Gevraagd wordt om het verslag van de vorige zitting goed te keuren.
Beslissing: éénparig goedgekeurd
Gelet op artikel 32 van het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het verslag van de vorige zitting in bijlage;
éénparig
Het verslag van de vorige zitting wordt goedgekeurd
Voorgesteld wordt om de wijzigingen aan het gemeenschappelijk gedeelte en het specifiek gedeelte van het politiereglement goed te keuren zoals in bijlage gevoegd.
Beslissing: éénparig goedgekeurd
Gelet op de artikelen 119, 133 en 135 van de Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988 en latere wijzigingen;
Gelet op de artikelen 285 tot en met 289 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties;
Gelet op de wet van 19 juli 2013 tot wijziging van de wet van 8 april 1965 betreffende de jeugdbescherming, het ten laste nemen van minderjarigen die een als misdrijf omschreven feit hebben gepleegd en het herstel van de door dit feit veroorzaakte schade;
Gelet op het Decreet van 21 december 2007 tot aanvulling van het decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid met een titel XVI ‘Toezicht, handhaving en veiligheidsmaatregelen’;
Gelet op het KB van 9 maart 2014 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties voor de overtredingen betreffende het stilstaan en parkeren en voor de overtredingen betreffende de verkeersborden C3 en F103, vastgesteld met automatisch werkende toestellen;
Gezien het politiereglement een dynamisch instrument is, wordt een jaarlijkse actualisatie doorgevoerd;
Deze actualisatie wordt op aangeven van de gemeentelijke diensten voorbereid door het redactiecomité politiereglement. Het redactiecomité bestaat uit de sanctionerend ambtenaren (Didier Pillaert, Anton Jacobus en Filip Van Eeckhout), de juristen (Tom Vanblaere en David Demeestere) en de coördinator integrale veiligheid (Tineke Verduyn);
In volgende hoofdstukken van het gemeenschappelijk gedeelte van het politiereglement worden wijzigingen aangebracht:
De inwerkingtreding van de wijzigingen in het algemene gedeelte is onder voorbehoud van de goedkeuring ervan door de gemeenteraden van Izegem en Roeselare;
In volgende hoofdstukken van het specifiek gedeelte van het politiereglement worden wijzigingen aangebracht:
Overwegende dat er geen financiële gevolgen zijn;
De Burgemeester licht het agendapunt toe: “Het algemeen politiereglement is een dynamisch instrument en wordt bijgevolg jaarlijks geactualiseerd. De wijzigingen worden voorbereid door de gemeentelijke diensten en het redactiecomité.
Deze wijziging betreft in het algemeen gedeelte wijzigingen in hoofdstuk 2 (maatregelen van veiligheid, orde, netheid en gezondheid), hoofdstuk 7 (gemengde inbreuken) en hoofdstuk 8 (stilstaan en parkeren).
In het specifieke gedeelte voor Hooglede zijn er wijzigingen in hoofdstuk 1 (implementatie van de wijzigingen aan de GAS-wetgeving en het protocol met het Parket West-Vlaanderen) en wordt een hoofdstuk 12 ingevoerd (administratieve verordening betreffende nachtwinkels, shisha-bars en private bureaus voor telecommunicatie).
éénparig
Artikel 1: De wijzigingen aan het gemeenschappelijk gedeelte en het specifiek gedeelte van het politiereglement worden goedgekeurd zoals in bijlage gevoegd.
Art. 2: Het protocol met het parket West-Vlaanderen wordt goedgekeurd zoals in bijlage gevoegd.
Goedkeuring wordt verleend aan het kerkenbeleidsplan voor de gemeente Hooglede.
Beslissing: éénparig goedgekeurd
De lokale kerkelijke en gemeentelijke overheden hebben van de Vlaamse overheid de opdracht gekregen om samen een globaal kerkenbeleidsplan op te maken voor de gemeente. Het kerkenbeleidsplan vindt zijn oorsprong in de conceptnota van Vlaams minister Geert Bourgeois, “Een toekomst voor de Vlaamse parochiekerk” van 24 juni 2011.
Gelet op het Decreet over het Lokaal Bestuur, inzonderheid de artikelen 40 en 41;
Gelet op het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013 (en latere wijzigingen), inzonderheid artikel 2.1, sub 31°/1;
Gelet op het Onroerenderfgoedbesluit van 16 mei 2014 (en latere wijzigingen), inzonderheid artikel 11.2.10;
Gelet op het Decreet betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten van 7 mei 2004
Gelet op het Decreet houdende toekenning van subsidies voor gebouwen van de eredienst, gebouwen voor de openbare uitoefening van de niet-confessionele morele dienstverlening en crematoria van 12 juli 2013, inzonderheid artikel 8
Gelet op de Inspiratienota over kerkenbeleidsplannen van het agentschap Onroerend Erfgoed (versie 17 januari 2019);
Gelet op het feit dat volgens de definitie opgenomen onder artikel 2.1, sub 31°/1 van het Onroerenderfgoeddecreet het kerkenbeleidsplan een schriftelijk document is dat eerst door het representatief orgaan van de betrokken eredienst en vervolgens door de gemeenteraad wordt goedgekeurd en dat een lokaal gedragen langetermijnvisie biedt voor alle gebouwen die bestemd zijn voor de betrokken eredienst op het grondgebied van de gemeente;
De langetermijnvisie moet minimaal volgende basisgegevens bevatten:
a) een beschrijving van de betrokken gebouwen bestemd voor de eredienst, met onder meer hun cultuurhistorische waarde, hun architecturale mogelijkheden, hun bouwfysische toestand;
b) de situering van elk gebouw bestemd voor de eredienst in zijn ruimtelijke omgeving;
c) een beschrijving van het actueel gebruik en de actuele functie van de betrokken gebouwen bestemd voor de eredienst
d) een onderbouwde visie op het toekomstig gebruik en de toekomstige functie van de betrokken gebouwen, inclusief een plan van aanpak hoe de toekomstige invulling met nevenfuncties of herbestemming ervan zal worden onderzocht;
Gelet op het document "Toekomstvisie voor de kerken" (gemeente Hooglede) opgemaakt in samenwerking met Kapittel;
Gelet op de besprekingen binnen het Centraal Kerkbestuur in vergadering van 6 december 2023;
Gelet op de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen van 18 december 2023 waarbij principiële goedkeuring werd verleend aan aan het kerkenbeleidsplan voor de gemeente Hooglede, dat vervolgens voor goedkeuring werd overgemaakt aan het Bisdom Brugge;
Gelet op het schrijven van 19 januari 2024 van het Bisdom Brugge waarbij wordt meegedeeld dat Monseigneur Lode Aerts, Bisschop van Brugge, goedkeuring verleend aan het kerkenbeleidsplan van Hooglede;
De Burgemeester licht het agendapunt toe: “De toekomstvisie voor de kerken van de gemeente Hooglede werd opgemaakt in samenwerking met Kapittel. Daaruit volgend werd een kerkenbeleidsplan opgemaakt, dat in ontwerp werd voorgelegd aan het Centraal Kerkbestuur in zitting van 6 december 2023 en goedkeuring kreeg van de Bisschop van Brugge, Monseigneur Lode Aerts, bij brief van 19 januari 2024.
Het plan voorziet de volgende toekomstvisie:
Deelgemeente / wijk |
Kerk |
Korte termijn (2024-2025) |
E V A L U A T I E |
Middellange termijn (2026-2031) |
E V A L U A T I E |
Lange termijn (2032-2037) |
Hooglede |
Sint-Amandus |
Gebruik eredienst met valorisatie |
Gebruik eredienst met valorisatie |
Gebruik eredienst met valorisatie, |
||
Sint-Jozef |
Sint-Jozef |
Gebruik eredienst met valorisatie |
Nevenbestemming in de ruimte (gedeeld gebruik) |
Neven-bestemming in de ruimte (gedeeld gebruik) |
||
Sleihage |
Christus-Koning |
Gebruik eredienst met valorisatie |
Nevenbestemming in de ruimte (gedeeld gebruik) |
Herbestemming |
||
Gits |
Sint-Jacobus de Meerdere |
Gebruik eredienst met valorisatie |
Gebruik eredienst met valorisatie |
Gebruik eredienst met valorisatie |
||
Gits |
Kapel klooster |
Herbestemming |
Herbestemming |
Herbestemming |
Budgettair wordt in 2024 een bedrag van 10.000 € voorzien voor de kerkgebouwen Sint-Jozef en Christus Koning. Bedoeling is een architecturale studie en rendabiliteitsoefening te maken om de mogelijkheden en beperkingen van beide locaties in kaart te brengen. Ook in 2024 wordt de kapel van het Klooster te Gits opgewaardeerd en als een zelfstandig gebouw ingericht (200.000 € voorzien). Eind 2025 wordt een evaluatie gemaakt van de vorderingen binnen het kerkenbeleidsplan en worden noodzakelijke wijzigingen in een addendum opgenomen.
