Gevraagd wordt akte te nemen van de eedaflegging van Simon De Witte als financieel directeur.
Aktename: éénparig
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 27 maart 2023 waarbij de heer Simon De Witte werd aangesteld als financieel directeur van de gemeente Hooglede, dit vanaf de datum dat de heer Simon De Witte zijn huidige tewerkstelling kan beëindigen;
Overwegende dat de heer Simon De Witte ondertussen bevestigde zijn tewerkstelling bij gemeente Hooglede te kunnen beginnen op 1 juni 2023;
Overwegende dat artikel 163 van het Decreet over het Lokaal Bestuur bepaalt: "Na hun aanstelling leggen de algemeen directeur, de adjunct-algemeen directeur en de financieel directeur tijdens een openbare vergadering van de gemeenteraad de volgende eed af in handen van de voorzitter: 'Ik zweer de verplichtingen van mijn ambt trouw na te komen.'";
Artikel 1: Er wordt overgegaan tot de eedaflegging van Simon De Witte, financieel directeur, in handen van mevrouw Myriam Debergh, voorzitter van de gemeenteraad.
Art. 2: Na de eedaflegging wordt de akte van de eedaflegging door de financieel directeur en de voorzitter van de gemeenteraad ondertekend.
Gevraagd wordt om het verslag van de vorige zitting goed te keuren.
Beslissing: éénparig goedgekeurd
Gelet op het verslag van de vorige zitting in bijlage;
éénparig
Het verslag van de vorige zitting in bijlage wordt goedgekeurd.
Voorgesteld wordt om de wijzigingen aan de uitrusting van het openbaar domein en de wijziging van het wegenistracé met inbegrip van alle uitrustingswerken, in functie van de bijstelling van de verkaveling Dumobil – Blomme – Demasure (wijzigingen op het deel Dumobil), goed te keuren. De wijzigingen situeren zich langs de Marie Curiestraat, de Jules Bordetstraat en de Henri Dunantstraat.
Beslissing: éénparig goedgekeurd
Gelet op de aanvraag tot het bijstellen van de omgevingsvergunning tot verkavelen, aangevraagd door Dumobil Construct NV, Felix D’Hoopstraat 180, 8700 Tielt, betrekking hebbende op gronden in de Marie Curiestraat, Jules Bordetstraat en Henri Dunantstraat;
Gelet op de bij de bij de aanvraag gevoegde plannen en documenten, opgemaakt door Infrabureau Demey, Beversesteenweg 314, 8800 Roeselare;
Gelet op de oorspronkelijke verkavelingsvergunning dd. 07.09.2017 en de daarop volgende bijstellingen;
Gelet op het decreet houdende de gemeentewegen dd. 3 mei 2019;
Gelet op het decreet betreffende de omgevingsvergunning dd. 25 april 2014 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 31;
Gelet op het decreet houdende de gemeentewegen dd. 3 mei 2019;
Gelet op het decreet betreffende de omgevingsvergunning dd. 25 april 2014 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 31;
Overwegende dat de bijstelling van de verkaveling enkele wijzigingen inzake gemeentewegen en toekomstig openbaar domein betreft; met name:
- Aantakking Marie Curiestraat en Jules Bordetstraat op Henri Dunantstraat (gewijzigde plaats van de wegenis t.o.v. oorspronkelijk plan);
- Aanpassing van de trage weg tussen de Jules Bordetstraat en de Henri Dunantstraat;
Overwegende dat het openbaar domein ook gewijzigd wordt op volgende plaats:
- Ter hoogte van lot 200 (carportcomplex) wordt een oppervlakte onttrokken aan het openbaar domein (laadinfrastructuur elektrische wagens);
Overwegende dat het openbaar domein op een aantal plaatsen anders wordt aangelegd:
- Aanleg van een bijkomende parkeerplaats op openbaar domein nabij lot 145;
- Aanpassen van locatie opritten in functie van herverdeling loten 115-132;
- Aanpassen van locatie opritten en parkeerplaatsen in functie van herverdeling loten 133 en 192;
- Aanpassen van locatie opritten en parkeerplaatsen loten 165-173;
- Aanpassen van locatie opritten in functie van herverdeling loten 174-178 en 191;
- Aanpassen van locatie opritten loten 185-190;
- Aanpassen van locatie opritten loten 162-165.
Overwegende dat er een erfdienstbaarheid wordt aangepast:
- De zone van erfdienstbaarheid tussen lot 100 en 199 wordt gewijzigd conform het as-builtplan van de aangelegde nutsleidingen en warmtenet, de wijziging situeert zich in de centrale groenzone palend aan de Marie Curiestraat.
Overwegende dat de wijziging geen impact heeft op de verkeersveiligheid, dat de verkeerscirculatie in essentie hetzelfde blijft, dat het gaat om technische aanpassingen in functie van een herverdeling van de loten;
Overwegende dat de zone voor openbaar domein wordt afgestaan aan de gemeente Hooglede, dat de grondafstand in fasen gebeurt volgens de uitvoeringsfasen zoals aangeduid op het grondplan;
Overwegende dat globaal genomen de grondafstand en de uitrusting van het openbaar domein van hetzelfde niveau blijft (als voor de bijstelling); dat de werken kaderen binnen de algemene in uitvoering zijnde verkaveling; dat de waarborgen gefaseerd worden vrijgegeven; dat er hier geen nood is aan bijkomende of aangepaste borgstellingen;
Overwegende dat de openbaarmaking heeft plaatsgehad van 02.03.2023 tot en met 31.03.2023; dat terzake geen bezwaarschriften werden ingediend;
éénparig
Art. 1 – De ligging, breedte en uitrusting van de gemeentewegen en het openbaar domein, zoals voorgesteld in de bijstelling van omgevingsvergunning tot verkavelen wordt goedgekeurd.
Art. 2 - De werken die het voorwerp van dit ontwerp uitmaken zullen rechtstreeks door voornoemde verkavelaar aan de betrokken aannemer en/of maatschappijen moeten betaald worden.
De parkeerstrook ter hoogte van de woning met nr. 29 valt weg. Gevraagd wordt om deze wijziging aan het algemeen reglement goed te keuren.
Beslissing: éénparig goedgekeurd
Gelet de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;
Gelet op de bepalingen van het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 meer bepaald artikel 287;
Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
Gelet op het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op de omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009;
Gelet op het advies van de gemeentelijke mobiliteitscommissie;
Overwegende dat het noodzakelijk is de nodige maatregelen te treffen om een vlot verloop van het verkeer te verzekeren;
Overwegende dat de hierna voorziene maatregelen gemeenteweg bedoeld in artikel 6 van het decreet betreft.
