Terug
Gepubliceerd op 05/07/2023

Notulen  Gemeenteraad

ma 22/05/2023 - 20:30 Gemeenteraadszaal
Aanwezig: Myriam Debergh, Voorzitter
Frederik Demeyere, Burgemeester
Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Schepenen
Dimitri Carpentier, Toegevoegd schepen (Voorzitter BCSD)
Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Lode Vandenbussche, Els Werbrouck, Stien Gevaert, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Stephan Wydooghe, Gemeenteraadsleden
Filip Van Eeckhout, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Liesbet Casteleyn, Gemeenteraadslid

Mevrouw Lies Casteleyn is verontschuldigd.


  • Openbaar

    • Goedkeuren verslag vorige zitting

      Aanwezig: Myriam Debergh, Voorzitter
      Frederik Demeyere, Burgemeester
      Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Schepenen
      Dimitri Carpentier, Toegevoegd schepen (Voorzitter BCSD)
      Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Lode Vandenbussche, Els Werbrouck, Stien Gevaert, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Stephan Wydooghe, Gemeenteraadsleden
      Filip Van Eeckhout, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Liesbet Casteleyn, Gemeenteraadslid

      Gevraagd wordt om het verslag van de vorige zitting goed te keuren.

      Beslissing: éénparig goedgekeurd

      Regelgeving

      Gelet op artikel 32 van het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;

      Feiten, context

      Gelet op het verslag van de vorige zitting in bijlage;

      Publieke stemming
      Aanwezig: Myriam Debergh, Frederik Demeyere, Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Dimitri Carpentier, Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Lode Vandenbussche, Els Werbrouck, Stien Gevaert, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Stephan Wydooghe, Filip Van Eeckhout
      Voorstanders: Myriam Debergh, Frederik Demeyere, Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Dimitri Carpentier, Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Lode Vandenbussche, Els Werbrouck, Stien Gevaert, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Stephan Wydooghe
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      éénparig

      Het verslag van de vorige zitting wordt goedgekeurd.

    • Vaststelling jaarrekening 2022 deel gemeente

      Aanwezig: Myriam Debergh, Voorzitter
      Frederik Demeyere, Burgemeester
      Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Schepenen
      Dimitri Carpentier, Toegevoegd schepen (Voorzitter BCSD)
      Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Lode Vandenbussche, Els Werbrouck, Stien Gevaert, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Stephan Wydooghe, Gemeenteraadsleden
      Filip Van Eeckhout, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Liesbet Casteleyn, Gemeenteraadslid

      De gemeenteraad stelt de jaarrekening 2022 vast voor het deel van de gemeente Hooglede.

      Het geconsolideerd beschikbaar budgettair resultaat van boekjaar 2022 bedraagt € 13.855.619. De geconsolideerde autofinancieringsmarge van boekjaar 2022 bedraagt € 826.741.

      Beslissing: éénparig goedgekeurd

      Commentaar

      De Burgemeester licht het agendapunt toe.
      “De exploitatieontvangsten bedroegen in 2022: 28.948.339 €, dit is een stijging met 14% ten opzichte van 2021.
      *Bij de fiscale ontvangsten noteerden we de volgende inkomsten:

      - opcentiemen onroerende voorheffing: 4.131.021 € (stijging met 3% ten opzichte van 2021)

      - personenbelasting: 3.412.294 € (stijging met 5% ten opzichte van 2021)

      - andere ontvangsten: 681.683 € (18% meer dan in 2021)

      We stellen een stijging vast van de belasting op motoren met 62.552 € ten opzichte van vorig jaar. Vanaf 2022 baseren we ons op de gegevens uit de omgevingsvergunningen, terwijl vroeger de ondernemingen zelf hun motoren dienden op te lijsten.
      Bij de GAS-boetes is er een stijging met 52.407 €, wat grotendeels te verklaren is door de invoering van de zogenaamde GAS-5-boetes (snelheidsboetes) vanaf september 2022. Wel dienen we een bijdrage te betalen aan de stad Roeselare en de RIHO-zone als vergoeding voor de gebruikte software en voor de verwerkingskost.
      *De opbrengsten uit eigen werking (10.484.632 €, 14 % meer dan in 2021) hebben zich genormaliseerd na COVID-19: zo vb. is de werking van het Woonzorgcentrum en de buitenschoolse kinderopvang terug op niveau en zijn ook de vrijetijdsactiviteiten terug op een normaal peil.
      *Er zijn ook nog algemene werkingssubsidies voor een totaal bedrag van 4.039.672 € (stijging met 11% ten opzichte van het voorgaande jaar).

      De belangrijkste ontvangst daarbij is het Gemeentefonds met 2.870.209 € (4% meer dan vorig jaar), daarnaast is er nog de subsidie “Open Ruimte” (314.423 €) en de regularisatiepremie voor de gesubsidieerde contractuelen: 671.229 €.

      *De specifieke werkingssubsidies zijn gestegen met 1.695.526 € ten opzichte van vorig jaar: daarin o.m. de COVID-subsidies (deze bedroegen 26.983 €, wat een daling met 521.492 € is ten opzichte van vorig jaar), de VIA-middelen (bestemd voor de meerkost als gevolg van de invoering van de IFIC-loonschalen in het WZC en CDV), de subsidie voor lokaal energie- en kllimaatpact, de subsidies sociale maribel en de specifieke subsidies voor de opvang van vluchtelingen uit Oekraïne (goed voor 147.780 €). Vanaf boekjaar 2022 worden hieronder ook de lonen van het gemeentelijke onderwijzend personeel geboekt. Dit is zowel een ontvangst als een uitgave voor een bedrag van 1.207.056 €. De boeking heeft geen invloed op het resultaat (ontvangsten = uitgaven), maar maken een correcte vergelijking mogelijk met andere gemeenten in het kader van het financieel profiel van Belfius.

      *Er zijn ook nog de ontvangsten uit recuperatie individuele hulpverlening van het OCMW, dit voor een bedrag van 37.178 €.

      *Tot slot zijn er de fiscale opbrengsten voor een bedrag van 1.122.442 €, met daarin de dividenden van EFIN en Fluvius en de intresten van Publipension en de subsidietussenkomst in de intrestlasten van VMSW-leningen.

       

      De exploitatieuitgaven bedroegen 26.362.055 €, een stijging met 21 % tegenover 2021.

      *We zien een opmerkelijke stijging van de uitgaven voor goederen en diensten met 1.276.753 € (namelijk 25 % meer dan in 2021). Algemene inflatie, een sterk stijgende energiekost (+ 768.709 € ten opzichte van 2021) en het feit dat de aankopen weer op peil zijn na COVID-19 verklaren deze sterke stijging.

      *De bezoldigingen en sociale lasten bedroegen 17.337.048 €, een stijging met 22% in vergelijking met 2021. Zonder de “correctie” m.b.t. het gemeentelijk onderwijs zou er een stijging met 13% zijn.

      Reden zijn de 5 indexverhogingen, de invoering van de IFIC-loonschalen voor WZC en CDV (komt wel terug in ontvangsten) en het feit dat de lonen van het gemeentelijk onderwijzend personeel nu ook geboekt worden (die weliswaar in ontvangst terug komen)

      *De uitgaven voor de individuele hulpverlening van het OCMW bedroegen 456.786 €, een stijging met 131.869 €, vooral te verklaren door de opvang van vluchtelingen uit Oekraïne.

      *De toegestane werkingssubsidies betreffen de toelagen aan de politiezone (17.229 € meer dan vorig jaar), de brandweerzone (9.818 € meer dan in 2021) en de kerkfabrieken (18.935 € meer dan vorig jaar).

      *Tot slot zijn er de financiële uitgaven die 363.283 € bedragen, wat 72.631 € meer is dan vorig jaar, hetgeen te verklaren is door de nieuwe lening die werd aangegaan voor de verbouwing en uitbreiding van het WZC Ter Linde.

       

      Het exploitatiesaldo voor 2022 is 2.586.283 € (3.566.263 € voor gemeente en – 979.979 € voor het OCMW). Het exploitatiesaldo is 1.134.397 € minder gunstig dan in 2021.

       

      In de jaarrekening 2022 werden voor 2.392.160 € aan investeringen gerealiseerd, dit is 25% ten opzichte van het initiële investeringsbudget en 58% ten opzichte van het laatst goedgekeurde meerjarenplan.
      1.298.316 € van het investeringsbudget wordt overgedragen naar 2023, dit als gevolg van vb. bijgestelde planning n.a.v. beschikbaarheid aannemers, PFAS, een bijgestuurde planning voor de realisatie van het WZC, enz.

