Terug
Gepubliceerd op 24/02/2022

Notulen  Gemeenteraad

ma 24/01/2022 - 20:00 foyer van de Gulden Zonne
Aanwezig: Myriam Debergh, Voorzitter
Rita Demare, Burgemeester
Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Schepenen
Dimitri Carpentier, Toegevoegd schepen (Voorzitter BCSD)
Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Frederik Demeyere, Els Werbrouck, Stien Gevaert, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Gemeenteraadsleden
Rik Dekens, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Jan Lokere, Gemeenteraadslid

Mevrouw Debergh opent de zitting en verontschuldigt de heer Jan Lokere voor deze zitting.

De voorzitter vraagt om een minuut stilte bij het overlijden van de heer Fernand Vermaut, gewezen gemeenteraadslid en schepen .

Er zijn geen opmerkingen op het verslag van de vorige zitting.


  • Openbaar

    • Wijziging algemeen politiereglement

      Aanwezig: Myriam Debergh, Voorzitter
      Rita Demare, Burgemeester
      Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Schepenen
      Dimitri Carpentier, Toegevoegd schepen (Voorzitter BCSD)
      Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Frederik Demeyere, Els Werbrouck, Stien Gevaert, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Gemeenteraadsleden
      Rik Dekens, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Jan Lokere, Gemeenteraadslid

      Voorgesteld wordt om de wijzigingen aan het gemeenschappelijk gedeelte en het specifiek gedeelte van het politiereglement goed te keuren zoals in bijlage gevoegd.

      Beslissing: éénparig goedgekeurd

      Regelgeving

      Artikel 119 Nieuwe Gemeentewet;

      Artikel 135 van de nieuwe gemeentewet;

      Artikelen 186 en 187 van het gemeentedecreet;

      Artikel 133 van de nieuwe gemeentewet;

      Wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties;

      Wet van 19 juli 2013 tot wijziging van de wet van 8 april 1965 betreffende de jeugdbescherming, het ten laste nemen van minderjarigen die een als misdrijf omschreven feit hebben gepleegd en het herstel van de door dit feit veroorzaakte schade;

      Decreet van 21 december 2007 tot aanvulling van het decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid met een titel XVI ‘Toezicht, handhaving en veiligheidsmaatregelen’;

      KB van 9 maart 2014 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties voor de overtredingen betreffende het stilstaan en parkeren en voor de overtredingen betreffende de verkeersborden C3 en F103, vastgesteld met automatisch werkende toestellen;

      Feiten, context

      Gezien het politiereglement een dynamisch instrument is, wordt een jaarlijkse actualisatie doorgevoerd;

      Deze actualisatie wordt op aangeven van de gemeentelijke diensten voorbereid door het redactiecomité politiereglement;

      Het redactiecomité bestaat uit de sanctionerend ambtenaren (Didier Pillaert, Anton Jacobus en Filip Van Eeckhout), de juristen (Tom Vanblaere en David Demeestere) en de coördinator integrale veiligheid (Tineke Verduyn);

      In volgende hoofdstukken van het gemeenschappelijk gedeelte van het politiereglement worden wijzigingen aangebracht:

      • Hoofdstuk 2 Maatregelen van veiligheid, orde, netheid en gezondheid
        • Afdeling 2.4 Aanplakkingen of aankondigingen of maken van elke vorm van publiciteit in het algemeen
        • Afdeling 2.5 Openbare rust en veiligheid
        • Afdeling 2.7 Netheid openbaar domein
        • Afdeling 2.13 Bestrijding van de lichthinder

      De inwerkingtreding van de wijzigingen in het algemene gedeelte is onder voorbehoud van de goedkeuring ervan door de gemeenteraden van Izegem en Roeselare;

      In volgende hoofdstukken van het specifiek gedeelte van het politiereglement worden wijzigingen aangebracht:

      • Hoofdstuk 5 Regels inzake huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen
      • Hoofdstuk 9 Brandveiligheid in de voor het publiek toegankelijke gebouwen, lokalen en plaatsen

      Er zijn geen financiële gevolgen.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Myriam Debergh, Rita Demare, Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Dimitri Carpentier, Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Frederik Demeyere, Els Werbrouck, Stien Gevaert, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Rik Dekens
      Voorstanders: Myriam Debergh, Rita Demare, Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Dimitri Carpentier, Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Frederik Demeyere, Els Werbrouck, Stien Gevaert, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

       

      éénparig

      Artikel 1: De wijzigingen aan het gemeenschappelijk gedeelte en het specifiek gedeelte van het politiereglement worden goedgekeurd zoals in bijlage gevoegd.

    • Wijziging aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer: Bruggestraat

      Aanwezig: Myriam Debergh, Voorzitter
      Rita Demare, Burgemeester
      Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Schepenen
      Dimitri Carpentier, Toegevoegd schepen (Voorzitter BCSD)
      Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Frederik Demeyere, Els Werbrouck, Stien Gevaert, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Gemeenteraadsleden
      Rik Dekens, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Jan Lokere, Gemeenteraadslid

      Naar aanleiding van de beide wegversmallingen in de Bruggestraat dient het politiereglement van de Bruggestraat te worden aangepast. Gevraagd wordt deze wijzigingen goed te keuren.

      Beslissing: éénparig goedgekeurd

      Regelgeving

      Gelet de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;

      Gelet op het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;

      Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;

      Gelet op het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens;

      Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;

      Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen

      en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;

      Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;

      Gelet op de omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009;

      Gelet op het advies van de gemeentelijke mobiliteitscommissie;

      Feiten, context

      Overwegende dat het noodzakelijk is de nodige maatregelen te treffen om een vlot verloop van het verkeer te verzekeren;

      Overwegende dat de hierna voorziene maatregelen gemeenteweg bedoeld in artikel 6 van het decreet betreft.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Myriam Debergh, Rita Demare, Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Dimitri Carpentier, Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Frederik Demeyere, Els Werbrouck, Stien Gevaert, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Rik Dekens
      Voorstanders: Myriam Debergh, Rita Demare, Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Dimitri Carpentier, Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Frederik Demeyere, Els Werbrouck, Stien Gevaert, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      éénparig

      Bruggestraat

      Art. 1 - Alle bepalingen in het vorig reglement met betrekking tot hogervermelde straat worden opgeheven.

      Art. 2 - Voorrangsregelingen:

      a/ Bovenvermelde straat heeft voorrang t.o.v. de :

      - Johny Thiostraat

      - Grote Noordstraat (B1) + (B5)

      - Molenstraat (B1)

      - Kandelaarstraat (B1)

      - Lepelstraat (B1)

      - Gitsbergstraat (B1)

      b/Bovenvermelde straat is ondergeschikt ten opzichte van:

      - de Kerkstraat

      Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door de borden B1 + B5 t.o.v. de borden B9.

      b/ Fietsers in de Bruggestraat komende van Hooglede-centrum met bestemming Roeselare mogen aan het kruispunt Bruggesteenweg(N32)-Bruggestraat de driekleurige verkeerslichten voorbijrijden om rechts af te slaan richting Roeselare, wanneer het verkeerslicht in de Bruggestraat op fase rood of oranjegeel staat,op voorwaarde dat zij hierbij voorrang verlenen aan de andere weggebruikers die zich verplaatsen op de openbare weg  langs de Bruggesteenweg(N32).

      b/Deze maatregel wordt kenbaar gemaakt door het verkeersbord B22.