Raadslid Kristof Pillaert vult aan dat de opdracht voor de kerk op Sint-Jozef hem toch wel dringend lijkt, want er is daar volgens hem veel werk voor de boeg.
éénparig
Artikel 1: Goedkeuring wordt verleend aan het kerkenbeleidsplan voor de gemeente Hooglede.
Art. 2: Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan het centraal kerkbestuur, de pastoraal verantwoordelijken en de kerkfabrieken van Sint-Amandus Hooglede, Sint-Jozef Hooglede, Christus Koning Sleihage en Sint-Jakobus de Meerdere Gits.
Gevraagd wordt om de ontwerp verkavelingsakte voor de "Verkaveling Reynaertstraat" goed te keuren.
Beslissing: goedgekeurd met 13 ja-stemmen (CD&V-fractie, fractie Allen 8830) en 8 onthoudingen (fractie Groep 21)
Overwegende dat een ontwerp verkavelingsakte werd opgemaakt voor de "Verkaveling Reynaertstraat";
Een verkavelingsakte is een akte die de verschillende delen beschrijft waarin een stuk grond verdeeld wordt (verkaveling). De verkavelingsakte is nodig om de verschillende delen apart te kunnen verkopen. In de verkavelingsakte worden alle voorwaarden voor de verdeling opgenomen die moeten worden nageleefd.
Gelet op artikel 40 §1 en artikel 41, 2e alinea, 11° van het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Overwegende dat het hier gaat om volgende percelen gelegen GEMEENTE HOOGLEDE - eerste afdeling:
GEMEENTE HOOGLEDE - eerste afdeling
Overwegende dat de comparanten de voorschreven percelen wensen te verkavelen in 63 loten, waarvan 2 meergezinswoningen (de loten 43 en 48) en 61 woningen (de overige bouwloten);
Overwegende dat de verkaveling gepaard gaat met de aanleg van wegenis, groenzones en parkeerpockets;
Overwegende dat de bestaande voetweg 43 gedeeltelijk wordt afgeschaft en gedeeltelijk opgewaardeerd en verbreed. De bestaande voetweg 56 wordt eveneens opgewaardeerd en verbreed;
Overwegende dat de loten 25 en 26 aangeduid op het verkavelingsplan, worden uitgesloten uit deze verkaveling;
Overwegende dat de definitieve verkavelingsvergunning werd afgeleverd door de Deputatie West-Vlaanderen op 10 januari 2022;
Overwegende dat de verkaveling een sociaal woonproject is waarin sociale huur-en koopwoningen worden voorzien door THUISWEST en een aantal sociale verkoopkavels door de WVI;
Overwegende dat in de huidige akte de voormelde percelen verkaveld worden in 61 loten voor woningen en 2 loten voor meergezinswoningen, met bijbehorende wegenis, groenzones en parkeerpockets, overeenkomstig de verkavelingsvergunning;
Overwegende dat de percelen 43 en 48 bestemd zijn voor meergezinswoningen die het voorwerp zullen uitmaken van een afzonderlijke basisakte;
Gelet op de ontwerpakte verkaveling tussen de BV "Thuiswest", de DV "West-Vlaamse Intercommunale" en de gemeente Hooglede opgemaakt door Peter Verstraete, notaris te Roeselare en Caroline Vanlerberghe, notaris te Hooglede;
Gelet op het liggings-en afbakeningsplan opgemaakt door de landmeter-expert Paul Demyttenaere (LAN 040280) op 19 december 2022;
De Burgemeester licht toe dat deze verkavelingsakte werd opgesteld conform eerdere afspraken tussen de 3 betrokken partijen voor de verkaveling aan de Reynaerstraat. “De verkavelingsakte beschrijft de verschillende delen waarin een stuk grond wordt verdeeld. De verkavelingsakte is nodig om de verschillende delen apart te kunnen verkopen. In de verkavelingsakte worden alle voorwaarden voor de verdeling opgenomen die moeten worden nageleefd.”
Raadslid Kristof Pillaert stelt dat zijn fractie nooit voorstander is geweest van deze verkaveling. Er zijn volgens hem teveel woningen op een te kleine oppervlakte. Hij stelt dan ook dat zijn fractie, in consequentie met het eerdere stemgedrag, zich zal onthouden op dit agendapunt.
met 13 ja-stemmen (CD&V-fractie, fractie Allen 8830) en 8 onthoudingen (fractie Groep 21)
Artikel 1: Goedkeuring wordt verleend aan de ontwerpakte "verkaveling" met kenmerk 2024/ zoals opgemaakt door Peter Verstraete, notaris te Roeselare en Caroline Vanlerberghe, notaris te Hooglede tussen de BV "Thuiswest", DV "WVI" en de gemeente Hooglede voor de volgende percelen: Gemeente HOOGLEDE - eerste afdeling:
De percelen grond (bouwland en weiland) en de reeds aangelegde wegenis gekend volgens recent kadastraal uittreksel sectie D:
- nummers 71KP0000, 1384DP0000, 1384EP0000, 1384FP0000, 1384CP0000, 71LP0000, 71MP0000, 71NP0000, 71PP0000, eigendom van BV "Thuiswest", Groenestraat 224, 8800 Roeselare;
- nummers 60RP0000, 1384AP0, 1384BP0000, eigendom van DV "WVI", Baron Ruzettelaan 35, 8310 Brugge (Assebroek);
- nummers 81BP0000, 85AP0000 en 1388Y3P0000, eigendom van Gemeentebestuur Hooglede, Marktplaats 1, 8830 Hooglede,
met een huidige totale kadastrale oppervlakte van vier hectare tien are negenenzestig centiare (04ha10a69ca).
Art. 2: Het schepencollege wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Art. 3: Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan Caroline Vanlerberghe, notaris te Hooglede, Bruggestraat 142, 8830 Hooglede.
Gevraagd wordt om de ontwerpakte vestiging van recht van opstal goed te keuren in het kader van kleinschalige erosiebestrijdingsmaartregelen in de Kandelaarstraat.
Beslissing: éénparig goedgekeurd
Overwegende dat een recht van opstal kan verleend worden ingevolge kleinschalige erosiebestrijdingswerken in de Kandelaarstraat te Hooglede;
Gelet op artikel 40 §1 en artikel 41, 2e alinea, 11° van het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Overwegende dat het hier gaat om volgend perceel: HOOGLEDE 1ste afdeling:
Een perceel grond, gelegen aan de Kandelaarstraat, kadastraal gekend onder sectie C, deel van perceelnummers 0067DP0000 en 0069AP0000, met een gemeten oppervlakte van vijfenzeventig centiare (75 ca) eigendom van de heer Vanacker Kris, Kandelaarstraat 27, 8830 Hooglede;
Gelet op de ontwerpakte "vestiging recht van opstal in het kader van kleinschalige erosiebestrijdingsmaatregelen" met kenmerk NB/28220 , zoals opgemaakt door Caroline Vanlerberghe, notaris te Hooglede;
Overwegende dat een opstalrecht wordt verleend aan de gemeente Hooglede in het kader van kleinschalige erosiebestrijdingswerken;
Gelet op het opmetingsplan opgemaakt door Antoon Dejonghe, landmeter-expert te Hooglede, op 20 november 2021;
Overwegende dat het opstalrecht wordt verleend voor een duur van 20 jaar;
De éénmalige vergoeding van 0,905 €/m², verschuldigd door de opstalhouder aan de opstalgever, bedraagt zevenenzestig euro achtentachtig cent (67,88 EUR);
De jaarlijkse vergoeding van 0,156 €/m², verschuldigd door de opstalhouder aan de opstalgever, bedraagt elf euro zeventig cent (11,70 EUR);
Deze bedragen worden overeenkomstig de bepalingen van artikel 1728 bis van het Burgerlijk Wetboek jaarlijks geïndexeerd;
Schepen Mieke Debergh licht het agendapunt toe:
“De gemeente beschikt over een grondgebied-dekkend erosiebestrijdingsplan dat goedgekeurd werd in 2007. Dit betekent dat erosiebestrijdingsdossiers kunnen ingediend worden aan de Vlaamse overheid.
Dit dossier werd opgemaakt naar aanleiding van afstromende aarde op het erf van de bewoners Vanacker in de Kandelaarstraat 27. De aanvraag werd ingediend in juni 2018.
Het betreft een zeer erosiegevoelige zone waar bij hevige regenval problemen ontstonden op het erf van Chris Vanacker.
In het dossier werd een houthakseldam voorgesteld en goedgekeurd door het Vlaams Gewest. Deze werd aangelegd.
