Gevraagd wordt de aanpassing van diverse belastingreglementen n.a.v. arrest Hof van Cassatie dd. 09 november 2023 inzake ontbrekende aangiftetermijn in lokale belastingreglementen goed te keuren.
Beslissing: met 13 ja-stemmen (CD&V-fractie, fractie Allen 8830) en 7 onthoudingen (fractie Groep 21)
Gelet op het Arrest Hof van Cassatie d.d. 09 november 2023 inzake ontbrekende aangiftetermijn in lokale belastingreglementen;
Gelet op het decreet van 30 mei 2008 regelt de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en latere wijzigingen
Gelet op artikel 40-41 van het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op artikel 286 tot 288 van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;
Overwegende dat de gemeente beschikt over een aantal belastingreglementen met aangifteplicht.
Dit betreft volgende reglementen :
Conform rechtspraak door het Hof van Cassatie (Cassatie 9 november 2023) en diverse hoven en rechtbanken en naar aanleiding van het recent herwerkte decreet ‘betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen’ is het aangewezen om in onze belastingreglementen een uiterste aangiftedatum op te nemen in plaats van te verwijzen naar de termijn of datum die op het aangifteformulier vermeld staat.
Alle belastingen met een aangifteplicht zijn directe belastingen in Hooglede. De omzendbrief KB/ABB 2019/2 omtrent de gemeentefiscaliteit vermeldt dat beslissingen over directe belastingen kunnen terugwerken tot 1 januari van het aanslagjaar. De toestand waarop de belasting gevestigd is, wordt immers verondersteld het hele jaar of een groot deel van het jaar te duren.
met 13 ja-stemmen (CD&V-fractie, fractie Allen 8830) en 7 onthoudingen (fractie Groep 21)
Artikel 1:
Inzake de directe belasting op aanplakborden, zoals goedgekeurd in de gemeenteraad van 16 december 2019 wordt artikel 6 als volgt aangepast:
Art. 6: De telling van de belastbare elementen wordt gedaan door de beambten van het gemeentebestuur.
Hiertoe ontvangt het gemeentebestuur van de belastingplichtigen een ondertekende aangifte, opgesteld volgens de voorschriften van het door het gemeentebestuur opgemaakte model. Elke afschaffing of wijziging van de belastbare installaties moet door de eigenaar of de houder van het bord binnen de vijftien dagen aan het gemeentebestuur betekend worden.
De belastingplichtige moet jaarlijks ten laatste op 30 november van het aanslagjaar een schriftelijke aangifte indienen voorzien van de noodzakelijke bewijsstukken, bij het gemeentebestuur (Dienst Financiën – marktplaats 1 te Hooglede). Dit gebeurt op een door het gemeentebestuur voorgeschreven formulier. Een belastingplichtige die geen aangifteformulier gekregen heeft, moet spontaan dit formulier vragen aan de bevoegde administratie (Dienst Financiën, Marktplaats 1 te Hooglede).
Valt de uiterste indieningsdatum op een zaterdag, een zondag of een wettelijke feestdag, dan wordt de vervaldag verplaatst naar de eerstvolgende werkdag. De aangifte is laattijdig wanneer ze na de uiterste indieningsdatum is gepost of wanneer ze na de laatste nuttige dag wordt afgegeven tegen ontvangstbewijs.
De administratie kan aan de belastingplichtige een “voorstel van aangifte” bezorgen. De titel van dit document omschrijft duidelijk dat het om een “voorstel van aangifte” gaat. Als de gegevens op dit “voorstel van aangifte” onjuist of onvolledig zijn, moet de belastingplichtige ten laatste op 30 november van het aanslagjaar dit “voorstel van aangifte” verbeterd, vervolledigd en ondertekend terugsturen. Het tijdig teruggezonden en gecorrigeerde of aangevulde voorstel tot aangifte, geldt in dat geval als aangifte.
Als de gegevens op dit “voorstel van aangifte” correct zijn, is de belastingplichtige niet verplicht dit formulier tegen 30 november terug te sturen. In dat geval is automatisch aan de aangifteplicht voldaan en wordt de belasting gevestigd op basis van de gegevens vermeld op het toegestuurde “voorstel van aangifte”.
Art. 2:
Inzake de directe belasting op tweede verblijven zoals goedgekeurd in de gemeenteraad van 19 december 2022 wordt artikel 5 als volgt aangepast:
Art. 5: De belastingplichtige moet jaarlijks ten laatste op 31 juli van het aanslagjaar een schriftelijke aangifte indienen voorzien van de noodzakelijke bewijsstukken, bij het gemeentebestuur (Dienst Financiën – marktplaats 1 te Hooglede). Dit gebeurt op een door het gemeentebestuur voorgeschreven formulier.
Een belastingplichtige die geen aangifteformulier gekregen heeft, moet spontaan dit formulier vragen aan de bevoegde administratie (Dienst Financiën, Marktplaats 1 te Hooglede).