      Art. 3 - Verbodsbepalingen:

      1/ In bovenvermelde straat is de toegang verboden voor voertuigen waarvan het gewicht in beladen toestand hoger is dan het aangeduide, uitgezonderd plaatselijke bediening, max.5 ton.

      Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het verkeersbord B5 en het bord type 8.

      Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door het verkeersbord C21, aangevuld met een onderbord waarop vermeld is “uitgezonderd plaatselijke bediening”.

      2/ In bovenvermelde straat is het verboden te rijden met een grotere snelheid dan deze aangeduid door het verkeersbord C43 :

      - vanaf het huis nr 129 tot de bebouwde kom (huis nr 145)  richting centrum, de snelheid is beperkt tot 70 km/u

      - vanaf het huis nr 128 tot het kruispunt met de Bruggesteenweg in beide richtingen, de snelheid is beperkt tot 70 km/u

      - vanaf het kruispunt met de Gitsbergstraat tot aan het huis met nr.146 in beide rijrichtingen,de snelheid is beperkt tot 50 km/u

      - vanaf het kruispunt met de Gitsbergstraat tot aan het huis met nr. 153 in beide rijrichtingen,de snelheid is beperkt tot 50 km/u

      Art. 4 - Gebodsbepalingen :   

      In bovenvermelde straat wordt een verplichte rijrichting ingevoerd

      - met de vluchtheuvel gevormd op het kruispunt met de Bruggesteenweg

      - de vluchtheuvel gevormd ter hoogte van de bebouwde kom (huis nr.145)

      Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door het verkeersbord D1.

      Art. 5 - Wegmarkeringen :

      De overlangse strepen

      1/In bovenvermelde straat wordt er een doorlopende witte streep aangebracht

      - ter hoogte van het kruispunt met de Kandelaarstraat over een afstand van 150 meter

      - ter hoogte van het kruispunt met de Gitsbergstraat vanaf het huis nr 128 tot het huis nr 140

      Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van doorlopende strepen overeenkomstig art.72.2 van het KB van 01.12.1975

      2/De bovenvermelde straat is verdeeld in rijstroken

      Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van onderbroken strepen

      3/In bovenvermelde straat wordt op de grond een fietsstrook afgebakend:

      -de onpare kant vanaf het huis nr 61 tot de Bruggesteenweg

      -de pare kant vanaf de Grote Noordstraat tot de Bruggesteenweg

      Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door twee evenwijdige onderbroken witte lijnen overeenkomstig art.74 van het KB.

      Art. 6 - Andere markeringen :

      1/In bovenvermelde straat wordt een verkeersgeleider gevormd:

      - waar het kruispunt gevormd wordt met de Bruggesteenweg

      - ter hoogte van de woning met als nr. 144

      - ter hoogte van de woning met als nr. 153

      Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door een verhoogde berm of door markeringen voorzien in art.77.4 van het KB.

      2/In bovenvermelde straat worden parkeerzones afgebakend waar de voertuigen moeten staan:

      - vanaf het huis nr 68 tot 78

      - vanaf het huis nr 11 tot 59

      - vanaf het huis nr 83 tot 145

      - vanaf het huis nr 140 tot 40 meter verder (bord E9b)

      Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door witte markeringen.

      Art. 7 - Parkeren en stilstaan

      In bovenvermelde straat wordt een parkeerzone afgebakend aangeduid met beperkte parkeertijd :

      -ter hoogte van het huis nr. 11-13

      -ter hoogte van het huis nr. 27

      -ter hoogte van het huis nr. 48

      -ter hoogte van het huis nr. 64

      Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het verkeersbord E9a met onderbord ‘max.30 min’

      Art.8 -Verkeerslichten

      In bovenvermelde straat worden driekleurige verkeerslichten geplaatst overeenkomstig het plan en werkingsschema:

      -waar het kruispunt gevormd wordt met de Bruggesteenweg (N32)

      Art.9 - Dit aanvullend reglement wordt ter goedkeuring overgemaakt aan het Vlaams Huis Voor de Verkeersveiligheid.

    • Aanstellen van ontwerper 'aanpassen wegenis in de Hogestraat thv nieuw containerpark te Hooglede' en 'herinrichting parking Onledemolen ivf bushalte lijnen' - Goedkeuring verrekening 1: ontwerpopdracht aanleg toegangsweg en parking verenigingen + inrichting recyclagepark

      Aanwezig: Myriam Debergh, Voorzitter
      Rita Demare, Burgemeester
      Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Schepenen
      Dimitri Carpentier, Toegevoegd schepen (Voorzitter BCSD)
      Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Frederik Demeyere, Els Werbrouck, Stien Gevaert, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Gemeenteraadsleden
      Rik Dekens, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Jan Lokere, Gemeenteraadslid

      Gevraagd wordt om goedkeuring te verlenen aan verrekening 1 voor een bedrag van € 71.386,29 excl. btw - Studie-opdracht inrichting recyclagepark van de opdracht “Aanstellen van ontwerper 'aanpassen wegenis in de Hogestraat thv nieuw containerpark te Hooglede' en 'herinrichting parking Onledemolen ivf bushalte lijnen'” voor de uitvoering van de ontwerpopdracht voor de aanleg van de toegangsweg en parking voor verenigingen en de herinrichting van het recyclagepark voor een totaal ereloon van € 133.590,74 excl. btw of € 161.644,80 incl. btw

      Beslissing: éénparig goedgekeurd

      Commentaar

      De heer Arne De Brabandere geeft uitleg bij het agendapunt.

      De heer Pillaert vraagt of het de bedoeling is de containers in de grond te plaatsen of om er iets rond te bouwen.

      De heer De Brabandere antwoordt dat dit nog verder moet bekeken worden .

      De heer Vanwildemeersch vult aan dat MIROM geen voorstander is om ondergronds met containers te werken maar eerder bovengronds met een plateau .

      Regelgeving

      Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 56, betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen;

      Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;

      Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

      Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;

      Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;

      Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 139.000,00 niet);

      Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 38/1 (Aanvullende Werken/Leveringen/Diensten);

      Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 90, 1°;

      Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2019 tot vaststelling van het begrip ‘dagelijks bestuur’ inzake bevoegdheidsverdeling tussen gemeenteraad en college van burgemeester en schepenen, inzonderheid art. 2, 4de paragraaf;

      Gelet op het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 1 maart 2021 betreffende de goedkeuring van de gunning van de opdracht “Aanstellen van ontwerper 'aanpassen wegenis in de Hogestraat thv nieuw containerpark te Hooglede' en 'herinrichting parking Onledemolen ivf bushalte lijnen'” aan Infrabureau Demey bv, Beversesteenweg 314 te 8800 Roeselare tegen het nagerekende offertebedrag van € 62.204,45 excl. btw of € 75.267,38 incl. 21% btw;

      Feiten, context

      Overwegende dat de uitvoering moet gebeuren overeenkomstig de lastvoorwaarden vastgelegd in het bestek met nr. 2021-001;

      Overwegende dat het aangewezen is om de ontwerpopdracht voor de aanleg van de toegangsweg en de parking voor verenigingen, alsook de inrichting van het recyclagepark, hetgeen niet voorzien werd in de oorspronkelijke opdracht, te gunnen aan hetzelfde studiebureau, Infrabureau Demey bv Beversesteenweg 314 te 8800 Roeselare, dit gezien de complexiteit van het dossier alsook omwille van technische redenen, daar afstemming in uitvoering van de drie deeldossiers zeer belangrijk is in functie van een vlotte, duurzame en degelijke uitvoering van de werken;

