De voorzitter van de gemeenteraad opent de zitting met de mededeling dat Vlaams Minister Hilde Crevits op 28 januari 2025 dhr. Kristof Pillaert heeft benoemd tot Burgemeester van de gemeente Hooglede. De eedaflegging bij de Gouverneur vond plaats op vrijdag 31 januari 2025.
Het verslag van de vorige zitting wordt goedgekeurd.
Beslissing: éénparig goedgekeurd
Gelet op artikel 32 van het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het verslag van de vorige zitting in bijlage;
Naar aanleiding van haar vraag in de vorige zitting merkt raadslid Julie Misplon op: “Ik merkte dat er op Facebook nog steeds vermeld stond dat er om het half uur een bus was naar de nieuwjaarsreceptie in Gits. Het was toch bedoeld om dit te wijzigen naar “om het uur”. Het is belangrijk om de juiste info door te geven.”
Schepen Arne De Brabandere antwoordt dat hij dacht dat de info wel degelijk correct stond, waarop raadslid Misplon repliceert dat je bij het terug scrollen de fout zal opmerken.
éénparig
Het verslag van de vorige zitting wordt goedgekeurd
Het gemeentelijk reglement op het toekennen van de titel van ere-raadslid wordt gewijzigd.
Beslissing: éénparig goedgekeurd
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 27 april 2010 tot vaststelling van het gemeentelijk reglement op het toekennen van de titel van ere-raadslid;
Overwegende dat het reglement door decretale wijzigingen en door het sedert 2019 verplicht oprichten van een Bijzonder Comité voor de sociale dienst aan herziening toe is;
Gelet op artikel 17 §4 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 dat bepaalt dat de gemeenteraad aan de gemeenteraadsleden eretitels kan toekennen onder de voorwaarden die hij bepaalt;
Overwegende dat de regeling van de titel van ere-gemeenteraadslid aldus tot de gemeentelijke autonomie behoort;
Overwegende dat o.m. uit erkentelijkheid voor het sociaal engagement van de gemeenteraadsleden en als beloning voor een langdurige en eervolle loopbaan, de titel van ere-gemeenteraadslid dient ingesteld te worden;
éénparig
Enig artikel: Het gemeentelijk reglement op de toekenning van de titel van ere-gemeenteraadslid wordt als volgt gewijzigd:
Gemeentelijk reglement op het toekennen van een titel van ere-gemeenteraadslid
Artikel 1
De gemeenteraad van de gemeente Hooglede kan aan de gewezen gemeenteraadsleden van deze gemeente de machtiging verlenen om de titel van ere-gemeenteraadslid te dragen, op voorwaarde dat zij ten minste 15 jaar gezeteld hebben in de gemeenteraad van de gemeente Hooglede en zij van onberispelijk gedrag zijn geweest.
Buiten de jaren anciënniteit die de betrokken mandatarissen als gemeenteraadslid hebben verkregen, kunnen zij ook de jaren doen gelden dat zij, voor af na hun ambt, lid van de OCMW-raad of van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst zijn geweest.
De betrokken mandataris kan de machtiging krijgen om de titel van ere-gemeenteraadslid te dragen, op voorwaarde dat hij ten minste 7 jaar en 6 maand gezeteld heeft in de gemeenteraad en de totale duur van het mandaat in de gemeenteraad en OCMW-raad of Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst samen minstens 15 jaar bedraagt en dit voor zover zij van onberispelijk gedrag geweest zijn.
Artikel 2
Onder het begrip onberispelijk gedrag dient te worden verstaan het ontbreken van een zware strafrechtelijke veroordeling of zware tuchtstraf of het niet bestaan van andere erge onterende feitelijkheden.
Artikel 3
Voor het berekenen van de termijnen van 15 jaar wordt rekening gehouden met de tijdspanne tijdens welke de deputatie de gemeenteraadsverkiezingen hetzij heeft vernietigd overeenkomstig artikel 75 van de gemeentekieswet van 4 augustus 1932 ingeval de Raad van State die beslissing heeft teniet gedaan, hetzij heeft opgeschort overeenkomstig de wettelijke bepalingen die van toepassing waren voor de inwerkingtreding van de wet van 7 juli 1994 die de gemeentekieswet van 4 augustus 1932 wijzigt, of ingeval de Raad voor verkiezingsbetwistingen of de Controlecommissie voor verkiezingsuitgaven de gemeenteraadsverkiezingen heeft vernietigd, als de Raad van State die beslissing heeft tenietgedaan. Ook met de periode waarin de installatie niet kon plaats vinden omwille van een ongegrond gebleken klacht wordt rekening gehouden voor de berekening van de termijnen.
Artikel 4
Voor de berekening van de anciënniteit wordt de uitoefening van een ambt in een gemeente die later samengevoegd wordt met andere gemeenten of daaraan aangehecht, beschouwd als een ambt uitgeoefend in de gemeente die de samengevoegde of aangehechte gemeenten bevat.
Artikel 5
De aanvraag tot het bekomen van de eretitel kan uitgaan van:
Artikel 6
Het dossier dat voorgelegd wordt aan de gemeenteraad dient naast de aanvraag, tevens de vermelding te bevatten van de periodes tijdens dewelke de aanvrager deel uitmaakte van de gemeenteraad en/of OCMW-raad of van het Bijzonder Comité van de Sociale Dienst van de gemeente Hooglede, alsook een recent getuigschrift van goed zedelijk gedrag (mag niet zijn opgemaakt meer dan één maand voor de datum van indiening van het verzoek tot het bekomen van de eretitel).
Artikel 7
Het verzoek wordt uiterlijk binnen de 3 maanden na ontvangst aan de gemeenteraad voorgelegd.
Artikel 8
De eretitel van het ambt mag niet gevoerd worden:
Artikel 9
Aan de machtiging tot het voeren van de titel van ere-gemeenteraadslid zijn geen voordelen verbonden.
Artikel 10
Als na de toekenning van de eretitel de betrokkene een zware strafrechtelijke veroordeling of een zware tuchtstraf oploopt of erg onterende feitelijkheden begaat, kan de gemeenteraad de eretitel intrekken.
Aan volgende personen wordt machtiging verleend om de titel van ere-gemeenteraadslid te dragen:
Naam |
Titel |
Van |
Tot |
Vandenbussche Lode |
OCMW-raadslid |
02/04/2001 |
01/01/2013 |
|
Gemeenteraadslid |
02/01/2013 |
01/12/2024 |
Vanwildemeersch Rik |
Gemeenteraadslid |
02/01/2007 |
01/12/2024 |
Deruyter Gabriël |
Gemeenteraadslid |
03/01/1995 |
01/12/2024 |
Beslissing: éénparig goedgekeurd
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van heden, 20 februari 2025, tot wijziging van het gemeentelijk reglement op het toekennen van de titel van ere-gemeenteraadslid;
Overwegende dat om in aanmerking te komen voor de eretitel van eregemeenteraadslid de betrokkene dient te voldoen aan volgende voorwaarden:
Overwegende dat volgende personen in aanmerking komen voor de titel tot ere-raadslid:
Naam |
Titel |
Van |
Tot |
Vandenbussche Lode |
OCMW-raadslid |
02/04/2001 |
01/01/2013 |
|
Gemeenteraadslid |
02/01/2013 |
01/12/2024 |
Vanwildemeersch Rik |
Gemeenteraadslid |
02/01/2007 |
01/12/2024 |
Deruyter Gabriël |
Gemeenteraadslid |
03/01/1995 |
01/12/2024 |
éénparig
Enig artikel: Aan volgende personen wordt machtiging verleend om de titel van ere-gemeenteraadslid te dragen:
Naam |
Titel |
Van |
Tot |
Vandenbussche Lode |
OCMW-raadslid |
02/04/2001 |
01/01/2013 |
|
Gemeenteraadslid |
02/01/2013 |
01/12/2024 |
Vanwildemeersch Rik |
Gemeenteraadslid |
02/01/2007 |
01/12/2024 |
Deruyter Gabriël |
Gemeenteraadslid |
03/01/1995 |
01/12/2024 |
Aan volgende persoon wordt machtiging verleend om de titel van ere-schepen te dragen:
Naam |
Titel |
Van |
Tot |
Vanwildemeersch Rik |
Schepen |
02/01/2013 |
31/12/2021 |
Beslissing: éénparig goedgekeurd
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2019 tot vaststelling van het gemeentelijk reglement voor de toekenning van een eretitel aan schepenen;
Overwegende dat om in aanmerking te komen voor de eretitel van ereschepen de betrokkene dient te voldoen aan volgende voorwaarden:
Overwegende dat volgende personen in aanmerking komen voor de titel van ere-schepen:
Naam |
Titel |
Van |
Tot |
Vanwildemeersch Rik |
Schepen |
02/01/2013 |
31/12/2021 |
éénparig
Enig artikel: Aan volgende persoon wordt machtiging verleend om de titel van ere-schepen te dragen:
Naam |
Titel |
Van |
Tot |
Vanwildemeersch Rik |
Schepen |
02/01/2013 |
31/12/2021 |
De Burgemeester dankt de ere-gemeenteraadsleden Lode Vandenbussche, Gabriël Deruyter en Rik Vanwildemeersch (tevens ere-Schepen). Hij dankt ook Chantal Ghekiere die de titel van ere-OCMW-raadslid kreeg.
Chantal Ghekiere en Gabriël Deruyter zijn verontschuldigd en worden n.a.v. de volgende gemeenteraadszitting gehuldigd.
Lode Vandenbussche en Rik Vanwildemeersch ontvangen een oorkonde.
Het ontwerp van het rooilijnplan van gemeenteweg 50, 56 en 57 wordt voorlopig vastgesteld.
Beslissing: éénparig goedgekeurd
Gelet op het ontwerp van het rooilijnplan van de gemeenteweg 50, 56 en 57, opgemaakt door Antoon Dejonghe, landmeter-expert, Noordabeelstraat 50, 8830 Hooglede, dat volgende elementen bevat:
Gelet op het ontwerp, opgesteld door de genoemde landmeter-expert, dat betrekking heeft op de percelen, kadastraal gekend onder Hooglede, 1° afd., sectie D, met kadastrale nummers 1191b, 1229a, 1230a, 1231a, 1232, 1233a, 1234a;
Overwegende dat de huidige voetweg al decennialang gebruikt wordt als verbinding tussen de verschillende gemeentewegen en het nieuwe tracé hier eveneens voor gebruikt zal worden;
Gelet op het decreet houdende de gemeentewegen dd. 3 mei 2019;
Gelet op artikels 16 tot 19 van bovenvermeld decreet, houdende de bepalingen inzake de procedure tot opmaak van de gemeentelijke rooilijnplannen, waarbij artikel 17 §1 stelt dan de gemeenteraad bevoegd is voor het voorlopig vaststellen van het gemeentelijk rooilijnplan;
Gelet op artikel 28 van bovenvermeld decreet, houdende de realisatie van de gemeentewegen, waarbij artikel 28 §1 stelt dat de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg aanleiding geeft tot een waardevermindering of waardevermeerdering van de gronden waarop de gemeenteweg gesitueerd is;
Overwegende dat de doelstellingen en principes, zoals vermeld in artikels 3 en 4 van het decreet houdende de gemeentewegen, als volgt kunnen worden afgewogen:
- Uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau: het tracé van de trage wegen wijzigt op het terrein niet, er wordt een duidelijke rooilijn vastgesteld volgens het huidige tracé van de (plaatselijk) verlegde trage weg. Er valt geen enkele verbinding weg; het verlegde tracé vormt een logische verbinding binnen het netwerk.
- Herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak: er wordt een rechtszeker kader geschapen waarbij de bedding wordt opgenomen in het openbaar domein;
- De wijziging staat ten dienste van het algemeen belang: de bedding wordt opgenomen in het openbaar domein wat naar beheersdaden (onderhoud enz.) de meest eenduidige situatie is; op die manier wordt het netwerk ook op lange termijn behouden;
- De verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen: de bestaande ontsluitingen blijven behouden; de verkeersveiligheid blijft ongewijzigd t.o.v. de op het terrein bestaande toestand;
- De wijziging wordt zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief: in dit geval liggen de wegen niet dicht bij een gemeentegrens;
- Bij de afweging wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder hierbij de behoeften van de toekomstige generaties i het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen: de actuele functie van de gemeenteweg is enerzijds het ontsluiten van een aantal percelen en woningen en anderzijds het behoud van een autoluwe (als ontsluiting naar aangelanden) en autovrije verbinding.
Overwegende dat, in toepassing van artikel 16 van het decreet, het ontwerp van het rooilijnplan rekening houdt met de de gestelde voorschriften en hiermee de vereiste elementen omvat;
Schepen Frederik Demeyere licht het agendapunt toe: “In een zijtak van de Hogestraat (net over het Sociaal Huis aan de linkerzijde) was er de vraag van omwonenden om de slechte asfaltweg te herstellen. Deze weg is eigendom van diverse aangelanden. Het leek ons opportuun om de weg eerst over te dragen naar het openbaar domein en dan de herstellingen uit te voeren. De aangelanden dragen het wegtracé kosteloos over aan de gemeente.
Bovendien bleek dat de weg een buurtweg is die niet helemaal het tracé volgt zoals bepaald in de Atlas der Buurtwegen. Daarom het voorstel om het tracé te wijzigen naar de werkelijke situatie.
Wat buurtweg 50 betreft wordt een deel geschrapt en verlegd, hetzelfde is het geval voor de verder gelegen buurtweg 56. Er is hieromtrent een openbaar onderzoek van 10 maart tot en met 8 april 2025.”
éénparig
Artikel 1: Het ontwerp van het rooilijnplan van gemeenteweg 50, 56 en 57 wordt voorlopig vastgesteld.
Art. 2: Het college van burgemeester en schepenen onderwerpt het ontwerp van het rooilijnplan van gemeenteweg 50, 56 en 57 aan een openbaar onderzoek conform de decretaal bepaalde modaliteiten. De raadplegingsperiode loopt van 10.03.2025 t.e.m. 08.04.2025.
Dhr. Frederik Demeyere wordt aangeduid als vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van EFIN bv.
Dhr. Arne De Brabandere wordt aangeduid als plaatsvervanger voor de algemene vergaderingen van EFIN bv.
Beslissing: éénparig goedgekeurd
Gelet op het feit dat de gemeente aangesloten is bij EFIN bv;
Gelet op de bepalingen van het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 34 en 386;
Gelet op de mail van 13 januari 2025 vanwege EFIN bv waarin gevraagd wordt om een vertegenwoordiger en een plaatsvervanger voor de algemene vergaderingen aan te duiden;
GAAT OVER TOT GEHEIME STEMMING, waaraan 21 leden deelnemen, voor het aanduiden van een vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van EFIN bv:
De stemming geeft de volgende uitslag:
Dhr. Frederik Demeyere bekomt 21 stemmen;
Er zijn geen neen-stemmen;
Er zijn geen blanco of ongeldige stemmen;
GAAT OVER TOT GEHEIME STEMMING, waaraan 21 leden deelnemen, voor het aanduiden van een plaatsvervanger voor de algemene vergaderingen van EFIN bv:
De stemming geeft de volgende uitslag:
Dhr. Arne De Brabandere bekomt 21 stemmen;
Er zijn geen neen-stemmen;
Er zijn geen blanco of ongeldige stemmen;
Gelet op het resultaat van de geheime stemming;
GAAT OVER TOT GEHEIME STEMMING, waaraan 21 leden deelnemen, voor het aanduiden van een plaatsvervanger voor de algemene vergaderingen van EFIN bv:
De stemming geeft de volgende uitslag:
Dhr. Arne De Brabandere bekomt 21 stemmen;
Er zijn geen neen-stemmen;
Er zijn geen blanco of ongeldige stemmen;
GAAT OVER TOT GEHEIME STEMMING, waaraan 21 leden deelnemen, voor het aanduiden van een vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van EFIN bv:
De stemming geeft de volgende uitslag:
Dhr. Frederik Demeyere bekomt 21 stemmen;
Er zijn geen neen-stemmen;
Er zijn geen blanco of ongeldige stemmen;
éénparig
Artikel 1: Dhr. Frederik Demeyere wordt aangeduid als vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van EFIN bv.
Art. 2: Dhr. Arne De Brabandere wordt aangeduid als plaatsvervanger voor de algemene vergaderingen van EFIN bv.
Art. 3: Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan EFIN bv, Noordlaan 9, 8820 Torhout.
Dhr. Kristof Pillaert wordt aangeduid als bestuurder voor de Raad van Bestuur van EFIN bv.
Beslissing: éénparig goedgekeurd
Gelet op het feit dat de gemeente aangesloten is bij EFIN bv;
Gelet op de bepalingen van het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 34 en 386;
Gelet op de mail van 13 januari 2025 vanwege EFIN bv waarin gevraagd wordt om een bestuurder voor de Raad van Bestuur van EFIN bv aan te duiden;
GAAT OVER TOT GEHEIME STEMMING, waaraan 21 leden deelnemen, voor het aanduiden van een bestuurder voor de Raad van Bestuur van EFIN bv:
De stemming geeft de volgende uitslag:
Dhr. Kristof Pillaert bekomt 21 stemmen;
Er zijn geen neen-stemmen;
Er zijn geen blanco of ongeldige stemmen;
Gelet op het resultaat van de geheime stemming;
GAAT OVER TOT GEHEIME STEMMING, waaraan 21 leden deelnemen, voor het aanduiden van een bestuurder voor de Raad van Bestuur van EFIN bv:
De stemming geeft de volgende uitslag:
Dhr. Kristof Pillaert bekomt 21 stemmen;
Er zijn geen neen-stemmen;
Er zijn geen blanco of ongeldige stemmen;
éénparig
Artikel 1: Dhr. Kristof Pillaert wordt aangeduid als bestuurder voor de Raad van Bestuur van EFIN bv.
Art. 2: Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan EFIN bv, Noordlaan 9, 8820 Torhout.
Als vertegenwoordiger van de gemeente op de algemene vergaderingen van Cipal wordt aangeduid: Dhr. Tomas De Meyer, met als plaatsvervanger dhr. Kristof Pillaert.
Beslissing: goedgekeurd
Overwegende dat voor de algemene vergaderingen van de dienstverlenende vereniging Cipal (“Cipal dv”) een vertegenwoordiger en een plaatsvervangend vertegenwoordiger vanuit de gemeente dient aangeduid te worden;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 432 dat de samenstelling en samenroeping van de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging regelt;
Gelet op de statuten van Cipal dv, inzonderheid artikel 32 van de statuten dat de samenstelling van de algemene vergadering bepaalt;
Overwegende dat de algemene vergadering is samengesteld uit de vertegenwoordigers van de deelnemers (vennoten), dat deze voor de gemeenten rechtstreeks worden aangewezen door de gemeenteraden uit hun leden, en voor de overige deelnemers door de organen die, krachtens de wettelijke, reglementaire of statutaire bepalingen, bevoegd zijn tot deelneming of toetreding te beslissen;
Overwegende dat het mandaat van vertegenwoordiger op de algemene vergadering onverenigbaar is met het mandaat van lid van één van de andere organen, dat de onverenigbaarheden, vermeld in artikel 436 van het Decreet Lokaal Bestuur, ook van toepassing zijn op de vertegenwoordigers van de algemene vergadering;
Overwegende dat, conform de decretale en statutaire bepalingen, elke deelnemer bij Cipal dv recht heeft op één vertegenwoordiger op de algemene vergadering; dat desgewenst de gemeente ook één of meer plaatsvervangers (met vermelding van hun onderlinge rangorde) kan aanduiden;
GAAT OVER TOT GEHEIME STEMMING, waaraan 21 leden deelnemen, voor het aanduiden van een effectieve vertegenwoordiger namens de gemeente Hooglede voor de algemene vergadering van Cipal dv:
De stemming geeft de volgende uitslag:
Dhr. Tomas De Meyer bekomt 19 stemmen;
Dhr. Frederik Demeyere bekomt 2 stemmen;
Er zijn geen neen-stemmen;
Er zijn geen blanco of ongeldige stemmen;
GAAT OVER TOT GEHEIME STEMMING, waaraan 21 leden deelnemen, voor het aanduiden van een plaatsvervanger namens de gemeente Hooglede voor de algemene vergadering van Cipal dv:
De stemming geeft de volgende uitslag:
Dhr. Kristof Pillaert bekomt 21 stemmen;
Er zijn geen neen-stemmen;
Er zijn geen blanco of ongeldige stemmen;
Gelet op het resultaat van de geheime stemming;
GAAT OVER TOT GEHEIME STEMMING, waaraan 21 leden deelnemen, voor het aanduiden van een plaatsvervanger namens de gemeente Hooglede voor de algemene vergadering van Cipal dv:
De stemming geeft de volgende uitslag:
Dhr. Kristof Pillaert bekomt 21 stemmen;
Er zijn geen neen-stemmen;
Er zijn geen blanco of ongeldige stemmen;
GAAT OVER TOT GEHEIME STEMMING, waaraan 21 leden deelnemen, voor het aanduiden van een effectieve vertegenwoordiger namens de gemeente Hooglede voor de algemene vergadering van Cipal dv:
De stemming geeft de volgende uitslag:
Dhr. Tomas De Meyer bekomt 19 stemmen;
Dhr. Frederik Demeyere bekomt 2 stemmen;
Er zijn geen neen-stemmen;
Er zijn geen blanco of ongeldige stemmen;
Artikel 1: Dhr. Tomas De Meyer wordt aangeduid als vertegenwoordiger namens de gemeente Hooglede op de algemene vergaderingen van Cipal dv gedurende de huidige legislatuur.
Art. 2: Dhr. Kristof Pillaert wordt aangeduid als plaatsvervanger namens de gemeente Hooglede op de algemene vergaderingen van Cipal dv gedurende de huidige legislatuur.
Art. 3: Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.
Als vertegenwoordiger van de gemeente op de algemene vergaderingen van OFP Prolocus, wordt aangeduid: Dhr. Tomas De Meyer met als plaatsvervanger mevr. Conny Bogaert.
