Terug
Gepubliceerd op 21/10/2025

Besluit  Gemeenteraad

do 16/10/2025 - 20:00

Wijziging aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer: Bruggesteenweg

Aanwezig: Els Werbrouck, Voorzitter
Kristof Pillaert, Burgemeester
Frederik Demeyere, Eerste schepen (Voorzitter BCSD)
Jan Lokere, Arne De Brabandere, Tomas De Meyer, Lies Colpaert, Schepenen
Myriam Debergh, Frederik Sap, Liesbet Casteleyn, Julie Misplon, Dimitri Carpentier, Johan Vanneste, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Lieve Bruwier, Pieter Declercq, Conny Bogaert, Lies Vercruysse, Alexander Vandemaele, Gemeenteraadsleden
Filip Van Eeckhout, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Pascal Maes, Gemeenteraadslid

Gevraagd wordt om de wijzigingen van het aanvullend reglement goed te keuren. Het gaat om meerdere aanpassingen van de wegbeheerder AWV voor de veiligheid van de fietsers, aanpassing van parkeerplaatsen voor vrachtwagens i.f.v overlast voor buurtbewoners en aanpassing wegenis i.f.v. nieuwe industrieterrein (Olieslagerijstraat). 

Beslissing: éénparig goedgekeurd

 

Regelgeving

Gelet de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;

Gelet op de bepalingen van het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 meer bepaald artikel 287;

Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;

Gelet op het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens;

Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;

Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;

Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;

Gelet op de omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009;

Feiten, context

Gelet op meerdere aanpassingen van de wegbeheerder AWV voor de veiligheid van de fietsers; overlast door vrachtwagens en uitrit van nieuwe industrieterrein. 

Overwegende dat het noodzakelijk is de nodige maatregelen te treffen om een vlot verloop van het verkeer te verzekeren;

Overwegende dat de hierna voorziene maatregelen gemeenteweg bedoeld in artikel 6 van het decreet betreft;

Publieke stemming
Aanwezig: Els Werbrouck, Kristof Pillaert, Frederik Demeyere, Jan Lokere, Arne De Brabandere, Tomas De Meyer, Lies Colpaert, Myriam Debergh, Frederik Sap, Liesbet Casteleyn, Julie Misplon, Dimitri Carpentier, Johan Vanneste, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Lieve Bruwier, Pieter Declercq, Conny Bogaert, Lies Vercruysse, Alexander Vandemaele, Filip Van Eeckhout
Voorstanders: Els Werbrouck, Kristof Pillaert, Frederik Demeyere, Jan Lokere, Arne De Brabandere, Tomas De Meyer, Lies Colpaert, Myriam Debergh, Frederik Sap, Liesbet Casteleyn, Julie Misplon, Dimitri Carpentier, Johan Vanneste, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Lieve Bruwier, Pieter Declercq, Conny Bogaert, Lies Vercruysse, Alexander Vandemaele
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

éénparig

N32: BRUGGESTEENWEG

Artikel 1: Alle bepalingen in het vorig reglement met betrekking tot hogervermelde straat worden opgeheven.

Art. 2: Voorrangsregelingen:

1) Bovenvermelde straat heeft voorrang t.o.v. de:

  • Olieslagerijstraat
  • Bollestraat
  • Gitsbergstraat
  • Gudrunstraat
  • Middenstraat
  • Hazelstraat
  • Lichtervelde Binnenweg

Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door de borden B9 t.o.v. de borden B1.

2)  Bovenvermelde straat heeft voorrang t.o.v. de:

  • Bruggestraat (verkeerslichten)
  • Koolskampstraat

Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van de verkeersborden B9 t.o.v. de borden B5.     

3) Bovenvermelde straat is ondergeschikt t.o.v. de:

  • Stationsstraat, waar een rotonde gevormd wordt
  • R32, waar de ovonde gevormd wordt

 Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door de verkeersborden B1 en D5.

Art. 3: Stilstaan en parkeren:

1) In bovenvermelde straat is het verboden van te parkeren:

  • vanaf de ovonde richting Roeselare tot aan het nr. 360 (inrit firma Deceuninck);
  • vanaf nr. 243A tot en met 245;

Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door het plaatsen van de verkeersborden E1 en de wettelijk vastgestelde X-borden.

2) In bovenvermelde straat wordt een parkeerzone aangeduid bedoeld voor personenauto’s, auto’s dubbel gebruik, motorfietsen en minibussen:

  • het gedeelte vanaf nr. 189 tot en met 183
  • het gedeelte vanaf nr. 245 tot en met 309
  • het gedeelte vanaf nr. 268 tot en met 270               
  • het gedeelte vanaf nr. 278 tot en met 332 

Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van de verkeersborden E9b.

3) In deze straat is het verboden te parkeren:

  • vanaf nr. 176 over een afstand van 22m (vanaf oprit richting nr. 164)
  • vanaf nr. 215 over een afstand van 7m (vanaf oprit richting nr. 219)

Deze maatregel wordt ter kennis gebracht overeenkomstig art.77.4 van het K.B. van 01/12/1975 (verdrijvingsvlakken).

