Voorzitter mevrouw Debergh opent de zitting.
Er zijn geen opmerkingen op het verslag van vorige zitting.
Voorgesteld wordt om het reglement 'waarborg openbaar domein bij stedenbouwkundige handelingen' aan te nemen.
Beslissing: éénparig goedgekeurd
Mevrouw Demaré licht het reglement toe waarbij een borg wordt voorzien van minimaal € 500 en maximaal € 2.000.
Overwegende dat bij het uitvoeren van werkzaamheden na het verkrijgen van een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen een risico bestaat op beschadiging van het openbaar domein;
Overwegende dat de bouwheer het openbaar domein, palend aan zijn bouwperceel, in dezelfde staat moet achterlaten na het voltooien van de werken als voor het begin van de werken; dat de bouwheer desgevallend de nodige herstellingswerken moet uitvoeren op een voldoende kwalitatieve manier;
Overwegende dat men door middel van een borgstelling meer zekerheid bekomt tot het uitvoeren van de herstellingswerken en dat de bouwheer omwille van de borgstelling meer aandacht zal besteden aan het in goede staat houden van het openbaar domein;
Overwegende dat de borgstelling tot op heden reeds veelvuldig werd toegepast, doch telkens op individuele basis bij het afleveren van omgevingsvergunningen of de aktename voor stedenbouwkundige handelingen; dat een meer systematische behandeling op basis van een reglement aangewezen is;
Overwegende dat de inwerkingtreding van het reglement voor de bouwheer een verderzetting betekent van de gebruikelijke praktijk, maar op basis van een reglement;
Overwegende dat het reglement een aantal verduidelijkingen bevat en dat voor een aantal handelingen het stellen van een waarborg een meerwaarde betekent voor de bescherming van het openbaar domein; zo wordt geen waarborg gevraagd voor het plaatsen van afsluitingen, het rooien van bomen, functiewijzigingen zonder ingrijpende verbouwingen, regularisaties waarbij de bouwwerken reeds uitgevoerd zijn, aanbrengen van publiciteitsinrichtingen, het plaatsen van schotelantennes en zonnepanelen;
Overwegende dat vanuit de technische dienst proefondervindelijk blijkt dat een borgstelling voor het openbaar domein leidt tot minder schade aan het openbaar domein;
Overwegende dat het gaat om een borgstelling en dat de bouwheer de waarborgsom integraal terugkrijgt indien er geen schade is aan het openbaar domein; dat voorliggend reglement geen bijkomende belasting voor de bouwheer betekent;
Overwegende dat in het reglement is opgenomen dat schade die meer kost dan het maximale bedrag van de waarborg (2000 euro) aangerekend wordt aan de bouwheer;
Gelet op artikel 40 en 41 van het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
éénparig
Enig artikel: Het reglement 'waarborg openbaar domein bij stedenbouwkundige handelingen' wordt aangenomen.
Gevraagd wordt om het straattracé zoals voorgesteld in de verkaveling hoek Middenstraat-Sint-Tillostraat en het ontwerp omtrent het uitvoeren van alle uitrustingswerken met inbegrip van de riolerings- en wegeniswerken in de ontworpen verkaveling goed te keuren.
Beslissing: éénparig goedgekeurd
De heer De Brabandere licht het tracé voor de wegenis toe, samen met het agendapunt van de betrokken overeenkomst.
Er wordt benadrukt dat er 23 loten voor open en halfopen bouw worden voorzien , waarbij een tiental woningen ontsloten worden door een verlenging van de Jacob Van Maerlantstraat.
Bijzondere aandacht werd besteed aan de waterbeheersing en de beheersing van de parkeer- en verkeersdruk.
Er werden bijkomend 3 openbare parkeerplaatsen voorzien en er worden telkens 2 tot 3 parkeerplaatsen op eigen terrein voorzien.
Gelet op het door Landmetersbureau Metimo, Hugo Verrieststraat 101, 8800 Roeselare en Buro Stiel, Spanjestraat 141, 8800 Roeselare opgemaakt ontwerp bestaande uit plannen voor de uitrustingswerken, een verkavelingsplan, een raming der werken, een bijzonder bestek, een m.e.r.-screening en het aanvraagdossier voor het bekomen van een omgevingsvergunning voor het verkavelen van grond met de aanleg van nieuwe wegenis te 8830 Hooglede, hoek Middenstraat – St.-Tillostraat, kadastraal gekend Sectie E nrs. 680 en 681/K2 (2e afd.), zijnde de private verkaveling aangevraagd door Declerecq Marc, Izegemseaardeweg 93, 8800 Roeselare en Huysman Bouw NV, Stationsstraat 83, 9900 Eeklo;
Gelet op decreet houdende de gemeentewegen dd. 3 mei 2019;
Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering dd. 5 mei 2000 en wijzigingen betreffende de openbare onderzoeken over aanvragen tot stedenbouwkundige vergunning en verkavelingsaanvragen;
Overwegende dat de verkaveling de aanleg van een stukje weg, aansluitend op de Jacob Van Maerlantstraat omvat en tevens de wijziging (verbreding) van de St.-Tillostraat en van de Middenstraat; dat in de verkaveling ook voorzien wordt in de aanleg van een nieuwe trage weg die de verbinding vormt tussen de Jacob Van Maerlantstraat en de St.-Tillostraat;
Overwegende dat het gehele concept een bijzondere aandacht besteedt aan de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau, dat er geen bijkomende kruispunten worden gecreëerd voor autoverkeer (aansluiting via bestaande wegenis Jacob Van Maerlantstraat); dat het trage verkeer wordt bevorderd door een verbinding tussen de Jacob Van Maerlantstraat en de St.-Tillostraat waardoor voor een groot aantal woningen een korte en veilige doorsteek ontstaat richting centrum Gits;
