Terug
Gepubliceerd op 29/11/2022

Besluit  Gemeenteraad

ma 21/11/2022 - 20:00

Wijziging van de rechtspositieregeling voor het gemeentepersoneel

Aanwezig: Myriam Debergh, Voorzitter
Rita Demare, Burgemeester
Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Schepenen
Dimitri Carpentier, Toegevoegd schepen (Voorzitter BCSD)
Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Jan Lokere, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Frederik Demeyere, Els Werbrouck, Stien Gevaert, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Gemeenteraadsleden
Filip Van Eeckhout, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Kristof Pillaert, Gemeenteraadslid

Gevraagd wordt om de wijziging van de rechtspositieregeling voor het gemeentepersoneel goed te keuren.

Beslissing: éénparig goedgekeurd

Regelgeving

Gelet op het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 186 §1;

Gelet op de rechtspositieregeling voor het gemeentepersoneel, zoals vastgesteld bij raadsbeslissing van 20 maart 2017 en wijzigende raadsbeslissingen;

Feiten, context

Gelet op de besprekingen in het managementteam van 7 november 2022;

Gelet op het protocol en de notulen van de vergadering van het bijzonder onderhandelingscomité van 8 november 2022;

Gelet op het visum van de financieel directeur van 10 november 2022;

Publieke stemming
Aanwezig: Myriam Debergh, Rita Demare, Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Dimitri Carpentier, Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Jan Lokere, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Frederik Demeyere, Els Werbrouck, Stien Gevaert, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Filip Van Eeckhout
Voorstanders: Myriam Debergh, Rita Demare, Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Dimitri Carpentier, Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Jan Lokere, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Frederik Demeyere, Els Werbrouck, Stien Gevaert, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

éénparig

Enig artikel:

De rechtspositieregeling voor het gemeentepersoneel, zoals vastgesteld bij raadsbeslissing van 20/03/2017 en wijzigende raadsbeslissingen, wordt gewijzigd als volgt:

§1 ‘Titel 3. De personeelsformatie’ ‘b) Indeling’, meer bepaald artikel 5. wordt als volgt gewijzigd:

Per niveau worden de graden hiërarchisch gerangschikt in rangen. Elke rang wordt aangeduid met twee of drie letters. De hoofdletter geeft het niveau aan, de kleine letter situeert de rang in dat niveau. De rangen geven het relatieve gewicht van de betrekkingen binnen het niveau weer.

De in de personeelsformatie toepasselijke rangen zijn: 

Niveau A

Graad

Rang

1 basisgraad

Av

1 hogere graad

Ax

 

Niveau B

Graad

Rang

1 basisgraad

Bv

1 hogere graad

Bx

 

Niveau C

Graad

Rang

1 basisgraad

Cv

1 hogere graad

Cx

 

Niveau D

Graad

Rang

1 basisgraad

Dv

1 (technisch) hogere graad

Dx

 

Niveau E

Graad

Rang

1 basisgraad

Ev

 

§2 ‘Titel 3. De loopbaan’ - ‘Hoofdstuk 2. De aanwerving’‘Afdeling 3. De selectieprocedure’‘a) De selectiecommissie’, meer bepaald artikel 18. §1 wordt als volgt gewijzigd:

§1 Een selectiecommissie die uitsluitend uit deskundigen bestaat, voert de selectie uit. De selectie wordt uitgevoerd op basis van selectiecriteria en met behulp van één of meer selectietechnieken. Ten minste een derde van de leden van de selectiecommissie zijn deskundigen die extern zijn aan het eigen bestuur.

De selectiecommissie wordt als volgt samengesteld:

Voor betrekkingen van niveau A:

-          1 selectiedeskundige met een kwalificatie in niveau A

-          2 ervaringsdeskundigen met een kwalificatie in niveau A

Voor betrekkingen van niveau B:

-          1 selectiedeskundige met een kwalificatie in niveau A

-          2 ervaringsdeskundigen met een kwalificatie, minstens in niveau B, waarvan minstens 1 met een leidinggevende functie bij een lokaal bestuur

Voor betrekkingen van niveau C:

-          1 selectiedeskundige met een kwalificatie in niveau A

-          2 ervaringsdeskundigen met een kwalificatie, minstens in niveau C, waarvan minstens 1 met een leidinggevende functie bij een lokaal bestuur

Voor betrekkingen van niveau D:

-          1 selectiedeskundige met een kwalificatie in niveau A

-          2 ervaringsdeskundigen met een kwalificatie, minstens in niveau D, met een leidinggevende functie bij een lokaal of provinciaal bestuur

Voor betrekkingen van niveau E:

-          3  ervaringsdeskundigen met een kwalificatie, minstens in niveau D, met een leidinggevende functie bij een lokaal of provinciaal bestuur

De aanstellende overheid wijst nominatief de selectiecommissie aan. Indien de gemeenteraad aanstellende overheid is, wordt de nominatieve samenstelling van de selectiecommissie bepaald door het college van burgemeester en schepenen.