éénparig
Art.1 - Alle bepalingen in het vorig reglement met betrekking tot hogervermelde straat worden opgeheven.
Art.2 - Voorrangsregelingen
1/Bovenvermelde straat heeft voorrang t.o.v. de:
- Kleine Noordstraat
- Schoolstraat (B5)
- Kasteelstraat (B5)
- Korenstraat (B1)
- Ommegangstraat (B5)
- De Prone (B1)
- Grote Stadenstraat (B1)
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door de borden B15 t.o.v. de borden B1 of B5.
2/ Bovenvermelde straat is ondergeschikt t.o.v.
- het rond punt (Marktplaats)
- de Akkerstraat
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door de borden B1.
Art.3 - Verbodsbepalingen :
In bovenvermelde straat is het verboden te rijden met een grotere snelheid dan deze aangeduid door het verkeersbord C43:
- vanaf de Kortemarkstraat tot aan de bebouwde kom, de snelheid is beperkt tot 70 km per uur
Art.4 - Gebodsbepalingen :
1/In bovenvermelde straat is het verplicht rondgaand verkeer en wordt er een rond punt gevormd
- ter hoogte van het rond punt met de Marktplaats
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door het verkeersbord D5.
2/In bovenvermelde straat is er een verplicht fietspad aangelegd:
- vanaf het huis nr. 166 tot de Kortemarkstraat (onpare kant)
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door het verkeersbord D7
Art.5 - Wegmarkeringen :
De overlangse strepen
In bovenvermelde straat is de rijbaan verdeeld in rijstroken
- vanaf het begin tot huis nr. 19
- vanaf de Kasteelstraat tot voorbij huis nr. 122
- van huis nr. 134 tot 144 (Ommegangstraat)
- van huis nr. 154 tot 166 (Akkerstraat)
- van huis nr. 194 tot einde
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van witte doorlopende of onderbroken strepen, naar hoelang, overeenkomstig art.72.2 of 72.3 van het KB van 01.12.1975.
In bovenvermelde straat wordt een verplicht fietspad ingericht in enkele richting:
Het gedeelte tussen de huizen nr. 166 en 192, onderbroken door een fietssuggestiestrook ter hoogte ven de middenberm (de prone).
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht overeenkomstig art. 74 van het KB. van 01.12.0975.
De dwarsstrepen
In bovenvermelde straat wordt een oversteek voor voetgangers aangebracht:
- ter hoogte van nr. 2
- ter hoogte van nr. 18
- ter hoogte van de Kasteelstraat
- ter hoogte van het sociaal huis
- ter hoogte van de Akkerstraat
- ter hoogte van de Schoolstraat
- ter hoogte van de muziekacademie
- ter hoogte van de ingang meisjesschool
- ter hoogte van de service flats
Deze maatregel wordt te kennis gebracht overeenkomstig art.76.3 van het KB van 01.12.1975.
In bovenvermelde straat wordt een oversteek voor fietsers aangebracht:
- ter hoogte van het huis nr. 192
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht overeenkomstig art. 76.4 van het KB van 01.12.1975.
Andere markeringen
In bovenvermelde straat wordt een verkeersgeleider gevormd:
- ter hoogte van het huis nr. 170 E tot voorbij de Prone
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door een verhoogde berm of markeringen voorzien in art.77.4 van het KB van 01.12.1975.
In bovenvermelde straat wordt evenwijdig met het trottoir een parkeerstrook afgebakend:
- het gedeelte voor het huis nr. 19 en 28
- voor de muziekacademie (25)
- vanaf het huis nr. 29, 29A, 29B
- vanaf het huis nr. 67 tot 75
- ter hoogte van de huizen 63 en 65
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht overeenkomstig art.75.2 van het KB van 01.12.1975.
In bovenvermelde straat worden parkeerzones afgebakend waar de voertuigen moeten staan:
- Hogestraat ter hoogte van nr. 3
- Hogestraat ter hoogte van nr. 16 en 18
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door witte markeringen.
Art.6 - Het stilstaan en parkeren:
1/Op navolgende wegen worden parkeerplaatsen afgebakend voor vrachtwagens:
- op de parking steenbakkerij “De Vossenberg” op de rechterkant, voor een duurtijd van max. 72 uren
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door de verkeersborden E9c met passend onderbord.
2/Plaatsen voor minder validen
- ter hoogte van het huis nr. 52
- ter hoogte van het huis nr. 82
- ter hoogte van het huis met nr. 168-170
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het verkeersbord E9a met pictogram minder valide,zoals voorzien in art.70.2.1
3/In bovenvermelde straat wordt de werkelijke rand van de rijbaan aangeduid langs dewelke het parkeren verboden is :
- ter hoogte van de ingang van de vrije gemengde basisschool “De Zonnebloem”
- ter hoogte van het huis nr.29 (enkel de eerste negen meter komende van Hooglede-centrum)
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door een gele onderbroken streep aangebracht op de werkelijke rand van de rijbaan of op de trottoirrand of de boordsteen van een verhoogde berm, dit volgens art.72.2 van het KB van 01.12.1975.
4/In bovenvermelde straat worden de plaatsen aangeduid waar de voertuigen moeten staan:
- ter hoogte van winkelhuis “De Smesse” nr. 156
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van witte markeringen en het verkeersbord E9e.
5/In bovenvermelde straat wordt een parkeerzone aangeduid met beperkte parkeertijd :
- ter hoogte van bakkerij ’t Krokantje nr. 30
- ter hoogte van huis Bossu Decor nr. 98
- ter hoogte van de muziekacademie (nr. 25)
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het verkeersbord E9a met onderbord max. 30 min.
6/In bovenvermelde straat wordt er parkeerverbod ingevoerd:
het gedeelte vanaf de parking steenbakkerij “ de Vossenberg” tot aan de Akkerstraat (onpare kant).
Deze maatregel zal ter kennis gebracht worden door middel van de verkeersborden E1 met passende pijl.
Art.7 - Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid
In de Ieperstraat wordt één parkeerplaats met beperkte parkeertijd aangeduid ter hoogte van het nr. 10. Gevraagd wordt om deze wijziging aan het aanvullend reglement goed te keuren.
Beslissing: éénparig goedgekeurd
Raadslid Tomas De Meyer wenst te weten op vraag van wie deze parkeerplaats wordt ingevoerd? Schepen Julie Misplon antwoordt dat dit gebeurde op vraag van een advocaat die er woont, in het kader van klanten die hij er over de vloer krijgt.