Overwegende dat de wijziging van het gemeentelijk wegennet ten dienste staat van het algemeen belang, in het bijzonder de verbreding van de twee bestaande straten en de infrastructuur in functie van waterbuffering en -infiltratie en de nieuwe trage weg;
Overwegende dat de verkeerveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen in acht worden genomen; dat er aandacht is besteed aan de zichtbaarheid op het kruispunt St.-Tillostraat / Middenstraat, dat de ontsluiting van aangrenzende percelen op geen enkele manier in het gedrang wordt gebracht;
Overwegende dat de gemeentewegen blijven functioneren als lokale wegen met erftoegang; dat de verkeersintensiteiten op de Middenstraat en St.-Tillostraat slechts zeer beperkt toenemen zoals blijkt uit de bij de aanvraag gevoegde mobiliteitscijfers; dat gestreefd wordt naar een optimalisatie van het tragewegennetwerk;
Overwegende dat de rooilijnen van de Middenstraat en de St.-Tillostraat worden gewijzigd door de kosteloze grondafstand ten voordele van de gemeente; dat deze wijziging eveneens voorwerp uitmaakt van voorliggende gemeenteraadsbeslissing;
Overwegende dat de openbaarmaking heeft plaatsgehad van 21.10.2021 tot en met 19.11.2021; dat terzake 5 bezwaarschriften werden ingediend;
Overwegende dat in de bezwaarschriften inhoudelijk het volgende wordt aangehaald:
1) de verkeersdrukte in de Jan van Halewynstraat neemt toe;
2) verkeersveiligheid in Middenstraat en St.-Tillostraat, extra belasting kruispunt Middenstraat-Bruggesteenweg
3) de openbare parkeermogelijkheden zijn te gering, de parkeerdruk zal zich verplaatsen naar de Jan van Halewynstraat;
4) te weinig mogelijkheid tot parkeren op eigen terrein; op percelen met carport kunnen geen twee auto’s achter elkaar staan;
5) de parkeerbehoefte wordt onderschat;
6) te weinig maneuvreerruimte
7) vrees voor wateroverlast door bijkomende verharding en toename afvalwater;
8) te weinig openbaar groen;
9) cumulatieve effecten: rekening houden met toekomstige woonontwikkelingen
10) merscreening is onvoldoende;
11) aanvraag werd niet getoetst aan stikstofkader.
Overwegende dat de bezwaarschriften als volgt kunnen worden geëvalueerd:
1) er is een toename van verkeer in de Jan van Halewynstraat. Het gaat om 10 bijkomende woningen t.ov. 27 reeds bestaande woningen die via de Jan van Halewynstraat worden ontsloten. Dit aantal is aanvaardbaar in een residentiële woonstraat. Dergelijke ontwikkelingen kunnen langs diverse straten voorkomen. Bij de aanvraag is ook een mobiliteitsstudie gevoegd die aantoont dat de bijkomende verkeersbewegingen aanvaardbaar zijn binnen deze woonomgeving;
2) de bijkomende verkeersgeneratie wordt in addendum E1 geschat op 28 autobewegingen (voor de gehele verkaveling) tussen 16 en 18 uur, hetzij 1 bijkomende auto elke 4,30 minuten. Deze verkeersgeneratie zal zich bovendien naar verschillende richtingen uitstrekken. De verkeersgeneratie is niet van die orde dat de verkeersafwikkeling en verkeersveiligheid in het gedrang komen. Zelfs rekening houdende met een mogelijke onderschatting van parkeerbehoefte en autobezit zal het nog altijd gaan om 1 auto op enkele minuten tijd. In de voorschriften wordt ook rekening gehouden met het open houden van voortuinen in functie van een optimale zichtbaarheid.
3) het is mogelijk dat er, in bepaalde omstandigheden voor bezoekers, parkeerdruk ontstaat bij de nieuwe wegenis (verlengde Jacob van Maerlantstraat). Bezoekers kunnen vaak een plaats vinden op de private opritten (gemiddeld 2 à 3 private parkeerplaatsen), maar er zijn ook nevenfuncties toegelaten en er zijn omstandigheden waarbij er geen plaats op de private oprit kan worden gevonden. De verkavelaar heeft hier rekening mee gehouden en er is een gewijzigde projectinhoudversie overgemaakt waarbij aan het verlengde van de Jacob van Maerlantstraat 3 publieke parkeerplaatsen worden voorzien. Samen met mogelijkheden tot parkeren op privaat domein biedt dit een voldoende antwoord aan de parkeerbehoefte.
4) gemiddeld zijn er 2 à 3 parkeerplaatsen per lot; wel kan opgemerkt worden dat niet elke parkeerplaats afzonderlijk bereikbaar is (achter elkaar parkeren waardoor de ene auto de andere kan blokkeren) maar dit situeert zich binnen eenzelfde gezinssituatie;
5) de aanvrager gaat uit van een gemiddeld autobezit van 1,7 per lot, terwijl uit een telling van de bezwaarindiener in de ontsluitende straat blijkt dat er gemiddeld 2 auto’s per gezin zijn. Het cijfer van 1,7 is een gefundeerde aanname en hoger dan het gemiddelde autobezit in Vlaanderen (1,2). Niettemin kan geoordeeld worden dat er beter een kleine reserve wordt genomen t.o.v. 1,7 auto’s zodat een gemiddelde van 2 wel kan aanvaard worden. Dit is dan specifiek voor deze omgeving met eengezinswoningen die niet pal in het centrum liggen van een dorp buiten een stedelijke context. Op privaat domein zijn er voldoende parkeerplaatsen maar als deze volzet zijn kan er een zekere nood ontstaan aan bezoekersparkeren, zie bezwaar 3.