De aanstellende overheid kan, uitzonderlijk vanwege de specificiteit van de functies van dat minimum aantal externe commissieleden afwijken. In voorkomend geval motiveert de aanstellende overheid haar keuze om af te wijken van de algemene regel.

De gemeentesecretaris of een medewerker van de gemeente neemt het secretariaat van de selectiecommissie waar. De secretaris van de selectiecommissie is niet stemgerechtigd.

 

§3 ‘Titel 3. De loopbaan’ - ‘Hoofdstuk 2. De aanwerving’‘Afdeling 3. De selectieprocedure’‘c) De selectietechnieken’, meer bepaald artikel 21. wordt als volgt gewijzigd:

Indien de omvang van het aantal kandidaten (minimum 15 kandidaten) de organisatie van de selectie bemoeilijkt, kan de aanstellende overheid, na motivatie, beslissen om een preselectie te houden waarbij op een objectieve wijze de kandidaten worden vergeleken.

Volgende selectietechnieken kunnen daarvoor onder meer door de selectiecommissie worden toegepast:

-          onderzoek van CV en motivatiebrief op basis van objectieve criteria (motivatie-ervaring-opleiding);

-          meerkeuzetest gericht op het kennisniveau dat voor de functie vereist is;

 

§4 ‘Titel 3. De loopbaan’ - ‘Hoofdstuk 2. De aanwerving’‘Afdeling 5a. Specifieke bepalingen voor de aanwerving van de algemeen directeur en de financieel directeur van de gemeente’, meer bepaald artikel 28. wordt als volgt gewijzigd:

§1 Als de functie van algemeen directeur door aanwerving vervuld wordt, moet de kandidaat houder zijn van een diploma dat toegang geeft tot niveau A.

§2 De raad stelt bij de vacant verklaring een selectieprocedure vast in overeenstemming met de bepalingen van artikel 16. De selectietechnieken bevatten ten minste een test die de managements- en leiderschapscapaciteiten van de kandidaten toetst. De test wordt afgenomen door een extern selectiebureau.

Een assessment maakt steeds deel uit van de selectieprocedure.

§3 De selectiecommissie voor de verdere selectie wordt samengesteld als volgt:

2 externe ervaringsdeskundigen met een decretale graad uit een lokaal bestuur

1 selectiedeskundige met een kwalificatie in niveau A

 

§5 ‘Titel 3. De loopbaan’ - ‘Hoofdstuk 2. De aanwerving’‘Afdeling 5a. Specifieke bepalingen voor de aanwerving van de algemeen directeur en de financieel directeur van de gemeente’, meer bepaald artikel 29. wordt als volgt gewijzigd:

§1 Als de functie van financieel directeur door aanwerving vervuld wordt, moet de kandidaat houder zijn van een diploma dat toegang geeft tot niveau A.

§2 De raad stelt bij de vacant verklaring een selectieprocedure vast in overeenstemming met de bepalingen van artikel 16. De selectietechnieken bevatten ten minste een proef die het financieel-economische inzicht van de kandidaten toetst. De test wordt afgenomen door een extern selectiebureau.

Een assessment maakt steeds deel uit van de selectieprocedure.

§3 De selectiecommissie voor de verdere selectie wordt samengesteld als volgt:

  • 2 externe ervaringsdeskundigen met een decretale graad uit een lokaal bestuur
  • 1 selectiedeskundige met een kwalificatie in niveau A

 

§6Titel 9. Verloven en afwezigheden’ - ‘Hoofdstuk 9. Het Omstandigheidsverlof’, meer bepaald artikel 211. wordt als volgt gewijzigd:

Statutaire en contractuele personeelsleden hebben recht op omstandigheidsverlof naar aanleiding van onderstaande gebeurtenissen:

 

1)     huwelijk van het personeelslid of het afleggen van een verklaring van wettelijke samenwoning door het personeelslid, vermeld in artikel 1475 tot en met 1479 van het Burgerlijk Wetboek, met uitzondering van het afleggen van een verklaring van samenwoning van bloed- of aanverwanten:

4 werkdagen

Gestaafd door een uittreksel uit de huwelijksakte of een kopie van de verklaring van wettelijke samenwoning

2)     bevalling van de echtgenote of samenwonende partner, of ter gelegenheid van de geboorte van een kind dat wettelijk afstamt van de werknemer:

15 werkdagen
(4 werkdagen betaald door het bestuur voor contractueel personeel, 11 dagen ten laste van de mutualiteit) – op te nemen binnen een periode van 4 maanden na de bevalling.

