteld bij raadsbeslissing dd. 13/12/2011, wordt opgeheven.

Er zijn geen nieuwe vragen.