Gelet de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;
Gelet op de bepalingen van het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 meer bepaald artikel 287;
Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
Gelet op het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op de omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009;
Gelet op het advies van de gemeentelijke mobiliteitscommissie;
Overwegende dat het noodzakelijk is de nodige maatregelen te treffen om een vlot verloop van het verkeer te verzekeren;
Overwegende dat de hierna voorziene maatregelen gemeentewegen bedoeld in artikel 6 van het decreet betreffen.
éénparig
Art.1 - Alle bepalingen in het vorig reglement met betrekking tot hogervermelde straat worden opgeheven.
Art.2 - Voorrangsregelingen
1/Bovenvermelde straat heeft voorrang t.o.v. de:
- Oude Rozebekestraat (B1)
- Oude Rozebekestraat (B1)
- Koningstraat (B1)
- Akkerstraat (B1)
- Wulfhoekstraat (B1)
2/Bovenvermelde straat is ondergeschikt aan
-de Marktplaats
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door de verkeersborden B1 t.o.v. het verkeersbord B9.
Art.3 - Verbodsbepalingen :
1/In bovenvermelde straat is het verboden in te halen vanaf het huis nr 45Btot aan de Koningstraat.
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van de verkeersborden C35 en C37.
2/In bovenvermelde straat is het verboden te rijden met een grotere snelheid dan deze aangeduid door het verkeersbord C43:
- tussen einde bebouwde kom Sleyhage tot aan het begin van de bebouwde kom centrum Hooglede ( max 70 km/u)
Art.4 - Gebodsmaatregelen:
1/In bovenvermelde straat wordt een verplichte rijrichting ingevoerd
- met de vluchtheuvel gevormd ter hoogte van het rond punt Sleihage
- met de vluchtheuvel gevormd ter hoogte van tuincenter Vandenbroucke, nr.128
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door het verkeersbord D1.
2/In bovenvermelde straat is er verplicht rondgaand verkeer.
- waar het kruispunt gevormd wordt met het rond punt Sleihage
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het verkeersbord D5.
Art.5 - Wegmarkeringen :
De overlangse strepen
1/ De bovenvermelde straat is verdeeld in rijstroken.
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van witte doorlopende of onderbroken strepen, naar hoelang, overeenkomstig art.72.2 of art.72.3 van het KB van 01.12.1975.
2/In bovenvermelde straat wordt op de grond een fietsstrook afgebakend :
- de onpare kant vanaf huis nr 53 tot op Sleihage
- de pare kant vanaf de Colruyt tot op Sleihage
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door twee evenwijdige onderbroken witte lijnen overeenkomstig art.74 van het KB.
De dwarsstrepen
1/In bovenvermelde straat wordt een oversteek voor voetgangers afgebakend:
- waar het kruispunt gevormd wordt met de Koningstraat
- ter hoogte van het huis nr. 3
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door witte banden evenwijdig met de as van de rijbaan, overeenkomstig art. 76.3 van het KB.
2/ In bovenvermelde straat wordt een oversteekplaats voor fietsers en tweewielige bromfietsers klasse A afgebakend :
- ter hoogte van het kruispunt met de Koningstraat – Akkerstraat (2 maal)
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht overeenkomstig art. 76.4 van het KB en de verkeersborden A25.
Art.6 - Andere markeringen :
In bovenvermelde straat wordt een verkeersgeleider gevormd:
- waar het kruispunt gevormd wordt met het rond punt N36.
- ter hoogte van het tuincenter Vandenbroucke, nr. 128
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door een verhoogde berm of door markeringen voorzien in art.74 van het KB.
Art.7 –Het stilstaan en parkeren:
1/ In bovenvermelde straat wordt er één parkeerplaats aangeduid met beperkte parkeertijd ter hoogte van het nr. 13.
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het verkeersbord E9a met onderbord (van 8 uur tot 22 uur max.30 min.)
2/In bovenvermelde straat wordt er één parkeerplaats aangeduid met beperkte parkeertijd ter hoogte van het nr.10.
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het verkeersbord E9a met onderbord (van 9 uur tot 20 uur max.30 min.)
Art.8 - Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.
Voorgesteld wordt om op 1 september 2023 met de school gewoon basisonderwijs aan te sluiten bij het LSC Leersteuncentrum Gemeentelijk en Stedelijk Onderwijs West-Vlaanderen BOOST.
Beslissing: éénparig goedgekeurd
Schepen Dimitri Carpentier licht het agendapunt toe.
“Met onze gemeentelijke basisschool Wonderwijs zijn wij verplicht aangesloten bij een leersteuncentrum. Zo’n leersteuncentrum, het woord zegt het zelf, biedt leersteun aan scholen die leerlingen hebben met een bepaalde diagnose. Het huidige leersteuncentrum heet het Openbaar Ondersteuningsnetwerk West-Vlaanderen, maar dit netwerk houdt op te bestaan. We moeten dus een nieuwe keuze maken en het voorstel vanuit onze scholengemeenschap is om in zee te gaan met Leersteuncentrum Gemeentelijk en Stedelijk Onderwijs West-Vlaanderen BOOST vanaf 1 september 2023.”