6) het dossier werd voorgelegd aan de MIROM (afvalophaling). Aangezien de MIROM akkoord gaat met de uitgetekende draaicirkels, kan aangenomen worden dat de wegenis breed genoeg is.
7) de vrees voor wateroverlast heeft weinig betrekking op het wegenisdossier, maar aangezien de grachten en dergelijke in zekere zin deel uitmaken van het uitrustingsdossier, wordt toch dieper op in te gaan. De volumes aan afvalwater zijn dermate klein dat deze geen enkel bijkomend overstromingsrisico vormen. Wat betreft het hemelwater is er bij de aanvraag een uitgebreide rekennota gevoegd. Er wordt maximaal ingezet op open waterbuffering en -infiltratie, zo wordt er o.m. voorzien in een open grachtenstructuur langs de Middenstraat en St.-Tillostraat. De adviezen van de provinciale dienst waterlopen en van rioolbeheerder Fluvius zijn gunstig. Mits voldaan wordt aan de gestelde voorwaarden, kan geoordeeld worden dat er geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
8) De groenzone beslaat 10% van de verkaveling. Hetzelfde percentage is toegepast bij de verkaveling langs de Honzebrouckstraat. Voorliggend ontwerp betreft een verkaveling voor eengezinswoningen waarbij elke woning nog beschikt over een voldoende grote tuin. Het percentage openbaar groen in de bestaande aanpalende verkavelingen ligt lager.
9) De beoordeling van voorliggende aanvraag kan niet afhankelijk gemaakt worden van de beoordeling van toekomstige projecten. De woongebieden kunnen juridisch gezien ook zonder masterplan ontwikkeld worden. De aanvrager maakt niet aannemelijk dat voorliggend project toekomstige projecten in het gedrang kan brengen.
10) Er is wel degelijk aangeduid in het dossier dat er een project-mer-screening moet gebeuren. De effecten op mobiliteit, bodem, watersystem, luchtkwaliteit, geluid of trillingen, licht of straling zijn onderzocht. Het meest relevant zijn de effecten op mobiliteit en het watersysteem. Voor mobiliteit heeft men een berekening gemaakt van het aantal bijkomende verkeersbewegingen op basis van relevante cijfers. Zelfs met hogere cijfers zijn de effecten aanvaardbaar. Het watersysteem is hierboven ook reeds aangehaald. De mer-screening is voldoende duidelijk. Gelet op de schaal van het project is het ook niet aannemelijk dat er niet te beheersen schadelijke effecten zouden ontstaan.
11) dit element heeft geen betrekking op het voorliggende wegenis- en uitrustingsdossier. Er kan wel reeds worden opgemerkt dat de stikstofemissie per woning lager zal liggen dan bij bestaande, zelfs recente ontwikkelingen. De vraag is in hoeverre dit bezwaar relevant is. Iot de ministeriële instructie blijkt dat de belangrijkste bronnen van stikstofuitstoot in Vlaanderen de land- en tuinbouw (50%) en het verkeer (32%) zijn. De afstand tot het dichtstbijzijnde natuurgebied(je) bedraagt ca. 2,1 km. Er kan hier echt geen significante impact verwacht worden.
Overwegende dat de projectinhoud werd aangepast ten gevolge van de opmerkingen; dat er in het bijzonder 3 bijkomende parkeerplaatsen zijn gecreëerd op het openbaar domein (verlengde Jacob Van Maerlantstraat); dat de overige bezwaren ongegrond zijn;
Overwegende dat de kosten voor de weg- en rioleringswerken, parking en groenaanleg inbegrepen, geraamd worden op 521.095,93 euro (excl. BTW);
éénparig
Art. 1 - Het straattracé zoals voorgesteld in de hogervermelde verkaveling wordt goedgekeurd met inbegrip van het bij de aanvraag gevoegde rooilijn- en grondafstandplan.
Art. 2 - Het hierbovenvermeld ontwerp omtrent het uitvoeren van alle uitrustingswerken met inbegrip van de riolerings- en wegeniswerken in de ontworpen verkaveling wordt goedgekeurd.
Art. 3 - De werken die het voorwerp van dit ontwerp uitmaken zullen naderhand rechtstreeks door voornoemde verkavelaar aan de betrokken aannemer en/of maatschappijen moeten betaald worden.
Gevraagd wordt om de overeenkomst inzake riolerings- en uitrustingswerken in de verkaveling Middenstraat – St.-Tillostraat goed te keuren.
Beslissing: éénparig goedgekeurd
Overeenkomst riolerings- en uitrustingswerken verkaveling hoek Middenstraat – St.-Tillostraat
Gelet op de aanvraag tot omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden door Declercq Marc, Izegemseaardeweg 93, 8800 Roeselare en Huysman Bouw NV, Stationsstraat 83, 9900 Eeklo, voor gronden gelegen langs de Middenstraat en de St.-Tillostraat;
Gelet op de volledigverklaring van het dossier op 15.10.2021;
Gelet op de beslissing van de Gemeenteraad dd. 21.02.2022 houdende goedkeuring wegentracé en goedkeuring ontwerp uitrustingswerken;
Gelet op de in bijlage gevoegde ontwerp-overeenkomst;
éénparig
De overeenkomst met Marc Declercq en Huysman Bouw NV inzake riolerings- en uitrustingswerken in de verkaveling Middenstraat – St.-Tillostraat goed te keuren.
Gevraagd wordt om de wijziging van de rechtspositieregeling voor het gemeentepersoneel goed te keuren.
