Gevraagd wordt om het verslag van de vorige zitting goed te keuren.
Beslissing: éénparig goedgekeurd
Gelet op artikel 32 van het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het verslag van de vorige zitting in bijlage;
éénparig
Het verslag van de vorige zitting wordt goedgekeurd.
De gemeenteraad neemt akte van de financiële verdeelsleutel die de jaarlijkse bijdrage van de deelnemende gemeenten aan de Zone Midwest vastlegt. De gemeente gaat akkoord met de exploitatie- en investeringstoelage 2026 die respectievelijk 312.480 & 90.637 euro bedraagt voor de gemeente Hooglede op basis van deze verdeelsleutel.
Beslissing: éénparig goedgekeurd
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen inzonderheid de artikels 40 en 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad en de artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 15 mei 2007 betreffende de Civiele Veiligheid en meer bepaald artikel 68 § 1 dat bepaalt dat de gemeentelijke dotatie wordt ingeschreven in de uitgaven van elke gemeentebegroting;
Gelet op de wet van 15 mei 2007 betreffende de Civiele Veiligheid en meer bepaald artikel 68 § 2 dat bepaalt: ‘de dotaties van de gemeenten van de zone worden jaarlijks vastgelegd door de raad op basis van een akkoord, bereikt tussen de verschillende betrokken gemeenteraden. Het akkoord wordt bereikt ten laatste op 1 november van het jaar voorafgaand aan het jaar waarvoor de dotatie bestemd is. …’
Overwegende dat de gemeente Hooglede conform het Koninklijk Besluit van 2 februari 2009 tot vaststelling van de territoriale afbakening van de hulpverleningszones, wordt ingedeeld in hulpverleningszone 2 West-Vlaanderen (verder Zone Midwest genoemd);
Overwegende dat Zone Midwest in zitting van de zoneraad op 24 juni 2025 een akkoord bereikte m.b.t. de meerjarenbegroting 2026-2031 inclusief de financiële verdeelsleutel die de dotatie voor brandweer en ambulance aan de Zone Midwest bepaalt van elke gemeente;
Overwegende dat Zone Midwest in zitting van het zonecollege op 26 augustus 2025 de pré-begroting besprak;
Overwegende dat de begrotingscommissie van Zone Midwest op 16 september 2025 een positief advies verleende;
Overwegende dat Zone Midwest in zitting van het zonecollege op 26 september 2025 de ontwerpbegroting goedkeurde;
Overwegende dat de financiële verdeelsleutel en de meerjarenbegroting 2026-2031 opnieuw werden bevestigd door de zoneraad in zitting van 26 september 2025;
Overwegende dat een informatievergadering voor de gemeentebesturen plaats vond op donderdag 2 oktober 2025.
Overwegende dat de begroting voor het financieel dienstjaar 2026 werd goedgekeurd door de zoneraad in zitting van 24 oktober 2025;
Overwegende dat de totale exploitatietoelage van de gemeenten voor 2026 voor brandweer € 7.611.414,00 en voor ziekenwagendiensten € 231.723,00 bedraagt;
Overwegende dat de totale investeringstoelage voor 2026 voor brandweer € 1.910.000,00 en ziekenwagendiensten € 200.000,00 bedraagt;
Overwegende dat de totale gemeentelijk gezamenlijke toelage € 9.953.137,00 bedraagt;
De exploitatietoelage voor de gemeente Hooglede wordt vastgesteld op € 312.480 en de investeringstoelage voor de gemeente Hooglede wordt vastgesteld op € 90.637. Deze kredieten worden voor het jaar 2026 in het MJP 2026-2031 ingeschreven;
Op voorstel van de burgemeester;
Burgemeester Kristof Pillaert licht het agendapunt toe:
“De financiële verdeelsleutel ligt al vast van 2015 en is 4,27% voor Hooglede.
In 2025 betaalde Hooglede 400.707 euro.
Voor 2026 – 2031 zijn er volgende afspraken gemaakt:
- ziekenwagendienst: geen vaste verdeelsleutel, maar op basis van de ritten van het jaar er voor
- Loonkost neemt 2,5% jaar toe
- Allerhande investeringen ten belope van 575.000 €.
- voor de ziekenwagendienst is er een investering van 200.000 €per jaar
- Er is een bijkomende beroepsofficier
- Er wordt van de reserves iets meer dan 400.000 € gehaald.
De toelage voor de gemeente Hooglede voor 2026 bedraagt in exploitatie: 312.480 € en in investering: 90.637 €. Dit maakt een totale bijdrage van 403.117 €, in 2031 zal dit 482.714 € zijn.
éénparig
Artikel 1: De gemeenteraad neemt akte van de financiële verdeelsleutel die de jaarlijkse bijdrage van elke gemeente aan de Zone Midwest vastlegt en die door de zoneraad in zitting van 26 september 2025 voor de begroting 2026 werd herbevestigd.
Art. 2: De gemeenteraad gaat akkoord met de exploitatietoelage aan de Zone Midwest voor 2026 die in de onderstaande tabel wordt weergegeven:
|
|
brandweer |
ziekenwagen |
| Ardooie |
€ 278.969,00 |
€ 12.745,00 |
| Dentergem |
€ 217.085,00 |
€ 788,00 |
| Hooglede |
€ 301.960,00 |
€ 10.520,00 |
| Ingelmunster |
€ 306.518,00 |
€ 7.577,00 |
| Izegem |
€ 762.105,00 |
€ 33.275,00 |
| Lichtervelde |
€ 231.844,00 |
€ 10.034,00 |
| Moorslede |
€ 287.452,00 |
€ 8.273,00 |
| Oostrozebeke |
€ 210.431,00 |
€ 3.059,00 |
| Pittem |
€ 220.646,00 |
€ 7.948,00 |
| Roeselare |
€ 2.961.862,00 |
€ 103.395,00 |
| Staden |
€ 314.420,00 |
€ 11.123,00 |
| Tielt |
€ 971.681,00 |
€ 15.479,00 |
| Wingene |
€ 546.441,00 |
€ 7.507,00 |
|
|
€ 7.611.414,00 |
€ 231.723,00 |
Art. 3: De gemeenteraad gaat akkoord met de investeringstoelage aan de Zone Midwest voor 2026 die in de onderstaande tabel wordt weergegeven:
|
|
Brandweer |
Ziekenwagen |
| Ardooie |
€ 75.445,00 |
€ 11.000,00 |
| Dentergem |
€ 53.671,00 |
€ 680,00 |
| Hooglede |
€ 81.557,00 |
€ 9.080,00 |
| Ingelmunster |
€ 81.557,00 |
€ 6.540,00 |
| Izegem |
€ 219.077,00 |
€ 28.720,00 |
| Lichtervelde |
€ 63.030,00 |
€ 8.660,00 |
| Moorslede |
€ 77.164,00 |
€ 7.140,00 |
| Oostrozebeke |
€ 52.143,00 |
€ 2.640,00 |
| Pittem |
€ 59.210,00 |
€ 6.860,00 |
| Roeselare |
€ 654.175,00 |
€ 89.240,00 |
| Staden |
€ 84.995,00 |
€ 9.600,00 |
| Tielt |
€ 260.906,00 |
€ 13.360,00 |
| Wingene |
€ 147.070,00 |
€ 6.480,00 |
|
|
€ 1.910.000,00 |
€ 200.000,00 |
Art. 4: Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de voorzitter van de zoneraad van Zone Midwest, Kwadestraat 159 te 8800 Roeselare én aan de zonesecretaris van Zone Midwest.
Art. 5: Deze beslissing wordt bekendgemaakt in toepassing van artikel 286 en 287 van het decreet over het lokaal bestuur.
Goedkeuring wordt gevraagd van het meerjarenplan van deze kerkfabriek, waarin de gemeente voor 5 % participeert.