Gestaafd door een uittreksel uit de geboorteakte van het kind, waaruit blijkt dat de afstamming van de vader ten aanzien van het kind vaststaat.

3)     Overlijden van de samenwonende of huwelijkspartner, van een kind van het personeelslid, de samenwonende of huwelijkspartner, of van een pleegkind in het kader van langdurige pleegzorg op het moment van het overlijden of in het verleden:

Vanaf 25/07/2021:
10 werkdagen, waarvan 3 dagen die vallen in de periode vanaf de dag van het overlijden tot en met de dag van de begrafenis en 7 dagen te kiezen binnen het jaar na de dag van het overlijden.

Er kan worden afgeweken van de dag(en) van opname op vraag van de werknemer en mits akkoord van de werkgever.

Gestaafd door een uittreksel uit de overlijdensakte of een overlijdensbericht.

  1. Overlijden van de vader, moeder, stiefvader, stiefmoeder, schoonzoon of schoondochter van het personeelslid, de samenwonende of huwelijkspartner:

Vanaf 25/07/2021: 4 werkdagen waarvan 3 dagen vallen in de periode vanaf  de dag van het overlijden tot en met de dag van de begrafenis.

Er kan worden afgeweken van de dag(en) van opname op vraag van de werknemer en mits akkoord van de werkgever.

Gestaafd door een uittreksel uit de overlijdensakte of een overlijdensbericht.

  1. Overlijden van de pleegvader of pleegmoeder van het personeelslid in het kader van langdurige pleegzorg op het moment van het overlijden:

Vanaf 25/07/2021: 4 werkdagen waarvan 3 dagen vallen in de periode vanaf  de dag van het overlijden tot en met de dag van de begrafenis.

Er kan worden afgeweken van de dag(en) van opname op vraag van de werknemer en mits akkoord van de werkgever.

Gestaafd door een uittreksel uit de overlijdensakte of een overlijdensbericht.

  1. Overlijden van een pleegkind in het kader van kortdurende pleegzorg op het moment van het overlijden:

Vanaf 25/07/2021: 4 werkdagen waarvan 3 dagen vallen in de periode vanaf  de dag van het overlijden tot en met de dag van de begrafenis.

Er kan worden afgeweken van de dag(en) van opname op vraag van de werknemer en mits akkoord van de werkgever.

Gestaafd door een uittreksel uit de overlijdensakte of een overlijdensbericht.

4)     Huwelijk van een kind van het personeelslid, van de samenwonende of huwelijkspartner:

2 werkdagen

Gestaafd door een uittreksel uit de huwelijksakte.

5)     Overlijden van een bloed- of aanverwant van het personeelslid of de samenwonende partner in om het even welke graad, die onder hetzelfde dak woont als het personeelslid of de samenwonende partner:

Vanaf 25/07/2021: 2 werkdagen die vallen in de periode vanaf de dag van het overlijden tot en met de dag van de begrafenis

Er kan worden afgeweken van de dag(en) van opname op vraag van de werknemer en mits akkoord van de werkgever.

Gestaafd door een uittreksel uit de overlijdensakte of een overlijdensbericht.

6)     Overlijden van een bloed-of aanverwant van het personeelslid of de samenwonende partner in de tweede graad, een overgrootouder of een achterkleinkind, niet onder hetzelfde dak wonend als het personeelslid of de samenwonende partner:

Vanaf 25/07/2021: 1 werkdag die valt op de dag van de begrafenis.

Er kan worden afgeweken van de dag van opname op vraag van de werknemer en mits akkoord van de werkgever.

Gestaafd door een uittreksel uit de overlijdensakte.

7)     Huwelijk van een bloed- of aanverwant:

a. in de eerste graad, die geen kind is:

b. in de tweede graad, van het personeelslid, de samenwonende of huwelijkspartner:

De dag van het huwelijk – indien deze op een rustdag of inactiviteitsdag valt, kan hij niet worden gecompenseerd.

Gestaafd door een uittreksel uit de huwelijksakte.

   

8)     Priesterwijding of intrede in het klooster van een kind van de werknemer, van de samenwonende of huwelijkspartner, of van een broer, zuster, schoonbroer of schoonzuster van de werknemer:

De dag van de rooms-katholieke plechtigheid of een daarmee overeenstemmende plechtigheid bij een andere erkende eredienst.

Gestaafd door een bewijs vanwege de kerkelijke overheid.

9)     a. Plechtige communie van een kind van de werknemer of van de samenwonende of huwelijkspartner:

b. Deelneming van een kind van de werknemer of van de samenwonende of huwelijkspartner aan het feest van de vrijzinnige jeugd:

c. deelneming van een kind van de werknemer of van de samenwonende of huwelijkspartner aan een plechtigheid in het kader van een erkende eredienst die overeenstemt met de rooms-katholieke plechtige communie:

De dag van de plechtigheid, of, als dat een zondag, feestdag of inactiviteitsdag is, de eerstvolgende werkdag.

