Gevraagd wordt om het tariefreglement inzake de invorderingskosten van de niet-fiscale ontvangsten gemeente Hooglede en de vaststelling van de factuurvoorwaarden voor uitgaande facturen goed te keuren.
Beslissing: éénparig goedgekeurd
Gezien er op dit moment geen uniforme factuurvoorwaarden zijn bij de gemeente & het OCMW.
Gezien het nieuwe wetboek "schulden van de consument" dat in voege trad op 1/9/2023
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, latere wijzigingen en de omzendbrieven ter zake;
Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur, de latere wijzigingen en de omzendbrieven ter zake;
Gelet op het Wetboek van Economisch Recht - Boek XIX: Schulden van de consument
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; meer bepaald artikel 177;
Overwegende dat de transparantie wordt verhoogd door het invoeren van eenvormige factuurvoorwaarden en invorderingsmodaliteiten;
Overwegende dat de uitgaande facturatie betrekking heeft op de ontvangsten en tarieven die opgenomen werden in door de gemeenteraad goedgekeurde retributie- en tariefreglementen;
Overwegende dat aan de debiteuren van niet-fiscale schuldvorderingen een redelijke betaaltermijn moet worden verleend;
Overwegende dat na verzending van de factuur de betaaltermijn 30 dagen bedraagt te rekenen vanaf de datum van de factuur;
Overwegende dat bij het uitblijven van een betaling en na verloop van de eerste betaaltermijn een aanmaning wordt verstuurd met een nieuwe betaaltermijn van 14 dagen die ingaat op de derde werkdag na verzending van de herinnering aan de consument;
Overwegende dat als de herinnering langs elektronische weg wordt verzonden, de termijn van veertien kalenderdagen aanvangt op de kalenderdag die volgt op de dag waarop de herinnering werd verzonden aan de consument (Art. XIX.2. § 1 schulden van de consument);
Overwegende dat bij niet betaling van de aanmaning, een aangetekende aanmaning wordt verstuurd met een betaaltermijn van 8 dagen;
Overwegende dat het bepalen van de administratieve kosten zeer moeilijk is, maar er minstens met onderstaande elementen dient rekening gehouden te worden:
- Loonkost personeel debiteurenbeheer;
- Kosten software betalingsopvolging;
- Kosten briefwisseling;
zullen de kosten voor de aangetekende verzending van de tweede herinnering, vermeerderd met 7,5 euro administratiekosten aangerekend worden;
Overwegende dat bij niet betaling binnen de 8 dagen na verzending van de aangetekende aanmaning, het dossier cfr. artikel 177 van het decreet lokaal bestuur middels een dwangschrift voor invordering zal overgemaakt worden aan de gerechtsdeurwaarder, die zal instaan voor de betekening en inning;
Overwegende dat als een burger betalingsmoeilijkheden ondervindt, deze steeds de kans zal krijgen om een betalingsregeling af te spreken met de financieel directeur. Er wordt tevens advies ingewonnen bij de sociale dienst van het OCMW.
éénparig
Art. 1 – Facturatie – algemeen:
Elke gemeentedienst is verantwoordelijk voor de correcte en tijdige facturatie van de leveringen en prestaties in overeenstemming met de goedgekeurde retributie- en tariefreglementen.
Art. 2 – invorderingsprocedure:
Elk retributie- en tariefreglement bevat voortaan een vermelding naar voorliggend tariefreglement:
“Bij niet-betaling binnen 30 dagen na verzending van de factuur, gaat de gemeente over tot invordering conform het tariefreglement inzake de invorderingskosten van de niet-fiscale ontvangsten en de vaststelling van de factuurvoorwaarden zoals vastgesteld in de gemeenteraad van 25/09/2023 en eventuele volgende wijzigingen.”
Art. 3 – retributie:
Er wordt een retributie geheven voor de innings- en aanmaningskosten van openstaande niet-fiscale ontvangsten. De retributie wordt als volgt vastgesteld:
- gratis voor het opmaken en verzenden van de oorspronkelijke factuur en de eerste herinnering;
- de kostprijs van de aangetekende zending (volgens de vigerende posttarieven op 1 januari van het lopende boekjaar) vermeerderd met 7,5 EUR administratiekosten voor de opmaak en verzending van de aangetekende tweede (en laatste) herinnering.
De financieel directeur kan na overleg met de sociale dienst beslissen om de retributie van de aangetekende zending kwijt te schelden als de hoofdsom betaald is.
Art. 4:
Bij betaling zullen eerst de aangerekende kosten (administratiekosten en kosten aangetekende zending) ingevolge onderhavig reglement aangezuiverd worden en vervolgens de openstaande schuldvordering.
Art. 5 – Factuurvoorwaarden:
Alle uitgaande facturen vermelden vanaf 26 september 2023 de factuurvoorwaarden en/of een verwijzing naar de webtoepassing van de gemeente waar de voorwaarden vermeld staan (https://www.hooglede.be/factuurvoorwaarden). De voorwaarden zijn de volgende:
Art. 6: Dit reglement is van toepassing op facturen die opgemaakt en verstuurd worden door de gemeente Hooglede.
Art. 7: De bepalingen van dit reglement vervangen alle bepalingen met betrekking tot betalingstermijnen, aanmaningen, en andere kosten, die in alle reeds goedgekeurde gemeentelijke reglementen zijn opgenomen.
Art. 8: Dit reglement treedt in werking vanaf 26 september 2023.