Beslissing: éénparig goedgekeurd
Gelet op de rechtspositieregeling voor het gemeentepersoneel, zoals vastgesteld bij raadsbeslissing dd. 20/03/2017 en wijzigende raadsbeslissingen;
Gelet op het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en wijzigende decreten;
Gelet op het VIA6-akkoord luik koopkracht publieke sector, afgesloten op 30 maart 2021;
Gelet op het akkoord dd. 24 november 2021, afgesloten tussen de Vlaamse Regering, de vakbonden en de werkgeversfederaties over de besteding van de onbenutte middelen kwaliteit van het jaar 2021 voor de publieke sector;
Gelet op de besprekingen in het managementteam dd. 31 januari 2022;
Gelet op het protocol en de notulen van de vergadering van het bijzonder onderhandelingscomité dd. 14/01/2022;
Gelet op het visum van de financieel directeur van 31 januari 2022;
éénparig
Artikel 1: De rechtspositieregeling voor het gemeentepersoneel, zoals vastgesteld bij raadsbeslissing dd. 20/03/2017 en wijzigende raadsbeslissingen, wordt met ingang van 01/01/2022, gewijzigd als volgt:
§1 Artikel 62§1 wordt gewijzigd als volgt:
Artikel 62
§1 De schaalanciënniteit is de anciënniteit, verworven bij het bestuur in een bepaalde salarisschaal van de functionele loopbaan van een bepaalde graad. Ze neemt een aanvang op de datum van de aanstelling op proef in die graad. De anciënniteit wordt in principe opgebouwd in de eerste schaal van de functionele loopbaan.
De schaalanciënniteit is niet van toepassing op de personeelsleden die verloond worden volgens de IFIC-barema’s in toepassing van de functieclassificatie.
§2 In Hoofdstuk 8. De functionele loopbaan, wordt onder afdeling 1 – algemene bepalingen, onderstaande tekst opgenomen:
Hoofdstuk 8 is niet van toepassing op de personeelsleden die verloond worden volgens de IFIC-barema’s in toepassing van de functieclassificatie.
§3 Artikel 124 wordt vervangen als volgt:
Artikel 124
§1 De raad stelt het jaarsalaris van het personeel vast in salarisschalen, die bestaan uit:
1° een minimumsalaris;
2° de salaristrappen, die het resultaat zijn van de periodieke verhogingen;
3° een maximumsalaris.
§2 De kindbegeleiders (Dv) en/of (Cv) behorende tot beleidsitem 0945-0 (BKO), die in dienst zijn vanaf 01/01/2022 of die in overgangsregeling gekozen hebben voor de IFIC-classificatie, worden verloond volgens de IFIC-barema’s zoals bepaald in bijlage 5A.
§4 Er wordt een artikel 126bis ingevoegd, luidend als volgt:
Artikel 126 bis
Implementatie van de IFIC-barema’s:
§1 De kindbegeleiders (Dv) en/of (Cv) behorende tot beleidsitem 0945-0 (BKO) die in dienst zijn vanaf 01/01/2022 of die in *overgangsregeling gekozen hebben voor de hen toegewezen IFIC-classificatie of deze na de beroepsprocedure zijn toe gewezen, worden bezoldigd volgens de IFIC-barema’s overeenkomstig hun sectorale referentiefunctie en overeenkomstig hun geldelijke anciënniteit en mits dit IFIC-barema is geactiveerd.
*De overgangsregeling is enkel van toepassing op de personeelsleden, in dienst op 31/12/2021 en nog steeds in dienst op het scharniermoment op 07/04/2022.
§2 de personeelsleden die niet hebben gekozen om in de IFIC-barema’s in te stappen, behouden hun bestaande loonvoorwaarden met inbegrip van toekomstige verhogingen.
§3 de personeelsleden die een functie uitvoeren waarvan de baremieke categorie verhoogt in functie van de onderhoudsprocedure of voor wie een nieuwe sectorale referentiefunctie wordt gecreëerd of die door bevordering een nieuwe functie bekomen, krijgen een nieuwe kans om voor dit nieuwe IFIC-barema te kiezen, mits het geactiveerd wordt.
§5 Artikel 141 en artikel 142 worden geschrapt.
§6 Er wordt een artikel 142 bis ingevoegd, luidend als volgt:
Artikel 142 bis
De IFIC-barema’s
§1 De IFIC-barema’s, gelinkt aan de functieclassificatie, zijn vastgesteld in bijlage 5 bis.
De classificatie wordt jaarlijks geüpdatet (onderhoudsprocedure), het aantal referentiefuncties en hun categorieën kunnen dus evolueren.
§2 De functiecategorie 11 wordt gelinkt aan de functie van kindbegeleider (Dv) en/of (Cv) behorende tot beleidsitem 0945-0 (BKO).
§3 Toepassing voor nieuwe personeelsleden vanaf 01/01/2022
Een kindbegeleider (Dv) en/of (Cv) behorende tot beleidsitem 0945-0 (BKO), die vanaf 01/01/2022 in dienst treedt, krijgt onmiddellijk het IFIC-barema 11.
§4 Overgangsbepalingen
a) De kindbegeleiders (Dv) en/of (Cv) behorende tot beleidsitem 0945-0 (BKO), in dienst op 31/12/2021 die nog steeds in dienst zijn op 07/04/2022 moeten de mogelijkheid krijgen om te kiezen tussen de loonvoorwaarden die op hen van toepassing zijn op 31/12/2021 en het IFIC-barema 11. De vergelijking moet kunnen worden gemaakt tussen het startbarema en het IFIC-barema 11.
Onder startbarema wordt daarbij verstaan, het loonbarema vastgesteld per 01/07/2021 of op een datum gelegen tussen 01/07/2021 en 07/04/2022 indien er zich in deze periode een verandering van functie heeft voor gedaan, met inbegrip van de toekomstig overeengekomen verhogingen.
b) De keuze voor het IFIC-barema is onomkeerbaar.
