Gevraagd wordt om het verslag van de vorige zitting goed te keuren.
Beslissing: éénparig goedgekeurd
éénparig
Het verslag van de vorige zitting wordt goedgekeurd.
Voorgesteld wordt om de overeenkomst met Fluvius omtrent de vergoeding voor het beheer van betaalterminals en ondersteunende activiteiten aan OCMW"s goed te keuren.
Beslissing: éénparig goedgekeurd
Gelet op de briefwisseling van Fluvius, p/a Brusselsesteenweg 199, 9090 Melle aan het vast Bureau van het OCMW Hooglede, ontvangen op 14.10.2022;
Gelet op het Decreet Lokaal bestuur van 22.12.2017;
Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering houdende algemene bepalingen over het energiebeleid (citeeropschrift "het Energiebesluit van 19 november 2010");
Overwegende dat de vergoeding voor oplaadpunten historisch is ontstaan bij de start van de werking met budgetmeters. In de regelgeving werd aan de netbeheerders (met Fluvius als werkmaatschappij) opgelegd dat er per gemeente minstens één oplaadpunt ter beschikking moet zijn. Om dit te kunnen realiseren is er een samenwerking uitgewerkt met de OCMW's;
Overwegende dat er sindsdien ook selfservice oplaadterminals werden verspreid en dat de uitrol van de digitale meter met de mogelijkheid om van thuis uit online betalingen te kunnen doen, het betalingslandschap voor de digitale meter met Prepaid grondig heeft hertekend.
Overwegende dat op heden reeds gemiddeld 85% van de klanten met een digitale meter in prepaid gebruik maakt van het online betalen en dus geen verplaatsing naar een oplaadterminal meer doet;
Overwegende dat er voor de Gemeente Hooglede 13 opladingen zijn gebeurd sinds december 2021. De laatste oplading dateert van april 2022;
Overwegende het dalende gebruik van de oplaadpunten per gemeente is de noodzaak ontstaan bij Fluvius om een andere invulling te bepalen voor de toekenning van een (oplaad)vergoeding aan de OCMW's, alsook om de verdelings- en/of toekenningscriteria te herzien;
Overwegende dat het voorstel van nieuwe overeenkomst ondersteund wordt door de VVSG en dat de grondslagen voor de betaling van de vergoeding enerzijds het beheer door het OCMW van minstens één oplaad/betaal-terminal en anderzijds de ondersteuning van de OCMW's aan de netbeheerders op diverse aspecten zijn;
Overwegende dat op basis van deze nieuwe overeenkomst, een berekening van de vergoeding van Fluvius aan OCMW Hooglede voor de werkingsjaren 2023 en 2024 en een simulatie voor het werkingsjaar 2025 is gemaakt en deze voor de werkingsjaren 2023 en 2024 identiek blijft als werkingsjaar 2021 (4.557€). Voor werkingsjaar 2025 werd een simulatie gemaakt van 4.443,87€ inkomsten;
Overwegende dat deze nieuwe overeenkomst zou ingaan vanaf 1 januari 2023;
éénparig
Artikel 1: De raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord met de overeenkomst met Fluvius omtrent de vergoeding voor het beheer van betaalterminals en ondersteunende activiteiten aan OCMW"s zoals hieronder is weergegeven:
Overeenkomst aangaande het beheer van oplaad/betaal-terminals bij het OCMW en ondersteunende prestaties verstrekt door het OCMW
Aangezien de netbeheerders in hun rol als sociale leverancier, conform het Energiebesluit, de decretale opdracht gekregen hebben om te voorzien in een netwerk van oplaad/betaalpunten waarbij er in elke gemeente minstens één oplaad/betaal-punt dient voorzien te worden,
Aangezien de OCMW 's op lokaal vlak als eerstelijns-hulporganisatie actief zijn en in het kader van het integraal sociaal beleid van het lokaal bestuur ondersteuning bieden aan de netbeheerders op diverse aspecten.
Wordt het volgende afgesproken tussen het OCMW van de gemeente Hooglede, met zetel te Marktplaats 1, 8830 Hooglede , hierna genoemd "het OCMW", en de netbeheerder Fluvius, met zetel te Brusselsesteenweg 199 te 9090 Melle, hierna genoemd "de netbeheerder":
Hoofdstuk l: Definities
Binnen het kader van deze overeenkomst dienen de hierna opgesomde begrippen als volgt te worden begrepen:
Oplaad/betaal-terminal: toestel met als functie het uitvoeren en registreren van de oplading/betaling van een bedrag ten behoeve van de voorafbetaling ("prepayment") van elektriciteit en/of gas, alsook de verwerking van de (elektronische) betaling.
Oplaad/betaal-punt: locatie/adres waar minstens één oplaad/betaal-terminal wordt opgesteld.
Prepaid-klant: elke eindafnemer die beschikt over een (digitale) meter voor elektriciteit en/of gas met voorafbetalingsfunctionaliteit. Een eindafnemer voor elektriciteit en gas wordt dus twee keer als prepaid-klant geteld.
Werkingsjaar: periode van 12 maanden die telkens van 1 januari van een bepaald jaar tot en met 31 december van hetzelfdejaar loopt.
Hoofdstuk II: Installatie en gebruik van de oplaad/betaal-terminal
Artikel 1
Het OCMW stelt één of meerdere vestigingen ter beschikking aan de netbeheerder als oplaad/betaal-punt. De netbeheerder kan oplaad/betaal-punten op andere locaties dan deze van het OCMW in dezelfde gemeente installeren.
De oplaad/betaal-terminals die reeds actief zijn op de vestigingen van het lokaal bestuur blijven verder operationeel als oplaad/betaal-punt in de zin van deze overeenkomst:
Indien er tijdens de duur van deze overeenkomst nood zou zijn aan een of meerdere bijkomende oplaad/betaalpunten, zullen het OCMW en de netbeheerder overleg voeren. De netbeheerder beslist of en waar er in voorkomend geval een nieuw oplaad/betaal-punt ingesteld wordt zonder hiertoe echter verplicht te zijn.