De procedure was complexer omdat van de maatregel een afzonderlijk kadastraal perceel dient gemaakt te worden, alsook dat de gemeente hierop via een recht van opstal een garantie bekomt dat de maatregel tot 20 jaar na aanleg ook blijft liggen.
Voorliggend agendapunt is de vestiging van een recht van opstal opgemaakt door Notaris Caroline Vanlerberghe. Het gaat om een beperkte oppervlakte van 75 ca. De eigenaar en gebruiker (hier dezelfde persoon) krijgen hiervoor een vergoeding a rato de oppervlakte die de maatregel inneemt. Er is een éénmalige vergoeding aan de eigenaar van het perceel van 67,88 € en een jaarlijkse vergoeding van 11,70 €.
Deze dossiers zijn voor 75 % gesubsidieerd (realisatie + vergoeding) door het Vlaams Gewest, 15 % door de provincie en het saldo legt de gemeente bij. “
éénparig
Artikel 1: Goedkeuring wordt verleend aan de ontwerpakte "vestiging van recht van opstal in het kader van kleinschalige erosiebestrijdingsmaatregelen uitgevoerd door de gemeente Hooglede", opgemaakt door Caroline Vanlerberghe, notaris te Hooglede, inzake het volgende perceel: Gemeente HOOGLEDE – 1ste afdeling:
Een perceel grond, gelegen aan de Kandelaarstraat, kadastraal gekend onder sectie C, deel van perceelnummers 0067DP0000 en 0069AP0000, met een gemeten oppervlakte van vijfenzeventig centiare (75 ca), eigendom van de heer Chris Vanacker, Kandelaarstraat 27, 8830 Hooglede, mits een éénmalige vergoeding van zevenenzestig euro achtentachtig cent (67,88 EUR) en een jaarlijkse vergoeding van elf euro zeventig cent (11,70 EUR);
Art. 2: Het schepencollege wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Art. 3: Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt Caroline Vanlerberghe, notaris te Hooglede, Bruggestraat 142, 8830 Hooglede en aan de financieel directeur.
Gevraagd wordt om de aanvraag inzake het wijzigen van een gemeenteweg door het verleggen van een gracht en het aanleggen van verharding voor een gedeelte van de Wulfhoekstraat, goed te keuren.
Beslissing: éénparig goedgekeurd
Gelet op de aanvraag tot omgevingsvergunning ingediend door Crown Enterprises NV, Guido Gezellestraat 1, 8830 Hooglede voor het verleggen van een gracht, het aanleggen van verharding en het aanleggen van een in- en uitrit, waarbij de werken ook betrekking hebben op het wijzigen van een gemeenteweg, met name de Wulfhoekstraat in Hooglede;
Gelet op het voorstel van wijziging van dat volgende aanpassingen aan de infrastructuur bevat:
- het verleggen van een bestaande gracht naar privaat domein;
- het dempen van de bestaande gracht;
- het aanleggen van verharding op de plaats van de gedempte gracht; deze verharding bestaat uit beton;
Gelet op de adviesvraag van de provincie dd. 04.01.2024 waarbij de gemeenteraad verzocht wordt om een beslissing te nemen over de zaak der wegen;
Gelet op het decreet houdende de gemeentewegen dd. 3 mei 2019;
Gelet op het decreet betreffende de omgevingsvergunning dd. 25.04.2014;
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2004 betreffende de omgevingsvergunning;
Overwegende dat de aanvraag gemotiveerd wordt vanuit het bedrijf in die zin dat de manoeuvreerruimte voor vrachtwagens die het bestaande gebouw Ieperstraat 144 verlaten, zeer beperkt is door de inplanting van het gebouw dicht bij de straat en de beperkte wegbreedte;
Overwegende dat het verleggen van de gracht de ruimte biedt om op een veilige en meer vlotte manier het bedrijfsgebouw te verlaten;
Overwegende dat de doelstellingen en principes, zoals vermeld in artikels 3 en 4 van het decreet houdende de gemeentewegen, als volgt kunnen worden afgewogen:
- Uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau: de gevraagde werken doen geen afbreuk aan een veilig wegennet op lokaal niveau, het betreft enkel een plaatselijke verbreding in functie van bedrijfsvoering. Er komen geen extra in- en uitritten.
- Herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak: de werken gebeuren aan de Wulfhoekstraat, dit is geen trage weg maar de weg wordt frequent door zwakke weggebruikers gebruikt. De toestand verbetert, aangezien de manoeuvres op een veiligere manier kunnen gebeuren.
- De wijziging staat ten dienste van het algemeen belang: de wijziging gebeurt mede ten dienste van het algemeen belang, de wegbedding verbreedt plaatselijk op kosten van de aanvrager en de gracht wordt verlegd.
- De verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen: de werken verbeteren de ontsluiting van het aangrenzende perceel.
- De wijziging wordt zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief: in dit dossier niet relevant.
- Bij de afweging wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder hierbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen: de gemeenteweg biedt in dit gedeelte van de weg ontsluiting aan het bedrijf Turbo’s Hoet Parts en Revisie (Crown Enterprises). In het van toepassing zijnde provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan Turbo’s Hoet Parts en Revisie wordt de ontsluiting van het bedrijf op de Wulfhoekstraat vastgelegd. Met de voorziene werken wordt de ontsluiting van het bedrijf verbeterd. Verderop is er geen impact op de Wulfhoekstraat, deze blijft het bestaande profiel behouden. Het vrachtverkeer ontsluit via de Wulfhoekstraat immers meteen op de Ieperstraat.
Overwegende dat de rooilijn niet wordt gewijzigd; dat de gracht wordt aangelegd op privaat domein;
Overwegende dat de gracht beschouwd wordt als een baangracht; dat er altijd onderhoud in opdracht van of door de overheid mogelijk moet zijn;
Overwegende dat de openbaarmaking heeft plaatsgehad van 12.01.2024 tot en met 10.02.2024, dat terzake geen bezwaarschriften werden ingediend;
De Burgemeester licht het agendapunt toe: “Het wegprofiel in de Wulfhoekstraat laat het uitrijden van vrachtwagens richting Ieperstraat van de firma Crown Enterprises NV” (Turbo’s Hoet) niet toe.
Anderzijds is de gracht die daar aanwezig is, cruciaal voor de afwatering. Omdat de gracht openbaar domein is, dient de gemeenteraad dit punt te behandelen. Het tracé van de gracht wordt verlegd op privé-domein, maar heeft een openbaar karakter. De baangracht wordt ook verder door de gemeente onderhouden.
Afwegingen inzake verkeersveiligheid liggen dus aan de basis van dit agendapunt.
Van 12 januari 2024 tot 10 februari 2024 vond het openbaar onderzoek plaats, er werden geen opmerkingen geformuleerd.”
éénparig
Artikel 1. De aanvraag ingediend door Crown Enterprises NV inzake het wijzigen van een gemeenteweg door het verleggen van een gracht en het aanleggen van verharding voor een gedeelte van de Wulfhoekstraat, goed te keuren.
Art. 2. Volgende bijzondere voorwaarden en/of lasten worden opgelegd:
- Alle werkzaamheden die het voorwerp van de aanvraag uitmaken zullen rechtstreeks door de aanvrager aan de betrokken aannemer en/of nutsmaatschappijen betaald worden.
- Alle werkzaamheden dienen te worden uitgevoerd conform ‘Standaardbestek 250’.
- De gemeente als wegbeheerder behoudt ten allen tijde het recht om werken uit te voeren op het openbaar domein.
- De gemeente of rioolbeheerder kan steeds alle mogelijke werken uitvoeren aan de baangracht.
- De voorwaarden, gesteld in het advies van Fluvius, na te leven.
Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. 2024-016 en de raming voor de opdracht “Sloop van bestaand klooster te Gits”, opgesteld door de ontwerper, Koplamp Architecten, Watertorenstraat 20 te 8800 Roeselare. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 465.000,00 excl. btw of € 562.650,00 incl. 21% btw.