 

Gestaafd door een bewijs:

-        vanwege de erkende eredienst

-        vanwege de lokale organisator, zijnde de leerkracht niet-confessionele zedenleer en/of het organiserend comité (feest van de vrijzinnige jeugd)

   

10)  Gehoord worden door de vrederechter in het kader van de organisatie van de voogdij over een minderjarige:

De nodige tijd, maximaal één dag.

Gestaafd door een kopie van de oproep of dagvaarding.

11)  Deelneming aan een assisenjury, oproeping als getuige voor de rechtbank of persoonlijke verschijning op aanmaning van de rechtbank:

De nodige tijd.

Gestaafd door een kopie van de oproep of dagvaarding.

§7Titel 11. ‘Slotbepalingen’ - ‘Hoofdstuk 2. Overgangsbepalingen’ – ‘Afdeling 1. Geldelijke waarborgen’, meer bepaald artikel 250. wordt geschrapt:

De gemeentesecretaris, in dienst bij het ingaan van deze rechtspositieregeling, behoudt de vergoeding ten persoonlijke titel voor het maken van veelvuldige dienstreizen binnen de gemeente, die werd toegekend aan de gemeentesecretaris  bij gemeenteraadsbeslissing dd 27 september 1978, dit ten belope van 247,89 euro per jaar.

 

§8Titel 11. ‘Slotbepalingen’ - ‘Hoofdstuk 2. Overgangsbepalingen’ – ‘Afdeling 2. Diverse lopende procedures en regelingen’, meer bepaald artikel 251. wordt geschrapt:

Aanwervingsprocedures, die opgestart zijn voor de datum van de inwerkingtreding van deze rechtspositieregeling, worden afgewerkt in overeenstemming met de regels die van toepassing waren op het ogenblik dat ze werden opgestart.

 

§9 In ‘Bijlage 2: Aanvullende aanwervings- en bevorderingsvoorwaarden’ worden de bevorderingsvoorwaarden voor de functie van ‘Financieel directeur (decretale graad)’ aangepast als volgt:

Financieel directeur (decretale graad) – Bevorderingsvoorwaarden

Over 4 jaar graadanciënniteit beschikken in een administratieve graad van minstens niveau B bij de financiële dienst.

Slagen voor:

Een selectieproef waarvan de selectietechnieken ten minste een proef bevatten die het financieel-economische inzicht en de managements- en leiderschapscapaciteiten van de kandidaten toetst. De test wordt afgenomen door een extern selectiebureau.

Een assessment maakt steeds deel uit van de selectieprocedure.

Het komt de raad toe om de selectieprocedure vast te stellen.

 

§10 In ‘Bijlage 2: Aanvullende aanwervings- en bevorderingsvoorwaarden’ worden de volgende bevorderingsvoorwaarden toegevoegd:

 

Administratief deskundige technische dienst (Bv) – bevorderingsvoorwaarden

Beschikken over tenminste 4 jaar graadanciënniteit in een graad van rang Cv bij de technische dienst.

Technisch hoofdassistent (Dx) – bevorderingsvoorwaarden

Beschikken over tenminste 4 jaar graadanciënniteit in een graad van rang Dv en tewerkgesteld zijn bij de technische dienst.

Technisch medewerker (Cv) - aanwervingsvoorwaarden

In het bezit zijn van een diploma dat toegang geeft tot niveau C.

10 Jaar relevante beroepservaring op het vlak van onderhoud en herstel van gebouwen en op vlak van hetzij, elektriciteit, sanitair, schrijnwerk of ruwbouwwerken in de privé of openbare sector of als zelfstandige.

Technisch medewerker (Cv) – bevorderingsvoorwaarden

Beschikken over tenminste 4 jaar graadanciënniteit in niveau D en tewerkgesteld zijn bij de technische dienst.

Parkwachter (Cv) - bevorderingsvoorwaarden

Beschikken over tenminste 4 jaar graadanciënniteit in niveau D en tewerkgesteld zijn bij de technische dienst.

Administratief coördinator poetsdienst (Cv) - bevorderingsvoorwaarden

Beschikken over tenminste 4 jaar graadanciënniteit in niveau D en tewerkgesteld zijn bij de technische dienst / poetsdienst.

Technisch assistent (Dv) – bevorderingsvoorwaarden

Beschikken over tenminste 4 jaar graadanciënniteit in een graad van rang Ev en tewerkgesteld zijn bij de technische dienst.

 

§11 De wijzigingen aan de rechtspositieregeling hebben ingang vanaf heden.