      Overwegende dat het huidige ramingsbedrag van de werken voor de herinrichting van de Hogestraat € 962.095 excl. btw;

      Overwegende dat de raming voor de aanleg van de toegangsweg en parking € 221.027,50 euro excl. btw bedraagt;

      Overwegende dat de raming voor de herinrichting van de Hogestraat € 660.145,00 euro excl. btw bedraagt;

      Gelet op het voorstel van Infrabureau Demey bv dd. 05/01/2022 waarin het geheel van de opdracht, voor lot 1,  deelopdracht 1 B een ereloonpercentage van 5,41886%; voor lot 1, deelopdracht 1C een ereloonpercentage van 5,10010%, hetgeen, samen met de opgegeven eenheidsprijzen voor deelopdracht 1D en de eenheidsprijzen voor lot 2 volgend ereloon betekent:

      • Herinrichting van de Hogestraat: € 52.408,16 excl. btw of € 63.413,87 incl. btw
      • Aanleg van de toegangsweg en parking: € 12.040,02 excl btw of € 14.568,43 incl. btw
      • Inrichting recyclagepark: € 35.960,05 excl. btw of € 43.511,66 incl. btw
      • Lot 2 - aanvullende studies (optioneel uit te voeren): € 10.900 excl btw of € 13.189,00 incl. btw

      Totaal ereloon:  € 111.308,23 excl. btw of € 134.682,96 incl. btw

      Overwegende dat de leidend ambtenaar gunstig advies verleende;

      Gelet op het budget voorzien in het investeringsbudget van 2022 en 2023 op volgende budgetcodes:

      • GE/2022/0200-0/224007/ACT-15-01/IP-020/SP-020-003 (herinrichting Hogestraat en aanleg toegangsweg en parking)
      • GE/2022/0309-0/222100/ACT-15-01/IP-020/SP-020-001 en GE/2023/0309-0/222100/ACT-15-01/IP-020/SP-020-001 (inrichting recyclagepark)

      Overwegende dat beide budgetten zullen aangepast worden bij de eerstvolgende meerjarenplanaanpassing;

      Overwegende dat het ereloonpercentage voor de opdracht ‘herinrichting parking Onledemolen ivf bushalte lijnen’ nl. 22.282,51 excl.btw of € 26.961,84 incl. btw, niet wijzigt;

      Gelet op het visum van de financieel directeur met nr. VGO/2021/008-2 dd. 07/01/2022;

      Publieke stemming
      Aanwezig: Myriam Debergh, Rita Demare, Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Dimitri Carpentier, Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Frederik Demeyere, Els Werbrouck, Stien Gevaert, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Rik Dekens
      Voorstanders: Myriam Debergh, Rita Demare, Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Dimitri Carpentier, Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Frederik Demeyere, Els Werbrouck, Stien Gevaert, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

       

      éénparig

      Artikel 1: Goedkeuring wordt verleend aan verrekening 1 voor een bedrag van € 71.386,29 excl. btw - Studie-opdracht inrichting recyclagepark van de opdracht “Aanstellen van ontwerper 'aanpassen wegenis in de Hogestraat thv nieuw containerpark te Hooglede' en 'herinrichting parking Onledemolen ivf bushalte lijnen'” voor de uitvoering van de ontwerpopdracht voor de aanleg van de toegangsweg en parking voor verenigingen en de herinrichting van het recyclagepark voor een totaal ereloon van € 133.590,74 excl. btw of € 161.644,80 incl. btw  

      Art. 2: De voorziene budgetten in het investeringsbudget van 2022 en 2023 op budgetsleutels GE/2022/0200-0/224007/ACT-15-01/IP-020/SP-020-003 (herinrichting Hogestraat en aanleg toegangsweg en parking), GE/2022/0309-0/222100/ACT-15-01/IP-020/SP-020-001 en GE/2023/0309-0/222100/ACT-15-01/IP-020/SP-020-001 (inrichting recyclagepark) zullen bij de eerstvolgende meerjarenplanaanpassing worden aangepast.

      Het voorziene budget voor het ontwerp voor de herinrichting parking Onledemolen op het investeringsbudget van 2022 met budgetsleutel GE/2022/0200-1/224007/ACT-13-06/IP-060/SP-060-001 is voldoende.

    • Bekrachtiging besluit van de burgemeester van 11 januari 2022 betreffende maatregel in uitvoering van artikelen 133 en 135 §2 van de Nieuwe Gemeentewet ter vrijwaring van de openbare veiligheid

      Aanwezig: Myriam Debergh, Voorzitter
      Rita Demare, Burgemeester
      Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Schepenen
      Dimitri Carpentier, Toegevoegd schepen (Voorzitter BCSD)
      Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Frederik Demeyere, Els Werbrouck, Stien Gevaert, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Gemeenteraadsleden
      Rik Dekens, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Jan Lokere, Gemeenteraadslid

      Gevraagd wordt om het besluit van de burgemeester van 11 januari 2022 betreffende maatregel in uitvoering van artikelen 133 en 135 §2 van de Nieuwe Gemeentewet ter vrijwaring van de openbare veiligheid te bekrachtigen.

      Beslissing: éénparig goedgekeurd

      Commentaar

      Mevrouw Demaré geeft toelichting bij haar besluit, genomen omwille van de hoogdringendheid.

      De heer De Brabandere vult aan dat deze werken op zaterdag 22 januari werden uitgevoerd. Het betrof een probleem met een verdoken put op het domein van een persoon, dat door een tweede persoon diende betreden te worden. De put werd vrij gemaakt en uit de riolering werd puin en modder geruimd. Dit gaf een 7 ton aan vuil.

      De put wordt nu opgemetst en met een deksel uitgerust zodat deze niet langer verdoken ligt.

      In de omliggende grachten worden ook roosters geplaatst om het zwerfvuil tegen te houden.

      Aanleiding

      Gelet op het besluit van de burgemeester van 11 januari 2022 betreffende maatregel in uitvoering van artikelen 133 en 135 §2 van de Nieuwe Gemeentewet ter
      vrijwaring van de openbare veiligheid;

      Regelgeving

      Gelet op artikel 133 en 135, §2 NGW;

      Publieke stemming
      Aanwezig: Myriam Debergh, Rita Demare, Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Dimitri Carpentier, Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Frederik Demeyere, Els Werbrouck, Stien Gevaert, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Rik Dekens
      Voorstanders: Myriam Debergh, Rita Demare, Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Dimitri Carpentier, Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Frederik Demeyere, Els Werbrouck, Stien Gevaert, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

       

      éénparig

      Artikel 1: De gemeenteraad bekrachtigt het besluit van de burgemeester van 11 januari 2022 betreffende maatregel in uitvoering van artikelen 133 en 135 §2 van de Nieuwe Gemeentewet ter vrijwaring van de openbare veiligheid in bijlage;

    • Betrekking algemeen directeur: vacant verklaring

      Aanwezig: Myriam Debergh, Voorzitter
      Rita Demare, Burgemeester
      Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Schepenen
      Dimitri Carpentier, Toegevoegd schepen (Voorzitter BCSD)
      Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Frederik Demeyere, Els Werbrouck, Stien Gevaert, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Gemeenteraadsleden
      Rik Dekens, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Jan Lokere, Gemeenteraadslid

      De betrekking van algemeen directeur bij gemeente en OCMW Hooglede wordt vanaf 1 mei 2022 vacant verklaard.

