Terug
Gepubliceerd op 06/12/2024

Notulen  Gemeenteraad

ma 25/11/2024 - 20:00 Gemeenteraadszaal
Aanwezig: Arne De Brabandere, Voorzitter
Frederik Demeyere, Burgemeester
Frederik Sap, Julie Misplon, Myriam Debergh, Schepenen
Dimitri Carpentier, Toegevoegd schepen (Voorzitter BCSD)
Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Els Werbrouck, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Stephan Wydooghe, Jeroen Decorte, Gemeenteraadsleden
Filip Van Eeckhout, Algemeen directeur
De zitting wordt gestart met een minuut stilte n.a.v. het overlijden van Mevr. Noëlla Van Huylenbrouck, moeder van raadslid Johan Vanneste.
  • Openbaar

    • Goedkeuren verslag vorige zitting

      Aanwezig: Arne De Brabandere, Voorzitter
      Frederik Demeyere, Burgemeester
      Frederik Sap, Julie Misplon, Myriam Debergh, Schepenen
      Dimitri Carpentier, Toegevoegd schepen (Voorzitter BCSD)
      Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Els Werbrouck, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Stephan Wydooghe, Jeroen Decorte, Gemeenteraadsleden
      Filip Van Eeckhout, Algemeen directeur

      Gevraagd wordt om het verslag van de vorige zitting goed te keuren.

      Beslissing: éénparig goedgekeurd

      Regelgeving

      Gelet op artikel 32 van het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;

      Feiten, context

      Gelet op het verslag van de vorige zitting in bijlage;

      Publieke stemming
      Aanwezig: Arne De Brabandere, Frederik Demeyere, Frederik Sap, Julie Misplon, Myriam Debergh, Dimitri Carpentier, Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Els Werbrouck, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Stephan Wydooghe, Jeroen Decorte, Filip Van Eeckhout
      Voorstanders: Arne De Brabandere, Frederik Demeyere, Frederik Sap, Julie Misplon, Myriam Debergh, Dimitri Carpentier, Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Els Werbrouck, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Stephan Wydooghe, Jeroen Decorte
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      éénparig

      Het verslag van de vorige zitting wordt goedgekeurd

    • Kennisname begrotingswijziging nr. 3 en 4 van de politiebegroting 2024

      Aanwezig: Arne De Brabandere, Voorzitter
      Frederik Demeyere, Burgemeester
      Frederik Sap, Julie Misplon, Myriam Debergh, Schepenen
      Dimitri Carpentier, Toegevoegd schepen (Voorzitter BCSD)
      Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Els Werbrouck, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Stephan Wydooghe, Jeroen Decorte, Gemeenteraadsleden
      Filip Van Eeckhout, Algemeen directeur

      Gevraagd wordt kennis te nemen van de begrotingswijziging 3 en 4 van de politiezone RIHO. De gemeentelijke tussenkomst blijft gelijk.

      Kennisname: éénparig

      Regelgeving

      Gelet op artikel 40 van de Wet tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus van 7 december 1998 dat bepaalt dat de begroting van het lokaal politiekorps wordt goedgekeurd door de politieraad, overeenkomstig de door de Koning bepaalde begrotingsnormen;

      Gelet op het KB van 5 september 2001 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de lokale politie;

      Gelet op de omzendbrief PLP 17 betreffende de tussenkomst van de federale overheid in de financiering van de lokale politiekorpsen – federale toelage;

      Gelet op de omzendbrief ZPZ 8 dd. 18.10.2001 betreffende de richtlijnen inzake de gemeentebegroting en –boekhouding m.b.t. de politiehervorming;

      Gelet op het KB van 5 september 2001 betreffende het minimaal effectief van het operationeel en van het administratief en logistiek personeel van de lokale politie;

      Gelet op de ministeriële omzendbrief PLP 63 betreffende de onderrichtingen voor het opstellen van de politiebegroting voor 2024 ten behoeve van de politiezone;

      Feiten, context

      Overwegende dat de politiebegroting 2024 werd goedgekeurd in de politieraadszitting van 7 december 2023;

      Overwegende dat op artikelnummer 33003/485-48 “Gemeentelijke toelage Hooglede” (exploitatie) van de politiebegroting 2024 een bedrag van € 1.109.624 werd voorzien en op artikelnummer 33003/685-51 “Gemeentelijke toelage Hooglede” (investeringen) een bedrag van € 78.734;

      Overwegende dat met de beslissing van de gemeenteraad van 18 december 2023 de gemeentelijke bijdrage voor de politiezone RIHO werd goedgekeurd;

      Overwegende dat in de politieraad van de politiezone RIHO van 13 juni 2024 de begrotingswijziging 1 en 2 van de politiezone RIHO werd goedgekeurd;

      Overwegende dat de gemeenteraad kennis nam van de begrotingswijziging 1 en 2 op 24 juni 2024;

      Overwegende dat in de politieraad van de politiezone RIHO van 24 oktober 2024 de begrotingswijziging 3 en 4 van de politiezone RIHO werd goedgekeurd;

      Overwegende dat uit de begrotingswijziging 3 en 4 blijkt dat de gemeentelijke bijdrage van de gemeente Hooglede aan de politiezone RIHO gelijk blijft voor 2024;

      Gelet op het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;

      Commentaar

      De Burgemeester licht het agendapunt toe: “Dit agendapunt betreft de begrotingswijziging 3 en 4 voor het dienstjaar 2024.
      In begrotingswijziging nr. 3 werden de gewone ontvangsten aangepast aan de reële ontvangsten (zoals de rechtstreekse prestaties, de Federale toelage overeenkomst verkeersveiligheidsfonds en de Federale dotatie sectoraal akkoord). In gewone uitgave was er een aanpassing wegens vergoeding bijzondere prestaties (uitbetaling overuren).
      Begrotingswijziging nr. 4 betrof extra uitgaven voor vernieuwen dispatching. De uitgaven voor dakwerken en aankoop kasten inbeslaggenomen goederen en sleutels konden worden verlaagd."