Beslissing: éénparig goedgekeurd
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Gelet op het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 3 oktober 2022 betreffende de gunning van de ontwerpopdracht voor de opdracht “Sloop van bestaand klooster te Gits” aan Koplamp Architecten, Watertorenstraat 20 te 8800 Roeselare;
Overwegende dat in het kader van deze opdracht een bestek met nr. 2024-016 werd opgesteld door de ontwerper, Koplamp Architecten, Watertorenstraat 20 te 8800 Roeselare;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 465.000,00 excl. btw of € 562.650,00 incl. 21% btw;
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het investeringsbudget van 2024, op budgetcode GE/2024/0600-0/221007/ACT-03-01/IP-004/SP-004-004;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 19 september 2022 waarbij goedkeuring werd verleend aan de akte houdende overdracht met last aan de gemeente Hooglede van percelen behorend tot het patrimonium van de Zusters van de Heilige Vincentius en begrepen in het masterplan;
Overwegende dat in deze akte is bepaald dat binnen de 6 maanden na de verhuis van de Zusters naar hun nieuwe kloostergebouw, het bestaande kloostergebouw door de gemeente dient afgebroken;
Gelet op de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen van 3 oktober 2022 waarbij de opdracht “Ontwerp Kloostersite: studiekost betreffende afbraak en afwerking kapel” wordt gegund aan Koplamp Architecten, Watertorenstraat 20 te 8800 Roeselare;
Schepen Mieke Debergh licht het agendapunt toe:
“Op de gemeenteraad van 19 september 2022 werd goedkeuring verleend aan de akte waarbij een deel van de eigendommen van de Zusters van de Heilige Vincentius aan de gemeente werden overgedragen. De overdracht was gratis, maar er werden bijkomende voorwaarden opgelegd.
Zo werd in deze akte bepaald dat binnen de 6 maanden na verhuis van de Zusters naar hun nieuwe kloostergebouw, het bestaande kloostergebouw dient afgebroken te worden. De Zusters verhuisden vorig weekend naar het nieuwe klooster.
In het Schepencollege van 3 oktober 2022 werd de opdracht “Ontwerp kloostersite: studiekost betreffende afbraak en afwerking kapel” gegund aan Koplamp architecten, Watertorenstraat 20 te Roeselare. De raming bedraagt 562.650 € BTW inclusief en is voorzien in het investeringsbudget van 2024.
Vanaf 01/04 worden er voorbereidende werken gedaan in het gebouw door eigen diensten. Daarna zal, na gunning van de werken aan een aannemer, op 15/05 de sloop beginnen. We mikken voor de grote werken in de buurt van de school om deze vooral in de vakantie uit te voeren. In deze opdracht voor de sloop zit ook de opmaak van een veiligheidsdossier, een plaatsbeschrijving van het schoolgebouw en het archeologisch onderzoek. Einddatum van de werken is voorzien op 31/08.
éénparig
Artikel 1: Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. 2024-016 en de raming voor de opdracht “Sloop van bestaand klooster te Gits”, opgesteld door de ontwerper, Koplamp Architecten, Watertorenstraat 20 te 8800 Roeselare. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 465.000,00 excl. btw of € 562.650,00 incl. 21% btw.
Art. 2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Art. 3: De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Art. 4: De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2024, op budgetcode GE/2024/0600-0/221007/ACT-03-01/IP-004/SP-004-004.
Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. 2024-015 en de raming voor de opdracht “Diftar uitrusting recyclagepark Hooglede ”, opgesteld door de ontwerper, MIROM Menen, Industrielaan 30 te 8930 Menen. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 175.304,87 excl. btw of € 212.118,89 incl. 21% btw.
Beslissing: goedgekeurd met 13 ja-stemmen (CD&V-fractie, fractie Allen 8830) en 8 onthoudingen (fractie Groep 21)
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Gelet op het samenwerkingsakkoord tussen de aanbestedende overheden, gesloten op 25 april 2022;
Gelet op het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 25 april 2022 betreffende de principiële goedkeuring van de opdracht “Diftar uitrusting recyclagepark Hooglede ” tegen een initieel geraamd bedrag van € 119.465,00 incl. btw, waarmee ook de lastvoorwaarden voor de ontwerpopdracht werden goedgekeurd;
Gelet op het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 25 april 2022 betreffende de gunning van de ontwerpopdracht voor deze opdracht aan MIROM Menen, Industrielaan 30 te 8930 Menen;
Overwegende dat in het kader van deze opdracht een bestek met nr. 2024-015 werd opgesteld door de ontwerper, MIROM Menen, Industrielaan 30 te 8930 Menen;
Overwegende dat deze opdracht is opgedeeld in volgende percelen:
* Perceel 1 (Weegbruggen), raming: € 54.740,00 excl. btw of € 66.235,40 incl. 21% btw;
* Perceel 2 (Toestellen diftar), raming: € 120.564,87 excl. btw of € 145.883,49 incl. 21% btw;
Overwegende dat de totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 175.304,87 excl. btw of € 212.118,89 incl. 21% btw;
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het investeringsbudget van 2024, op budgetcode GE/2024/0309-0/222107/ACT-15-01/IP-020/SP-020-001/cbs;
Schepen Julie Misplon licht toe: “Voor ons ligt het bestek voor de DIFTAR uitrusting van het recyclagepark in Hooglede. DIFTAR staat voor gedifferentieerde tarifering. Van zodra het nieuw recyclagepark actief is, zal dit met een DIFTAR-systeem zijn. Afhankelijk van de afvalsoort en de aangebrachte hoeveelheid zal je al dan niet een kostprijs betalen.
MIROM Menen heeft gezorgd voor alle DIFTAR uitrustingen in onze intercommunale. Daarom werd de ontwerpopdracht voor deze opdracht dan ook gegund aan MIROM Menen.
Het bestek, opgemaakt door MIROM Menen, is opgedeeld in 2 percelen en ligt nu voor ter goedkeuring.
Het eerste perceel betreft de weegbruggen. De raming is € 66.235,40 incl. 21% btw;
Het tweede perceel betreft de DIFTAR toestellen. De raming hiervan is € 145.883,49 incl. 21% btw;
We hebben hiervoor ook een subsidie aangevraagd bij OVAM ten belope van 40.000 euro.
De opdracht zal gegund worden bij wijze van de openbare procedure.”
Raadslid Kristof Pillaert: “DIFTAR zal er komen, maar we doen hier weer een beetje de omgekeerde volgorde. Destijds vroeg ik om de containers ondergronds te brengen, maar men zei dat MIROM vroeg dat de containers bovengronds waren. Is DIFTAR een must? In Ardooie vb. is er geen weegbrug maar een schatting die wordt toegepast. Hebben wij ook nagedacht om dit eventueel anders te doen? Als we dit goedkeuren geven we een blanco cheque. We weten nu nog niet wat gratis zal zijn. Waar zal een vergoeding voor gevraagd worden en waarvoor niet in vergelijking met andere gemeenten?
Ik vraag me ook af wat de impact is op het containerpark van Gits: blijft dit open?, blijft het enkel open voor bepaalde fracties?
Ik stel vast dat we soms beslissen zonder naar het totale plaatje te kijken: verzinkbare containers vonden jullie ook goed, maar omdat MIROM tegen was werd dit toch niet gedaan, het systeem zoals ik het omschrijf uit Ardooie kennen jullie niet, enz. Moesten we ook werken met DIFTAR of niet?”
Schepen Julie Misplon antwoordt: “Het nieuwe containerpark zal pas in 2025 operationeel zijn, dus het containerpark in Gits is er nu en blijft behouden zoals het nu is.”
Raadslid Pillaert: “Het is niet omdat bijna alle gemeenten dit doen, dat wij dit ook moeten doen. We zetten een containerpark voor onze bewoners. Nu volg je blindelings MIROM, je hoorde vb. nog niet wat men in Ardooie doet. Over het containerpark in Gits zeg je: we zien wel. Er wordt niet gekeken naar de weerslag voor het containerpark in Gits.”
Schepen Misplon antwoordt dat het agendapunt van deze avond gaat over het containerpark van Hooglede en dat er voor containerpark Gits nog diverse opties zijn.
met 13 ja-stemmen (CD&V-fractie, fractie Allen 8830) en 8 onthoudingen (fractie Groep 21)
Artikel 1: Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. 2024-015 en de raming voor de opdracht “Diftar uitrusting recyclagepark Hooglede ”, opgesteld door de ontwerper, MIROM Menen, Industrielaan 30 te 8930 Menen. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 175.304,87 excl. btw of € 212.118,89 incl. 21% btw.
Art. 2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Art. 3: De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op Europees niveau.
Art. 4: De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2024, op budgetcode GE/2024/0309-0/222107/ACT-15-01/IP-020/SP-020-001/cbs;
De parkeerplaats met beperkte parkeertijd ter hoogte van het nr. 10 wordt geschrapt. Gevraagd wordt om deze wijziging van het aanvullend reglement op het wegverkeer goed te keuren.
Beslissing: éénparig goedgekeurd
Gelet de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;
Gelet op de bepalingen van het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 meer bepaald artikel 287;
Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
Gelet op het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op de omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009;
Overwegende dat het noodzakelijk is de nodige maatregelen te treffen om een vlot verloop van het verkeer te verzekeren;
Overwegende dat de hierna voorziene maatregelen gemeentewegen bedoeld in artikel 6 van het decreet betreffen.
Schepen Julie Misplon licht het agendapunt toe en vermeldt dat de in het ontwerpbesluit voorziene creatie van 2 bijkomende parkeerplaatsen met beperkte parkeertijd (ter hoogte van nummer 64A) wordt geschrapt. Dit wordt in een volgende zitting hernomen.
