Terug
Gepubliceerd op 20/12/2023

Notulen  Gemeenteraad

ma 23/10/2023 - 20:00 Gemeenteraadszaal
Aanwezig: Myriam Debergh, Voorzitter
Frederik Demeyere, Burgemeester
Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Schepenen
Dimitri Carpentier, Toegevoegd schepen (Voorzitter BCSD)
Gabriel Deruyter, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Els Werbrouck, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Stephan Wydooghe, Jeroen Decorte, Gemeenteraadsleden
Filip Van Eeckhout, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Lies Colpaert, Gemeenteraadslid


  • Openbaar

    • Goedkeuren verslag vorige zitting

      Aanwezig: Myriam Debergh, Voorzitter
      Frederik Demeyere, Burgemeester
      Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Schepenen
      Dimitri Carpentier, Toegevoegd schepen (Voorzitter BCSD)
      Gabriel Deruyter, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Els Werbrouck, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Stephan Wydooghe, Jeroen Decorte, Gemeenteraadsleden
      Filip Van Eeckhout, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Lies Colpaert, Gemeenteraadslid

      Gevraagd wordt om het verslag van de vorige zitting goed te keuren.

      Beslissing: éénparig goedgekeurd

      Regelgeving

      Gelet op artikel 32 van het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;

      Feiten, context

      Gelet op het verslag van de vorige zitting in bijlage;

      Commentaar

      Raadslid Tomas De Meyer merkt op dat hij n.a.v. agendapunt 36 “Gemeentelijke coördinatie en faciliteren van opsporing nesten Aziatische Hoornaar” ook het volgende had gezegd:
      “Ik vind het merkwaardig dat mensen die bij de verkiezingen opkomen voor “Groen” niet akkoord gaan met een voorstel dat goed is voor de bio-diversiteit.”
      Hij wenst deze zin toegevoegd te zien bij de beraadslaging m.b.t. dit punt.

      Alle raadsleden gaan hiermee akkoord.

      Verder wenst raadslid De Meyer een toevoeging te zien aan het verslag bij de inleiding tot de mondelinge vragen.
      Hij wenst dat het volgende wordt toegevoegd aan het verslag: “Ik ben niet in de politiek gestapt om te discussiëren over een punt en een komma in een vraag. Het gaat trouwens om vragen die 2 jaar geleden al aan bod gekomen zijn. Ik vind de inhoud van de vraag belangrijker dan de vorm.”

      Ook voor dit voorstel van aanpassing gaat alle raadsleden akkoord.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Myriam Debergh, Frederik Demeyere, Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Dimitri Carpentier, Gabriel Deruyter, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Els Werbrouck, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Stephan Wydooghe, Jeroen Decorte, Filip Van Eeckhout
      Voorstanders: Myriam Debergh, Frederik Demeyere, Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Dimitri Carpentier, Gabriel Deruyter, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Els Werbrouck, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Stephan Wydooghe, Jeroen Decorte
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      éénparig

      Het verslag van de vorige zitting wordt goedgekeurd.

    • Budget 2024 voor de kerkfabriek Sint-Henricus

      Aanwezig: Myriam Debergh, Voorzitter
      Frederik Demeyere, Burgemeester
      Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Schepenen
      Dimitri Carpentier, Toegevoegd schepen (Voorzitter BCSD)
      Gabriel Deruyter, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Els Werbrouck, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Stephan Wydooghe, Jeroen Decorte, Gemeenteraadsleden
      Filip Van Eeckhout, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Lies Colpaert, Gemeenteraadslid

      Overeenkomstig artikel 47 van het decreet betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten werd het budget 2022 van de KF Sint-Henricus bezorgd, met voorafgaandelijk advies van de Bisschop.

      Als de gemeentelijke bijdrage in het budget binnen de grenzen blijft van het bedrag van het goedgekeurde meerjarenplan, neemt de gemeenteraad hiervan akte binnen de vijftig dagen, overeenkomstig artikel 48.

      Aangezien de exploitatietoelage 2024 (€ 44 276,46, aandeel gemeente Hooglede: € 2.213,82) kleiner is dan het voorziene bedrag in het meerjarenprogramma diende enkel een aktename te gebeuren.

      Aktename: éénparig

      Aanleiding

      Gelet op het budget 2024 voor de Kerkfabriek Sint-Henricus in bijlage, ontvangen op 27 september 2023;

      Regelgeving

      Gelet op artikel 40 en 41 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;

      Gelet op artikel 47 en 48 van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten;

      Feiten, context

      Overwegende dat de exploitatietoelage 2024 (€ 44.276,46, aandeel gemeente Hooglede: € 2213,82) kleiner is dan het voorziene bedrag in het meerjarenplan;

      Publieke stemming
      Aanwezig: Myriam Debergh, Frederik Demeyere, Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Dimitri Carpentier, Gabriel Deruyter, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Els Werbrouck, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Stephan Wydooghe, Jeroen Decorte, Filip Van Eeckhout
      Voorstanders: Myriam Debergh, Frederik Demeyere, Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Dimitri Carpentier, Gabriel Deruyter, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Els Werbrouck, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Stephan Wydooghe, Jeroen Decorte
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      éénparig

      Artikel 1: Akte te nemen van het budget 2024 voor de Kerkfabriek Sint-Henricus in bijlage.

      Art. 2: Afschrift van deze beslissing wordt verstuurd naar de provinciegouverneur en naar de kerkfabriek in kwestie.

    • Beslissing tot aankoop van een perceel grond gelegen aan de Ieperstraat te Hooglede voor het realiseren van een groenzone en verkoop van een gedeelte van dit perceel aan de aanpalende eigenaars

      Aanwezig: Myriam Debergh, Voorzitter
      Frederik Demeyere, Burgemeester
      Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Schepenen
      Dimitri Carpentier, Toegevoegd schepen (Voorzitter BCSD)
      Gabriel Deruyter, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Els Werbrouck, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Stephan Wydooghe, Jeroen Decorte, Gemeenteraadsleden
      Filip Van Eeckhout, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Lies Colpaert, Gemeenteraadslid

      Voorgesteld wordt om over te gaan tot de aankoop van een perceel grond gelegen aan de Ieperstraat te 8830 Hooglede (achter de woningen met nummers 43, 45 en 49), kadastraal bekend als Gemeente Hooglede, 1e afdeling Hooglede, sectie C, nummer 1349 D met een totale oppervlakte van 4.271 m², dit voor het bedrag van 117.500 €.

      Beslissing: goedgekeurd met 13 ja-stemmen (CD&V-fractie, fractie Allen 8830), 7 onthoudingen (fractie Groep 21)

      Aanleiding

      Overwegende dat een perceel grond, deels gelegen in woongebied, deels in woongebied met landelijk karakter en deels in landbouwgebied, ter hoogte van de Ieperstraat (gelegen achter de woningen Ieperstraat 43, 45 en 49) te koop wordt aangeboden;

      Overwegende dat de aankoop van dit perceel mogelijkheden zou bieden voor de aanleg van een parkzone;

      Overwegende dat het dus een aankoop om redenen van openbaar nut betreft;

      Overwegende dat dit perceel kadastraal bekend is als Gemeente Hooglede, 1e afdeling, Hooglede, sectie C, nummer 1349 D, met een kadastrale oppervlakte van 4.159 m²;

       

      Regelgeving

      Gelet op artikel 40, §1 en §2 en artikel 41, 2e alinea, 11° van het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;

      Feiten, context

      Overwegende dat de gronden eigendom zijn van Anne-Michèle Delaunois, Stationsstraat 5, 9070 Destelbergen en Catherine Delaunois, Avenue Claire 49, 1410 Waterloo;

      Overwegende dat de gronden momenteel enerzijds verpacht worden aan Dhr. en Mevr. Paul Mol-Demaré en dat er ook een deel (gelegen in woongebied) verhuurd is aan Dhr. en Mevr. Demeulenaere-Decorte en Dhr. en Mevr. Verholle-Bruwier;

      Overwegende dat Dhr. en Mevr. Mol-Demaré afstand van pacht zullen doen, dat Dhr. en Mevr. Demeulenaere-Decorte en Dhr. en Mevr. Verholle-Bruwier interesse vertonen om de gronden die zij nu huren aan te kopen (en die een oppervlakte hebben van respectievelijk 397 m² en 577 m²);

      Overwegende dat ook een andere aanpalende eigenaar, Dhr. en Mevr. Laurens Hostens-Timmerman interesse vertoont om een deel uit dit perceel te kopen, met een oppervlakte van 524 m²;

      Gelet op het opmetingsplan opgemaakt door dhr. Antoon Dejonghe dd. 14.10.2023 waaruit blijkt dat het perceel een oppervlakte heeft van 4.271 m² en waarin ook de te verkopen percelen aan de aanpalende eigenaars met hun respectievelijke oppervlakte zijn opgenomen;

      Gelet op het schattingsverslag dd. 28 april 2023 opgemaakt door landmeterskantoor Sabbe + C°, Zwaaikomstraat 19 A, 8800 Roeselare, waarbij de waarde van het perceel geschat wordt op 100.000 € (vrijwillige onderhandse verkoopwaarde) en waarbij de waarde van de door te verkopen percelen aan de aanpalende eigenaars geschat wordt op 60 tot 100 €/m²;

      Overwegende dat, na onderhandeling met de eigenaars en de kandidaat-kopers, het voorgestelde bedrag voor aankoop 117.500 € bedraagt en het te ontvangen bedrag voor het "doorverkopen" van de percelen 50 €/m²;

      Gelet op de omzendbrief KB/ABB2019/3 over de transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen, waarin vermeld staat dat voor onroerende transacties de markt moet geraadpleegd worden;

      Overwegende dat de omzendbrief vermeldt dat de geschatte prijs de minimum- of maximumprijs is voor de onroerende transactie, tenzij het bestuur de afwijking hiervan kan motiveren;

      Overwegende dat het een unieke kans is om dit perceel te kopen en zo in het centrum van de gemeente een groene zone te creëren, dat bovendien voor aankoop en inrichting subsidiemogelijkheden bestaan, wat de netto-kost voor de aankoop van dit perceel zal doen dalen, dat bovendien een deel van het perceel zal doorverkocht worden, wat inkomsten zal genereren;

      Overwegende dat de inkomst voor het "doorverkopen" van de percelen lager ligt dan wat bepaald in het schattingsverslag, dat evenwel rekening dient gehouden met het feit dat de percelen niet palen aan de openbare weg, puur in theorie te verkavelen zijn, een onregelmatige vorm hebben en er bovendien kan aangenomen worden dat er enkel interesse van de aanpalende eigenaars zal zijn;

      Overwegende dat de omzendbrief ook vermeldt: "alleen om redenen van algemeen belang kan worden aanvaard dat de transactie zonder concurrentie verloopt";