      Er wordt beroep gedaan op de wervingsreserve voor de functie van algemeen directeur.

      Beslissing: éénparig goedgekeurd

      Regelgeving

      Gelet op het Vlaams regeerakkoord 2014-2019, houdende de politiek-ambtelijke integratie van de gemeente- en OCMW-besturen uiterlijk tegen de start van de volgende lokale bestuursperiode;

      Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur, inzonderheid artikel 162 en de overgangsbepalingen zoals voorzien door Deel 6 , Titel 2, Hoofdstuk 2 ( artikel 581 – 589);

      Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn;

      Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering van 12 november 2010 houdende minimale voorwaarden voor de personeelsformatie en het mandaatstelsel van het personeel van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en houdende de minimale voorwaarden voor sommige aspecten van de rechtspositieregeling van bepaalde personeelsgroepen van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn;

      Feiten, context

      Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 26 maart 2018 tot vaststelling van de procedure voor de aanstelling van de functie van algemeen directeur en tot oproeping van de zittende functiehouders, bij wijze van overgangsbepaling;

      Gelet op de oproeping van de zittende functiehouders van 27 maart 2018;

      Gelet op het organisatievoorstel inzake de ambtelijke integratie van gemeente- en OCMW, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 26 maart 2018;

      Overwegende dat in bovengenoemd organisatievoorstel de zittende functiehouders zich akkoord verklaren dat de heer Rik Dekens, gemeentesecretaris, zich kandidaat stelt voor de functie van algemeen directeur, dat de heer Filip Van Eeckhout zich niet kandidaat stelt voor de functie van algemeen directeur, maar zou worden aangesteld als adjunct-algemeen directeur en van rechtswege zou worden opgenomen in de wervingsreserve voor de functie van algemeen directeur, geldig tot 31 december 2023;

      Gelet op het schrijven dd.19 april 2018 vanwege de heer Filip Van Eeckhout aan het college van burgemeester en schepenen en aan de voorzitter van de gemeenteraad waarin hij wenst opgenomen te worden in de wervingsreserve voor de functie van algemeen directeur, geldig tot 31.12.2023;

      Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 26 april 2018 tot aanstelling van de heer Rik Dekens als algemeen directeur van de gemeente en OCMW Hooglede, met ingang van 27 april 2018 en tot opname in de wervingsreserve voor de functie van algemeen directeur tot en met 31 december 2023 van de heer Filip Van Eeckhout;

      Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 28 mei 2018 houdende kennisname van de aanstelling van de heer Rik Dekens als algemeen directeur van de gemeente Hooglede met ingang van 27 april 2018;

      Overwegende dat de algemeen directeur op 18 mei 2022 de leeftijd van 65 jaar hoopt te bereiken en dit overeenkomstig artikel 121 van de rechtspositieregeling voor het gemeentepersoneel aanleiding geeft tot de definitieve ambtsneerlegging;

      Gelet op de aktename door het college van burgemeester en schepenen van 27 september 2021 van de ambtsneerlegging wegens pensionering van de heer Rik Dekens, algemeen directeur bij gemeente en OCMW Hooglede, en dit vanaf 1 juni 2022;

      Gelet op artikel 168 van het Decreet Lokaal Bestuur, waarin wordt bepaald dat de gemeenteraad op zijn vroegst zes maanden voor de beëindiging van het ambt van de uittredende algemeen directeur een nieuwe algemeen directeur kan aanstellen;

      Overwegende dat het aangewezen is om de nieuwe algemeen directeur een maand voorafgaand aan de pensionering van de heer Dekens aan te stellen, ten einde de heer Dekens nog de kans te bieden om zijn resterend verlof op te nemen en de continuïteit in de dienstverlening te verzekeren;

      Gelet op het visum van de financieel directeur;

      Publieke stemming
      Aanwezig: Myriam Debergh, Rita Demare, Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Dimitri Carpentier, Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Frederik Demeyere, Els Werbrouck, Stien Gevaert, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Rik Dekens
      Voorstanders: Myriam Debergh, Rita Demare, Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Dimitri Carpentier, Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Frederik Demeyere, Els Werbrouck, Stien Gevaert, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      éénparig

      Artikel 1: De betrekking van algemeen directeur bij gemeente en OCMW Hooglede wordt vanaf 1 mei 2022 vacant verklaard.

      Art. 2: Er wordt beroep gedaan op de wervingsreserve voor de functie van algemeen directeur.

      De heer Filip Van Eeckhout, adjunct algemeen directeur, wordt uitgenodigd zich kandidaat te stellen voor deze functie.

    • Principebeslissing tot opstelling van een ontwerpakte om percelen, behorend tot het patrimonium van de Zusters van de Heilige Vincentius en begrepen in het masterplan voor de kloostersite te Gits, over te dragen aan de gemeente met last

      Aanwezig: Myriam Debergh, Voorzitter
      Rita Demare, Burgemeester
      Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Schepenen
      Dimitri Carpentier, Toegevoegd schepen (Voorzitter BCSD)
      Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Frederik Demeyere, Els Werbrouck, Stien Gevaert, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Gemeenteraadsleden
      Rik Dekens, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Jan Lokere, Gemeenteraadslid

       

      Gevraagd wordt in principe akkoord te gaan om de voorgestelde lasten aan te nemen.

      Beslissing: éénparig goedgekeurd

      Commentaar

      De toelichting bij deze principebeslissing wordt verzorgd door mevrouw Demaré aan de hand van de ontwerpbeslissing.

      De heer Pillaert vindt het een uitzonderlijke kans om invulling te geven aan deze site, midden in het dorp, voor openbaar nut. Iedereen juicht deze ontsluiting toe.

      Hij hoopt op een zeer nabije opvolging van deze werken voor een juiste timing en een resultaat dat door iedereen gedragen wordt.

      Wat wordt voorzien qua timing voor al de aangehaalde punten? Het dossier kende een rare start met de discussie rond al dan niet erfgoed en het wisselend standpunt van het bureau hieromtrent. Deze is nog niet volledig verdwenen.

      De site wordt nu ingevuld en het is normaal dat dit met meer dan een buitenschoolse kinderopvang gebeurt .In Gits is er een zeer hoge nood aan een moderne school.

      Er werd in de toelichting een tipje van de financiële sluier opgelicht maar waar gaat men naar toe met de bouw? Als de Zusters de grond hebben overgedragen aan de gemeente, zal de gemeente de grond overdragen aan de scholengemeenschap voor de bouw en kan er gebruik zijn van de parking.

      Eens de scholengemeenschap de bouw plaatst, is de bouw ten laste van de scholengemeenschap en wordt gewerkt met een huur op de gronden?

      Nu vraagt men een blanco cheque maar kan meer duidelijkheid geboden worden rond de bouw van de school?

      Er kan een goede invulling gegeven worden maar in het verleden werd niet uitgeblonken in navolging van de timing en de realisatie.

      Mevrouw Demaré antwoordt dat het duidelijk is dat dit geen afgewerkt stuk betreft en de financiële lasten duidelijker omschreven zullen zijn als dit een volgende keer aan de gemeenteraad wordt voorgelegd.

