Terug
Gepubliceerd op 28/11/2023

Besluit  Gemeenteraad

ma 27/11/2023 - 20:00

Vaststelling retributiereglement op de afgifte van bepaalde administratieve stukken

Aanwezig: Myriam Debergh, Voorzitter
Frederik Demeyere, Burgemeester
Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Schepenen
Dimitri Carpentier, Toegevoegd schepen (Voorzitter BCSD)
Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Els Werbrouck, Johan Vanneste, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Stephan Wydooghe, Gemeenteraadsleden
Filip Van Eeckhout, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Pascal Maes, Jeroen Decorte, Gemeenteraadsleden

Gevraagd wordt om het nieuwe retributiereglement op afgifte van administratieve stukken (burgerzaken) vast te stellen.

Beslissing: éénparig goedgekeurd

Regelgeving

Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 16 december 2019 waarbij voor een termijn van de aanslagjaren 2020-2024 ten behoeve van de gemeente een retributie werd geheven op de afgifte van de administratieve stukken en gewijzigd in de gemeenteraadsbeslissing van 21 november 2022;

Gelet op de Wet van 14 maart 1968 tot opheffing van de wetten betreffende de verblijfbelasting voor vreemdelingen, gecoördineerd op 12.10.1953;

Gelet op het Koninklijk Besluit van 10 december 1996 betreffende de verschillende identiteitsdocumenten voor kinderen onder de twaalf jaar;

Gelet op het Koninklijk Besluit van 05 maart 2017 tot bepaling van de verblijfsvergunningen waarvoor de gemeenten retributies kunnen innen voor het vernieuwen, verlengen of vervangen ervan en tot bepaling van het maximumbedrag bedoeld in art. 2, par. 2, van de wet 14.03.1968 tot opheffing van de wetten betreffende de verblijfbelasting voor vreemdelingen, gecoördineerd op 12.10.1953;

Gelet op het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;

Gelet op het Ministerieel besluit van 28 oktober 2019 tot wijziging van het ministerieel besluit van 15 maart 2013 tot vaststelling van het tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten voor Belgen, de elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar, de elektronische kaarten en elektronische verblijfsdocumenten, afgeleverd aan vreemde onderdanen, en de biometrische kaarten en biometrische verblijfstitels, afgeleverd aan vreemde onderdanen van derde landen;

Gelet op de omzendbrief van 6 november 2023 betreffende het tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten en -documenten vanaf 1 januari 2024;

Feiten, context

Overwegende dat het aangewezen is om de retributie aan te passen voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten en -documenten vanaf 1 januari 2024 naar aanleiding van de gestegen tarieven voor de spoedprocedures van identiteitskaarten en -documenten;

Publieke stemming
Aanwezig: Myriam Debergh, Frederik Demeyere, Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Dimitri Carpentier, Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Els Werbrouck, Johan Vanneste, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Stephan Wydooghe, Filip Van Eeckhout
Voorstanders: Myriam Debergh, Frederik Demeyere, Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Dimitri Carpentier, Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Els Werbrouck, Johan Vanneste, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Stephan Wydooghe
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

éénparig

Artikel 1: Het besluit van de gemeenteraad van 21 november 2022 houdende de vaststelling van het retributiereglement op de afgifte van bepaalde administratieve stukken wordt opgeheven.

Art. 2: Vanaf 1 januari 2024 wordt er voor onbepaalde duur een retributie geheven op de afgifte van de in artikel 3 vermelde administratieve stukken. De retributie valt ten bezware van de personen of instellingen aan wie deze stukken door de gemeente op verzoek of ambtshalve worden uitgereikt.

Art. 3: De bedragen worden als volgt vastgesteld:

A) Voor de afgifte van digitale identiteitskaarten aan Belgische onderdanen en van digitale vreemdelingenkaarten:

  • Identiteitskaart: 20€
  • Identiteitskaart spoedprocedure - Gemeente 120€
  • Identiteitskaart spoedprocedure - Brussel: 155€
  • Identiteitskaart kinderen 8€
  • Identiteitskaart kinderen spoedprocedure - Gemeente: 105€
  • Identiteitskaart kinderen spoedprocedure - Brussel: 145€
  • Verblijfsdocumenten vreemdelingen: 20€
  • Verblijfsdocumenten vreemdelingen - spoedprocedure: 120€

B) Voor de internationale paspoorten:

  • Paspoort + 18 gewone procedure: 72€
  • Paspoort -18 gewone procedure: 42€
  • Paspoort + 18 dringende procedure: 247€
  • Paspoort - 18 dringende procedure: 217€
  • Paspoort + 18 superdringende procedure: 307€
  • Paspoort - 18 superdringende procedure: 277€

C) Voor de reistitels vluchtelingen

  • Reistitel vluchtelingen +18 gewone procedure: 68€

  • Reistitel vluchtelingen -18 gewone procedure: 48€
  • Reistitel vluchtelingen + 18 dringende procedure : 237€
  • Reistitel vluchtelingen - 18 dringende procedure: 217€
  • Reistitel vluchtelingen +18 superdringende procedure: 297€
  • Reistitel vluchtelingen -18 superdringende procedure: 277€

D) Voor de rijbewijzen:

  • Rijbewijs: 20€
  • Voorlopig rijbewijs: 20€
  • Internationaal rijbewijs: 16€

E) Andere:

  • Attest van immatriculatie: 5€
  • Bestuurderspas: 22€
  • Huwelijksboekje: 26€
  • Bij betekening door de gerechtsdeurwaarder na het afleggen van een verklaring van eenzijdige beëindiging van de wettelijks samenwoonst wordt de kostprijs aangerekend door de gerechtsdeurwaarder volledig doorgerekend

Art. 4: Dit reglement wordt aan de toezichthoudende overheid toegezonden.