      Overwegende dat in deze specifieke situatie een openbare procedure niet aangewezen is, dat het ingesloten percelen betreft, waarbij enkel de aanpalenden een belang hebben bij de aankoop;

      Overwegende dat de uitgave voor deze aankoop is voorzien in het investeringsbudget van 2023 met budgetsleutel GE/2023/0340-0/220000/AP-10/ACT-10-01/IP-010/SP-010-005, dat bijkomend krediet zal worden voorzien n.a.v. de eerstkomende meerjarenplan-aanpassing;

      Overwegende dat de ontvangsten voorkomende uit de doorverkoop van percelen aan de aanpalende eigenaars eveneens zal worden voorzien n.a.v. de eerstkomende meerjarenplan-aanpassing;

      Commentaar

      Schepen Arne De Brabandere licht het agendapunt toe:
      Voorliggend punt gaat over de aankoop van een perceel van, volgens het opmetingsplan, 4271m2. Het gaat om een perceel langs de “Rousselaerschen Marktweg”, een wegel tussen de Ieperstraat en Nieuwkerkestraat. We willen als gemeente dit perceel aankopen om midden in het centrum van Hooglede een groene long te creëren. De noodzaak daaraan, daar hoef ik niemand van te overtuigen. Klimaatverandering, waterbeheersing, biodiversiteit, het creëren van een rustige omgeving, het zijn allemaal argumenten om hierin te investeren.
      Even wat verduidelijking van het perceel zelf. We zijn in gesprek gegaan met de eigenaars van de grond en daaruit bleek dat ongeveer de helft van het perceel verhuurd werd aan aanpalende buren die deze zones als hun tuin gebruikten. Op vraag van de eigenaars en naar eigen goeddunken zijn we dan ook met die buren in gesprek gegaan over de zones die zij gebruiken. Vandaar dat we in voorliggend punt voorstellen dat wij als gemeente het volledige perceel aankopen en dan de afzonderlijke delen onmiddellijk doorverkopen aan de buren. Zodoende blijft een perceel van 2773m2 over waar wij als gemeente een groene ontmoetingsruimte willen realiseren. Op die manier zijn wij als één partij aan tafel gegaan met de huidige eigenaars, wat de onderhandelingen en de wil van hen om te verkopen heeft vergemakkelijkt. Zij hadden immers de voorbije jaren al van een aantal buren een vraag tot verkoop gekregen, maar dat ging telkens omwille van andere factoren niet door, o.a. bijvoorbeeld omwille van het feit dat het vaak ook ging om delen van het perceel. Doordat wij nu het volledige perceel willen aankopen en daarbij het gebruik voor de buren verzekeren zijn zij nu wel akkoord tot een verkoop.

      Daarbij dus volgend voorstel: kunnen jullie akkoord gaan dat wij het perceel van 4271m2 aankopen voor een bedrag van 117.500 euro en onmiddellijk een doorverkoop doen van drie afzonderlijke delen. Voor de doorverkoop hebben we ons laten adviseren hoe we best de prijsbepaling daarbij doen. Het gaat om stukken woongebied met landelijk karakter en stukken landbouwgebied. De prijs voor landbouwgebied hanteren we 11 euro per m2, de prijs voor woongebied met landelijk karakter hanteren we 50 euro per m2. Die prijs is bepaald door het volgende: het gaat om woongebied, maar die niet echt ontwikkeld kan worden, er is immers geen mogelijkheid om die grond te bereiken. Die grond wordt daarnaast als tuin gebruikt. Vandaar een prijs van 200 euro per m2 voor grond die niet ontwikkeld kan worden en delen door 4 omdat die als tuin gebruikt wordt.
      Meer bepaald gaat het dus om een doorverkoop van ten eerste een perceel van 397m2 voor 19.850 euro, een tweede perceel van 577m2 voor 28.304 euro (waarvan 563m2 aan 50 euro per m2 en 14m2 aan 11 euro per m2) en een derde perceel van 524m2 voor 18.595 euro (waarvan 329m2 aan 50 euro per m2 en 195m2 aan 11 euro per m2).
      In totaal zouden wij dus door die doorverkoop 50.751 euro betalen voor de grond die bij de gemeente blijft.”

      Raadslid De Meyer; “Ik verwijs naar de voorbereidende vergadering bij de algemeen directeur, waarbij ik uiteen zette dat het aankopen van dit perceel grond een volgens mij overhaaste beslissing is, wat mogelijk een hypotheek legt op de toekomstige ontwikkelingen in de volledige zone rond de Nieuwkerkestraat/Ieperstraat/Roeselarestraat. Toen ik nog deel uitmaakte van het Schepencollege hadden wij de visie dat het zicht vanuit de Nieuwkerkestraat op de kerk/centrum van Hooglede gevrijwaard moest worden. Daartoe werd het idee ontwikkeld om de zone ten oosten van de trage weg (Nieuwkerkewegel) te vrijwaren en dit te compenseren door ten westen van de trage weg een woongebied te ontwikkelen. Door nu echter deze grond ten westen van de weg aan te kopen en in te richten als groenzone, wordt een hypotheek gelegd op de rest van het gebied en zal de eigenaar van de gronden ten oosten van de trage weg mogelijk sneller gaan verkavelen en ontwikkelen.

      De Burgemeester antwoordt: “Je vroeg na of er in het verleden geen afspraak was gemaakt met de eigenaar van bepaalde te ontwikkelen gronden om ruilen uit te voeren om woonontwikkeling te clusteren tegen de dorpskern aan, langs de beide zijden van de trage weg Nieuwkerkewegel. Dit is zoals eerder gesteld door de algemeen directeur niet het geval, althans niet in een geschreven of bekrachtigd document.
      In het Gemeentelijk Ruimtelijk Structuurplan GRS lezen we op p. 111 van het richtinggevende gedeelte onder titel 1.1.2. programmatie wonen volgende zaken:

      Het woongebied W5 gelegen tussen de Ieperstraat, Nieuwkerkestraat en Roeselarestraat wordt ontwikkeld als woongebied met bijzondere aandacht voor de natuurlijke en landschappelijk structuur van Hooglede. Gelet de ligging van het gebied op de zuidflank van de hoogte-rug worden de woningen dermate ingeplant dat ze het zicht richting kerk/centrum van Hooglede behouden. Meergezinswoningen zijn mogelijk voor zover het open karakter behouden blijft (vb. villa-appartementen in een parkomgeving). Er wordt een dichtheid aangehouden van minimum 15 woningen/ ha. Teneinde een groene long uit te bouwen dient een aanzienlijk deel van het gebied als groene zone ontwikkeld te worden. Zie ook gewenste structuur van de deelentiteiten.
      In het bindend gedeelte lezen we hierover verder: de omgeving van de Nieuwkerkestraat (H-W5) krijgt een gemengde invulling met wonen en een parkachtige inrichting

      Hieruit kunnen we concluderen dat

      - In het GRS is niet opgenomen dat we ten westen van deze zone een “ruil” zouden doen en een stuk woongebied inkleuren

      - Het is duidelijk op de tekening in het GRS dat we het woongebied zelf zien als een parkomgeving met woningen

      Er is wel eens nagedacht om inderdaad een stukje wonen in te kleuren ten westen van de trage weg, maar dat is nooit in een officieel document zoals het GRS opgenomen. Dergelijk initiatief is nu zelfs niet mogelijk: we zouden een RUP moeten opmaken dat om te beginnen al niet is opgenomen in ons GRS. Dit zou bijzonder moeilijk te motiveren gelet op de algemene inhoud van de gewestplanvoorschriften:

      Het gebied is op heden geordend door het gewestplan. Er is (nog) geen RUP, geen BPA, geen verkaveling. Het gewestplanvoorschrift ‘woongebieden’ (inrichtingsbesluit 1972) luidt:

      De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving.

      Die ‘groene ruimten’ zijn met reden opgenomen in het besluit. Binnen de woongebieden zelf moet er voldoende groen worden voorzien. Het groen binnen een woongebied is een last die binnen het woongebied moet opgevangen worden. Pas als een woongebied in het geheel onbebouwbaar wordt, is er een plan nodig om de bestemming te veranderen en pas dan is er sprake van planschade. Maar je kan dus perfect in een woongebied vragen dat er bv. 30% groene ruimte moet zijn, al dan niet geclusterd tegen de trage weg om zo het zicht vrij te houden. Lasten dienen wel in proportie te zijn met het project. Aangezien over het gehele project, groen inbegrepen, een dichtheid van min. 15 won./ha kan gehaald worden, kunnen we voor het gehele project wel degelijk spreken over een ontwikkelbaar geheel. Er is geen planinitiatief noodzakelijk om een groot groenaandeel af te dwingen.

      Aanvullend wil ik ook nog even antwoorden op de vraag die je via mail stelde om de gegevens te krijgen van de eigenaars van diverse gronden in de omgeving en ruimere omgeving van het perceel dat nu wordt aangekocht.

      Deze kunnen niet gegeven worden. Weliswaar is er de bepaling van artikel 29 van het Decreet Lokaal Bestuur (De gemeenteraadsleden hebben het recht van inzage in alle dossiers, stukken en akten, ongeacht de drager, die het bestuur van de gemeente betreffen. De gemeenteraadsleden kunnen een afschrift verkrijgen van die dossiers, stukken en akten). Anderzijds is er echter de toepassing van artikel 12, lid 5, en artikel 15, lid 3, van verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming).

      Daaruit leiden we af dat kadastrale gegevens die geen direct verband houden met een behandeld dossier niet gevat zijn door het inzagerecht. Bijgevolg kunnen wij deze informatie ook niet vrijgeven. De eigendomstructuur van de percelen die onderwerp vormen van het dossier wel, maar deze gegevens zijn in het agendapunt voor de gemeenteraad opgenomen.”

      Raadslid Pillaert stelt dat er in de raad in het verleden vaak discussie was over vragen die niet gedetailleerd genoeg waren. Er was hem volgens niet genoeg info met betrekking tot dit punt.

      Volgens hem was het in dit geval al heel wat duidelijker geweest mochten ook het plan met de bestemmingszones toegevoegd geweest zijn. Hij stelt ook dat raadslid De Meyer bijkomende vragen stelde over de eigenaars van aanpalende gronden en daar geen antwoord op kreeg.

      De Burgemeester antwoordt dat er voor de gegevens van de omliggende percelen geen inzagerecht is, omwille van de privacy.

      Raadslid De Meyer stelt dat hij tijdens het voorbereidend gesprek met de algemeen directeur wel gegevens kreeg over aanpalende percelen en vindt het dan ook vreemd dat die informatie nu niet verstrekt wordt. De algemeen directeur repliceert dat het ging om gegevens van onmiddellijk aanpalende percelen, die inderdaad verstrekt werden tijdens de mondeling toelichting bij het agendapunt tijdens de voorbereidende vergadering.