Art. 4: Verbodsbepalingen:   

In bovenvermelde straat is het verboden te rijden met een grotere snelheid dan deze aangeduid door het verkeersbord C43 (snelheid beperkt tot 50 km/u):

  • vanaf de ovonde (R32-N32) tot aan het kruispunt met de Bollestraat

Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door het plaatsen van het verkeerbord C43.

Art. 5: Gebodsbepalingen:

1) In bovenvermelde straat wordt een verplicht fietspad ingericht:

  • de onpare kant over gans de lengte
  • ter hoogte van het kruispunt R32
  • vanaf de rotonde (Stationsstraat) tot de grensscheiding met Lichtervelde, pare kant

Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door het verkeersbord D7.

2) In bovenvermelde straat wordt de verplichte richting aangeduid op de verkeersgeleiders:

  • waar het kruispunt gevormd wordt met de Bruggestraat (3 maal)
  • ter hoogte van de rotonde met de Stationsstraat (2 maal)

Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het verkeersbord D1.

3) In bovenvermelde straat wordt een rotonde gevormd.

  • waar het kruispunt gevormd wordt met de Stationsstraat
  • waar het kruispunt gevormd wordt met de ovonde R32 (2 maal)

Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door de verkeersborden D5.

Art. 6: Wegmarkeringen:

A) De dwarsstrepen

1) In bovenvermelde straat wordt een oversteek voor voetgangers aangebracht:

  • ter hoogte van het kruispunt met de Bruggestraat
  • ter hoogte van de rotonde (Stationsstraat)

Deze maatregel wordt ter kennis gebracht overeenkomstig art.76.3 van het KB van 01.12.1975.

2) In bovenvermelde straat wordt een oversteek voor fietsers aangebracht:

  • ter hoogte van de ovonde met de R32 (4 maal)
  • ter hoogte van de Middenstraat met de Bruggesteenweg
  • ter hoogte van de Koolskampstraat met de Bruggesteenweg ter hoogte van nr. 227
  • ter hoogte van de Bollestraat met de Bruggesteenweg ter hoogte van nr. 283 en nr. 285 (2 maal)

Deze maatregel wordt ter kennis gebracht overeenkomstig art.76.4 van het KB van 01.12.1975 en de verkeersborden A25.

B) De Overlangse strepen

In bovenvermelde straat wordt de rijbaan verdeeld in rijstroken:

  • vanaf de grensscheiding met Lichtervelde tot aan de grensscheiding met Roeselare

Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van witte doorlopende of onderbroken strepen, naar hoelang, overeenkomstig art.72.2 of art.72.3 van het KB van 01.12.1975.

C) Andere markeringen

1) In bovenvermelde straat worden voorsorteringsvakken aangebracht:

  • waar het kruispunt gevormd wordt met de R32, de Bollestraat, de Gitsbergstraat, de Bruggestraat, de Koolskampstraat, de Stationsstraat, de Middenstraat, de Hazelstraat
  • ter hoogte van de inrit naar het bedrijf Seynhaeve

Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van witte pijlen bedoeld in art.77.1 van het KB van 01.12.1975 en het aanwijzingsbord F13.

2) In bovenvermelde straat wordt een fietspad afgebakend:

  • pare kant vanaf de rotonde Stationsstraat tot R32

Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door twee onderbroken witte strepen zoals bedoeld in art.74 van het KB van 01.12.1975.

3) In bovenvermelde straat wordt de denkbeeldige rand van de rijbaan aangeduid door een brede witte doorlopende streep, alwaar aan de andere kant van deze streep gelegen deel van de openbare weg voorbehouden is voor het stilstaan en parkeren:

  • tussen de Middenstraat en de Hazelstraat (onpare kant)
  • tussen de Hazelstraat en grondgebied Lichtervelde (pare kant)
  • tussen de Bruggestraat en rond punt Stationsstraat (beide kanten)
  • tussen de Bollestraat en Bruggestraat (onpare kant)
  • vanaf de R32 tot grensscheiding Roeselare (pare kant)
  • voor nieuwe gedeelte van Claerbout (vroegere Spanhove) (50 meter)
  • vanaf grensscheiding Roeselare tot huis nr 65E (onpare kant)
  • vanaf huis nr. 25 tot huis nr. 17 (onpare kant)
  • vanaf huis nr. 17 tot de Hazelstraat (pare kant)
  • ter hoogte van huis nr. 7C (Intelligent Wonen) (onpare kant)
  • ter hoogte van etablissement Gryspeerdt huis nr. 10 A, 10 C (pare kant)
  • vanaf huis nr. 44 tot de Gudrunstraat (pare kant)

Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door een brede streep aangebracht om de denkbeeldige rand van de rijbaan aan te duiden omschreven zoals art.75.2 van het KB van 01.12.1975.

Art. 7: Verkeerslichten:

In bovenvermelde straat worden driekleurige verkeerslichten geplaatst overeenkomstig het plan en werkingsschema:

  • waar het kruispunt gevormd wordt met de Bruggestraat (N32 – N313)

Art. 8:

De kosten, verbonden aan het plaatsen, onderhouden en vernieuwen van de verkeerstekens worden gedragen door de wegbeheerder. Deze kosten zijn ten laste van de gemeente voor zover ze betrekking hebben op de verkeerstekens betreffende het stilstaan en parkeren.

Art. 9

Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Vlaams Huis voor Verkeersveiligheid.