      Publieke stemming
      Aanwezig: Arne De Brabandere, Frederik Demeyere, Frederik Sap, Julie Misplon, Myriam Debergh, Dimitri Carpentier, Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Els Werbrouck, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Stephan Wydooghe, Jeroen Decorte, Filip Van Eeckhout
      Voorstanders: Arne De Brabandere, Frederik Demeyere, Frederik Sap, Julie Misplon, Myriam Debergh, Dimitri Carpentier, Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Els Werbrouck, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Stephan Wydooghe, Jeroen Decorte
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Neemt éénparig kennis:

      Van de begrotingswijziging nr. 3 en 4 van de politiebegroting 2024 van de politiezone RIHO.

      Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de heer Provinciegouverneur, de Voorzitter van het Politiecollege van RIHO en aan het Stadsbestuur van Izegem en Roeselare.

    • Vaststelling gemeentelijke bijdrage voor 2025 voor de politiezone RIHO

      Aanwezig: Arne De Brabandere, Voorzitter
      Frederik Demeyere, Burgemeester
      Frederik Sap, Julie Misplon, Myriam Debergh, Schepenen
      Dimitri Carpentier, Toegevoegd schepen (Voorzitter BCSD)
      Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Els Werbrouck, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Stephan Wydooghe, Jeroen Decorte, Gemeenteraadsleden
      Filip Van Eeckhout, Algemeen directeur

      Voorgesteld wordt de bijdrage van de gemeente Hooglede, ingeschreven in de politiebegroting 2025 en bepaald op € 1.587.287,33 (exploitatie: € 1.562.453,63 – investeringen: €  24.833,70) goed te keuren.

      Beslissing: éénparig goedgekeurd

      Regelgeving

      Gelet op de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus;

      Gelet op art. 40 van de Wet op de Geïntegreerde Politie waarin bepaald wordt dat de begroting van het lokaal politiekorps wordt goedgekeurd door de politieraad, overeenkomstig de door de Koning bepaalde minimale begrotingsnormen;

      Gelet op het Koninklijk Besluit van 5.9.2001 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de lokale politie;

      Feiten, context

      Overwegende dat de politiebegroting 2025 in de politieraadszitting van 24 oktober 2024 werd goedgekeurd;

      Overwegende dat op de artikelen nummer 33003/485-48 en 33003/685-51 “Gemeentelijke toelage Hooglede” van de politiebegroting 2025 een bedrag is voorzien van
      € 1.562.453,63 voor exploitatie en € 24.883,70 voor investeringen;

      Gelet op het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, zoals gewijzigd;

      Op voorstel van het College van Burgemeester en Schepenen;

      Commentaar

      De Burgemeester licht het agendapunt toe: “De gemeentelijke toelagen in de gewone dienst stijgen met 21,39% door:

      • 6 loonindexaties in 2022 en 2023 waren niet ingecalculeerd in het meerjarenplan 20-25 (12% op 26.000.000 € = 3.120.000 € - meerkost deels opgevangen met indexatie federale toelagen)
      • pensioenbijdrage van 41,5% (2021) naar 45% (2024), dit was niet voorzien in het meerjarenplan 20-25
      • impact invoering sectoraal akkoord 2022 = +/- 410.000 €  (gekende financiering voorlopig 77.727 €)
      • TARES-bijstandsteam = 250.000 €
      • beschikbare reserves werden aangewend om begroting 2023 & 2024 sluitend te maken binnen de afgesproken gemeentelijke toelagen in het meerjarenplan: tekort 2024 (eigen dienstjaar) = -3.866.562 €
      • de gemeentelijke toelage in exploitatie is tussen 2023 en 2025 sterk gestegen: van 15.140.703 € (2023) over 15.297.108 € (2024) naar 18.875.000 € (2025).
        Het aandeel Hooglede hierin is respectievelijk: 1.096.705 € (2023), 1.109.624 € (2024) naar 1.562.454 € (2025).
        Vanaf 2025 is de interne verdeelsleutel voor de gemeentelijke toelage aan de politiezone per gemeente: 60% KUL-norm, 20% netto belastbaar inkomen en 20% kadastraal inkomen.
        We gaan richting KUL-norm in 2025, de stijging is onvermijdelijk. Stel dat er een fusie tussen de politiezones zou komen, zal dit in het begin ook meer kosten.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Arne De Brabandere, Frederik Demeyere, Frederik Sap, Julie Misplon, Myriam Debergh, Dimitri Carpentier, Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Els Werbrouck, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Stephan Wydooghe, Jeroen Decorte, Filip Van Eeckhout
      Voorstanders: Arne De Brabandere, Frederik Demeyere, Frederik Sap, Julie Misplon, Myriam Debergh, Dimitri Carpentier, Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Els Werbrouck, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Stephan Wydooghe, Jeroen Decorte
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      éénparig

      Artikel 1: De bijdrage van de Gemeente Hooglede, zoals ingeschreven in de politiebegroting 2025, zijnde in totaal € 1.587.287,33 (exploitatie: € 1.562.453,63 – investeringen: €  24.833,70) wordt goedgekeurd en toegekend aan de politiezone Roeselare – Izegem – Hooglede.

      Art. 2: Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan:

      -        de Gouverneur, FAC Kamgebouw, K. Albert I-laan 1/5 bus 6, 8200 Brugge,

      -        de Voorzitter van de politiezone RIHO,

      -        het Stadsbestuur Izegem, Korenmarkt 10, 8870 Izegem,

      -        het Stadsbestuur Roeselare, Botermarkt 2, 8800 Roeselare.

    • Vaststellen 5e aanpassing meerjarenplan 2020-2025 - aandeel gemeente

      Aanwezig: Arne De Brabandere, Voorzitter
      Frederik Demeyere, Burgemeester
      Frederik Sap, Julie Misplon, Myriam Debergh, Schepenen
      Dimitri Carpentier, Toegevoegd schepen (Voorzitter BCSD)
      Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Els Werbrouck, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Stephan Wydooghe, Jeroen Decorte, Gemeenteraadsleden
      Filip Van Eeckhout, Algemeen directeur

      De gemeente stelt de 5e aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 van de gemeente vast. 

      De kredieten van de gemeente voor boekjaren 2024 en 2025 (Schema M3) worden vastgesteld.

