Terug
Gepubliceerd op 28/11/2022

Besluit  Gemeenteraad

ma 21/11/2022 - 20:00

Vaststelling retributiereglement op de afgifte van bepaalde administratieve stukken

Aanwezig: Myriam Debergh, Voorzitter
Rita Demare, Burgemeester
Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Schepenen
Dimitri Carpentier, Toegevoegd schepen (Voorzitter BCSD)
Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Jan Lokere, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Frederik Demeyere, Els Werbrouck, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Gemeenteraadsleden
Filip Van Eeckhout, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Kristof Pillaert, Stien Gevaert, Gemeenteraadsleden

Invoering nieuw retributiereglement op afgifte administratieve stukken (burgerzaken)

Beslissing: éénparig

Regelgeving

Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 16 december 2019 waarbij voor een termijn van de aanslagjaren 2020-2024 ten behoeve van de gemeente een retributie werd geheven op de afgifte van de administratieve stukken;

Gelet op de Wet van 14 maart 1968 tot opheffing van de wetten betreffende de verblijfbelasting voor vreemdelingen, gecoördineerd op 12.10.1953;

Gelet op het Koninklijk Besluit van 10 december 1996 betreffende de verschillende identiteitsdocumenten voor kinderen onder de twaalf jaar;

Gelet op het Koninklijk Besluit van 05 maart 2017 tot bepaling van de verblijfsvergunningen waarvoor de gemeenten retributies kunnen innen voor het vernieuwen, verlengen of vervangen ervan en tot bepaling van het maximumbedrag bedoeld in art. 2, par. 2, van de wet 14.03.1968 tot opheffing van de wetten betreffende de verblijfbelasting voor vreemdelingen, gecoördineerd op 12.10.1953;

Herzien de beslissing van 16 december 2019;

Gelet op het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;

Gelet op het Ministerieel besluit van 28 oktober 2019 tot wijziging van het ministerieel besluit van 15 maart 2013 tot vaststelling van het tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten voor Belgen, de elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar, de elektronische kaarten en elektronische verblijfsdocumenten, afgeleverd aan vreemde onderdanen, en de biometrische kaarten en biometrische verblijfstitels, afgeleverd aan vreemde onderdanen van derde landen;

Gelet op de omzendbrief van 11 oktober 2022 - Rijksregister – eID: tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten en –documenten vanaf 1 januari 2023;

Feiten, context

Overwegende dat er voor bestuurderspassen momenteel geen tarief werd vastgesteld in het retributiereglement en de kostprijs per aanvraag 20€ bedraagt;

Overwegende dat de afgifte van allerlei administratieve stukken voor de gemeente aanmaakkosten met zich meebrengt, die aan de gemeente worden gefactureerd;

Overwegende dat de aanmaakkosten jaarlijks worden geïndexeerd en bepaalde aanmaakkosten momenteel hoger liggen dan de retributietarieven die aan de burger worden doorgerekend;

Publieke stemming
Aanwezig: Myriam Debergh, Rita Demare, Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Dimitri Carpentier, Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Jan Lokere, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Frederik Demeyere, Els Werbrouck, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Filip Van Eeckhout
Voorstanders: Myriam Debergh, Rita Demare, Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Dimitri Carpentier, Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Jan Lokere, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Frederik Demeyere, Els Werbrouck, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

éénparig

Artikel 1: Het besluit van de gemeenteraad van 16 december 2019 houdende de vaststelling van het retributiereglement op de afgifte van bepaalde administratieve stukken wordt opgeheven.

Art. 2: Vanaf 1 januari 2023 wordt er voor onbepaalde duur een retributie geheven op de afgifte van de in artikel 3 vermelde administratieve stukken. De retributie valt ten bezware van de personen of instellingen aan wie deze stukken door de gemeente op verzoek of ambtshalve worden uitgereikt.

Art. 3: De bedragen worden als volgt vastgesteld:

A) Voor de afgifte van digitale identiteitskaarten aan Belgische onderdanen en van digitale vreemdelingenkaarten:

  • Identiteitskaart: 20€
  • Identiteitskaart spoedprocedure - Gemeente 112€
  • Identiteitskaart spoedprocedure - Brussel: 148€
  • Identiteitskaart kinderen 8€
  • Identiteitskaart kinderen spoedprocedure - Gemeente: 101€
  • Identiteitskaart kinderen spoedprocedure - Brussel: 137€
  • Verblijfsdocumenten vreemdelingen: 20€
  • Verblijfsdocumenten vreemdelingen - spoedprocedure: 115€

B) Voor de internationale paspoorten:

  • Paspoort + 18 gewone procedure: 72€
  • Paspoort -18 gewone procedure: 42€
  • Paspoort + 18 dringende procedure: 247€
  • Paspoort - 18 dringende procedure: 217€
  • Paspoort + 18 superdringende procedure: 307€
  • Paspoort - 18 superdringende procedure: 277€

C) Voor de reistitels vluchtelingen

  • Reistitel vluchtelingen +18 gewone procedure: 68€

  • Reistitel vluchtelingen -18 gewone procedure: 48€
  • Reistitel vluchtelingen + 18 dringende procedure : 237€
  • Reistitel vluchtelingen - 18 dringende procedure: 217€
  • Reistitel vluchtelingen +18 superdringende procedure: 297€
  • Reistitel vluchtelingen -18 superdringende procedure: 277€

D) Voor de rijbewijzen:

  • Rijbewijs: 20€
  • Voorlopig rijbewijs: 20€
  • Internationaal rijbewijs: 16€

E) Andere:

  • Attest van immatriculatie: 5€
  • Bestuurderspas: 22€
  • Huwelijksboekje: 26€
  • Bij betekening door de gerechtsdeurwaarder na het afleggen van een verklaring van eenzijdige beëindiging van de wettelijks samenwoonst wordt de kostprijs aangerekend door de gerechtsdeurwaarder volledig doorgerekend

Art. 4: Dit reglement wordt aan de toezichthoudende overheid toegezonden.