      Raadslid De Meyer repliceert: “In mijn tijd wist ik de eigenaars al. De Burgemeester verwijst in zijn antwoord naar het structuurplan. Onze fractie is zeker voorstander van een groene long in die buurt en is ook voorstander van het feit dat de aanpalenden in de Ieperstraat een deel van de gronden kunnen kopen.

      In het structuurplan van 2012 staat echter in de bindende bepalingen op bladzijde 184 boven 1 A “De gemeenteraad engageert zich door de goedkeuring ervan deze kernbeslissingen bij prioriteit uit te voeren en deze op te nemen binnen een meerjarenplanning.”
      Verder staat er onderaan bladzijde 184: “RK8B: een groene long voor Hooglede: De omgeving van de Nieuwkerkestraat (H-W5) krijgt een gemengde invulling met wonen en een parkachtige inrichting. De inrichting kan worden vertaald in een GRUP.”

      Onderzoek moet uitwijzen hoe de groene long ontsloten kan worden. Een aantal mensen kunnen nadelige gevolgen hebben. De bewoners in de Nieuwkerkestraat kunnen nadelige gevolgen hebben, de eigenaars van de gronden in die locatie, de toekomstige bewoners worden gehypothekeerd. Ook voor de landbouwers die er gronden hebben, er is geen rechtszekerheid door nu in een impulsieve bui dit stuk grond aan te kopen.

      Ik stel nogmaals voor om dit punt te verdagen, zodat er rechtszekerheid voor alle partijen kan komen.  Er is ook, in tegenstelling tot wat in het structuurplan staat, nog geen inrichtingsplan voor deze zone. Dit moet er eerst komen vooraleer impulsieve beslissingen over aan te kopen gronden worden genomen.

      Burgemeester: “De verwijzing over HW5 gaat over de Nieuwkerkestraat. Wat wij nu kopen is landbouwgrond. Op die plaats zal de bestemming altijd landbouw blijven. De 3 percelen die we verkopen zijn niet ontwikkelbaar.
      Verderop is er wel woongebied, de eigenaar van deze gronden probeert de tuinen achter de Nieuwkerkestraat te verwerven. Wat de bezorgdheid over het zicht in de Nieuwkerkstraat betreft, de zichtas kan zelfs met de bestaande bepalingen in het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan gegarandeerd worden.

      Raadslid De Meyer: “Je moet dit in zijn geheel bekijken, dan zullen er groepen mensen nadeel hebben. Ik vind niet dat we mensen in rechtsonzekerheid kunnen stellen. Het lijkt mij alsof de vogel een ei legt, maar er nog geen nest is om dat ei in te leggen. Er is geen globale visie. Men koopt iets zonder een visie. Het was beter geweest indien men een totale visie voor dit gebied had ontwikkeld en dan tot aankoop had overgegaan. Maar voor alle duidelijkheid, ik ben dus ook voorstander van een groene long in het centrum.
      Maar ik zou wel eens de gevolgen willen zien, als iemand klacht neerlegt tegen deze beslissing.”

      De Burgemeester repliceert dat de verwijzing van Tomas naar een bepaling uit het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan over een andere zone gaat. De ontsluiting van het gebied waarover gesproken wordt, gaat over de ontsluiting van het woongebied. Het inrichtingsplan waarvan sprake, betreft deze zone (woongebied).

      De Burgemeester antwoordt dat er al een “kop van de weg” is in de Ieperstraat of de ontsluiting kan ook via de Nieuwkerkewegel.

      Raadslid De Meyer repliceert dat er geen inrichtingsplan is.

      De Burgemeester antwoordt dat je toch de bestemming van de zone waarover het nu gaat niet kan wijzigen. Het inrichtingsplan waarnaar raadslid De Meyer verwijst is volgens hem hierop dan ook niet van tel.

      Schepen De Brabandere vult nog aan dat volgens hem deze discussie naast de kwestie van het voorliggende agendapunt is.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Myriam Debergh, Frederik Demeyere, Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Dimitri Carpentier, Gabriel Deruyter, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Els Werbrouck, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Stephan Wydooghe, Jeroen Decorte, Filip Van Eeckhout
      Voorstanders: Myriam Debergh, Frederik Demeyere, Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Dimitri Carpentier, Gabriel Deruyter, Rik Vanwildemeersch, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Stephan Wydooghe, Jeroen Decorte
      Onthouders: Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Els Werbrouck, Johan Vanneste
      Resultaat: Met 13 stemmen voor, 7 onthoudingen
      Besluit

       

      met 13 ja-stemmen (CD&V-fractie, fractie Allen 8830), 7 onthoudingen (fractie Groep 21)

      Artikel 1: Er wordt beslist tot de aankoop van perceel grond gelegen aan de Ieperstraat te 8830 Hooglede (achter de woningen met nummers 43, 45 en 49), kadastraal bekend als Gemeente Hooglede, 1e afdeling Hooglede, sectie C, nummer 1349 D met een totale oppervlakte van 4.271 m², dit voor het bedrag van 117.500 €.

      Art. 2: Goedkeuring wordt verleend aan de daaropvolgende verkoop van volgende percelen:
      aan Dhr. en Mevr. Demeulenaere-Decorte: een perceel met oppervlakte van 397 m² voor een bedrag van 19.850 € (397 m² aan 50€/m²)
      aan Dhr. en Mevr. Verholle-Bruwier: een perceel met een oppervlakte van 577 m² voor een bedrag van 28.304 € (563 m² aan 50€/m² (woongebied met landelijk karakter) en
      14 m² aan 11€/m² (landbouwgebied))
      aan Dhr. en Mevr. Hostens-Timmerman: een perceel met een oppervlakte van 524 m² voor een bedrag van 18.595 € (329 m² aan 50 €/m² (woongebied met landelijk karakter) en 195 m² aan 11 €/m² (landbouwgebied)) 

      Art. 3: Goedkeuring wordt verleend aan de onderhandse verkoopovereenkomsten tussen de gemeente Hooglede en de familie Delaunois, tussen de gemeente Hooglede en Dhr. en Mevr. Demeulenaere-Decorte, tussen de gemeente Hooglede en Dhr. en Mevr. Verholle-Bruwier en tussen de gemeente Hooglede en Dhr. en Mevr. Hostens-Timmerman. Deze zal namens de gemeente rechtsgeldig getekend worden door Myriam Debergh, voorzitter van de gemeenteraad en Filip Van Eeckhout, algemeen directeur. 

    • Standpunt inzake het voorontwerp van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Ventilus

      Aanwezig: Myriam Debergh, Voorzitter
      Frederik Demeyere, Burgemeester
      Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Schepenen
      Dimitri Carpentier, Toegevoegd schepen (Voorzitter BCSD)
      Gabriel Deruyter, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Els Werbrouck, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Stephan Wydooghe, Jeroen Decorte, Gemeenteraadsleden
      Filip Van Eeckhout, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Lies Colpaert, Gemeenteraadslid

      Vanuit de gemeente Hooglede wordt gevraagd dat de engagementsverklaring, waaraan wordt gewerkt tussen de Vlaamse Regering en Elia in verband met het maximaal ondergronds brengen van de bestaande 150 KV en 70 KV lijnen, definitief moet bestaan voordat het GRUP Ventilus definitief wordt vastgesteld.

      De gemeente Hooglede geeft ongunstig advies mocht er alsnog een bovengronds tracé gekozen worden dat loopt over het grondgebied van Hooglede, hetzij als verzwaring van een bestaande lijn, hetzij als nieuwe lijn.

      Beslissing: éénparig goedgekeurd

      Aanleiding

      Gelet op het ontwerp gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Ventilus, dat voorligt in openbaar onderzoek tot en met 27 oktober 2023;

      Overwegende dat de gemeenteraad bevoegd is om een advies uit te brengen over voorliggend gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan;

      Overwegende dat het vastgelegde tracé zicht niet over het grondgebied van de gemeente Hooglede bevindt;

      Overwegende dat in fase van plan-MER de bestaande hoogspanningslijn over grondgebied Hooglede (tracé Sleihage-Roeselare) als alternatief voor het Ventilustracé werd onderzocht;

      Overwegende dat een verzwaring van deze bestaande hoogspanningsleiding effecten kan hebben op de gezondheid, mens en milieu;
      Overwegende dat de bestaande hoogspanningslijn over grondgebied Hooglede een zekere landschappelijke impact heeft, dat het ondergronds brengen van de bestaande 150 kV- en 70 kV-lijnen de landschappelijke impact wegneemt;

      Regelgeving

      Gelet op artikel 40 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;

      Commentaar

      De Burgemeester licht het agendapunt toe.
      Er wordt voorgesteld een negatief advies te geven op het voorontwerp van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Ventilus.
      We zijn ooit vermeld geweest in een van de scenario’s en maken daarom deel uit van het openbaar onderzoek. Ook wij ijveren voor een ondergrondse aanleg waar mogelijk.
      Het voorstel van negatief advies zou als volgt geformuleerd worden: “Vanuit de gemeente Hooglede wordt gevraagd dat de engagementsverklaring, waaraan wordt gewerkt tussen de Vlaamse Regering en Elia in verband met het maximaal ondergronds brengen van de bestaande 150 KV en 70 KV lijnen, definitief moet bestaan voordat het GRUP Ventilus definitief wordt vastgesteld.
      De gemeente Hooglede geeft ongunstig advies mocht er alsnog een bovengronds tracé gekozen worden dat loopt over het grondgebied van Hooglede, hetzij als verzwaring van een bestaande lijn, hetzij als nieuwe lijn.”

      Raadslid Kristof Pillaert: “Ik vind het vreemd dat dit agendapunt op de gemeenteraad komt. Er zijn al veel problemen rond dit dossier en we trekken dit nu ook nog eens binnen in onze gemeente. Het is binnentrekken in onze gemeente voor het geval dat … Ik vind dat men ook moet nadenken over wat men wil: men zet windmolens op zee, maar hoe geraakt de energie aan land. Ik ben benieuwd hoe “Groen” hierop zal stemmen.

      Raadslid Jeroen Decorte merkt op: “Mijn werk ligt pal onder het voorgestelde traject. Er werd te weinig onderzoek verricht naar de mogelijke technologieën. Het kan wel degelijk ondergronds, er is dus meer onderzoek nodig.”

      Raadslid Pillaert herhaalt nog dat het tracé hier niet passeert en het daarom vergaand is om dit op de gemeente te betrekken.

      Raadslid Johan Vanneste wenst te weten waar het alternatieve tracé, mocht dit over Hooglede lopen, dan wel zou lopen.
      De Burgemeester antwoordt dat dit op de grens met Lichtervelde, langs de spoorweg, zou geweest zijn.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Myriam Debergh, Frederik Demeyere, Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Dimitri Carpentier, Gabriel Deruyter, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Els Werbrouck, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Stephan Wydooghe, Jeroen Decorte, Filip Van Eeckhout
      Voorstanders: Myriam Debergh, Frederik Demeyere, Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Dimitri Carpentier, Gabriel Deruyter, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Els Werbrouck, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Stephan Wydooghe, Jeroen Decorte
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      éénparig

      Artikel 1: Vanuit de gemeente Hooglede wordt gevraagd dat de engagementsverklaring, waaraan wordt gewerkt tussen de Vlaamse Regering en Elia in verband met het maximaal ondergronds brengen van de bestaande 150 KV en 70 KV lijnen, definitief moet bestaan voordat het GRUP Ventilus definitief wordt vastgesteld.

