Alle leden zijn aanwezig.
Er zijn geen opmerkingen op het verslag van vorige zitting.
Gevraagd wordt kennis te nemen van het nazicht van de Jaarrekening 2020 door het Agentschap Binnenlands Bestuur.
Kennisname: éénparig
De opmerkingen bij dit agendapunt in de OCMW-raad gelden eveneens voor dit agendapunt.
Gelet op de brief dd. 5 april 2022 met kenmerk LF-JRBBC-21.0561 van het Agentschap Binnenlands Bestuur, Havenlaan 88 bus 70, 1000 Brussel in verband met het nazicht van de Jaarrekening 2020;
Gelet op artikel 262 van het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
NEEMT EENPARIG KENNIS:
van het nazicht van de Jaarrekening 2020 door het Agentschap Binnenlands Bestuur.
Gevraagd wordt kennis te nemen van de rapportering organisatiebeheersing voor het tweede semester van 2021.
Kennisname: éénparig
Gelet op artikel 219 van het decreet over het lokaal bestuur dat bepaalt dat het organisatiebeheersingssysteem wordt vastgesteld door de algemeen directeur, na overleg met het managementteam;
dat het algemene kader van het organisatiebeheersingssysteem en de elementen daarin die raken aan de rol en de bevoegdheden van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn zijn onderworpen aan de goedkeuring van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn;
dat de algemeen directeur jaarlijks rapporteert aan het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn en het vast bureau over organisatiebeheersing;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 16 december 2019 waarbij het charter organisatiebeheersing van het gemeente- en OCMW-bestuur van Hooglede werd goedgekeurd met beschrijving van het kader voor de aanpak van organisatiebeheersing;
Overwegende dat in het charter omschreven wordt dat de rapportering gebeurt door halfjaarlijks een rapport aan te bieden dat een beeld geeft van hoe de organisatie aan organisatiebeheersing gewerkt heeft tijdens het afgelopen semester;
Gelet op de vaststelling door het MAT van het dossier organisatiebeheersing voor het tweede semester van 2021 op 4 april 2022;
Gelet op de kennisname door het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau van het dossier organisatiebeheersing voor het tweede semester van 2021 op 8 april 2022;
NEEMT EENPARIG KENNIS: van de rapportering organisatiebeheersing voor het tweede semester van 2021.
Het betreft de kosteloze overdracht van: een perceel grond, gelegen te Hooglede (Gits), aan de Kleine Stadenstraat, gekadastreerd volgens titel onder de sectie D, deel van nummer 1327TP0000, met een oppervlakte volgens het voormelde opmetingsplan van zesendertig centiaren (36ca), jegens Vandenbroucke Pol en Pollet Nicole, Kleine Stadenstraat 48, 8830 Hooglede zonder beding van prijs.
Beslissing: éénparig goedgekeurd
Overwegende dat kan overgegaan worden tot de overdracht zonder beding van prijs van een perceel grond voor de aanleg van een verkaveling in de Kleine Stadenstraat;
Overwegende dat het hier gaat om volgend perceel: Gemeente HOOGLEDE – 1ste afdeling
- een perceel grond, gelegen te Hooglede, aan de Kleine Stadenstraat, gekadastreerd volgens recent kadastraal uittreksel onder de sectie D, deel van nummer 1327TP0000, met een oppervlakte volgens de hierna vermelde meting van zesendertig centiaren (36ca). Gereserveerde perceelsidentificatie: sectie D, nummer 1327H2P0000., jegens Vandenbroucke Pol en Pollet Nicole, Kleine Stadenstraat 48, 8830 Hooglede;
Gelet op de ontwerpakte kosteloze grondafstand met zoals opgemaakt door Caroline Vanlerberghe, notaris te Hooglede;
Gelet op het opmetingsplan, opgemaakt door Bram Eyckermans, landmeter te Roeselare, Gentstraat 52, op 14 maart 2022;
Gelet op het kadastraal plan in bijlage;
Gelet op art. 61 van de Programmawet van 6 juli 1989;
Overwegende dat de overdracht geschiedt om niet om reden van voor openbaar nut, en meer in het bijzonder voor de uitvoering van de verkaveling en opname in de wegenis;
Gelet op art. 41 en 42 van het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
éénparig
Art. 1: Keurt goed de ontwerpakte kosteloze grondafstand opgemaakt door Caroline Vanlerberghe, notaris te Hooglede om reden van openbaar nut, en meer in het bijzonder voor inlijving in de openbare wegenis te Hooglede: Gemeente HOOGLEDE – 1ste afdeling:
Een perceel grond, gelegen te Hooglede, aan de Kleine Stadenstraat, gekadastreerd volgens recent kadastraal uittreksel onder de sectie D, deel van nummer 1327TP0000, met een oppervlakte volgens de hierna vermelde meting van zesendertig centiaren (36ca) Gereserveerde perceelsidentificatie: sectie D, nummer 1327H2P0000. jegens Vandenbroucke Pol en Pollet Nicole, Kleine Stadenstraat 48, 8830 Hooglede, zonder beding van prijs;
Art. 2: Het schepencollege wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Art. 3: Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan Caroline Vanlerberghe, notaris te Hooglede, Bruggestraat 142, 8830 Hooglede en aan de financieel directeur.