      Meer in detail zijn de investeringsuitgaven er als volgt uit: terreinen en gebouwen (1.234.112 €), wegen en infrastructuur (676.094 €), roerende goederen (285.631 €), erfgoed (3.918 €), immateriële vaste activa (103.674 €) en toegestane investeringssubsidies (200.553 €).

      Tot slot is er nog een negatieve investeringsuitgave van 111.822 €, dit doordat de opbrengsten van de projecten inzake openbare verlichting, gefinancieerd door de verkavelaars, door Fluvius verrekend worden met de verleddingsinvesteringen en aanpassingen openbare verlichting ten laste van de gemeente.

      De investeringsontvangsten bedragen 433.129 €.

      Daarbij 33.856 € verkoop financiële vaste activa (jaarlijkse kapitaalsvermindering Fluvius n.a.v. overdracht openbare verlichting.

      Investeringssubsidies zijn goed voor 268.763 €.

       

      Voor de financiering werd in 2022 een lening van 3 miljoen opgenomen voor de verbouwing en uitbreiding van het WZC Ter Linde.

       

      Het budgettair resultaat bedroeg in 2022: 1.609.414 €.

      Samen met het gecumuleerd budgettair resultaat van vorig boekjaar (14.584.754 €) en na aftrek van de onbeschikbare gelden (729.135 €) komen we tot een positief beschikbaar budgettair resultaat van 13.855.619 €.

      De autofinancieringsmarge is positief en bedraagt 826.741 €. Dit betekent dat er van het exploitatiesaldo, na het vereffenen van de leninglasten, nog voldoende middelen overblijven om een deel van de toekomstige investeringsuitgaven zelf te financieren of om bijkomende leningen aan te gaan.”

       

       

      Raadslid Kristof Pillaert merkt volgende zaken op bij het meerjarenplan: “De autofinancieringsmarge is gedaald, maar dat bedrag is wisselend en je kan er niet echt op voortgaan. Het belangrijkste is dat deze autofinancieringsmarge hoger is dan 0 en dit is hier het geval.

      Wat de financiële opbrengsten betreft, stel ik vast dat de belasting (onroerende voorheffing en personenbelasting) 780 €/persoon bedraagt, wat voor een doorsnee gezin toch 3.000 € per jaar bedraagt en toch vrij hoog is.

      Bij de belasting op motoren vind ik het vreemd dat die controle aan de hand van de omgevingsvergunningen nu pas gebeurde. (67.000 € verschil).

      Bij de investeringen wordt er gesteld dat er een investeringsgraad is van 58%, maar als je dit bekijkt t.o.v. het initiële meerjarenplan dan bedraagt dit maar 25%. De cijfers worden namelijk telkens bijgesteld. Mijn conclusie is dan ook dat er jaar na jaar wordt opgeschoven, dat er veel beloftes zijn die niet worden nagekomen. Er zijn wel externe factoren die zorgen voor doorschuiven van investeringen, maar toch vind ik de realisatiegraad zeer laag. En ook in 2024 zal er niet veel meer gebeuren. Er is volgens mij te weinig daadkracht.
      Er wordt verder ook vermeld dat de “leegstandsheffing en heffing op verwaarlozing een verbetering van het patrimonium op het terrein betekenen”, maar ik stel vast dat die belastingen nu vanaf 2023 verhoogd zijn, terwijl hier eind 2022 al over een goed effect gesproken wordt. Als je deze belasting dan toch verhoogde deed je dat volgens mij dan toch omwille van de “belasting an sich”

      De Burgemeester repliceert dat we ons voor de leegstandheffing ook gericht hebben naar de andere gemeenten binnen de Woondienst, waarop raadslid Pillaert antwoordt dat dit dan toch niet het geval is voor alle belastingen, die in sommige gemeenten toch lager zijn.

       

      Raadslid Pillaert stelt ook dat bij het actieplan “kernversterking” te lezen is dat de opmaak van het RUP Gits Centrum lopende is, maar dat een aantal inhoudelijke keuzes uit het RUP duidelijk zijn en doorwerken in de vergunningsverlening.

      Hieruit meent hij te mogen afleiden dat er dus geen RUP is, maar dat er toch assumpties zijn, zoals vb. geen appartementen in Gits Centrum.

      De Burgemeester antwoordt hierop dat er verder gewerkt wordt aan het RUP, maar dat zolang dit er nog niet is, de verordening rond meergezinswoningen wordt gebruikt en dat we ons daarop baseren.

      De bedoeling is om dit in het RUP ruimtelijk af te bakenen, maar een aantal inhoudelijke keuze die in het RUP zullen worden gemaakt, zitten nu al in de verordening.
      Raadslid Pillaert vraagt zich daarom af waarom er dan nog een RUP wordt gemaakt waarbij je je vastzet, er is nu al een verordening en dat werkt ook, waarop de Burgemeester repliceert dat je ruimtelijk meer kan realiseren met een RUP.

       

      Raadslid Pillaert stelt dat hij bij de evaluatie van het actiepunt “evalueren en actualiseren mobiliteitsplan” nu al jaren leest dat het plan wordt uitgesteld: “er is nog geen tijd gevonden”, “het plan is nog niet bijgewerkt”, “idem”, “de visienota van het regionaal mobiliteitsplan zit in de afwerkingsfase”, enz. Wat is dan ook precies de bedoeling?

      Schepen Julie Misplon antwoordt dat het regionaal mobiliteitsplan in opmaak is en dat dit plan wordt afgewacht om het daarna te implementeren in het onze.

      Raadslid Pillaert repliceert dat dit hem logisch lijkt, maar dat dit niet zo duidelijk blijkt uit het document.

      Regelgeving

      Gelet op het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 41, tweede lid, 3° dat bepaalt dat de gemeenteraad bevoegd is voor het vaststellen van de beleidsrapporten vermeld in artikel 249;

      Gelet op het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 249 en 260;

      Gelet op het Besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen, het laatst gewijzigd bij besluit van de Vlaamse  regering van 7 september 2018 tot wijziging van diverse bepalingen van het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen;

      Gelet op het Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningen-stelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen, het laatst gewijzigd bij ministerieel besluit van 12 september 2018 tot wijziging van diverse bepalingen van het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen;

      Feiten, context

      Overwegende dat het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 oplossingen aanreikt om een echt geïntegreerd lokaal sociaal beleid mogelijk te maken, met respect voor de verschillende rechtspersonen, die erbij betrokken zijn. Daaruit volgt dat de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn (OCMW) naast het gezamenlijk meerjarenplan ook een gezamenlijke jaarrekening opstellen, dat door beide raden wordt vastgesteld.

      In de jaarrekening wordt het financiële evenwicht voor de twee besturen als één geheel weergegeven. Omdat elke rechtspersoon voor de eigen verplichtingen en verbintenissen blijft instaan, wordt de realisatie van de kredieten van beide entiteiten afzonderlijk weergegeven.

      De vaststelling van de jaarrekening behoort tot de voorbehouden bevoegdheden van de raad. De gemeenten en de OCMW’s hebben een geïntegreerde jaarrekening, maar hebben hun eigen bevoegdheden voor de vaststelling ervan. Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn moet eerst zijn eigen deel van de jaarrekening vaststellen. Daarna kan de gemeenteraad het deel van de jaarrekening dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, goedkeuren, waardoor de jaarrekening definitief is vastgesteld.
      De goedkeuring van de gemeenteraad is nodig omdat de gemeente volgens artikel 254 van het decreet lokaal bestuur ervoor dient te zorgen dat het OCMW dat de gemeente bedient, steeds zijn financiële verplichtingen kan nakomen.

      Overwegende dat de jaarrekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting;

      Overwegende dat de beleidsevaluatie van de jaarrekening het beleid weergeeft dat de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn gedurende het boekjaar hebben gevoerd en de beleidsdoelstellingen evalueert en de mate waarin ze zijn bereikt.

