Voorgesteld wordt om het ontwerp klachtenreglement goed te keuren.
Beslissing: éénparig goedgekeurd
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder Titel 6 – Hoofdstuk 1: Klachtenbehandeling;
Overwegende dat de Gemeenteraad bij reglement een systeem van klachtenbehandeling dient te organiseren;
Gelet op de klachtenprocedure voor gemeente Hooglede zoals goedgekeurd in de Gemeenteraad van 23 oktober 2017;
Gelet op het ontwerp van het klachtenreglement zoals opgenomen in bijlage;
Gelet op het positief advies van het managementteam van 4 december 2023 op voorliggend voorstel klachtenreglement;
éénparig
Enig artikel:
Het ontwerp klachtenreglement wordt goedgekeurd als volgt:
KLACHTENREGLEMENT LOKAAL BESTUUR HOOGLEDE
Artikel 1: Doel
De gebruiker van de hulp en dienstverlening van het lokaal bestuur van Hooglede die een klacht uit, heeft recht op een grondige behandeling van zijn klacht.
Er wordt de garantie geboden dat de klacht wordt geregistreerd, geanalyseerd en onderzocht op haar oorzaak.
Art. 2: Toepassingsgebied
Deze procedure is van toepassing op de ontvangst, de behandeling en afhandeling van alle klachten die mondeling of schriftelijk worden geformuleerd door de gebruikers van de dienstverlening van het lokaal bestuur Hooglede.
Art. 3: Definitie
Een klacht is een uiting van onvrede of ongenoegen met een behandeling die door de gebruiker van de dienstverlening van het lokaal bestuur Hooglede als onjuist wordt ervaren of wanneer een afspraak niet wordt nagekomen.
Voor klachten die onmiddellijk oplosbaar zijn, wordt de klachtenprocedure niet in gang gezet.
Art. 4: Ontvangen van de klacht
Op het online klachtenregistratieformulier worden de volgende elementen opgenomen:
Art. 5: Ontvankelijkheidsonderzoek en ontvangstmelding
De klacht is niet ontvankelijk indien:
Binnen de 7 dagen na ontvangst van de klacht wordt aan de klager meegedeeld:
Art. 6: Behandeling van de klacht
1. Het behandelen van de klacht gebeurt op ambtelijk niveau.
Klachten die aan politiek verkozenen worden gemeld, worden doorgegeven aan de algemeen directeur.
2. De klachtenbehandelaar staat in voor het onderzoek naar de gegrondheid van de klacht en het formuleren van een antwoord.
Als klachtenbehandelaar treedt op:
3. De klachtencoördinator controleert of het schriftelijke antwoord aan de nodige vormvereisten voldoet en bewaakt dat de termijnen worden gerespecteerd.
De algemeen directeur wordt aangesteld als klachtencoördinator.
4. De klager ontvangt een schriftelijk antwoord binnen de 14 kalenderdagen nadat de klacht ontvankelijk werd verklaard.
Art. 7: Rapportage
Er wordt een digitaal klachtenregister bijgehouden.
Jaarlijks maakt de klachtencoördinator een verslag op van de behandelde klachten.
Dit verslag wordt opgenomen in het jaarverslag.