In de Gitsbergstraat wordt een fietsstraat aangelegd. Gevraagd wordt deze wijziging aan het aanvullend reglement op het wegverkeer goed te keuren.
Beslissing: goedgekeurd met met 13 ja-stemmen (CD&V-fractie, fractie Allen 8830) en 8 neen-stemmen (fractie Groep 21)
Mevrouw Misplon geeft toelichting bij het opzet om een fietsstraat in te voeren in een deel van de Gitsbergstraat.
De heer De Meyer merkt op dat in de ontwerpbeslissing wordt verwezen naar het advies van de gemeentelijke verkeerscommissie maar dat hij dit niet terugvindt in de bijlagen bij dit agendapunt.
Hij vindt een advies trouwens ongeldig vermits hij niet eens de tijd kreeg om zijn punt te maken.
Er zijn te weinig cijfers over overtredingen en ongevallen.
In de realiteit kunnen in dit gedeelte de auto’s geen fietsers op wettelijke wijze voorbijsteken want men kan geen 1,5 meter afstand houden.
Er is een overaanbod aan verkeersborden en als er bijkomend tijdelijk op de grond geschilderd wordt ,ziet men door de bomen het bos niet meer. Er wordt nu zelfs een bord geplaatst om naar Maarkedal te gaan.
Als men met de fiets naar boven rijdt, is het uiterst vervelend als een auto dicht volgt en vraagt de fietser zelf om voorbij te steken en draait deze zich hierbij om om dit aan te geven. Hierdoor wordt de veiligheid van de fietser zelf in het gedrang gebracht.
Voor een fietsstraat is dit niet echt de geschikte plaats, terwijl dit veel beter had gepast bij de heraanleg van het eerste gedeelte van de Hogestraat.
Als men sluipwegen wil sluiten moet ook iets aan de Kandelaarstraat worden gedaan. Dit werd door de verkeerscommissie ook gedragen maar er is verder niets mee gebeurd.
Mevrouw Misplon repliceert dat het verslag van de verkeerscommissie naar de leden werd verstuurd.
Er wordt naar minder sluipverkeer gestreefd van de Bruggesteenweg en R32.
De Gitsbergstraat kent meer bochten en is een veel gebruikte fietsroute voor school- en werkverkeer.
Dit kadert ook in het bovenlokaal fietsroutenetwerk en de toeristische fietsroutes op de gemeente.
Na aanleg van de fietserstunnel, zal het gebruik van deze route nog meer gestimuleerd worden.
In de programma’s van de partijen is de aanleg van fietsstraten, ook in de omgeving van scholen, terug te vinden.
De heer De Meyer antwoordt dat de leden van de verkeerscommissie niet de leden van de gemeenteraad zijn. Hij betwijfelt dat er minder verkeer in de Kandelaarstraat zou zijn en vindt het meten, bvb met Telraam, aangewezen.
Er wordt reeds 15 jaar over een fietstunnel gesproken en de langetermijnvisie die wordt aangehaald voor de Gitsbergstraat geldt evenzeer voor de Kandelaarstraat.
Dit staat inderdaad opgenomen in de programma’s van de partijen maar er is een kans gemist bij de heraanleg van de schoolomgeving in de Hogestraat. Er worden nog geen cijfers gegeven.
De heer Vanneste merkt op dat mensen een fietserstunnel vragen voor de veiligheid van de kinderen maar de moeilijkheden situeren zich in het stuk tussen de Bruggesteenweg en de holle straat, ook door de aanwezigheid van vier elektrische palen en het hoekhuis Seurinck aan de Bruggestraat.
Wie naar school rijdt, kiest altijd de kortste weg. Hij ziet vooral het gebruik door wielertoeristen.
Als een fietser bergop rijdt, maakt deze zich druk als de auto niet voorbijsteekt.
Hij wijst de gemeenteraadsleden op het mandaat dat zij hebben om te zorgen voor het welzijn van de bevolking. Slechts enkelen vragen een fietsstraat.
Hij wijst op de gevaarlijke situatie wanneer 4 auto’s in de Gitsbergstraat staan te wachten om op te draaien op de Bruggestraat, terwijl een wagen de Gitsbergstraat wil indraaien. Voor de eerste wagen zal het lukken om op te draaien, maar dan is er een probleem als de auto de Gitsbergstraat indraait terwijl er nog 3 wachten.
Hij wijst er op dat hijzelf in het dossier van het lokaal dienstencentrum zijn mening bijstelde na de toelichting door de heer Carpentier en vraagt aan de raadsleden ook met hun geweten te stemmen in dit dossier.