      De school zal gebouwd worden door de bouwheer Staho maar als er ook een buitenschoolse kinderopvang in de school wordt voorzien, kan voor dit deel meegefinancierd worden. Het is geen gemeenteschool zodat er dus niet in de klassen geïnvesteerd wordt. Als echter een deel van de speelruimte of de toiletten gemeenschappelijk kunnen gebruikt worden, dan is het fair hier een verdeling van de investering te hebben.

      De footprint wordt zo klein mogelijk gehouden met het doel een openbaar park te realiseren dat ook door de school kan gebruikt worden maar niet tot de school behoort. Ook de huidige school kent een opstalrecht. De kloostergemeenschap zal deze nieuwe school niet bouwen.

      Er zal geprobeerd worden de timing zo goed mogelijk mee te geven. Door de Zusters wordt een uitgelezen aanbod gedaan. Tot heden werd door de gemeente nog geen euro geïnvesteerd maar vanaf heden komt ook de gemeente in beeld.

      De heer Pillaert begrijpt dat meer duidelijkheid wordt gegeven als de notariële akte een volgende keer op de gemeenteraad komt. Hij vindt het fair dat een verdeling kan gebeuren voor gemeenschappelijk te gebruiken sanitaire blokken. Een parkgebied dat ook gebruikt wordt door de school stelt geen probleem. Deze situatie is vergelijkbaar met het park bij Zoeber.

      Hij benadrukt dat hij zeer behoedzaam is na het leren uit ervaring hoe zaken worden aangepakt. Hij wil zeker niet negatief overkomen maar wel zijn bezorgdheid uiten.

      Regelgeving

      Gelet op artikel 40 van het Decreet Lokaal Bestuur;

      Feiten, context

      Bij gemeenteraadsbeslissing van 26 oktober 2020 werd het masterplan voor de kloostersite van Gits goedgekeurd als toekomstige visie voor de ontwikkeling van deze kloostersite en het aangrenzend perceel van de Kerkfabriek Sint-Jacobus .

      Het masterplan voorziet, naast  de bouw van een nieuw klooster voor de Zusters, de bouw van een nieuwe school, een buitenschoolse kinderopvang en de mogelijkheid voor een lokaal dienstencentrum, tevens  in de aanleg van een openbare parkingzone  en een ruime groene parkzone, dooraderd met trage verbindingen naar de ruimere omgeving.

      Inmiddels werd de omgevingsvergunning verleend  voor de bouw van het nieuwe klooster met sloop van een deel van het oud kloostercomplex .De werken werden ook reeds aangevat.

      Door de Zusters van de Heilige Vincentius wordt aan de gemeente het aanbod gedaan om de percelen die begrepen zijn in het masterplan en tot hun patrimonium behoren, over te dragen naar de gemeente Hooglede zonder beding van prijs maar onder volgende lasten:

      - Volgens een afbakeningssplan van landmeter Feys van 4.01.2021 wordt uit de kloostersite van 1ha 66a 67 ca voor de Zusters lot 1 met een oppervlakte van 35a66 ca privaat voorbehouden voor de Zusters om het nieuwe klooster en tuin de nodige privacy te garanderen.

      De resterende 1ha 31a 01 ca (lot 2) wordt overgedragen naar de gemeente Hooglede.

      De exacte oppervlakte wordt bepaald  in functie van de inplanting van het nieuwe klooster.

      - In de overdracht worden ook de resterende percelen in de kloostersite begrepen die behoren aan de Zusters, dienstig als school en directeurswoning, en waar een erfpacht of opstal op gevestigd werd in functie van de school.

      - Als bestemming van de gronden mogen enkel voorzieningen van openbaar nut  worden bepaald .Dit kan bejaardenzorg zijn, sociale huisvesting, voorzieningen voor onderwijs of personen met beperkingen, een kinderopvang met bijhorende faciliteiten of een lokaal dienstencentrum. Ook de kapel kan herbestemd worden in functie van  openbaar nut.

      - Tevens wordt een openbaar park voorzien met recreatiemogelijkheden op de site ten voordele van alle inwoners.

      - De uitvoering van het masterplan gebeurt door de zorgen van de gemeente .De gemeente voert alle werken uit en draagt de kosten ervan  om het masterplan te realiseren  op de betrokken percelen behoudens voor wat betreft het perceel lot 1 nieuw klooster met bijhorende private tuin.

      - Deze uitvoering omvat volgende lasten en financiering door de gemeente:

      1. De afbraak van het kloostergebouw, behoudens de kapel, maximum zes maanden nadat de kloostergemeenschap haar intrede in het nieuw kloostergebouw heeft gedaan.
      2. Na de afbraak van het kloostergebouw wordt de kloosterkapel afgewerkt met een nieuwe gevel en worden de nodige renovatie- en aanpassingswerken uitgevoerd in het kader van en passend bij de (her)bestemming van de kapel.
      3. De riolerings- en wegenisaanleg, met inbegrip van de openbare verlichting wordt uitgevoerd op de betrokken percelen met openbare bestemming tot aan de perceelsgrens van het nieuw kloostergebouw.
      4. De nodige nutsvoorzieningen op deze percelen zoals water, gas, elektriciteit en telefonie worden voorzien tot de perceelsgrens van het nieuwe klooster, bij voorkeur aan de kop van de huidige kapel.
      5. Tijdens de realisatie van hogergenoemde werken wordt een blijvende toegankelijkheid verzekerd voor leveranciers, bezoekers en hulpdiensten aan het nieuw kloostergebouw.
      6. Dit wordt ook gedurende de ganse realisatieperiode van het masterplan verzekerd.
      7. Bij gebeurlijke conflicten of problemen met de buren in het kader van deze realisatie verdedigt de gemeente de belangen van de Zusters en wordt rust en vrede voor de Zusters nagestreefd bij conflictsituaties met de buren ten gevolge van de realisatie.
      8. De Zusters wensen zelf ontzorgd te zijn bij de realisatie van het masterplan voor wat de percelen betreft die niet tot hun nieuwe  private kloostersite ( lot 1) behoren.
      9. Door de Zusters wordt de uitdrukkelijke wil geuit om de goede relaties met de scholengemeenschap STAHO te bestendigen. De gemeente verbindt er zich toe in dit kader de nodige gronden ter beschikking te stellen voor het oprichten van een nieuwe basisschool. Er wordt onderzocht op welke manier complementair kan gewerkt worden tussen school en gemeente om de footprint voor de school te optimaliseren zodat de openbare groene parkzone ook optimaal kan gerealiseerd worden met trage verbindingen naar de belendende percelen. Deze terbeschikkingstelling gebeurt na de overdracht van de percelen aan de gemeente  tegen een billijke vergoeding in het kader van het verstrekken van een opstalrecht door de  gemeente aan de bouwheer van de nieuwe school.
      10. De bestaande zakelijke rechten van erfpacht of opstal  op de over te dragen percelen worden overgedragen aan de gemeente die hieromtrent een verdere regeling behartigt.

      Na de ingebruikname van de nieuwe school worden de bestaande zakelijke rechten herbekeken.

      Alle rechten en plichten, verbonden aan de bestaande zakelijke rechten of overeenkomsten worden voorgelegd aan de gemeente met het oog om deze door de gemeente te laten overnemen. Deze voorlegging gebeurt vanzelfsprekend vooraleer de ontwerpakte aan de gemeenteraad wordt voorgelegd zodat met alle voorwaarden hieromtrent rekening kan gehouden worden.