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikelen 40, §1-2 en 41;
Gelet op het ontwerpdecreet over leersteun (nog niet definitief goedgekeurd door het Vlaams Parlement);
Gelet op het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997;
Gelet op het protocol landschap LSC van 10 februari 2023;
Overwegende dat het ontwerpdecreet over leersteun (nog niet definitief goedgekeurd door het Vlaams Parlement) bepaalt dat een schoolbestuur moet aansluiten bij één leersteuncentrum (LSC) naar keuze, met uitzondering van een specifiek leersteuncentrum type 4, 6 of 7, georganiseerd door een bestuur van het eigen of een ander onderwijsnet, om leersteun te kunnen ontvangen voor de leerlingen en leerkrachten van zijn school/scholen voor gewoon onderwijs (gewoon basisonderwijs en gewoon secundair onderwijs);
Overwegende dat een dergelijk LSC leersteun biedt aan scholen voor gewoon onderwijs (gewoon basisonderwijs en gewoon secundair onderwijs) die leerlingen hebben met:
Overwegende dat het schoolbestuur de volgende school heeft voor gewoon basisonderwijs: GBS Wonderwijs Hooglede en dat de school leerlingen heeft met de hierboven vermelde verslagen;
Overwegende dat een dergelijk LSC deel kan uitmaken van een school voor buitengewoon onderwijs of een zelfstandige instelling kan zijn;
Overwegende dat een specifiek leersteuncentrum type 4, 6 of 7 een leersteuncentrum is dat deel uitmaakt van een school voor buitengewoon onderwijs en dat alleen leersteun biedt voor leerlingen met een GC-verslag, IAC-verslag of OV4-verslag type 4, type 6 of type 7, in het gewoon basisonderwijs en het gewoon secundair onderwijs;
Overwegende dat het schoolbestuur momenteel aangesloten is bij het ondersteuningsnetwerk Openbaar Ondersteuningsnetwerk West-Vlaanderen; dat deze LSC’s in de plaats komen van de huidige ondersteuningsnetwerken en dat volgens de ontwerptekst van de memorie van toelichting de Vlaamse Regering hiermee kiest voor een nieuw ondersteuningsmodel;
Overwegende dat de Vlaamse Regering met de representatieve verenigingen van inrichtende machten (waaronder OVSG) en het gemeenschapsonderwijs op 10 februari 2023 een protocol afgesloten heeft over waar de LSC’s mogen worden opgericht en door welke besturen (protocol landschap leersteuncentra);
Overwegende dat het schoolbestuur zijn keuze moet meedelen aan het betrokken leersteuncentrum en aan AGODI uiterlijk een maand na de publicatie van dit protocol landschap LSC;
Overwegende dat door deze zeer strakke timing in het college van burgemeester bij hoogdringendheid op 6 maart 2023 de keuze van het leersteuncentrum besproken werd;
Overwegende dat de beslissing voldoet aan de voorwaarden vermeld in art. 21 van het decreet van 2 april 2004 betreffende participatie op school en de Vlaamse Onderwijsraad: op 16 februari 2023 heeft het overleg in de schoolraad plaatsgevonden (het verslag met alle standpunten is opgenomen als bijlage) en het gemeentebestuur volgt het resultaat;
Overwegende dat het schoolbestuur wenst aan te sluiten bij het LSC Leersteuncentrum Gemeentelijk en Stedelijk Onderwijs West-Vlaanderen BOOST om voor de leerlingen en leerkrachten van de eigen school te voorzien in professionele leersteun;
Overwegende dat deze leersteun in de plaats komt van de ondersteuning door het huidige ondersteuningsnetwerk Openbaar Ondersteuningsnetwerk West-Vlaanderen, dat ophoudt te bestaan;
Overwegende dat dit leersteuncentrum is opgenomen in het protocol landschap leersteuncentrum waardoor het voorlopig erkend zal zijn voor het schooljaar 2023-2024 en het schooljaar 2024-2025;
Overwegende dat het schoolbestuur voldoet aan de voorwaarden voor aansluiting zoals omschreven in de onderwijsreglementering;
Overwegende dat het schoolbestuur zijn keuze moet meedelen aan het betrokken leersteuncentrum en aan AGODI uiterlijk een maand na de publicatie van dit protocol landschap LSC; dat door deze zeer strakke timing de keuze van het leersteuncentrum in het college van burgemeester en schepenen van 6 maart 2023 besproken werd;
Overwegende dat het aan de gemeenteraad toekomt om de keuze van het leersteuncentrum te bevestigen om uitwerking te kunnen hebben;
éénparig
Enig artikel: Het schoolbestuur sluit op 1 september 2023 met zijn school gewoon basisonderwijs aan bij Leersteuncentrum Gemeentelijk en Stedelijk Onderwijs West-Vlaanderen BOOST.
Het mandaat wordt gevraagd voor goedkeuring van volgende agendapunten:
1. Goedkeuring verslag van de buitengewone algemene vergadering dd. 14-12-2022
2. Verslag van de raad van bestuur (jaarverslag 2022)
3. Verslag van de commissaris
4. Jaarrekeningen 2022
5. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
6. Akteneming bestuurder met raadgevende stem
7. Mededelingen
Beslissing: éénparig goedgekeurd
Gelet op het feit dat de Gemeente aangesloten is bij de Intercommunale WVI;
Gelet op de bepalingen van het decreet over het lokaal bestuur, meer bepaald artikelen 34, 386 en artikel 388 tot en met 473;
Gelet op de uitnodiging met agenda dd. 30 maart 2023 van de DV WVI tot de Algemene Vergadering dd. 07/06/2023, zoals in bijlage bij deze beslissing gevoegd;
1. Goedkeuring verslag van de buitengewone algemene vergadering dd. 14-12-2022
2. Verslag van de raad van bestuur (jaarverslag 2022)
3. Verslag van de commissaris
4. Jaarrekeningen 2022
5. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
6. Akteneming bestuurder met raadgevende stem
7. Mededelingen
Gehoord het college van Burgemeester en Schepenen in zijn verslag;
éénparig
Art. 1: Zijn goedkeuring te verlenen aan de punten vermeld op de agenda, waarover een beslissing moet genomen worden.
Art. 2: De in zitting van 25 februari 2019 aangeduide vertegenwoordigers van de gemeente Arne De Brabandere, Bruggestraat 48, 8830 Hooglede of Frederik Demeyere, Akkerstraat 25/A, 8830 Hooglede worden opgedragen hun stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in dit raadsbesluit en als dusdanig de punten op de agenda van de Algemene Vergadering dd. 07/06/2023 van de DV WVI goed te keuren.
Art. 3: Het college van Burgemeester en Schepenen te belasten met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de DV WVI.
Het mandaat wordt gevraagd voor goedkeuring van volgende agendapunten:
1. Kennisneming van het jaarverslag, het verslag van de Raad van Bestuur en het verslag van de Commissaris over het boekjaar 2022.
2. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2022.
3. Verlenen van afzonderlijke kwijting aan de bestuurders en aan de Commissaris.
4. Benoeming van een Commissaris.
5. Statutaire benoemingen.
6. Statutaire mededelingen
Beslissing: éénparig goedgekeurd
Gelet op het feit dat de gemeente/stad aangesloten is bij Fluvius Opdrachthoudende Vereniging;
Gelet op het feit dat de gemeente per aangetekend schrijven van 11 april 2023 werd opgeroepen om op digitale wijze deel te nemen aan de Algemene Vergadering tevens Jaarvergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 7 juni 2023;
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente per brief van 11 april 2023 overgemaakt werd;
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering;
éénparig
Artikel 1: Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens Jaarvergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging d.d. 7 juni 2023 met als agendapunten:
Art. 2: De vertegenwoordiger van de gemeente, de heer Frederik Demeyere, Akkerstraat 25/A, 8830 Hooglede of de heer Pascal Maes, Hogestraat 29/A, 8830 Hooglede die zal deelnemen aan de digitale Algemene Vergadering tevens Jaarvergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 7 juni 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Art. 3: Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Fluvius Opdrachthoudende Vereniging, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Het mandaat wordt gevraagd voor goedkeuring van volgende agendapunten:
1. Wijziging van vermogen
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
3. Verslag van de Raad van Bestuur over het boekjaar 2022
4. Verslag van de commissaris
5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2022 afgesloten per 31 december 2022
b. Goedkeuring van de voorgestelde winstverdeling over het boekjaar 2022
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
7. Actualisering presentievergoeding
8. Statutaire benoemingen
Varia
Beslissing: éénparig goedgekeurd
Gelet op het feit dat de gemeente Hooglede aangesloten is bij TMVS dv ;
Gelet op de statuten van TMVS dv ;
Gelet op de oproepingsbrief voor de Algemene Jaarvergadering van TMVS dv op 20 juni 2023, waarin de agenda werd meegedeeld ;
Gelet de bepalingen van het Decreet over het Lokaal Bestuur ;
éénparig
Artikel 1. De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de Algemene Jaarvergadering TMVS dv van 20 juni 2023 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
Artikel 2. De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger, Rik Vanwildemeersch, Peter Benoitstraat 6, 8830 Hooglede / plaatsvervangend vertegenwoordiger, Frederik Demeyere, Akkerstraat 25/A, 8830 Hooglede op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de Algemene Jaarvergadering van TMVS dv vastgesteld op 20 juni 2023, te onderschrijven en hun stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde Algemene Jaarvergadering.