Gelet de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;
Gelet op de bepalingen van het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 meer bepaald artikel 287;
Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
Gelet op het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op de omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009;
Gelet op het advies van de gemeentelijke mobiliteitscommissie;
Overwegende dat het noodzakelijk is de nodige maatregelen te treffen om een vlot verloop van het verkeer te verzekeren;
Overwegende dat de hierna voorziene maatregelen een gemeenteweg bedoeld in artikel 6 van het decreet betreft;
met 13 ja-stemmen (CD&V-fractie, fractie Allen 8830) en 8 neen-stemmen (fractie Groep 21)
Art. 1 - Alle bepalingen in het vorig reglement met betrekking tot hogervermelde straat worden opgeheven.
Art. 2 - Voorrangsregelingen
1/ Bovenvermelde straat heeft voorrang t.o.v. de:
- Lindenstraat
- Kapellestraat
- Leenbosstraat
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door de borden B15 t.o.v. de borden B5 of B1.
2/ Bovenvermelde straat is ondergeschikt aan de:
- Bruggesteenweg (B1)
- Bruggestraat (B1)
- Singellaan (B5)
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het verkeersbord B1 en B5 t.o.v. de borden B15.
Art. 3 - Verbodsbepalingen :
In bovenvermelde straat wordt de snelheid beperkt tot 50 km per uur
- vanaf de bebouwde kom tot over het huis nr.119 ter hoogte van de splitsing naar de Bruggesteenweg, in beide richtingen
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door de borden C43.
Art. 4 - Gebodsbepalingen :
1/In bovenvermelde straat wordt een verplicht fietspad ingericht:
- twee fietspaden in enkele richting tussen de huisnummers 70b en 80
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door de borden D7.
2/In bovenvermelde straat wordt de verplichte richting aangeduid op de verkeersgeleiders ter hoogte van de kapel en het kruispunt met de Singellaan.
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door de borden D1.
3/In bovenvermelde straat wordt er een fietsstraat ingericht:
- vanaf het kruispunt Bruggestraat-Gitsbergstraat tot aan het kruispunt Gitsbergstraat-Gitsbergstraat(splitsing naar de Bruggesteenweg toe).
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door het verkeerbord F111.
Art. 5 - Wegmarkeringen :
A/De dwarsstrepen
In bovenvermelde straat wordt een oversteekplaats voor voetgangers aangebracht :
- ter hoogte van het nummer 17 (klooster - meisjesschool)
- ter hoogte van het nummer 36 (rusthuis Ter Linde)
- ter hoogte van het kruispunt gevormd met de Bruggestraat
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht overeenkomstig art.76.3 van het KB van 01.12.1975.
B/De overlangse strepen
1/ In bovenvermelde straat wordt evenwijdig met het trottoir een parkeerstrook afgebakend:
-het gedeelte vanaf het begin van de straat tot de Singellaan aan beide zijden
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht overeenkomstig art.75.2 van het KB van 01.12.1975.
2/ In bovenvermelde straat wordt de denkbeeldige rand van de rijbaan aangeduid
-vanaf het huis nr.70b tot het huis nr.80
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht overeenkomstig art.75.1 van het KB van 01.12.1975.
3/ In bovenvermelde straat wordt de rijbaan verdeeld in rijstroken door middel van witte onderbroken strepen:
-ter hoogte van de kapel over een afstand van 50 meter
-vanaf het huis nr.80 tot aan het kruispunt met de Bruggestraat
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht overeenkomstig art.72.3 van het KB van 01.12.1975.
4/ In bovenvermelde straat wordt een verplicht fietspad ingericht in enkele richting aan beide zijden van de rijbaan
- bij het naderen van de Singellaan
- vanaf het huis nr. 80 tot aan de Bruggestraat
- 40 meter ter hoogte van de kapel
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht overeenkomstig art.74 van het KB van 01.12.1975.
Art. 6 - Parkeren en stilstaan
1/In bovenvermelde straat wordt een parkeerzone aangeduid met beperkte parkeertijd :
- ter hoogte van het huis nr. 3 (fotoshop)
- ter hoogte van het huis nr. 2 (Anemoontje)
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het verkeersbord E9a met onderbord ‘max. 30 min’.
2/In bovenvermelde straat wordt er een parkeerverbod ingevoerd over een afstand van 5 meter: ter hoogte van de Gitsbergstraat nr. 19
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door het plaatsen van het verkeersbord E1 passende pijl.
Art.7 - Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Vlaams Huis voor Verkeersveiligheid.
Naar aanleiding van de invoering van een zone 30-gebied in de Oude Rozebekestraat dient het politiereglement te worden aangepast. Gevraagd wordt deze wijziging goed te keuren.
Beslissing: goedgekeurd met 13 ja-stemmen (CD&V-fractie, fractie Allen 8830) en 8 onthoudingen (fractie Groep 21)
Mevrouw Misplon geeft toelichting bij het ontwerpreglement.
De heer Pillaert heeft vragen of dit gebeurt op vraag van de jeugdraad want officieel bestaat deze niet. Er moet toch gekeken worden naar het aantal auto’s, bvb met Telraam, en het aantal ongevallen.