Beslissing: éénparig goedgekeurd
Gelet op het meerjarenplan van de kerkfabriek Sint-Henricus 2026-2031 in bijlage;
Gelet op artikel 41, 42 en 43 van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten en latere wijzigingen;
Gelet op artikel 40 en 41 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Schepen Frederik Demeyere licht toe: “De kerk van Sint-Henricus ligt op grondgebied Torhout, maar is gedeelde verantwoordelijkheid van 3 besturen (Torhout, Lichtervelde en Hooglede). Hooglede heeft een aandeel van 5% in de exploitatietoelage. Voor 2025 is dat: 2.720,66 €.
éénparig
Artikel 1: Het meerjarenplan 2026-2031 van de kerkfabriek Sint-Henricus wordt goedgekeurd.
Art. 2: Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan het Stadsbestuur van Torhout.
Gevraagd wordt om het retributiereglement op werken aan nutsvoorzieningen elektriciteit en gas op gemeentelijk openbaar domein goed te keuren.
Beslissing: éénparig goedgekeurd
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het feit dat de gemeente en de burgers voortdurend geconfronteerd worden met de plaatsing van en/of onderhoud aan verschillende nutsvoorzieningen op gemeentelijk grondgebied;
Gelet op het feit dat deze nutsvoorzieningen werkzaamheden vergen langs de gemeentelijke wegen en aldus een impact hebben op het openbaar domein;
Gelet op de goedkeuring door de gemeente van de Code voor Infrastructuur- en Nutswerken langs gemeentewegen die tot doel heeft een snelle en vlotte uitvoering van de werken te bevorderen, teneinde de hinder en de duur van de werken tot een minimum te herleiden;
Gelet op het feit dat deze Code werd opgemaakt door een overlegplatform bestaande uit een delegatie van nutsbedrijven en een delegatie van de gemeenten;
Gelet op het feit dat er op het vlak van het onderhoud en de herstellingen ook geregeld dringende werken moeten worden uitgevoerd die verband houden met de continuïteit van de dienstverlening en dat er daarnaast een aantal werken zijn zoals aansluitingswerken, herstellingen en andere kleine onderhoudswerken die omzeggens constant een impact hebben op het openbaar domein;
Gelet op de actualisatie van de code naar aanleiding van meer aandacht voor minder hinder, meer oog voor het totaal concept en het gebruik van nieuwe e-instrumenten GIPOD, KLIP...;
éénparig
Artikel 1: Algemeen
Er wordt aan de eigenaar van elke nutsvoorziening een retributie aangerekend op de gemeentelijke dienstverlening en het gebruik van het gemeentelijk openbaar domein naar aanleiding van werken aan permanente nutsvoorzieningen op het gemeentelijk openbaar domein, in uitvoering en met toepassing van de Code voor Infrastructuur- en Nutswerken langs gemeentewegen.
Permanente nutsvoorzieningen omvatten:
De retributie is niet verschuldigd indien de werken worden uitgevoerd samen met of onmiddellijk voorafgaand aan wegen- of rioleringswerken uitgevoerd door de stad/gemeente of indien het werken zijn die uitgevoerd worden op verzoek van de gemeente.
Deze retributie sluit elke andere heffing, semi-heffing, of waarborgstelling in het kader van werken aan permanente nutsvoorzieningen door de gemeente uit zowel in hoofde van de distributienetbeheerder als van haar werkmaatschappij en ongeacht of voorgenoemden deze werken uitvoeren in eigen naam, dan wel laten uitvoeren door derden in naam en voor rekening van de distributienetbeheerder of de werkmaatschappij.
Onderhavig retributiereglement gaat in vanaf 1 januari 2026 voor een termijn eindigend op 31 december 2028.
Art. 2: Retributie naar aanleiding van sleufwerken
De retributie naar aanleiding van sleufwerken is verschuldigd per dag en per meter openliggende sleuflengte voor alle sleufwerken. Zij bedraagt per meter sleuflengte voor werken in rijwegen 10,24 euro, voor werken in voetpaden 7,88 euro en voor werken in aardewegen 4,73 euro.
Op deze basisbedragen wordt een indexatie toegepast, naar analogie met de door de VNR goedgekeurde niet-periodieke tarieven, zoals jaarlijks gepubliceerd in augustus.
Indexatie gebeurt aan het begin van een nieuwe cyclus van 3 jaar.
Een begonnen dag geldt voor een volledige dag.
Art. 3: Retributie voor dringende werken, aansluitingswerken, herstellingen, kleine onderhoudswerken en ter compensatie van diverse heffingen en belastingen
Voor de hinder veroorzaakt door de dringende werken, aansluitingswerken, herstellingen en kleine onderhoudswerken met een sleufoppervlakte van maximum 3m², wordt per kalenderjaar een retributie geheven van 1,00 euro per op het grondgebied van de stad/gemeente aanwezig aansluitingspunt.
Ter compensatie van diverse heffingen en belastingen in hoofde van zowel de distributienetbeheerder als zijn werkmaatschappij wordt een retributie voorzien van 0,5 euro per aanwezig aansluitingspunt op het grondgebied van de gemeente.
Op deze basisbedragen wordt een indexatie toegepast, naar analogie met de door de VNR goedgekeurde niet-periodieke tarieven, zoals jaarlijks gepubliceerd in augustus.
Deze retributies zijn verschuldigd vóór het einde van ieder jaar. In dit kader doet iedere nutsmaatschappij vóór 15 december van ieder jaar opgave van het aantal aansluitingspunten op het grondgebied van de gemeente.
Art. 4: Inning
De retributie dient te worden betaald binnen de 30 kalenderdagen na toezending van de facturen.
Art. 5: Definitief karakter
Dit retributiereglement wordt toegezonden aan de toezichthoudende overheid.
Het retributiereglement wordt overeenkomstig artikel 286 van het Decreet Lokaal Bestuur afgekondigd en bekendgemaakt.
De gemeenteraad verleent de principiële toestemming aan de PZ RIHO voor de plaatsing en het gebruik van vaste (ANPR) camera’s door politie op volgende niet-besloten plaatsen
Beslissing: goedgekeurd met 14 ja-stemmen (fractie Groep 21, fractie Team Burgemeester en fractie Vlaams Belang) en 7 onthoudingen (fractie Allen 8830)
Gelet op Artikel 25/4, §1,1° Wet op het politieambt: Een politiedienst kan camera's plaatsen en gebruiken overeenkomstig artikel 25/3, of op zichtbare wijze gebruik maken van camera's geplaatst door derden zoals bedoeld in artikel 25/1, § 2, op het grondgebied dat onder zijn bevoegdheid valt, na voorafgaande principiële toestemming van de gemeenteraad, wanneer het gaat om een politiezone;
Gelet op de aanvraag van de korpschef van de politiezone RIHO tot het verkrijgen van een principiële toestemming voor het plaatsen en het gebruiken van vaste (ANPR) camera’s door politie op niet-besloten plaatsen op het grondgebied van de gemeente Hooglede;
Overwegende dat de korpschef van de Politiezone RIHO toestemming vraagt voor de plaatsing en het gebruik van vaste ANPR camera’s op volgende niet- besloten plaatsen
Overwegende dat de politiezone deze camera's en opnames ervan wil gebruiken in uitvoering van de opdrachten van bestuurlijke en gerechtelijke politie , zoals bepaald in de Wet op het Politieambt en mits de beperkingen die de Wet op het Politieambt oplegt. Daarnaast worden ze specifiek ingezet voor het opsporen van overtredingen van verkeersbord C23, overeenkomstig het protocol voorzien in art 62 van de wegcode.