      Overwegende dat de financiële nota van de jaarrekening de financiële gevolgen van het gevoerde beleid weergeeft en volgende rapporten omvat:

      • de doelstellingenrekening (J1)
      • de staat van het financieel evenwicht (J2)
      • de realisatie van de kredieten (J3)
      • de balans (J4)
      • de staat van opbrengsten en kosten (J5)

      Overwegende dat de toelichting van de jaarrekening alle informatie bevat over de verrichtingen in het ontwerp van jaarrekening die relevant is voor de raadsleden om met kennis van zaken een beslissing te kunnen nemen. De toelichting bevat volgende rapporten:

      • een overzicht van de ontvangsten en de uitgaven naar functionele aard (T1)
      • een overzicht van de ontvangsten en uitgaven naar economische aard (T2)
      • de investeringsprojecten (T3)
      • een overzicht van de evolutie van de financiële schulden (T4)
      • de toelichting bij de balans (T5)
      • de waarderingsregels
      • de niet in de balans opgenomen rechten en verplichtingen
      • een verklaring van de materiële verschillen tussen de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven en de geraamde ontvangsten en uitgaven
      • de toelichting over de kosten, opbrengsten, uitgaven en ontvangsten met een buitengewone invloed op het budgettair resultaat van het boekjaar en het overschot of tekort van het boekjaar
      • een overzicht van de financiële risico's, dat bestaat uit een omschrijving van de financiële risico's die het bestuur loopt en van de middelen en mogelijkheden waarover het bestuur beschikt of kan beschikken om die risico's te dekken
      • een overzicht van de gedeeltes van de kredieten voor investeringen en financiering voor het boekjaar waarop de jaarrekening betrekking heeft, die overgedragen werden met toepassing
      • een verwijzing naar de plaats waar de documentatie beschikbaar is

      De documentatie bij de jaarrekening bevat minstens:

      • het overzicht van alle beleidsdoelstellingen die in de jaarrekening zijn opgenomen, met de bijbehorende actieplannen en acties, telkens met de bijbehorende ontvangsten en uitgaven
      • een overzicht, per boekjaar, van de toegestane werkings- en investeringssubsidies
      • per beleidsdomein, het overzicht van de beleidsvelden die er deel van uitmaken
      • een overzicht van de verbonden entiteiten, waarmee alle entiteiten worden bedoeld waarvoor
      • het bestuur de wettelijke, statutaire of feitelijke verplichting heeft om rechtstreeks of onrechtstreeks tussen te komen in verliezen of tekorten
      • een overzicht van de personeelsinzet
      • een overzicht van de jaarlijkse opbrengst van elke door het bestuur geheven belastingsoort

      Overwegende dat het geconsolideerd beschikbaar budgettair resultaat van boekjaar 2022 € 13.855.619 bedraagt;

      Overwegende dat de autofinancieringsmarge van boekjaar 2022 € 826.741 bedraagt;

      Publieke stemming
      Aanwezig: Myriam Debergh, Frederik Demeyere, Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Dimitri Carpentier, Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Lode Vandenbussche, Els Werbrouck, Stien Gevaert, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Stephan Wydooghe, Filip Van Eeckhout
      Voorstanders: Myriam Debergh, Frederik Demeyere, Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Dimitri Carpentier, Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Lode Vandenbussche, Els Werbrouck, Stien Gevaert, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Stephan Wydooghe
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

       

      éénparig

      Artikel 1: De gemeenteraad stelt de jaarrekening 2022 vast voor het deel van de gemeente Hooglede.

      Art. 2: Het geconsolideerd beschikbaar budgettair resultaat van boekjaar 2022 bedraagt € 13.855.619. De geconsolideerde autofinancieringsmarge van boekjaar 2022 bedraagt € 826.741.

    • Goedkeuren jaarrekening 2022 deel OCMW

      Aanwezig: Myriam Debergh, Voorzitter
      Frederik Demeyere, Burgemeester
      Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Schepenen
      Dimitri Carpentier, Toegevoegd schepen (Voorzitter BCSD)
      Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Lode Vandenbussche, Els Werbrouck, Stien Gevaert, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Stephan Wydooghe, Gemeenteraadsleden
      Filip Van Eeckhout, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Liesbet Casteleyn, Gemeenteraadslid

      De gemeenteraad keurt de jaarrekening 2022 goed voor het deel van het OCMW Hooglede.

      Het geconsolideerd beschikbaar budgettair resultaat van boekjaar 2022 bedraagt € 13.855.619. De geconsolideerde autofinancieringsmarge van boekjaar 2022 bedraagt € 826.741.

      Beslissing: éénparig goedgekeurd

      Regelgeving

      Gelet op het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 78, tweede lid, 4° dat bepaalt dat de raad voor maatschappelijk welzijn bevoegd is voor het vaststellen van de beleidsrapporten vermeld in artikel 249;

      Gelet op het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 249 en 260;

      Gelet op het Besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen, het laatst gewijzigd bij besluit van de Vlaamse regering van 7 september 2018 tot wijziging van diverse bepalingen van het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen;

      Gelet op het Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningen-stelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen, het laatst gewijzigd bij ministerieel besluit van 12 september 2018 tot wijziging van diverse bepalingen van het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen;

      Feiten, context

      Overwegende dat het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 oplossingen aanreikt om een echt geïntegreerd lokaal sociaal beleid mogelijk te maken, met respect voor de verschillende rechtspersonen, die erbij betrokken zijn. Daaruit volgt dat de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn (OCMW) naast het gezamenlijk meerjarenplan ook een gezamenlijke jaarrekening opstellen, dat door beide raden wordt vastgesteld.

      In de jaarrekening wordt het financiële evenwicht voor de twee besturen als één geheel weergegeven. Omdat elke rechtspersoon voor de eigen verplichtingen en verbintenissen blijft instaan, wordt de realisatie van de kredieten van beide entiteiten afzonderlijk weergegeven.

      De vaststelling van de jaarrekening behoort tot de voorbehouden bevoegdheden van de raad. De gemeenten en de OCMW’s hebben een geïntegreerde jaarrekening, maar hebben hun eigen bevoegdheden voor de vaststelling ervan. Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn moet eerst zijn eigen deel van de jaarrekening vaststellen. Daarna kan de gemeenteraad het deel van de jaarrekening dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, goedkeuren, waardoor de jaarrekening definitief is vastgesteld.
      De goedkeuring van de gemeenteraad is nodig omdat de gemeente volgens artikel 254 van het decreet lokaal bestuur ervoor dient te zorgen dat het OCMW dat de gemeente bedient, steeds zijn financiële verplichtingen kan nakomen.

      Overwegende dat de jaarrekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting;

      Overwegende dat de beleidsevaluatie van de jaarrekening het beleid weergeeft dat de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn gedurende het boekjaar hebben gevoerd en de beleidsdoelstellingen evalueert en de mate waarin ze zijn bereikt.

      Overwegende dat de financiële nota van de jaarrekening de financiële gevolgen van het gevoerde beleid weergeeft en volgende rapporten omvat:

      • de doelstellingenrekening (J1)
      • de staat van het financieel evenwicht (J2)
      • de realisatie van de kredieten (J3)
      • de balans (J4)
      • de staat van opbrengsten en kosten (J5)

      Overwegende dat de toelichting van de jaarrekening alle informatie bevat over de verrichtingen in het ontwerp van jaarrekening die relevant is voor de raadsleden om met kennis van zaken een beslissing te kunnen nemen. De toelichting bevat volgende rapporten:

      • een overzicht van de ontvangsten en de uitgaven naar functionele aard (T1)
      • een overzicht van de ontvangsten en uitgaven naar economische aard (T2)
      • de investeringsprojecten (T3)
      • een overzicht van de evolutie van de financiële schulden (T4)
      • de toelichting bij de balans (T5)
      • de waarderingsregels
      • de niet in de balans opgenomen rechten en verplichtingen
      • een verklaring van de materiële verschillen tussen de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven en de geraamde ontvangsten en uitgaven
      • de toelichting over de kosten, opbrengsten, uitgaven en ontvangsten met een buitengewone invloed op het budgettair resultaat van het boekjaar en het overschot of tekort van het boekjaar
      • een overzicht van de financiële risico's, dat bestaat uit een omschrijving van de financiële risico's die het bestuur loopt en van de middelen en mogelijkheden waarover het bestuur beschikt of kan beschikken om die risico's te dekken
      • een overzicht van de gedeeltes van de kredieten voor investeringen en financiering voor het boekjaar waarop de jaarrekening betrekking heeft, die overgedragen werden met toepassing
      • een verwijzing naar de plaats waar de documentatie beschikbaar is

      De documentatie bij de jaarrekening bevat minstens:

      • het overzicht van alle beleidsdoelstellingen die in de jaarrekening zijn opgenomen, met de bijbehorende actieplannen en acties, telkens met de bijbehorende ontvangsten en uitgaven
      • een overzicht, per boekjaar, van de toegestane werkings- en investeringssubsidies
      • per beleidsdomein, het overzicht van de beleidsvelden die er deel van uitmaken
      • een overzicht van de verbonden entiteiten, waarmee alle entiteiten worden bedoeld waarvoor het bestuur de wettelijke, statutaire of feitelijke verplichting heeft om rechtstreeks of onrechtstreeks tussen te komen in verliezen of tekorten
      • een overzicht van de personeelsinzet
      • een overzicht van de jaarlijkse opbrengst van elke door het bestuur geheven belastingsoort

      Overwegende dat het geconsolideerd beschikbaar budgettair resultaat van boekjaar 2022 € 13.855.619 bedraagt;

      Overwegende dat de autofinancieringsmarge van boekjaar 2022 € 826.741 bedraagt;

      Publieke stemming
      Aanwezig: Myriam Debergh, Frederik Demeyere, Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Dimitri Carpentier, Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Lode Vandenbussche, Els Werbrouck, Stien Gevaert, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Stephan Wydooghe, Filip Van Eeckhout
      Voorstanders: Myriam Debergh, Frederik Demeyere, Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Dimitri Carpentier, Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Lode Vandenbussche, Els Werbrouck, Stien Gevaert, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Stephan Wydooghe
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

       

      éénparig

      Artikel 1: De gemeenteraad keurt de jaarrekening 2022 goed voor het deel van het OCMW Hooglede.