      Voorgesteld wordt de hogervermelde lasten in principe goed te keuren om deze verder uit te werken in een notariële ontwerpakte die vervolgens  aan de gemeenteraad wordt voorgelegd.

      In de bedoelde ontwerpakte worden alle hogervermelde rechten en plichten of opgenomen of in bijlage gevoegd zodat de inhoud en begrenzing van de lasten duidelijk is.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Myriam Debergh, Rita Demare, Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Dimitri Carpentier, Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Frederik Demeyere, Els Werbrouck, Stien Gevaert, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Rik Dekens
      Voorstanders: Myriam Debergh, Rita Demare, Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Dimitri Carpentier, Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Frederik Demeyere, Els Werbrouck, Stien Gevaert, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      éénparig

      De voorgestelde lasten verbonden aan deze overdracht om niet kunnen in principe worden aangenomen.

      Deze worden verder uitgewerkt in een notariële ontwerpakte.


    • Mondelinge vragen

      Aanwezig: Myriam Debergh, Voorzitter
      Rita Demare, Burgemeester
      Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Schepenen
      Dimitri Carpentier, Toegevoegd schepen (Voorzitter BCSD)
      Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Frederik Demeyere, Els Werbrouck, Stien Gevaert, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Gemeenteraadsleden
      Rik Dekens, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Jan Lokere, Gemeenteraadslid
      Besluit

      Op de vragen in vorige zitting omtrent de realisatie van het sleutelplan en de tijdslijn bij de realisatie van de sport- en speelsite Zoeber werd reeds per mail een antwoord geboden.

       

      Toelichting bij de coronacijfers

      Mevrouw Demaré meldt dat de besmettingen voor de gemeente nu 3780 /100.000 bedragen of een 378 besmette personen op de gemeente.

      Veel klassen zijn in quarantaine en het valt af te wachten wat men deze week omtrent het onderwijs zal beslissen.

      90% van de +18 is geboosterd. Ook is een vaccinatie van de kinderen begonnen met reeds een 30% positieve respons.

       

      Nieuwe vragen

       

      °De heer Pillaert vult aan dat hij ook de cijfers voor de coronabesmettingen had bekeken en de aangehaalde cijfers in grootteorde inderdaad kloppen. Hij blijft zich echter verwonderen dat verder fysiek  samengekomen wordt, niettegenstaande de digitale mogelijkheden.

      Digitaal vergaderen geeft minder kans op besmettingen en ook de inwoners kunnen meevolgen. Bij besmetting kan iemand nu de raad niet bijwonen terwijl dit wel mogelijk is indien men in isolatie  is omwille van positief zijn of in quarantaine zijn.

      Hij vindt het een gemiste kans dat niet digitaal vergaderd wordt.

      Hij hoopt dit niet te moeten herhalen doordat de cijfers daadwerkelijk zullen gedaald zijn.

      ° De heer Pillaert stelt vast dat bij een activiteit in het lokaal dienstencentrum Zonder Zulle,  meer bepaald een informatievergadering rond energiesparen, een inkom van 4 € per persoon wordt gevraagd. Hij vindt dit een zeer nuttige vergadering en de Woondienst weet waarover ze praat maar door dit bedrag wordt een drempel gelegd, Met Zulle. Hij vraagt waar deze beslissing werd genomen om dit bedrag te vragen en waarvan dit bedrag komt. Als dit voor een koffie met gebak is, moet het toch mogelijk zijn dit in de algemene kosten mee te nemen.

      De heer Carpentier vraagt na.

      ° Mevrouw Casteleyn vraagt aan schepen Arne De Brabandere om aandacht na de zware regenval voor de opritten en grachten  bij de landerijen. Er wordt vastgesteld dat de ene kant van de oprit een volledig met water gevulde kant kent en de gracht aan de andere zijde leeg staat.

      Ook moeten de grachten dringend uitgekuist worden.

      De heer De Brabandere meent echter dat alle grachten  regelmatig gekuist worden. Hij kijkt na.

      ° De heer De Meyer herinnert aan het gerechtelijk dispuut bij Hengelclub West dat voor beroering heeft gezorgd. Hij meent dat na vele tussenkomsten van zijn kant uit, het gemeentebestuur niet de minste moeite heeft gedaan om tot een oplossing te komen en het geheel maandenlang voor zich uit heeft geschoven , zich wegstekend achter dit dispuut.

      Hij heeft zelf een tijdlang onder gerechtelijk mandaat als tijdelijk bestuurder gefungeerd om orde op zaken te krijgen en vooral de visliefhebber recht te geven op vissen aan de gemeentelijke visvijver. Bij het einde van dit gerechtelijk mandaat na de uitspraak door de rechter heeft het clubbestuur met een persmoment de heropstart of doorstart van de vereniging aangekondigd.

      Het gemeentebestuur  dat lange tijd de visclub met moeite wou helpen was plots wel aanwezig om mee op de krantenfoto te gaan staan.

      Op dat moment werden echter een aantal beloftes herhaald en gemaakt die tot heden ook nog niet ingelost werden.

      1. Door de schepen van sport werd voorheen al verschillende malen beloofd dat het gemeentebestuur zou investeren in nieuwe pompinstallaties die dringend nodig zijn voor het welzijn en leven in de put zelf. Door de omstandigheden werd de toegang tot de put een tijdlang ontzegd en de installaties zijn dan kapot gedraaid, of misschien gesaboteerd. Reeds voordien beloofde de heer Sap dat er een budget voorzien was om deze pompinstallaties te vernieuwen. De bestuursleden van de club hebben verschillende malen aan zijn belofte herinnerd via mail en zelfs prijsoffertes doorgestuurd.

      Tot heden blijft dit onbeantwoord. Wanneer wordt deze belofte, gemaakt en bevestigd in zijn bijzijn op 16 mei 2021, nagekomen ?

      2. Op dat moment werd beloofd, gelet op de lange tijd dat de put onbeheerd was, dat het gemeentebestuur zou instaan voor een grondige onderhoudsbeurt van het terrein in het najaar.

      Het gras werd weliswaar gemaaid maar gelukkig deed het clubbestuur het nodige snoeiwerk. Bij het begin ervan vroeg men of er een mogelijke medewerking van de gemeente zou kunnen zijn voor het afvoeren van het snoei- en groenafval. Er werd een afvalcontainer en een hakselaar gevraagd. Een klein gebaar om de beloofde grondige onderhoudsbeurt niet meer zelf te moeten doen.

      Het antwoord was dat de gemeente niet over een hakselaar beschikte maar dat men er maar een moet huren. In de periode van het dispuut werd verschillende malen gehandeld over het ondersteunend beleid naar verenigingen. Erg ondersteunend is dit niet. Links en rechts worden een beetje extra groen en bomen geplant maar voor het natuurdomein waar de gemeente over beschikt, worden geen inspanningen gedaan. Vorige week werd nu eindelijk toch een container geplaatst na eerst heel veel over en weer gerij om zelf het snoeiafval af te voeren, terwijl beloofd werd dat de gemeente het snoeien zelfs voor zich zou nemen.

      Hij vraagt om in de toekomst betere afspraken te maken en na te komen zodat:

      - een effectief ondersteunend verenigingsbeleid wordt gevoerd;

      - er tevreden in plaats van ontevreden verenigingen zijn;

      - het natuurdomein dat er is naar behoren kan bewaard blijven.