      Art. 2: De gemeente Hooglede geeft ongunstig advies mocht er alsnog een bovengronds tracé gekozen worden dat loopt over het grondgebied van Hooglede, hetzij als verzwaring van een bestaande lijn, hetzij als nieuwe lijn.

    • Wijziging van het arbeidsreglement voor het gemeente- en OCMW-personeel dat onder de regelgeving van de arbeidstijdwet valt

      Aanwezig: Myriam Debergh, Voorzitter
      Frederik Demeyere, Burgemeester
      Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Schepenen
      Dimitri Carpentier, Toegevoegd schepen (Voorzitter BCSD)
      Gabriel Deruyter, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Els Werbrouck, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Stephan Wydooghe, Jeroen Decorte, Gemeenteraadsleden
      Filip Van Eeckhout, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Lies Colpaert, Gemeenteraadslid

      Voorgesteld wordt om het arbeidsreglement voor het gemeente- en OCMW-personeel dat onder de arbeidstijdswet valt goed te keuren.

      Beslissing: éénparig goedgekeurd

      Regelgeving

      Gelet op de wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen en zoals gewijzigd bij wet van 18 december 2002;

      Gelet op de rechtspositieregeling voor het gemeentepersoneel, zoals vastgesteld bij raadsbeslissing van 20 maart 2017 en wijzigende raadsbeslissingen;

      Feiten, context

      Gelet op de bespreking in het managementteam van 2 oktober 2023;

      Gelet op het protocol en de notulen van de vergadering van het bijzonder onderhandelingscomité van 4 oktober 2023;

      Publieke stemming
      Aanwezig: Myriam Debergh, Frederik Demeyere, Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Dimitri Carpentier, Gabriel Deruyter, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Els Werbrouck, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Stephan Wydooghe, Jeroen Decorte, Filip Van Eeckhout
      Voorstanders: Myriam Debergh, Frederik Demeyere, Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Dimitri Carpentier, Gabriel Deruyter, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Els Werbrouck, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Stephan Wydooghe, Jeroen Decorte
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

       

      éénparig

      Artikel 1: Het arbeidsreglement voor het gemeente- en OCMW-personeel dat onder de arbeidstijdwet valt, zoals vastgesteld in bijlage, wordt goedgekeurd. 

      Art. 2: Het arbeidsreglement voor het gemeentepersoneel, zoals vastgesteld bij raadsbeslissing van 21 november 2022, wordt vanaf heden opgeheven en vervangen door bijgaand arbeidsreglement.  

    • Wijziging aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer: Ieperstraat

      Aanwezig: Myriam Debergh, Voorzitter
      Frederik Demeyere, Burgemeester
      Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Schepenen
      Dimitri Carpentier, Toegevoegd schepen (Voorzitter BCSD)
      Gabriel Deruyter, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Els Werbrouck, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Stephan Wydooghe, Jeroen Decorte, Gemeenteraadsleden
      Filip Van Eeckhout, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Lies Colpaert, Gemeenteraadslid

      Er wordt één parkeerplaats met beperkte parkeertijd aangeduid ter hoogte van het nr. 141C. Gevraagd wordt om deze wijziging van het aanvullend reglement op het wegverkeer goed te keuren.

      Beslissing: éénparig goedgekeurd

      Regelgeving

      Gelet de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;

      Gelet op de bepalingen van het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 meer bepaald artikel 287;

      Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;

      Gelet op het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens;

      Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;

      Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;

      Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;

      Gelet op de omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009;

      Feiten, context

      Overwegende dat het noodzakelijk is de nodige maatregelen te treffen om een vlot verloop van het verkeer te verzekeren;

      Overwegende dat de hierna voorziene maatregelen gemeentewegen bedoeld in artikel 6 van het decreet betreffen.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Myriam Debergh, Frederik Demeyere, Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Dimitri Carpentier, Gabriel Deruyter, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Els Werbrouck, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Stephan Wydooghe, Jeroen Decorte, Filip Van Eeckhout
      Voorstanders: Myriam Debergh, Frederik Demeyere, Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Dimitri Carpentier, Gabriel Deruyter, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Els Werbrouck, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Stephan Wydooghe, Jeroen Decorte
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      éénparig

      Ieperstraat

      Artikel 1: Alle bepalingen in het vorig reglement met betrekking tot hogervermelde straat worden opgeheven.

      Art. 2Voorrangsregelingen

      1/Bovenvermelde straat heeft voorrang t.o.v. de :

      - Oude Rozebekestraat (B1)

      - Oude Rozebekestraat (B1)

      - Koningstraat (B1)

      - Akkerstraat (B1)

      - Wulfhoekstraat (B1)

      2/Bovenvermelde straat is ondergeschikt aan

      - de Marktplaats

      Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door de verkeersborden B1 t.o.v. het verkeersbord B9.

      Art. 3Verbodsbepalingen :

      1/In bovenvermelde straat is het verboden in te halen vanaf het huis nr 45B tot aan de Koningstraat.

      Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van de verkeersborden C35 en C37.

      2/ In bovenvermelde straat is het verboden te rijden met een grotere snelheid dan deze aangeduid door het verkeersbord C43:

      - tussen  einde bebouwde kom Sleyhage tot aan het begin van de bebouwde kom centrum Hooglede  ( max 70 km/u)

      Art. 4Gebodsmaatregelen

      1/In bovenvermelde straat wordt een verplichte rijrichting ingevoerd

      - met de vluchtheuvel gevormd ter hoogte van het rond punt Sleihage

      - met de vluchtheuvel gevormd ter hoogte van tuincenter Vandenbroucke, nr.128

      Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door het verkeersbord D1.

      2/In bovenvermelde straat is er verplicht rondgaand verkeer.

      - waar het kruispunt gevormd wordt met het rond punt Sleihage

      Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het verkeersbord D5.

      Art. 5Wegmarkeringen :

      De overlangse strepen

      1/De bovenvermelde straat is verdeeld in rijstroken.

      Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van witte doorlopende of onderbroken strepen, naar hoelang, overeenkomstig art.72.2 of art.72.3 van het KB van 01.12.1975.

      2/In bovenvermelde straat wordt op de grond een fietsstrook afgebakend :

      - de onpare kant vanaf huis nr 53 tot op Sleihage

      - de pare kant vanaf de Colruyt tot op Sleihage

      Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door twee evenwijdige onderbroken witte lijnen overeenkomstig art.74 van het KB.

      De dwarsstrepen

      1/ In bovenvermelde straat wordt een oversteek voor voetgangers afgebakend :

      - waar het kruispunt gevormd wordt met de Koningstraat

      - ter hoogte van het huis nr.3

      Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door witte banden evenwijdig met de as van de rijbaan, overeenkomstig art.76.3 van het KB.

      2/ In bovenvermelde straat wordt een oversteekplaats voor fietsers en tweewielige bromfietsers klasse A afgebakend :

      -ter hoogte van het kruispunt met de Koningstraat – Akkerstraat (2 maal)

      Deze maatregel wordt ter kennis gebracht overeenkomstig art.76.4 van het KB en de verkeersborden A25.

      Art. 6Andere markeringen :

      In bovenvermelde straat wordt een verkeersgeleider gevormd:

      - waar het kruispunt gevormd wordt met het rond punt N36.

      - ter hoogte van het tuincenter Vandenbroucke, nr.128

      Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door een verhoogde berm of door markeringen voorzien in art.74 van het KB.

      Art. 7Het stilstaan en parkeren:

      1/ In bovenvermelde straat wordt  er één parkeerplaats aangeduid  met beperkte parkeertijd ter hoogte van het nr. 13.

      Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het verkeersbord E9a  met onderbord ( van 8 uur tot 22 uur  max.30 min.)

      2/ In bovenvermelde straat wordt  er één parkeerplaats aangeduid  met beperkte parkeertijd ter hoogte van het nr. 10.

      Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het verkeersbord E9a met onderbord( van 9 uur tot 20 uur  max.30 min.)

      3/ In bovenvermelde straat wordt  er één parkeerplaats aangeduid  met beperkte parkeertijd ter hoogte van het nr. 141C.

      Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het verkeersbord E9a met onderbord( van maandag tot vrijdag  max.30 min.)

      Art. 8: Dit aanvullend reglement wordt ter goedkeuring  aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.

    • Wijziging aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer: Roeselarestraat

      Aanwezig: Myriam Debergh, Voorzitter
      Frederik Demeyere, Burgemeester
      Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Schepenen
      Dimitri Carpentier, Toegevoegd schepen (Voorzitter BCSD)
      Gabriel Deruyter, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Els Werbrouck, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Stephan Wydooghe, Jeroen Decorte, Gemeenteraadsleden
      Filip Van Eeckhout, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Lies Colpaert, Gemeenteraadslid

      Beslissing: Dit agendapunt wordt verdaagd naar een volgende zitting, zodat eerst het advies van de verkeerscommissie kan ingewonnen worden over de voorgestelde alternatieven.

      Regelgeving

      Gelet de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;

      Gelet op de bepalingen van het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 meer bepaald artikel 287;

      Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;

      Gelet op het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens;

      Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;

      Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;

      Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;

      Gelet op de omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009;

      Feiten, context

      Gelet op het advies van de verkeerscommissie in vergadering van 1 juni 2023;

      Overwegende dat het noodzakelijk is de nodige maatregelen te treffen om een vlot verloop van het verkeer te verzekeren;

      Overwegende dat de hierna voorziene maatregelen een gemeenteweg bedoeld in artikel 6 van het decreet betreft;

      Gelet op de toelichting door Schepen Misplon bij dit agendapunt, waarbij uitgelegd wordt dat de Roeselarestraat ter hoogte van de Nieuwkerkestraat in rijstroken zal verdeeld worden door middel van witte onderbroken strepen, hetgeen zal verhinderen dat auto's te dicht bij het kruispunt staan en wat de zichtbaarheid vanuit de Nieuwkerkestraat zal verhogen;

      Gelet op de repliek van raadslid Tomas De Meyer die enkele alternatieve voorstellen aanhaalt, zoals een kleine groenzone links en rechts van de Nieuwkerkestraat, uitbreiden van het voetpad met ongeveer 1 meter en met daarin een kleine groenzone of een opstelling met paaltjes;

      Overwegende dat raadslid De Meyer dan ook een amendement op dit agendapunt wenst in te dienen;

      Overwegende dat schepen Misplon het aangewezen vindt het advies van de verkeerscommissie in te winnen, vooraleer een eventuele beslissing over voorgestelde alternatieven te nemen;

      Gelet op het voorstel van de gemeenteraadsvoorzitter om het agendapunt, in afwachting van het advies van de verkeerscommissie, naar een volgende zitting te verdagen;

      Commentaar

      Gelet op de toelichting door Schepen Misplon bij dit agendapunt, waarbij uitgelegd wordt dat de Roeselarestraat ter hoogte van de Nieuwkerkestraat in rijstroken zal verdeeld worden door middel van witte onderbroken strepen, hetgeen zal verhinderen dat auto's te dicht bij het kruispunt staan en wat de zichtbaarheid vanuit de Nieuwkerkestraat zal verhogen.