De kindbegeleider (Dv) en/of (Cv) behorende tot beleidsitem 0945-0 (BKO), die voor het IFIC-barema kiest, maar die op het ogenblik van de keuze in een anciënniteitsjaar zit waarin het startbarema hoger is dan het IFIC-barema, behoudt zijn bestaande loonvoorwaarden, inclusief de overeengekomen toekomstige verhogingen, tot de maand waarin het IFIC-barema een hogere nominale waarde bereikt dan het startbarema, voor dezelfde arbeidstijd. Vanaf die maand zal hij/zij het IFIC-barema ontvangen. Deze vergelijking tussen het IFIC barema en het startbarema wordt gemaakt op basis van het maandloon.
§7 Er wordt een artikel 159 bis ingevoegd, luidend als volgt:
artikel 159 bis
De haard- en standplaatstoelage is niet geïntegreerd in het IFIC-barema 11.
Gevraagd wordt goedkeuring te verlenen aan het bestek met nr. 2021-107 en de raming voor de opdracht “Raamcontract: Groenonderhoud 2022-2026”, opgesteld door Gemeente Hooglede. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 796.244,00 excl. btw of € 963.455,24 incl. 21% btw.
In toepassing van artikel 15 van de wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten, is de opdracht voorbehouden aan sociale werkplaatsen en ondernemers die de sociale en professionele integratie van kansarmen of personen met een handicap tot doel hebben.
Beslissing: éénparig goedgekeurd
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 15 (toegang voorbehouden aan sociale werkplaatsen of maatschappelijke en professionele integratie van gehandicapten of kansarmen, of toegang voorbehouden aan programma's voor beschermde arbeid) en artikel 36 en artikel 43;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Overwegende dat in het kader van de opdracht “Raamcontract: Groenonderhoud 2022-2026” een bestek met nr. 2021-107 werd opgesteld door Gemeente Hooglede;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 796.244,00 excl. btw of € 963.455,24 incl. 21% btw;
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure;
Overwegende dat het bestuur bij het opstellen van de lastvoorwaarden voor deze opdracht niet beschikte over de exact benodigde hoeveelheden;
Overwegende dat deze raming de limieten van de Europese bekendmaking overschrijdt;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het exploitatiebudget van 2022 en de daaropvolgende jaaren , op budgetcode GE/2022/0680-0/610330/CA;
éénparig
Artikel 1: Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. 2021-107 en de raming voor de opdracht “Raamcontract: Groenonderhoud 2022-2026”, opgesteld door Gemeente Hooglede. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 796.244,00 excl. btw of € 963.455,24 incl. 21% btw.
Art.2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Art.3: In toepassing van artikel 15 van de wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten, is de opdracht voorbehouden aan sociale werkplaatsen en ondernemers die de sociale en professionele integratie van kansarmen of personen met een handicap tot doel hebben.
Art.4: De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal en Europees niveau.
Art.5: De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het exploitatiebudget van 2022 en de daarop volgende jaren, op budgetcode GE/2022/0680-0/610330/CA.
Voorgesteld wordt om de aangepaste samenwerkingsovereenkomst voor de organisatie van de techniekacademie tussen Vives en de gemeente Hooglede goed te keuren.
Beslissing: éénparig goedgekeurd
De heer De Brabandere licht de aanpassingen toe bij de samenwerkingsovereenkomst voor de Techniek Academie.
De heer Pillaert hoopt dat men mag tot de geselecteerden behoren voor de twee aangevraagde projecten die werden toegelicht.
Maar hij vindt de financiële structuur niet zo duidelijk. Wat wordt aan VIVES betaald?
Hij vindt het niet duidelijk wat VIVES ontvangt, wat de gemeente hierin bijdraagt en wat de leerlingen moeten betalen.
De heer De Brabandere antwoordt dat een leerling € 70 tot € 80 bijdraagt en de gemeente per reeks € 920 bijdraagt.
De rest wordt door VIVES bijgepast die ook steun ontvangt van VLAIO.
De heer Sap meent dat het hier de overeenkomst tussen de gemeente en VIVES betreft. De rest wordt door anderen betaald.
De heer Pillaert vindt het echter een vrij eenvoudige vraag: van waar komt het geld om het in te richten? Nieuwe opleidingen vindt hij zeer goed en hij vindt het zijn recht te weten of dat kan doorgaan.
Hij vraagt om het antwoord op papier te bekomen.
Overwegende dat er in functie van de hervorming van de techniekacademie vanuit VIVES nieuwe afspraken werden gecommuniceerd voor de werking vanaf 2022;
Gelet op de collegebeslissing van 31 juli 2019 waarbij de samenwerkingsovereenkomst voor de organisatie van de techniekacademie tussen Hogeschool VIVES en het gemeentebestuur Hooglede werd goedgekeurd.
Gelet op artikel 40 en 41 van het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Overwegende dat de nieuwe afspraken afwijken van de afspraken die opgemaakt werden in 2019;
Oa. dat men van 12 naar 8 lessen per reeks gaat en dat er nu maar 920 ipv 1000 euro per lessenreeks wordt gevraagd;
Gelet op de aangepaste samenwerkingsovereenkomst met VIVES in bijlage;
Overwegende dat er 2 nieuwe initiatieven worden aangekondigd:
- 3D-printing en Drones als aanvullende sessie bij de Tiener techniekacademie (Gratis voor dit jaar)
- Repair Teens: Een vervolg van 8 sessies op de techniekacademie, gericht op jongeren tussen 12 en 14 jaar. Extra toelage is hiervoor nog niet gekend.
éénparig
Enig artikel: De aangepaste samenwerkingsovereenkomst voor de organisatie van de techniekacademie tussen Vives en de gemeente Hooglede in bijlage wordt goedgekeurd.
Gevraagd wordt akte te nemen van het ontslag als vertegenwoordiger in de verkeerscommissie.