      De geconsolideerde resultaten worden als volgt vastgesteld:

      Beslissing: met 13 ja-stemmen (CD&V-fractie, fractie Allen 8830) en 8 onthoudingen (fractie Groep 21)

      Regelgeving

      Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 249 tot en met 256;

      Gelet op het Besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen, het laatst gewijzigd bij besluit van de Vlaamse regering van 7 september 2018 tot wijziging van diverse bepalingen van het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen;

      Gelet op het Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningen-stelsels en de digitale  rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen, het laatst gewijzigd bij ministerieel besluit van 12 september 2018 tot wijziging van diverse bepalingen van het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen;

      Gelet op de Omzendbrief KB/ABB-2020/3 van 18 september 2020 over de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus; 

      Feiten, context

      Gelet op het gunstig advies van het managementteam van 4 november 2024;

      Overwegende dat het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 oplossingen aanreikt om een echt geïntegreerd lokaal sociaal beleid mogelijk te maken, met respect voor de verschillende rechtspersonen, die erbij betrokken zijn. Daaruit volgt dat de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn (OCMW) een gezamenlijk meerjarenplan opstellen, dat door beide raden wordt vastgesteld;

      Op die manier kan een geïntegreerd lokaal sociaal beleid maximaal worden gerealiseerd: beide rechtspersonen hebben samen één doelstellingenboom, waarbij de doelstellingen van het OCMW en die van de gemeente vervlochten zijn. Omdat de gemeente en het OCMW een geïntegreerd meerjarenplan maken, wordt het financiële evenwicht voor die twee besturen als één geheel gepresenteerd en beoordeeld.

      Omdat elke rechtspersoon voor de eigen verplichtingen en verbintenissen blijft instaan, blijft in het meerjarenplan een duidelijk onderscheid bestaan tussen de kredieten van de gemeente en die van het OCMW. Dat komt tot uiting in het schema met het overzicht van de kredieten (schema M3), waarin de kredieten voor de gemeente en het OCMW apart worden opgenomen.

      Het vroegere jaarlijkse budget is voortaan geïntegreerd in het meerjarenplan. De ramingen, die het bestuur in het meerjarenplan 2020-2025 inschrijft voor de exploitatie, de investeringen en de financiering, omvatten ook de kredieten voor dat jaar. In het meerjarenplan van de gemeente en het OCMW worden afzonderlijke kredieten per rechtspersoon ingeschreven. De gemeente en het OCMW blijven immers twee afzonderlijke budgettaire entiteiten. De kredieten worden duidelijk toegewezen aan elke rechtspersoon afzonderlijk, ook al wordt het beleid van beide als één geheel voorgesteld.

      De vaststelling van het meerjarenplanaanpassing behoort tot de voorbehouden bevoegdheden van de raad.

      De gemeente en het OCMW hebben een geïntegreerd meerjarenplan maar hebben wel nog hun eigen bevoegdheid voor de vaststelling ervan. Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn moet eerst zijn eigen deel van het meerjarenplan vaststellen. Daarna kan de gemeenteraad het deel van het meerjarenplan dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, goedkeuren, waardoor het meerjarenplan definitief is vastgesteld.

      De goedkeuring van de gemeenteraad is nodig omdat de gemeente de financiële gevolgen moet dragen van de keuzes die de raad voor maatschappelijk welzijn maakt.

      Het ontwerp van meerjarenplan bevat volgende documenten:

      • Strategische nota
      • Financiële nota
        • Het financiële doelstellingenplan (M1);
        • De staat van het financieel evenwicht (M2);
        • Het overzicht van de kredieten (M3).
      • Toelichting
        • Het overzicht ontvangsten en uitgaven naar functionele aard (T1);
        • Het overzicht ontvangsten en uitgaven naar economische aard (T2);
        • Investeringsprojecten - per prioritaire actie (T3);
        • Het overzicht van de financiële schulden (T4);
        • Het overzicht van de financiële risico's
        • Het overzicht van de grondslagen en assumpties;
        • Verwijzing naar de plaats waar bijkomende documentatie beschikbaar is.
      Commentaar

      De Burgemeester licht het agendapunt 4 en 5 gezamenlijk toe.

      “Ik dank de financiële dienst voor de voorbereiding van dit zeer lijvige document.

      De vijfde meerjarenplanaanpassing omvat een actualisatie van de kredieten van 2024, het vaststellen van de kredieten voor 2025 en voor 2026-2027 ramingen van de reguliere werken, de lopende investeringen en de jaarlijks terugkerende investeringen.

      Voor de jaren 2024, 2025 en 2026 is er een verhoging van de exploitatieontvangsten met 6.281.416 €, de exploitatieuitgaven stijgen met 4.876.855 €. Het exploitatieresultaat is voor de jaren 2024, 2025, 2026 bijgevolg 1.404.561 € gunstiger.
      Het exploitatieresultaat is in 2024 met 5.046.535 € een stuk gunstiger dan het resultaat in 2025, 2026 en 2027.

      De ontvangsten over de periode 2024 - 2025 - 2026 stijgen met 6.281.416 €, waarvan 5.170.073 € (82%) het gevolg is drie uitzonderlijke ontvangsten:

      • Interimdividend aandelen Publi-T Fluvius: + 3.092.363 €
        Door de verkoop van Fluvius van de aandelen Publi-T aan de regionale holding EFIN ontving de gemeente een interim-dividend van 3.092.363 €. Met dit dividend verwierf de gemeente nieuwe aandelen bij EFIN, wat als investeringsuitgave werd geboekt.
      • Onttrekking aan pensioenfonds: + 1.544.435 €: voor de betaling van de pensioenbijdragen van de gemeentelijke statutaire personeelsleden werd in 2010 een pensioenfonds aangelegd bij Belfius Bank. Tot en met boekjaar 2023 werd dit fonds als termijndeposito opgenomen in de boekhouding (klasse 5). Over de boekhoudkundige verwerking van deze pensioenfondsen bestaan er binnen BBC2.0 geen eenduidige richtlijnen. Strikt genomen zijn deze pensioenfondsen geen beleggingen, maar extern opgebouwde reserves. Deze gelden zijn immers niet vrij beschikbaar en horen niet thuis in de klasse 5. We corrigeren dit door een eenmalige dotatie te voorzien op de klasse 62 (personeelskosten) waardoor de impact op het beschikbaar budgettair resultaat wordt gecorrigeerd. Ook bijstortingen in dit fonds dienen in de toekomst als personeelsuitgave geboekt te worden. Vanaf boekjaar 2024 wordt de jaarlijkse onttrekking aan het pensioenfonds voor de betaling van de pensioenbijdragen als budgettaire ontvangst geboekt. Voor de jaren 2024 tot en met 2026 gaat dit over een bedrag van 1.544.435 €.
      • Bezoldigingen onderwijzend personeel: + 533.275 €: de bezoldigingen van het gemeentelijk onderwijzend personeel zijn gemeentelijke uitgaven die de Vlaamse overheid terugbetaalt onder de vorm van specifieke werkingssubsidies. De cijfers voor zowel de ontvangsten (klasse 7) als de uitgaven (klasse 6) werden aangepast volgens de gepubliceerde cijfers van het Ministerie van Onderwijs en Vorming. Vanaf dit jaar bevatten de cijfers ook de patronale bijdrage, wat de stijging van zowel de ontvangsten als de uitgaven verklaart.