Artikel 2
De netbeheerder installeert de oplaad/betaalterminal op een met het OCMW afgesproken datum en binnen de normale werkuren van de locatie waar de oplaadterminal zal worden geïnstalleerd.
De plaatsing van de oplaad/betaalterminal zal gebeuren door firma's, hiertoe aangeduid door de netbeheerder.
Het OCMW biedt de mogelijkheid tot het opladen/betalen binnen de zelf gekozen en aan de netbeheerder gecommuniceerde openingsuren van de betreffende locatie van het OCMW. Onder 'gebruikelijke openingsuren' moet worden verstaan: die uren waarop de betreffende locatie toegankelijk is voor het publiek om gebruik te maken van de dienstverlening. Het OCMW kan deze openingsuren te allen tijde aanpassen. Elke wijziging van de openingsuren van het oplaadpunt dient, voorafgaand aan de inwerkingtreding, gemeld te worden aan de netbeheerder.
Artikel 3
Het OCMW voorziet op minstens één PC in de vestiging van minstens één oplaad/betaal-punt de installatie van een Atos-certificaat zodat prepaid-klanten zonder eigen bankkaart ook de kans krijgen een oplading uit te voeren in de eigen gemeente.
Tijdens de openingsuren van het OCMW-gebouw kunnen prepaid-klanten die erom vragen, ondersteuning krijgen van OCMW-medewerkers bij de betaling van hun bedragen voor voorafbetaling van elektriciteit en/of gas.
Hoofdstuk III: Verplichtingen van de partijen en vergoedingen verbonden aan de prestaties
Artikel 4
Artikel 4.1
De netbeheerder staat op zijn kosten in voor de installatie, de herstelling en/of de vervanging van de oplaad/betaal-toestellen. De netbeheerder kan nooit aansprakelijk gesteld worden voor eventueel andere schade dan deze aan de oplaad/betaal-terminal, aangebracht door prepaid-klanten aan de infrastructuur van het lokaal bestuur.
Het lokaal bestuur staat op zijn kosten in voor het voorzien van:
Artikel 4.2.
Het OCMW biedt de netbeheerder ondersteuning in hun werking wat betreft hun sociaal energiebeleid, zoals:
Artikel 5
Als vergoeding voor het beheer van minstens één oplaad/betaalpunt op het grondgebied van het lokaal bestuur en de ondersteuning van de netbeheerder in kader van hun sociaal energiebeleid ontvangt het OCMW van de netbeheerder een "all-in" -vergoeding (basisvergoeding en bijkomende vergoeding) zoals bepaald in artikelen 5.1 en 5.2.
Voor het basiswerkingsjaar 2025 wordt door de netbeheerder voor de totaliteit van de OCMW's een 'Totale vergoeding ' (gesloten enveloppe) van 3.168.000 euro voorzien.
Deze 'Totale vergoeding' wordt verdeeld over de OCMW's zoals bepaald in de artikelen 5.1 en 5.2 en dekt de volledige prestaties die het OCMW levert. Het OCMW kan geen aanspraak maken op enige andere vergoeding van kosten of lasten in verband met deze overeenkomst.
Voor de werkingsjaren 2023 en 2024 ontvangt het OCMW als vergoeding identiek hetzelfde bedrag dat is toegekend aan het lokaal bestuur met betrekking tot werkingsjaar 2021.
Artikel 5.1
Het OCMW ontvangt per werkingsjaar een vaste (niet-geïndexeerde) basisvergoeding ten belope van 2.000 euro.
Artikel 5.2
Het OCMW ontvangt een bijkomende vergoeding pro rata het aantal prepaid-klanten bepaald op 31 december van het werkingsjaar.
Deze bijkomende vergoeding per OCMW wordt als volgt berekend:
1) De 'Totale (geïndexeerde) vergoeding' wordt verminderd met de totaliteit van de basisvergoedingen uitgekeerd aan de OCMW's.
2) Vervolgens wordt dit saldo verdeeld over de OCMW's volgens de verhouding: aantal prepaid-klanten OCMW / aantal prepaid-klanten totaliteit OCMW's
Artikel 6
De netbeheerder betaalt de vergoedingen aan het OCMW binnen de twee maanden volgend op het einde van het werkingsjaar. Deze vergoeding wordt uitbetaald op het rekeningnummer BE81 0910 0092 1024
Artikel 7
De 'Totale vergoeding' vermeld in artikel 5 wordt jaarlijks aangepast aan de evolutie van de kosten van het levensonderhoud. Een geïndexeerd bedrag zal voor het eerst worden toegepast voor de vergoedingen met betrekking het werkingsjaar 2026.
Hiertoe wordt volgende formule toegepast:
Totale vergoeding jaar n = Totale vergoeding jaar n-l x gezondheidsindex maand december jaar n / gezondheidsindex maand decemberjaar n-l
Hoofdstuk IV: Duur en beëindiging van de overeenkomst
Artikel 8
Deze overeenkomst wordt gesloten voor een initiële duur van één jaar die een aanvang neemt op 1 januari 2023. De duur van de overeenkomst wordt echter telkens stilzwijgend verlengd met één jaar behoudens een schriftelijke vooropzeg van 6 maand door één van de partners.
Hoofdstuk V: Overige bepalingen
Artikel 9
Indien het personeel van het lokaal bestuur technische problemen ondervindt met de werking van (één van) de oplaad/betaal-terminals, verwittigen zij onmiddellijk het contactnummer meegedeeld door de netbeheerder.
De netbeheerder tracht het defect ten laatste op de eerste werkdag volgend op de melding van het probleem te analyseren en zal de nodige maatregelen nemen om de bewuste oplaad/betaal-terminal(s) opnieuw operationeel te maken of te zorgen voor noodoplossingen.