Wat wel behouden blijft is het schrappen van 1 parkeerplaats met beperkte parkeertijd ter hoogte van nummer 10, gezien de handelszaak (advocaat) daar niet meer gehuisvest is.
éénparig
Artikel 1: Alle bepalingen in het vorig reglement met betrekking tot hogervermelde straat worden opgeheven.
Art. 2: Voorrangsregelingen
1/Bovenvermelde straat heeft voorrang t.o.v. de :
- Oude Rozebekestraat (B1)
- Oude Rozebekestraat (B1)
- Koningstraat (B1)
- Akkerstraat (B1)
- Wulfhoekstraat (B1)
2/Bovenvermelde straat is ondergeschikt aan
- de Marktplaats
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door de verkeersborden B1 t.o.v. het verkeersbord B9.
Art. 3: Verbodsbepalingen :
1/In bovenvermelde straat is het verboden in te halen vanaf het huis nr 45B tot aan de Koningstraat.
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van de verkeersborden C35 en C37.
2/ In bovenvermelde straat is het verboden te rijden met een grotere snelheid dan deze aangeduid door het verkeersbord C43:
- tussen einde bebouwde kom Sleyhage tot aan het begin van de bebouwde kom centrum Hooglede ( max 70 km/u)
Art. 4: Gebodsmaatregelen :
1/In bovenvermelde straat wordt een verplichte rijrichting ingevoerd
- met de vluchtheuvel gevormd ter hoogte van het rond punt Sleihage
- met de vluchtheuvel gevormd ter hoogte van tuincenter Vandenbroucke, nr.128
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door het verkeersbord D1.
2/In bovenvermelde straat is er verplicht rondgaand verkeer.
- waar het kruispunt gevormd wordt met het rond punt Sleihage
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het verkeersbord D5.
Art. 5: Wegmarkeringen :
De overlangse strepen
1/De bovenvermelde straat is verdeeld in rijstroken.
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van witte doorlopende of onderbroken strepen, naar hoelang, overeenkomstig art.72.2 of art.72.3 van het KB van 01.12.1975.
2/In bovenvermelde straat wordt op de grond een fietsstrook afgebakend :
- de onpare kant vanaf huis nr 53 tot op Sleihage
- de pare kant vanaf de Colruyt tot op Sleihage
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door twee evenwijdige onderbroken witte lijnen overeenkomstig art.74 van het KB.
De dwarsstrepen
1/ In bovenvermelde straat wordt een oversteek voor voetgangers afgebakend :
- waar het kruispunt gevormd wordt met de Koningstraat
- ter hoogte van het huis nr. 3
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door witte banden evenwijdig met de as van de rijbaan, overeenkomstig art.76.3 van het KB.
2/ In bovenvermelde straat wordt een oversteekplaats voor fietsers en tweewielige bromfietsers klasse A afgebakend :
-ter hoogte van het kruispunt met de Koningstraat – Akkerstraat (2 maal)
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht overeenkomstig art.76.4 van het KB en de verkeersborden A25.
Art. 6: Andere markeringen :
In bovenvermelde straat wordt een verkeersgeleider gevormd:
- waar het kruispunt gevormd wordt met het rond punt N36.
- ter hoogte van het tuincenter Vandenbroucke, nr.128
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door een verhoogde berm of door markeringen voorzien in art.74 van het KB.
Art. 7: Het stilstaan en parkeren:
1/ In bovenvermelde straat wordt er één parkeerplaats aangeduid met beperkte parkeertijd ter hoogte van het nr. 13.
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het verkeersbord E9a met onderbord ( van 8 uur tot 22 uur max.30 min.)
2/ In bovenvermelde straat wordt er één parkeerplaats aangeduid met beperkte parkeertijd ter hoogte van het nr. 141C.
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het verkeersbord E9a met onderbord (van maandag tot vrijdag max.30 min.)
Art. 8: Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.
Voorgesteld wordt om het aangepaste retributiereglement verhuur gemeentelijke infrastructuur en uitleendienst goed te keuren.
Beslissing: éénparig goedgekeurd
Gelet op het Decreet over het Lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 19 december 2022 houdende goedkeuring van de aanpassing van de gebruikersreglementen voor de gemeentelijke infrastructuur;
Gelet op het retributiereglement gemeentelijke infrastructuur en uitleendienst zoals goedgekeurd in de gemeenteraad van 19 december 2022;
Overwegende dat de Gemeenteraad in zitting van 19.12.2022 de reglementen voor verhuur zalen, cultuurinfrastructuur en sportinfrastructuur wijzigde;
Overwegende het voorstel tot wijziging van het retributiereglement met enkele administratieve wijzigingen en toevoegingen rond ter beschikkingstelling;
Schepen Frederik Sap licht het agendapunt toe: “De gemeenteraad keurde eind december het retributiereglement voor vrije tijd goed.
Het zou straf zijn dat er daar geen wijzigingen aan zouden gebeuren. Vandaag ligt het aangepaste reglement voor jullie ter goedkeuring. Het gaat eigenlijk over enkele administratieve aanpassingen na wijzigingen in de praktijk, zoals de jeugdlokalen bij Malpertuus, de ter beschikkingstelling van lokalen in het voormalige Sociaal Huis en enkele verduidelijkingen en rechtzettingen.”
éénparig
Enig artikel: Het aangepast retributiereglement gemeentelijke infrastructuur en uitleendienst wordt goedgekeurd als volgt:
ARTIKEL 1: DE PRIJS
Behalve voor manifestaties door of op verzoek van het Gemeentebestuur ingericht, gelden volgende tarieven voor het ter beschikking stellen naar aanleiding van sportieve, culturele of andere manifestaties van de gemeentelijke lokalen en materialen voor personen, verenigingen en instellingen ter gemeente:
De Gulden Zonne
Erkende vereniging
Particulier, woonachtig Hooglede
Periodiek huurder: een periodiek verhuurder wordt gedefinieerd als een erkende vereniging van Hooglede die minstens 10 maal per jaar gebruik maakt van een gemeentelijke zaal
Huurder lokaal: een vereniging die gebruik maakt van een exclusief lokaal in de Gulden Zonne voor de exploitatie van hun dagelijkse werking
Polyvalente zalen
Sportinfrastructuur
Zaal A, Ogierlande
Zaal B/ D/ Bolletra
Turnzaal Wonderwijs:
Kantines, kleedkamers en voetbalterreinen ’t Chringene en Dominiek Savio/Oude Statie
Gebruik douches (sporthal, turnzaal, Atlantahal, …) 30€ per verhuur
Sportkaarten
Sportverenigingen die kiezen voor een sportkaart betalen per gebruiker om een gans jaar onbeperkt de zaal te gebruiken voor een bepaalde activiteit (vb. volleybal, badminton, omnisport, …)
- Jongeren < 18 jaar betalen 6 €
- Volwassenen 18 jaar – 60 jaar betalen 18 €
- Senioren > 60 jaar betalen 12 €
Periodieke huurder
Een sportvereniging betaalt jaarlijks 120€ voor wekelijks gebruik per gestart uur per sportzaal/sportveld.
Onderstaande verengingen betalen een vast bedrag van 100€ per jaar voor gebruik van de sportinfrastructuur:
Uitleendienst
(enkel voor erkende verenigingen, tenzij anders bepaald)
Om de dag voor je activiteit klaar te zetten of de dag erna op te kuisen, betaal je bovenop de huurprijs voor de activiteit zelf, 50% van de huurprijs per dag voorbereiding/opkuis.
Leveren van materialen gebeurt tijdens de werkuren van de technische dienst. Materialen die bij de Dienst Vrije Tijd gestockeerd zijn dienen door de aanvrager zelf te worden opgehaald !
ARTIKEL 2: BETALINGEN
Huur: Na goedkeuring van het College van Burgemeester en Schepenen ontvangt de aanvrager een factuur met daarop de vermelde huurprijs. De factuur dient betaald te worden volgens de voorwaarden gesteld op de factuur. De factuur wordt steeds naar de maatschappelijke zetel van de vereniging of de privé-aanvrager gestuurd.
Annulatie: Bij het annuleren van een reservatie zal volgende annulatiekost worden aangerekend:
- Tot 1 maand voor de activiteit = gratis
- Binnen 1 maand voor de activiteit = 50 % van de huurprijs
- 1 week vooraf, de dag zelf of nadien = 100 % van de huurprijs
ARTIKEL 3: TER BESCHIKKINGSTELLING
3.1. Het gebruik van het sportcentrum te Hooglede langs de Oude Rozebekestraat en het sportcentrum te Gits langs de Singellaan wordt toevertrouwd onder nader te bepalen modaliteiten aan respectievelijk FC Eendracht Hooglede en KVP Gits, mits een tussenkomst van 1/3de in de energiekosten door de clubs. Onder energiekosten wordt begrepen: de verbruikskosten voor gas, water en elektriciteit voor verlichting van lokalen en pleinen.