      1.111.343 € is het gevolg van andere wijzigingen:

      • Woonzorgcentrum Ter Linde – inkomsten dagprijs + basistegemoetkoming Agentschap Zorg: + 805.000 €: aanpassing volgens verwachte bezettingsgraad, rekening houdende met uitbreiding aantal kamers.
      • Woonzorgcentrum Ter Linde: diverse tussenkomsten Agentschap Zorg en RSZ: - 211.710 €. De ramingen werden aangepast volgens de ontvangen subsidies in 2024. Deze zijn vanaf boekjaar 2024 een stuk lager dan vorige boekjaren omdat de subsidie ‘Aanvullende financiering derde luik’ nu deels vervat zit in de VIA-middelen. 
      • Sociale bijstand: + 301.550 €.
      • De ramingen werden aangepast volgens de ontvangsten van vorig en huidig boekjaar. Bovendien wordt er in boekjaar 2024 budget voorzien voor het leefloon van de Oekraïense asielzoekers (80.000 €).
      • Onroerende voorheffing: - 262.698 €: de ramingen voor 2024 en volgende boekjaren werden aangepast volgens de nieuwe ramingen van de Vlaamse Belastingdienst.
      • Personenbelasting: + 184.659 €. De ramingen voor 2024 en volgende boekjaren werden aangepast volgens de nieuwe ramingen van de Federale Overheidsdienst Financiën. 
      • Compensatie eindejaarstoelage niet VIA-personeel: + € 176.317 €: de ramingen werden aangepast volgens de ontvangen subsidies in 2024. 
      • IBO Boomgaard – transitiesubsidie: - 146.824 €: verwachte daling vanaf 2026 ten gevolge van het BOA-decreet.

      De uitgaven over de periode 2024 -2025 – 2026 stijgen met 4.876.855 €.

      De grootste stijging situeert zich bij de bezoldigingen (ongeveer 3,6 miljoen euro). Maar exclusief de uitzonderlijke wijziging als gevolg van het pensioenfonds en de lonen van het onderwijzend personeel is er maar een stijging van ongeveer 1,5 miljoen euro.
      Zoals eerder vermeld werd het saldo van het pensioenfonds voor de gemeentelijke statutairen op 31 december 2023 in boekjaar 2024 als personeelsuitgave geboekt (klasse 6).
      Ook bijstortingen in dit fonds dienen als personeelsuitgave geboekt te worden. Er is een eerste bijstorting van 500.000 € gepland in boekjaar 2027.
      De bezoldigingen van het gemeentelijk onderwijzend personeel zijn gemeentelijke uitgaven die de Vlaamse overheid terugbetaalt onder de vorm van specifieke werkingssubsidies. De cijfers voor zowel de ontvangsten (klasse 7) als de uitgaven (klasse 6) werden aangepast volgens de gepubliceerde cijfers van het Ministerie van Onderwijs en Vorming. Vanaf dit jaar bevatten de cijfers ook de patronale bijdrage, wat de stijging van zowel de ontvangsten als de uitgaven verklaart.

      De overige wijzigingen betreffen:

      Stijging van de bezoldiging in het Woonzorgcentrum Ter Linde met 1.517.260 €. Ten opzichte van 1 januari 2023 zijn er op vandaag 5,85 extra voltijds equivalenten in dienst.
      In 2023 dienden we beroep te doen op uitzendkrachten door het uitvallen van eigen personeel.
      In 2024 zien we een lichte daling van de uitzendkrachten, tegenover een toename van het eigen personeel.
      Sinds augustus 2024 is er één extra hoofdverpleegkundige in dienst (nieuwe D-vleugel).
      Ten gevolge van de uitbreiding van het woonzorgcentrum zal er nog een extra toename zijn van het aantal voltijds equivalenten, dit vanaf 2026 (+ 5,2 voltijds equivalenten).

      Verder is er ook een aanzienlijke stijging van de toegestane werkingssubsidies ten gevolge van de stijging van de toelage aan de politiezone RIHO.

      De gemeentelijke dotatie stijgt in 2025 met 41% (+ 452.830 € ten opzichte van 2024). Voor 2026 en verder wordt een jaarlijkse stijging voorzien met 2%.

      Verder zijn er nog wijzigingen in:

      • Energiekosten: - 398.900 €: de raming van de energiekosten werd gebaseerd op de aangeleverde cijfers van het Vlaams Energiebedrijf.
      • Diverse werkingskosten Woonzorgcentrum Ter Linde: + 340.785 €: de uitgaven werden geactualiseerd en aangepast volgens de verwachte stijging van de bezetting, naar aanleiding van de uitbreiding van het aantal kamers van 144 naar 155 in 2026.
      • Groenonderhoud: + 188.000 €: door de uitbreiding van het aantal groene zones in de gemeente wordt er meer budget voorzien voor het periodiek onderhoud ervan.
      • Sociale bijstand - leefloon: + 146.500 €: in 2024 werd er 80.000 € extra budget voorzien voor de uitbetaling van leefloon voor Oekraïense  asielzoekers (zie ook extra ontvangsten leefloon).

      Wat de investeringen betreft: in 2024 wordt voor ongeveer 15,75 miljoen geïnvesteerd: daarbij als grootste de verbouwing van het WZC Ter Linde en verder wegen en riolering, recyclagepark, de vernieuwing van de atletiekpiste, de renovatie van de Grijspeerdmolen, hoppin-punten voor het openbaar vervoer en de werken aan de kloostersite. Voor 2025 staat ongeveer 6,82 miljoen euro aan investeringen op het programma met opnieuw het WZC Ter Linde, de afwerking van het recyclagepark, het kunstgrasveld in Hooglede en de aanpassing van de loods van de technische dienst.
      Voor 2026 betreft het een investeringspakket van ongeveer 4,93 miljoen euro, hierbij de afwerking van de verbouwing van het WZC Ter Linde en het nieuw dienstencentrum.