Beslissing: éénparig goedgekeurd
Gelet op het feit dat de gemeente Hooglede bij beslissing van de gemeenteraad dd. 25 april 2022 toegetreden is tot OFP Prolocus;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en in het bijzonder op artikel 40 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad;
Gelet op de statuten van het OFP Prolocus zoals beslist op de algemene vergadering van 17 december 2021, meer bepaald hoofdstuk IV - Algemene vergadering;
GAAT OVER TOT GEHEIME STEMMING, waaraan 21 leden deelnemen, voor het aanduiden van een effectieve vertegenwoordiger namens de gemeente Hooglede voor de algemene vergaderingen van het OFP Prolocus:
De stemming geeft de volgende uitslag:
Dhr. Tomas De Meyer bekomt 21 stemmen;
Er zijn geen neen-stemmen;
Er zijn geen blanco of ongeldige stemmen;
GAAT OVER TOT GEHEIME STEMMING, waaraan 21 leden deelnemen, voor het aanduiden van een plaatsvervanger namens de gemeente Hooglede voor de algemene vergaderingen van het OFP Prolocus:
De stemming geeft de volgende uitslag:
Mevr. Conny Bogaert bekomt 21 stemmen;
Er zijn geen neen-stemmen;
Er zijn geen blanco of ongeldige stemmen;
GAAT OVER TOT GEHEIME STEMMING, waaraan 21 leden deelnemen, voor het aanduiden van een plaatsvervanger namens de gemeente Hooglede voor de algemene vergaderingen van het OFP Prolocus:
De stemming geeft de volgende uitslag:
Mevr. Conny Bogaert bekomt 21 stemmen;
Er zijn geen neen-stemmen;
Er zijn geen blanco of ongeldige stemmen;
GAAT OVER TOT GEHEIME STEMMING, waaraan 21 leden deelnemen, voor het aanduiden van een effectieve vertegenwoordiger namens de gemeente Hooglede voor de algemene vergaderingen van het OFP Prolocus:
De stemming geeft de volgende uitslag:
Dhr. Tomas De Meyer bekomt 21 stemmen;
Er zijn geen neen-stemmen;
Er zijn geen blanco of ongeldige stemmen;
éénparig
Artikel 1: Als vertegenwoordiger van de gemeente op de algemene vergaderingen van OFP Prolocus, wordt dhr. Tomas De Meyer aangeduid met als plaatsvervanger mevr. Conny Bogaert.
Art. 2: Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan OFP Prolocus.
Mevr. Lies Colpaert wordt aangeduid als effectieve vertegenwoordiger namens de gemeente Hooglede voor de algemene vergaderingen van VZW Vereniging voor Openbaar Groen.
Mevr. Lies Casteleyn wordt aangeduid als plaatsvervanger namens de gemeente Hooglede voor de algemene vergaderingen van VZW Vereniging voor Openbaar Groen.
Mevr. Lies Colpaert wordt aangeduid namens de gemeente Hooglede als kandidaat-bestuurder voor het Bestuursorgaan van VZW Vereniging voor Openbaar Groen.
Beslissing: goedgekeurd
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 8 mei 2001 waarbij beslist werd om toe te treden tot de vzw Vereniging voor Openbaar Groen (VVOG);
Gelet op de brief van 21 januari 2025 van de vereniging voor Openbaar Groen in verband met de bestuursmandaten bij de Vereniging voor Openbaar Groen vzw;
Gelet op artikel 18 van de statuten van de Vereniging voor Openbaar Groen vzw;
Overwegende dat een vertegenwoordiger en plaatsvervanger dient aangeduid voor de algemene vergaderingen van de vereniging;
Overwegende dat eveneens een kandidatuur voor het Bestuursorgaan kan voorgedragen worden;
Gelet op de bepalingen van het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 34 en 386;
GAAT OVER TOT DE GEHEIME STEMMING, waaraan 21 leden deelnemen, voor het aanduiden van een effectieve vertegenwoordiger namens de gemeente Hooglede voor de algemene vergaderingen van VZW Vereniging voor Openbaar Groen:
De stemming geeft de volgende uitslag:
Mevr. Lies Colpaert bekomt 21 stemmen;
Er zijn geen neen-stemmen;
Er zijn geen blanco of ongeldige stembriefjes;
GAAT OVER TOT DE GEHEIME STEMMING, waaraan 21 leden deelnemen, voor het aanduiden van een plaatsvervanger namens de gemeente Hooglede voor de algemene vergaderingen van VZW Vereniging voor Openbaar Groen:
De stemming geeft de volgende uitslag:
Mevr. Lies Casteleyn bekomt 21 stemmen;
Er zijn geen neen-stemmen;
Er zijn geen blanco of ongeldige stembriefjes;
GAAT OVER TOT DE GEHEIME STEMMING, waaraan 21 leden deelnemen, voor het aanduiden namens de gemeente Hooglede van een kandidaat-bestuurder voor het Bestuursorgaan van VZW Vereniging voor Openbaar Groen:
De stemming geeft de volgende uitslag:
Mevr. Lies Colpaert bekomt 20 stemmen;
Mevr. Lies Casteleyn bekomt 1 stem;
Er zijn geen neen-stemmen;
Er zijn geen blanco of ongeldige stembriefjes;
Gelet op het resultaat van de geheime stemming;
GAAT OVER TOT DE GEHEIME STEMMING, waaraan 21 leden deelnemen, voor het aanduiden van een plaatsvervanger namens de gemeente Hooglede voor de algemene vergaderingen van VZW Vereniging voor Openbaar Groen:
De stemming geeft de volgende uitslag:
Mevr. Lies Casteleyn bekomt 21 stemmen;
Er zijn geen neen-stemmen;
Er zijn geen blanco of ongeldige stembriefjes;
GAAT OVER TOT DE GEHEIME STEMMING, waaraan 21 leden deelnemen, voor het aanduiden namens de gemeente Hooglede van een kandidaat-bestuurder voor het Bestuursorgaan van VZW Vereniging voor Openbaar Groen:
De stemming geeft de volgende uitslag:
Mevr. Lies Colpaert bekomt 20 stemmen;
Mevr. Lies Casteleyn bekomt 1 stem;
Er zijn geen neen-stemmen;
Er zijn geen blanco of ongeldige stembriefjes;
GAAT OVER TOT DE GEHEIME STEMMING, waaraan 21 leden deelnemen, voor het aanduiden van een effectieve vertegenwoordiger namens de gemeente Hooglede voor de algemene vergaderingen van VZW Vereniging voor Openbaar Groen:
De stemming geeft de volgende uitslag:
Mevr. Lies Colpaert bekomt 21 stemmen;
Er zijn geen neen-stemmen;
Er zijn geen blanco of ongeldige stembriefjes;
Artikel 1: Mevr. Lies Colpaert wordt aangeduid als effectieve vertegenwoordiger namens de gemeente Hooglede voor de algemene vergaderingen van VZW Vereniging voor Openbaar Groen.
Art. 2: Mevr. Lies Casteleyn wordt aangeduid als plaatsvervanger namens de gemeente Hooglede voor de algemene vergaderingen van VZW Vereniging voor Openbaar Groen.
Art. 3: Mevr. Lies Colpaert wordt aangeduid namens de gemeente Hooglede als kandidaat-bestuurder voor het Bestuursorgaan van VZW Vereniging voor Openbaar Groen.
Art. 4: Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan VVOG, Predikherenrei 1c, 8000 Brugge.
Dhr. Arne De Brabandere wordt aangeduid als kandidaat-lid voor de Raad van Bestuur van Bosgroep Ijzer en Leie.
Beslissing: goedgekeurd
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en in het bijzonder op artikel 40 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad;
Overwegende dat de Raad van Bestuur van de Bosgroep Ijzer en Leie dient herbenoemd te worden;
Overwegende dat alle leden uittredend en herkiesbaar zijn;
Gelet op de artikelen 10 en 11 uit de statuten van de Bosgroep Ijzer en Leie rond het bestuursorgaan, de voorwaarden betreffende de samenstelling daarvan en de wijze van voordragen;
Gelet op de brief van Bosgroep Ijzer en Leie van 15 januari 2025 met de vraag tot kandidaatstelling als bestuurslid voor het bestuursorgaan van Bosgroep Ijzer en Leie;
GAAT OVER TOT GEHEIME STEMMING, waaraan 21 leden deelnemen, voor het aanduiden van een kandidaat-lid voor de Raad van Bestuur van Bosgroep Ijzer en Leie:
De stemming geeft de volgende uitslag:
Dhr. Arne De Brabandere bekomt 19 stemmen;
Dhr. Pascal Maes bekomt 1 stem;
Mevr. Lies Vercruysse bekomt 1 stem;
Er zijn geen neen-stemmen;
Er zijn geen blanco of ongeldige stemmen;
Gelet op het resultaat van de geheime stemming;
GAAT OVER TOT GEHEIME STEMMING, waaraan 21 leden deelnemen, voor het aanduiden van een kandidaat-lid voor de Raad van Bestuur van Bosgroep Ijzer en Leie:
De stemming geeft de volgende uitslag:
Dhr. Arne De Brabandere bekomt 19 stemmen;
Dhr. Pascal Maes bekomt 1 stem;
Mevr. Lies Vercruysse bekomt 1 stem;
Er zijn geen neen-stemmen;
Er zijn geen blanco of ongeldige stemmen;
Artikel 1: Dhr. Arne De Brabandere wordt aangeduid als kandidaat-lid voor de Raad van Bestuur van Bosgroep Ijzer en Leie.
Art. 2: Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan Bosgroep Ijzer en Leie, Vaartstraat 7, 8902 Zillebeke.
Er wordt goedkeuring verleend aan de deelname van de gemeente Hooglede in het IJzerbekken onder voorzitterschap van de gouverneur van de provincie West-Vlaanderen. Hiertoe worden volgende gemeentelijke mandatarissen aangeduid:
Effectief lid: Jan Lokere
Plaatsvervanger: Johan Vanneste
Er wordt goedkeuring verleend aan de deelname van de gemeente Hooglede in het Leiebekken onder co-voorzitterschap van de gouverneur van de provincie West-Vlaanderen. Hiertoe worden volgende gemeentelijke mandatarissen aangeduid.