Artikel 3. Een afschrift van dit besluit zal :
verzonden worden.
Het mandaat wordt gevraagd voor goedkeuring van volgende agendapunten:
1. Kennisneming verslagen van Fluvius West van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2022.
2. Goedkeuring van de jaarrekening van Fluvius West afgesloten op 31 december 2022 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV
4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Fluvius West met betrekking tot het boekjaar 2022.
5. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
6. Statutaire benoemingen.
7. Benoeming van een commissaris.
8. Statutaire mededelingen.
Beslissing: éénparig goedgekeurd
Gelet op het feit dat de gemeente voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius West;
Gelet op het feit dat de gemeente per aangetekend schrijven van 30 maart 2023 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van Fluvius West die op 26 juni 2023 plaatsheeft in “Salons Saint Germain, De Breyne Peellaertstraat 12 te 8600 Diksmuide”;
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente/stad per brief van 30 maart 2023 overgemaakt werd;
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering;
éénparig
Artikel 1: Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West d.d. 26 juni 2023:
1. Kennisneming verslagen van Fluvius West van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2022.
2. Goedkeuring van de jaarrekening van Fluvius West afgesloten op 31 december 2022 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV
4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Fluvius West met betrekking tot het boekjaar 2022.
5. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
6. Statutaire benoemingen.
7. Benoeming van een commissaris.
8. Statutaire mededelingen.
Artikel 2: De vertegenwoordiger van de gemeente, Frederik Demeyere, Akkerstraat 25/A, 8830 Hooglede of Pascal Maes, Hogestraat 29/A, 8830 Hooglede die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West op 26 juni 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Artikel 3: Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius West, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be .
Het mandaat wordt gevraagd voor goedkeuring van volgende agendapunten:
1. Goedkeuring verslag algemene vergadering 20 december 2022
2. Goedkeuring jaarverslag 2022 DVV Midwest
3. Vaststellen jaarrekening 2022 en verlenen van kwijting
4. Aktename van de gemeenteraadsbeslissing houdende aanduiding lid met raadgevende stem in de raad van bestuur
5. Datum volgende algemene vergadering
Beslissing: éénparig goedgekeurd
Gelet op het feit dat de Gemeente aangesloten is bij de Intercommunale Midwest;
Gelet op de bepalingen van het decreet over het lokaal bestuur, meer bepaald artikelen 34, 386 en artikel 388 tot en met 473;
Gelet op de uitnodiging met agenda dd. 12 april 2023 van de DV Midwest tot de Algemene Vergadering dd. 27/06/2023, zoals in bijlage bij deze beslissing gevoegd;
1. Goedkeuring verslag algemene vergadering 20 december 2022
2. Goedkeuring jaarverslag 2022 DVV Midwest
3. Vaststellen jaarrekening 2022 en verlenen van kwijting
4. Aktename van de gemeenteraadsbeslissing houdende aanduiding lid met raadgevende stem in de raad van bestuur
5. Datum volgende algemene vergadering
Gehoord het college van Burgemeester en Schepenen in zijn verslag;
éénparig
Art. 1: Zijn goedkeuring te verlenen aan de punten vermeld op de agenda, waarover een beslissing moet genomen worden.
Art. 2: De in zitting van 28 januari 2019 aangeduide vertegenwoordigers van de gemeente de heer Frederik Sap, Roelandstraat 10, 8830 Hooglede of Arne De Brabandere, Bruggestraat 48, 8830 Hooglede worden opgedragen hun stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in dit raadsbesluit en als dusdanig de punten op de agenda van de Algemene Vergadering dd. 27/06/2023 van de DV Midwest goed te keuren.
Art. 3: Het college van Burgemeester en Schepenen te belasten met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de DV Midwest.
Beslissing:
De gemeenteraad verleent zijn goedkeuring aan de acties vermeld in het bijkomende agendapunt van raadslid Tomas De Meyer en neemt kennis van het antwoord vanuit de bevoegde Schepen en de reeds ondernomen acties, waardoor het punt als afgehandeld kan beschouwd worden.
Raadslid Tomas De Meyer licht het door hem aan de agenda toegevoegde agendapunt toe.
Hij wil dit punt toevoegen om het College op te roepen om pro-actief te zijn.
Veel bankautomaten worden weggehaald en hij vreest dat als er geen geld meer kan afgehaald worden, de eigenheid van de dorpskom in het gedrang komt.
De inwoners van Gits zullen zich dan moeten verplaatsen naar buurgemeenten.
Raadslid De Meyers stelt dat digitaal betalen in opmars is, maar niet iedereen kan dat, er moet keuze blijven om dat niet digitaal te doen.
Raadslid De Meyer merkt ook nog: “Gits een inclusieve gemeenschap is, op het ogenblik dat ik nog schepen was, werden bouwvergunning geweigerd wegens het niet toegankelijk zijn voor personen met beperking. Als de geldautomaten zouden verdwijnen, zal dat ook voor hen een grote impact hebben voor de lokale handelaars, dit na corona en de wegenwerken. Het verdwijnen van een geldautomaat leidt er immers toe dat ook het lokaal kopen achteruitgaat. Handelaars, maar ook verenigingen, moeten ook geld kunnen storten. Als de automaten zouden verdwijnen moeten ze met het geld naar de buurgemeenten en dat stelt veiligheidsproblemen.
De geldautomaat op de markt is niet goed toegankelijk voor iemand in een rolstoel.”
Raadslid De Meyer stelt bijgevolg met dit toegevoegd agendapunt aan het College de vraag om bij de banken en Batopin te informeren naar de toekomstplannen en eventueel ook zelf initiatieven te nemen, sommige gemeenten doen dit ook op eigen kosten.