      Voor de periode 2024-2027 worden 8.500.000 € aan nieuwe leningen aangegaan. De financiering van de verbouwing van het WZC vormt hierbij de hoofdbrok.
      Bij de gemeente wordt de voorziene lening van 500.000 € in 2024 verplaatst naar 2026. De lening van 800.000 € voorzien in 2025 wordt geschrapt. Voor het OCMW wordt er 3.400.000 € extra leningen voorzien (1,3 miljoen in 2024, 1,5 miljoen in 2025 en 600.000 € in 2026).

      De schuld per inwoner bedraagt: 1.745 € (2024), 1.787 € (2025), 1.847 € (2026) en 1.735 € (2027). De schuld per inwoner fluctueert sterk per jaar omdat het jaarcijfer afhankelijk is van de opgenomen leningen in dat jaar. We bekijken daarom beter de gemiddelde schuld per inwoner over een aantal jaar. De gemiddelde schuld per inwoner over de periode 2019-2027 bedraagt; 1.802 €/inwoner.

      Tot slot nog het financieel evenwicht:

      Bij het beschikbaar budgettair resultaat over de periode 2020-2027 stellen we vast dat:

      • gemiddeld exploitatieresultaat: 3,88 miljoen euro/ jaar  (meer ontvangsten dan uitgaven) (in 2024 uitzonderlijk hoog door de aandelen Publi-T)
      • gemiddelde investering: 5,15 miljoen euro / jaar (meer uitgaven dan ontvangsten) 
      • gemiddeld financieringsresultaat van 40.378 € / jaar => er werden +/- evenveel (40.378 € meer) nieuwe leningen aangegaan dan er werden afgelost.

      Dit alles samen maakt dat er per jaar, gemiddeld 1,23 miljoen euro van de reserve van 10,4 miljoen € die er was op 1/1/2020 benomen werd.
      Daarbij dient wel opgemerkt dat de cijfers van 2024 tot en met 2027 budgetcijfers zijn.

      De onbeschikbare gelden zijn de middelen die we dienen te beleggen voor de betaling van de eindeopstalvergoeding van de serviceflats. Deze dalen in 2027 aanzienlijk voor de betaling van de eindeopstalvergoeding voor de serviceflats van Hooglede. Het saldo op 31/12/2027 van 376.197 € is bedoeld voor de eindeopstalvergoeding serviceflats van Gits.

      De autofinancieringsmarge is een lange termijn evenwichtsvoorwaarde - deze dient eind 2025 positief te zijn, maar is bij ons ieder jaar positief. Er is dus een voldoende structureel evenwicht. Een  positief resultaat betekent dat het bestuur meer middelen genereert (of overhoudt) dan nodig, om haar leningen te kunnen terugbetalen.
      Er is dus marge om zelf nieuwe investeringen te financieren of om bijkomende leningen aan te gaan en de hieruit voortvloeiende leningslasten te dragen.”

      Raadslid Kristof Pillaert merkt op dat zijn fractie in het verleden heeft gesteld dat de gemaakte keuzes in het meerjarenplan niet hun keuzes waren. De huidige wijziging in het meerjarenplan is wel eerder een technische aanpassing, hij stelt dan ook dat zijn fractie zich zal onthouden bij deze wijziging van het meerjarenplan.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Arne De Brabandere, Frederik Demeyere, Frederik Sap, Julie Misplon, Myriam Debergh, Dimitri Carpentier, Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Els Werbrouck, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Stephan Wydooghe, Jeroen Decorte, Filip Van Eeckhout
      Voorstanders: Arne De Brabandere, Frederik Demeyere, Frederik Sap, Julie Misplon, Myriam Debergh, Dimitri Carpentier, Gabriel Deruyter, Rik Vanwildemeersch, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Stephan Wydooghe, Jeroen Decorte
      Onthouders: Lies Colpaert, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Els Werbrouck, Johan Vanneste
      Resultaat: Met 13 stemmen voor, 8 onthoudingen
      Besluit

       

      met 13 ja-stemmen (CD&V-fractie, fractie Allen 8830) en 8 onthoudingen (fractie Groep 21)

      Artikel 1: De gemeente stelt de 5e aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 van de gemeente vast. 

      Art. 2: De kredieten van de gemeente voor boekjaren 2024 en 2025 (Schema M3) worden vastgesteld.

      Art. 3: De geconsolideerde resultaten worden als volgt vastgesteld:

    • Goedkeuren 5e aanpassing meerjarenplan 2020-2025 - aandeel OCMW

      Aanwezig: Arne De Brabandere, Voorzitter
      Frederik Demeyere, Burgemeester
      Frederik Sap, Julie Misplon, Myriam Debergh, Schepenen
      Dimitri Carpentier, Toegevoegd schepen (Voorzitter BCSD)
      Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Els Werbrouck, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Stephan Wydooghe, Jeroen Decorte, Gemeenteraadsleden
      Filip Van Eeckhout, Algemeen directeur

      De gemeenteraad keurt de 5e aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 van het OCMW goed.

      De kredieten van het OCMW voor boekjaren 2024 en 2025 (Schema M3) worden goedgekeurd.

      De geconsolideerde resultaten zijn de volgende:

      Beslissing: goedgekeurd met 13 ja-stemmen (CD&V-fractie, fractie Allen 8830) en 8 onthoudingen (fractie Groep 21)

      Regelgeving

      Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 249 tot en met 256 en de artikelen 273 en 274;

      Gelet op het Besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen, het laatst gewijzigd bij besluit van de Vlaamse regering van 7 september 2018 tot wijziging van diverse bepalingen van het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen;

      Gelet op het Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale  rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen, het laatst gewijzigd bij ministerieel besluit van 12 september 2018 tot wijziging van diverse bepalingen van het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen;

      Gelet op de Omzendbrief KB/ABB-2020/3 van 18 september 2020 over de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus; 

      Feiten, context

      Gelet op het gunstig advies van het managementteam van 4 november 2024;

      Overwegende dat het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 oplossingen aanreikt om een echt geïntegreerd lokaal sociaal beleid mogelijk te maken, met respect voor de verschillende rechtspersonen, die erbij betrokken zijn. Daaruit volgt dat de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn (OCMW) een gezamenlijk meerjarenplan opstellen, dat door beide raden wordt vastgesteld;

      Op die manier kan een geïntegreerd lokaal sociaal beleid maximaal worden gerealiseerd: beide rechtspersonen hebben samen één doelstellingenboom, waarbij de doelstellingen van het OCMW en die van de gemeente vervlochten zijn. Omdat de gemeente en het OCMW een geïntegreerd meerjarenplan maken, wordt het financiële evenwicht voor die twee besturen als één geheel gepresenteerd en beoordeeld.