      Raadslid De Meyer stelt: “De schepen moet niet in mijn plaats denken en stellen dat haar oplossing beter is. Ik heb in een voorbereidend gesprek met de algemeen directeur opmerkingen gegeven bij deze oplossingen en een aantal alternatieven voorgesteld. Het uitgangspunt is dat men het beu is om de vrachtwagens daar te beboeten. Ik heb de voorbije tijd, omwille van mijn activiteit m.b.t. de Aziatische Hoornaar,  vaak in en uit de Nieuwkerkestraat gereden. Er is bijna geen zicht bij het uitrijden. Als er fietsers komen is dit een gevaarlijke situatie, zeker als ze meer naar rechts moeten uitwijken.
      Langs de voorgestelde witte lijn mag er dan niet meer geparkeerd worden, hierdoor zullen een 8-tal parkeerplaatsen verloren gaan, terwijl de Roeselarestraat nu al overbezet is. Een aantal parkeerplaatsen voor de kapper zullen verdwijnen.
      Ik stel dan ook enkele alternatieven voor zoals: een kleine groenzone links en rechts van de Nieuwkerkestraat, de fietser zal dan de “groene” lijn blijven volgen, dit is gelijkaardig als de situatie aan het kruispunt Molenstraat-Bruggestraat / Grote Noordstraat – Bruggestraat en Johny Thiostraat – Bruggestraat. Telkens zorgt dit daar voor een betere zichtbaarheid.
      Ik zou dan ook een amendement willen indienen voor deze 2 groenzones. We verliezen dan ook maar 1 parkeerplaats.
      Andere alternatieven zijn het uitbreiden van het voetpad met ongeveer 1 meter en met daarin een kleine groenzone of een opstelling met paaltjes.
      Ik vraag dus een amendement op dit punt.

      Schepen Misplon antwoordt: “Er verdwijnen niet zoveel parkeerplaatsen als beweerd door raadslid De Meyer. In het verslag van de verkeerscommissie van 1 juni staat hierover het volgende: “Naar aanleiding van de beperkte zichtbaarheid doordat er voor- & na het kruispunt een geparkeerde camionette staat ( waar deze niet mag parkeren), werd beslist om een onderbroken witte lijn te schilderen op de aslijn in de Roeselarestraat. Indien deze maatregel niet helpt, is het voorstel om er paaltjes te plaatsen voor- en na het kruispunt zodat men er niet meer kan parkeren.”
      Bovendien is het zo dat men met een geschilderd wit vak mag parkeren, zelfs al is er een witte lijn.

      Raadslid De Meyer repliceert dat er op de verkeerscommissie ook andere voorstellen naar voor gekomen zijn, dat er veel mogelijke alternatieven zijn.

      Gemeenteraadsvoorzitter Mieke Debergh stelt voor het agendapunt te verdagen naar een volgende zitting, waarop schepen Misplon aanvult dat het punt eerst opnieuw naar de verkeerscommissie zal worden gebracht vooraleer een beslissing te nemen in de gemeenteraad.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Myriam Debergh, Frederik Demeyere, Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Dimitri Carpentier, Gabriel Deruyter, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Els Werbrouck, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Stephan Wydooghe, Jeroen Decorte, Filip Van Eeckhout
      Voorstanders: Myriam Debergh, Frederik Demeyere, Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Dimitri Carpentier, Gabriel Deruyter, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Els Werbrouck, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Stephan Wydooghe, Jeroen Decorte
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

       

      éénparig

      Enig artikel: Dit agendapunt wordt verdaagd naar een volgende zitting, zodat eerst het advies van de verkeerscommissie kan ingewonnen worden over de voorgestelde alternatieven.

    • Jubileumtoelage n.a.v. 25 jaar Heemkring Aubert-Tillo van Biervliet

      Aanwezig: Myriam Debergh, Voorzitter
      Frederik Demeyere, Burgemeester
      Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Schepenen
      Dimitri Carpentier, Toegevoegd schepen (Voorzitter BCSD)
      Gabriel Deruyter, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Els Werbrouck, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Stephan Wydooghe, Jeroen Decorte, Gemeenteraadsleden
      Filip Van Eeckhout, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Lies Colpaert, Gemeenteraadslid

      Voorgesteld wordt een jubileumtoelage te verlenen aan Heemkring Aubert-Tillo van Biervliet van € 125,00 omwille van het 25-jarig bestaan van de vereniging.

      De nodige kredieten worden benomen op budgetsleutel 2023/GE/0701-0/649210.

      Beslissing: éénparig goedgekeurd

      Aanleiding

      Gelet op de vraag van Heemkring Aubert-Tillo van Biervliet om een jubileumtoelage te bekomen naar aanleiding van het 25-jarig bestaan van de vereniging;

      Regelgeving

      Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 40 en 41, 2e lid, 23°, waarin bepaald wordt dat de gemeenteraad bevoegd is voor het vaststellen van subsidiereglementen en het toekennen van nominatieve subsidies;

      Feiten, context

      Overwegende dat een dergelijke viering heel wat bijkomende kosten met zich meebrengt en dat het passend is om de vereniging te steunen omwille van de jarenlange inzet;

      Overwegende dat het krediet voorzien is op budgetsleutel 2023/GE/0701-0/649210;

      Publieke stemming
      Aanwezig: Myriam Debergh, Frederik Demeyere, Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Dimitri Carpentier, Gabriel Deruyter, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Els Werbrouck, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Stephan Wydooghe, Jeroen Decorte, Filip Van Eeckhout
      Voorstanders: Myriam Debergh, Frederik Demeyere, Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Dimitri Carpentier, Gabriel Deruyter, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Els Werbrouck, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Stephan Wydooghe, Jeroen Decorte
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      éénparig

      Artikel 1: Er wordt een toelage van € 125,00 verleend aan Heemkring Aubert-Tillo Van Biervliet .

      Art. 2: De betaling zal gebeuren met het krediet ingeschreven in het exploitatiebudget 2023 op budgetsleutel 2023/GE/0701-0/649210.

      Art. 3: Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de financieel directeur en aan Heemkring Aubert-Tillo van Biervliet, p/a Gitsberstraat 61, 8830 Hooglede.

    • Goedkeuren van de agenda en vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordigers voor de Buitengewone Algemene Vergadering van 6 december 2023 van de intercommunale Fluvius OV

      Aanwezig: Myriam Debergh, Voorzitter
      Frederik Demeyere, Burgemeester
      Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Schepenen
      Dimitri Carpentier, Toegevoegd schepen (Voorzitter BCSD)
      Gabriel Deruyter, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Els Werbrouck, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Stephan Wydooghe, Jeroen Decorte, Gemeenteraadsleden
      Filip Van Eeckhout, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Lies Colpaert, Gemeenteraadslid

      Het mandaat wordt gevraagd voor goedkeuring van volgende agendapunten:

      1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en

      de te volgen strategie voor het boekjaar 2024 alsook van het door de raad van bestuur opgestelde budget

      voor 2024.

      2. Statutaire benoemingen.

      3. Statutaire mededelingen.

      Beslissing: éénparig goedgekeurd

      Aanleiding

      Gelet op het feit dat de gemeente aangesloten is bij Fluvius Opdrachthoudende Vereniging;

      Feiten, context

      Gelet op het feit dat de gemeente per aangetekend schrijven van 3 oktober 2023 werd opgeroepen om op digitale wijze deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 6 december 2023;

      Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente per brief van 3 oktober 2023 overgemaakt werd;

      Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur; waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering;

      Publieke stemming
      Aanwezig: Myriam Debergh, Frederik Demeyere, Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Dimitri Carpentier, Gabriel Deruyter, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Els Werbrouck, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Stephan Wydooghe, Jeroen Decorte, Filip Van Eeckhout
      Voorstanders: Myriam Debergh, Frederik Demeyere, Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Dimitri Carpentier, Gabriel Deruyter, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Els Werbrouck, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Stephan Wydooghe, Jeroen Decorte
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      éénparig

      Artikel 1: Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging d.d. 6 december 2023 met als agendapunten:

      1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2024 alsook van het door de raad van bestuur opgestelde budget 2024.
      2. Statutaire benoemingen.
      3. Statutaire mededelingen.

      Art. 2: De vertegenwoordiger van de gemeente, de heer Frederik Demeyere, Akkerstraat 25/A, 8830 Hooglede of de heer Pascal Maes, Hogestraat 29/A, 8830 Hooglede die zal deelnemen aan de digitale Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 6 december 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.

      Art. 3: Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Fluvius Opdrachthoudende Vereniging, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.

    • Goedkeuring van de agenda en vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordigers voor de Buitengewone Algemene Vergadering van 11 december 2023 van de intercommunale OV Fluvius West

      Aanwezig: Myriam Debergh, Voorzitter
      Frederik Demeyere, Burgemeester
      Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Schepenen
      Dimitri Carpentier, Toegevoegd schepen (Voorzitter BCSD)
      Gabriel Deruyter, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Els Werbrouck, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Stephan Wydooghe, Jeroen Decorte, Gemeenteraadsleden
      Filip Van Eeckhout, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Lies Colpaert, Gemeenteraadslid

      Het mandaat wordt gevraagd voor goedkeuring van volgende agendapunten:

      1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2024 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2024.

      2. Vaststelling van de uitkering overeenkomstig artikel 6:114 e.v. WVV.

      3. Desgevallend aanvaarding uitbreiding aansluiting gemeenten voor (neven)activiteiten.

      4. Statutaire benoemingen.

      5. Statutaire mededelingen.

      Beslissing: éénparig goedgekeurd

      Aanleiding

      Gelet op het feit dat de gemeente voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius West;

      Feiten, context

      Gelet op het feit dat de gemeente per aangetekend schrijven van 26 september 2023 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius West die op 11 december 2023 plaatsheeft in “het Fluvius-gebouw, Noordlaan 9 te 8820 TORHOUT”;

      Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente per brief van 26 september 2023 overgemaakt werd;

      Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering;

      Publieke stemming
      Aanwezig: Myriam Debergh, Frederik Demeyere, Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Dimitri Carpentier, Gabriel Deruyter, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Els Werbrouck, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Stephan Wydooghe, Jeroen Decorte, Filip Van Eeckhout
      Voorstanders: Myriam Debergh, Frederik Demeyere, Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Dimitri Carpentier, Gabriel Deruyter, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Els Werbrouck, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Stephan Wydooghe, Jeroen Decorte
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      éénparig

      Artikel 1: Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West d.d. 11 december 2023:

      1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2024 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2024.