      Art. 2: Het geconsolideerd beschikbaar budgettair resultaat van boekjaar 2022 bedraagt € 13.855.619. De geconsolideerde autofinancieringsmarge van boekjaar 2022 bedraagt € 826.741.

    • Goedkeuren akte voor verkoop perceel grond gelegen aan de Stationsstraat 4 aan Fluvius West

      Aanwezig: Myriam Debergh, Voorzitter
      Frederik Demeyere, Burgemeester
      Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Schepenen
      Dimitri Carpentier, Toegevoegd schepen (Voorzitter BCSD)
      Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Lode Vandenbussche, Els Werbrouck, Stien Gevaert, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Stephan Wydooghe, Gemeenteraadsleden
      Filip Van Eeckhout, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Liesbet Casteleyn, Gemeenteraadslid

      Het betreft de verkoop van een perceel grond, gelegen te Hooglede, aan de Stationsstraat, met een oppervlakte van zevenentwintig komma achtenzestig vierkante meter (27,68m²), gereserveerde perceelidentificatie: sectie C, nummer 326A2P0000 jegens de opdrachthoudende vereniging Fluvius West met zetel te 8820 Torhout, Noordlaan 9 aan de gemeente Hooglede mits de prijs van 5.259,20 EUR.

      Beslissing: éénparig goedgekeurd

      Aanleiding

      Overwegende dat kan overgegaan worden tot verkoop van een stuk grond in de Stationsstraat voor de oprichting van een distributiecabine

      Regelgeving

      Gelet op art. 40 en 41 van het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;

      Feiten, context

      Overwegende dat het hier gaat om volgende perceel: Gemeente HOOGLEDE – 2de afdeling

      Een perceel grond, gelegen te Hooglede (Gits), nabij de Stationsstraat, gekadastreerd volgens recent kadastraal uittreksel onder de sectie C, deel van nummer 326ZP0000, met een oppervlakte volgens de hierna vermelde meting van zevenentwintig komma achtenzestig vierkante meter (27,68m²). Gereserveerde perceelsidentificatie: sectie C, nummer 326A2P0000, jegens de opdrachthoudende vereniging "Fluvius West" mits de prijs van vijfduizend tweehonderd negenenvijftig euro twintig cent (5.259,20 EUR).

      Gelet op de ontwerpakte overdracht van onroerend goed met kenmerk PC/29160 zoals opgemaakt door M. Caroline Vanlerberghe, notaris te Hooglede;

      Gelet op het plan, zoals opgemaakt door landmeterexpert Kris Audenaert, te Lochristi, op 22 maart 2023;

      Publieke stemming
      Aanwezig: Myriam Debergh, Frederik Demeyere, Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Dimitri Carpentier, Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Lode Vandenbussche, Els Werbrouck, Stien Gevaert, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Stephan Wydooghe, Filip Van Eeckhout
      Voorstanders: Myriam Debergh, Frederik Demeyere, Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Dimitri Carpentier, Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Lode Vandenbussche, Els Werbrouck, Stien Gevaert, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Stephan Wydooghe
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

       

      éénparig

      Artikel 1: Keurt goed de ontwerpakte verkoop opgemaakt door M. Caroline Vanlerberghe, notaris te Hooglede voor de oprichting van een distributiecabine;

      Gemeente HOOGLEDE – 2de afdeling:

      Een perceel grond, gelegen te Hooglede (Gits), nabij de Stationsstraat, gekadastreerd volgens recent kadastraal uittreksel onder de sectie C, deel van nummer 326ZP0000, met een oppervlakte volgens de hierna vermelde meting van zevenentwintig komma achtenzestig vierkante meter (27,68m²). Gereserveerde perceelsidentificatie: sectie C, nummer 326A2P0000. jegens de opdrachthoudende vereniging Fluvius West met zetel te 8820 Torhout, Noordlaan 9 mits de prijs van vijfduizend tweehonderd negenenvijftig euro twintig cent (5.259,20 EUR);

      Art. 2: Het schepencollege wordt belast met de uitvoering van dit besluit.

      Art. 3: Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan M. Caroline Vanlerberghe, Bruggestraat 92, 8830 Hooglede.

    • Leveren van warme maaltijden aan de gemeentelijke basisschool en buitenschoolse kinderopvang - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze

      Aanwezig: Myriam Debergh, Voorzitter
      Frederik Demeyere, Burgemeester
      Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Schepenen
      Dimitri Carpentier, Toegevoegd schepen (Voorzitter BCSD)
      Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Lode Vandenbussche, Els Werbrouck, Stien Gevaert, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Stephan Wydooghe, Gemeenteraadsleden
      Filip Van Eeckhout, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Liesbet Casteleyn, Gemeenteraadslid

      Voorgesteld wordt om de lastvoorwaarden en de gunningswijze vast te stellen voor de opdracht “Leveren van warme maaltijden aan de gemeentelijke basisschool en buitenschoolse kinderopvang”. De raming bedraagt € 295.100,00 excl. btw of € 312.806,00 incl. 6% btw. De opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.

      Beslissing: éénparig goedgekeurd

      Regelgeving

      Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, 2e alinea, 10°, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;

      Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;

      Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

      Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;

      Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;

      Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36 en artikel 57;

      Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;

      Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;

      Feiten, context

      Overwegende dat in het kader van de opdracht “Leveren van warme maaltijden aan de gemeentelijke basisschool en buitenschoolse kinderopvang” een bestek met nr. 2023-006 werd opgesteld door de financiële dienst;

      Overwegende dat deze opdracht als volgt is opgedeeld:

      * Basisopdracht (Leveren van warme maaltijden aan de gemeentelijke basisschool en buitenschoolse kinderopvang), raming: € 73.775,00 excl. btw of € 78.201,50 incl. 6% btw;

      * Verlenging 1 (Leveren van warme maaltijden aan de gemeentelijke basisschool en buitenschoolse kinderopvang), raming: € 73.775,00 excl. btw of € 78.201,50 incl. 6% btw;

      * Verlenging 2 (Leveren van warme maaltijden aan de gemeentelijke basisschool en buitenschoolse kinderopvang), raming: € 73.775,00 excl. btw of € 78.201,50 incl. 6% btw;

      * Verlenging 3 (Leveren van warme maaltijden aan de gemeentelijke basisschool en buitenschoolse kinderopvang), raming: € 73.775,00 excl. btw of € 78.201,50 incl. 6% btw;

      Overwegende dat de totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 295.100,00 excl. btw of € 312.806,00 incl. 6% btw;

      Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure;

      Overwegende dat deze raming de limieten van de Europese bekendmaking overschrijdt;

      Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is op het exploitatiebudget van 2023 en de daaropvolgende jaren.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Myriam Debergh, Frederik Demeyere, Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Dimitri Carpentier, Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Lode Vandenbussche, Els Werbrouck, Stien Gevaert, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Stephan Wydooghe, Filip Van Eeckhout
      Voorstanders: Myriam Debergh, Frederik Demeyere, Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Dimitri Carpentier, Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Lode Vandenbussche, Els Werbrouck, Stien Gevaert, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Stephan Wydooghe
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      éénparig

      Artikel 1: Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. 2023-006 en de raming voor de opdracht “Leveren van warme maaltijden aan de gemeentelijke basisschool en buitenschoolse kinderopvang”, opgesteld door de financiële dienst. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 295.100,00 excl. btw of € 312.806,00 incl. 6% btw.

      Art. 2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.

      Art. 3: De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal en Europees niveau.

      Art. 4: De uitgave voor deze opdracht is voorzien op het exploitatiebudget van 2023 en de daaropvolgende jaren.