Artikel 10
De netbeheerder voorziet op haar website een overzicht van alle beschikbare oplaad/betaal-punten in haar werkingsgebied inclusief de openingsuren, zodat de lokale besturen bij incidenten klanten correct kunnen doorverwijzen.
Artikel 11
Het Belgisch recht is van toepassing op deze overeenkomst.
Onderhavige overeenkomst vervangt alle voorgaande overeenkomsten en addenda met betrekking tot haar voorwerp. Bij betwistingen waarvoor een regeling in der minne niet kan worden bereikt zijn enkel de rechtbanken te Gent bevoegd
Voorgesteld wordt om de aanpassing van de verblijfsovereenkomst Crisisopvang Hogestraat 170/5 goed te keuren.
Beslissing: éénparig goedgekeurd
Overwegende dat de woongelegenheid in de Hogestraat 170/5 te Hooglede bedoeld is voor de opvang van personen in crisissituaties;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22.12.2017;
Gelet op de wet van 26 mei 2002 betreffende het Recht op Maatschappelijke Integratie;
Gelet op de beslissing van het Vast Bureau in zitting van 24.10.2022 waarbij het bedrag voor kosten en lasten als forfaitair bedrag op 216€ werd bepaald;
Herzien de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn in zitting dd. 18.05.2004;
Overwegende de procedure doorgangswoning/crisiswoning, zoals bekrachtigd op het Bijzonder Comité Sociale Dienst van 27.09.2022;
Overwegende dat het wenselijk is om het basisbedrag van de verblijfskosten te verhogen;
éénparig
Artikel 1: De woongelegenheid in de Hogestraat 170/5 te Hooglede is bestemd als woonvoorziening tijdens de begeleiding van personen en gezinnen in crisissituaties afkomstig uit de gemeente. In buitengewone omstandigheden en volgens de richtlijnen zoals bepaald in de procedure crisiswoning, zoals bekrachtigd in het Bijzonder Comité Sociale Dienst van 27.09.2022 kan de Voorzitter aan een dakloze die beroep doet op de maatschappelijke dienstverlening van het OCMW hem de vereiste dringende hulpverlening (in casu begeleiding en onderdak) toekennen mits deze beslissing op de eerstvolgende vergadering ter bekrachtiging aan het BCSD voor te leggen.
Art. 2: Er wordt een verblijfsovereenkomst en een plaatsbeschrijving opgemaakt bij het overhandigen van de sleutels. Beide partijen dienen deze overeenkomst te ondertekenen en ontvangen er een exemplaar van.
De overeenkomst is van bepaalde duur die wordt vastgesteld op drie maanden. Begin- en einddatum van deze periode wordt in het contract ingevuld.
Zo het ter beschikking stellen van de woongelegenheid na deze termijn nog steeds een noodzakelijk onderdeel van de begeleiding vormt kan de verblijfsovereenkomst mits akkoord van het BCSD verlengd worden met een periode van bepaalde duur, nader te bepalen door het BCSD.
De overeenkomst kan steeds worden beëindigd mits onderling schriftelijk akkoord van beide partijen.
De overeenkomst kan steeds worden beëindigd op vraag van de bewoner, mits volgende voorwaarden vervuld zijn:
Bij het niet-naleven van deze voorwaarden wordt een extra maand verblijf aangerekend.
Op de eerste factuur wordt hiertoe 75 € borg aangerekend die na het vervullen van de hogervermelde voorwaarden terugbetaald wordt.
De overeenkomst kan eveneens eenzijdig op elk ogenblik door het OCMW beëindigd worden, na raadpleging van de sociale dienst, in de mate dat het huishoudelijk reglement niet wordt nageleefd en/of indien de medische of psychische toestand van de bewoner een goede verstandhouding met de begeleider bemoeilijkt of onmogelijk maakt.
De overeenkomst kan eveneens eenzijdig worden verbroken door het OCMW, indien de bewoner feitelijk niet verblijft in de woongelegenheid voor crisisopvang, dit na onderzoek en vaststelling door de sociale dienst.
Art. 3: Het basisbedrag van de verblijfskosten wordt vastgesteld op 350 €/maand.
Art. 4: De aanpassing van de bedragen voor verblijfskosten worden in de toekomst vastgesteld door het Vast Bureau.
Voorgesteld wordt om een annex aan de samenwerkingsovereenkomst, in bijlage, af te sluiten tussen Motena, Gasthuisstraat 10, 8800 Roeselare en OCMW Hooglede voor wat betreft de levering van warme maaltijden aan het lokaal dienstencentrum "Zonder Zulle".
Beslissing: éénparig goedgekeurd
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op de Organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de Openbare Centra voor Maatschappelijk Welzijn, meer bepaald artikel 61, 1e alinea;
Gelet op de beslissing van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn in zitting dd. 31.05.2021 ter goedkeuring samenwerkingsovereenkomst inzake het leveren van maaltijden aan het LDC Hooglede;
Overwegende dat in artikel 1.2 van de overeenkomst volgende werd bepaald inzake de prijs:
De prijs per maaltijd (soep, hoofdgerecht en dessert) is € 6,95 per maaltijd exclusief BTW en wordt gefactureerd aan het OCMW Hooglede.
Deze prijs houdt rekening met een minimum afname van gemiddeld 20 maaltijden per openingsdag waarbij minstens 3 werkdagen per week maaltijden worden afgenomen. Dit gemiddelde wordt op maandbasis berekend.
In functie van de opstart en groei van het nieuw LDC wordt gedurende de eerste 6 maanden de prijs vastgehouden op € 6,95 ongeacht het aantal afgenomen maaltijden en op basis van 3 openingsdagen per volle werkweek. Indien na deze 6 maanden de minimum afname van 20 maaltijden per iedere openingsdag niet wordt behaald wordt de prijs per maaltijd verhoogd tot € 7,45 per maaltijd exclusief BTW vanaf de zevende maand na opstart.