      2. Vaststelling van de uitkering overeenkomstig artikel 6:114 e.v. WVV.

      3. Desgevallend aanvaarding uitbreiding aansluiting gemeenten voor (neven)activiteiten.

      4. Statutaire benoemingen.

      5. Statutaire mededelingen.

      Art. 2: De vertegenwoordiger van de gemeente Frederik Demeyere, Akkerstraat 25/A, 8830 Hooglede of Pascal Maes, Hogestraat 29/A, 8830 Hooglede die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West op 11 december 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.

      Art. 3: Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius West, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be .

    • Goedkeuren van de agenda en vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordigers voor de Bijzondere Algemene Vergadering van 12 december 2023 van de intercommunale DV Midwest

      Aanwezig: Myriam Debergh, Voorzitter
      Frederik Demeyere, Burgemeester
      Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Schepenen
      Dimitri Carpentier, Toegevoegd schepen (Voorzitter BCSD)
      Gabriel Deruyter, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Els Werbrouck, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Stephan Wydooghe, Jeroen Decorte, Gemeenteraadsleden
      Filip Van Eeckhout, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Lies Colpaert, Gemeenteraadslid

      Het mandaat wordt gevraagd voor goedkeuring van volgende agendapunten:

      1. Goedkeuring verslag algemene vergadering 27 juni 2023

      2. Vaststellen bijdrage gemeenten 2024

      3. Jaarplanning 2024

      4. Budget 2023-2024

      5. Varia

      6. Volgende algemene vergadering

      Beslissing: éénparig goedgekeurd

      Aanleiding

      Gelet op het feit dat de Gemeente aangesloten is bij de Intercommunale Midwest;

      Regelgeving

      Gelet op de bepalingen van het decreet over het lokaal bestuur, meer bepaald artikelen 34, 386 en artikel 388 tot en met 473;

      Feiten, context

      Gelet op de uitnodiging met agenda dd. 2 oktober 2023 van de DV Midwest tot de Bijzondere Algemene Vergadering dd. 12/12/2023, zoals in bijlage bij deze beslissing gevoegd;

      1.         Goedkeuring verslag algemene vergadering 27 juni 2023

      2.         Vaststellen bijdrage gemeenten 2024

      3.         Jaarplanning 2024

      4.         Budget 2023-2024

      5.         Varia

      6.         Volgende algemene vergadering

      Gehoord het college van Burgemeester en Schepenen in zijn verslag;

      Publieke stemming
      Aanwezig: Myriam Debergh, Frederik Demeyere, Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Dimitri Carpentier, Gabriel Deruyter, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Els Werbrouck, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Stephan Wydooghe, Jeroen Decorte, Filip Van Eeckhout
      Voorstanders: Myriam Debergh, Frederik Demeyere, Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Dimitri Carpentier, Gabriel Deruyter, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Els Werbrouck, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Stephan Wydooghe, Jeroen Decorte
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      éénparig

      Artikel 1: Zijn goedkeuring te verlenen aan de punten vermeld op de agenda, waarover een beslissing moet genomen worden.

      Art. 2: De in zitting van 28 januari 2019 aangeduide vertegenwoordigers van de gemeente Frederik Sap, Roelandstraat 10, 8830 Hooglede of Arne De Brabandere, Bruggestraat 48, 8830 Hooglede wordt opgedragen hun stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in dit raadsbesluit en als dusdanig de punten op de agenda van de Bijzondere Algemene Vergadering dd. 12/12/2023 van de DV Midwest goed te keuren.

      Art. 3: Het college van Burgemeester en Schepenen te belasten met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de DV Midwest.

    • Goedkeuren van de agenda en vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordigers voor de Buitengewone Algemene Vergadering van 12 december 2023 van de intercommunale DV TMVS

      Aanwezig: Myriam Debergh, Voorzitter
      Frederik Demeyere, Burgemeester
      Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Schepenen
      Dimitri Carpentier, Toegevoegd schepen (Voorzitter BCSD)
      Gabriel Deruyter, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Els Werbrouck, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Stephan Wydooghe, Jeroen Decorte, Gemeenteraadsleden
      Filip Van Eeckhout, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Lies Colpaert, Gemeenteraadslid

      Het mandaat wordt gevraagd voor goedkeuring van volgende agendapunten:

      1. Wijziging van vermogen

      2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten Ingevolge wijziging van vermogen

      3. Evaluatie 2023, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2024 (cfr. artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur)

      4. Begroting 2024 (cfr. artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur)

      5. Statutaire benoemingen

      6. Statutenwijziging

      6.1. Toelichtende nota bij de statutenwijziging met artikelsgewijze bespreking

      6.2. Nieuwe tekst van de statuten

      7. Overboeking van het (oorspronkelijk) vast kapitaal (rekening 111 Onbeschikbare inbreng buiten het kapitaal) naar een beschikbare eigenvermogensrekening

      8. Overboeking van de in het verleden aangelegde wettelijke reserves (rekening 1311 Statutair onbeschikbare reserves) naar een beschikbare eigenvermogensrekening

      9. Volmachten

      Varia

      Beslissing: éénparig goedgekeurd

      Aanleiding

      Gelet op het feit dat de gemeente Hooglede aangesloten is bij TMVS dv;

      Regelgeving

      Gelet op de statuten van TMVS dv;

      Feiten, context

      Gelet op de oproepingsbrief voor de Buitengewone Algemene Vergadering van TMVS dv op 12 december 2023, waarin de agenda werd meegedeeld;

      Gelet de bepalingen van het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;

      Publieke stemming
      Aanwezig: Myriam Debergh, Frederik Demeyere, Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Dimitri Carpentier, Gabriel Deruyter, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Els Werbrouck, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Stephan Wydooghe, Jeroen Decorte, Filip Van Eeckhout
      Voorstanders: Myriam Debergh, Frederik Demeyere, Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Dimitri Carpentier, Gabriel Deruyter, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Els Werbrouck, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Stephan Wydooghe, Jeroen Decorte
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      éénparig

      Artikel 1: De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda (inclusief de agendapunten m.b.t. de statutenwijziging) van de Buitengewone Algemene Vergadering TMVS dv van 12 december 2023 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:

      1. Wijziging van vermogen
      2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
      3. Evaluatie 2023, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2024 (cfr. artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur)
      4. Begroting 2024 (cfr. artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur)
      5. Statutaire benoemingen
      6. Statutenwijziging
        6.1.   Toelichtende nota bij de statutenwijziging met artikelsgewijze bespreking
        6.2.   Nieuwe tekst van de statuten
      7. Overboeking van het (oorspronkelijk) vast kapitaal (rekening 111 Onbeschikbare inbreng buiten het kapitaal) naar een beschikbare eigenvermogensrekening
      8. Overboeking van de in het verleden aangelegde wettelijke reserves (rekening 1311 Statutair onbeschikbare reserves) naar een beschikbare eigenvermogensrekening
      9. Volmachten
        Varia

      Art. 2: De raad draagt de aangeduide vertegenwoordigers en plaatsvervangend vertegenwoordiger, met name de heer Rik Vanwildemeersch, Peter Benoitstraat 6, 8830 Hooglede of de heer Frederik Demeyere, Akkerstraat 25/A, 8830 Hooglede, op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de Buitengewone Algemene Vergadering van TMVS dv vastgesteld op 12 december 2023, te onderschrijven en hun stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde Algemene Vergadering.

      Art. 3: Een afschrift van dit besluit zal gestuurd worden:

      • hetzij per elektronische post, 20231212BAVTMVS@farys.be
      • hetzij per post t.a.v. TMVS dv p.a. Farys ov, Stropstraat 1 te 9000 Gent.
    • Mondelinge vragen

      Aanwezig: Myriam Debergh, Voorzitter
      Frederik Demeyere, Burgemeester
      Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Schepenen
      Dimitri Carpentier, Toegevoegd schepen (Voorzitter BCSD)
      Gabriel Deruyter, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Els Werbrouck, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Stephan Wydooghe, Jeroen Decorte, Gemeenteraadsleden
      Filip Van Eeckhout, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Lies Colpaert, Gemeenteraadslid
      Besluit

      Door raadslid Kristof Pillaert werd de volgende vraag ingediend met betrekking tot “Zoeber”
      - Wat is de meerkost die men tot nu toe betaald heeft t.o.v. het initieel goedgekeurd budget, dit zowel voor het gebouw als de groenaanleg?
      - zijn er al bouwtechnische fouten ontdekt en zo ja hoe gaat men die behandelen?
      - hoever staat het met de gerechtelijke procedure?

      Schepen Arne De Brabandere antwoordt:
      Bedankt voor de vraag, ik wil wel nog benadrukken dat hoewel er een voorlopige oplevering van het gebouw heeft plaatsgevonden, nog niet alle afrekeningen gemaakt zijn.

      1. Wat is de meerkost die men tot nu toe betaald heeft t.o.v. het initieel goedgekeurd budget?
      De initiële raming voor het volledige project bedroeg in 2015: 2.934.541 €.
      Na aanbesteding en de gunning voor de verschillende percelen bedroeg de kostprijs 3.097.567 €. De gunningen gebeurden eind 2017.
      De uitgaven tot op heden voor het project bedragen 3.980.744 €. Het project is nog niet definitief afgerekend. Van waar komt die meer prijs nu. Wel, net zoals bij elk werk en project van die omvang zijn er tijdens de werken altijd wel zaken waarop je stuit die anders of beter kunnen dan vooraf voorzien. Die meerwerken en de  prijsherzieningen verklaren de gestegen kost. Het moet niemand verbazen dat deze kost zo gestegen is, gezien de inflatie over de periode van 2017 tot vandaag ongeveer 35% bedraagt. Corona, de energiecrisis en de oorlog in Oekraïne zijn zoals iedereen weet bepalend geweest voor die inflatie.
      Er werden ook een aantal andere werken/leveringen geboekt op dit artikel wat ook een verklaring is voor de gestegen kostprijs tegenover de gunning. Dit voor een totaal bedrag van 264.876 € (namelijk kosten veiligheidscoördinatie, nutsvoorzieningen, buitenberging, kost slopen oude gebouwen, kost Astrid dekking, omroepsysteem, keukengerief en meubilair).
      In deze cijfers werd geen rekening gehouden met de prefinanciering voor een bedrag van
      210.250,40 €, inclusief BTW, gezien deze kost in principe integraal zal terugbetaald worden door aannemer en/of architect.
      De kosten voor het gebouw alleen werden in 2015 geraamd op 2.405.993 euro, in 2017 gegund voor 2.633.099 en op dit moment zitten we in uitvoering aan 3.161.932 euro.
      Dan de omgevingswerken, die werden in augustus 2019 gegund voor een bedrag van 464.467,95 €, inclusief BTW. Na voltooiing van de werken bedraagt de totale kostprijs 588.085 €, inclusief BTW. Ook hier zijn meerwerken en prijsherzieningen de grote verklaring.
      Die meerwerken zijn bijvoorbeeld het plaatsen zitbanken en keerelementen, maatwerktraptreden en maatwerktegels, plaatsen stepoc muur en gaasafsluiting, …).
      Ook de prijsherzieningen verklaren voor een belangrijk deel de stijging.
      Verder werden ook nog een aantal werken buiten de gunning om uitgevoerd en geboekt bij het item “groenaanleg”: tuinpoortjes, sonderingen, verlichtingsarmaturen,…)
      Er konden intussen ook subsidies worden verkregen voor een bedrag van 156.356 € (voor de omgevingsaanleg – het park)