Effectief lid: Jan Lokere
Plaatsvervanger: Johan Vanneste
Beslissing: éénparig goedgekeurd
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en in het bijzonder op artikel 40 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad;
Gelet op het decreet integraal waterbeleid van 18 juli 2003 (gecoördineerd op 15 juni 2018 in het Waterwetboek);
Gelet op het schrijven van de provinciegouverneur, voorzitter van het bekkenbestuur IJzerbekken en co-voorzitter van het bekkenbestuur Leiebekken, van 23 januari 2025 m.b.t. de vraag tot afvaardiging van een gemeentelijk mandataris in de bekkenbesturen, waarvan gemeente Hooglede deel uitmaakt;
Overwegende dat het bekkenbestuur tot taak heeft:
1° het bekkensecretariaat te organiseren en aan te sturen;
2° het ontwerp van het bekkenspecifieke deel van het stroomgebiedbeheerplan goed te keuren, rekening houdend met het advies dat de bekkenraad daarover heeft uitgebracht en met de resultaten van het openbaar onderzoek, vermeld in artikel 1.6.2.5, binnen een termijn van 90 dagen na het afsluiten van het openbaar onderzoek en uiterlijk vier maanden voor het begin van de periode waarop het stroomgebiedbeheerplan betrekking heeft;
3° het ontwerp van het bekkenspecifieke deel van een wateruitvoeringsprogramma goed te keuren, rekening houdend met het advies dat de bekkenraad daarover heeft uitgebracht;
4° advies te verlenen over de waterbeleidsnota en de documenten vermeld in artikel 1.6.2.5, § 1;
5° advies te verlenen over het ontwerp van zoneringsplan, vermeld in artikel 9, § 3, van het besluit van de Vlaamse Regering van 10 maart 2006 houdende de vaststelling van de regels voor de scheiding tussen de gemeentelijke en bovengemeentelijke saneringsverplichting en de vaststelling van de zoneringsplannen;
6° advies te verlenen over:
a) ontwerpen van investeringsprogramma's met een rechtstreekse invloed op de watersystemen;
b) ontwerpen van investeringsprogramma's over openbare rioleringen en groot- en kleinschalige rioolwaterzuiveringsinstallaties;
7° het voorstellen van een adequate bevoegdheidsverdeling van de waterwegen en de onbevaarbare waterlopen om een meer geïntegreerd, logisch samenhangend en efficiënter beheer te realiseren;
8° indien gewenst, de toelichting en/of bespreking van belangrijke projecten of intenties binnen het bekken te agenderen.
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
GAAT OVER TOT GEHEIME STEMMING, waaraan 21 leden deelnemen, voor het aanduiden van een effectief lid voor het bekkenbestuur van het Ijzerbekken en het Leiebekken;
De stemming geeft de volgende uitslag:
Dhr. Jan Lokere bekomt 21 stemmen;
Er zijn geen neen-stemmen;
Er zijn geen blanco of ongeldige stemmen;
GAAT OVER TOT GEHEIME STEMMING, waaraan 21 leden deelnemen, voor het aanduiden van een plaatsvervanger voor het bekkenbestuur van het Ijzerbekken en het Leiebekken;
De stemming geeft de volgende uitslag:
Dhr. Johan Vanneste bekomt 21 stemmen;
Er zijn geen neen-stemmen;
Er zijn geen blanco of ongeldige stemmen;
Gelet op het resultaat van de geheime stemming;
GAAT OVER TOT GEHEIME STEMMING, waaraan 21 leden deelnemen, voor het aanduiden van een plaatsvervanger voor het bekkenbestuur van het Ijzerbekken en het Leiebekken;
De stemming geeft de volgende uitslag:
Dhr. Johan Vanneste bekomt 21 stemmen;
Er zijn geen neen-stemmen;
Er zijn geen blanco of ongeldige stemmen;
GAAT OVER TOT GEHEIME STEMMING, waaraan 21 leden deelnemen, voor het aanduiden van een effectief lid voor het bekkenbestuur van het Ijzerbekken en het Leiebekken;
De stemming geeft de volgende uitslag:
Dhr. Jan Lokere bekomt 21 stemmen;
Er zijn geen neen-stemmen;
Er zijn geen blanco of ongeldige stemmen;
éénparig
Artikel 1: Er wordt goedkeuring verleend aan de deelname van de gemeente Hooglede in het IJzerbekken onder voorzitterschap van de gouverneur van de provincie West-Vlaanderen. Hiertoe worden volgende gemeentelijke mandatarissen aangeduid.
Effectief lid: Jan Lokere
Plaatsvervanger: Johan Vanneste
Art. 2: Er wordt goedkeuring verleend aan de deelname van de gemeente Hooglede in het Leiebekken onder co-voorzitterschap van de gouverneur van de provincie West-Vlaanderen. Hiertoe worden volgende gemeentelijke mandatarissen aangeduid.
Effectief lid: Jan Lokere
Plaatsvervanger: Johan Vanneste
Art. 3: Het antwoordformulier wordt digitaal ingevuld en verzonden via de ontvangen link: https://forms.office.com/e/yAsp26XQLV.
Dhr. Frederik Sap wordt, als gemeenteraadslid vanuit de oppositie, aangeduid als vertegenwoordiger voor het overkoepelend BIE-forum.
Beslissing: goedgekeurd
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en in het bijzonder op artikel 40 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad;
Gelet op de mail van 24 januari 2025 tot afvaardiging van een gemeenteraadslid naar het BIE Forum;
Overwegende dat gemeente Hooglede aangesloten is bij cultuur en erfgoed van DVV Midwest, dat naast de thematische stuurgroepen broere, erfgoed, radar en cultuur er een overkoepelend BIE-forum is;
Overwegende dat dit forum nog voor de lopende beleidsperiode voor cultuur en erfgoed (tot en met 2026) wordt behouden;
Overwegende dat gemeente Hooglede in dit forum vertegenwoordigd is door de schepen van cultuur, Mevr. Lies Colpaert, en een personeelslid;
Overwegende dat er voor de periode 2025-2026 ook de mogelijkheid is om een gemeenteraadslid af te vaardigen naar het BIE forum;
Overwegende dat het om een afvaardiging van een gemeenteraadslid uit de oppositie dient te gaan, zoals verduidelijkt in de mail van DVV Mid-West van 29 januari 2025;
GAAT OVER TOT GEHEIME STEMMING, waaraan 21 leden deelnemen, voor het aanduiden van een vertegenwoordiger vanuit de gemeenteraad (gemeenteraadslid uit de oppositie) voor het overkoepelend BIE-forum:
De stemming geeft de volgende uitslag:
Dhr. Frederik Sap bekomt 20 stemmen;
Dhr. Chiron Potié bekomt 1 stem;
Er zijn geen neen-stemmen;
Er zijn geen blanco of ongeldige stemmen;
Gelet op het resultaat van de geheime stemming;
GAAT OVER TOT GEHEIME STEMMING, waaraan 21 leden deelnemen, voor het aanduiden van een vertegenwoordiger vanuit de gemeenteraad (gemeenteraadslid uit de oppositie) voor het overkoepelend BIE-forum:
De stemming geeft de volgende uitslag:
Dhr. Frederik Sap bekomt 20 stemmen;
Dhr. Chiron Potié bekomt 1 stem;
Er zijn geen neen-stemmen;
Er zijn geen blanco of ongeldige stemmen;
Artikel 1: Dhr. Frederik Sap wordt, als gemeenteraadslid uit de oppositie, aangeduid als vertegenwoordiger voor het overkoepelend BIE-forum.
Art. 2: Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan DVV Midwest, Spanjestraat 141/2, 8830 Roeselare of via dvv-midwest@midwest.be.
De heer Frederik Demeyere wordt aangeduid als vertegenwoordiger in de regionale adviesraad van gezondheidsmakers - Midwest.
Beslissing: goedgekeurd
Gelet op het schrijven van Gezondheidsmakers (dd. 31.01.2025) met de vraag om een vertegenwoordiger aan te duiden voor de regionale adviesraad van gezondheidsmakers;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 17 april 2014 waarbij werd beslist om toe te treden tot de vzw Logo Midden-West-Vlaanderen, Mandellaan 101, 8800 Roeselare;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 30 januari 2009 betreffende de Logo's;
Overwegende dat vanaf januari 2025 de Vlaamse LOGO's (Lokaal gezondheidsoverleg) samensmolten naar één organisatie, met name gezondheidsmakers;
Overwegende dat door hun krachten te bundelen, de voormalige LOGO's hun dienstverlening en expertise verder willen uitbouwen en dat de vertrouwde regionale teams de lokale en regionale ondersteuning blijven verzorgen;
Overwegende het voorstel om een regionale adviesraad op te richten voor regio Midwest. De regionale adviesraden zijn vergelijkbaar met het vroegere bestuursorgaan van LOGO. Via de regionale adviesraad houdt men voeling met de regionale en lokale partners, leert men de noden op vlak van preventie in de regio en de specifieke eigenheden van de regio kennen. De regionale adviesraad “voedt” de werking van de nieuwe vzw door signalen vanuit onze regio over het beleid naar de algemene vergadering en het bestuursorgaan Vlaams (Gezondheidsmakers) te sturen;
GAAT OVER TOT DE GEHEIME STEMMING, waaraan 21 leden deelnemen, voor het aanduiden van een vertegenwoordiger in de regionale adviesraad Midwest gezondheidsmakers:
De stemming geeft de volgende uitslag:
Dhr. Frederik Demeyere bekomt 20 stemmen;
Dhr. Pascal Maes bekomt 1 stem;
Er zijn geen neen-stemmen;
Er zijn geen blanco of ongeldige stembriefjes;
GAAT OVER TOT DE GEHEIME STEMMING, waaraan 21 leden deelnemen, voor het aanduiden van een vertegenwoordiger in de regionale adviesraad Midwest gezondheidsmakers:
De stemming geeft de volgende uitslag:
Dhr. Frederik Demeyere bekomt 20 stemmen;
Dhr. Pascal Maes bekomt 1 stem;
Er zijn geen neen-stemmen;
Er zijn geen blanco of ongeldige stembriefjes;
Artikel 1: Dhr. Frederik Demeyere wordt aangeduid als vertegenwoordiger in de regionale adviesraad van gezondheidsmakers - Midwest.
Art. 2: Afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan Gezondheidsmakers, Mandellaan 101, 8800 Roeselare.
Mevr. Lies Colpaert wordt aangeduid als effectieve vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen en de buitengewone algemene vergaderingen van Fluvius West.
Mevr. Els Werbrouck wordt aangeduid als plaatsvervanger voor de algemene vergaderingen en de buitengewone algemene vergaderingen van Fluvius West.