Dit is niet in de argumentatie terug te vinden.
Er is geen visie ontwikkeld. Hij herinnert aan een gesprek met toenmalig schepen Vanwildemeersch naar aanleiding van een 11-novemberviering, waarbij gezegd werd dat samengezeten werd met studiebureau Demey en een mobiliteitsplan ontwikkeld zou worden voor de ganse site.
Als dit in een mobiliteitsplan zou onderbouwd zijn, zou hiermee akkoord kunnen gegaan worden. Hij weet niet wanneer de jeugdlokalen in gebruik kunnen genomen worden en wat met de parking op het duiveltjesplein? Tot huis nr 41 mag men 50 km en dan plots 30 km. Bij het inrijden vindt hij eerst nog drie straten met voorrang van rechts.
Hij meent dat het beter is dat eerst de verkeersveiligheid zelf wordt verhoogd.
Auto’s moeten niet meer kunnen uitwijken op het fietspad. Ook kan eventueel meer repressief worden opgetreden wanneer kinderen bij Zoeber worden afgehaald zodat het fietspad vrij blijft.
Het voorgestelde ontwerp is enkel nuttig als het ingebed is in een plan.
Mevrouw Misplon antwoordt dat het mobiliteitsplan in het ontwerp RUP is opgenomen en een zone 30 wordt voorzien. Er is eerst 50 km maar bij de uitgangen van het domein wordt het 30 km.
Paaltjes kunnen een goed idee zijn, wat aan de verkeerscommissie kan voorgelegd worden.
Het is nu een eerste stap in de goede richting en dit wordt ingevoerd voor de start van de speelplein-werking. Er is ook trouwens veel volk in het weekend en ook werd dit vastgesteld bij de buitenspeeldag.
De heer Pillaert beaamt dat er in het weekend meer volk is en het er ook mooi vertoeven is, maar er wordt gesteld dat de participatie lopende is, terwijl reeds beslist wordt dat de zone 30 erin komt. Er wordt dus reeds een voorafname gedaan op wat men wenst.
Hij heeft tevens vragen bij het gewicht van een participatie wanneer er bvb een respons van een 30 personen is op een enquête.
Mevrouw Misplon besluit dat het een eerste stap is op korte termijn voor de verkeersveiligheid en het mobiliteitsplan een visie op langere termijn geeft.
De heer De Meyer vindt dit in tegenspraak met de argumentatie in verband met de Kandelaarstraat waar het omgekeerde werd gezegd.
Gelet de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;
Gelet op de bepalingen van het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 meer bepaald artikel 287;
Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
Gelet op het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op de omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009;
Gelet op het advies van de gemeentelijke mobiliteitscommissie;
Overwegende dat het noodzakelijk is de nodige maatregelen te treffen om een vlot verloop van het verkeer te verzekeren;
Overwegende dat de hierna voorziene maatregelen een gemeenteweg bedoeld in artikel 6 van het decreet betreft.
met 13 ja-stemmen (CD&V-fractie, fractie Allen 8830), 8 onthoudingen (fractie Groep 21)
Zone 30 gebieden
Art. 1 - Een zone 30 gebied wordt ingevoerd:
1/ Oude Rozebekestraat:
- vanaf het huis met nr. 41 tot aan de splitsing met de Oude Rozebekestraat ter hoogte van het JOC.
Deze maatregel zal ter kennis gebracht worden door de verkeersborden F4a, A23 en F4b.
Art.2 - Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de verkeersveiligheid.
Het mandaat wordt gevraagd voor goedkeuring van volgende agendapunten:
1. Kennisneming van het jaarverslag, het verslag van de Raad van Bestuur en het verslag van de Commissaris.
2. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2021.
3. Verlenen van afzonderlijke kwijting aan de bestuurders en aan de Commissaris.
4. Statutaire benoemingen.
5. Statutaire mededelingen.
Beslissing: éénparig goedgekeurd
Gelet op het feit dat de gemeente aangesloten is bij Fluvius Opdrachthoudende Vereniging;
Gelet op het feit dat de gemeente/stad per aangetekend schrijven van 28 maart 2022 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering tevens Jaarvergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging die op 8 juni 2022 plaatsheeft te Affligem met als agenda:
Gelet op de beraadslagingen;
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering;
Overwegende dat de Raad van Bestuur van Fluvius OV beslist heeft dat de vergadering digitaal zal gehouden worden INDIEN de coronamaatregelen het op termijn niet zouden toelaten fysiek te vergaderen;
éénparig
Artikel 1: Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens Jaarvergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging d.d. 8 juni 2022 met als agendapunten:
Art. 2: De vertegenwoordiger van de gemeente, Frederik Demeyere, Akkerstraat 25/A, 8830 Hooglede of plaatsvervanger Pascal Maes, Hogestraat 29/A, 8830 Hooglede die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering tevens Jaarvergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging in Affligem op 8 juni 2022, op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing. Indien de coronamaatregelen op termijn een fysieke vergadering niet zouden toelaten, zal de Algemene Vergadering tevens Jaarvergadering van 8 juni 2022 digitaal gehouden worden.