      2. Zijn er al bouwtechnische fouten ontdekt en zo ja hoe gaat men die behandelen?

      De vraag is wat u hier precies mee bedoelt, bouwtechnische fouten in wat ik de eerste fase van de werken zal noemen, zeg maar voor de stilstand, die zijn vastgesteld in het PV van vaststelling van 11 september 2019. Het betrof een document van 75 bladzijden met opmerkingen over:
      -betonpanelen en houten gevelbekleding
      -isolatie
      -dorpels
      -riolering
      -EPDM/waterkering
      -schrijnwerk
      -vochtplekken
      -multiplex
      -diverse afwerking
      Om tot een oplossing te komen werd in de zitting van het College van Burgemeester en Schepenen van 9 mei 2023 beslist om goedkeuring te verlenen aan verrekening 36. Hierin zitten alle remediëringswerken vervat noodzakelijk om alle opmerkingen uit het PV van 11 september 2019 te kunnen oplossen. De verrekening bedroeg (geraamd) 210.250,40 €, inclusief BTW.
      Alle werken die verband houden met remediëring worden bijgehouden in een afzonderlijke
      “D-staat “, zodat dit apart kan opgevolgd worden. De prijsherziening voor werken in deze D-staat wordt afzonderlijk bekeken, met name de prijsherziening is voor deze werken geblokkeerd op de laatste contractuele werkdag. Dit gezien de uitvoeringstermijn reeds verstreken is.
      De afspraak bij deze verrekening was ook dat de gemeente zorgt voor de prefinanciering van deze remediëringswerken. Intussen zal de gerechtelijke expertise uitsluitsel moeten geven over de verdeling van de kosten verbonden aan deze werken, waarna de gemeente de kosten zal kunnen recupereren.
      Al deze afspraken werden gebundeld in een afsprakennota tussen de firma Sabbe en het gemeentebestuur, welke werd goedgekeurd door het Schepencollege in zitting van 5 juni 2023.
      De werf werd na de zomer van 2022 heropgestart en dan is werk gemaakt van het systematisch oplossen van alle gebreken zoals omschreven in het PV van 11 september 2019.
      Een voorlopige oplevering van een deel van de werken vond plaats op 15 juni 2023. Daarbij werd vastgesteld dat de werken voltooid en uitgevoerd zijn met uitzondering van een aantal opmerkingen die in bijlage bij het PV van voorlopige oplevering werden opgenomen (2 bladzijden). De aannemer moet nu zo spoedig mogelijk gevolg geven aan de opmerkingen. Dit wordt door het bouwteam verder opgevolgd.
      Als u verwijst naar mogelijke andere bouwtechnische problemen, dan zijn daar op dit moment nog geen zaken te merken die van die aard zijn dat men van bouwtechnische fouten kan spreken. Wat wel zo is, is dat er net zoals bij elke oplevering een aantal zaken kunnen voorvallen, zeg maar een lekkende afvoer of kraan, een toilet dat onvoldoende doorloopt, … Daarvan hebben we een oproep gedaan aan de gebruikers (de verenigingen dus) om die op te lijsten en ons te melden. 

      3. Hoe ver staat het met de gerechtelijke procedure?
      Gezien een eerste poging tot minnelijke schikking met de aannemer mislukte, werd door de gemeente op 8 november 2019 een dagvaarding betekend aan BVBA Sabbe (aannemer) en architectenbureau Robuust bij de Rechtbank van Eerste Aanleg te Kortrijk.
      Door een lange discussie over het in het geding betrekken van een onderaannemer (Sabbe was niet akkoord dat deze onderaannemer buiten de zaak werd gesteld) stelde de Rechtbank van Eerste Aanleg pas op 16 juni 2020 een gerechtsdeskundige aan (Ignace Deconinck).
      Pas op 17 juni 2021 kon (door een nieuwe discussie rond de onderaannemer) de feitelijke installatievergadering van de deskundige van start gaan.
      Momenteel is de gerechtsdeskundige nog steeds aan het werk en de nodige vaststellingen aan het doen. Het voorverslag is nog niet afgewerkt.
      Recent liet de firma Sabbe/APK via zijn raadsman aan onze raadsman weten nu eventueel toch bereid te zijn tot een minnelijke schikking.
      Daarbij stelt hij echter wel dat ook de architect bij deze besprekingen en discussies dient betrokken te zijn.
      Onze raadsman liet daarop weten dat wij als gemeente daar mee kunnen instemmen als voldaan is aan de volgende voorwaarden:
      - Deze bijeenkomst wordt geleid door de deskundige
      - De deskundige maakt op voorhand zijn advies en verdeling van technische verantwoordelijkheden over, dat als basis kan dienen voor de onderhandelingen tijdens deze bijeenkomst.
      - Partijen maken op voorhand hun afrekening over aan de deskundige (en aan de andere partijen).
      Er is op heden nog geen definitief uitsluitsel of de aannemer mee wil stappen in een minnelijke regeling.
      Mocht deze minnelijke regeling niet het gewenste resultaat opleveren of door één van de partijen niet aanvaard worden, loopt de gerechtelijke procedure verder.
      Dit betekent dan dat de deskundige verder zal werken richting een “voorverslag”.
      Dit verslag, met ook een begroting van de schade en de verdeling ervan, wordt dan aan alle partijen overgemaakt zodat opmerkingen of aanvullingen kunnen worden gegeven.
      Daarna wordt het verslag definitief: “eindverslag”.
      Bij dit eindverslag zijn er 2 mogelijkheden:
      -alle partijen gaan akkoord: dan wordt er uitvoering aan het verslag gegeven
      -niet alle partijen gaan akkoord: de zaak wordt “in staat” gesteld en zal behandeld worden door de rechtbank. De partijen kunnen dan op de zitting hun mening geven, waarna de rechtbank finaal zal oordelen.
      Concreet gaat de gerechtelijke procedure over:
      -het bepalen wie verantwoordelijk is zodat de kosten remediëringswerken, die nu door de gemeente werden geprefinancierd, kunnen toegewezen worden aan de verantwoordelijke. Bedrag:
      210.250,40 €
      -bepalen hoe de kosten van de gemeente als gevolg van het stilvallen van de werf zullen verdeeld worden over de partijen. Deze kosten zijn nu geraamd op
      435.010,73 €. Dat gaat bv over erelonen, verlies aan inkomsten wegens late oplevering, extra kosten wegens faseren sloop oude gebouwen, verhuiskosten KLJ, …

      Raadslid Kristof Pillaert antwoordt: “Ik dank de schepen voor dit zeer omstandig antwoord. Wij waren zeker akkoord met de prefinanciering. Ik zag recent in het gebouw wel een plafond dat aangetast is door het water, ik hoorde ook dat de afwatering van het dak een probleem zou kunnen zijn. Hopelijk krijg ik geen gelijk daarrond.
      Blijkbaar is het ook zo dat iedereen aan de lift kan, soms spelen er kinderen in. Misschien moet ervoor gezorgd worden dat dit via een badge of iets dergelijks beveiligd is.

      Wat de kosten betreft, stel ik dus vast dat deze van 2,9 naar 4 miljoen gaan. De burger van Hooglede betaalt dus 4 miljoen. Ik heb dat er nog voor over voor onze jeugd, maar het kost veel. Ik heb de cijfers m.b.t. de speelpleinwerking “Zoeber” opgevraagd en stel vast dat 38% van de kinderen uit onze gemeente komt. 4/10 uit onze eigen gemeente, dat is een slecht rapport, een buis.
      Ik stel vast dat “Zoeber” goedkope opvang is, maar wij als gemeente betalen de monitoren. Als er speelpleinwerking is, kan je bovendien het domein niet binnen. Je kan 2 maanden van het domein geen gebruik maken, mede door kinderen van een andere gemeente. In juli en augustus kunnen de verenigingen de ruimte niet gebruiken.
      Ik pleit dan ook voor een gedifferentieerd prijsbeleid voor eigen inwoners en inwoners andere gemeente. Het is nu oktober, er is dus nog voldoende tijd om na te denken.

      Schepen De Brabandere antwoordt als volgt: “Opmerkingen m.b.t. het gebouw mogen gerust doorgegeven worden. Zolang er niet definitief opgeleverd is, moet de aannemer dit oplossen. Wat de lift betreft, een badge is moeilijk, want de lift moet toegankelijk zijn (voor de jeugdverenigingen op de eerste verdieping).

      Wat de werking van speelplein “Zoeber” betreft: heel veel kinderen zijn bij grootouders in Hooglede, er zijn ouders die gescheiden zijn, waarvan 1 ouder in Hooglede woont,… Als er meer vragen voor inwoners van een andere gemeente, is dat ingewikkeld om uit te voeren, het zal veel werk betekenen voor weinig opbrengst. Ik ben trots op de aantrekkingskracht van ons speelplein. We  bieden in onze speelpleinwerking vrij spel aan, dan kan je het domein niet afsluiten. Anders is er geen controle meer mogelijk op de organisatie en ook is het dan niet mogelijk om te controleren wie betaalde en wie niet.

      Raadslid Pillaert repliceert: “Er zijn steeds oplossingen mogelijk voor de jeugdbewegingen. Want bij een dorpsspel vb. is het domein ook niet afgesloten. Ik hoorde ook al via-via vertellen dat er voor de speelpleinwerking wordt gekozen omdat dit de goedkoopste oplossing is.”

      Schepen De Brabandere antwoordt dat de jeugdbewegingen in juli en augustus “Den Akker” kunnen gebruiken, ze kunnen inderdaad niet op het terrein van Zoeber met kinderen, maar in de vakantiemaanden is de werking sowieso beperkter.
      Het is de stuurgroep van “Zoeber” die de keuze voor een open werking maakt: open speelpleinwerking betekent dat er begeleiding is voor activiteiten maar ook vrij spel, dat zorgt ervoor dat het openbaar stellen van het terrein op die momenten heel moeilijk is. Dat is ook net de sterkte van deze werking, ze behoort tot de beste in de streek. Het is iets waar wij de keuze laten aan de stuurgroep hoe ze hun werking organiseren.”