      Omdat elke rechtspersoon voor de eigen verplichtingen en verbintenissen blijft instaan, blijft in het meerjarenplan een duidelijk onderscheid bestaan tussen de kredieten van de gemeente en die van het OCMW. Dat komt tot uiting in het schema met het overzicht van de kredieten (schema M3), waarin de kredieten voor de gemeente en het OCMW apart worden opgenomen.

      Het vroegere jaarlijkse budget is voortaan geïntegreerd in het meerjarenplan. De ramingen, die het bestuur in het meerjarenplan 2020-2025 inschrijft voor de exploitatie, de investeringen en de financiering, omvatten ook de kredieten voor dat jaar. In het meerjarenplan van de gemeente en het OCMW worden afzonderlijke kredieten per rechtspersoon ingeschreven. De gemeente en het OCMW blijven immers twee afzonderlijke budgettaire entiteiten. De kredieten worden duidelijk toegewezen aan elke rechtspersoon afzonderlijk, ook al wordt het beleid van beide als één geheel voorgesteld.

      De vaststelling van het meerjarenplanaanpassing behoort tot de voorbehouden bevoegdheden van de raad.

      De gemeente en het OCMW hebben een geïntegreerd meerjarenplan maar hebben wel nog hun eigen bevoegdheid voor de vaststelling ervan. Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn moet eerst zijn eigen deel van het meerjarenplan vaststellen. Daarna kan de gemeenteraad het deel van het meerjarenplan dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, goedkeuren, waardoor het meerjarenplan definitief is vastgesteld.

      De goedkeuring van de gemeenteraad is nodig omdat de gemeente de financiële gevolgen moet dragen van de keuzes die de raad voor maatschappelijk welzijn maakt.

      Het ontwerp van meerjarenplan bevat volgende documenten:

      • Strategische nota
      • Financiële nota
        • Het financiële doelstellingenplan (M1);
        • De staat van het financieel evenwicht (M2);
        • Het overzicht van de kredieten (M3).
      • Toelichting
        • Het overzicht ontvangsten en uitgaven naar functionele aard (T1);
        • Het overzicht ontvangsten en uitgaven naar economische aard (T2);
        • Investeringsprojecten - per prioritaire actie (T3);
        • Het overzicht van de financiële schulden (T4);
        • Het overzicht van de financiële risico's
        • Het overzicht van de grondslagen en assumpties;
        • Verwijzing naar de plaats waar bijkomende documentatie beschikbaar is.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Arne De Brabandere, Frederik Demeyere, Frederik Sap, Julie Misplon, Myriam Debergh, Dimitri Carpentier, Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Els Werbrouck, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Stephan Wydooghe, Jeroen Decorte, Filip Van Eeckhout
      Voorstanders: Arne De Brabandere, Frederik Demeyere, Frederik Sap, Julie Misplon, Myriam Debergh, Dimitri Carpentier, Gabriel Deruyter, Rik Vanwildemeersch, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Stephan Wydooghe, Jeroen Decorte
      Onthouders: Lies Colpaert, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Els Werbrouck, Johan Vanneste
      Resultaat: Met 13 stemmen voor, 8 onthoudingen
      Besluit

       

      met 13 ja-stemmen (CD&V-fractie, fractie Allen 8830) en 8 onthoudingen (fractie Groep 21)

      Artikel 1: De gemeenteraad keurt de 5e aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 van het OCMW goed.

      Art. 2: De kredieten van het OCMW voor boekjaren 2024 en 2025 (Schema M3) worden goedgekeurd.

      Art. 3: De geconsolideerde resultaten zijn de volgende:

    • Aanvullende gemeentebelasting op de personenbelasting aanslagjaar 2025

      Aanwezig: Arne De Brabandere, Voorzitter
      Frederik Demeyere, Burgemeester
      Frederik Sap, Julie Misplon, Myriam Debergh, Schepenen
      Dimitri Carpentier, Toegevoegd schepen (Voorzitter BCSD)
      Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Els Werbrouck, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Stephan Wydooghe, Jeroen Decorte, Gemeenteraadsleden
      Filip Van Eeckhout, Algemeen directeur

      Er wordt voor het aanslagjaar 2025 8% aanvullende gemeentebelasting op de personenbelasting geheven.

      Beslissing: goedgekeurd met 13 ja-stemmen (CD&V-fractie, fractie Allen 8830) en 8 onthoudingen (fractie Groep 21)

      Aanleiding

      Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 16 december 2019 houdende vestiging voor de aanslagjaren 2020 tot en met 2024 van een aanvullende gemeentebelasting van 8% op de personenbelasting gevestigd ten laste van de rijksinwoners die belastbaar zijn in de gemeente op 1 januari van het aanslagjaar;

      Overwegende dat de financiële toestand van de gemeente de continuering van deze belasting vergt;

      Regelgeving

      Gelet op de artikelen 41, 162 en 170, §4 van de gecoördineerde Grondwet van 17 februari 1994;

      Gelet op de artikelen 464 tot en met 470/2 van het Wetboek van inkomstenbelastingen 1992; 

      Gelet op het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;

      Feiten, context

      Overwegende dat het gerechtvaardigd is een billijke financiële tussenkomst te vragen van de inwoners van de gemeente, gelet op de financiële toestand van de gemeente en de wettelijke verplichting om een financieel evenwicht te handhaven;

      Gelet op het continueren van de beslissing van de gemeenteraad van 16 december 2019 (vaststelling van deze belasting voor de aanslagjaren 2020-2024);