Valt de uiterste indieningsdatum op een zaterdag, een zondag of een wettelijke feestdag, dan wordt de vervaldag verplaatst naar de eerstvolgende werkdag. De aangifte is laattijdig wanneer ze na de uiterste indieningsdatum is gepost of wanneer ze na de laatste nuttige dag wordt afgegeven tegen ontvangstbewijs.
De administratie kan aan de belastingplichtige een “voorstel van aangifte” bezorgen. De titel van dit document omschrijft duidelijk dat het om een “voorstel van aangifte” gaat. Als de gegevens op dit “voorstel van aangifte” onjuist of onvolledig zijn of niet overeenstemmen met de belastbare toestand op 30 juni van het aanslagjaar moet de belastingplichtige ten laatste op 31 juli van het aanslagjaar dit “voorstel van aangifte” verbeterd, vervolledigd en ondertekend terugsturen. Het tijdig teruggezonden en gecorrigeerde of aangevulde voorstel tot aangifte, geldt in dat geval als aangifte.
Als de gegevens op dit “voorstel van aangifte” overeenstemmen met de belastbare toestand op 30 juni van het aanslagjaar, is de belastingplichtige niet verplicht dit formulier tegen 31 juli terug te sturen. In dat geval is automatisch aan de aangifteplicht voldaan en wordt de belasting gevestigd op basis van de gegevens vermeld op het toegestuurde “voorstel van aangifte”.
Voor aanslagjaar 2024 wordt de uiterste aangiftedatum van 31 juli verlengd tot 15 november 2024.
De belastingplichtige ontvangt vanwege het gemeentebestuur een aangifteformulier dat door hem, behoorlijk ingevuld en ondertekend, voor de erin vermelde vervaldatum moet worden teruggestuurd.
Bij gebrek aan aangifte binnen de vastgestelde termijn of bij onvolledige, onjuiste of onnauwkeurige aangifte wordt de belastingplichtige ambtshalve ingekohierd volgens de gegevens waarover het gemeentebestuur beschikt, onverminderd het recht van bezwaar en beroep.
Vooraleer over te gaan tot de ambtshalve vaststelling van de belasting, betekent het College aan de belastingplichtige, per aangetekend schrijven, de motieven om gebruik te maken van deze procedure, de elementen waarop de aanslag is gebaseerd evenals de wijze van bepaling van deze elementen en het bedrag van de belasting.
De belastingplichtige beschikt over een termijn van dertig dagen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van de betekening om zijn opmerkingen schriftelijk voor te dragen.
Art. 3:
Inzake de directe belasting op motoren, zoals goedgekeurd in de gemeenteraad van 16 december 2019 wordt artikel 6 als volgt aangepast:
Art. 6: De belastingplichtige ontvangt vanwege het gemeentebestuur een aangifteformulier dat behoorlijk ingevuld en ondertekend voor de erin vermelde vervaldatum moet worden teruggestuurd.
De belastingplichtige moet jaarlijks ten laatste op 30 november van het aanslagjaar een schriftelijke aangifte indienen voorzien van de noodzakelijke bewijsstukken, bij het gemeentebestuur (Dienst Financiën – marktplaats 1 te Hooglede). Dit gebeurt op een door het gemeentebestuur voorgeschreven formulier. Een belastingplichtige die geen aangifteformulier gekregen heeft, moet spontaan dit formulier vragen aan de bevoegde administratie (Dienst Financiën, Marktplaats 1 te Hooglede).
Valt de uiterste indieningsdatum op een zaterdag, een zondag of een wettelijke feestdag, dan wordt de vervaldag verplaatst naar de eerstvolgende werkdag. De aangifte is laattijdig wanneer ze na de uiterste indieningsdatum is gepost of wanneer ze na de laatste nuttige dag wordt afgegeven tegen ontvangstbewijs.
De administratie kan aan de belastingplichtige een “voorstel van aangifte” bezorgen. De titel van dit document omschrijft duidelijk dat het om een “voorstel van aangifte” gaat. Als de gegevens op dit “voorstel van aangifte” onjuist of onvolledig zijn, moet de belastingplichtige ten laatste op 30 november van het aanslagjaar dit “voorstel van aangifte” verbeterd, vervolledigd en ondertekend terugsturen. Het tijdig teruggezonden en gecorrigeerde of aangevulde voorstel tot aangifte, geldt in dat geval als aangifte.
Als de gegevens op dit “voorstel van aangifte” correct zijn, is de belastingplichtige niet verplicht dit formulier tegen 30 november terug te sturen. In dat geval is automatisch aan de aangifteplicht voldaan en wordt de belasting gevestigd op basis van de gegevens vermeld op het toegestuurde “voorstel van aangifte”.
Art. 4:
De wijzigingen aan bovenstaande reglementen treden in werking vanaf 1 januari 2024.
Art. 5:
Dit besluit wordt samen met de gecoördineerde belastingreglementen, zoals in bijlage toegevoegd, bekendgemaakt en aan de toezichthoudende overheid overgemaakt.