Overwegende de sterke inflatie in het afgelopen jaar een prijsaanpassing zich opdringt;
Overwegende dat door de voldoende afname van maaltijden geen onderscheid meer wordt gemaakt in aantallen afname;
Gelet op het ontwerp van annex van samenwerkingsovereenkomst in bijlage;
éénparig
Artikel 1: Artikel 1.2 “prijs per maaltijd” wordt met ingang van 1 december 2022 vervangen als volgt:
De prijs per maaltijd (soep, hoofdgerecht en dessert) is € 7,95 per maaltijd exclusief BTW en wordt gefactureerd aan het OCMW Hooglede.
Artikel 1.4 “prijsherziening” wordt met ingang van 1 december 2022 vervangen als volgt:
De prijzen zoals vastgelegd in artikel 1.2 gelden voor de duur van de overeenkomst.
Indien de overeenkomst stilzwijgend wordt verlengd conform artikel 3.2 wordt de prijs bij verlenging geïndexeerd op basis van de gezondheidsindex waarbij de basisindex de gezondheidsindex is van de maand van afsluiting van deze annex aan de overeenkomst en de nieuwe index deze is van de maand voorafgaand aan de maand van indexering.
Art. 2: Afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan Motena, Gasthuisstraat 10, 8800 Roeselare
Gevraagd wordt om de wijziging aan het reglement voor de gebruikers van het restaurant van het dienstencentrum Zonder Zulle goed te keuren.
Beslissing: éénparig goedgekeurd
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 78, 2e alinea, 3°;
Gelet op de beslissing van de OCMW-raad van 31 mei 2021 waarbij er een samenwerkingsovereenkomst werd aangegaan tussen Motena, Gasthuisstraat 10, 8800 Roeselare en OCMW Hooglede voor wat betreft de levering van warme maaltijden aan het lokaal dienstencentrum "Zonder Zulle", gewijzigd in zitting van 21.11.2022;
Gelet op de beslissing van de OCMW-raad in zitting dd. 20.09.2021 waarbij het reglement voor gebruikers van het restaurant van het Lokaal Dienstencentrum werd goedgekeurd;
Overwegende dat in de zitting van het Vast Bureau van 30 augustus 2021, de kostprijs voor een maaltijd in het dienstencentrum “Zonder Zulle” bepaald werd op 8 €/maaltijd;
Overwegende dat het tarief voor de kostprijs van een maaltijd werd opgenomen in het reglement gebruikers restaurant Lokaal Dienstencentrum;
Overwegende de goedkeuring van de annex op de samenwerkingsovereenkomst met Motena waardoor de inkoopprijs voor maaltijden wijzigt van 6,95€ naar 7,95€ met ingang van 1 december 2022;
éénparig
Artikel 1: Iedere inwoner van Hooglede kan in het dienstencentrum “Zonder Zulle”, Kerkstraat 17, 8830 Hooglede, terecht voor een gezonde en gevarieerde maaltijd.
Het sociaal restaurant is open op dinsdag, donderdag en vrijdag om 11 u 45.
Art. 2: De reservatie dient te gebeuren
bij het onthaal van het dienstencentrum, Kerkstraat 17, 8830 Hooglede
of telefonisch op 051/23.13.03
of via mail (zonderzulle@hooglede.be)
en dit minstens 1 dag op voorhand.
Bij onverwachte gebeurtenissen kan de maaltijd ’s morgens geannuleerd worden tussen 8 u 30 en 9 u. Bij niet tijdig verwittigen zal de maaltijd aangerekend worden.
Wie voor het eerst naar het sociaal restaurant komt, meldt zich aan bij de centrumleiding. Samen met de nieuwe gebruiker wordt een persoonlijke identiteitsfiche ingevuld en wordt het reglement toegelicht.
Art. 3: De kostprijs voor de maaltijd, die bestaat uit soep, hoofdgerecht, dessert bedraagt met ingang van 01.12.2022 9 €. Water is inbegrepen in de maaltijd.
Andere dranken zijn tegen betaling verkrijgbaar. Deze dranken dienen via elektronische (voorkeur) of cash betaling te worden vereffend.
Art. 4: De betaling van de maaltijd verloopt via factuur, die na het einde van de maand wordt opgemaakt, of via cash betaling of via elektronische betaling.
Art. 5: Praktische afspraken voor de gebruikers van het restaurant in het lokaal dienstencentrum “Zonder Zulle”:
- bij aankomst in het dienstencentrum dient men tegen 11 u 45 aan te melden bij de verantwoordelijke die reservatie controleert
- er is rookverbod in het lokaal dienstencentrum
- er is een alcoholbeleid waarin overmatig drankverbruik niet wordt getolereerd
- er mag geen eigen drank en/of eten meegebracht worden naar het dienstencentrum
- er zijn geen huisdieren toegelaten
- er dient met de nodige zorg omgegaan te worden met het meubilair, eet- en drinkgerei. Bij beschadiging of breuk dient men onmiddellijk de verantwoordelijke op de hoogte te brengen.
- we rekenen op een respectvolle omgang met bezoekers en met personeel.
- er mogen geen opdrachten gegeven worden aan het personeel, noch mag men fooien en geschenken geven aan het personeel
Art. 6: Met alle suggesties en klachten kan men in vertrouwen terecht bij de centrumleiding.
Art. 7: Het reglement wordt in tweevoud opgemaakt en voor ontvangst ondertekend door de gebruiker. De gebruiker verklaart zich door ondertekening eveneens akkoord met de inhoud en verbindt zich tot naleving ervan.
Het reglement is vastgesteld door de Raad voor Maatschappelijk Welzijn. Het kan eenzijdig worden gewijzigd door een beslissing van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn, die er kennis van geeft aan de gebruiker.
Art. 8: De Raad voor Maatschappelijk Welzijn verleent delegatie aan het Vast Bureau om wijziging in de tarieven van maaltijden en dranken vast te stellen.