      Commentaar

      De Burgemeester licht toe dat er voor het aanslagjaar 2025 8% aanvullende gemeentebelasting op de personenbelasting zal worden geheven. Dit is een herbevestiging van het tarief van de voorbije jaren, zoals ook voorzien in het meerjarenplan.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Arne De Brabandere, Frederik Demeyere, Frederik Sap, Julie Misplon, Myriam Debergh, Dimitri Carpentier, Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Els Werbrouck, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Stephan Wydooghe, Jeroen Decorte, Filip Van Eeckhout
      Voorstanders: Arne De Brabandere, Frederik Demeyere, Frederik Sap, Julie Misplon, Myriam Debergh, Dimitri Carpentier, Gabriel Deruyter, Rik Vanwildemeersch, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Stephan Wydooghe, Jeroen Decorte
      Onthouders: Lies Colpaert, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Els Werbrouck, Johan Vanneste
      Resultaat: Met 13 stemmen voor, 8 onthoudingen
      Besluit

      met 13 ja-stemmen (CD&V-fractie, fractie Allen 8830) en 8 onthoudingen (fractie Groep 21)

      Artikel 1: Voor het aanslagjaar 2025 wordt een aanvullende belasting gevestigd ten laste van de rijksinwoners die belastbaar zijn in de gemeente op 1 januari van het aanslagjaar.

      Art. 2: De belasting wordt vastgesteld op 8% van de overeenkomstig artikel 466 van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992 berekende grondslag voor hetzelfde aanslagjaar. Deze belasting wordt gevestigd op basis van het inkomen dat de belastingplichtige heeft verworven in het aan het aanslagjaar voorafgaande jaar.

      Art. 3: De vestiging en de inning van de gemeentelijke belasting gebeuren door het bestuur der directe belastingen, zoals bepaald in artikel 469 van het Wetboek van de inkomstenbelastingen.

      Art. 4: Deze beslissing wordt naar de toezichthoudende overheid gezonden.

    • Vaststelling opcentiemen op de onroerende voorheffing aanslagjaar 2025

      Aanwezig: Arne De Brabandere, Voorzitter
      Frederik Demeyere, Burgemeester
      Frederik Sap, Julie Misplon, Myriam Debergh, Schepenen
      Dimitri Carpentier, Toegevoegd schepen (Voorzitter BCSD)
      Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Els Werbrouck, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Stephan Wydooghe, Jeroen Decorte, Gemeenteraadsleden
      Filip Van Eeckhout, Algemeen directeur

      Er wordt voor het aanslagjaar 2025 1133,00 opcentiemen geheven.

      Beslissing: goedgekeurd met 13 ja-stemmen (CD&V-fractie, fractie Allen 8830) en 8 onthoudingen (fractie Groep 21)

      Regelgeving

      Gelet op de artikelen 41, 162 en 170§4 van de Grondwet;

      Gelet op artikel 464/1,1° van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992;

      Gelet op artikel artikel 2.1.4.0.2 en artikel 3.1.0.0.4 van het decreet van 13 december 2013 houdende de Vlaamse Codex Fiscaliteit;

      Gelet op het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40§3 en 41§2, 14°;

      Gelet op de Omzendbrief KB/ABB 2019/2 van de Vlaamse Regering van 15/2/2019 betreffende de gemeentefiscaliteit;

      Gelet op de gemeenteraadsbeslissing dd. 16 december 2019 waarbij voor de aanslagjaar 2020-2024, 1133,00 opcentiemen op de onroerende voorheffing werden geheven;

      Feiten, context

      Overwegende dat het gerechtvaardigd is een billijke financiële tussenkomst te vragen van de belanghebbenden op het grondgebied van de gemeente, gelet op de financiële toestand van de gemeente en de wettelijke verplichting om een financieel evenwicht te handhaven;

      Gelet op het continueren van de beslissing van de gemeenteraad van 16 december 2019 (vaststelling van deze belasting voor de aanslagjaren 2020-2024);

      Op voordracht van het College van Burgemeester en Schepenen;

      Commentaar

      De Burgemeester licht toe dat er voor het aanslagjaar 2025 1133 gemeentelijke opcentiemen op de onroerende voorheffing zal worden geheven. Dit is een herbevestiging van het tarief van de voorbije jaren, zoals ook voorzien in het meerjarenplan.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Arne De Brabandere, Frederik Demeyere, Frederik Sap, Julie Misplon, Myriam Debergh, Dimitri Carpentier, Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Els Werbrouck, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Stephan Wydooghe, Jeroen Decorte, Filip Van Eeckhout
      Voorstanders: Arne De Brabandere, Frederik Demeyere, Frederik Sap, Julie Misplon, Myriam Debergh, Dimitri Carpentier, Gabriel Deruyter, Rik Vanwildemeersch, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Stephan Wydooghe, Jeroen Decorte
      Onthouders: Lies Colpaert, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Els Werbrouck, Johan Vanneste
      Resultaat: Met 13 stemmen voor, 8 onthoudingen
      Besluit

      met 13 ja-stemmen (CD&V-fractie, fractie Allen 8830) en 8 onthoudingen (fractie Groep 21)

      Artikel 1: Voor het aanslagjaar 2025 wordt 1133,00 gemeentelijke opcentiemen op de onroerende voorheffing geheven.

      Art. 2: De vestiging en de inning van de gemeentebelasting gebeuren door toedoen van de Vlaamse Belastingdienst, overeenkomstig de bepalingen van het Wetboek van de Inkomstenbelastingen.

      Art. 3Deze beslissing wordt naar de toezichthoudende overheid gezonden.

    • Definitieve vaststelling RUP Impens

      Aanwezig: Arne De Brabandere, Voorzitter
      Frederik Demeyere, Burgemeester
      Frederik Sap, Julie Misplon, Myriam Debergh, Schepenen
      Dimitri Carpentier, Toegevoegd schepen (Voorzitter BCSD)
      Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Els Werbrouck, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Stephan Wydooghe, Jeroen Decorte, Gemeenteraadsleden
      Filip Van Eeckhout, Algemeen directeur

      Gevraagd wordt om het ontwerp RUP ‘Impens’ definitief vast te stellen.

