Het ontwerp van het rooilijnplan van gemeenteweg 50, 56 en 57 wordt voorlopig vastgesteld.
Beslissing: éénparig goedgekeurd
Gelet op het ontwerp van het rooilijnplan van de gemeenteweg 50, 56 en 57, opgemaakt door Antoon Dejonghe, landmeter-expert, Noordabeelstraat 50, 8830 Hooglede, dat volgende elementen bevat:
Gelet op het ontwerp, opgesteld door de genoemde landmeter-expert, dat betrekking heeft op de percelen, kadastraal gekend onder Hooglede, 1° afd., sectie D, met kadastrale nummers 1191b, 1229a, 1230a, 1231a, 1232, 1233a, 1234a;
Overwegende dat de huidige voetweg al decennialang gebruikt wordt als verbinding tussen de verschillende gemeentewegen en het nieuwe tracé hier eveneens voor gebruikt zal worden;
Gelet op het decreet houdende de gemeentewegen dd. 3 mei 2019;
Gelet op artikels 16 tot 19 van bovenvermeld decreet, houdende de bepalingen inzake de procedure tot opmaak van de gemeentelijke rooilijnplannen, waarbij artikel 17 §1 stelt dan de gemeenteraad bevoegd is voor het voorlopig vaststellen van het gemeentelijk rooilijnplan;
Gelet op artikel 28 van bovenvermeld decreet, houdende de realisatie van de gemeentewegen, waarbij artikel 28 §1 stelt dat de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg aanleiding geeft tot een waardevermindering of waardevermeerdering van de gronden waarop de gemeenteweg gesitueerd is;
Overwegende dat de doelstellingen en principes, zoals vermeld in artikels 3 en 4 van het decreet houdende de gemeentewegen, als volgt kunnen worden afgewogen:
- Uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau: het tracé van de trage wegen wijzigt op het terrein niet, er wordt een duidelijke rooilijn vastgesteld volgens het huidige tracé van de (plaatselijk) verlegde trage weg. Er valt geen enkele verbinding weg; het verlegde tracé vormt een logische verbinding binnen het netwerk.
- Herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak: er wordt een rechtszeker kader geschapen waarbij de bedding wordt opgenomen in het openbaar domein;
- De wijziging staat ten dienste van het algemeen belang: de bedding wordt opgenomen in het openbaar domein wat naar beheersdaden (onderhoud enz.) de meest eenduidige situatie is; op die manier wordt het netwerk ook op lange termijn behouden;
- De verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen: de bestaande ontsluitingen blijven behouden; de verkeersveiligheid blijft ongewijzigd t.o.v. de op het terrein bestaande toestand;
- De wijziging wordt zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief: in dit geval liggen de wegen niet dicht bij een gemeentegrens;
- Bij de afweging wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder hierbij de behoeften van de toekomstige generaties i het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen: de actuele functie van de gemeenteweg is enerzijds het ontsluiten van een aantal percelen en woningen en anderzijds het behoud van een autoluwe (als ontsluiting naar aangelanden) en autovrije verbinding.
Overwegende dat, in toepassing van artikel 16 van het decreet, het ontwerp van het rooilijnplan rekening houdt met de de gestelde voorschriften en hiermee de vereiste elementen omvat;
éénparig
Artikel 1: Het ontwerp van het rooilijnplan van gemeenteweg 50, 56 en 57 wordt voorlopig vastgesteld.
Art. 2: Het college van burgemeester en schepenen onderwerpt het ontwerp van het rooilijnplan van gemeenteweg 50, 56 en 57 aan een openbaar onderzoek conform de decretaal bepaalde modaliteiten. De raadplegingsperiode loopt van 28.03.2025 t.e.m. 26.04.2025.