Art. 3: Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Fluvius Opdrachthoudende Vereniging, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Het mandaat wordt gevraagd voor goedkeuring van volgende agendapunten:
1. Goedkeuring verslag van de buitengewone algemene vergadering dd. 15-12-2021
2. Verslag van de raad van bestuur (jaarverslag)
3. Verslag van de commissaris
4. Jaarrekeningen 2021
5. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
6. Mededelingen
Beslissing: éénparig goedgekeurd
Gelet op het feit dat de Gemeente aangesloten is bij de Intercommunale WVI;
Gelet op de bepalingen van het decreet over het lokaal bestuur, meer bepaald artikelen 34, 386 en artikel 388 tot en met 473;
Gelet op de uitnodiging met agenda dd. 31 maart 2022 van de DV WVI tot de Algemene Vergadering dd. 08/06/2022, zoals in bijlage bij deze beslissing gevoegd;
1. Goedkeuring verslag van de buitengewone algemene vergadering dd. 15-12-2021
2. Verslag van de raad van bestuur (jaarverslag)
3. Verslag van de commissaris
4. Jaarrekeningen 2021
5. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
6. Mededelingen
Gehoord het college van Burgemeester en Schepenen in zijn verslag;
éénparig
Art. 1: Zijn goedkeuring te verlenen aan de punten vermeld op de agenda, waarover een beslissing moet genomen worden.
Art. 2: De in zitting van 28 januari 2019 aangeduide vertegenwoordigers, Arne De Brabandere, Bruggestraat 48, 8830 Hooglede en Frederik Demeyere, Akkerstraat 25/A, 8830 Hooglede van de gemeente worden opgedragen hun stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in dit raadsbesluit en als dusdanig de punten op de agenda van de Algemene Vergadering dd. 08/06/2022 van de DV WVI goed te keuren.
Art. 3: Het college van Burgemeester en Schepenen te belasten met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de DV WVI.
Het mandaat wordt gevraagd voor goedkeuring van volgende agendapunten:
1. Kennisneming verslagen van Fluvius West van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2021.
2. Goedkeuring van de jaarrekening van Fluvius West afgesloten op 31 december 2021 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV.
4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Fluvius West met betrekking tot het boekjaar 2021.
5. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor {neven)activiteiten.
6. Statutaire benoemingen.
7. Statutaire mededelingen.
Beslissing: éénparig goedgekeurd
Gelet op het feit dat de gemeente voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius West;
Gelet op het feit dat de gemeente per aangetekend schrijven van 14 maart 2022 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van Fluvius West die op 20 juni 2022 plaatsheeft op “Domein de Vossenberg, Hogestraat 194 te 8830 Hooglede”;
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente per brief van 31 maart 2022 overgemaakt werd;
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering;
Gelet op het feit dat we heden geconfronteerd worden met het coronavirus COVID-19, waarbij het op heden niet vaststaat onder welke vorm deze Algemene Vergadering zal kunnen plaatsvinden;
Gelet op de huidige federale richtlijnen alsook de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie via het Agentschap Binnenlands Bestuur omtrent het coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op onderhavige bijeenkomst kan desgevallend overgegaan worden tot het houden van een digitale Algemene Vergadering indien dit noodzakelijk mocht blijken;
éénparig
Artikel 1: Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West d.d. 20 juni 2022:
Art. 2: De vertegenwoordiger van de gemeente Frederik Demeyere, Akkerstraat 25/A, 8830 Hooglede of plaatsvervanger Pascal Maes, Hogestraat 29/A, 8830 Hooglede die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West op 20 juni 2022 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Art. 3: Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius West, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be .
Het mandaat wordt gevraagd voor goedkeuring van volgende agendapunten:
1. Toetreding van deelnemers
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge de toetredingen
3. Verslag van de raad van bestuur over boekjaar 2021
4. Verslag van de commissaris
5 a. Goedkeuring van de jaarrekening over boekjaar 2021 afgesloten per 31 december 2021
b. Goedkeuring van de voorgestelde winstverdeling over boekjaar 2021
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
7. Actualisering presentievergoeding
8. Statutaire benoemingen
9. Aanstelling commissaris
Varia
Beslissing: éénparig goedgekeurd
Gelet op het feit dat de gemeente Hooglede aangesloten is bij TMVS dv ;
Gelet op de statuten van TMVS dv;
Gelet op de oproepingsbrief voor de algemene vergadering van TMVS dv op 21 juni 2022, waarin de agenda werd meegedeeld;
Gelet de bepalingen van het Decreet Lokaal Bestuur;
éénparig
Artikel 1. De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de algemene vergadering TMVS dv van 21 juni 2022 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten :
1. Toetreding van deelnemers
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge de toetredingen
3. Verslag van de raad van bestuur over boekjaar 2021
4. Verslag van de commissaris
5 a. Goedkeuring van de jaarrekening over boekjaar 2021 afgesloten per 31 december 2021
b. Goedkeuring van de voorgestelde winstverdeling over boekjaar 2021
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
7. Actualisering presentievergoeding
8. Statutaire benoemingen
9. Aanstelling commissaris
Varia
Artikel 2. De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger(s), de heer Rik Vanwildemeersch, Peter Benoitstraat 6, 8830 Hooglede en de plaatsvervangend vertegenwoordiger Frederik Demeyere, Akkerstraat 25/A, 8830 Hooglede op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene vergadering van TMVS dv vastgesteld op 21 juni 2022, te onderschrijven en hun stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Artikel 3. Een afschrift van dit besluit zal:
gestuurd worden.