Beslissing: éénparig goedgekeurd
Gelet op het feit dat de gemeente voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius West;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald Deel 3, Titel 3, Hoofdstuk 3, Afdeling 3;
Gelet op het feit dat de gemeente per aangetekend schrijven van 7 januari 2025 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius West die op 18 maart 2025 plaatsheeft in SKYLINE PARK, Ambachtenstraat 33 te 8870 Izegem;
Gelet op het feit dat de documentatiestukken zowel per mail werden overgemaakt als elektronisch kunnen worden geraadpleegd op het Extranet van Fluvius West;
Gelet op het artikel 432 van het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 waarbij bepaald wordt dat de deelnemende gemeenten hun vertegenwoordigers voor een algemene vergadering van een opdrachthoudende vereniging bij gemeenteraadsbesluit dienen aan te wijzen uit de leden van de gemeenteraad en dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering;
Gelet op het feit dat de vertegenwoordigers voor een algemene vergadering aangeduid kunnen worden voor de volledige duurtijd van de gemeentelijke legislatuur, nl. tot einde 2030;
Gelet op het feit dat de decretale en statutaire onverenigbaarheden, zoals beschreven in het punt 2 van het documentatiedossier dat aan de deelnemende gemeente overgemaakt werd, ook gelden voor de vertegenwoordigers op (buitengewone) algemene vergaderingen en dat de vertegenwoordigers NIET als kandidaat-lid mogen voorgedragen worden voor het Regionaal Bestuurscomité (RBC) of voor de Raad van Bestuur;
GAAT OVER TOT GEHEIME STEMMING, waaraan 21 leden deelnemen, voor het aanduiden van een effectieve vertegenwoordiger voor de (buitengewone) algemene vergaderingen van Fluvius West:
De stemming geeft de volgende uitslag:
Mevr. Lies Colpaert bekomt 21 stemmen;
Er zijn geen neen-stemmen;
Er zijn geen blanco of ongeldige stemmen;
GAAT OVER TOT GEHEIME STEMMING, waaraan 21 leden deelnemen, voor het aanduiden van een plaatsvervanger voor de (buitengewone) algemene vergaderingen van Fluvius West:
De stemming geeft de volgende uitslag:
Mevr. Els Werbrouck bekomt 21 stemmen;
Er zijn geen neen-stemmen;
Er zijn geen blanco of ongeldige stemmen;
Gelet op het resultaat van de geheime stemming;
GAAT OVER TOT GEHEIME STEMMING, waaraan 21 leden deelnemen, voor het aanduiden van een plaatsvervanger voor de (buitengewone) algemene vergaderingen van Fluvius West:
De stemming geeft de volgende uitslag:
Mevr. Els Werbrouck bekomt 21 stemmen;
Er zijn geen neen-stemmen;
Er zijn geen blanco of ongeldige stemmen;
GAAT OVER TOT GEHEIME STEMMING, waaraan 21 leden deelnemen, voor het aanduiden van een effectieve vertegenwoordiger voor de (buitengewone) algemene vergaderingen van Fluvius West:
De stemming geeft de volgende uitslag:
Mevr. Lies Colpaert bekomt 21 stemmen;
Er zijn geen neen-stemmen;
Er zijn geen blanco of ongeldige stemmen;
éénparig
Artikel 1: Mevrouw Lies Colpaert, gemeenteraadslid, Gitsbergstraat 26, 8830 Hooglede, aan te duiden als effectieve vertegenwoordiger op de (buitengewone) algemene vergaderingen voor de periode van heden tot het einde van de huidige gemeentelijke legislatuur.
Art. 2: Mevrouw Els Werbrouck, gemeenteraadslid, Spoorwegstraat 2a, 8830 Hooglede, aan te duiden als plaatsvervangende vertegenwoordiger op de (buitengewone) algemene vergaderingen voor de periode van heden tot het einde van de huidige gemeentelijke legislatuur.
Art. 3: Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennis hiervan te geven aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius West, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Het mandaat wordt gevraagd voor goedkeuring van agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West van 18 maart 2025 met als enig agendapunt ‘Statutaire ontslagnemingen / benoemingen’.
Dhr. Jan Lokere wordt voorgedragen als kandidaat-lid voor het regionaal bestuurscomité Mandel van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West, voor een duur van zes jaar, vanaf de Buitengewone Algemene Vergadering van 18 maart 2025 tot aan de eerste (Buitengewone) Algemene Vergadering in het jaar 2031.
Dezelfde persoon vermeld in artikel 2 tevens voor te dragen als kandidaat-lid voor de raad van bestuur van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West, voor een duur van zes jaar, vanaf de Buitengewone Algemene Vergadering van 18 maart 2025 tot aan de eerste (Buitengewone) Algemene Vergadering in het jaar 2031.
De vertegenwoordiger van de gemeente, mevr. Lies Colpaert, die zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West op 18 maart 2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormelde artikelen.
Beslissing: éénparig goedgekeurd
Gelet op het feit dat de gemeente voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius West;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald Deel 3, Titel 3, Hoofdstuk 3, Afdeling 3;
Gelet op het feit dat de gemeente per aangetekend schrijven van 7 januari 2025 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius West die op 18 maart 2025 plaatsheeft in SKYLINE PARK, Ambachtenstraat 33 te 8870 Izegem;
Gelet op het feit dat de documentatiestukken zowel per mail werden overgemaakt als elektronisch kunnen worden geraadpleegd op het Extranet van Fluvius West;
Gelet op het feit dat overeenkomstig artikel 18 van de statuten alle huidige mandaten bij Fluvius West onmiddellijk vervallen na voornoemde algemene vergadering en dat deze tot een algehele vervanging van de bestuursorganen dient over te gaan;
Gelet op het feit dat de gemeente ingedeeld is bij het regionaal bestuurscomité Mandel;
Gelet op het feit dat overeenkomstig artikel 17 punt 2 van de statuten elke gemeente het recht heeft om één (1) kandidaat-lid voor te dragen voor het regionaal bestuurscomité (RBC);
Gelet op het feit dat overeenkomstig artikel 12 punt 2 van de statuten de deelnemende gemeenten het recht hebben om maximaal 15 kandidaat-bestuurders voor te dragen;
Gelet op het feit dat een kandidaat-bestuurder eveneens dient te worden voorgedragen als kandidaat-lid voor het RBC;
Gelet op het feit dat het om onafhankelijke bestuurders moet gaan in de zin van artikel 1.1.1., §2, 74° van het Energiebesluit en dat er een aantal decretale en statutaire onverenigbaarheden zijn, zoals beschreven in de toelichtingsnota die aan de deelnemende gemeenten overgemaakt werd;
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering;
GAAT OVER TOT GEHEIME STEMMING, waaraan 21 leden deelnemen, voor de voordracht van een kandidaat-lid voor het regionaal bestuurscomité Mandel van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West en kandidaat-lid voor de raad van bestuur van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West:
De stemming geeft de volgende uitslag:
Dhr. Jan Lokere bekomt 21 stemmen;
Er zijn geen neen-stemmen;
Er zijn geen blanco of ongeldige stemmen;
Gelet op het resultaat van de geheime stemming;
GAAT OVER TOT GEHEIME STEMMING, waaraan 21 leden deelnemen, voor de voordracht van een kandidaat-lid voor het regionaal bestuurscomité Mandel van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West en kandidaat-lid voor de raad van bestuur van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West:
De stemming geeft de volgende uitslag:
Dhr. Jan Lokere bekomt 21 stemmen;
Er zijn geen neen-stemmen;
Er zijn geen blanco of ongeldige stemmen;
éénparig
Artikel 1: Goedkeuring wordt gehecht aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West van 18 maart 2025 met als enig agendapunt ‘Statutaire ontslagnemingen / benoemingen’.
Art. 2: Dhr. Jan Lokere wordt voorgedragen als kandidaat-lid voor het regionaal bestuurscomité Mandel van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West, voor een duur van zes jaar, vanaf de Buitengewone Algemene Vergadering van 18 maart 2025 tot aan de eerste (Buitengewone) Algemene Vergadering in het jaar 2031.
Art. 3: Dezelfde persoon vermeld in artikel 2 tevens voor te dragen als kandidaat-lid voor de raad van bestuur van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West, voor een duur van zes jaar, vanaf de Buitengewone Algemene Vergadering van 18 maart 2025 tot aan de eerste (Buitengewone) Algemene Vergadering in het jaar 2031.
Art. 4: De vertegenwoordiger(s) van de gemeente, mevr. Lies Colpaert, die zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West op 18 maart 2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormelde artikelen;
Art. 5: Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennis hiervan te geven aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius West, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Dhr. Jan Lokere wordt aangeduid als effectieve vertegenwoordiger voor de (Buitengewone) Algemene vergaderingen van Fluvius OV.
Mevr. Conny Bogaert wordt aangeduid als plaatsvervanger voor de (Buitengewone) Algemene vergaderingen van Fluvius OV.
Beslissing: goedgekeurd
Gelet op het feit dat de gemeente aangesloten is bij Fluvius Opdrachthoudende Vereniging;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald Deel 3, Titel 3, Hoofdstuk 3, Afdeling 3;
Gelet op het feit dat de gemeente per aangetekend schrijven van 7 januari 2025 werd opgeroepen om op digitale wijze deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 26 maart 2025;
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente per brief en per mail van 7 januari 2025 overgemaakt werd en digitaal raadpleegbaar zijn op het Extranet;
Gelet op het artikel 432 van het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, waarbij bepaald wordt dat de deelnemende gemeenten hun vertegenwoordigers voor een algemene vergadering van een opdrachthoudende vereniging bij gemeenteraadsbesluit dienen aan te wijzen uit de leden van de gemeenteraad en dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering;
Gelet op het feit dat de vertegenwoordigers voor een algemene vergadering aangeduid kunnen worden voor de volledige duurtijd van de gemeentelijke legislatuur;
Gelet op het feit dat de decretale en statutaire onverenigbaarheden, zoals beschreven in het punt 2 van het documentatiedossier dat aan de deelnemende gemeente overgemaakt werd, ook gelden voor de vertegenwoordigers op de algemene vergadering en dat de vertegenwoordigers niet als kandidaat-lid mogen voorgedragen worden voor de Raad van Bestuur;
GAAT OVER TOT GEHEIME STEMMING, waaraan 21 leden deelnemen, voor het aanduiden van een effectieve vertegenwoordiger voor de algemene vergadering en buitengewone algemene vergadering van Fluvius OV:
De stemming geeft de volgende uitslag:
Dhr. Jan Lokere bekomt 21 stemmen;
Er zijn geen neen-stemmen;
Er zijn geen blanco of ongeldige stemmen;
GAAT OVER TOT GEHEIME STEMMING, waaraan 21 leden deelnemen, voor het aanduiden van een plaatsvervanger voor de algemene vergadering en buitengewone algemene vergadering van Fluvius OV:
De stemming geeft de volgende uitslag:
Mevr. Conny Bogaert bekomt 20 stemmen;
Mevr. Mieke Debergh bekomt 1 stem;
Er zijn geen neen-stemmen;
Er zijn geen blanco of ongeldige stemmen;
Gelet op het resultaat van de geheime stemming;
GAAT OVER TOT GEHEIME STEMMING, waaraan 21 leden deelnemen, voor het aanduiden van een plaatsvervanger voor de algemene vergadering en buitengewone algemene vergadering van Fluvius OV:
De stemming geeft de volgende uitslag:
Mevr. Conny Bogaert bekomt 20 stemmen;
Mevr. Mieke Debergh bekomt 1 stem;
Er zijn geen neen-stemmen;
Er zijn geen blanco of ongeldige stemmen;
GAAT OVER TOT GEHEIME STEMMING, waaraan 21 leden deelnemen, voor het aanduiden van een effectieve vertegenwoordiger voor de algemene vergadering en buitengewone algemene vergadering van Fluvius OV:
De stemming geeft de volgende uitslag:
Dhr. Jan Lokere bekomt 21 stemmen;
Er zijn geen neen-stemmen;
Er zijn geen blanco of ongeldige stemmen;
Artikel 1: De heer Jan Lokere, gemeenteraadslid, Noordabeelstraat 77, 8830 Hooglede, aan te duiden als effectieve vertegenwoordiger op de (Buitengewone) Algemene Vergaderingen voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
Art. 2: Mevrouw Conny Bogaert, gemeenteraadslid, St. Tillostraat 5, 8830 Hooglede, aan te duiden als plaatsvervangend vertegenwoordiger op de (Buitengewone) Algemene Vergaderingen voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
Art. 3: Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Fluvius Opdrachthoudende Vereniging, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het emailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Het mandaat wordt gevraagd voor goedkeuring van volgende agendapunten:
1. Statutaire ontslagnemingen en benoemingen
Mevr. Lies Colpaert wordt voorgedragen als kandidaat-bestuurder van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging, voor een duur van zes jaar, vanaf de Buitengewone Algemene Vergadering van 26 maart 2025 tot aan de eerste (Buitengewone) Algemene Vergadering in het jaar 2031.