Overwegende dat moderne technologie zoals camera's een hulpmiddel zijn voor de politiediensten om enerzijds niet-limitatief criminaliteitsvormen, openbare overlast en verstoring van de openbare orde te voorkomen en anderzijds de opsporing en afhandeling te optimaliseren. Deze kunnen een meerwaarde bieden indien ze deel uitmaken van een breder pakket aan maatregelen. Het totaal van maatregelen zit vervat in het zonaal veiligheidsplan. Daarnaast dient er een evenwicht te zijn tussen het cameratoezicht en het respect voor de persoonlijke levenssfeer en dit conform de vereisten binnen de Algemene Verordening Gegevensbescherming;
Overwegende dat de ANPR opstelling wordt gefinancierd door de PZ RIHO;
Gelet op het gunstig advies vanuit de verkeerscommissie in de zitting van 3 november 2025;
Burgemeester Kristof Pillaert verstrekt de toelichting bij dit agendapunt.
Wat nu voorligt is de principiële toestemming om ANPR camera’s te plaatsen op grondgebied van de gemeente Hooglede. Dit zal daarna ook behandeld worden op de politieraad van 4 december.
Het principe van de vrachtwagensluis werd unaniem goedgekeurd op de verkeerscommissie.
Het is de handhaving van een bestaande wetgeving, nu al bestaat er een tonnagebeperking.
De camera’s komen ter hoogte van:
- Ieperstraat: ongeveer ter hoogte van burelen Bernard Coghe
- Hogestraat: rond punt nieuw recyclagepark langs de kant centrum
- Bruggestraat: iets voor de Molenstraat komende van Gits
- Roeselarestraat: over de Meiboomstraat komende van Roeselare.
Het principe is: de camera’s meten op hoogte van het voertuig en de tijd tussen de ene camera en de andere.
De opgelegde boete is geen GAS-boete, de opbrengst gaat dus naar de staatskas. Het is ons te doen om de verkeersveiligheid.
Is dit systeem sluitend? Neen.
Er is vb. teveel tijd tussen 2 camera’s als er file is, vrachtwagens kunnen soms alternatieve wegen nemen om de camera te vermijden, maar ze gaan dan toch niet door het centrum.
Het is niet de bedoeling om chauffeurs nodeloos op kosten te jagen, er is steeds de mogelijkheid om de vergissing recht te zetten, er is de mogelijkheid om verweer in te dienen bij het parket.
De betaling van het camera-systeem zal gebeuren door de politiezone Riho wat de installatie betreft, de gemeente staat in voor de kost van de communicatie via datakaartjes.
Deze camera’s kunnen ook ingezet worden als cameraschild voor de politiezone. Dit is enkel voor ernstige misdrijven, zoals vb. een vluchtmisdrijf.
Conclusie: we krijgen hier gratis een handhavingssysteem dat 24 uur op 24 werkt en 7 dagen op 7. Aan de reglementering verandert er niets. Dit camerasysteem zal een ontradend effect hebben waarmee we zeker de flow aan vrachtwagens door het centrum gaan verminderen. Ik zou dus niet weten wie hier iets op tegen heeft.
Raadslid Dimitri Carpentier komt vervolgens tussen:
Tijdens de verkeerscommissie werden door de leden 4 grote kanttekeningen gemaakt over de vrachtwagensluis.
De eerste kanttekening gaat over het juridische. Heel veel boetes zullen namelijk onterecht gegeven worden. Zoals jullie weten gaat de 5ton-zone van de Bruggesteenweg tot de ring, tot de Diksmuidsesteenweg, tot de Staatsbaan in Kortemark. De ANPR camera’s komen nu echter enkel in de bebouwde kom van Hooglede. Dit betekent dus dat er heel veel onterechte boetes zullen uitgedeeld worden. Iemand die bijvoorbeeld van de ring van Roeselare naar het recyclagepark rijdt met een vrachtwagen, of van de Bruggesteenweg naar de Ieperstraat in Sleihage zal onterecht beboet worden. Je kan ook op een witte lijst komen, waardoor je altijd door kan, of je kan bezwaar indienen met de nodige bewijzen. Veel onnodige discussies zullen dus ontstaan. Ook in de ondernemersraad is hier met geen woord over gesproken, maar het zal net vooral voor de ondernemers een impact hebben.
Het niet in acht nemen van de tonnagebeperking behoort tot een overtreding van de derde graad. De boete hiervoor bedraagt bij onmiddellijke inning €174, maar kan bij betwisting via de rechtbank oplopen tot €4.000. Het lijkt me dan ook dat heel veel bestuurders de correcte regelgeving niet kennen of niet willen betwisten en dus heel veel geld onterecht zal geïnd worden.
Tot vorig jaar was er zelfs negatief advies vanuit de politie. De vrachtwagensluis is ook niet besproken met de buurgemeentes of vervoerregioraad, wij hadden dit nochtans al gevraagd, want de tonnagezone gaat immers over de grenzen heen.
Punt twee uit de verkeerscommissie. Zoals jullie weten geldt de tonnagebeperking met een uitzondering voor landbouwverkeer. Iemand van De Geite die naar de REO-veiling wil mag dus door. Echter zij zullen ook een boete krijgen als ze met een hoge vracht rijden. Terug hier ook, ze kunnen op de witte lijst komen of bezwaar indienen. Maar terug, dit zal voor veel onduidelijkheid zorgen en onbegrip. Boetes zullen dus onterecht geïnd worden.
Punt drie: nog een straffe kanttekening. Wat blijkt, de vrachtwagensluizen komen enkel in Hooglede centrum, Gits of de andere dorpskernen zoals De Geite worden niet meegenomen. Waarom komt het niet aan de grenzen van de zone of vb. aan het land van belofte in Gits i.p.v. pas in Hooglede? Nu zitten Gits of De Geite niet mee in de gecontroleerde zone, terwijl dit wel kan en daar ook veel vrachtwagens passeren. Is dit op basis van objectieve data of enkel van vrachtwagens die gezien worden door het raam? Want ik nodig jullie uit om eens de vrachtwagens te tellen in vb. Gits, je kan het ook terugvinden via het archief van het telraam dat dit aantal hoog ligt. Ik ging de cijfers van telraam projecteren, maar deze zijn nu plots bewust of onbewust niet meer actief op de website. Het zal ook voor meer sluipverkeer zorgen door Gits, want daar staan immers geen camera’s. Gits wordt dus de dupe van het systeem in Hooglede. In Gits wordt niets gedaan, enkel in Hooglede. Net zoals het recyclagepark van Gits al zal verdwijnen, de bibliotheek in Gits niet meer open is op zaterdag, is dit nog eens Gits die de dupe wordt van jullie keuzes.
Punt 4: tijdens de verkeerscommissie werd gezegd dat de ANPR-camera’s in de toekomst eventueel ook andere inbreuken kunnen vaststellen. In de krant lazen we gisteren plots dat dit geen toekomstmuziek is, maar effectief zal gebeuren. Door de Burgemeester werd dit tijdens de gemeenteraad van april nochtans letterlijk gezegd. Ik citeer uit het verslag van de gemeenteraad op de vraag of er andere dingen met de camera’s gecontroleerd worden: ‘de ANPR camera controleert enkel de hoogte van de vrachtwagen en wordt daarnaast niet gebruikt.’ Er werd dus steeds gezegd dat de vrachtwagensluis enkel ging gebruikt worden voor het tonnageverbod, niet voor andere zaken. Wat gezegd werd tijdens de gemeenteraad, klopt voor de zoveelste keer niet. De camera’s kunnen extra controles doen. Dit kan gaan over criminele feiten, maar ook over bvb controle van verzekeringen, keuringen, trajectcontroles,...
Wij zijn absoluut voorstander van het weren van zwaar verkeer in onze dorpskernen. Maar vanwege deze 4 grote kanttekeningen, kunnen wij niet anders dan ons onthouden op dit agendapunt.
We vragen ons ook af, wat zal er nu gebeuren met de 200.000 euro investeringsbudget van de gemeente? Hoeveel gaat de politie investeren? En wat is de jaarlijkse onderhoudskost voor de gemeente?