Gevraagd wordt om kennis te nemen van de beheersovereenkomst en het financieringsplan via de toetredingsakte van OFP PROLOCUS en het kaderreglement en het bijzonder pensioenreglement en toe te treden tot OFP PROLOCUS.
Beslissing: éénparig goedgekeurd
Overwegende dat het bestuur de pensioenkloof tussen haar statutair personeel en contractueel personeel wil verkleinen; dat het bijgevolg voorziet in een tweede pensioenpijler voor de totaliteit van haar contractueel personeel;
Overwegende dat tot op heden het bestuur was aangesloten bij de groepsverzekering die na bemiddeling van de VVSG, aangeboden werd door Ethias en Belfius Insurance; dat deze verzekeraars in juni 2021 de lopende groepsverzekeringsovereenkomst per 1 januari 2022 hebben opgezegd;
Overwegende dat het bestuur voor het voorzien in een tweede pensioenpijler de keuze heeft tussen enerzijds een overheidsopdracht voor een groepsverzekering bij een verzekeraar en anderzijds het aansluiten bij een instelling voor bedrijfspensioen-voorziening (pensioenfonds);
Overwegende dat, na onderhandelingen met de VVSG, OFP PROVANT werd omgevormd tot OFP PROLOCUS (een instelling voor bedrijfspensioenvoorziening met ondernemingsnummer 0809.537 155), een pensioenfonds waarbij alle lokale besturen van het Vlaamse Gewest kunnen toetreden;
Overwegende dat men door de toetreding bij een IBP meer betrokken is bij het beheer van zijn pensioenfinanciering; dat in tegenstelling tot een groepsverzekering het bestuur een vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS afvaardigt en naast controlebevoegdheid ook de mogelijkheid heeft om – indien nodig - punten op de agenda van de algemene vergadering te zetten. Overwegende dat in tegenstelling tot een groepsverzekering een IBP geen winsten ten voordele van de organisatie zelf nastreeft;
Overwegende dat een IBP ruime beleggingsmogelijkheden heeft, zodat een ruimer rendement mogelijk is dan in een tak 21 verzekering, zonder dat dit enige garantie inhoudt;
Overwegende dat het bestuur kan toetreden tot OFP PROLOCUS zonder overheidsopdracht vermits aan de voorwaarden van een in house opdracht voldaan zijn; dat het bestuur immers ten eerste via de algemene vergadering waar ze lid van wordt, toezicht uitoefent op OFP PROLOCUS zoals op haar eigen diensten; dat ten tweede meer dan 80% van de activiteiten van de OFP PROLOCUS de uitvoering van taken behelst die hem zijn toegewezen door de controlerende overheden, nl. het voorzien in aanvullende pensioenen voor lokale en provinciale besturen; dat er ten derde geen directe participatie van privékapitaal is in de OFP PROLOCUS en dat ten vierde OFP PROLOCUS zelf onderworpen is aan de wetgeving op de overheidsopdrachten.