Gevraagd wordt om de wijziging van de rechtspositieregeling voor het OCMW-personeel goed te keuren.
Beslissing: éénparig goedgekeurd
Gelet op het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 186 §2, §3 en §4;
Gelet op de rechtspositieregeling voor het OCMW-personeel, zoals vastgesteld bij raadsbeslissing van 18 april 2017 en wijzigende raadsbeslissingen;
Gelet op de besprekingen in het managementteam van 7 november 2022;
Gelet op het protocol en de notulen van de vergadering van het bijzonder onderhandelingscomité van 8 november 2022;
Gelet op het visum van de financieel directeur van 10 november 2022;
éénparig
Enig artikel:
De rechtspositieregeling voor het OCMW-personeel, zoals vastgesteld bij raadsbeslissing van 18 april 2017 en wijzigende raadsbeslissingen wordt gewijzigd als volgt:
§1 De vermelding ‘beleidsitem 0953-1 (dagverzorgingscentrum Ter Linde)’ wordt gewijzigd naar ‘beleidsitem ‘0954-0 (centrum voor dagverzorging Ter Linde)’;
§2 De vermelding ‘voorzitter van het OCMW’ wordt gewijzigd naar ‘het vast bureau’;
§3 De vermelding ‘in een federaal gefinancierde gezondheidsinstelling’ wordt geschrapt;
§4 ‘Titel 2. De personeelsformatie’ – ‘b) Indeling’, meer bepaald Artikel 5. wordt gewijzigd als volgt:
Per niveau worden de graden hiërarchisch gerangschikt in rangen. Elke rang wordt aangeduid met twee of drie letters. De hoofdletter geeft het niveau aan, de kleine letter situeert de rang in dat niveau. De rangen geven het relatieve gewicht van de betrekkingen binnen het niveau weer.
De in de personeelsformatie toepasselijke rangen zijn:
Niveau A
Graad |
Rang |
1 basisgraad |
Av |
Niveau B
Graad |
Rang |
basisgraad |
Bv |
basisgraad van verpleegkundige en paramedicus |
Bv |
hogere graad |
Bx |
hogere graad van hoofdverpleegkundige |
Bx |
Niveau C
Graad |
Rang |
administratieve of technische basisgraad |
Cv |
basisgraad van zorgkundige in de ouderenzorg met diploma secundair onderwijs of daarmee gelijkgesteld |
Cv |
basisgraad van gebrevetteerd / gediplomeerd verpleegkundige |
Cv |
1 hogere graad |
Cx |
Niveau D
Graad |
Rang |
1 administratieve of technische basisgraad |
Dv |
Niveau E
Graad |
Rang |
1 basisgraad |
Ev |
§5 ‘Titel 3. De loopbaan’ - ‘Hoofdstuk 2. De aanwerving’ – ‘Afdeling 2. De aanwervingsprocedure’ – ‘b) Toelating tot de selectieprocedure’, meer bepaald artikel 15. §1 wordt als volgt gewijzigd:
§1 De aanstellende overheid beoordeelt de geldigheid van de ingediende kandidaturen en van de voorgelegde bewijzen, vermeld in artikel 14 §2, en beslist op basis hiervan welke kandidaten tot de selectieprocedure kunnen worden toegelaten.
Op basis van die beoordeling wordt beslist welke kandidaten definitief tot de selectieprocedure worden toegelaten.
§6 ‘Titel 3. De loopbaan’ - ‘Hoofdstuk 2. De aanwerving’ – ‘Afdeling 2. De aanwervingsprocedure’ – ‘b) Toelating tot de selectieprocedure’, meer bepaald artikel 18. §1 wordt als volgt gewijzigd:
§1 Een selectiecommissie die uitsluitend uit deskundigen bestaat, voert de selectie uit. De selectie wordt uitgevoerd op basis van selectiecriteria en met behulp van één of meer selectietechnieken. Ten minste een derde van de leden van de selectiecommissie zijn deskundigen die extern zijn aan het eigen bestuur.
De selectiecommissie wordt als volgt samengesteld:
Voor betrekkingen van niveau A:
- 1 selectiedeskundige met een kwalificatie in niveau A
- 2 ervaringsdeskundigen met een kwalificatie in niveau A
Voor betrekkingen van niveau B:
- 1 selectiedeskundige met een kwalificatie in niveau A
- 2 ervaringsdeskundigen met een kwalificatie, minstens in niveau B, waarvan minstens 1 met een leidinggevende functie bij een lokaal bestuur
Voor betrekkingen van niveau C:
- 1 selectiedeskundige met een kwalificatie in niveau A
- 2 ervaringsdeskundigen met een kwalificatie, minstens in niveau C, waarvan minstens 1 met een leidinggevende functie bij een lokaal bestuur
Voor betrekkingen van niveau D:
- 1 selectiedeskundige met een kwalificatie in niveau A
- 2 ervaringsdeskundigen met een kwalificatie, minstens in niveau D, met een leidinggevende functie bij een lokaal of provinciaal bestuur
Voor betrekkingen van niveau E:
- 3 ervaringsdeskundigen met een kwalificatie, minstens in niveau D, met een leidinggevende functie bij een lokaal of provinciaal bestuur
De aanstellende overheid wijst nominatief de selectiecommissie aan. Indien de gemeenteraad aanstellende overheid is, wordt de nominatieve samenstelling van de selectiecommissie bepaald door het vast bureau.
De aanstellende overheid kan, uitzonderlijk vanwege de specificiteit van de functies van dat minimum aantal externe commissieleden afwijken. In voorkomend geval motiveert de aanstellende overheid haar keuze om af te wijken van de algemene regel.
De gemeentesecretaris of een medewerker van de gemeente neemt het secretariaat van de selectiecommissie waar. De secretaris van de selectiecommissie is niet stemgerechtigd.