3.2. Op het sportcentrum te Hooglede wordt een stuk grond ter beschikking gesteld van circa 30 aren voor periodiek gebruik mits vergunning tot gebruik voor een jaar voor de trainingen van de hondenclub op de gemeente, onder voorwaarde het terrein te onderhouden, de nodige groenaanplantingen te voorzien en mits een tussenkomst van 1/3de in de energiekosten door de club.
3.3. De visvijver, gelegen op het sportcentrum te Hooglede, wordt mits vergunning tot gebruik per jaar ter beschikking gesteld van de vissersclub Hengelclub West onder voorwaarde het terrein, zoals afgebakend rond de vijver, te onderhouden en mits een tussenkomst van 1/3de in de energiekosten door de club.
3.4. Het jeugdhuis De Vlinder wordt toevertrouwd onder nader te bepalen modaliteiten aan jeugdhuis De Vlinder, mits een tussenkomst van 1/3de in de energiekosten.
3.5. Het gebruik van JOC De Prik wordt toevertrouwd aan jeugdhuis JOC De Prik te Hooglede onder nader te bepalen modaliteiten mits een tussenkomst van 1/3de in de energiekosten.
3.6. Het gebruik van de jeugdlokalen wordt toevertrouwd aan de jeugdverenigingen onder de modaliteiten zoals bepaald in het besluit van het College van Burgemeester en Schepenen dd. 02.10.2023, mits een tussenkomst van 1/3de in de energiekosten door de jeugdverenigingen. Onder energiekost wordt begrepen de verbruikskosten voor gas, water en elektriciteit voor verlichting en verwarming van de lokalen..
§1. Voor de jeugdlokalen die onderdeel uitmaken van de site Malpertuus wordt voor de verbruikskosten van het water een forfaitaire verdeling toegepast: De helft van het totale verbruik van het water wordt in rekening gebracht als geschat verbruik van de drie jeugdverengingen. Hiervan wordt ook 1/3 tussenkomst aangerekend aan de jeugdverengingen. In totaal staan de jeugdverengingen dus in voor 1/18de als tussenkomst-van het totale verbruik voor water.
§2. Het jeugdlokaal palend aan zaal Geitenhove wordt ter beschikking aan Chiro ’t Geetje, mits een tussenkomst van een forfaitair bedrag dat jaarlijks wordt geïndexeerd op basis van het nationaal indexcijfer der consumptieprijzen voor de bijdrage in energiekosten. Basisbedrag (2006) = 350€
3.7. Het gebruik van de Atlantahal wordt toevertrouwd onder nader te bepalen modaliteiten aan de judoclub Jenos Kwai en Shudokan mits een tussenkomst door de judoclub en Shudokan van in totaal 1/3de in de energiekosten. Shudokan staat in voor 43% van deze tussenkomst, Jenos Kwai voor 57% van deze tussenkomst.
3.8. Het gebruik van een lokaal in het voormalig sociaal Huis op ’t Hoge wordt kosteloos toevertrouwd onder nader te bepalen modaliteiten aan werkgroep ‘Het Geheugen van Hooglede’.
3.9. Het gebruik van een lokaal en buitenberging in het voormalig sociaal Huis op ’t Hoge wordt kosteloos toevertrouwd onder modaliteiten zoals bepaald in de samenwerkingsovereenkomst aan de Fietsbieb Hooglede (dd. 10.07.2019).
3.10. Het gebruik van diverse lokalen in het voormalig sociaal Huis op ’t Hoge wordt toevertrouwd onder modaliteiten zoals bepaald in de samenwerkingsovereenkomst aan Ferm Mamadepot Hooglede (dd. 22.01.2022), mits een tussenkomst van 40 per maand.
3.11. Het gebruik van een berging in d’oude statie in Gits wordt kosteloos toevertrouwd onder nader te bepalen modaliteiten vanaf april 2024 aan de sportclubs die gebruik maken van de sportinfrastructuur van Dominiek Savio.
3.12. Het gebruik van een lokaal in het cultureel Centrum te Gits wordt toevertrouwd onder nader te bepalen modaliteiten aan het Jacobuskoor en toneelvereniging ’t Amateurke, mits een tussenkomst van 200€ per jaar.
3.13. Het gebruik van een muziekrepetitielokaal boven Jeugdhuis De Vlinder in Gits wordt toevertrouwd onder nader te bepalen modaliteiten, mits een tussenkomst van 200€ per jaar.
3.14. Het gebruik van een lokaal in het voormalig gemeentehuis van Gits wordt toevertrouwd aan de Vlaamse Kultuurvereniging onder nader te bepalen modaliteiten mits een tussenkomst van 200€ per jaar.
3.15. Het gebruik van een lokaal in het voormalig gemeentehuis van Gits wordt kosteloos toevertrouwd onder nader te bepalen modaliteiten aan Heemkring stichting Aubert-Tillo Van Biervliet.
3.16. Scholen op het grondgebied van Hooglede en Zorginstelling Dominiek Savio kunnen kosteloos gebruik maken van de gemeentelijke zaalinfrastructuur en de uitleendienst.
ARTIKEL 4: SPECIFIEKE GEVALLEN
Voor specifieke niet in het reglement voorziene gevallen, beslist het College van Burgemeester en Schepenen voor elk geval afzonderlijk.
Door raadslid Kristof Pillaert werd de volgende vraag ingediend:
“Graag had ik een vraag gesteld over het plaatsen van camera’s in openbare sites zoals werd goedgekeurd op een gemeenteraad in het verleden”. Raadslid Pillaert verduidelijkt dat het meer bepaald gaat om de vraag tot plaatsen van een bijkomende camera aan het JOC te Hooglede en de vraag voor het plaatsen van een camera aan “De Vlinder” in Gits.
De Burgemeester antwoordt: “Momenteel staan er reeds camera’s aan het JOC, Geitenhove (2), Eendracht Hooglede (gericht op de inkom), VP Gits (gericht op parking en fietspad), ’t Chringhene (2 – aan de beide zijden van het domein) en Speelplein Zoeber/Malpertuus (4 in totaal).
De gevraagde bijkomende camera aan het JOC en de camera aan “De Vlinder” zijn besteld bij beslissing van het Schepencollege van 12 februari 2024.
De bijkomende camera aan het JOC is bedoeld om ook de zone van de geluidsmuur in het oog te kunnen houden. Wat “De Vlinder” betreft, zal de camera aan de sporthal worden bevestigd en gericht zijn naar de parking van “De Vlinder” en “Hembyze”.
Reden voor de plaatsing van deze bijkomende camera’s zijn de pogingen tot en de effectieve inbraken in de jeugdhuizen. Veiligheidsoverwegingen liggen aan de basis.”
Door Raadslid Jan Lokere werd de volgende vraag ingediend:
“Door wie en wanneer is er beslist geweest om de halve beton bollen te plaatsen in de Stationsstraat?
Op de plannen die zijn besproken geweest op de verschillende adviesraden, de gemeenteraad, alsook op de 3D simulatie, was er van deze bollen geen sprake.”
Schepen Mieke Debergh antwoordt:
“Er werd beslist die bollen te plaatsen op een werfvergadering. Er werd opgemerkt dat het verkeer op het voetpad reed. Deze werden dus geplaatst om de voetpaden extra te beschermen want als men op de bollen zal rijden, rijdt men ook op het voetpad.
De voetpaden werden daar breder aangelegd om de inrichting beter te accentueren als je het centrum binnenkomt. Dus dit is om de veiligheid van de zwakke weggebruikers te verhogen. Ook het studiebureau “Sweco” was aanwezig en zag geen problemen met draaicirkels van vrachtwagens of bussen.
Er stond wel al een aanduiding van palen of bollen op de plannen voor de plantvakken.
En men zag inderdaad dat er werd gereden in de plantvakken.
Van zodra het groen is aangeplant, zal het plantvak wat hoger ogen en dus duidelijker te zien zijn voor de bestuurder en de camera’s op de auto’s zullen het ook beter aangeven.
We kijken wel nog wat er mogelijk is qua reflectoren om op de bollen te plaatsen voor betere zichtbaarheid ervan en ook voor ’s nachts.
We hebben maandag 19/2 de 2 bollen in de bocht Singellaan-Stationsstraat wel 20 cm opgeschoven zodat er niemand met de fiets kan aan haperen als je de bocht neemt naar de Stationsstraat.”