    • Hemelwater- en droogteplan

      Aanwezig: Myriam Debergh, Voorzitter
      Frederik Demeyere, Burgemeester
      Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Schepenen
      Dimitri Carpentier, Toegevoegd schepen (Voorzitter BCSD)
      Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Lode Vandenbussche, Els Werbrouck, Stien Gevaert, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Stephan Wydooghe, Gemeenteraadsleden
      Filip Van Eeckhout, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Liesbet Casteleyn, Gemeenteraadslid

      Het hemelwater- en droogteplan voor de gemeente Hooglede wordt goedgekeurd.

      Beslissing: éénparig goedgekeurd

      Commentaar

      Schepen Arne De Brabandere licht het agendapunt toe.
      “Zoals jullie allemaal weten, worden we de laatste jaren afwisselend getroffen door zeer droge of net zeer natte periodes. Vandaar dat het belangrijk is om een visie uit te werken, een plan rond hoe we omgaan met ons water op de gemeente. Vandaar voorliggend plan.
      In de eerste 90 bladzijden wordt een heldere en uitgebreide analyse gemaakt van onze gemeente, met ook een stuk geschiedenis erin. Dat gaat over waar het water op onze gemeente naar toe gaat, in welke zones we onze gemeente kunnen opdelen, hoeveel van onze grachten open liggen, waar er bufferbekkens liggen, …
      Wat belangrijker is, begint op bladzijde 92, de acties en maatregelen die we voorstellen om nog beter om te gaan met het water. Ook daar beginnen we met het situeren van de maatregelen binnen een Vlaamse aanpak, want het zal niet enkel aan Hooglede liggen als we de droogte of overvloedige regen willen aanpakken. Van Vlaanderen wordt dan de stap gezet naar West-Vlaanderen, met ook daar opnieuw een duiding van de situatie op heden, namelijk de bestaande plannen en bestaande maatregelen.
      Vanaf pagina 128 van het plan wordt aangegeven hoe we het nog beter kunnen doen. Dat is door afstroom te vermijden, te zorgen dat het water kan infiltreren. Dat doen we door vb. het wegnemen van verharding, zie wat we in de Kleine Stadenstraat vanaf het rondpunt met de Akkerstraat weg van het centrum hebben gedaan of wat we in de Beverenstraat zullen doen. Maar ook door vb. het aanleggen van groendaken, zodat ook daar het water trager kan wegvloeien en er bijgevolg geen afvoerpiek is. Daarnaast hebben we het over hergebruik van water. Dat kan dan gaan over het installeren van regenputten of het aanleggen van spaarbekkens. Maar ook wat te doen bij bemalingen, bij wegenwerken of bouwwerven.
      Ook infiltratie komt ruim aan bod in het plan, water dat sneller in de bodem kan, moet niet afgevoerd worden. Daar kan vb. ook het weghalen van boordstenen helpen.
      Maar die maatregelen zullen bij een hevige regenbui natuurlijk onvoldoende blijven, vandaar dat we ook verder werk moeten maken van het scheiden van het rioleringsstelsel.
      Vanaf bladzijde 148 van het plan worden de specifieke acties dan één voor één overlopen.”

      Regelgeving

      Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 40 en 41;

      Gelet op het decreet Integraal Waterbeleid van 18 juli 2003;

      Feiten, context

      Overwegende dat het hemelwater- en droogteplan een visie weergeeft over hoe Hooglede op lange termijn zal omgaan met hemelwater. Binnen dit plan wordt een integrale ruimtelijke visie uitgewerkt om de economische, maatschappelijke en ecologische gevolgen van de wateroverlast te beperken en het grondgebied robuust te maken voor de gevolgen van de klimaatverandering;

      Overwegende dat het de bedoeling is om een integrale visie uit te werken over waar en hoe het hemelwater afkomstig van bestaande en geplande wegenis, woningen, onverharde en verharde oppervlakten kan worden ter plaatse gehouden, geïnfiltreerd, gebufferd en vertraagd afgevoerd. Naast de visie van het hemelwaterplan wordt een actiepuntenlijst met prioritering opgenomen. De actiepuntenlijst is een opsomming van maatregelen waarop de gemeente de komende jaren wil inzetten. Met deze actiepunten wil de gemeente de huidige en toekomstige problematieken rond water tegengaan, eventueel in samenwerking met andere actoren. Het plan formuleert een overzicht met knelpunten en prioriteiten voor het grondgebied Hooglede. Deze visie werd gevormd op basis van verschillende overlegsessies waarbij de knelpunten en bijhorende oplossingen voor een specifiek gebied of een specifiek thema besproken werden. Voor de inhoud en de vorm van een hemelwaterplan wordt verwezen naar de handleiding van de Coördinatiecommissie Integraal Waterbeleid (CIW). Bij de afvoer van hemelwater moet in de eerste plaats worden ingezet op het vermijden van afstroom van hemelwater, nadien hergebruik van hemelwater, infiltratie en ten slotte buffering met vertraagde afvoer. Deze principes zijn momenteel al verankerd in de milieuwetgeving Vlarem II (paragraaf 4.1.1) en de code van goede praktijk voor het ontwerp, de aanleg en het onderhoud van rioleringssystemen (paragraaf 4.1.6);

      Publieke stemming
      Aanwezig: Myriam Debergh, Frederik Demeyere, Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Dimitri Carpentier, Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Lode Vandenbussche, Els Werbrouck, Stien Gevaert, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Stephan Wydooghe, Filip Van Eeckhout
      Voorstanders: Myriam Debergh, Frederik Demeyere, Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Dimitri Carpentier, Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Lode Vandenbussche, Els Werbrouck, Stien Gevaert, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Stephan Wydooghe
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      éénparig

      Enig artikel: Het hemelwater- en droogteplan voor de gemeente Hooglede wordt goedgekeurd.

    • Vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordigers voor de Algemene Vergadering van 30/05/2023 van de intercommunale OV MIROM

      Aanwezig: Myriam Debergh, Voorzitter
      Frederik Demeyere, Burgemeester
      Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Schepenen
      Dimitri Carpentier, Toegevoegd schepen (Voorzitter BCSD)
      Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Lode Vandenbussche, Els Werbrouck, Stien Gevaert, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Stephan Wydooghe, Gemeenteraadsleden
      Filip Van Eeckhout, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Liesbet Casteleyn, Gemeenteraadslid

      Het mandaat wordt gevraagd voor goedkeuring van volgende agendapunten:

      1. Verslag van de Raad van Bestuur (art. 24 der statuten).

      2. Verslag van de commissaris.

      3. Goedkeuring van de jaarrekening per 31.12.2022.

      4. Kwijting van de bestuurders en de commissaris.

      5. Aanstelling commissaris-Revisor

      6. Benoeming van de bestuurder

      7. Varia.

      Beslissing: éénparig goedgekeurd

       

      Aanleiding

      Gelet op het feit dat de Gemeente aangesloten is bij de Intercommunale MIROM;

      Regelgeving

      Gelet op de bepalingen van het decreet over het lokaal bestuur, meer bepaald artikelen 34, 386 en artikel 388 tot en met 473;

      Feiten, context

      Gelet op de uitnodiging met agenda dd. 26 april 2023 van de OV MIROM tot de Algemene Vergadering dd. 30/05/2023, zoals in bijlage bij deze beslissing gevoegd;

      1. Verslag van de Raad van Bestuur (art. 24 der statuten).

      2. Verslag van de commissaris.

      3. Goedkeuring van de jaarrekening per 31.12.2022.

      4. Kwijting van de bestuurders en de commissaris.

      5. Aanstelling commissaris-Revisor

      6. Benoeming van de bestuurder

      7. Varia.

      Gehoord het college van Burgemeester en Schepenen in zijn verslag;

      Publieke stemming
      Aanwezig: Myriam Debergh, Frederik Demeyere, Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Dimitri Carpentier, Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Lode Vandenbussche, Els Werbrouck, Stien Gevaert, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Stephan Wydooghe, Filip Van Eeckhout
      Voorstanders: Myriam Debergh, Frederik Demeyere, Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Dimitri Carpentier, Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Lode Vandenbussche, Els Werbrouck, Stien Gevaert, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Stephan Wydooghe
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      éénparig

      Artikel 1: Zijn goedkeuring te verlenen aan de punten vermeld op de agenda, waarover een beslissing moet genomen worden.

      Art. 2: De in zitting van 28 januari 2019 aangeduide vertegenwoordigers van de gemeente mevrouw Julie Misplon, Pelikaanstraat 36, 8830 Hooglede of de heer Rik Vanwildemeersch, Peter Benoitstraat 6, 8830 Hooglede wordt opgedragen hun stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in dit raadsbesluit en als dusdanig de punten op de agenda van de Algemene Vergadering dd. 30/05/2023 van de OV MIROM goed te keuren.