§7 ‘Titel 3. De loopbaan’ - ‘Hoofdstuk 2. De aanwerving’ – ‘Afdeling 3. De selectieprocedure’ – ‘c) De selectietechnieken’, meer bepaald artikel 21. wordt als volgt gewijzigd:
Indien de omvang van het aantal kandidaten (minimum 15 kandidaten) de organisatie van de selectie bemoeilijkt, kan de aanstellende overheid, na motivatie, beslissen om een preselectie te houden waarbij op een objectieve wijze de kandidaten worden vergeleken.
Volgende selectietechnieken kunnen daarvoor onder meer door de selectiecommissie worden toegepast:
- onderzoek van CV en motivatiebrief op basis van objectieve criteria (motivatie-ervaring-opleiding);
- meerkeuzetest gericht op het kennisniveau dat voor de functie vereist is;
§8 ‘Titel 3. De loopbaan’ - ‘Hoofdstuk 2. De aanwerving’ – ‘Afdeling 9. De indiensttreding’, meer bepaald artikel 38.§1 en §2 wordt als volgt gewijzigd:
§1 Behoudens voor wat betreft de decretale graden, legt het personeelslid de eed ‘ik zweer de verplichtingen van mijn ambt trouw na te komen’ af in handen van de algemeen directeur in de loop van de eerste maand volgend op de in dienst treding. De algemeen directeur kan deze bevoegdheid delegeren aan een lid van de raad of aan de secretaris van het OCMW.
§2 De secretaris van het OCMW en de financieel beheerder van het OCMW, leggen voor ze hun ambt opnemen, tijdens een openbare vergadering van de raad, de eed ‘Ik zweer de verplichtingen van mijn ambt trouw na te komen’ af in handen van de algemeen directeur.
§9 ‘Titel 3. De loopbaan’ - ‘Hoofdstuk 8. De functionele loopbaan’ – ‘Afdeling 2. De functionele loopbanen per niveau’, meer bepaald artikel 69. wordt als volgt gewijzigd:
De functionele loopbanen en de voorwaarden voor doorstroming naar de volgende salarisschalen zijn voor niveau C:
Voor een graad van rang Cv:
C1-C2-C3:
a) Van C1 naar C2 na vier jaar schaalanciënniteit in C1 en geen ongunstig evaluatieresultaat;
b) Van C2 naar C3 na achttien jaar gecumuleerde schaalanciënniteit in C1 en C2 en geen ongunstig evaluatieresultaat;
C1-C2: voor de graad van zorgkundige
Van C1 naar C2 na vier jaar schaalanciënniteit in C1 en geen ongunstig evaluatieresultaat;
C3-C4: voor de gediplomeerd of gebrevetteerd verpleegkundige
Van C3 naar C4 na negen jaar schaalanciënniteit in C3 en geen ongunstig evaluatieresultaat;
Voor de graden van rang Cx:
C4-C5:
van C4 naar C5 na negen jaar schaalanciënniteit in C4 en geen ongunstig evaluatieresultaat;
§10 ‘Titel 3. De loopbaan’ - ‘Hoofdstuk 9. De bevordering’ – ‘Afdeling 1. Algemene bepalingen’ – ‘b) Toelating tot de selectieprocedure’, meer bepaald artikel 75. wordt als volgt gewijzigd:
De aanstellende overheid beoordeelt de geldigheid van de ingediende kandidaturen.
Alleen kandidaten die voldoen aan de bevorderingsvoorwaarden, worden toegelaten tot de selectieprocedure. Voor de aanvang van de selectieprocedure worden de kandidaten die niet tot de selectieprocedure zijn toegelaten, schriftelijk op de hoogte gebracht van de weigering, met vermelding van de reden daarvoor.
§11 ‘Titel 3. De loopbaan’ - ‘Hoofdstuk 10. De vervulling van een vacature door interne personeelsmobiliteit’ – ‘Afdeling 1. Algemene bepalingen’ – ‘b) Toelating tot de selectieprocedure’, meer bepaald artikel 89. wordt als volgt gewijzigd:
De aanstellende overheid beoordeelt de geldigheid van de ingediende kandidaturen.
Alleen kandidaten die voldoen aan de voorwaarden, worden toegelaten tot de selectieprocedure. Voor de aanvang van de selectieprocedure worden de kandidaten die niet tot de selectieprocedure zijn toegelaten, schriftelijk op de hoogte gebracht van de weigering, met vermelding van de reden daarvoor.
§12 ‘Titel 3. De loopbaan’ - ‘Hoofdstuk 12. Externe personeelsmobiliteit tussen andere lokale overheden en de diensten van de Vlaamse Gemeenschap’ – ‘a) Voorwaarden waaraan de kandidaten moeten voldoen’, meer bepaald artikel 99. wordt als volgt gewijzigd:
De volgende personeelsleden kunnen zich kandidaat stellen voor deelname aan een procedure van externe personeelsmobiliteit:
Onder gelijkwaardige graad als vermeld in het eerste lid wordt verstaan:
Met dezelfde functionele loopbaan en salarisschalen in punt 1°, worden gelijkgesteld:
Daarnaast moeten de kandidaten:
De aanstellende overheid beoordeelt de geldigheid van de ingediende kandidaturen.