Men zou kunnen informeren naar kostprijs en voorwaarden.
Raadslid Sandra Meersseman verklaart namens de CD&V fractie: “We delen de bezorgdheid omtrent de basisdienstverlening van de banksector aan alle groepen van onze bevolking. Als de sector niet kan garanderen dat mensen hun eigen cash geld niet kunnen afhalen in hun eigen dorp, dan betuigt dat weinig respect voor het recht op niet-digitale basisdienstverlening. Bovendien houdt het absoluut geen rekening met de meest kwetsbare groepen uit onze samenleving.
25% van de Vlamingen voelt zich onveilig bij het online betalen. We moeten deze groep mensen ondersteunen in hun groeiproces in de digitale wereld, niet dwingen om willens nillens digitaal te worden. 40% van de Vlamingen gebruikt nog wekelijks cash geld en wil dit ook blijven doen, dus moet het cash geld ook in de buurt beschikbaar zijn.
Uit onderzoek blijkt dat ruim een kwart van de Vlamingen aangeeft nog moeilijk aan cash geld te geraken. Ons land is hiermee de koploper in Europa. Als klant betalen we onze banken om ons geld te beheren, maar toch niet om het onbereikbaar te maken?
Onze fractie is dan ook voorstander om zowel in Hooglede als in Gits een toegankelijke geldautomaat te voorzien en te behouden. We vragen dan ook om hierin de nodige verdere stappen te nemen.”
Schepen Julie Misplon komt terug op de vraag van raadslid Tomas De Meyer uit de vorige zitting m.b.t. het verkeersbord op de markt dat aangeeft dat wanneer men niet aan het opladen is, de elektrische wagen daar niet geparkeerd mag worden. Raadslid De Meyer merkte daarbij op dat wij als gemeente niet het goede voorbeeld geven door de wagen daar voortdurend te laten staan, ook op het moment dat hij niet meer opgeladen moet worden.
Schepen Misplon meldt dat het verkeersbord dat er niet geparkeerd mag worden tijdens het opladen vervangen is door een bord “autodelen”. Daardoor kan de deelwagen op de huidige plaats op het Marktplein blijven staan, wat ook belangrijk is voor het succes van de deelwagen, vermits de wagen zo steeds op dezelfde plaats te vinden is en goed zichtbaar is.
Raadslid De Meyer repliceert dat hierdoor wel een parking weggenomen is voor wie elektrisch rijdt. Als een particulier wil opladen, is die plaats niet meer beschikbaar. Raadslid De Meyer verwijst naar het persbericht dat er 13 laadpalen bijkomen, maar nu wordt er gezegd dat er al 1 wegvalt. Er rijden volgens hem steeds meer mensen elektrisch en ook 2 jaar geleden bracht hij reeds deze problematiek naar voor. Bovendien merkt hij op dat de deelwagen daar nu teveel stilstaat, er zou een oproep moeten gebeuren om deze nog meer te gebruiken. Er blijft namelijk 1 parkeerplaats op de markt permanent bezet, terwijl men op de andere parkeerplaatsen een blauwe schijf dient te leggen. Schepen Misplon repliceert dat zij en raadslid De Meyer omtrent dit punt er een andere mening op na houden.
Raadslid De Meyer vraagt ook om de cijfers over het gebruik van de deelwagen mee te delen.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 21;
Overwegende dat raadslid Tomas De Meyer bij e-mail van 17 april 2023 de vraag stelde om, in toepassing van artikel 21 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, een bijkomend agendapunt aan de dagorde toe te voegen;
Gelet op de toelichting van raadslid Tomas De Meyer bij dit agendapunt: "GROEP 21, is enorm bezorgd omtrent de huidige evoluties in de bankensector waarbij geldautomaten weggehaald worden uit de bankkantoren. Daardoor moet de burger voor het afhalen van cash geld zich in vele gevallen verplaatsen naar een naburige gemeente.
Digitaal betalen mag dan wel in opmars zijn, dit lukt nog steeds niet voor iedereen. Vooral minder mobiele mensen en ouderen worden hierdoor getroffen en dreigen uit de boot te vallen.
De Gitse gemeenschap is sinds jaar en dag een voorbeeld van een inclusieve gemeenschap. Het gemeentebestuur heeft dit steeds ondersteund en gefaciliteerd. Ook in het verleden heeft GROEP 21 deze doelgroepen steeds kansen geboden waardoor onze gemeente een voorbeeldfunctie op dit vlak vervult.
Daarnaast wil GROEP 21 vermijden dat het verdwijnen van deze automaten de definitieve doodsteek van de handelaars in de dorpskern Gits zou betekenen na de moeilijke periode van coronacrisis en wegeniswerken. Als mensen immers gedwongen worden om elders geld te gaan afhalen, dan lijkt het logisch dat er aan one-stop-shopping zal worden gedaan. Men zal zich in de dagdagelijkse behoeften voorzien op de plaats waar geld afgehaald. Een geldautomaat ter plaatse is een belangrijke factor voor aankopen in de plaatselijke winkel en meer in het algemeen voor de economische en sociale vitaliteit van deze dorpskern.
Om te vermijden dat deze evolutie zich voortzet en om proactief hierop in te spelen, stellen wij voor om in dialoog te gaan met alle banken en Batopin. Via deze gesprekken polsen we wat de toekomstplannen zijn in de deelgemeente Gits. Tijdens die gesprekken kadert het bestuur het belang van een bankautomaat in de dorpskern van Gits.
Daarnaast stellen wij voor dat het Gemeentebestuur ondertussen ook zelf reeds de nodige actie te onderneemt door contact te nemen met private partners die dergelijke infrastructuur kunnen voorzien."
Gelet op het antwoord van Schepen Frederik Sap: "Ik stel voor om dit punt goed te keuren, meer zelfs, we kunnen onmiddellijk een antwoord geven op de vraag. Ik zal beginnen met enkele jaren in de tijd terug te keren. Een aantal jaren geleden kregen we de melding dat KBC zijn dienstverlening in Gits zou stoppen. We hebben toen een delegatie van KBC naar het gemeentehuis gevraagd om hierover te spreken. Toen hebben we bekomen dat ze de bankautomaten wel gingen behouden, wat initieel niet in hun plannen stond.