      Beslissing: éénparig goedgekeurd

      Aanleiding

      Gelet op het ontwerp van gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) ‘Impens’, bestaande uit een toelichtingsnota, stedenbouwkundige voorschriften en grafisch verordenend plan, opgemaakt door Antea Group;

      Regelgeving

      Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening;

      Gelet op de artikels 2.2.18 tot 2.2.25 van bovenvermelde codex, houdende de bepalingen inzake de procedure tot opmaak en goedkeuring van een gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan; waarbij artikel 2.2.21 §6 stelt dat de gemeenteraad bevoegd is voor de definitieve vaststelling van een gemeentelijk RUP;

      Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 12 oktober 2007 betreffende de milieueffectrapportage van plannen en programma’s en de bijhorende omzendbrief van 3 december 2007;

      Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 23 september 1997 houdende de definitieve vaststelling van het ruimtelijk structuurplan Vlaanderen; herzien bij besluit van de Vlaamse regering van 12 december 2003;

      Gelet op het provinciaal ruimtelijk structuurplan (PRS) West-Vlaanderen, goedgekeurd op 6 maart 2002 en partieel herzien op 11 februari 2014;

      Gelet op het ontwerp Beleidsplan Ruimte West-Vlaanderen, goedgekeurd op 20 juni 2024;

      Overwegende dat het ontwerp conform is met het provinciaal en gewestelijk ruimtelijk structuurplan;

      Gelet op het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan (GRS) van de gemeente Hooglede, goedgekeurd door de deputatie op 6 maart 2013;

      Overwegende dat het ontwerp conform is met het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan, dat bij de gewenste structuur bedrijvigheid is opgenomen dat bedrijven in het woonweefsel kunnen behouden blijven voor zover ze de draagkracht van de omgeving niet overschrijden;

      Feiten, context

      Overwegende dat de startnota kon geraadpleegd worden van 17.04.2019 t.e.m. 16.06.2019, dat een infomoment voor de bevolking werd georganiseerd op 15 mei 2019;

      Gelet op de verwerking van de inspraakreacties en de adviezen in de scopingsnota en het ontwerp-RUP; overwegende dat het plangebied werd verkleind van een groter gedeelte van de Rodenbachwijk tot enkel het bedrijf Impens; dat de naam van het RUP werd gewijzigd naar RUP ‘Impens’;

      Gelet op de schriftelijke adviesronde in functie van de plenaire vergadering (adviesronde van 17.04.2024 t.e.m. 07.05.2024, er werd geen plenaire vergadering georganiseerd) en de daarbij uitgebrachte adviezen en dat het ontwerp-RUP rekening houdt met de gestelde voorwaarden in de diverse adviezen;

      Overwegende dat in toepassing van artikel 8 van het decreet betreffende het integraal waterbeleid van 18 juli 2003 alle uitvoeringsplannen dient te worden onderworpen aan een watertoets; dat voor dit plan de watertoets werd onderzocht;

      Gelet op de voorlopige vaststelling door de gemeenteraad dd. 24 juni 2024;

      Gelet op het openbaar onderzoek dat liep van 02.08.2024 t.e.m. 30.09.2024 en de daarbij uitgebrachte adviezen;

      Gelet op het gunstig advies van het Departement Omgeving van 24.09.2024;

      Gelet op het voorwaardelijk gunstig advies van de provincie West-Vlaanderen van 26.09.2024;

      Gelet op het gunstig advies van de GECORO van 22.10.2024;

      Overwegende dat de GECORO alle adviezen, bezwaren en opmerkingen bundelde en coördineerde en het ontwerp-RUP rekening houdt met de gestelde voorwaarden in de diverse adviezen;

      Overwegende dat de screeningsnota en de beslissing van de dienst MER (dossiernummer SCRI19055) geraadpleegd kunnen worden op het gemeentehuis en op www.mervlaanderen.be;

      Overwegende dat de dienst MER op 13.06.2024 bepaalde dat er geen plan-MER opgesteld moet worden;

      Commentaar

      De Burgemeester licht dit agendapunt toe: “Het was oorspronkelijk de bedoeling om het oude BPA Rodenbachwijk te optimaliseren. Uiteindelijk is het RUP beperkt gebleven tot 1 bedrijf, de firma Impens. Na de voorlopige vaststelling in de gemeenteraad van 24 juni 2024 vond van 2 augustus tot en met 30 september 2024 een openbaar onderzoek plaats. Het Departement Omgeving van de Vlaamse Overheid gaf een gunstig advies op 24 september 2024, er was een voorwaardelijk gunstig advies van de Provincie West-Vlaanderen op 26 september 2024 en tenslotte ook een gunstig advies van de GECORO op 22 oktober 2024."

      Publieke stemming
      Aanwezig: Arne De Brabandere, Frederik Demeyere, Frederik Sap, Julie Misplon, Myriam Debergh, Dimitri Carpentier, Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Els Werbrouck, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Stephan Wydooghe, Jeroen Decorte, Filip Van Eeckhout
      Voorstanders: Arne De Brabandere, Frederik Demeyere, Frederik Sap, Julie Misplon, Myriam Debergh, Dimitri Carpentier, Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Els Werbrouck, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Stephan Wydooghe, Jeroen Decorte
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      éénparig

      Artikel 1: Het ontwerp RUP ‘Impens’ wordt definitief vastgesteld.

      Art. 2: Het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan wordt samen met het besluit van de gemeenteraad en het volledige advies van de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening onmiddellijk met een beveiligde zending aan de Deputatie en het Departement Omgeving van de Vlaamse Overheid bezorgd.

      Art. 3: Het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan wordt, na verloop van de schorsingsprocedure conform art. 2.2.23 van bovenvermelde codex, bij uittreksel bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad en volledig bekendgemaakt op de gemeentelijke website.

Overeenkomstig artikel 32, 5e lid van het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 worden de notulen van deze vergadering staande de vergadering opgemaakt en ondertekend.
Tot slot van de zitting bedankt voorzitter Arne De Brabandere de volgende raadsleden die afscheid nemen:
  • Gabriël Deruyter: lid van de gemeenteraad sedert 03/01/1995 tot op heden
  • Lode Vandenbussche: lid van de OCMW-raad sedert 02/04/2001 en daarop aansluitend lid van de gemeenteraad vanaf 02/01/2013 tot op heden
  • Rik Vanwildemeersch: lid van de gemeenteraad van 02/01/2007 tot op heden en waaronder ook negen jaar als schepen
  • Stephan Wydooghe: lid van de gemeenteraad sedert 23/01/2023
  • Jeroen Decorte: lid van de gemeenteraad sedert 25/09/2023