Aktename: éénparig
De heer De Meyer heeft vragen bij de visie van het college rond het vergaderen. Voor de gemeenteraad wordt fysiek vergaderd, terwijl voor een adviesraad een digitale vergadering wordt voorzien.
Mevrouw Misplon antwoordt dat ook voor de verkeerscommissie een fysieke vergadering wordt gehouden, maar door een lid eerder een digitale vergadering werd meegedeeld.
Om de verwarring te vermijden wordt aan alle leden van de verkeerscommissie een nieuwe mail gestuurd om hen uit te nodigen voor een fysieke vergadering van de verkeerscommissie op 23.02.
Gelet op de mail dd. 7 februari 2022 14:09 van mevrouw Elke Bardyn waarbij zij haar ontslag indient als vertegenwoordiger van de ouderraad van VBS Gits Groeit in de verkeerscommissie en waarbij de ouderraad van VBS Gits Groeit Evelien Aneca aanstelt als opvolger van mevrouw Elke Bardyn;
Gelet op artikel 40 en 41 van het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
éénparig
Er wordt akte genomen van het ontslag van mevrouw Elke Bardyn en de mededeling waarbij mevrouw Evelien Aneca, VBS Gits Groeit zal vertegenwoordigen in de verkeerscommissie.
Omdat de heer Rik Vanwildemeersch per 1 januari 2022 werd vervangen als schepen door de heer Arne De Brabandere vraagt het Stad-Land-Schap 't West-Vlaamse hart om een nieuwe politieke vertegenwoordiger voor te dragen voor de gemeente Hooglede.
Beslissing: De heer Arne De Brabandere wordt voorgedragen als politiek vertegenwoordiger in Stad-land-Schap.
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 26 mei 2008 waarbij de samenwerkingsovereenkomst Stad-land-Schap werd goedgekeurd;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 25 augustus 2011 waarbij de herwerking van de samenwerkingsovereenkomst Stad-land-Schap werd goedgekeurd;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2019 waarbij de heer Rik Vanwildemeersch werd voorgedragen als politiek vertegenwoordiger in Stad-land-Schap en Mevrouw Julie Misplon werd voorgedragen als plaatsvervanger in Stad-land-Schap;
Overwegende dat de heer Rik Vanwildemeersch op 20 december 2021 van rechtswege met ingang van 1 januari 2022 werd vervangen als schepen van de gemeente Hooglede door de heer Arne De Brabandere;
Gaat over tot de geheime stemming voor de aanduiding van een vertegenwoordiger voor Stad-land-Schap waaraan 19 leden deelnemen:
De stemming geeft de volgende uitslag;
De heer Arne De Brabandere bekomt 17 ja-stemmen;
Mevrouw Lies Colpaert bekomt 1 ja-stem;
De heer Rik Vanwildemeersch bekomt 1 ja-stem;
Er zijn geen neen-stemmen;
Er zijn geen onthoudingen;
Er zijn geen blanco of ongeldige stemmen;
Gelet op de uitslag van de geheime stemming;
Er wordt vastgesteld dat de heer Arne De Brabandere de volstrekte meerderheid der geldig uitgebrachte stemmen bekomen heeft.
Gaat over tot de geheime stemming voor de aanduiding van een politiek vertegenwoordiger Stad-Land-Schap waaraan 21 deelnemen:
Er zijn 19 stemmen
Arne De Brabandere bekomt 19 stemmen
Er zijn geen neen-stemmen
Er zijn geen ongeldige stemmen
Er zijn geen blanco stemmen
Art. 1: De heer Arne De Brabandere, Bruggestraat 48, 8830 Hooglede wordt voorgedragen als politiek vertegenwoordiger in Stad-land-Schap.
Art. 2: Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan Stad-land-Schap ’t West-Vlaamse hart, Streekhuis Midden-West-Vlaanderen, Spanjestraat 141/2, 8800 Roeselare.
Gevraagd wordt om een kandidaat bestuurder voor te dragen voor de Raad van Bestuur van Bouwmaatschappij De Mandel.
Beslissing: De heer Frederik Demeyere wordt voorgedragen als lid van de Raad van Bestuur van Bouwmaatschappij De Mandel.
Overwegende dat de gemeente Hooglede één vertegenwoordiger kan voordragen in de raad van Bestuur van Bouwmaatschappij De Mandel;
Gelet op de bepalingen van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 34 en 386;
GAAT OVER TOT DE GEHEIME STEMMING voor het voordragen van een lid in de Raad van Bestuur van Bouwmaatschappij de Mandel waaraan 19 leden deelnemen:
De stemming geeft de volgende uitslag:
De heer Frederik Demeyere bekomt 12 ja- stemmen;
Mevrouw Lies Colpaert bekomt 7 ja-stemmen;
Er zijn geen neen-stemmen;
Er zijn geen onthoudingen;
Er zijn geen blanco of ongeldige stembriefjes;
Gelet op de uitslag van de geheime stemming;
Er wordt vastgesteld dat de heer Frederik Demeyere de volstrekte meerderheid der geldig uitgebrachte stemmen bekomen heeft.
Gaat over tot de geheime stemming voor voor het voordragen van een lid in de Raad van Bestuur van Bouwmaatschappij De Mandel waaraan 19 deelnemen:
Er zijn 19 stemmen
De heer Frederik Demeyere bekomt 12 stemmen;
Mevrouw Lies Colpaert bekomt 7
Er zijn geen neen-stemmen
Er zijn geen ongeldige stemmen
Er zijn geen blanco stemmen
Artikel 1: De heer Frederik Demeyere, Akkerstraat 25/A, 8830 Hooglede wordt voorgedragen als lid van de Raad van Bestuur van Bouwmaatschappij De Mandel.