Daarna kwam Batopin. Batopin werd opgericht door de grootbanken KBC, Belfius, ING België en BNP Paribas Fortis. Deze vennootschap rolt voor de vier deelnemende banken een park van geldautomaten uit, los van de aandeelhouders van de deelnemende banken. De vier banken hebben dus het beleid over bankautomaten doorgegeven aan Batopin. Daarop hebben we – begin vòrig jaar – met Batopin samengezeten om de mogelijkheden voor Hooglede te bespreken. Het werd duidelijk dat voor hen een automaat in Gits onbespreekbaar was, een beleid van hen dat we ook merken in andere gemeenten, waar ze zich zoals hier beperken tot 1 automaat per gemeente. We hebben toen wel bekomen dat ze deze automaten gingen uitbreiden met een cash-in-mogelijkheid, een stortingsmogelijkheid dus, iets wat initieel niet voorzien was. Bijkomend hebben we Batopin opgelegd om te investeren in de toegankelijkheid van het gebouw, wat leidde tot de helling en een drukknop om de deur automatisch te openen. Dit hebben ze trouwens in samenspraak met Inter gedaan.
Dan rest er voor Gits nog het huidige AXA Delakor en Argenta. Argenta, in de Bruggestraat, heeft het voordeel dat die voor iedereen beschikbaar en toegankelijk is, het nadeel is dat die iets verder van het centrum ligt.
De automaat van AXA Delakor ligt wel pal in het centrum, én wordt betaald door de zelfstandige filiaalhouders zelf; hier zijn we dus niet afhankelijk van beslissingen van nationale organen. De zaakvoerders hebben ons bevestigd dat ze willen blijven investeren in deze dienstverlening, de bankautomaat blijft dus zeker behouden en is iedere dag beschikbaar van 7u ’s ochtends tot 22u ’s avonds. Meer zelfs, de faciliteiten van dit automaat worden binnenkort uitgebreid met ook een mogelijkheid tot geld storten.
Wat de toegankelijkheid betreft. Momenteel heeft AXA Delakor een helling voorzien zodat mensen met een beperking gemakkelijker in het kantoor geraken. De bankautomaat op zich is ook lager dan gemiddeld. Maar er is vandaag wel een tussendeur tussen het sas en de ruimte met de automaat zelf. Tijdens de kantooruren helpt de balie-bediende steevast iedereen die problemen ervaart, maar buiten de kantooruren lukt dit uiteraard niet.
Net omdat AXA overgaat naar Crelan, zal het kantoor waarschijnlijk ook heringericht worden. Hierbij bekijken de zaakvoerders zeker of het mogelijk is om het kantoor nog toegankelijker te maken, evenwel – en met alle begrip uiteraard – zonder dat ze beloftes kunnen doen over de uitkomst van deze oefening. We bekijken daarnaast ook om als gemeente een ondersteunende rol in deze te spelen.
Ik wil benadrukken dat beide zaakvoerders overtuigd zijn van het belang van toegankelijkheid, zeker in onze inclusieve gemeente."
Gelet op de repliek van raadslid Tomas De Meyer die stelt tevreden te zijn dat we het omtrent dit punt allemaal eens zijn en dan ook tevreden is dat we dit allemaal kunnen goedkeuren;
Overwegende dat Schepen Frederik Sap stelt dat we dan ook dit punt kunnen goedkeuren en zelfs als afgehandeld kunnen beschouwen;
éénparig
Enig artikel: De gemeenteraad verleent zijn goedkeuring aan de acties vermeld in het bijkomende agendapunt van raadslid Tomas De Meyer en neemt kennis van het antwoord vanuit de bevoegde Schepen en de reeds ondernomen acties, waardoor het punt als afgehandeld kan beschouwd worden.
Door Raadslid Kristof Pillaert werden 3 vragen ingediend:
Vraag 1: “De komst van de fietserstunnel onder de R 32 kent reeds een hele geschiedenis. Graag had ik geweten wat de vorderingen en toekomstplannen zijn?”
Schepen Arne De Brabandere antwoordt: “Er was een probleem bij het verwerven van een stuk grond, nodig voor het realiseren van deze tunnel. Op initiatief van de gemeente werden alle betrokken partijen rond de tafel gebracht om uit de impasse te geraken.
Op 23 maart 2023 kwam dan het nieuws dat er een mondeling akkoord is met de eigenaar van het stuk grond, waardoor de geplande onteigening verkoop wordt. De werken stonden op het investeringsprogramma 2023, maar gezien het risico dat de verkoop niet rond geraakte, werden deze werken door de Vlaamse Overheid naar het investeringsprogramma 2024 verschoven.
De omgevingsvergunning werd recent voor een tweede keer ingediend (wegens een fout bij het indienen van de eerste vergunning), waarbij verwacht wordt om in september 2023 een vergunning te hebben.
Het aanbestedingsdossier wordt na de zomer 2023 opgemaakt, zodat de Provincie West-Vlaanderen, die samen met de gemeente, ook betrokken partij is, deze tijdig kan goedkeuren.
De samenwerkingsovereenkomst werd reeds goedgekeurd door de gemeente en de provincie, Agentschap Wegen en Verkeer zal deze goedkeuren samen met het aanbestedingsdossier.
Nu is voorzien om deze werken in het voorjaar van 2024 te publiceren. Bedoeling is om de werken na de zomer van 2024 op te starten, in samenspraak met Roeselare en Hooglede in het kader van de lopende werken. Laten we dus hopen dat dit nu in orde komt.”
Vraag 2: “Een vraag over de markt in Hooglede. Schepen Frederik Sap zegt graag dat hij pro-actief bezig is, maar in dit dossier is het eerder anti-anti. Reeds diverse malen stelde ik de vraag voor de organisatie van een markt in Hooglede. Destijds werd er gekozen voor een markt op Sint-Jozef, het begrip “markt” was misschien wat breed, maar goed er stonden toch enkele kramen.
Ik stel vast dat er in Hooglede nu toch ook al een 3-tal kramen staan (kip, kaas en bakkerij), kunnen we dan niet pro-actief en structureel zeggen dat er een markt komt vb. om de 14 dagen en nog in extra kramen voorzien?”
Schepen Frederik Sap stelt dat er gekozen is voor kramen die niet in concurrentie komen met lokale handelaars. Er wordt geopteerd om eerder een “abstracte” markt te houden en niet in concurrentie te gaan.
Raadslid Pillaert repliceert dat er inderdaad vb. geen vleeskramen moeten komen omdat daarvoor een lokaal aanbod bestaat, maar wel kramen met minder frequente dingen. Hij verwijst daarbij naar de gemeente Ardooie waar een markt wel lukt.
Schepen Frederik Sap stelt dat Hooglede niet zit te wachten op een kraam met sokken en handdoeken. Hij verwijst ook naar viskramen die hier stonden en wat geen succes was.
Vraag 3: “Bij deze vraag is mij niet duidelijk tot wie ik mij richten: de schepen van openbare werken of communicatie. Het betreft de werken in de Hogestraat. Enkele zittingen geleden kwam er reeds een vraag aan bod m.b.t. de werken in de Hogestraat en toen kwam er een plausibel antwoord van Schepen De Brabandere, maar intussen gebeurde er niet veel.