Ik verwijs ook nog eens naar de Vlaamse toezichtscommissie waar er heel wat waarschuwingen staan over ANPR-camera’s en de privacy. Zo lezen we: ‘Voordat ANPR-camera’s geplaatst worden, moet er bepaald worden voor welk doeleinde de camera’s gebruikt zullen worden. Dit doeleinde moet voldoende specifiek zijn’. We lezen echter in de gemeenteraadsbeslissing dat de lijst waarvoor deze camera’s zullen gebruikt worden niet-limitatief is. Alles kan dus gecontroleerd worden met deze camera’s. Ook moeten deze camera’s voorafgaan aan een grondig politiek debat. En ook de inwoners moeten duidelijk betrokken worden, zeker waar de camera’s zullen staan. Is dit al gebeurd? Ons lijkt het dat de checklist van de Vlaamse toezichtscommissie niet nageleefd is.
Burgemeester Kristof Pillaert antwoordt: “Vooreerst moet ik stellen dat de politie dit niet negatief beoordeelde. Jullie gaan ervan uit dat er veel onterechte boetes zullen zijn, maar ook internationale chauffeurs worden geacht de regelgeving te kennen.
De vervoerregioraad gaat vooral over openbaar vervoer, ik zie niet direct in waarom dit camerasysteem dus een item voor die vergadering zou kunnen zijn.
Het probleem is het grootst in Hooglede, maar jullie beweerden dat er geen probleem was.
Met deze camera’s kunnen geen andere inbreuken worden vastgesteld.
De installatiekost, ten laste van de politiezone RIHO, bedraagt 170.000 €, de kosten voor de gemeente (kost communicatie) zal ik moeten nagaan.
Wat de participatie betreft: dit item kwam ook op de participatiemarkten aan bod.
Schepen Arne De Brabandere vult nog aan dat er wel bespreking was in de ondernemingsraad, meer bepaald n.a.v. de voorstelling van het meerjarenplan, raadslid Sap repliceert hierop dat de impact van die camera’s niet voldoende gekend was.
Raadslid Julie Misplon: “Het ging niet om 1 of 2 controles, er was door de politie wel degelijk een maandelijkse controle en toen was er wel nog een negatief advies van de politie.
Ik ben van mening dat je zeker ook die inwoners moet informeren waarvan de camera’s voor hun deur staan.
Verder vraag ik zeker ook aandacht voor de VTC-vragenlijst.
Graag had ik ook nog geweten welke de jaarlijkse onderhoudskost zal zijn.”
De Burgemeester antwoordt dat hij de jaarlijkse onderhoudskost zal navragen.
Raadslid Alexander Vandemaele: “De trajectcontroles staan ter discussie. Er werd gemeld dat hieraan veel kosten verbonden zijn. Mijn vraag is dan ook of de gemeente moet tussenkomen in de kosten van vb. het parket?”
De Burgemeester antwoordt dat de gemeente enkel in de datakosten moeten tussenkomen, niet in andere kosten.
De Burgemeester vult nog aan: “De 200.000 € investering voor de vrachtwagensluis die in het gemeentelijk budget was ingeschreven zal komen te vervallen, vermits de politiezone RIHO de investering zal betalen. Zoals je kan merken in de verslagen van het Schepencollege, zal deze 200.000 € worden aangewend voor andere investeringen. Zo hebben we vb. recent een nieuwe vaatwas voor de school aangekocht.
Ik heb ook geen probleem om de bewoners in te lichten voor wiens deur een camera staat.
We krijgen een gratis handhavingssysteem, de flow van vrachtwagens in Hooglede zal dalen en het is veel effectiever dan een charter te tekenen. Wie kan hier dus tegen zijn?”
Raadslid Sap stelt dat er dus volgens de meerderheid geen problemen zijn met vrachtwagens in Gits en De Geite. De Burgemeester antwoordt dat er ook daar problemen zijn, zoals overal.
Raadslid Sap repliceert dat de problemen dus niet groot genoeg zijn om een vrachtwagensluis te zetten. De Burgemeester antwoordt dat dit inderdaad zo is.
met 14 ja-stemmen (fractie Groep 21, fractie Team Burgemeester en fractie Vlaams Belang) en 7 onthoudingen (fractie Allen 8830)
Artikel 1: De gemeenteraad verleent de principiële toestemming aan de PZ RIHO voor de plaatsing en het gebruik van vaste (ANPR) camera’s door politie op volgende niet-besloten plaatsen
Art. 2: Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de politiezone RIHO.
Goedkeuring wordt verleend aan de ondertekening van de toetredingsovereenkomst voor de opstart van de digitale aangifte van overlijden via het eLys-platform.
Beslissing: éénparig goedgekeurd
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald de artikelen 279 tot en met 283;
Gelet op het Decreet over het platform voor overlijdensadministratie van 14 juli 2025;
Gelet op het artikel 5, §1, 5° van het decreet van 2 december 2022 houdende machtiging tot oprichting van het privaatrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigd agentschap Vlaams Datanutsbedrijf in de vorm van een naamloze vennootschap;
Gelet op artikel 26 van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (hierna: AVG), voor het ter beschikkingstelling van de deeltoepassingen;
Overwegende dat de Vlaamse Regering op 14 juli 2025 het decreet over het platform voor overlijdensadministratie heeft goedgekeurd, in het kader van de optimalisering van de overlijdensadministratie. Het overlijden van een persoon zet in Vlaanderen een uitgebreid administratief proces in gang waarbij de aangifte van overlijden moet gebeuren en de uitwisseling van bepaalde informatie noodzakelijk is voor de betrokken partijen (waaronder gemeenten, uitvaartondernemers en artsen) om aan hun wettelijke verplichtingen en taken rond overlijdensadministratie te kunnen voldoen. De ontwikkeling van een digitaal platform voor overlijdensadministratie vormt de logische volgende stap van de Vlaamse overheid in de evolutie naar efficiënte en veilige gegevensdeling die leidt tot administratieve vereenvoudiging. Het platform heeft tot doel om administratieve processen en procedures in verband met het overlijden van een persoon en de daar bijhorende overlijdensadministratie te digitaliseren en de daarmee verbonden gegevens uit te wisselen en te ontsluiten tussen de verschillende betrokken actoren als het overlijden plaatsvindt in Vlaanderen. Op die manier wil het platform ook de nabestaanden van een overledene ontzorgen;
Overwegende dat het Vlaams Datanutsbedrijf met merknaam Athumi een privaatrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigd agentschap van de Vlaamse overheid is met onder meer de taak om platformen te ontwikkelen en beheren en diensten te verlenen die zorg dragen voor de veilige en gewaarborgde afhandeling van de transacties tussen de betrokken burgers, overheidsinstanties of aanvragers, dit overeenkomstig artikel 5, §1, 5° van het decreet van 2 december 2022 houdende machtiging tot oprichting van het privaatrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigd agentschap Vlaams Datanutsbedrijf in de vorm van een naamloze vennootschap;
Overwegende dat het in dat kader is dat het Vlaams Datanutsbedrijf een platform voor overlijdensadministratie (hierna:eLys) aanbiedt als uitrol van het decreet van 14 juli 2025 over het platform voor overlijdensadministratie;
Overwegende dat wanneer een gemeente zich aansluit op eLys deze gemeente, samen met het Vlaams Datanutsbedrijf, optreedt als Gezamenlijke Verwerkingsverantwoordelijke in de zin van artikel 26 van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (hierna: AVG), voor het ter beschikkingstelling van de deeltoepassingen, vermeld in artikel 11 tot en met 14 en 27 tot en met 29 decreet van 14 juli 2025 over het platform voor overlijdensadministratie (hierna: eLys-decreet). De nodige afspraken, onder meer met betrekking tot hun respectieve verantwoordelijkheid voor de nakoming van de verplichtingen uit hoofde van de AVG, met name met betrekking tot de uitoefening van de rechten van de Betrokkene en de transparantieverplichting, worden geformaliseerd in afdeling 2 van de voorliggende toetredingsovereenkomst (hierna: de Overeenkomst);
Overwegende dat de gemeente toetreedt als Verwerkingsverantwoordelijke door de Overeenkomst in bijlage in te vullen en de Overeenkomst te ondertekenen. Door het ondertekenen van de Overeenkomst sluit de gemeente zich aan bij de beraadslaging en verklaart zich akkoord met de modaliteiten die hierin zijn opgenomen;
Overwegende dat de Partijen in overeenstemming met artikel 26 van de AVG, hun afspraken met betrekking tot de uitvoering en organisatie van deze Verwerking van Persoonsgegevens dienen te formaliseren in deze Overeenkomst voor de Verwerking van Persoonsgegevens;
Overwegende dat advies werd gevraagd aan de Data Protection Officer (DPO) van Hooglede, die positief adviseerde, op voorwaarde dat onderstaande aandachtspunten worden meegenomen:
Uit de beraadslaging vloeit voor dat:
éénparig
Artikel 1: Goedkeuring wordt verleend aan de ondertekening van de toetredingsovereenkomst voor de opstart van de digitale aangifte van overlijden via het eLys-platform.