      3. Tot slot richt hij zich tot mevrouw Demaré. Op zondagvoormiddag 16 mei 2021 heeft hij haar persoonlijk gesuggereerd dat het hem nuttig leek om een document op te maken, nu klaar en duidelijk beslist is wie deel uitmaakt van het bestuur, om het gebruik van de put ook rechtsgeldig te bevestigen door bvb een overeenkomst op te maken. Er werd toen meegegeven dat het een zeer goed idee was, waar werk zou van gemaakt worden. Ondertussen is er een half jaar verstreken en werd ook vanuit de club gepoogd om hiervoor rond de tafel te zitten maar er kwam ook nog niets van.

      Dit hoeft geen zes maanden te duren en hij vraagt nogmaals om dit te realiseren om gelijkaardige situaties zoals gekend te vermijden.

      Hij vraagt een snelle oplossing om over zes maanden niet nogmaals de vraag te moeten stellen waar deze belofte blijft steken.

      Mevrouw Demaré antwoordt dat deze namiddag over dit probleem werd gesproken en hieromtrent geen erfpacht zal gegeven worden. Wel wordt een overeenkomst uitgewerkt.

      De heer Sap repliceert dat de pomp beloofd werd. Er werd een voorstel gedaan maar het was niet duidelijk hoe groot de vijver was en het voorstel was onvoldoende gedetailleerd.

      Nu is er wel een voorstel maar het is niet aangewezen deze pomp in de winter te installeren. Inmiddels werd ook de omheining reeds verbeterd tussen de terreinen van KFC Eendracht en de visvijver.

      De vijver is bij de opstart uitgekuist en de rest van het onderhoud zou door de club gebeuren.

      Na het eerste weekend werd gebeld dat er een hakselaar gehuurd werd en op de vraag of de gemeente er toch geen had, is ontkennend geantwoord. Dan werd nogmaals om een container gevraagd voor het weekend van 22.01 en die stond er.

       

      ° De heer De Meyer herinnert dat zijn fractie het idee heeft geopperd om een hondenloopweide op onze gemeente in te richten, die in mei 2021 werd geopend, zonder het medeweten van zijn fractie.

      Het is op vandaag een groot succesverhaal dat door veel hondenliefhebbers van de gemeente wordt gesmaakt. Dagelijks getuigen de vele aanwezige honden hiervan en ook de facebookgroep  telt ondertussen zowat 180 leden.

      In het begin van het voorjaar wordt bovendien een grootse hondenwandeling georganiseerd op de gemeente.

      Op vandaag leeft de vraag van deze hondenliefhebbers of er mogelijkheid is om ter plaatse een kraantje met opvangbak te voorzien zodat als ze gaan wandelen met hun trouwe viervoeter ze deze ook wat te drinken kunnen geven, zeker op warmere zomerdagen.

      Het lijkt een kleine moeite om de waterleiding die op het kerkhof voorhanden is verder door te trekken en een waterkraantje te voorzien. Een kraantje waarbij men op een knop drukt en er gedurende een aantal seconden water uit komt zodat geen misbruik kan gemaakt worden en dat opgevangen wordt in een bak waaruit de hond kan drinken.

       

      Tevens is er een vraag van mensen die het kerkhof bezoeken, en ook van de buren waar de mensen dan uiteindelijk aankloppen, om een openbaar toilet te voorzien in deze regio van de gemeente. Deze vraag wordt nog versterkt nu de druk bezochte hondenloopweide er naast ligt, waar heel veel bezoekers elkaar ontmoeten.

      De gemeente kan € 25.000 investeren in een weide waar de dieren hun behoefte kunnen doen  maar als een burger naar het kerkhof gaat, moet hij maar in zijn broek doen. Voor het feit dat er geen afvoer is, bestaan ondertussen ecologische systemen waarbij dat niet meer nodig is .

      Ook provinciaal subsidiegeld kan perfect ingepast worden om hiervoor te voorzien, zodat dit ook niet te veel kost aan het gemeentebestuur. Enkel wat goede wil is nodig.

      Hij herhaalt daarom zijn vraag aan nieuwe schepen Arne De Brabandere om dit toilet ter plaatse te voorzien.

      De heer Arne De Brabandere bevestigt dat hij deze vraag zal bekijken.

      ° De heer De Meyer vroeg in de gemeenteraad van 26 april 2021 om de mogelijkheid te bekijken om padelterreinen aan te leggen op de gemeente. Er werd toen geantwoord dat samen met RISTA verder werd gezocht naar een locatie en er ook contacten waren met privé-investeerders maar dit zat nog in een prille fase waardoor hier weinig kon over uitgeweid worden.

      Andere argumenten van collega’s waren toen dat er een wachttijd van 1 jaar zou zijn voor de aanleg van een terrein. Hij heeft dit toen weerlegd door iedereen een offerte te bezorgen van een gerenommeerde firma die garandeerde dat men reeds in september 2021 had kunnen spelen op het terrein.

      Bijna 1 jaar verder heeft hij de indruk dat het schepencollege nog steeds zoekt naar locaties en nog steeds contacten aan het leggen is met privé-investeerders, maar na 1 jaar kunnen deze bezwaarlijk nog in de prille fase zitten.

      Vermits de vraag naar padelterreinen op vandaag nog groter is dan het aanbod, en aangezien dit eens te meer door het college op de lange baan is geschoven, vraagt hij hoe de actuele stand van zaken is in dit dossier.

      De heer Sap deelt mee dat de gesprekken met de privé-investeerders niet meer doorgaan.

      Op 50 meter van de gemeentegrens is er inmiddels een terrein op de gronden Adirack.

      De heer De Meyer repliceert dat er op vandaag 27.000 officiële padelspelers zijn tegenover bijna 800 officieel geregistreerde BMX’ers waar wel werd voor geïnvesteerd. Voor 5.000 beoefenaars van vechtsport werd ook geïnvesteerd en dit geldt ook voor de 16.000 judoka’s, aangesloten bij de federatie, of net iets meer dan de helft van de padellers. Er wordt gemeten met twee maten en gewichten, ook al in de sport.

      ° De heer De Meyer verwijst naar de gemeenteraad van maart 2019 waarbij de aankoop van een fototoestel besproken werd voor de dienst vrije tijd.

      Het betreft een toestel van om en bij de € 5.000, waarvan toen werd gezegd dat het wel zeer veel leek voor een fototoestel. Er werd geantwoord dat dit zou gebruikt worden binnen het groot communicatieplan dat opgesteld werd om filmpjes en foto’s voor deze communicatiecampagne te maken.

      -  Kan een zo exhaustief mogelijke lijst doorgegeven worden waarvoor deze camera inmiddels aangewend werd en daarbij aansluitend voor welke campagne dit toestel ondertussen een grote meerwaarde heeft betekend ?

      -  Toen werd gesteld dat men al een specialist diende te zijn om met dergelijk toestel overweg te kunnen. Dit werd weerlegd door te stellen dat de mensen van de dienst vrije tijd zich hierin zouden verdiepen, waarvoor ze in deze coronatijd wellicht de nodige tijd gehad hebben.

      Graag had hij vernomen wie van de medewerkers topgebruikers zijn en voor wie dit toestel geen geheimen meer kent.

      Vorige maand werd een oproep gedaan naar vrijwilligers die vaak bezig zijn met fotografie met de vraag foto’s van onze gemeente te bezorgen als promomateriaal voor communicatiecampagnes.