Art. 2: Afschrift van deze beslissing zal overgemaakt worden aan Bouwmaatschappij De Mandel, Groenestraat 224, 8800 Roeselare.
Mevrouw Demaré deelt mee dat de covid-cijfers voor de gemeente nu 481 /100.000 bedragen of een 48 op 10.000.
Antwoorden op de vragen in vorige zitting:
° De heer Carpentier antwoordt op de vraag van de heer Pillaert in verband met de gevraagde inkomprijs voor de informatievergadering voor energiebesparing dat dit een terechte opmerking was die daags nadien in een overleg werd geremedieerd. Er worden normaal vaste tarieven gehanteerd maar dit item viel tussen de mazen van het net.
De heer Pillaert stelde wel vast dat er blijkbaar niet geweten was wat er gebeurde.
De heer Carpentier wijst er op dat ook taart en koffie voorzien wordt. De inkomprijs werd kwijtgescholden en gecommuniceerd met de heer Pillaert. Er werd nu ook een infomoment in de avond voorzien maar nu schreven slechts 6 personen in die ook overdag kunnen komen.
De heer Pillaert dankt voor het oplossen van dit probleem.
° Mevrouw Demaré meldt dat in verband met de visput aan de forelvisclub een ontwerpovereenkomst wordt overgemaakt. Normaal komt dit in orde.
° De heer De Brabandere antwoordt op de vraag naar een toilet en een kraantje op de hondenloopweide dat een kraantje wordt voorzien maar dat het in de winter wel zal worden afgesloten om bevriezing te voorkomen.
Een toilet zoals voorgesteld vraagt wel veel onderhoud en een gewoon openbaar toilet is vrij duur. Er is geen afvoer en ruw geschat moet een € 15.000 worden begroot. Het moet ook overdekt en afgesloten zijn. Er kan een bord worden voorzien dat op wandelafstand, 650 meter, bij het gemeentehuis een openbaar toilet voorzien is.
Ook in Gits wordt een eerste openbaar toilet voorzien achteraan de brandweerkazerne.
De heer Tomas De Meyer heeft hier 2 bijkomende vragen bij :
De heer Sap antwoordt dat de verlichting een goed voorstel is, maar er werden reeds armaturen op zonneënergie voor de hondenloopweide voorzien.
De heer Pillaert merkt op dat de vaststelling dat een ecologisch openbaar toilet onderhoud vergt, weerlegd wordt in De Haan waarbij gesteld wordt dat er bijna geen onderhoud is en het vrij autonoom werkt.
De heer Sap stelt vast dat in De Haan voor 4 toiletten € 80.000 werd voorzien.
De heer De Meyer repliceert dat dit kon opgenomen worden in de aangehaalde provinciale subsidie.
De heer De Brabandere vindt hier echter geen spoor van terug.
Op de opmerkingen dat ieder hier zijn contacten op provinciaal niveau kan voor aanspreken, stelt mevrouw Demaré voor dat de heer Pillaert deze informatie dan best zelf zou bezorgen.
° In antwoord op de vraag van het gebruik van de aangekochte camera deelt mevrouw Misplon mee dat het hier niet enkel een camera voor foto’s betreft maar dat er ook kwaliteitsvolle video’s mee kunnen genomen worden.
Deze camera wordt onder meer gebruikt voor het Infomagazine, persmomenten, hoge resolutie video, zaalverhuur, video voor toerisme, evenementen, voorstellingen,….
Kostprijs voor de camera was een € 4.600.
Verschillende diensten maken gebruik van deze camera : Huis van het Kind, dienst mobiliteit, externen die in opdracht foto’s nemen waarbij een gemeentebon wordt gegeven, aangepast aan de geleverde inspanningen. Er werd bij Syntra West een cursus gevolgd, een opleiding snelcamera en ook werd aan zelfstudie gedaan.
° In verband met de vraag naar het communicatieplan antwoordt mevrouw Misplon dat dit in eigen regie werd uitgewerkt. Dit communicatieplan wordt om de paar maanden geëvalueerd.
Voor de uitwerking van de eigen huisstijl werd wel beroep gedaan op een grafisch bureau.
Zij licht het communicatieplan toe aan de hand van een powerpoint, in bijlage gevoegd aan dit verslag.
De heer De Meyer is zeer blij dit als antwoord op zijn vraag in mei 2019 te horen.
Hij benadrukt dat hem geen woorden in de mond mogen gelegd worden, dat de camera een slechte aankoop zou zijn, maar zijn vraag was waarvoor deze gebruikt wordt.
Hij vraagt om de getoonde powerpoint, met de bijhorende documenten, en de voorgestelde lijst met opgave van het gebruik van de camera te bekomen. Dit zal worden bezorgd.
Hij vindt het eigenaardig dat met cijfers gegoocheld wordt. Er wordt gesteld dat 85 % van de mensen tevreden is, wat hetzelfde cijfer is dat aangehaald werd bij het circulatieplan. Toen werd voorgehouden dat aan de 15 % niet-tevredenen diende verholpen te worden.
Een enquête waaraan slechts 0,89 % van de bevolking heeft deelgenomen vindt hij niet relevant.
° Op de vraag in verband met de zoektocht heeft de heer Sap uitgerekend dat zijn antwoord exact 433 keer korter is dan de vraag van de heer De Meyer. Hij volgt het voorstel om een deel van de prijzen prioritair voor inwoners te houden.
De heer De Meyer repliceert dat een eenvoudig ja dan ook kon volstaan.
° Op de vraag voor de subsidies voor de verenigingen antwoordt de heer Sap dat bij de eerste aanpassing van het gebruik van de diverse subsidiereglementen reeds meegegeven werd dat de subsidies werden betaald, ongeacht het aantal activiteiten, op basis van het laatste reguliere werkingsjaar. Dit zou ook toegepast worden voor de jaren met een ongewone werking wegens de coronamaatregelen. Dit is dus ook van toepassing voor 2021. Hij ziet niet in waarom dit nu niet zou opgelost worden zoals dit werd gedaan voor 2020.