Art. 2: De ondertekende overeenkomst zal voor 1 december 2025 worden bezorgd via het berichtencentrum in het Loket voor Lokale Besturen aan de Vlaamse overheid.
Er wordt gevraagd goedkeuring te verlenen aan de aanpassing van de erkenning van de Intergemeentelijke Onroerend Erfgoeddienst naar de naam IOED Midwest en om de begroting en het beleidsplan van de IOED goed te keuren.
Beslissing: éénparig goedgekeurd
Overwegende dat eind 2017 DVV Midwest werd opgericht. In 2021 werd de werking van de intergemeentelijke onroerenderfgoeddienst (IOED) RADAR hierin geïntegreerd. De IOED ondersteunt de deelnemende gemeenten bij het ontwikkelen en uitvoeren van hun beleid rond archeologisch, bouwkundig en landschappelijk erfgoed;
Overwegende dat bij de administratieve voorbereiding van de nieuwe beleidsperiode DVV Midwest in het voorjaar 2025 aan de vijftien Midwest-gemeenten heeft gevraagd of zij wensten deel te nemen aan het intergemeentelijk samenwerkingsverband voor de IOED voor de periode 2027-2032. De volgende gemeenten hebben zich akkoord verklaard om deel te nemen aan dit samenwerkingsverband: Hooglede, Ingelmunster, Lichtervelde, Moorslede, Pittem, Roeselare, Staden, Tielt en Wingene. De werking zal verdergaan onder de naam IOED Midwest;
Gelet dat bij een wijziging van de samenstelling van een erkende IOED (als een gemeente uitstapt en/of toetreedt) en bij een administratieve wijziging (als de naam van de IOED verandert) een aanvraag tot aanpassing van de erkenning bij het agentschap Onroerend Erfgoed dient ingediend te worden;
Gelet dat de erkenning als IOED noodzakelijk is om via een samenwerkingsovereenkomst met het agentschap Onroerend Erfgoed Vlaamse subsidies voor de periode 2027-2032 te kunnen ontvangen;
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013;
Gelet op het Onroerenderfgoedbesluit van 16 mei 2014;
Overwegende dat om de werking van de IOED vanaf 2027 te kunnen verderzetten voor het gewijzigde werkingsgebied en om subsidies te kunnen aanvragen voor de periode 2027-2032, de nodige documenten moeten ingediend worden bij de Vlaamse overheid tegen uiterlijk 15 januari 2026. Het belangrijkste document hierbij is een onroerend- erfgoedbeleidsplan, waarin wordt aangegeven hoe de IOED de deelnemende lokale besturen zal ondersteunen bij het vormgeven en uitvoeren van het lokale en regionale onroerend-erfgoedbeleid. Daarnaast moeten een aanvraagformulier tot aanpassing van de erkenning en subsidie als IOED en een meerjarenbegroting voor de periode 2027-2032 worden ingediend;
Overwegende dat bij de aanvraag ook een kopie moet ingediend worden van het ondertekend verslag van de gemeenteraad of van de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van elk van de aangesloten gemeenten. In dit verslag geeft het betrokken bestuursorgaan de goedkeuring aan de erkennings- en subsidieaanvraag en aan het onroerend erfgoedbeleidsplan voor de periode 2027-2032;
Overwegende dat de financiering van de IOED als volgt is:
Overwegende dat in bijlage de begroting en het beleidsplan va de IOED zijn opgenomen;
Schepen Frederik Demeyere licht het agendapunt toe.
“De financiering van IOED verloopt als volgt: Vlaanderen geeft 120.000 euro, de aangesloten gemeenten moeten ook 120.000 aanbrengen. Dit komt neer op 0,66 euro per inwoner voor de aangesloten regio, voor Hooglede betekent dit 6.835 euro per werkjaar.
In het beleidsplan staan de doelstellingen omschreven:
- regionaal aanspreekpunt voor advies en expertise inzake onroerend erfgoed
- opbouw van een actuele invenstaris onroerend erfgoed voor de regio
- ondersteunen visievorming onroerend erfgoed bij de lokale besturen
- onroerend erfgoed in regio zichtbaar maken en het draagvlak vergroten
- performante werking als IOED
éénparig
Artikel 1: Goedkeuring wordt verleend aan de aanvraag tot aanpassing van de erkenning van de IOED: vanaf 2027 gaat ze verder onder de naam IOED Midwest, voor de volgende gemeenten: Hooglede, Ingelmunster, Lichtervelde, Moorslede, Pittem, Roeselare, Staden, Tielt en Wingene.
Art. 2: Goedkeuring wordt verleend aan het onroerend-erfgoed-beleidsplan 2037-2032 en de meerjarenbegroting 2027-2032 die ingediend zullen worden in het kader van de aanvraag tot subsidie als IOED.
Art. 3: Afschrift van dit besluit wordt gestuurd aan DVV Midwest via dvv-midwest@midwest.be voor 26 november 2025.
De gemeenteraad neemt akte van oprichting van de kostendelende vereniging “intergemeentelijke samenwerking Midwest”.
De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst goed.
Beslissing: éénparig goedgekeurd
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op de statuten van DVV Midwest dd. 22 december 2017, zoals gewijzigd dd. 18 december 2018;
Overwegende dat in 2018 bij de opstart van de werking van DVV Midwest onder begeleiding van kantoor Vandelanotte een prefilling werd opgemaakt om een ruling met de BTW commissie aan te vragen.
Bij de opmaak van het aanvraagdossier voor de ruling, heeft Vandelanotte gemotiveerd dat de werking van DVV Midwest onder verschillende uitzonderingsgronden valt zoals opgenomen in de BTW circulaire waardoor DVV Midwest vrijgesteld zou zijn van BTW.
Deze ruling werd uiteindelijk nooit formeel beoordeeld door de BTW commissie omdat men geen uitspraak kon doen over het voorafgaandelijk karakter. Sindsdien heeft DVV Midwest steeds gewerkt volgens de afgesproken principes in de prefilling. Dit betekent dat een transparante boekhouding wordt gevoerd (aanvullend volgens BBC), dat voor intergemeentelijk personeel een duidelijk overzicht wordt bijgehouden van de verschillende kosten die volgens een afgesproken verdeelsleutel verdeeld worden onder de deelnemende besturen;
Overwegende dat de besturen in het najaar 2024 de beslissing hebben genomen om de NIP (nood- en interventieplanning) werking in te kantelen van Politiezone RIHO naar DVV Midwest. Naast Midwest-gemeenten maken ook niet-Midwest-gemeenten gebruik van deze dienstverlening (wat momenteel ook zo behouden zou blijven). Gelet op dit nieuw gegeven, keurde de raad van bestuur goed om advies in te winnen van Joost De Bauw, BTW expert.