       

       

      Door raadslid Jeroen Decorte werd een vraag ingediend m.b.t. de kinderopvang – onthaalouders:
      “De alarmbellen bij onze kinderopvanginitiatieven loeien almaar harder. Ouders, grootouders organisatoren… zien op dit moment weinig reden tot vreugde. Ook wij vanuit onze fractie maken ons zorgen over onze lokale kinderopvanginitiatieven. Recent sloten een aantal initiatieven de deur, binnenkort verdwijnen er mogelijk nog een aantal locaties en plaatsen.
      Het is essentieel om zicht te krijgen op hoe onze lokale kinderopvanginitiatieven ervoor staan. Dit niet alleen omdat we de kinderopvangsector een warm hart toe dragen, maar te meer ook omdat we voor hardwerkende ouders een kwalitatief aanbod moeten kunnen garanderen. Via deze vragen willen we alvast een eerste stap zetten in ons streven naar een evenwichtig beleid dat zowel de toegang tot kwalitatieve kinderopvang als de levensvatbaarheid van onze lokale kinderopvanginitiatieven ondersteunt.
      Rond het aantal plaatsen en evolutie had ik graag volgende informatie vernomen:
      - Hoeveel kinderopvangplaatsen zijn er momenteel in onze gemeente?
      - Wat is de evolutie van het aantal beschikbare plaatsen in de afgelopen 5 jaren? En welke evolutie voor de komende jaren is er bekend bij de gemeente?
      - Is of ontstaat er een tekort aan plaatsen? Zo ja, hoe gaat de gemeente in de toekomst daarmee om?

      Schepen Misplon verstrekt antwoord aan de hand van een power-point en licht daarbij toe:
      “We mogen trots zijn op de kinderopvanginitiatieven in onze gemeente. Ik zou mijn eigen kinderen gerust bij elk van die initiatieven willen achterlaten.
      Wat de voorschoolse kinderopvang betreft zijn er in Hooglede 115 plaatsen in groepsopvang, 69 in gezinsopvang en 18 in “groepsopvang – samenwerking”.
      Bekijken we het aantal locaties per vergunningstype dan zijn er 10 locaties gezinsopvang, 5 locaties groepsopvang en 1 locatie groepsopvang-samenwerking.
      Er zijn in onze gemeente 151 plaatsen op basis van inkomenstarief en 51 met een vrije prijs.
      Hooglede scoort het hoogst qua aantal plaatsen voorschoolse kinderopvang per 100 kinderen van
      0-3 jaar ten opzichte van de buurgemeenten, we zitten zelfs bij de hoogste in Vlaanderen. In Hooglede bedraagt dat aantal 73,36, het Vlaams gemiddelde is 44,78 (cijfers 2e kwartaal 2023). Stellen we de vraag wie waar zit in de opvang dan merken we dat bij de opvang in onze gemeente, 56,9 % van de kinderen uit Hooglede komt, de meeste anderen komen uit de buurgemeenten.
      Bij de vraag “in welke gemeente gaan de kinderen naar de opvang” merken we dat 74,3% van de kinderen uit Hooglede naar een opvang in Hooglede gaat. 14,3% gaat naar een opvang in Roeselare, de rest is verdeeld over andere gemeenten. Ook dat cijfer ligt beduidend hoger dan in de randgemeenten.
      Over de periode 2019-2022 merken we dat er 4 opvanginitiatieven gestart zijn, 6 zijn in diezelfde periode gestopt.
      Via de kinderopvangwijzer kunnen de beschikbare plaatsen geconsulteerd worden. Er zijn voldoende mogelijkheden voor opvang als je zwanger bent, er is keuzevrijheid. Als je onmiddellijk opvang nodig hebt, ligt dat moeilijker. Zoals vb. voor anderstalige ouders die opvang willen terwijl ze Nederlandse les volgen, is het moeilijker om direct opvang te vinden.
      Ook inzake buitenschoolse kinderopvang scoren we heel hoog. Er is een goed werkende BKO, zowel voorschools- als naschools.

      Op de vraag of er dus een tekort is, kan ik antwoorden dat het op korte termijn inderdaad moeilijker is om opvang te vinden, of iets langere termijn lukt het wel.

      Hoe gaan we om met dit tekort aan plaatsen?
      Het “Huis van het Kind” helpt mee opvang zoeken. Of de ouders kijken zelf op opvangwijzer.
      Er staat in het najaar nog een onthaalouder, goed voor 8 plaatsen.
      De niet-beantwoorde opvangvragen brengen we ook in kaart.
      De bestaande opvanginitiatieven betrekken we ook in ons lokaal overleg, het “Huis van het Kind” is het steunpunt. Jaarlijks verdelen we ook 4.000 € over de diverse opvanginitiatieven. Dit voordeel wordt gegeven via de gemeentebon, de verantwoordelijke van “Huis van het Kind” en ikzelf gaan ermee langs bij de diverse initiatieven.
      Vacatures bij opvanginitiatieven helpen we mee communiceren.
      In de week van de kinderopvang zorgen we voor een positieve communicatie.
      Ik wil ook nog meegeven dat we in onze gemeente al veel opvangplaatsen hebben op basis van inkomenstarief. Dit heeft als gevolg dat wanneer nieuwe plaatsen verdeeld worden, wij uit de boot vallen.
      Maar ik kan concluderen met te stellen dat we trots mogen zijn op ons aanbod.

      Raadslid Jan Lokere merkt op dat het BOA-decreet vanaf 2026 in voege treedt en dat onze gemeente daardoor minder middelen zal krijgen. Hij pleit ervoor druk te zetten bij de bevoegde Minister en ook vanuit Mid-West de nodige druk te zetten om voldoende werkingsmiddelen te behouden.

      Schepen Misplon antwoordt: “We voldoen aan de voorwaarden van het BOA-decreet. De Vlaamse Overheid wil de middelen evenredig verdelen en dat zal inderdaad minder zijn voor ons. Het zal dus zijn weerslag hebben op het meerjarenplan. De nodige druk wordt gezet en als er extra middelen kunnen komen, dan zij die zeker welkom. Al is het wel logisch dat de voorschoolse opvang meer middelen krijgt. Maar het BOA-decreet zal dus inderdaad een weerslag hebben op het volgende meerjarenplan. De exacte financiële consequentie is echter nog niet gekend.”

       

      Door raadslid Chiron Poitié werd de volgende vraag ingediend:
      “In 2022 waren 1.447.269 inwoners van het Vlaamse Gewest lid van minstens 1 sportclub aangesloten bij een erkende of gesubsidieerde sportfederatie. Dat is 5% meer dan in 2021 en 20% meer dan in 2014.
      In Hooglede is 27,8 procent van de inwoners aangesloten bij een erkende sportclub. Dat is een pak hoger dat het Vlaamse gemiddelde van 21,1 procent.
      Naast de sportclubs hebben we uiteraard ook veel ongebonden, individuele sporters. De focus van Sport Vlaanderen ligt de komende jaren ook op die ongebonden sporter.
      De vragen die ik hieromtrent wil stellen: 
      - als we kijken naar de sportclubs: 
      *Hoe verhoudt het globale percentage van 27.8 % zich ten opzichte van de voorbije jaren? Kennen we eenzelfde stijging als het Vlaamse gemiddelde?
      *Wat doet de gemeente om dit goeie cijfer te handhaven en in te spelen op verbeterpunten?

      *Hoe verhouden we ons ten opzichte van de buurgemeentes zoals Kortemark, Staden en Lichtervelde?

       - als we kijken naar de ongebonden sporter: 
      *Welke inspanningen worden er geleverd vanuit de gemeente om deze sporters te ondersteunen?

      Schepen Frederik Sap antwoordt:
      Wat betreft de sportclubs: 
      *In 2014 waren er 2391 unieke sporters aangesloten bij een sportclub, in 2022 waren er dat 2815. Dat komt overeen met de Vlaamse stijging. Zo blijven we dus aan de top staan in West-Vlaanderen en zelfs Vlaanderen wat het aantal aangesloten sporters betreft, uiteraard vooral te danken aan de vele verenigingen.
      *In 2021 zag je over heel Vlaanderen een terugval tijdens en na corona. Onze sportclubs hebben die terugval niet zo hard gehad. De 5 procent stijging in Vlaanderen is dus geen echte stijging, maar een inhaalbeweging van de terugval. Die zie je bij ons niet. 

      Hoe proberen we te helpen?
      We zetten als gemeente in op een beleid ter ondersteuning van de vele sportclubs. Infrastructureel hebben we een heel mooi aanbod en we spelen in op de vragen die er komen en proberen een oplossing aan te reiken. Enerzijds anticeperen we op en anderzijdse ageren we bij vraag, noodzaak of wens. De vernieuwde looppiste en kleedkamers op Onledemolen, de aanleg van een kunstgrasveld in Hooglede en de inspanningen ter ondersteuning van de boksclub van Delphine Persoon zijn daar 3 recente voorbeelden van.

      Dan een kleine benchmark met buurgemeentes.
      Hooglede-Gits telt momenteel 47 sportclubs in een heel divers aanbod. In vergelijking met de buurgemeentes is dat ongeveer 40 procent meer. Dit zijn enkel clubs die een erkende sporttak beoefenen. Tellen we daar voor onze gemeente de nevensporten bij, dan zitten we aan 67 verenigingen die erkend zijn door de sportraad. En je mag daar al een vereniging bijtellen, want net vandaag werd er een nieuwe sportclub voorgesteld, die met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid ook bijkomende unieke leden zal meebrengen.

       Als we dan kijken naar de ongebonden sporter: 
      * Met #sportersvan8830 hebben we vanuit de gemeente een interessante activatie voor individuele sporters gelanceerd waarbij er maandelijks nieuwe uitdagingen komen. Ondertussen telt deze groep al 477 actieve leden. Hierbij een oproep aan deze vergadering om je lid te maken, of minstens om reclame te maken. We halen graag de 500 leden tegen het einde van het jaar.
      * Het aanbod vanuit de sportclubs naar kleutersport bleek minder dan in de omliggende gemeentes. In samenwerking met een externe partner zijn we recent gestart met een nieuw aanbod: Peuters on the Move. De lessenreeks was meteen volzet, wat aantoont dat de nood hoog was. 
      * Daarnaast voorzien we vooral in infrastructuur om sporten mogelijk te maken. Door het grote aanbod aan trage wegen slagen we er in om de individuele wandelaar, loper en fietser ten dienste te zijn. Met de heraanleg van de looppiste in Gits willen we extra inzetten op de ongebonden sporter. 
      *En om af te sluiten, de individuele sporter is – in tegenstelling tot veel andere gemeentes – vertegenwoordigd in onze sportraad.