Beslissing: éénparig goedgekeurd
Gelet op het feit dat de gemeente/stad aangesloten is bij Fluvius Opdrachthoudende Vereniging;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald Deel 3, Titel 3, Hoofdstuk 3, Afdeling 3;
Gelet op het feit dat de gemeente per aangetekend schrijven van 7 januari 2025 werd opgeroepen om op digitale wijze deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 26 maart 2025;
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente per brief van 7 januari 2025 overgemaakt werd overeenkomstig artikel 29 van de statuten;
Gelet op het feit dat overeenkomstig artikel 17 van de statuten alle huidige mandaten bij Fluvius Opdrachthoudende Vereniging onmiddellijk vervallen na voornoemde algemene vergadering en dat deze tot een algehele vervanging van de bestuursorganen dient over te gaan;
Gelet op het feit dat overeenkomstig artikel 16 van de statuten de deelnemende gemeenten het recht hebben om maximaal zes bestuurders, namelijk drie namens de deelnemende gemeenten van de provincie Limburg en telkens één namens de deelnemende gemeenten van respectievelijk de provincie Antwerpen, Vlaams-Brabant en West-Vlaanderen voor te dragen;
Gelet op het feit dat het totaal aantal door de algemene vergadering te benoemen leden van de raad van bestuur beperkt is tot zes;
Gelet op het feit dat er een aantal decretale en statutaire onverenigbaarheden zijn, zoals beschreven in de nota mandatenwissel die aan de gemeente overgemaakt werd;
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering;
GAAT OVER TOT GEHEIME STEMMING, waaraan 21 leden deelnemen, voor de voordracht kandidaat-bestuurder van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging, voor een duur van zes jaar, vanaf de Buitengewone Algemene Vergadering van 26 maart 2025 tot aan de eerste (Buitengewone) Algemene Vergadering in het jaar 2031:
De stemming geeft de volgende uitslag:
Mevr. Lies Colpaert bekomt 21 stemmen;
Er zijn geen neen-stemmen;
Er zijn geen blanco of ongeldige stemmen;
Gelet op het resultaat van de geheime stemming;
GAAT OVER TOT GEHEIME STEMMING, waaraan 21 leden deelnemen, voor de voordracht kandidaat-bestuurder van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging, voor een duur van zes jaar, vanaf de Buitengewone Algemene Vergadering van 26 maart 2025 tot aan de eerste (Buitengewone) Algemene Vergadering in het jaar 2031:
De stemming geeft de volgende uitslag:
Mevr. Lies Colpaert bekomt 21 stemmen;
Er zijn geen neen-stemmen;
Er zijn geen blanco of ongeldige stemmen;
Artikel 1: Goedkeuring wordt gehecht aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging van 26 maart 2025 met als enig agendapunt: Statutaire ontslagnemingen en benoemingen.
Art. 2: Mevr. Lies Colpaert wordt voorgedragen als kandidaat-bestuurder van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging, voor een duur van zes jaar, vanaf de Buitengewone Algemene Vergadering van 26 maart 2025 tot aan de eerste (Buitengewone) Algemene Vergadering in het jaar 2031.
Art. 3: De vertegenwoordiger van de gemeente, dhr. Jan Lokere, die zal deelnemen aan de digitale Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 26 maart 2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormelde artikelen van onderhavige beslissing.
Art. 4: Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Fluvius Opdrachthoudende Vereniging, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Het mandaat wordt gevraagd voor goedkeuring van volgende agendapunten:
1. Samenstelling bureau
2. Benoeming bestuurders
Beslissing: éénparig goedgekeurd
Gelet op het feit dat de gemeente aangesloten is bij de opdrachthoudende vereniging MIROM;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald Deel 3, Titel 3, Hoofdstuk 3, Afdeling 3;
Gelet op de uitnodiging met agenda dd. 16 januari 2025 van de opdrachthoudende vereniging MIROM tot de Algemene Vergadering dd. 25 februari 2025, zoals in bijlage bij deze beslissing gevoegd;
1. Samenstelling bureau
2. Benoeming bestuurders
3. Varia
Gehoord het College van Burgemeester en Schepenen in zijn verslag;
éénparig
Artikel 1: Goedkeuring wordt verleend aan de punten vermeld op de agenda, waarover een beslissing moet genomen worden.
Art. 2: De in zitting van 16 januari 2025 aangeduide vertegenwoordigers van de gemeente mevrouw Sandra Meersseman, Diksmuide Boterweg 15, 8830 Hooglede of mevrouw Lies Vercruysse, Bruggestraat 135, 8830 Hooglede wordt opgedragen hun stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in dit raadsbesluit en als dusdanig de punten op de agenda van de Algemene Vergadering dd. 25 februari 2025 van de opdrachthoudende vereniging MIROM goed te keuren.
Art. 3: Het College van Burgemeester en Schepenen te belasten met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging MIROM.
Het mandaat wordt gevraagd voor goedkeuring van volgende agendapunten:
Beslissing: éénparig goedgekeurd
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en in het bijzonder op art. 40 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en inzake de intergemeentelijke samenwerking (Deel 3, Titel 3, Hoofdstuk 3, Afdeling 3);
Gelet op het feit dat de gemeente deelnemer is van de dienstverlenende vereniging Cipal (hierna kortweg “Cipal”);
Gelet op de statuten van Cipal;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 20 februari 2025 inzake de aanduiding van de vertegenwoordiger van de gemeente op de algemene vergaderingen van Cipal;
Gelet op de oproeping tot de algemene vergadering van Cipal van 4 februari 2025 met de volgende agendapunten:
Gelet op de toelichtende nota van Cipal betreffende de agendapunten van deze algemene vergadering;
Gelet op de voorstellen van de raad van bestuur van Cipal;
Overwegende dat geen redenen voorhanden zijn om goedkeuring van de agendapunten te weigeren;
Na beraadslaging en stemming;
De voorzitter van de gemeenteraad deelt mee dat vandaag een mail werd ontvangen van Cipal dv waarbij gemeld wordt dat de algemene vergadering wordt verplaatst van donderdag 27 maart naar maandag 31 maart 2025. Dit wordt dan ook aangepast in de beslissing.
éénparig
Artikel 1: Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal van 31 maart 2025 goedgekeurd.
Art. 2: De vertegenwoordiger van de gemeente, dhr. Tomas De Meyer (effectieve vertegenwoordiger) of dhr. Kristof Pillaert (plaatsvervanger), wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van Cipal van 31 maart 2025 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Art. 3: Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.
1. Raadslid Alexander Vandemaele:
“Zwerfkattenbeleid:
Schepen Tomas De Meyer: “Wij zijn geen stad, ik heb daar al op gewezen. In de hoop dat de derde keer de goede keer is, zeg ik het nog eens.”
Schepen Arne De Brabandere antwoordt:
“We willen met veel plezier antwoorden, maar wat ons betreft is dit eerder een schriftelijke vraag, ik stel voor dat de gemeenteraadsvoorzitter daarover ook eens overlegt met de fractieleiders.
Sedert 1 mei 2020 heeft de gemeente Hooglede een overeenkomst met VZW Dierenasiel Regio Roeselare voor de asielwerking en zwerfkatten (goedgekeurd in de gemeenteraad van 27 april 2020).
In die overeenkomst staat het stappenplan/actieplan omschreven (bladzijde 13 tot en met 21). Dat stappenplan zullen we u bezorgen.
Het komt erop neer dat er bij een klacht of melding van een burger of de gemeente een actie komt. Dan krijgt de buurt een brief dat er een actie zal zijn zodat ze hun huiskatten binnen kunnen houden en daarna vindt de actie plaats. Zitten daar toch gewone katten tussen dan worden die terug geplaatst. De zwerfkatten worden gesteriliseerd of gecastreerd als ze gezond zijn, zo planten ze zich niet meer voort. Als ze ziek zijn worden ze geëuthanaseerd en kittens die gezond zijn gaan naar asiel voor adoptie.
De cijfers zullen we nog eens bezorgen, maar hier al een overzicht.
2019: 30 zwerfkatten gevangen: 30 gecastreerd of gesteriliseerd
2020: 6 zwerfkatten gevangen: 6 gecastreerd of gesteriliseerd
2021: 43 zwerfkatten gevangen: 23 gecastreerd of gesteriliseerd, 18 in asiel en 2 euthanasie
2022: 95 zwerfkatten gevangen: 46 gecastreerd of gesteriliseerd, 42 asiel en 7 euthanasie
2023: 47 zwerfkatten: 34 gecastreerd/gesteriliseerd, 9 asiel en 4 euthanasie
2024: 18 zwerfkatten: 8 gecastreerd/gesteriliseerd, 8 asiel en 2 euthanasie
Op de vraag hoeveel katten die geen zwerfkatten zijn er gevangen worden, is het antwoord dat dit niet geregistreerd wordt. Deze katten worden opnieuw vrijgelaten. Op uw vraag of deze katten terug uitgezet worden of dat de eigenaar gecontacteerd wordt om zijn kat te komen ophalen, is het antwoord dus dat de kat opnieuw vrijgelaten wordt.
En tot slot de kostprijs voor de gemeente: in de overeenkomst tussen de gemeente en het Dierenasiel en de latere wijzigingen ervan staat het lidgeld omschreven. Momenteel zijn de volgende tarieven van toepassing: 0,62 €/inwoner voor de asielwerking en 0,62 €/inwoner voor de zwerfkattenwerking. Er is 10% korting als beide werkingen gecombineerd worden.
De kostprijs in 2024 bedroeg bijgevolg: 11.231,44 €, voor 2025 wordt dit 11.500 ,38 €.
Raadslid Alexander Vandemaele: “Ik stel deze vraag niet zomaar. Een vrouw sprak mij aan dat zij een melding van een zwerfkat had gemaakt naar de technische dienst, maar dat er geen reactie kwam. Een maand later zat die kat er nog. Zij heeft dan rechtstreeks het Dierenasiel gecontacteerd, maar daar bleken ze van niets te weten.”
Schepen De Brabandere antwoordt dat er zeker mag doorgegeven worden over welke situatie het gaat, zodat dit uitgezocht kan worden.
2. Raadslid Alexander Vandemaele:
“Geluidsoverlast feestzalen: op regelmatige basis zie ik toegestane uitzonderingen op de regels in verband met het overschrijden van de geluidsnormen na 22u voor evenementen die plaatsvinden op verschillende locaties op het grondgebied.
Burgemeester Kristof Pillaert antwoordt:
“Wat deel 1 van de vraag betreft kan ik zeggen dat het in het algemeen verboden is zich tussen 22u en 07u schuldig te maken aan nachtgerucht of nachtrumoer waardoor de rust van de inwoners kan worden verstoord, zoals bepaald in artikel 561.1 van het Strafwetboek.