      Deze oproep wordt volledig ondersteund omdat op deze manier betrokkenheid van de burger met de gemeente wordt gecreëerd. Mensen die hier hun plezier in vinden kunnen in deze hobby gestimuleerd worden en een zekere trotsheid over onze gemeente wordt geschapen.

      Twee vragen rijzen echter in het kader van die aankoop van dat toestel:

      1. Is de strategie van aanpak van dat communicatieplan dan plots zo veranderd dat men eerst een camera aankoopt van € 5.000 en dan 2 jaar later het over een gans andere boeg gooit ?

      2. Wat voorziet men als vergoeding voor deze vrijwilligers voor het afleveren van deze foto’s?

      Met de prijs van dat fototoestel konden al 100 vrijwilligers een mooie bedanking krijgen van 50 € , bijvoorbeeld in de vorm van een gemeentebon, tevens een winwin voor onze lokale handelaars.

      Eveneens vraagt hij waar het bewuste communicatieplan blijft. In de zitting van 29 april  2019 werd geantwoord dat een communicatiestrategie  zou worden uitgewerkt.

      In mei 2019 zouden de resultaten van de SWOT-analyse worden uitgeschreven om dan in september / oktober 2019 het plan te finaliseren.

      Toen werd gezegd dat er met een interne communicatiestrategie zou gewerkt worden en niet met een extern studiebureau.

      Hij vraagt:

      1. Kan deze beloofde uitgeschreven SWOT-analyse bezorgd worden ?

      2. Kan ook deze communicatiestrategie bezorgd worden ?

      3. Kan meegedeeld worden wat er ondertussen geworden is van de denkpistes instagram, ambassadeurs en andere mogelijkheden hiervoor die toen op tafel lagen ?

      4. Hoe komt het dat, alhoewel toen gezegd werd dat niet met externen zou gewerkt worden omdat er een interne specialist is met naam en toenaam en referenties, er dan toch een extern kantoor uitgenodigd werd twee raden geleden?

       

      ° De heer De Meyer wil van de gelegenheid gebruik maken om zijn tante, mevrouw Rita Lepoudre, te bedanken. Zij is spreekwoordelijk ondertussen haast een voltijds medewerker van de dienst vrije tijd geworden met het organiseren van zoektochten. Interessant, want een medewerkster waar geen loon tegenover staat bovendien.

      Een mooi initiatief dat ook enorm gesmaakt wordt. In tijden van corona is het een mooi, creatief en uitdagend tijdverdrijf waarbij mensen naar buiten komen, wat alleen maar kan toegejuicht worden.

      Op de gemeentelijke site kan geraadpleegd worden dat het deelnemers betreft uit alle hoeken van het land. Een vrij eenvoudige en goedkope vorm van citymarketing als er deelnemers komen uit Bilzen, Ertvelde, Schote, Sint-Niklaas, Londerzeel, Wilsele-Putkapel,.. om er maar enkele te noemen. Hij feliciteert en dankt voor dit initiatief.

      Tevens refereert hij naar een wat verder verleden toen er nog zoiets bestond als een vereniging die men het feestcomiteit noemde en ook dergelijke zaken inrichtte.

      Ook toen werden er gemeentelijke zoektochten uitgewerkt. In deze tijd werden deze uitgewerkt door alleen vrijwilligers, met oudschepen Norbert Vanroose op kop, die hij postuum wenst te vernoemen, terwijl dit nu grotendeels gecoördineerd wordt door de dienst vrije tijd.

      Enkele jaren geleden is met deze vereniging echter hardhandig komaf gemaakt. Wellicht worden er daarom nu ambtenaren op gezet. Kwestie van meer geld te kunnen uitgeven en vrijwilligers te ontmoedigen ?

      Waar het hem echter om gaat is de prijzenpot die hiervoor voorzien wordt. In die tijd werd immers een prijs voorzien voor elke aanwezige deelnemer op de prijsuitreiking.

      Er werd vooral ook een klassement voorzien voor elke deelnemer van eigen gemeente.

      Het is spijtig dat bij de laatste zoektocht geen enkele prijs terugvloeide naar eigen gemeente, terwijl dit geheel wel met die mensen hun belastinggeld betaald werd.

      Hij doet een warme oproep om vooral dit initiatief te blijven doen maar minimaal een aparte prijzenpot te willen voorzien voor deelnemers van eigen gemeente.

      ° De heer De Meyer bemerkt dat 2021 opnieuw een rampzalig werkjaar is geweest voor de verenigingen. Heel weinig verenigingen kenden een normaal werkjaar.

      In 2020 werd beslist dat de verenigingen daarom een verdubbelde subsidie zouden verkrijgen om hun voortbestaan te kunnen garanderen.

      In naburige gemeenten die iets dergelijks op punt hebben gesteld, werden deze maatregelen ook verlengd.

      Hij vraagt:

      - 1. Hoeveel van het budget dat aangevraagd werd aan de hogere overheden in de beginfase, waaruit ook de bonnen gefinancierd werden,  blijft er nu nog over op onze gemeente ?

      - 2. Hij stelt voor om ook voor de verenigingen een dergelijk verdergaand systeem op te zetten. Dit hoeft geen verdubbelde subsidie te zijn maar een noemenswaardige verhoging van de subsidiegelden zal bij veel verenigingen de pijn wellicht wat verzachten om de werking gaande te kunnen houden.

      -3. Graag had hij ook een opschorting gevraagd van de subsidiereglementen waarbij subsidies verkregen worden door punten die moeten verdiend worden door activiteiten, gezien deze activiteiten ook in het overgrote deel van 2021 niet zijn kunnen doorgaan.

      De heer Sap zal dit verder bekijken.

      ° De heer De Meyer verwijst naar zijn tussenkomt in de raadszitting van 31 mei 2021 waarbij hij informeerde hoe de situatie zit op onze gemeente omtrent het laden van elektrische wagens, meer bepaald ook of er toen een plan zou worden uitgewerkt om hier verder gevolg aan te geven, te meer daar er door hogere overheden een verbod is gekomen om in de toekomst nog niet-elektrische wagens te verkopen.

      In zitting van 29 juni 2021 werd geantwoord dat een strategisch plan zou worden opgesteld door het Kabinet Peeters.

      In een krantenartikel halfweg december las hij dat er via het ruimtelijk laadplan van de lokale besturen nog een strategische inplanting van de laadpalen zal plaatsvinden.

      Als door het bestuur gewacht wordt op het Kabinet Peeters en het Kabinet zegt te wachten op de gemeente, dan vreest hij dat men op elkaar zit te wachten en eens te meer de boot rijkelijk zal gemist worden.

      Hij dringt daarom aan:

      1. Goed te informeren op het Kabinet Peeters hoe de vork nu aan de steel zit;

      2. Vooruitziende te zijn en te zorgen dat ook de gemeente Hooglede-Gits  voorbereid is door hiervoor een strategisch plan  op te maken, zoals reeds eerder aangevraagd.

       

      ° Tot slot verwijst de heer De Meyer naar een vertrouwelijke mail aan het college met vraag op de hoogte te worden gehouden. Inmiddels is dit anderhalve maand na datum en heeft hij nog niemand gehoord. Het zou van beleefdheid getuigen mocht iemand hieromtrent contact nemen.