Raadslid Jan Lokere repliceert: “Volledig met jullie eens dat:
- de autobestuurders mogen niet op het voetpad rijden
- wagens die weg rijden van hun parkeerplaats normaal niet in of door de groenzones mogen rijden
- men moet zich aan de aangepaste en voorgeschreven snelheid moet houden
- we het zwaar verkeer moeten vermijden in het centrum (maar we blijven natuurlijk met de toelevering van de plaatselijke handelaars, lijnbus, mensen die verhuizen of iets moeten laten aanleveren, plaatselijk verkeer,…)
Enz…
Ik zou bij deze toch willen vragen om het gezond verstand te gebruiken bij het plaatsen van zo’n zaken. Een mens voelt nu reeds aan zijn ellenbogen dat deze bollen meer kwaad zullen doen dan goed.
Het kan toch niet de bedoeling zijn dat wanneer een autobestuurder zich eens wat misrekend bij het uitrijden van een parkeerplaats hij onmiddellijk heel wat schade en kosten heeft aan zijn wagen.
Deze lage bollen zijn voor de autobestuurders in vele situaties onzichtbaar vanuit zijn wagen. Wat het in- of uitrijden van sommige parkeerplaatsen bemoeilijkt of onnodig gevaarlijker maakt voor schade aan de auto. Hierdoor zullen sommige parkeerplaatsen soms niet worden gebruikt. Vooral wanneer een autobestuurder links van de weg staat geparkeerd heeft hij totaal geen zicht op de positie van deze betonbollen.
Of wanneer een bestuurder onverwacht moet manoeuvreren door een verkeerssituatie op het kruispunt door slecht aansnijden van de bocht van een tegenligger, enz…
De groenzones en betonbollen liggen ook onmiddellijk tegen de borduur van de rijweg terwijl de parkeerplaatsen wat van de rijweg liggen (een 3-tal rijen klinkers tussen boordsteen en parkeerplaats). Dit maakt het ook gevaarlijker om er onbewust tegen te rijden bij het in of uit rijden van een parkeerplaats.
Ik denk dat deze bollen meer kwaad dan goed zullen doen. Enerzijds schade aan auto’s. Maar ook voor fietsers die er aan happeren, erop vallen of rijden doordat ze deze bollen niet goed zien liggen.
Daarom zou ik hier toch nog eens willen vragen of deze bollen daar allemaal echt noodzakelijk zijn en of er niet op een andere manier kan worden gewerkt. Bijvoorbeeld in de Bruggestraat zijn de groenzones trapeziumvormig uitgewerkt.
Schepen Mieke Debergh: “Ik ben ook bezorgd om de schade die kan opgelopen worden. Er wordt inderdaad in de groenzones gereden. We volgen dit op als er gevaarlijke situaties zijn.
Anderzijds denk ik wel dat je dit voelt als je over zo’n bol rijdt. Ook is het zo dan vanaf zaterdag aan de “Proxy Delhaize” het verkeer in 1 richting zal verlopen, wat ook een ander gegeven zal zijn.”
Raadslid Lokere repliceert hierop dat hij merkt dat de schepen van openbare werken blijkbaar ook haar vragen en bedenkingen heeft hieromtrent.
De Burgemeester vult aan dat de afbakening met bollen noodzakelijk is wegens verlaagde borduren, die er nu net zijn voor de toegankelijkheid.
Schepen Debergh antwoordt dat er geëvalueerd zal worden.
Raadslid De Meyer maakt de bedenking dat als die bollen dan toch voorzien waren, waarom dan de lokale aannemer de plaatsing van de bollen doet, waarop Schepen Debergh repliceert dat er oorspronkelijk paaltjes waren voorzien.
Raadslid De Meyer vraagt zich af waarom er hier dan goedgekeurde plannen worden gewijzigd en er toch bollen worden geplaatst.
Raadslid Lokere vraagt de bedenking mee te nemen om de plantvakken trapeziumvorming af te werken.
Door raadslid Tomas De Meyer werden 5 vragen ingediend:
“1. Eind vorige maand werden er door Fluvius werken uitgevoerd in de Hogestraat. Naar aanleiding van een schriftelijke vraag die ik toen stelde, kreeg ik het antwoord van de desbetreffende schepen dat dit een pijnpunt is/was op het elektriciteitsnet in onze gemeente. Graag had ik zicht gekregen waar mogelijks nog “potentiële pijnpunten” zitten in de (nabije en verdere toekomst) zodat we ook een zicht hebben over waar er al dan niet nog dergelijke werken verwacht kunnen / moeten worden.”
Schepen Mieke Debergh antwoordt: “Onze technische dienst heeft dit reeds besproken met onze klantenverantwoordelijke bij Fluvius dat dit moet vermeden worden in de toekomst. Ze zijn momenteel bezig met het masterplan uit te werken waar er zich nu en in de toekomst een probleem met de netten kan voordoen.
Het masterplan gaat over een periode van 10 jaar.
De doelstelling is om tegen het verlof een overzicht te hebben over de uitwerking en reeds een zicht te hebben op de cruciale plaatsen die eerst zullen moeten aangepakt worden in onze gemeente.
Ook “Fiberklaar” komt op ons af, daarover zal er op één van de volgende gemeenteraden meer uitleg worden gegeven. Dit moet tegen 2032 een feit zijn.”
Raadslid De Meyer repliceert: ”De Schepen verwees in haar antwoord naar de zonnepanelen en laadpalen. Ik denk dat het probleem zit in de zonnepanelen. Als je hiervoor een verzwaring vraagt duurt dat 1 jaar. De Hogestraat is al diverse keren opgelegd geweest. Ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat men bij Fluvius al langer van dit werk wist. Ik denk dan ook dat men n.a.v. de werken in de Hogestraat niet informeerde bij Fluvius of er nog werken waren. Je ambeteert nogmaals de mensen en je gaat niet zorgvuldig om met belastingsgeld. Er is een serieus communicatieprobleem tussen de gemeente en Fluvius. Als je het wel wist, heb je laten betalen voor iets waarvan je wist dat het weer open moest.
Schepen Debergh antwoordt: “De technische dienst besprak dit met de klantenverantwoordelijke bij Fluvius. We hadden vb. werken waarbij Fluvius dit aankondigde en brieven bezorgde aan de buren maar zonder datum.
Fluvius maakt nu een plan op voor de komende 10 jaar, ook Fiberklaar komt op ons af tegen 2032.
Raadslid De Meyer: “Ik hoor dat er weer een masterplan komt. Volgens mij is dat naast de kwestie. Als ik een aanvraag doe is dat bekend. Ik heb zelf een aanvraag gedaan en het duurde 1 jaar. We hebben een vertegenwoordiger bij Fluvius om dat op te volgen en deze wordt daar ook voor betaald.”
Schepen Debergh repliceert: “Wie wil lobbyen, feel free”.
De Burgemeester vult nog aan dat er synergie van werken aangevraagd werd voor plaatsen in de Hogestraat waar wij als gemeente werken uitvoeren, maar dat de plaats waarover het nu gaat daarin niet inbegrepen was. Daar voerden we als gemeente immers geen werken uit.
Raadslid De Meyer repliceert dat het deel van de straat waarover nu sprake al 6 keer open lag in 6 maanden tijd en dat dit volgens hem toch beter gecoördineerd had kunnen worden.
“2. Sinds augustus vorig jaar maakte ik regelmatig melding van problemen op buslijn 31, van Sint-Jozef naar Torhout (zie de verschillende mails en die ik daarrond ook heb verstuurd en vragen op de gemeenteraad die ik daarrond heb gesteld). Ik verneem langs alle kanten dat deze situatie er ondertussen niet op verbeterd is sinds in januari het nieuwe net van De Lijn is in voege getreden, integendeel. We blijven dus met deze problematiek zitten en de mensen van Sint-Jozef blijven dan ook in de kou staan. Graag wilde ik vragen of er ondertussen zicht op beterschap is en wanneer een oplossing voor deze problematiek kan verwacht worden”.
Raadslid De Meyer vult nog aan dat er recent zelfs een incident was waarbij in de overvolle bus een ruit sneuvelde.
Schepen Julie Misplon antwoordt: “We delen zeker deze bezorgdheden en zijn continu met “De Lijn” in contact., maar ze blijven een aparte organisatie.
Een mogelijk alternatief is op vandaag lijn 351 met een overstap in Kortemark. Het probleem dat zich nu stelt is tijdelijk door de werken in de Bruggestraat te Staden.
Lijn 91 die via Sint-Jozef passeert kreeg een opwaardering (ieder uur een bus), maar door de werken is dit momenteel niet het geval. Wij zijn momenteel in contact met de gemeente Staden, eventueel is er een andere omleiding mogelijk, die een oplossing voor het probleem van “De Lijn” zou kunnen zijn.