Meer specifiek is er Artikel 2.11.3 van het gecoördineerd politiereglement:
Voor occasionele muziekactiviteiten op een openbare plaats met een muziekniveau hoger dan 85 decibel zoals bedoeld in hoofdstuk 6.7 ‘niet ingedeelde muziekactiviteiten’ van Vlarem II is een toelating van het college van burgemeester en schepenen vereist. De aanvragen dienen minstens 30 kalenderdagen voorafgaand aan de geplande muziekactiviteit te gebeuren via het evenementenloket “RIHO Seas”.
Deze aanvraag wordt dan behandeld in het College van Burgemeester en Schepenen.
Indien een goedkeuring wordt verleend komen volgende elementen aan bod in het besluit van het Schepencollege:
De ‘verantwoordelijke organisatie en geluid’ binnen de organisatie dient tijdens de muziekactiviteit ten allen tijde per gsm bereikbaar te zijn voor de politiediensten. Hij/zij dient zijn GSM-nummer te vermelden in het aanvraagformulier.
Wat de vraag betreft of de uitzonderingen ook gecontroleerd worden kan ik meedelen dat na goedkeuring door het Schepencollege van de geluidsvergunning deze wordt overgemaakt aan de politiediensten, zodat zij bij klachten kunnen controleren:
1) of er wel degelijk een vergunning is
2) of de daarin opgelegde voorwaarden qua niveau geluid en uren nageleefd zijn
De door het college van burgemeester en schepenen verleende toelating dient door de organisator onmiddellijk voorgelegd te worden op verzoek van de diensten bevoegd voor de controle van de naleving van de opgelegde voorwaarden.
Iedereen moet zijn volledige medewerking verlenen aan de diensten bevoegd voor de controle. De bevoegde ambtenaar mag de muziekinstallatie en volumeregeling tijdens het evenement ten allen tijde controleren zoals bepaald in afdeling 2.5. ‘Bestrijding van de geluidshinder’ van het politiereglement. Bij de controle van de muziekinstallatie moet iedere betrokkene zijn volledige medewerking verlenen en alle nuttige inlichtingen verschaffen zodat de controle in de beste orde kan verlopen.
Wie is verantwoordelijk voor decibel-metingen en gebeurt dit met een geijkt toestel?
De ‘verantwoordelijke geluid’ van de organisatie dient de toegestane geluidsniveaus te meten door middel van een geluidsmeter zoals bepaald in artikel 5.32.2.2.bis van Vlarem II. Dit staat ook zo vermeld in het besluit van het Schepencollege.
De meetapparatuur dient ten minste te voldoen aan volgende voorwaarden:
1° |
de meet- en registratieapparatuur voldoet aan de nauwkeurigheidseisen gesteld voor klasse 2-meetinstrumenten in de NBN-normen (NBN EN 60651 (1996) of recenter); |
2° |
de meet- en registratieapparatuur moet zo geïnstalleerd worden dat die niet kan gemanipuleerd worden door derden. Dit geldt ook voor de meetmicrofoon; |
3° |
de meetmicrofoon van de meet- en registratieapparatuur moet zo geïnstalleerd worden dat hij niet afgeschermd wordt voor het geluid waaraan de bezoekers worden blootgesteld; |
4° |
de meet- en registratieapparatuur moet zo uitgerust zijn dat gedurende de volledige activiteit kan gemeten worden; |
5° |
de meet- en registratieapparatuur kan te allen tijde gecontroleerd worden door de toezichthoudende overheid. |
Het geluidsniveau wordt gemeten ter hoogte van de mengtafel, voor zover de mengtafel zich tussen het publiek en centraal tussen de belangrijkste luidsprekers bevindt. Indien hieraan niet wordt voldaan, bevindt de meetplaats zich tussen het publiek en centraal tussen de belangrijkste luidsprekers. De meting gebeurt op een hoogte van 1,5 en 3 m boven de vloer en op ten minste 0,5 m van het plafond en de wanden.
Het meten en in voorkomend geval het registeren van het geluid is niet noodzakelijk bij gebruik van een correct afgestelde geluidsbegrenzer. In geval voor dit laatste geopteerd wordt, zal deze voorafgaandelijk in aanwezigheid van politie correct afgesteld en verzegeld worden.
De bezoekers dienen verwittigd te worden van het maximaal toegestane geluidsniveau.
Als het geluidsniveau, gemeten door middel van de meetapparatuur waarin de exploitant voorziet, het maximaal toegestane geluidsniveau overschrijdt, zijn de exploitant en de persoon die hij heeft aangesteld, verplicht om onmiddellijk het geluidsniveau bij te sturen tot een niveau dat het maximaal toegestane geluidsniveau niet meer overschrijdt.
Op de vraag of er al eens een sanctie diende te worden genomen kan ik antwoorden dat bij vaststelling door de bevoegde diensten van niet naleving van de opgelegde voorwaarden, de Burgemeester, de Vlarem toezichthouder, de optredende politieofficier of de door hen gedelegeerde politieambtenaar het toegelaten evenement geheel of gedeeltelijk kan doen stopzetten, de bestuurlijke inbeslagname van de geluidsinstallatie eisen, de openbare inrichting ontruimen en de veroorzakers van de hinder van de plaats kan laten verwijderen, teneinde de openbare orde en rust te herstellen.
Bij vaststelling door de bevoegde diensten van niet naleving van de opgelegde voorwaarden, kan dit bovendien meegenomen worden bij het al dan niet toelaten van een volgende editie van de muziekactiviteit.
Om privacy-redenen kan uiteraard niet ingegaan worden op concrete situaties.
En tot slot waar kunnen buurtbewoners met klachten terecht: vooreerst kan de verantwoordelijke voor de activiteit die op de bewonersbrief vermeld staat gecontacteerd worden door buren die overlast ondervinden.
Indien dit niet helpt kunnen de buurtbewoners de politiediensten contacteren. Zij zullen dan ter plaatse controleren of de door het College opgelegde voorwaarden nageleefd worden. In het besluit van het College staat dat de ‘verantwoordelijke organisatie en geluid’ tijdens de muziekactiviteit ten allen tijde per gsm bereikbaar dient te zijn voor de politiediensten.
De politiediensten kunnen bij overtreding op de toegestane vergunning (geluidsniveau te hoog volgens vergunning, muziek op uren dat dit niet meer toegelaten is) maatregelen nemen: evenement geheel of gedeeltelijk doen stopzetten, de bestuurlijke inbeslagname van de geluidsinstallatie eisen, de openbare inrichting ontruimen, de veroorzakers van de hinder van de plaats laten verwijderen, enz.
Uiteraard kunnen buurtbewoners ook beslissen om onmiddellijk de politie te verwittigen.
3. Raadslid Alexander Vandemaele
“Verkeersbord bebouwde kom: bij het binnenrijden/verlaten van de bebouwde kom via de Kortemarkstraat heb ik bemerkt dat beide borden van het type F1a en F3a van een kleiner formaat zijn dan wettelijk vastgelegd in artikel 12.1 van de wegcode, (namelijk 0,60 m X 0,40 m in de plaats van 0,90 m X 0,60 m).
Ter verduidelijking: Het kleiner formaat mag wel gebruikt worden indien de plaatsgesteldheid een normaal formaat niet toelaat.
Voor bestuurders die onze gemeente niet kennen, kan vooral het bord F1a, nogal snel over het hoofd gezien worden.
Ook wil ik voorstellen om het naderen van de bebouwde kom eventueel vooraf reeds aan te kondigen, zeker met de aansluituiting van het fietspad daar ter plaatse zal dit de veiligheid ten goede komen.”
Schepen De Brabandere: “Het klopt dat de afmetingen hier niet correct zijn, het bord zal vervangen worden, die opdracht is ook gegeven. Het werd geplaatst omdat het op dat moment het enige formaat was dat ter beschikking was en het bord op dat moment ook geplaatst moest worden.”
4. Raadslid Chiron Potié
“We zien op sociale media een aantal opmerkingen en we stellen ook zélf vast dat er hinder is door hondenpoep langs de weg. Een mogelijkheid die wij suggereren, is het plaatsen van hondenpoepzuilen. Is het mogelijk om hondenpoepzuilen te plaatsen op strategische plaatsen, met een focus op het netwerk van trage wegen?"
Schepen Arne De Brabandere antwoordt: “We hebben die berichten inderdaad ook zien passeren en stellen vast dat daar wat problemen zijn. Net als jullie hebben we dezelfde reflex gehad en ondertussen al op 13 februari navraag gedaan voor het plaatsen van hondenpoepzuilen en mogelijke subsidies daarvoor. Dus absoluut een goed idee. We verwachten binnenkort meer informatie daarover. Ondertussen hebben we ook een project gezien in Mechelen waarbij de zuilen door de eigen technische dienst werden gemaakt, ook dat zou een optie zijn. Eenmaal we alle nodige info hebben, gaan we dat bekijken.
Ik doe daarbij wel graag naar inwoners die met hun hond of ander huisdier gaan wandelen om steeds de openbare ruimte proper te houden. Als je tijdens het wandelen een blikje cola drinkt, smijt je dat ook niet zomaar op de grond. Dat geldt dus ook voor uitwerpselen van jouw huisdier.”
Raadslid Chiron Potié antwoordt dat hij suggesties van mogelijke straten en plaatsen zal doorsturen waar dergelijke hondenpoepzuilen zouden kunnen geplaatst worden.
5. Raadslid Chiron Potié
“We merken op dat de naam van de community rond sportparticipatie in onze gemeente is gewijzigd. Wat is de reden achter deze naamswijziging, en hoe past deze binnen het bredere beleid rond citymarketing en gemeenschapsvorming?
Trimard is geen herkenbare verwijzing naar Hooglede als gemeente, hoe verhoudt zich dit in citymarketing, enz.?”
Schepen Jan Lokere: “De naamswijziging van de stravaclub naar “Trimard sporters” is er gekomen omdat het project 4 jaar terug oorspronkelijk bij de sportdienst in vrijetijdspunt Trimard is ontstaan. Met deze nieuw naam is er een duidelijke link, zoals bij cultuur met de Trimard avonden.
De naam Trimard komt ook van het feit dat er in het verleden heel wat trimards woonden in ons gemeente en dit waren mensen die graag buiten kwamen. Kortom, een Trimard sporter willen we hedendaags associëren met inwoners uit de gemeente die graag buiten komen om in hun vrije tijd actief aan sport en beweging te doen.
In het verlengde hiervan hierbij ook graag wat reclame voor de Trimard cup op zaterdag 10 mei die door de sportdienst wordt georganiseerd. Dit is een wedstrijd voor inwoners van onze gemeente die lid zijn van de strava club “Trimard sporters” en gaat door op en rond de piste van Onledemolen. Door middel van zes proeven wordt er op zoek gegaan naar de veelzijdigste sporter en sportster van onze gemeente. Iedereen van harte welkom om deel te nemen of te komen supporteren.”