Om te voldoen aan de voorwaarden van het Wetboek BTW dient DVV Midwest, op basis van het advies van Joost De Bauw, een nieuwe zelfstandige groepering op te richten met bijhorende administratieve formaliteiten. In uitvoering hiervan is een samenwerkingsovereenkomst opgemaakt om een kostendelende vereniging ‘intergemeentelijk samenwerking Midwest’ op te richten die ter goedkeuring wordt voorgelegd;
Gelet op het voorstel van samenwerkingsovereenkomst voor de kostendelende vereniging intergemeentelijke samenwerking Midwest;
Schepen Tomas De Meyer verwijst voor de toelichting bij dit agendapunt naar de behandeling in de OCMW-raad.
Voor de gemeente maken de volgende diensten deel uit van de dienstverlenende vereniging Mid-West: archiefteam en noodplanning.
éénparig
Artikel 1: De gemeenteraad neemt akte van oprichting van de kostendelende vereniging “intergemeentelijke samenwerking Midwest”.
Art. 2: De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst goed.
Art. 3: Een afschrift van deze beslissing wordt bezorgd op dvv-midwest@midwest.be
De gemeenteraad besluit de bijdragevoet voor de tweede pensioenpijler van het contractueel personeel met ingang van 1 januari 2025 te verhogen van 2,5% tot 3,0% van het aan RSZ onderworpen brutoloon.
Beslissing: éénparig goedgekeurd
Gelet op de wet van 28 april 2003 betreffende de aanvullende pensioenen en het belastingstelsel van die pensioenen en van sommige aanvullende voordelen inzake sociale zekerheid en haar uitvoeringsbesluiten;
Gelet op de sleuteldocumenten van OFP Prolocus, zijnde de statuten, de beheerovereenkomst, het financieringsplan (algemeen luik en specifiek luik VVSG), de Verklaring inzake Beleggingsbeginselen (algemeen luik en specifiek luik VVSG), het Kaderreglement en het bijzonder pensioenreglement, de toetredingsakte;
Overwegende dat gemeente Hooglede de pensioenkloof tussen haar statutair en contractueel personeel wil verkleinen; dat bijgevolg wordt voorzien in een tweede pensioenpijler voor haar contractueel personeel;
Overwegende dat het bestuur sinds 1 januari 2022 aangesloten is bij OFP Prolocus met een Defined Contribution of vaste bijdragenformule;
Overwegende dat de bijdragevoet werd vastgesteld op 2,5% van het aan RSZ onderworpen brutoloon;
Overwegende dat het sectoraal akkoord van 2020 een minimaal bijdragepercentage oplegde van 2,5%, maar dat, om niet in aanmerking te komen voor een malus op de responsabiliseringsbijdrage en potentieel te kunnen genieten van een korting op de responsabiliseringsbijdrage een bijdragepercentage van minstens 3,0% vereist is;
Overwegende dat de meeste lokale besturen in Vlaanderen intussen een bijdragepercentage van minstens 3,0% hanteren;
Overwegende dat de op basis van het financieringsplan verschuldigde bijdragen worden ingehouden door de RSZ en daarna worden doorgestort aan OFP Prolocus; dat uitzonderlijk de verschuldigde bijdragen ten gevolge van een retroactieve verhoging van het bijdragepercentage manueel worden gefactureerd;
Overwegende dat in de lopende overeenkomst met OFP Prolocus werd bepaald dat het bestuur als bijkomende veiligheid met ingang van 1 januari 2022, de eerste vijf jaar, bovenop de middelen nodig voor de pensioentoezegging, voorziet in een extra prefinanciering van 5% op de bijdragen om zo de kans op het betalen van bijkomende bijdragen te verkleinen; dat deze prefinanciering ter beschikking blijft van het bestuur ter financiering van latere bijdragen;
Overwegende dat de gemeente een MIPS-Groep (Multi-Inrichter Pensioenstelsel) vormt met het OCMW en beide inrichters van het pensioenplan eenzelfde verhoging moeten doorvoeren om de MIPS-groep te behouden;
Gelet op het verslag en protocol van de onderhandelingen van het Bijzonder Onderhandelingscomité in zitting van 6 november 2025;
Schepen Tomas De Meyer verwijst naar de eerdere toelichting in de OCMW-raad. Ook voor de personeelsleden van de gemeente gebeurt er met ingang van 1 januari 2025 een verhoging van de 2e pensioenpijler van 2,5 naar 3 %.
éénparig
Enig artikel: De gemeenteraad besluit de bijdragevoet voor de tweede pensioenpijler van het contractueel personeel met ingang van 1 januari 2025 te verhogen van 2,5% tot 3,0% van het aan RSZ onderworpen brutoloon.
Het mandaat wordt gevraagd voor goedkeuring van volgende agendapunten:
Beslissing: éénparig goedgekeurd
Gelet op het feit dat de Gemeente aangesloten is bij de Intercommunale WVI;
Gelet op de bepalingen van het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op de uitnodiging met agenda dd. 22 oktober 2025 van de dv WVI tot de Buitengewone Algemene Vergadering dd. 10 december 2025, zoals in bijlage bij deze beslissing gevoegd;
Gehoord het College van Burgemeester en Schepenen in zijn verslag;
éénparig
Artikel 1: Goedkeuring wordt verleend aan de punten vermeld op de agenda, waarover een beslissing moet genomen worden.
Art. 2: De in zitting van 16 januari 2025 aangeduide vertegenwoordigers van de gemeente, Lies Vercruysse, effectieve vertegenwoordiger en Pieter Declercq, plaatsvervanger, worden opgedragen hun stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in dit raadsbesluit en als dusdanig de punten op de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering dd. 10 december 2025 van de dv WVI goed te keuren.
Art. 3: Het College van Burgemeester en Schepenen te belasten met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de dv WVI.
Het mandaat wordt gevraagd voor goedkeuring van volgende agendapunten:
Beslissing: éénparig goedgekeurd
Gelet op de oproepingsbrief voor de Buitengewone Algemene Vergadering van Creat Services dv op 16 december 2025, waarin de agenda werd meegedeeld;
Gelet de bepalingen van het Decreet over het Lokaal Bestuur;
Gelet op het feit dat gemeente Hooglede aangesloten is bij Creat Services dv;
Gelet op de statuten van Creat Services dv;
éénparig
Artikel 1: De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering Creat Services dv van 16 december 2025 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
Art. 2: De gemeenteraad draagt de aangeduide vertegenwoordiger, Tomas De Meyer, of de plaatsvervangend vertegenwoordiger, Johan Vanneste, op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de Buitengewone Algemene Vergadering van Creat Services dv vastgesteld op 16 december 2025, te onderschrijven en hun stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde Buitengewone Algemene Vergadering.
Art. 3: Een afschrift van dit besluit zal verzonden worden:
Het mandaat wordt gevraagd voor goedkeuring van volgende agendapunten:
1. Toetreding en aanvaarding nieuwe deelnemer(s)
2. Bespreking en goedkeuring van de begroting 2026
3. Goedkeuring van het verslag, staande de vergadering
Beslissing: éénparig goedgekeurd
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (“DLB”) en in het bijzonder op art. 40 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en inzake de intergemeentelijke samenwerking;
Gelet op het feit dat de gemeente deelnemer is van de dienstverlenende vereniging C-smart (hierna kortweg “C-smart”);
Gelet op de statuten van C-smart;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 20 februari 2025 inzake de aanduiding van de vertegenwoordiger van de gemeente op de algemene vergaderingen van C-smart;
Gelet op de oproeping tot de algemene vergadering van C-smart van 18 december 2025 met de volgende agendapunten:
1. Toetreding en aanvaarding nieuwe deelnemer(s)
2. Bespreking en goedkeuring van de begroting 2026
3. Goedkeuring van het verslag, staande de vergadering
Gelet op de toelichtende nota van C-smart betreffende de agendapunten van deze algemene vergadering;
Gelet op de voorstellen van de raad van bestuur van C-smart;
Overwegende dat geen redenen voorhanden zijn om goedkeuring van de agendapunten te weigeren;
Na beraadslaging en stemming;
éénparig
Artikel 1: Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van de algemene vergadering van C-smart van 18 december 2025 goedgekeurd.