§13 ‘Titel 7. Het salaris’ - ‘Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen’, meer bepaald artikel 128.§1 wordt als volgt gewijzigd:
§1. Aan de volgende graden worden de salarisschalen en de functionele loopbanen, vermeld in artikel 67 tot en met 71, verbonden die overeenkomen met de ernaast vermelde lettercijfercode:
1° niveau E:
graad |
rang |
schalen |
a)1 basisgraad |
Ev |
E1-E2-E3 |
2° niveau D:
graad |
rang |
schalen |
a) 1 administratieve of technische basisgraad |
Dv |
D1-D2-D3 |
3° niveau C:
graad |
rang |
schalen |
a) administratieve of technische basisgraad |
Cv |
C1-C2-C3 |
b) basisgraad van zorgkundige in de ouderenzorg met diploma secundair onderwijs of daarmee gelijkgesteld onderwijs |
Cv |
C1-C2 |
c) basisgraad van gebrevetteerd/gediplomeerd verpleegkundige |
Cv |
C3-C4 |
4° niveau B:
graad |
rang |
schalen |
a) basisgraad |
Bv |
B1-B2-B3 |
b) basisgraad van verpleegkundige en paramedicus |
Bv |
BV1-BV2-BV3 |
c) hogere graad |
Bx |
B4-B5 |
d) hogere graad van hoofdverpleegkundige |
Bx |
BV5 |
5° niveau A:
graad |
rang |
schalen |
1 basisgraad |
Av |
A1a-A1b-A2a |
§14 ‘Titel 9. Verloven en afwezigheden’ - ‘Hoofdstuk 9. Het Omstandigheidsverlof’, meer bepaald artikel 220. wordt als volgt gewijzigd:
Statutaire en contractuele personeelsleden hebben recht op omstandigheidsverlof naar aanleiding van onderstaande gebeurtenissen:
1) huwelijk van het personeelslid of het afleggen van een verklaring van wettelijke samenwoning door het personeelslid, vermeld in artikel 1475 tot en met 1479 van het Burgerlijk Wetboek, met uitzondering van het afleggen van een verklaring van samenwoning van bloed- of aanverwanten: |
4 werkdagen Gestaafd door een uittreksel uit de huwelijksakte of een kopie van de verklaring van wettelijke samenwoning |
2) bevalling van de echtgenote of samenwonende partner, of ter gelegenheid van de geboorte van een kind dat wettelijk afstamt van de werknemer: |
15 werkdagen Gestaafd door een uittreksel uit de geboorteakte van het kind, waaruit blijkt dat de afstamming van de vader ten aanzien van het kind vaststaat. |
3) Overlijden van de samenwonende of huwelijkspartner, van een kind van het personeelslid, de samenwonende of huwelijkspartner, of van een pleegkind in het kader van langdurige pleegzorg op het moment van het overlijden of in het verleden: |
Vanaf 25/07/2021: Er kan worden afgeweken van de dag(en) van opname op vraag van de werknemer en mits akkoord van de werkgever. Gestaafd door een uittreksel uit de overlijdensakte of een overlijdensbericht. |
|
Vanaf 25/07/2021: 4 werkdagen waarvan 3 dagen vallen in de periode vanaf de dag van het overlijden tot en met de dag van de begrafenis. Er kan worden afgeweken van de dag(en) van opname op vraag van de werknemer en mits akkoord van de werkgever. Gestaafd door een uittreksel uit de overlijdensakte of een overlijdensbericht. |
|
Vanaf 25/07/2021: 4 werkdagen waarvan 3 dagen vallen in de periode vanaf de dag van het overlijden tot en met de dag van de begrafenis. Er kan worden afgeweken van de dag(en) van opname op vraag van de werknemer en mits akkoord van de werkgever. Gestaafd door een uittreksel uit de overlijdensakte of een overlijdensbericht. |
|
Vanaf 25/07/2021: 4 werkdagen waarvan 3 dagen vallen in de periode vanaf de dag van het overlijden tot en met de dag van de begrafenis. Er kan worden afgeweken van de dag(en) van opname op vraag van de werknemer en mits akkoord van de werkgever. Gestaafd door een uittreksel uit de overlijdensakte of een overlijdensbericht. |
4) Huwelijk van een kind van het personeelslid, van de samenwonende of huwelijkspartner: |
2 werkdagen Gestaafd door een uittreksel uit de huwelijksakte. |
5) Overlijden van een bloed- of aanverwant van het personeelslid of de samenwonende partner in om het even welke graad, die onder hetzelfde dak woont als het personeelslid of de samenwonende partner: |
Vanaf 25/07/2021: 2 werkdagen die vallen in de periode vanaf de dag van het overlijden tot en met de dag van de begrafenis Er kan worden afgeweken van de dag(en) van opname op vraag van de werknemer en mits akkoord van de werkgever. Gestaafd door een uittreksel uit de overlijdensakte of een overlijdensbericht. |
6) Overlijden van een bloed-of aanverwant van het personeelslid of de samenwonende partner in de tweede graad, een overgrootouder of een achterkleinkind, niet onder hetzelfde dak wonend als het personeelslid of de samenwonende partner: |
Vanaf 25/07/2021: 1 werkdag die valt op de dag van de begrafenis. Er kan worden afgeweken van de dag van opname op vraag van de werknemer en mits akkoord van de werkgever. Gestaafd door een uittreksel uit de overlijdensakte. |
7) Huwelijk van een bloed- of aanverwant: b. in de tweede graad, van het personeelslid, de samenwonende of huwelijkspartner: |
De dag van het huwelijk – indien deze op een rustdag of inactiviteitsdag valt, kan hij niet worden gecompenseerd. Gestaafd door een uittreksel uit de huwelijksakte. |
8) Priesterwijding of intrede in het klooster van een kind van de werknemer, van de samenwonende of huwelijkspartner, of van een broer, zuster, schoonbroer of schoonzuster van de werknemer: |
De dag van de rooms-katholieke plechtigheid of een daarmee overeenstemmende plechtigheid bij een andere erkende eredienst. Gestaafd door een bewijs vanwege de kerkelijke overheid. |
9) a. Plechtige communie van een kind van de werknemer of van de samenwonende of huwelijkspartner: |
De dag van de plechtigheid, of, als dat een zondag, feestdag of inactiviteitsdag is, de eerstvolgende werkdag.