Raadslid Chiron Potié: “Het is zeker OK dat het Vrijetijdspunt in de kijker wordt geplaatst, maar de gemeente werkte 4 jaar aan een identiteit, ik heb het gevoel dat we dit nu in de vuilnisbak gooien en herbeginnen. Jammer dat een sterk merk zomaar wordt weggegooid. Ook waren er heel wat gadgets met “sporters van 8830”, zoals T-shirts vb. Deze zijn dus wellicht ook over.
Wat was in deze het advies van de Vrijetijdsdienst?”
Schepen Jan Lokere: “We hebben dit samen besproken en zijn samen tot dezelfde conclusie gekomen.”
6. Raadslid Julie Misplon
“Op vandaag zijn er reeds 3 deelwagens in onze gemeente en is er nog 1 deelwagen op komst via de vervoerregio. Daarnaast komen er ook 10 nieuwe deelfietsen aan de hoppinpunten van Hooglede en Gits, gefinancierd door de vervoerregio.
We lazen in de collegenotulen dat het contract met de deelwagen van Foxshare stopgezet is. Wat was het advies van de verkeerscommissie?
Het gemeentepersoneel maakte veel gebruik van de deelwagen van Foxshare. Hoe wordt dit opgevangen? De nieuwe deelwagen van de Vervoerregioraad zal kunnen gebruikt worden. Evenwel moeten de kosten eerst voorgeschoten worden en dit wordt dan 3-maandelijks terugbetaald zoals de kilometervergoeding.”
Schepen Arne De Brabandere: “Er zijn op vandaag 2 publieke deelwagens. De kleine bestelwagen op de markt in Hooglede, de Fox, een tweede op de markt in Hooglede, een hybride deelwagen via de vervoersregio. Er komt binnenkort inderdaad een extra deelwagen bij op de markt in Hooglede, die ook van de vervoersregio komt, een elektrische.
Het contract met de Foxshare is opgezegd, het is evenwel een proces dat al ingezet werd op het einde van de vorige legislatuur. De effectieve beslissing werd nu inderdaad genomen.
Dat omwille van de volgende argumenten: het gebruik van de Foxshare beperkte zich vooral tot het gemeentepersoneel, het gebruik van particulieren is heel beperkt (in 2024 werd die slechts een 5 tal keer door een particulier gereserveerd). De kostprijs daarentegen was vrij hoog (op jaarbasis 9.300 euro, gemiddeld per maand ongeveer 781 euro). Zo hoog zelfs dat als we de berekening maken van een alternatief voor het gemeentepersoneel als een kilometervergoeding, dan zitten we daar nog een stuk boven. Want die kilometervergoeding hebben we alvast eens berekend voor het jaar 2024, dat kwam hypothetisch op 7.283 euro, een goeie 2.000 euro minder dan de prijs voor de Foxshare. Maar uiteraard speelt ook het milieuaspect. Met de komst van de nieuwe deelwagens, is er nu een alternatief voor zowel het personeel als particulieren voorhanden. Want de deelwagen kan ook door het gemeentepersoneel gebruikt worden, voor 29 euro per dag of 3,49 euro per uur, per km 29 cent.
We hebben nog navraag gedaan of we de Foxshare zelf konden overkopen, maar ook daar was de kostprijs nog heel hoog (32.495 euro), zeker voor het beperkte gebruik dat er maar was.
Voor specifiek gebruik, zoals “Huis van het kind” of de jeugddienst om materiaal te transporteren, is er nog een alternatief met een kleine bestelwagen bij de technische dienst die ingeschakeld kan worden.
In april verwachten we de tweede wagen van Claus2you, als de Foxshare opgezegd is.
Raadslid Julie Misplon: “Wat was het advies van de verkeerscommissie? Immers op 5 juni 2024 werd in de verkeerscommissie gesteld (na belofte van de toenmalige Burgemeester): “We krijgen in Hooglede 1 elektrische en 1 conventionele deelwagen. Bedoeling is dat deze wagens samen blijven. Daarmee komt onze deelwagen van Foxshare ter bespreking, we zullen deze voor een lange termijn in Gits plaatsen en evalueren of deze gebruikt wordt. Nadien kan deze naar een andere locatie worden verplaatst. (De Geite, Sleihage).”
Het lijkt me in dit licht dan ook belangrijk dat de verkeerscommissie werd geraadpleegd. Vroeger werd immers steeds gezegd dat het advies van de verkeerscommissie belangrijk is.
Het gemeentepersoneel zal dus ook geen alternatief hebben?”
Schepen De Brabandere antwoordt dat het personeel de deelwagen van de vervoerregioraad zal kunnen gebruiken, waarop raadslid Julie Misplon repliceert dat het principe van de Foxshare is dat hoe meer deze wordt gebruikt, hoe minder de kost is. Schepen De Brabandere stelt dat de deelwagen in 2024 slechts 5x door een particulier is gebruikt, dat dit dus de kost niet doet dalen. Hij voegt er ook aan toe dat het belangrijk is dat er wel degelijk een alternatief is voor het personeel.
Raadslid Misplon wijst erop dat er ook de doelstelling vanuit het LEKP is om 2 deelwagens per 1000 inwoners te hebben tegen 2030.
7. Raadslid Julie Misplon
“Het LEKP beoogt 1 boom extra per inwoner vanaf 2021 tegen eind 2030. Ze mikken daarbij op extra bomen en vergroening in de gemeentelijke omgeving. Een actie waar wij ook ten volle achter staan.
We hebben al een mooie inspanning geleverd met reeds 1.282 bomen extra. Welke acties worden genomen voor nog extra bomen?
Wanneer komt het wonderwoudje er?
Wordt de actie waarbij inwoners een gratis toekomstboom kunnen bestellen herhaald?
Wordt de boombon verder gegeven?
Welke extra acties worden er nog genomen?”
Schepen Lies Colpaert: “In grote lijnen is het College het er over eens om de acties die je benoemt en er dus waren, verder te zetten.
Beleidsmatig, geven wij als college samen met de ondersteunende diensten zeker de nodige aandacht om op openbaar domein extra bomen en/of hagen in te zetten.
Burgers en particulieren worden verder gestimuleerd om landschapsplannen te realiseren in samenwerking met het Regionaal Landschap West-Vlaamse Hart.
We merken dat deze aanpak succesvol is. Hopelijk kunnen we met deze aanpak ook onze doelstellingen van de aanplant van bomen, heggen en hagen helpen te bereiken.
Ik wil dan ook van de gelegenheid misschien nog even gebruik maken om een oproep te doen aan de bevolking om als er bomen en/of hagen aangeplant worden, deze ook te registreren op de website van de gemeente.
Op deze website is een bomenteller vervat, maar wij merken dat veel te weinig mensen de weg hier naar toe vinden of zelfs niet eens weten dat deze er is.
Daarom zullen wij ook deze bomenteller extra in de kijker zetten dit voorjaar, zodat hopelijk zoveel mogelijk mensen hun aanplanten registreren.”
Raadslid Julie Misplon repliceert dat zij dus vaststelt dat de plannen voor het wonderwoudje on-hold staan en stelt de vraag of er dus een nieuw BKO komt.
Schepen Lies Colpaert antwoordt hierop dat dat dit nog binnen het College verder moet uitgewerkt worden.
Raadslid Julie Misplon: “Volgens mij zijn de medewerkers geen vragende partij voor een nieuw BKO-gebouw. Ze vroegen isolatie, buitenspeelruimte, nieuw onthaal,…
In de 6 jaar dat ik Schepen was, heb ik nooit gehoord dat de nood er was aan een nieuw gebouw. Er komen veel extra kosten door het BOA-decreet, dus grote investeringen zullen goed overwogen moeten worden.”
Aansluitend op de vraag merkt raadslid Julie Misplon ook nog het volgende op: “Er stond in de notulen van het Schepencollege een kapvergunning voor 2 bomen aan het voetbalplein van Gits. De werkgroep “Boom” kwam hier niet in tussen. Ik stel dus vast dat de onafhankelijke adviesraden genegeerd worden.”
Schepen Lies Colpaert antwoordt dat de 2 bomen weg gingen voor de veiligheid, waarop raadslid Misplon stelt dat er vroeger altijd overleg was rond kapvergunningen, dit ging niet via de politici.
Schepen Frederik Demeyere vult aan dat als de werkgroep “Boom” geen advies geeft, er in het verleden “ook door werd gegaan” met de kapvergunning, ook in 2024 kwam het volgens hem voor dat de werkgroep “Boom” geen advies verleende wanneer dit gevraagd werd n.a.v. een kapvergunning.
Raadslid Misplon repliceert hierop dat er vroeger wel nooit in de notulen stond dat de schepen advies gaf. Ze stelt zich ook de vraag of men overal bomen zal kappen waar hij voor verlichting staat? Ze stelt zich ook de vraag of er alternatieven werden bekeken, zoals het verplaatsen van de verlichting.
8. Raadslid Lieve Bruwier
“Wat is de stand van zaken voor de aanleg van de nieuwe groenzone in de Ieperstraat?
Is er aandacht voor een ecologische/bijvriendelijke aanleg?
Is er steun en/of begeleiding vanuit het West Vlaamse hart?
Is er een mogelijkheid om de lagere scholen te betrekken bij de aanplant van bloembollen, zoals eerder bij de aanleg van de pastorietuin in Gits en de aliums op ’t Hoge?”
Raadslid Lies Colpaert antwoordt als volgt: “Op 17 juli 2024, nadat de aankoop van de gronden volledig afgehandeld was, werd contact genomen met de Provincie West-Vlaanderen om na te gaan welke subsidiemogelijkheden er bestaan voor de aankoop en inrichting van deze parkzone. De aankoop mocht reeds gebeurd zijn op het moment van de subsidieaanvraag.
Op 3 september 2024 antwoordde de Provincie West-Vlaanderen dat wat betreft de aankoop maximaal 50% van de kost gefinancierd kan worden, maar met een maximum van 1,5 €/m².
Ook de aanleg en inrichting kan dan ook gesubsidieerd worden (als “groene prikkel”).
Voor de uitwerking van de inrichting zelf, vroeg men vanuit de Provincie om een schets van de inrichting aan hen over te maken.
De groendienst heeft op vandaag een 3-tal voorstellen uitgewerkt, waarvoor dank. Het staat op de planning van het College om vrij binnenkort hieruit een keuze te maken. Voor wat betreft het verdere uitwerken van de schetsen richting een ontwerp, zal gepolst en eventueel beroep worden gedaan op het West-Vlaamse Hart.
De bedoeling is om deze parkzone onderhoudsvriendelijk te maken met ook zoveel als mogelijk extensief beheer en uiteraard inheemse bomen/struiken. Uiteraard ecologisch en bijvriendelijk.
Tot slot zullen wij op het gepaste moment ook bekijken om de medewerking van derden te betrekken bij de aanplant, kwestie van de ruchtbaarheid en de betrokkenheid rond dit mooie project zo groot mogelijk en zo breed mogelijk gedragen te maken.”
Raadslid Lieve Bruwier vult nog aan dat er een bezorgdheid is dat deze zone geen tweede hondenloopweide wordt, maar dat het wel een zone van rust zou zijn.
Raadslid Bruwier doet ook de suggestie dat het leuk zou zijn om een naam te geven aan deze parkzone.