Voor het werkingsjaar 2021 wordt dus ook de som uit het laatste reguliere werkingsjaar betaald.
Daarenboven wil hij alle subsidiebedragen vanaf huidig werkingsjaar indexeren. Niemand kan ontkennen dat de prijzen de laatste tijd enorm gestegen zijn en omdat het al een tijdje geleden is, wordt voorgesteld de subsidiebedragen structureel te indexeren met 20 %.
Dit voorstel wordt nu in de diverse adviesraden voorgelegd, waarbij dit in cultuur- en jeugdraad reeds aan bod kwam. Daarna wordt dit ter beslissing aan de gemeenteraad voorgelegd.
De indexatie van 20 % kan dan ingaan vanaf huidig werkingsjaar 2022.
Tevens worden door mevrouw Demaré de schema’s voorgelegd voor gemeente en OCMW van de ontvangsten en uitgaven in verband met covid.
Deze schema’s worden eveneens aan de raadsleden bezorgd.
De heer De Meyer stelt vast dat een indexatie van de bedragen reeds zeer lang geleden was en men met deze 20 % nu wil rechttrekken wat men vergeten was.
Het voorbije jaar was ook een zeer slecht jaar voor het verenigingsleven.
De heer Sap herhaalt dat daarom ook voor 2021 gekeken wordt naar 2019.
° De heer De Brabandere verwijst voor het antwoord op de vragen in verband met de laadpalen naar een brief van mevrouw minister Lydia Peeters die begin december werd ontvangen over de uitrol van laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen op het openbare domein in Vlaanderen en waarbij Vlaanderen zelf de plaatsingsprocedures wil organiseren en de uitrol ervan coördineren. De autonomie blijft bij het lokaal bestuur wat betreft de initiatieven om de laadinfrastructuur strategisch uit te rollen. De realisatie van het laadpunt zal gebeuren door de gekozen uitbaters in nauw overleg met de gemeente en Fluvius. De gemeente kan instappen en gebruik maken van hogervermelde plaatsingsprocedure en de coördinatie van de uitrol, georganiseerd door het Departement MOW. Hierbij wordt strategisch uitgerold en worden de spelers bepaald die de plaatsing zullen doen.
Ook op vandaag bestaan reeds een aantal verplichtingen bij parkeerterreinen bij nieuwbouw of grote renovaties voor niet-woongebouwen. Bij 10 parkeerplaatsen moeten er twee worden voorzien.
Nieuwe vragen
° Mevrouw Lies Colpaert verwijst naar de gunning door MIROM van ondergrondse glasbollen en vraagt of de gemeente hier ook op ingetekend heeft. Zij vindt dit niet concreet terug.
Mevrouw Demaré gaat na wat hieromtrent bij MIROM werd doorgegeven.
° De heer De Meyer verwijst naar zijn betoog over Telraam enkele maanden terug en is verheugd dat nu hieromtrent werd geïnformeerd. Hij vindt het interessant om tellingen te doen en vraagt om het circulatieplan te baseren op basis van tellingen.
In Gits gebeurde de telling op initiatief van de school. Hij vraagt waarom dit niet werd gedaan door de gemeente en ook op Sleihage, de Geite en Hooglede.
Vermits in de aan de vergadering voorafgaande toelichting gezegd werd dat het bij een verkeerde ophanging een verkeerd beeld geeft van de fietsers en voetgangers in de straat, stelt hij voor een bijkomend aantal tellingen te doen en verwijst naar collega Colpaert voor een mogelijke locatie.
Hij vraagt om niet enkel in de Gitsbergstraat ter hoogte van de school te tellen, maar ook in de Singellaan en in de Stationsstraat.
Hij onthoudt uit de voorstelling van Telraam dat de snelheid er goed behouden werd en flitsen slechts een beperkt aantal overtredingen zou vaststellen, wat een interessant gegeven is voor de politie.
Het probleem is dus niet zo een groot probleem, terwijl het circulatieplan er zou komen omwille van het te snel rijden.
Voor de situatie in Hooglede, op De Geite en op Sleihage worden mensen aangesproken om dit op te hangen.
Wie werd hier voor aangesproken? Graag had hij de plaatsen gekend om te kunnen meedenken of de juiste locaties bekeken worden.
Voor Hooglede zijn niet enkel de vijf ingangen van de school van belang, maar moet ook rekening gehouden worden met het doorgaand verkeer, de academie, de kinderopvang,..
Mevrouw Misplon weerlegt dat er geen metingen gebeurd zijn voor het circulatieplan en verwijst naar het gebruik van de snelheidsinformatieborden twee jaar geleden.
Zij verwijst naar de oproep die werd gelanceerd naar de scholen voor Telraam waarop de school van Gits is ingegaan. Fietsers en voetgangers mogen niet te dicht bij het gebouw komen met het telraam. Dit wordt best op de eerste verdieping geplaatst .
Mevrouw Misplon vermeldt tevens de opstelling van Telraam bij onder meer De Boomgaard, in de Schoolstraat, in de Kleine Stadenstraat achter de hoek, 2 in de Hogestraat om beide zijden van de Schoolstraat te vatten, 1 aan de zijkant van de gemeenteschool en 1 aan de Zonnebloem.
Ook 1 op Onledemolen aan de Koolskampstraat bij de school en 1 op De Geite aan De Mozaiek in de Delaeystraat. Ook aan de Diksmuidesteenweg bij De Mozaiek.
Dit wordt ook voorgelegd aan de verkeerscommissie.