Overwegende dat OFP PROLOCUS, in het verlengde van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen, zwaar zal inzetten op het duurzaam karakter van zijn beleggingen;
Overwegende dat het aanbod van OFP PROLOCUS, net zoals de groepsverzekering die tot eind 2021 werd aangehouden bij Ethias en Belfius Insurance geen werknemersbijdragen vereist, voorziet in een overlijdensdekking en een kapitaalsuitkering;
Overwegende dat de mogelijkheid bestaat van een zogeheten “steprate” bijdrage; dat het dus mogelijk is om op het gedeelte van het loon dat boven het maximumplafond voor de berekening van het wettelijke pensioen uitkomt, een hogere toezegging te doen om zo het verschil tussen een statutair pensioen en een wettelijk pensioen verder te verkleinen;
Overwegende dat er drie soorten pensioenplannen bestaan (defined benefit of vaste prestaties, cash balance en defined contribution of vaste bijdragen); dat de voorgestelde formule een vastebijdragenplan is; dat in dit plan de werkgever belooft een bepaalde bijdrage (een bijdrage uitgedrukt als een percentage van het aan de RSZ onderworpen brutoloon) te betalen zonder vastgesteld rendement; dat de behaalde rendementen worden toegekend conform het kaderreglement;
Overwegende dat het bestuur de vastgestelde bijdrage minimum moet betalen; dat wanneer het wettelijk minimumrendement niet behaald wordt, het bestuur bijkomende bijdragen zal moeten betalen; dat in elk geval voor de aangeslotenen het wettelijk minimum rendement (momenteel 1,75% voor actieve aangeslotenen, 0% voor passieve aangeslotenen) moet behaald worden;
Overwegende dat het bestuur als bijkomende veiligheid de eerste vijf jaar, bovenop de middelen nodig voor de pensioentoezegging, voorziet in een extra prefinanciering van 5 % om zo de kans op het betalen van bijkomende bijdragen te verkleinen; deze prefinanciering blijft ter beschikking van het bestuur ter financiering van latere bijdragen;
Overwegende dat het bestuur met andere rechtspersonen waarmee ze nauwe banden heeft (AGB’s, OCMW) een MIPS-Groep kan vormen; dat binnen een MIPS-groep interne mobiliteit is voor het personeel zonder dat dit gevolgen heeft voor de pensioentoezegging van het personeelslid; dat er binnen een MIPS-groep een onderlinge solidariteit speelt;
Overwegende dat de kosten voor de werking van OFP PROLOCUS voor 2022 forfaitair worden vastgelegd op 1000 euro per jaar per werkgever en 10 euro per jaar per aangeslotene en dat deze bedragen jaarlijks worden geïndexeerd tot en met 2024; overwegende dat nadien een meer stabiel systeem van kostenvergoeding zal worden uitgebouwd, gebaseerd op de werkelijke kosten enerzijds en het werkelijke aantal aangesloten besturen en medewerkers anderzijds;
Gelet op de statuten, de beheersovereenkomst, het financieringsplan (algemeen luik en specifiek luik VVSG), de Verklaring inzake Beleggingsbeginselen (algemeen luik en specifiek luik VVSG), het Kaderreglement en het bijzonder pensioenreglement, de toetredingsakte;
Gelet op het protocol van het onderhandelingscomité C1;
Gelet op het verslag van het BOC dd. 28 maart 2022;
Overwegende dat in de nodige kredieten voorzien wordt in de meerjarenplanning;
Overwegende het voorstel van het college van burgemeester en schepenen van 7 maart 2022 om met ingang van 1 januari 2022 toe te treden tot OFP PROLOCUS en de eraan gekoppelde modaliteiten qua pensioentoezegging;
Overwegende dat verder de intentie geuit werd om met volgende entiteiten een MIPS-groep te vormen (ocmw Hooglede) om de interne mobiliteit van het personeel tussen beiden entiteiten te bevorderen;
Overwegende dat de op basis van het financieringsplan verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP PROLOCUS zullen ingehouden worden door de RSZ en daarna doorgestort worden aan OFP PROLOCUS;
Overwegende dat voormelde intentieverklaring van het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau en voormelde documenten in het bijzonder onderhandelingscomité van 14 maart 2022 en navolgend schriftelijk bijzonder onderhandelingscomité van 28 maart 2022 besproken werden; dat deze bespreking leidde tot volgend niet bindend advies: protocol van akkoord toetreding tot OFP Prolocus;
Overwegende dat er een vertegenwoordiger moet aangeduid worden om het bestuur te vertegenwoordigen in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS;
Overwegende dat na de beslissing tot toetreding, dit aan OFP PROLOCUS moet meegedeeld worden en dat de algemene vergadering van OFP PROLOCUS de kandidatuur moet goedkeuren;
éénparig
Artikel 1: Kennis genomen wordt van en ingestemd wordt met
Kennis wordt genomen van de verklaring inzake beleggingsbeginselen (SIP) (algemeen luik en luik VVSG) en de statuten.
Art. 2: Beslist wordt om met ingang van 1 januari 2022 toe te treden tot OFP PROLOCUS (Afzonderlijk vermogen VVSG), en hiertoe onverwijld een verzoek tot aanvaarding als lid van de Algemene Vergadering te richten tot OFP PROCOLUS.
Art. 3: Ingestemd wordt met het feit dat de door het financieringsplan verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP PROLOCUS zullen worden geïnd door de RSZ in naam en voor rekening van OFP PROLOCUS.
Art. 4: De pensioentoezegging bedraagt 2,5% van het pensioengevend loon.
Het gemeentebestuur Hooglede vormt samen met OCMW Hooglede een zogenaamde MIPS-groep.
Art. 5: De heer Frederik Demeyere wordt aangeduid als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP Prolocus. De heer Chiron Potié wordt aangeduid als vervanger van voorgaande indien hij niet aanwezig kan zijn.
Art. 6: De voorzitter van de gemeenteraad en de algemene directeur worden gemachtigd om de noodzakelijke vervolgstappen te nemen voor de uitvoering van voormelde beslissingen.
Als vertegenwoordiger van de gemeente op de algemene vergaderingen van OFP Prolocus, wordt aangeduid: de heer Frederik Demeyere met als plaatsvervanger de heer Chiron Potié.
