Invoering nieuw retributiereglement op afgifte administratieve stukken (burgerzaken)
Beslissing: éénparig
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 16 december 2019 waarbij voor een termijn van de aanslagjaren 2020-2024 ten behoeve van de gemeente een retributie werd geheven op de afgifte van de administratieve stukken;
Gelet op de Wet van 14 maart 1968 tot opheffing van de wetten betreffende de verblijfbelasting voor vreemdelingen, gecoördineerd op 12.10.1953;
Gelet op het Koninklijk Besluit van 10 december 1996 betreffende de verschillende identiteitsdocumenten voor kinderen onder de twaalf jaar;
Gelet op het Koninklijk Besluit van 05 maart 2017 tot bepaling van de verblijfsvergunningen waarvoor de gemeenten retributies kunnen innen voor het vernieuwen, verlengen of vervangen ervan en tot bepaling van het maximumbedrag bedoeld in art. 2, par. 2, van de wet 14.03.1968 tot opheffing van de wetten betreffende de verblijfbelasting voor vreemdelingen, gecoördineerd op 12.10.1953;
Herzien de beslissing van 16 december 2019;
Gelet op het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het Ministerieel besluit van 28 oktober 2019 tot wijziging van het ministerieel besluit van 15 maart 2013 tot vaststelling van het tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten voor Belgen, de elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar, de elektronische kaarten en elektronische verblijfsdocumenten, afgeleverd aan vreemde onderdanen, en de biometrische kaarten en biometrische verblijfstitels, afgeleverd aan vreemde onderdanen van derde landen;
Gelet op de omzendbrief van 11 oktober 2022 - Rijksregister – eID: tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten en –documenten vanaf 1 januari 2023;
Overwegende dat er voor bestuurderspassen momenteel geen tarief werd vastgesteld in het retributiereglement en de kostprijs per aanvraag 20€ bedraagt;
Overwegende dat de afgifte van allerlei administratieve stukken voor de gemeente aanmaakkosten met zich meebrengt, die aan de gemeente worden gefactureerd;
Overwegende dat de aanmaakkosten jaarlijks worden geïndexeerd en bepaalde aanmaakkosten momenteel hoger liggen dan de retributietarieven die aan de burger worden doorgerekend;
éénparig
Artikel 1: Het besluit van de gemeenteraad van 16 december 2019 houdende de vaststelling van het retributiereglement op de afgifte van bepaalde administratieve stukken wordt opgeheven.
Art. 2: Vanaf 1 januari 2023 wordt er voor onbepaalde duur een retributie geheven op de afgifte van de in artikel 3 vermelde administratieve stukken. De retributie valt ten bezware van de personen of instellingen aan wie deze stukken door de gemeente op verzoek of ambtshalve worden uitgereikt.
Art. 3: De bedragen worden als volgt vastgesteld:
A) Voor de afgifte van digitale identiteitskaarten aan Belgische onderdanen en van digitale vreemdelingenkaarten:
B) Voor de internationale paspoorten:
C) Voor de reistitels vluchtelingen
Reistitel vluchtelingen +18 gewone procedure: 68€
D) Voor de rijbewijzen:
E) Andere:
Art. 4: Dit reglement wordt aan de toezichthoudende overheid toegezonden.