Art. 2: De vertegenwoordiger van de gemeente, Dhr. De Meyer Tomas, of zijn plaatsvervanger, Dhr. Kristof Pillaert, wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van C-smart van 18 december 2025 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Art. 3: Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan C-smart.
Er wordt vooreerst teruggekomen op de mondelinge vraag van raadslid Dimitri Carpentier in de vorige zitting die handelde over de belasting op tweede verblijf.
Burgemeester Kristof Pillaert: “De vraag die je stelde was een andere vraag dan deze die je eerst had gesteld. Bovendien zit de vraag in de persoonlijke levenssfeer. Daarom zal ik ook algemeen antwoorden.
De belasting op tweede verblijven is een aangifte-belasting.
Dit betekent dat iedereen die vorig jaar op het kohier van de tweede verblijven stond en ook iedereen waarvan in de loop van 2025 werd vastgesteld dat ze een tweede verblijf bezitten (na opsporing en vaststelling door Woondienst regio Roeselare) wordt aangeschreven om aangifte te doen van het tweede verblijf.
Op dit aangifteformulier kan ofwel bevestigd worden dat de woning nog steeds als tweede verblijf gebruikt wordt of men kan vermelden dat de woning niet meer als tweede verblijf wordt gebruikt. Dit kan vb. omwille van het feit dat de woning intussen verhuurd is, dat ze een andere bestemming heeft gekregen (vb. kantoor, bergruimte,…).
In dit geval kan het College dan de beslissing nemen om de woning niet meer op het kohier op te nemen. Er gebeurt dan met andere woorden reeds een schrapping op basis van de gegevens op het aangifteformulier (dit is dus nog geen bezwaar, dit volgt pas in een latere fase, namelijk nadat het belastingskohier werd uitgestuurd).
Het College beslist dus om bepaalde dossiers niet op het kohier van tweede verblijven te plaatsen dit op basis van de gegevens die op het aangifteformulier staan.
Bij twijfel over een bepaald gegeven wordt nadere uitleg gevraagd aan de Woondienst, die eventueel een plaatsbezoek kan doen.
Gelet op de diverse rechtszaken die tegen belastingen op tweede verblijven lopen, interpreteert het College bij de minste twijfel dat de belasting geschrapt zal worden, dit om verdere juridische moeilijkheden te vermijden.”
Raadslid Dimitri Carpentier stelt dat hij dit antwoord nogal vaag vindt. Hij wenst te weten of de Woondienst is langs geweest en zegt dat hij dit ook voer voor twijfel vindt, vermits er vorig jaar wel betaald werd.
De Burgemeester antwoordt dat de Woondienst is langs geweest, maar dat hij omwille van de geheimhouding niet in detail kan gaan.
Raadslid Carpentier merkt op dat bij de tussenkomst van daarnet in de OCMW-raad het nochtans ook voor iedereen duidelijk was over wie het ging en toen werd dit ook verdergezet in openbare zitting. Hij vraagt om zijn vraag verder te behandelen in de geheime zitting.
De gemeenteraadsvoorzitter verwijst de verdere behandeling van het agendapunt naar de geheime zitting.
De gemeenteraadsvoorzitter deelt mee dat de ingediende vraag van raadslid Alexander Vandemaele over “kinderarmoede” dient beschouwd als een schriftelijke vraag, gezien vele cijfergegevens worden opgevraagd.
Het antwoord zal schriftelijk gegeven worden volgens het huishoudelijk reglement.
1. Raadslid Frederik Sap
Van wanneer tot wanneer kan er in de winterperiode gestudeerd worden in zaal Cantecleer?
Wat waren deze termijnen in 2024, 2023 en 2022?
Schepen Arne De Brabandere antwoordt:
“Dit jaar organiseren we een blokkot in Hooglede van 15 december tot minstens 18 januari met mogelijkheid om te verlengen tot 30 januari. Met uitzondering van de kerstvakantie wordt het blokkot georganiseerd in zaal Cantecleer. Tijdens de kerstvakantie kunnen studenten terecht in de lokalen van de kunstacademie. Dat doen we omdat we merken dat tijdens de kerstvakantie zelf er een grotere interesse is om in groep te studeren. Echter in Cantecleer is de ruimte beperkt. In de tekenacademie is er plaats voor 30 studenten, in Cantecleer voor 20. Ook het gebruik van zaal Den Akker door onder andere de cornholeclubs of andere verhuurders is niet echt optimaal voor de concentratie van de studenten. Daarom proberen we dit jaar uit of de lokalen van de tekenacademie een geschikte locatie zijn. We blijven met één locatie omdat er anders praktisch wat extra rompslomp bij komt kijken. De tekenacademie is dan weer enkel beschikbaar in vakantieperiodes, dus een volledige termijn daar lukt voorlopig niet.
Trouwens, in Gits kunnen studenten terecht in de raadszaal van het oud gemeentehuis tussen 22 december en 4 januari, daar is plaats voor 10 studenten.
Hierbij nog de gegevens voor de andere jaartallen:
2024: 16/12 – 19/01, Verlenging aangevraagd door studenten tot 26/01 (20 beschikbare plaatsen tijdens de ganse periode)
2023 (toen in “Dieperik”): 12/12 - 27/01 ( 20 beschikbare plekken tijdens de ganse periode)
2022 (toen in “Dieperik”): 12/12 -14/01 (15 beschikbare plekken voor de kerstvakantie, 20 tijdens de kerstvakantie)
2021 (toen in Zaal ’t Hoge): 13/12 – 08/01 (10 beschikbare plekken, dit wegens de coronamaatregelen die toen nog van toepassing waren).
“Blokkot” is toen eerder moeten sluiten (dus op 08/01) omdat er toen 2 studenten corona-symptomen vertoonden/corona hadden.”
Raadslid Sap: “Het is een goede oplossing om naar een nieuwe locatie uit te wijken en dat men de periodes ook verderzet. Er was een vereniging die aan de Burgemeester vroeg om op 15 november éénmalig “Cantecleer” te mogen gebruiken. De Burgemeester weigerde dit toen omdat het niet kon door het blokkot. Ook de schepen van jeugd werd gecontacteerd, maar die stuurde ons met een kluitje in het riet.
Schepen De Brabandere: “Zaal Cantecleer zit niet in de verhuur en de afspraak was om in die periode niets toe te laten, want de Techniekacademie was daar nog.
De activiteit kon ook in “Den Akker” doorgaan.
Raadslid Sap antwoordt dat de uitleg werd gegeven dat de verhuur niet mogelijk was omwille van blokkot. Schepen De Brabandere repliceert hierop dat hij ook informeerde bij de verantwoordelijke van de jeugddienst en dat daar werd bevestigd dat de juiste uitleg werd gegeven, nl. dat er niet kon gehuurd worden omwille van het blokkot.
Raadslid Sap stelt tot slot dat hij het wel belangrijk vindt dat de gemeente meehelpt en meedenkt met de verenigingen.
2. Raadslid Frederik Sap
“Al enkele maanden heeft de gemeente een bijkomende publiciteitsmogelijkheid voorzien op diverse openbare plaatsen in de verschillende kernen. Dit zijn toplocaties die goed opvallen.
Kunnen verenigingen ook gebruikmaken van die hekken? Moet ervoor betaald worden? Wat is de procedure om dit aan te vragen?”
Het antwoord wordt verstrekt door schepen Tomas De Meyer: “Ik ben blij dat je aangeeft dat het toplocaties zijn, dan zijn we het tenminste daar al over eens. Het is namelijk zo dat het onze wens is om werk te maken van de ideale plaats voor digitale informatieborden. Ik heb het daar trouwens ook al vroeger over gehad toen u hier zat en u suggesties hierover gedaan. Maar ik ben blij dat je mee met mij inziet dat wat er vroeger was voor verbetering vatbaar is.