      Art. 3: Het college van Burgemeester en Schepenen te belasten met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de OV MIROM.

    • Vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordigers voor de Algemene Vergadering van 6 juni 2023 van de nv Efin

      Aanwezig: Myriam Debergh, Voorzitter
      Frederik Demeyere, Burgemeester
      Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Schepenen
      Dimitri Carpentier, Toegevoegd schepen (Voorzitter BCSD)
      Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Lode Vandenbussche, Els Werbrouck, Stien Gevaert, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Stephan Wydooghe, Gemeenteraadsleden
      Filip Van Eeckhout, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Liesbet Casteleyn, Gemeenteraadslid

      Het mandaat wordt gevraagd voor goedkeuring van volgende agendapunten:

      1. Verslag van de Raad van Bestuur over het boekjaar 2022 (bijlage)
      2. Verslag van de commissaris over zijn werkzaamheden in het boekjaar 2022
      3. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2022 (bijlage)
      Goedkeuring van de winstverdeling
      4. Kwijting aan bestuurders en commissaris
      5. Ontslag en benoeming bestuurders
      6. Rondvraag

      Beslissing: éénparig goedgekeurd

      Aanleiding

      Gelet op het feit dat de Gemeente aangesloten is bij de nv Efin;

      Regelgeving

      Gelet op de bepalingen van het decreet over het lokaal bestuur, meer bepaald artikelen 34, 386 en artikel 388 tot en met 473;

      Feiten, context

      Gelet op de uitnodiging met agenda dd. 30 maart 2023 van de nv Efin tot de Algemene Vergadering dd. 06/06/2022, zoals in bijlage bij deze beslissing gevoegd:

      1. Verslag van de Raad van Bestuur over het boekjaar 2022 (bijlage)
      2. Verslag van de commissaris over zijn werkzaamheden in het boekjaar 2022
      3. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2022 (bijlage)
      Goedkeuring van de winstverdeling
      4. Kwijting aan bestuurders en commissaris
      5. Ontslag en benoeming bestuurders
      6. Rondvraag

      Gehoord het college van Burgemeester en Schepenen in zijn verslag;

      Publieke stemming
      Aanwezig: Myriam Debergh, Frederik Demeyere, Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Dimitri Carpentier, Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Lode Vandenbussche, Els Werbrouck, Stien Gevaert, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Stephan Wydooghe, Filip Van Eeckhout
      Voorstanders: Myriam Debergh, Frederik Demeyere, Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Dimitri Carpentier, Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Lode Vandenbussche, Els Werbrouck, Stien Gevaert, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Stephan Wydooghe
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      éénparig

      Artikel 1: Zijn goedkeuring te verlenen aan de punten vermeld op de agenda, waarover een beslissing moet genomen worden.

      Art. 2: De in zitting van 28 januari 2019 aangeduide vertegenwoordiger van de gemeente Frederik Demeyere, Akkerstraat 25/A, 8830 Hooglede wordt opgedragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in dit raadsbesluit en als dusdanig de punten op de agenda van de Algemene Vergadering dd. 6/06/2023 van de nv Efin goed te keuren.

      Art. 3: Het college van Burgemeester en Schepenen te belasten met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de nv Efin.

    • VZW Sociaal Verhuurkantoor Regio Roeselare - Uitnodiging op de buitengewone algemene vergadering en raad van bestuur op 9 juni 2023 - Goedkeuring

      Aanwezig: Myriam Debergh, Voorzitter
      Frederik Demeyere, Burgemeester
      Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Schepenen
      Dimitri Carpentier, Toegevoegd schepen (Voorzitter BCSD)
      Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Lode Vandenbussche, Els Werbrouck, Stien Gevaert, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Stephan Wydooghe, Gemeenteraadsleden
      Filip Van Eeckhout, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Liesbet Casteleyn, Gemeenteraadslid

      Het mandaat wordt gevraagd voor goedkeuring van volgende agendapunten:

      Voor de algemene vergadering:

      1. Kennisname ontslag/benoeming bestuurder

      2. Kennisname en/bespreking documenten en verslagen

      3. Beslissing tot overdracht om niet van een algemeenheid

      4. Opschortende voorwaarde

      Voor de raad van bestuur:

      1. Machtiging

      Beslissing: éénparig goedgekeurd

      Aanleiding

      Gelet op de brief dd. 24/04/2023 van de vzw SVK Regio Roeselare, Noordhof 2/a, 8800 Roeselare betreffende oproeping - buitengewone algemene vergadering en raad van bestuur van de VZW SVK Regio Roeselare;

      Feiten, context

      Met het schrijven d.d. 24 april 2023 wordt de gemeente uitgenodigd op de buitengewone algemene vergadering en raad van bestuur op 9 juni met volgende agenda:

      Voor de algemene vergadering:

      1. Kennisname ontslag/benoeming bestuurder

      2. Kennisname en/bespreking documenten en verslagen

      3. Beslissing tot overdracht om niet van een algemeenheid

      4. Opschortende voorwaarde

      Voor de raad van bestuur:

      1. Machtiging

      Publieke stemming
      Aanwezig: Myriam Debergh, Frederik Demeyere, Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Dimitri Carpentier, Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Lode Vandenbussche, Els Werbrouck, Stien Gevaert, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Stephan Wydooghe, Filip Van Eeckhout
      Voorstanders: Myriam Debergh, Frederik Demeyere, Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Dimitri Carpentier, Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Lode Vandenbussche, Els Werbrouck, Stien Gevaert, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Stephan Wydooghe
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      éénparig

      Artikel 1: Goedkeuring wordt gehecht aan de agenda van de buitengewone algemene vergadering en de raad van bestuur van de VZW SVK Regio Roeselare.

      Art. 2: De in zitting van 19 december 2022 aangeduide vertegenwoordiger van de gemeente, dhr. Frederik Demeyere, die zal deelnemen aan de buitengewone algemene vergadering en de raad van bestuur van de VZW SVK Regio Roeselare op 9 juni 2023 op te dragen om namens de Gemeente alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene vergadering van de VZW SVK Regio Roeselare te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van heden bepaalde standpunt m.b.t. de agendapunten van voormelde vergadering.

      Art. 3: Het College van Burgemeester en Schepenen te belasten met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de VZW SVK Regio Roeselare, Noordhof 2/a, 8800 Roeselare.

    • Bouwmaatschappij De Mandel cv - Uitnodiging op de buitengewone algemene vergadering op 9 juni 2023 - Goedkeuring

      Aanwezig: Myriam Debergh, Voorzitter
      Frederik Demeyere, Burgemeester
      Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Schepenen
      Dimitri Carpentier, Toegevoegd schepen (Voorzitter BCSD)
      Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Lode Vandenbussche, Els Werbrouck, Stien Gevaert, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Stephan Wydooghe, Gemeenteraadsleden
      Filip Van Eeckhout, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Liesbet Casteleyn, Gemeenteraadslid

      Het mandaat wordt gevraagd voor goedkeuring van volgende agendapunten:

      1. Akte 1:

      1. Met fusie door overneming gelijkgestelde verrichting

      2. Vaststelling verwezenlijking met fusie door overneming gelijkgestelde verrichting

      2. Akte 2:

      1. Wijziging aantal aandelen

      2. Splitsing door overneming

      3. Vaststelling verwezenlijking splitsing door overneming

      4. Omzetting vennootschap in een besloten vennootschap

      5. Organisatie bestuursorgaan

      6. Wijziging naam

      7. Wijziging voorwerp

      8. Nieuwe Statuten

      9. Vaststelling zetel vennootschap

      10. Machtiging bestuursorgaan

      11. Machtiging notaris

      Beslissing: éénparig goedgekeurd

      Aanleiding

      Gelet op de brief dd. 24/04/2023 van cvba De Mandel, Groenestraat 224, 8800 Roeselare, betreffende oproeping buitengewone algemene vergadering van de cvba De Mandel;

      Feiten, context

      Gelet op de uitnodiging met agenda dd. 24 april 2023 van De Mandel cvba voor de buitengewone algemene vergadering op 9 juni 2023:

      1. Akte 1:

      1. Met fusie door overneming gelijkgestelde verrichting

      2. Vaststelling verwezenlijking met fusie door overneming gelijkgestelde

      verrichting

      2. Akte 2:

      1. Wijziging aantal aandelen

      2. Splitsing door overneming

      3. Vaststelling verwezenlijking splitsing door overneming

      4. Omzetting vennootschap in een besloten vennootschap

      5. Organisatie bestuursorgaan

      6. Wijziging naam

      7. Wijziging voorwerp

      8. Nieuwe Statuten

      9. Vaststelling zetel vennootschap

      10.Machtiging bestuursorgaan

      11.Machtiging notaris

      Publieke stemming
      Aanwezig: Myriam Debergh, Frederik Demeyere, Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Dimitri Carpentier, Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Lode Vandenbussche, Els Werbrouck, Stien Gevaert, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Stephan Wydooghe, Filip Van Eeckhout
      Voorstanders: Myriam Debergh, Frederik Demeyere, Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Dimitri Carpentier, Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Lode Vandenbussche, Els Werbrouck, Stien Gevaert, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Stephan Wydooghe
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      éénparig

      Artikel 1: Goedkeuring wordt verleend aan de punten vermeld op de agenda van de buitengewone algemene vergadering dd. 9 juni 2023 van cvba De Mandel, waarover een beslissing moet genomen worden.