Raadslid De Meyer repliceert: “Je kan ook zeggen dat ze bus naar Roeselare moeten nemen en dan de trein. Je zegt ook dat “De Lijn” een aparte organisatie is, maar je zei enkele maanden geleden wel dat jij de lijn Hooglede-Gits hebt verkregen. Goed, daar stond ik ook achter, maar met deze goede contacten moet het dan ook lukken om dit op te lossen.
Ik zie in andere gemeenten dat er extra bussen ingelegd worden (Ardooie, Ledegem,…). Sommige gemeenten leggen ook zelf bussen in en betalen ze en geven zo een signaal aan “De Lijn” dat er een structurele oplossing moet komen.
We moeten als gemeenteraad een krachtig signaal geven, we hebben nu al zoveel charters zonder inhoud goedgekeurd. Ik stel dan ook voor hier een brief door de algemeen directeur te laten opmaken en te ondertekenen vanuit de voltallige gemeenteraad en dan deze brief over te maken aan de Minister (waar één van de schepenen toch wel goede contacten moet hebben) en aan de algemeen directeur van “De Lijn”. In deze brief vragen we uitdrukkelijk verbetering van de situatie.
Schepen Misplon antwoordt dat het goed mogelijk is dat er binnen enkele dagen positief nieuws is en ze vraagt om daarop te wachten vooraleer actie te ondernemen.
Raadslid De Meyer is akkoord om zo te werk te gaan.
De Burgemeester vult nog aan: “Het verhaal is zeker niet zo dat er geen contacten, geen mails of geen druk naar “De Lijn” toe is geweest. De problemen op “De Geite” hebben te maken met de werken in de Bruggestraat te Staden.
Mocht dus het idee bestaan dat er nog niets gebeurd is, dan is dit zeker niet zo.”
Raadslid De Meyer repliceert dat hij zeker niet zegt dat er geen acties waren, maar verwacht eind deze week een duidelijk signaal.
“3. Enkele jaren terug stelde ik de vraag om met externe leveranciers (zoals bijv. Bpost) in gesprek te gaan om ook in onze gemeente een muur met postpakketjes te voorzien. Bij deze opnieuw de vraag of er ondertussen voortschrijdend inzicht zou zijn en deze mogelijkheid alsnog zou kunnen bekeken worden om hierover in gesprek te gaan met deze externe voorzieners van dergelijke infrastructuur.”
Schepen Frederik Sap antwoordt: “Het is een feit dat de situatie in Gits, qua aanbod - voorlopig - veranderd is, er valt mogelijks iemand weg. We volgen de situatie daar op, en als blijkt dat dit aanbod daar permanent zal verdwijnen, dan bekijken we de mogelijkheden en een pakjesautomaat is daar zeker één van. We laten eerst de vorige aanbieders zelf beslissen over hun toekomst.
Ik wil je wel nòg eens meegeven dat bevestigd werd dat deze dienst voor de betreffende aanbieder een belangrijk deel is van hun verdienmodel. Ik blijf erbij dat we hierin geen concurrentie mogen zijn. Maar als er geen aanbieders meer zijn, dan verandert de situatie.
Raadslid De Meyer repliceert: “Het tegenargument was steeds dat dit nadelig was voor de lokale middenstand.
Maar we tekenen charters tegen de CO2-uitstoot en toch zijn we tegen dit systeem.
Een van onze lokale partners is getroffen door een brand, waardoor je in Gits moeilijk aan pakketten. Vandaar dat ik mijn eerdere vraag nog eens herneem.
Schepen Sap antwoordt: “Vooral dat laatste is belangrijk: mogelijks valt er in Gits een partner weg, we volgen dit op en laten de partner over zijn toekomst beslissen. Als er geen aanbieders meer zijn, verandert de situatie. Maar we houden vast aan ons verdienmodel voor de lokale aanbieder.
“4. Reeds diverse malen vroeg ik naar een plan voor de uitrol en het voorzien van openbare laadpalen voor elektrische voertuigen op onze gemeente. In maart vorig jaar werd er uiteindelijk aangekondigd dat er op 13 plaatsen laadpalen zouden komen. Graag had ik even een stand van zaken gehad rond dit dossier: hoeveel laadpunten zijn ondertussen gerealiseerd en wat is de rest van de planning en visie hieromtrent?”
Ter zitting vult raadslid De Meyer nog aan: “Op 3 jaar tijd is het aantal elektrische voertuigen in Vlaanderen met 493% gestegen. Er staan in Hooglede 125 elektrische wagens geregistreerd. Maar dat aantal is wellicht nog onderschat, omdat bedrijfswagens (die vaak in een andere gemeente ingeschreven staan) en hybride wagens niet worden meegerekend.
Het gemiddelde aantal publieke laadpalen in een Vlaamse gemeente bedraagt 219, in West-Vlaanderen is dat wat lager met 118, maar in Hooglede gaat het zelfs maar om 38 laadpalen. 29 van die palen zijn bovendien maar semi-publiek, ze staan dus op een afgesloten terrein waar men maximaal 10 uur per dag kan laden.
Ook is er geen enkele snellaadpaal.”
Schepen Mieke Debergh: “Over de laadpalen kan ik meegeven dat deze week de voorbereidende werken starten aan Cultureel Centrum in Gits en aan de Hembyze, dus telkens 1 paal om 2 auto’s te laden.
De laadpaal aan de Hogestraat 54 (de Meibloeme) is voorzien voor tweede helft maart.
Op Onledemolen komen ze er terwijl de werken daar bezig zijn voor het Hoppinpunt.
Aan de parking Grijspeerstraat 8 zijn de voorbereidende werken reeds gedaan.
Verder komen er nog laadpalen in de wijk Hardenburg, in centrum De Geite, ’t Chringhene, het voormalige Sociaal Huis, de parking van de school in de Kleine Stadenstraat, de parking van het JOC en het Quirinusplein. Deze palen komen er ook dit jaar, want ze zijn gelijktijdig doorgegeven.
Er zijn ook nog de semi-publieke laadpalen die er reeds zijn en die zullen worden geplaatst vb. aan Proxy Delhaize .”
Raadslid De Meyer repliceert: “Op zich is dat oud nieuws. Vorig jaar (in maart 2023) stuurden jullie een persbericht uit waarbij die bijkomende laadpalen werden aangekondigd. Nu na 1 jaar vraag ik de stand van zaken en is er nog niets gebeurd.”
De Burgemeester antwoordt: “We mochten enkel locaties doorgeven. De plaatsing is volledig Vlaamse materie.
De vraag werd vanuit Vlaanderen ook gesteld naar een zoekzone voor het plaatsen van een snellader, maar dit moet aan een aantal voorwaarden voldoen. “
Raadslid De Meyer: 3 jaar geleden zei men vanuit het College: “wachten op Vlaanderen”, nu zeg je Vlaanderen werkt traag. Bij de communicatie rond de plaatsing van bijkomende palen sprak je niet over “Vlaanderen”.
Veel mensen spreken me aan over het gebrek aan laadpalen, ook op de markt blijft er een probleem omdat de deelwagen daar continu een plaats inneemt.”
De Burgemeester vult nog aan dat er gekozen werd om te werken via de Vlaamse Overheid en dat bijgevolg dan ook de uitvoering en de timing van deze overheid gevolgd dient te worden.
“5. Graag had ik enerzijds een bord van 10 minuten kortparkeren aangevraagd voor de twee parkeerplaatsen aan het huisnummer Marktplaats 15 alsook het schilderen van een dwarse witte lijn ter verdeling van diezelfde parkeerruimte zodat hier duidelijker wordt dat deze ruimte bestaat uit 2 parkeerplaatsen.”
Raadslid De Meyer vult nog aan dat er steeds veel werfwagens staan ter hoogte van “Batopin” en dat hierdoor oudere mensen verder moeten parkeren om vb. naar de betaalautomaat te gaan.
Verder stelt hij nog vast dat er ook heel wat wagens geparkeerd staan net om in de hoek in de Ieperstraat wat niet mag en ook een gevaarlijke situatie is.
Schepen Julie Misplon stelt dat er momenteel reeds kortparkeren op die plaats is, het bord dat er staat geldt tot het volgende kruispunt.
Raadslid De Meyer stelt: “Het is niet duidelijk is dat dit bord ook voor de volgende plaatsen geldt, indien is wel zo is vraag ik meer handhaving. Mensen die minder te been zijn willen cash geld kunnen afhalen. 30 minuten lijkt me dan veel, 10 minuten zou beter zijn.
Raadslid Vanneste vult aan dat deze regeling best 24/24 u geldt, nu is dit beperkt tussen 8 en 18 u.
Schepen Misplon stelt dat er een bord op het einde zal geplaatst worden, dat het onderbord “tussen 8 en 18u” zal weggehaald worden.
Raadslid De Meyer vult nog aan dat hij wil bekomen dat de plaatsen niet continu bezet zijn en dat het parkeervak in 2 delen wordt opgedeeld.