Gestaafd door een bewijs: - vanwege de erkende eredienst - vanwege de lokale organisator, zijnde de leerkracht niet-confessionele zedenleer en/of het organiserend comité (feest van de vrijzinnige jeugd) |
10) Gehoord worden door de vrederechter in het kader van de organisatie van de voogdij over een minderjarige: |
De nodige tijd, maximaal één dag. |
11) Deelneming aan een assisenjury, oproeping als getuige voor de rechtbank of persoonlijke verschijning op aanmaning van de rechtbank: |
De nodige tijd. |
§15 In ‘Titel 9. Verloven en afwezigheden’ - ‘Hoofdstuk 11. Dienstvrijstellingen’ – ‘Afdeling 3 – Dienstvrijstelling, gericht op staatburgerlijke verplichtingen’, meer bepaald artikel 254 wordt §2 geschrapt:
§1 Het personeelslid dat als voorzitter, bijzitter of secretaris van een stembureau, een stemopnemingsbureau, of een hoofdstembureau optreedt bij de verkiezingen, heeft recht op dienstvrijstelling op voorlegging van zijn oproeping :
1° de dag van de verkiezingen, als hij dan moest werken;
2° als lid van een hoofdstembureau: de nodige tijd om de bij de kieswetgeving voorgeschreven vergaderingen van de hoofdbureaus bij te wonen.
§2 De bepalingen van dit artikel zijn niet van toepassing op de personeelsleden behorend tot de volgende beleidsitems:
09530 (Woonzorgcentrum Ter Linde)
09520 (Serviceflats Residentie Zevekote)
09521 (Serviceflats Ter Linde)
09531 (dagverzorgingscentrum Ter Linde)
09480 (dienstenchequebedrijf)
§16 ‘Titel 10. ‘Slotbepalingen’ - ‘Hoofdstuk 2. Overgangsbepalingen’ – ‘Afdeling 2. Diverse lopende procedures en regelingen’, meer bepaald artikel 270. wordt geschrapt:
Aanwervingsprocedures, die opgestart zijn voor de datum van de inwerkingtreding van deze rechtspositieregeling, worden afgewerkt in overeenstemming met de regels die van toepassing waren op het ogenblik dat ze werden opgestart.
§17 In ‘Bijlage 2: Aanvullende aanwervings- en bevorderingsvoorwaarden’ wordt de benaming ‘Graad: Verzorgende (C1-C2)’ gewijzigd naar ‘Graad: Zorgkundige (C1-C2)’
§18 De wijzigingen aan de rechtspositieregeling hebben ingang vanaf heden.
Voorgesteld wordt om het arbeidsreglement voor het gemeente- en OCMW-personeel dat onder de regelgeving van de arbeidstijdwet valt goed te keuren.
Beslissing: éénparig goedgekeurd
Gelet op de wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen en zoals gewijzigd bij wet van 18 december 2002;
Gelet op de rechtspositieregeling voor het OCMW-personeel zoals vastgesteld bij raadsbeslissing van 18 april 2017 en wijzigende raadsbeslissingen;
Gelet op het protocol en de notulen van de vergadering van het bijzonder onderhandelingscomité van 8 november 2022;
Gelet op de bespreking in het managementteam dd. 7 november 2022;
éénparigheid
Artikel 1: Het arbeidsreglement voor het gemeente- en OCMW-personeel dat onder de regelgeving van de arbeidstijdwet valt, zoals vastgesteld in bijlage, wordt goedgekeurd.
Art. 2: Het arbeidsreglement voor het gemeente- en OCMW-personeel dat onder de regelgeving van de arbeidstijdwet valt, zoals vastgesteld bij raadsbeslissing van 20 december 2021, wordt vanaf 01/01/2023 opgeheven en vervangen door bijgaand arbeidsreglement.
Voorgesteld wordt om het arbeidsreglement voor de personeelsleden van het dienstenchequebedrijf 'het Dienstenhuis' goed te keuren.
Beslissing: éénparig goedgekeurd
Gelet op de wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen en zoals gewijzigd bij wet van 18 december 2002;
Gelet op de rechtspositieregeling voor het OCMW-personeel zoals vastgesteld bij raadsbeslissing van 18 april 2017 en wijzigende raadsbeslissingen;
Gelet op het protocol en de notulen van de vergadering van het bijzonder onderhandelingscomité van 8 november 2022;
Gelet op de bespreking in het managementteam van 7 november 2022;
éénparig
Artikel 1: Het arbeidsreglement voor de personeelsleden van het dienstenchequebedrijf 'het Dienstenhuis', zoals vastgesteld in bijlage, wordt goedgekeurd.
Art. 2: Het arbeidsreglement voor de personeelsleden van het dienstenchequebedrijf 'het Dienstenhuis', zoals vastgesteld bij raadsbeslissing van 20 december 2021, wordt vanaf 01/01/2023 opgeheven en vervangen door bijgaand arbeidsreglement.
Voorgesteld wordt om het arbeidsreglement voor het OCMW-personeel te werk gesteld in het WZC Ter Linde, CDV Ter Linde en de serviceflats Ter Linde en Zevekote goed te keuren.
Beslissing: éénparig goedgekeurd
Gelet op de wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen en zoals gewijzigd bij wet van 18 december 2002;
Gelet op de rechtspositieregeling voor het OCMW-personeel zoals vastgesteld bij raadsbeslissing van 18 april 2017 en wijzigende raadsbeslissingen;
Gelet op het protocol en de notulen van de vergadering van het bijzonder onderhandelingscomité van 8 november 2022;
Gelet op de bespreking in het managementteam van 7 november 2022;
éénparig
Artikel 1: Het arbeidsreglement voor het OCMW-personeel, te werk gesteld in het WZC Ter Linde, CDV Ter Linde en de serviceflats Ter Linde en Zevekote, zoals vastgesteld in bijlage, wordt goedgekeurd.
Art. 2: Het arbeidsreglement voor het OCMW-personeel, te werk gesteld in het WZC Ter Linde, CDV Ter Linde en de serviceflats Ter Linde en Zevekote, zoals vastgesteld bij raadsbeslissing van 20 december 2021, wordt vanaf 01/01/2023 opgeheven en vervangen door bijgaand arbeidsreglement.