      Art. 2: De in zitting van 28 januari 2019 aangeduide vertegenwoordiger van de gemeente, dhr. Frederik Demeyere, wordt opgedragen om namens de gemeente alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene vergadering van De Mandel cvba te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van heden bepaalde standpunt m.b.t. de agendapunten van voormelde vergadering.

      Art. 3: Het College van Burgemeester en Schepenen te belasten met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de cvba De Mandel, Groenestraat 224, 8800 Roeselare.

    • Vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger voor de Algemene Vergadering van 22/06/2023 van de intercommunale DV Cipal

      Aanwezig: Myriam Debergh, Voorzitter
      Frederik Demeyere, Burgemeester
      Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Schepenen
      Dimitri Carpentier, Toegevoegd schepen (Voorzitter BCSD)
      Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Lode Vandenbussche, Els Werbrouck, Stien Gevaert, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Stephan Wydooghe, Gemeenteraadsleden
      Filip Van Eeckhout, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Liesbet Casteleyn, Gemeenteraadslid

      Het mandaat wordt gevraagd voor goedkeuring van volgende agendapunten:

      1. Toetreding en aanvaarding van nieuwe deelnemer(s)

      2. Kennisname van het jaarverslag van de raad van bestuur en het verslag van de commissaris over de enkelvoudige jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2022

      3. Goedkeuring van de enkelvoudige jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2022

      4. Kennisname van het jaarverslag van de raad van bestuur en het verslag van de commissaris over de geconsolideerde jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2022

      5. Kennisname van de geconsolideerde jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2022

      6. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders en aan de commissaris van Cipal voor de uitoefening van hun mandaat tijdens het boekjaar 2022

      7. Aanpassing van het huishoudelijk reglement van de algemene vergadering

      8. Goedkeuring van het verslag, staande de vergadering

      Beslissing: éénparig goedgekeurd

       

      Regelgeving

      Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (“DLB”) en in het bijzonder op art. 40 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en inzake de intergemeentelijke samenwerking;

      Feiten, context

      Gelet op het feit dat de gemeente deelnemer is van de dienstverlenende vereniging Cipal (hierna kortweg “Cipal”);

      Gelet op de statuten van Cipal;

      Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019 inzake de aanduiding van de vertegenwoordiger van de gemeente op de algemene vergaderingen van Cipal;

      Gelet op de oproeping tot de algemene vergadering van Cipal van 22 juni 2023 met de volgende agendapunten:

      1. Toetreding en aanvaarding van nieuwe deelnemer(s)
      2. Kennisname van het jaarverslag van de raad van bestuur en het verslag van de commissaris over de enkelvoudige jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2022
      3. Goedkeuring van de enkelvoudige jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2022
      4. Kennisname van het jaarverslag van de raad van bestuur en het verslag van de commissaris over de geconsolideerde jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2022
      5. Kennisname van de geconsolideerde jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2022
      6. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders en aan de commissaris van Cipal voor de uitoefening van hun mandaat tijdens het boekjaar 2022
      7. Aanpassing van het huishoudelijk reglement van de algemene vergadering
      8. Goedkeuring van het verslag, staande de vergadering

      Gelet op de documenten en de toelichtende nota van Cipal betreffende de agendapunten van deze algemene vergadering;

      Gelet op de voorstellen van de raad van bestuur van Cipal,

      Overwegende dat geen redenen voorhanden zijn om goedkeuring van de agendapunten te weigeren;

      Na beraadslaging en stemming;

      Publieke stemming
      Aanwezig: Myriam Debergh, Frederik Demeyere, Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Dimitri Carpentier, Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Lode Vandenbussche, Els Werbrouck, Stien Gevaert, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Stephan Wydooghe, Filip Van Eeckhout
      Voorstanders: Myriam Debergh, Frederik Demeyere, Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Dimitri Carpentier, Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Lode Vandenbussche, Els Werbrouck, Stien Gevaert, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Stephan Wydooghe
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      éénparig

      Artikel 1: Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal van 22 juni 2023 goedgekeurd.

      Art. 2: De vertegenwoordiger van de gemeente, de heer Frederik Sap, Roelandstraat 10, 8830 Hooglede of Chiron Potié, Hogestraat 184, 8830 Hooglede wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van Cipal van 22 juni 2023 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.

      Art. 3: Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.

    • Mondelinge vragen

      Aanwezig: Myriam Debergh, Voorzitter
      Frederik Demeyere, Burgemeester
      Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Schepenen
      Dimitri Carpentier, Toegevoegd schepen (Voorzitter BCSD)
      Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Lode Vandenbussche, Els Werbrouck, Stien Gevaert, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Stephan Wydooghe, Gemeenteraadsleden
      Filip Van Eeckhout, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Liesbet Casteleyn, Gemeenteraadslid
      Besluit

      Door Raadslid Jan Lokere werden 4 vragen ingediend:

      Vraag 1: “Hierbij wil ik eens informeren wat de stand van zaken is in het dossier van de groepsaankoop en subsidieaanvraag om de looppiste van Onledemolen onder handen te nemen. Toen ik op de raad van 27 maart informeerde hieromtrent was u bezig offertes aan het vergelijken. Welke stappen zijn er ondertussen genomen?”

      Schepen Frederik Sap antwoordt: “Zoals de vorige keer meegegeven waren de offertes echt wel appels en peren vergelijken. Intussen hebben we bijkomende zaken opgevraagd om een correcte vergelijking te kunnen maken. Van zodra dit binnen is, kunnen we toewijzen. Ik vermoed binnen twee à drie weken.”

       

      Vraag 2: “Hierbij wil ik eens informeren hoe ver het staat met de verbouwing van het Stationnetje. Zullen de voetbalclubs bij de start van het nieuwe voetbalseizoen gebruik kunnen maken van de nieuwe kleedkamers en kantine?”

      Schepen Frederik Sap antwoordt:  “De ruwbouwwerken binnen zijn afgewerkt, nu zijn we bezig met de technieken. Deze week starten ze ook met de pleisterwerken, dit is ongeveer 2 à 3 weken werk.
      Daarna kunnen de vloeren gelegd worden en gebeurt de betegeling in de douches.
      We streven nog steeds, als we niet te veel tegenslagen hebben, om de ingebruikname mogelijk te maken met het nieuwe seizoen. Het gebouw zal waarschijnlijk niet 100% afgewerkt zijn, maar het blijft de bedoeling om het gebruikskaar te krijgen.”

       

      Vraag 3: “Bij de bespreking van de meerjarenplan-aanpassing in december laatstleden heb ik aangekaart dat de tennisvelden op Onledemolen jaar na jaar minder worden bespeeld. Wat spijtig is voor de investering die we hiervoor met de gemeente hebben gedaan. Toen heb ik aangehaald dat het een goed idee zou zijn om de sportdienst in samenwerking met de tennisclub initiatieven te laten nemen zoals initiatielessen voor kinderen organiseren of start to tennis, enz…  Het tennisseizoen is nu terug volop gestart. Hierbij mijn vraag of er acties zijn ondernomen of op de planning staan zodat de velden meer worden bespeeld? En zo ja, welke?”

      Schepen Frederik Sap antwoordt: “Een terecht voorstel Jan, maar voor de club was er nog geen man overboord, meer zelfs deze tendens is volgens hen bij veel tennisclubs waar te nemen, een tendens trouwens die zich momenteel al terug aan het keren is. Zij verwachten geen grote problemen.
      We hebben met de voorzitter van TC Onledemolen afgesproken om in te zetten op de vrijetijdsbeurs die we volgend voorjaar organiseren. Schier iedere sportclub wil meer leden, daarom zou inzetten op één club niet billijk of logisch zijn. De vrijetijdsbeurs zal hierop een algemeen antwoord bieden, dit voor kinderen en volwassenen.”