Wat is het plan?
Eerste stap: een proefopstelling met herashekkens. Echter constant herasdoeken printen om reclame te maken voor iets, lijkt ons alvast op langere termijn niet alleen meer van deze tijd, maar ook ecologisch en financieel niet te verantwoorden. Ik denk echter dat we het er ongeveer wel over eens kunnen zijn dat we de toplocaties wel gevonden hebben.
Tweede stap wordt dan immers dat we ook even experimenteren met het verplaatsbare digitale infobord. Dat is ondertussen aangekocht zoals de aandachtige lezers onder u ook al hebben opgemerkt. Even ter zijde, de kostprijs heb ik zoals vorige raad beloofd ook doorgestuurd naar de vraagstelster, bedraagt 23 840, afgerond 24000 euro excl. BTW.
We wachten de levering van het bord sowieso af en in functie van de leverdatum zal dit misschien nog eerst ingezet worden aan het nieuwe recyclagepark, maar zal daarna dan sowieso ook worden ingezet op deze toplocaties. Vanaf dat moment, in de tweede testfase dus, zullen verenigingen daar absoluut ook gebruik kunnen van maken.
Bedoeling is dan om in stappen 3 en 4 over te gaan tot eventueel het bestendig plaatsen van een digitaal infobord op die plaatsen en daarna ook te kijken om geen bedrukkingen meer te hoeven gebruiken om promotie te maken, zodat we kunnen besparen op tijd, energie, onnodig materiaalverbruik, transportkosten, opslagruimte, afval en recyclagekosten, planning en coördinatietijd, milieubelasting en dus ook geld.
Raadslid Sap stelt nog dat die herashekkens er nu staan en stelt de vraag of de verenigingen ze dus kunnen gebruiken, waarop schepen De Meyer antwoordt dat er op die plaats een nieuw bord komt en dat de verenigingen dit bord zullen kunnen gebruiken.
3. Raadslid Chiron Potié
“Communicatie rond het nieuwe recyclagepark
Enkele weken geleden ontvingen alle inwoners een brochure met informatie over het nieuwe recyclagepark. Als ondernemer merk ik op dat voor verenigingen en KMO’s een aparte badge moet worden aangevraagd, wat logisch is. In de brochure staat vermeld dat deze badge kan worden aangevraagd in het gemeentehuis. Toen ik dit kort nadien effectief wilde doen, bleek dat de medewerkers van het onthaal en de burgerlijke stand nog niet op de hoogte waren van de procedure en dat het systeem nog niet operationeel was. Dit creëert onnodige verwarring.
Daarnaast stellen we de voorbije weken vast dat de wachtrijen aan het recyclagepark in Hooglede opnieuw aanzienlijk toenemen, sinds de aankondiging dat beide bestaande parken zullen sluiten. In combinatie met de werken in de buurt ontstaat hierdoor een onveilige verkeerssituatie. Ik verwijs hiervoor naar de gemeenteraadszittingen van 24 april 2023 en 28 september 2020, waarin huidig schepen van Communicatie Tomas De Meyer als oppositieraadslid zelf sterk benadrukte dat dergelijke problemen met kleine ingrepen en duidelijke communicatie konden worden vermeden.
Verder blijkt dat in de communicatie rond het nieuwe Diftar-systeem vooral wordt benadrukt dat inwoners zullen moeten betalen zodra de gratis 1000 kg is opgebruikt. Nochtans werkt dit systeem per kalenderjaar: inwoners kunnen in december na de opening opnieuw tot 1000 kg aanbieden, waarna de teller op 1 januari opnieuw wordt teruggezet. Een duidelijkere communicatie hierover had de huidige drukte kunnen vermijden en zou geleid hebben tot een betere spreiding van bezoekers in de overgangsperiode. Bovendien zouden inwoners zo al in december vertrouwd kunnen raken met het nieuwe systeem.
Is het mogelijk de communicatie over de badgeprocedure voor verenigingen en KMO’s, evenals over de werking van het recyclagepark in december, te hernemen en te verduidelijken om een beter verloop te garanderen? Dit met het oog op het verminderen van de huidige drukte de komende weken én een vlottere opstart van het nieuwe recyclagepark.”
Schepen Arne De Brabandere antwoordt als volgt:
“Jouw vraag verbaasde me wel wat aangezien we een aantal weken terug al eens onder elkaar over een aantal van die zaken gesproken hadden en ik dacht je daarover dus al geïnformeerd te hebben. Het klopt dat er de eerste dagen wat moeilijkheden waren rond de badge omwille van een technisch probleem bij Mirom, dat is opgelost en ondertussen is alles in werking. Vandaar dat onze mensen bij de dienst Burgerzaken ook nog niet 100% konden antwoorden toen je er was. Nu is de procedure duidelijk: wie een badge nodig heeft, vraagt die best aan via de website van MIROM. Onze mensen van de dienst Burgerzaken kunnen daarbij desnoods helpen. Eenmaal de aanvraag gebeurd is, wordt de badge naar de gemeente opgestuurd en geprogrammeerd, die dan ter afhaling op het recyclagepark zal liggen. Dit is ook toegelicht in de ondernemersraad.
Wat dan de situatie aan het huidige containerpark in Hooglede betreft, het valt niet te verbazen dat er wachtrijen zijn, dat is niet nieuw, vandaar ook de verhuis naar een grotere en modernere locatie met een lange oprijzone. Net zoals ik vroeger al meermaals heb gezegd, heeft het weinig zin om naast de camera die er staat waarmee mensen de drukte kunnen volgen, nu nog investeringen te doen om die wachtrij op een andere manier aan te pakken. Wel is het zo dat de aannemer die aan het werk was in de buurt er meermaals op werd gewezen dat het parkeren van de voertuigen enkel op de toegelaten plaatsen kon. Helaas werd dat niet altijd gerespecteerd, de aannemer werd daar ook op gewezen.
Wat dan de 1.000kg betreft, daar denk ik, is het wel vrij duidelijk dat de vrijstelling een jaarlijkse vrijstelling is die opnieuw start bij de start van het kalenderjaar. Dat staat ook heel duidelijk op de website van MIROM vermeld. De drukte aan het containerpark is iets wat er sowieso zou geweest zijn, die was er ook al voordien, maar mensen en verandering dat gaat niet altijd goed samen natuurlijk.
Er is dit weekend nog een opendeurweekend, waarbij iedereen op zaterdag én zondag van 10u tot 16u welkom is om de werking te bekijken en uitleg te krijgen. Dat, in combinatie met de folder, de website van onze eigen gemeente en MIROM lijkt ons wel vrij veel informatie. Sowieso zal het de eerste weken en maanden voor iedereen wat zoeken zijn, niet enkel voor de inwoners, maar ook voor de parkwachters.”
Raadslid Potié: “Ik ben verbaasd dat Arne het antwoord geeft, want ik had mijn vraag vooral over communicatie gesteld. Ik blijf ervan overtuigd dat als we die 1.000 kg vooraf hadden gecommuniceerd, de wachtrijen korter waren geweest.”
Schepen De Brabandere: “December is altijd een drukke maand, men beseft dat er nog overschot is op die 1.000 kg en men begint op te ruimen. We zien nu vb. aannemers nog volop de containers vullen, maar met Diftar zou dit beter moeten worden.
Raadslid Sap informeert naar de werkwijze voor de verenigingen in het containerpark, waarop schepen De Brabandere antwoordt alle verenigingen met een vast lokaal vrijstelling krijgen in de oranje fractie.
Raadslid Sap vraagt dit in de adviesraden te communiceren, waarop schepen De Brabandere repliceert dat dit reeds gebeurde in de jeugdraad en waarop schepen Lies Colpaert stelt dat dit ook in de andere adviesraden zal meegenomen worden.
Schepen Tomas De Meyer merkt tot slot op dat hij uit de communicatie niet had begrepen dat hij op deze vraag moest antwoorden.