Tot vorige donderdagavond er beweging kwam. Er was een brief vanuit “Wonderwijs” dat de school moeilijk bereikbaar zou zijn en vrijdag ontvingen de inwoners een brief. Er was ook veel facebook-verkeer met veel vragen zoals kunnen we onze wagen plaatsen, wordt er vuilnis afgehaald, is er een krantenbedeling, enz.
Verder was er de vraag of de bus naar Sint-Jozef nog zou doorkunnen, enz.
Schepen De Brabandere heeft op facebook op deze vragen geantwoord, maar op dit moment stellen we nog vast dat het kruispunt Hogestraat-Schoolstraat nog niet open is, hoewel dit anders werd gecommuniceerd.
Ik stel vast dat alle werken nu in 6 jaar moeten gebeuren, de zone 30 wordt niet gevolgd.
Gelukkig was er vandaag, maandag, geen les in “Wonderwijs”, maar morgen wel en dat kan leiden tot gevaarlijke situaties. Iemand van buiten de gemeente weet al helemaal niets van de afspraken, zo loopt het in het honderd.
Het lijkt mij dus noodzakelijk om aan te kondigen dat er werken zullen zijn en wat de impact zal zijn.”
Schepen De Brabandere antwoordt: “Het gaat hier om asfaltwerken, het weer moet daarvoor goed zijn, het is dus moeilijker om dit in te schatten. Pas vorige week krijgen we een duidelijker zicht op het feit dat de werken zouden kunnen doorgaan en pas dan kon beslist worden om tot communicatie over te gaan. De brief is bij mijn weten reeds donderdag verspreid, sommige mensen hebben die misschien maar vrijdag ontvangen, maar in ieder geval voor het weekend. Op facebook werd een post geplaatst op donderdag om 12 u.
Het kruispunt Schoolstraat – Hogestraat zal morgen, dinsdag, weer open zijn (gezien de riooldeksels reeds vroeger konden verplaatst worden) om de kinderen af te zetten, dit komt omdat er voorsprong is op de werken.
Wat het huisvuil betreft, zal de technische dienst ervoor zorgen dat alle huisvuil wordt opgehaald.
De bus naar Sint-Jozef volgt nu al een omleiding.”
Raadslid Pillaert zegt de weersomstandigheden als excuus te kunnen aanvaarden, waarop raadslid Tomas De Meyer inpikt: “Je weet dat er in februari geen asfalt te verkrijgen is, waarom worden deze werken dan niet gepland in juli-augustus. De asfalt zal tijdig beschikbaar zijn, er is geen school, heel wat mensen zijn met vakantie, … Het is dus een verkeerde keuze om nu met deze werken te beginnen.”
Raadslid Pillaert stelt dat de brief had kunnen klaarliggen. Hij merkt op dat bij veel mensen die hij kent in die straat de brief pas op vrijdag werd ontvangen.
Schepen De Brabandere antwoordt dat in de bewonersbrief van vorige week toch niet alles kon voorzien worden.
Raadslid Pillaert stelt dat het misloopt omdat ervoor gekozen is om overal werken te doen. Hij roept op om volledig en pro-actief te zijn in de communicatie.
Raadslid Pillaert stelt in het kader van deze vraag nog bijkomend vast dat er zaterdag opnieuw file was aan het containerpark. Bovendien rijden sommigen door het éénrichtingsverkeer dat er nu is ter hoogte van het containerpark, wat zorgt voor heel gevaarlijke situaties aan het kruispunt met de Akkerstraat.
Schepen De Brabandere antwoordt dat de situatie aan het containerpark niet nieuw is en dit de reden is waarom ervoor geopteerd wordt om het containerpark te verplaatsen. De inrit van het huidige containerpark is te kort.
Hij stelt ook nog dat er nu een tijdelijk stopbord staat die aanduidt dat je moet stoppen komende van Kortemark. Er zal nog een tijdelijk bord bijgeplaatst worden die aanduidt dat er een in- en uitrit van een containerpark is.
Schepen De Brabandere meldt ook nog dat de put deze week opnieuw wordt dichtgemaakt zodat er opnieuw verkeer in beide richtingen zal zijn tussen de Akkerstraat en het voormalige Sociaal Huis. Daardoor zal er aan het kruispunt beter zicht zijn op het containerpark.
Raadslid Pillaert meldt ook dat het vernam dat er nu ook een brief vanuit de gemeente werd verstuurd voor de omgevingsvergunning m.b.t. bronbemaling, waarbij hij de klacht krijgt dat deze brief onduidelijk is.
Raadslid De Meyer verwijst naar zijn vraag in de gemeenteraad van 28 september 2020 waarbij hij de problematiek van de wachtrijen op het containerpark aanhaalde. De problematiek is dus gekend en werd 3 jaar geleden reeds aangehaald.
Schepen De Brabandere antwoordt dat we nu niets meer kunnen doen dan de verkeersregels melden en duidelijk maken dat er een in- en uitrit van het containerpark is.
Volgens raadslid De Meyer zou een oplossing kunnen zijn om het containerpark langer open te houden. Ook het feit dat men nog steeds met een slagboom werkt, zorgt voor problemen. Men zou er, volgens hem, moeten voor opteren om meer mensen op het containerpark toe te laten, ervoor te zorgen dat de parkwachter de wachtrij in de Hogestraat ziet en in functie daarvan mensen toelaten.
Schepen De Brabandere antwoordt hierop dat de openingsuren aangepast werden omdat er op sommige uren te weinig volk was. Ruimere openingsuren zal weinig uitmaken, de zaterdag zal altijd de drukste dag blijven. De meeste bezoekers komen dan na 14 u, dit merkt men ook in Roeselare op het containerpark. De bareel is volgens hem nog steeds goed om alles beheersbaar te houden en te zorgen voor veiligheid op het park zelf.
Volgens raadslid Johan Vanneste zou er meer volk binnen kunnen op het containerpark, vooral op zaterdag. De parkwachter ziet niet alles. Schepen De Brabandere repliceert hierop dat de parkwachter ook de nodige tijd moet hebben om zich te organiseren, vb. het groenafval wat ordenen.
Raadslid De Meyer merkt op dat het voortdurend wijzigen van de uren niet bevorderlijk is voor de duidelijkheid. De website van de gemeente en MIROM wijkt af.
Schepen Julie Misplon antwoordt dat op de website van MIROM de juiste informatie staat en dat de nieuwe openingsuren bovendien duidelijk gecommuniceerd werden o.m. via banners.