       

      Vraag 4:  “Hierbij zou ik graag het volgende aankaarten: tegenstrijdige communicatie openingsuren recyclagepark Hooglede.

      Volgens de afhaalkalender van MIROM is het recyclagepark in Hooglede:

      -       op woensdag, donderdag en vrijdag

      -       tijdens de periode van 1 april t.e.m. 30 september

      -       open tot 18h45 i.p.v. 17h45.

      Ook op de website van de gemeente is er melding dat het recyclagepark tijdens die periode langer open is. Zelfs tot 19h!

      Afgelopen woensdag heb ik, nadat ik vlug de openingsuren had gecheckt op de afvalkalender van de MIROM, samen met nog enkele inwoners die nog juist voor het verlengd weekend met materialen naar het recyclagepark kwamen en daar aankwamen om 17h55  moeten vaststellen dat het recyclagepark toch reeds om 17h45 sluit en niet open is tot 18h45 zoals vermeld op afhaalkalender MIROM.  Op het spandoek aan het containerpark staat er inderdaad dat het containerpark maar open is tot 17h45.

      Hoe komt het dat er geen éénduidige communicatie is omtrent de openingsuren? 

      Dit is vervelend zowel voor de bezoekers van het recyclagepark als voor de parkwachter die iedere dag mag uitleggen dat de openingsuren fout vermeld staan op afhaalkalender.

      1) Zijn er of worden er acties ondernomen om de verkeerde communicatie op de MIROM afhaalkalender recht te zetten?

      2) Graag in de toekomst de communicatie hieromtrent beter opvolgen en verzorgen.”

       

      Schepen Julie Misplon antwoordt: “Terecht punt Jan. We zien inderdaad dat de nieuwe openingsuren op de ophaalkalender staan maar dat de asterisk verkeerd staat op de ophaalkalender, eigenlijk moest deze er niet op. MIROM maakt deze kalender op en verdeelt deze. Voor de actuele openingsuren is het steeds aangewezen te kijken op de website van MIROM, gemeente Hooglede of de recycle App.

      We geven het door om alvast op de digitale versie te wijzigen en naar de toekomst toe zouden we een vermelding opnemen dat "er steeds nog wijzigingen kunnen zijn aan de openingsuren, dat het daarom steeds aanbevolen is om de website te raadplegen voor de meest recente informatie."

      De openingsuren zijn correct op onze website maar als je doorklikt zag je inderdaad nog een extra tekst in het blauwe vak met foutieve informatie rond de openingsuren. Intussen is dit reeds doorgegeven aan de dienst communicatie en aangepast.

      Voor de volledigheid, de nieuwe openingsuren werden vermeld via een spandoek in de dorpskernen en aan de recyclageparken. Ook werd er een nieuwsbericht gepubliceerd op de website, werd het via de nieuwsbrief verspreid en in het infomagazine. Het wordt nog eens opnieuw meegenomen in het infomagazine.”

      Raadslid Lokere stelt voor de openingsuren ook nog eens te herhalen in het gemeentenieuws.

       

       

      Door raadslid Kristof Pillaert werden 3 vragen ingediend:

      Vraag 1: Raadslid Pillaert stelde vast dat in het Schepencollege van 17 april 2023 I-pads voor de gemeenteschool “Wonderwijs” werden aangekocht. Deze werden via de raamovereenkomst voor ICT-materiaal (stad Brugge) aangekocht, hoewel MediaMarkt de goedkoopste aanbieder was. Zijn vraag is waarom dan niet gegund werd aan MediaMarkt?

      Schepen Dimitri Carpentier antwoordt dat hij niet direct een antwoord zal kunnen geven op deze vraag, gezien de vraag ook niet zo duidelijk geformuleerd werd (enkel “aankoop I-pads voor Wonderwijs”). Hij belooft dit verder uit te zoeken.

       

      Vraag 2: Raadslid Pillaert wenst te weten wanneer de werken voor het aanleggen van het terras van het JOC zijn gestart. Is daarvoor eerst een gunning door het College gebeurd?

      Schepen De Brabandere geeft als antwoord dat de werken zijn aangevangen na gunning van die opdracht in het Schepencollege (zitting van 17 april). Gezien geweten was dat er 2 grote evenementen zouden zijn (o.m. 40 jaar JOC) werd een opdracht uitgeschreven.

      Schepen De Brabandere antwoordt dat bij de selectie van de aannemers voor deelname aan de prijsvraag ook die aannemers werden aangeschreven van wie we wisten dat ze in de gevraagde periode de werken zouden kunnen uitvoeren.

      Raadslid Pillaert stelt zich de vraag waarom er dan direct naar niet-Hoogleedse aannemers werd gestapt, waarop Schepen De Brabandere repliceert dat er weinig aannemers zijn in Hooglede die betonterrassen uitvoeren. Raadslid Jan Lokere antwoordt hierop dat die er wel degelijk zijn.

      Raadslid Tomas De Meyer stelt zich de vraag dat als je een offerte vraagt aan iemand waarvan je weet dat die het kan uitvoeren, je de prijs dan niet omhoog drijft?

      Schepen De Brabandere antwoordt hierop dat er wel degelijk prijs gevraagd is en vergeleken tussen diverse aannemers en dat de geselecteerde aannemer de goedkoopste was.

       

      Vraag 3: Raadslid Pillaert wenst te weten welke acties de gemeente genomen heeft voor het bannen van de Aziatische Hoornaar. Hij stelt vast dat West-Vlaanderen het meest getroffen is. Momenteel stelt hij vast dat enkel op de gemeentelijke website een melding staat dat je bij het vaststellen van een Aziatische Hoornaar contact moet opnemen met de brandweer.

      Raadslid Pillaert stelt echter vast dat andere gemeenten acties ondernemen zoals vb. de kosten om  de nesten van de Aziatische Hoornaar te verwijderen op zich nemen of de kosten op zich nemen voor het aankopen van lokdozen (zoals in Ieper en Dentergem).

      De Burgemeester antwoordt dat wanneer de brandweer wordt opgebeld voor een wespennest en blijkt dat er Aziatische Hoornaar in het spel is, dat dan een imker wordt opgebeld. Deze is immers gespecialiseerd in het verwijderen van deze Hoornaar.

      Enkel als het zeer dringend is (vb. de Hoornaar bevindt zich aan de achterdeur) verwijdert de brandweer dit zelf. Ze hebben daarvoor gespecialiseerde pakken.
      Acties van preventieve aard zoals in Dentergem (waar men vallen aankocht om de Hoornaar te bestrijden) zijn er nu nog niet. Dentergem is een gemeente met veel fruitkwekers en dat is de reden dat zij deze actie hebben opgezet.
      De Burgemeester stelt dat hij in de Zoneraad van Mid-West zal navragen of dergelijke acties voor de volledige brandweerzone nog opgezet kunnen worden, eventueel nog voor dit jaar (maar misschien is het nu al wat laat) en anders voor volgend jaar.

      De Burgemeester vermeldt ook nog dat er in 2022 een totaal van 130 interventies waren, in Hooglede werd éénmaal een nest van Aziatische Hoornaar verwijderd voor de veiligheid door de eigen brandweer. 3 jaar geleden werd een nest door specialisten verwijderd uit een boom in Gits.

      De Burgemeester stelt dus voor om het antwoord van de Zoneraad af te wachten en zich dan eventueel te beraden over gemeentelijke acties.

      Raadslid Pillaert antwoordt dat het laat is, maar misschien nog niet te laat. Er circuleren berichten dat we tot 10.000 nesten kunnen gaan. Daarom stelt hij voor om op korte termijn toch aan lokdozen te geraken.

      Verder stelt raadslid Pillaert voor om een info-campagne op te starten, vb. door een foto op website en facebook van hoe de Aziatische Hoornaar eruit ziet. Verder zou volgens hem de aankoop van lokdozen of de tussenkomst in kosten voor verdelging kunnen overwogen worden. Dit zou zelfs als gemeente alleen kunnen, los van eventuele initiatieven van de brandweerzone.

       

       

      Schepen Carpentier komt nog terug op de eerste vraag van Raadslid Pillaert. Intussen kon hij nagaan hoe de gunning van de I-pads verlopen is. MediaMarkt had inderdaad de goedkoopste prijs aangeboden, maar zij konden geen laadkarren aanbieden voor de I-pads. Bijgevolg kon deze offerte, wegens onvolledig, niet weerhouden worden.