Gelet op het feit dat de gemeente deelnemer is van het OFP Prolocus;
Gelet op het decreet lokaal bestuur en in het bijzonder op artikel 40 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van heden tot toetreding tot het OFP Prolocus;
Gelet op de statuten van het OFP Prolocus zoals beslist op de algemene vergadering van 17 december 2021; meer bepaald hoofdstuk IV - Algemene vergadering;
éénparig
Artikel 1: Als vertegenwoordiger van de gemeente op de algemene vergaderingen van OFP Prolocus, wordt aangeduid: de heer Frederik Demeyere, Akkerstraat 25/A, 8830 Hooglede, met als plaatsvervanger de heer Chiron Potié, Hogestraat 184, 8830 Hooglede.
Art. 2: Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan OFP Prolocus.
Mevrouw Debergh vraagt vervolgens of de antwoorden op de ingediende vragen mogen behandeld worden voor de resterende agenda. Hierop wordt bevestigend geantwoord.
Mondelinge vragen
° Door de heer Kristof Pillaert wordt gevraagd naar de timing van de nieuwe locatie voor de jeugdlokalen. Tevens merkt hij op vernomen te hebben dat het nog 7 tot 8 jaar zou kunnen duren vooraleer door de verenigingen gebruik kan gemaakt worden van het gebouw op Zoeber.
Door de heer De Brabandere wordt beaamd dat het nieuwe gebouw er nu verkommerd bijstaat en dat volop onderzocht wordt wat de mogelijkheden zijn.
Op 16 maart werd een technische expertisevergadering gehouden met de gerechtsdeskundige en alle betrokken partijen. Elke partij had de opdracht om zijn of haar geleden schade en de kosten nodig om het gebouw in gebruik te nemen in kaart te brengen. Die voorstellen worden nu onderzocht. Er werden onder andere door de ontwerper opmerkingen gemaakt op de offerte van de aannemer. Belfius en de advocaten van de gemeente zijn die nu verder aan het bekijken. Op 8 april werd aan de gerechtsdeskundige en aan de andere partijen een nota overgemaakt met onze schade. Ook de aannemer heeft die dag een claim doorgestuurd .Tot 8 mei is er mogelijkheid tot het geven van opmerkingen.
Daarna kan de deskundige schriftelijk adviseren over de technische verantwoordelijkheden waarna indien gewenst nog een plenaire vergadering volgt.
Voor de feitelijke voortgang op het terrein is nu eerst de goedkeuring nodig van een definitief verrekeningsvoorstel waarna een bevel van aanvang kan worden gegeven.
Op 8 mei kan mogelijks een nieuwe stap worden gezet.
Op vrijdag 29 april zit het bestuur opnieuw samen met onze advocaten om onze positie te bepalen.
De heer De Brabandere wil heel graag dat het vooruit gaat maar het kan helaas niet altijd zo rap als het gewild wordt met een juridische procedure.
° De heer Jan Lokere vraagt om in de Stationsstraat het verhoogd fietspad van het rondpunt naar de spoorweg toegankelijker te maken voor de fietsers ter hoogte van de Ajoy van Deurenstraat.
Dit door middel van:
- het plaatsen van een hellend vlak naar het fietspad zodat gemakkelijker met de fiets op en van het fietspad kan gereden worden als men met de fiets in of uit de Ajoy van Deurenstraat moet.
- afbakening van een stuk parkeerstrook ter hoogte van het hellend vlak waar er niet meer mag worden geparkeerd zodat de gecreëerde toegang steeds vrij blijft. Dit ruim genoeg zodat er goed zicht is op het verkeer. Hij vraagt om met de technische dienst te bekijken hoe dit functioneel kan worden uitgewerkt.
De heer De Brabandere vindt dit een zeer terechte vraag. Hij ondersteunt het idee om een soort hellend vlak aan te leggen zodat men vanuit en naar de Ajoy van Deurenstraat kan rijden, dit over een drietal meter met de nodige ruimte voor het uitzwaaien. Wel wordt toch een zone behouden voor het plaatsen van een vrachtwagen.
Een andere optie zoals het volledig verlagen van het fietspad is te ingrijpend en nu niet aan de orde.
° De heer De Meyer had graag vernomen wat de gebruikelijke communicatiestrategie is voor wat betreft evenementen, georganiseerd door het gemeentebestuur.
Mevrouw Misplon geeft een zeer uitvoerige uitleg over de diverse communicatiemogelijkheden en -middelen aan de hand van een powerpoint, gevoegd in bijlage aan dit verslag.
De heer De Meyer rekent uit dat er een 43 kanalen kunnen gebruikt worden.
Hij stelt evenwel vast dat er niets voorzien is voor na een evenement.
Naar aanleiding van de uitreiking van de Affiche-awards heeft hij nog geen enkele bekroonde affiche zien verschijnen..
Wat de cultuurtrofee betreft, moet de communicatie juist honoreren wat de betrokkene heeft gerealiseerd en waarvoor een pluim op de hoed mag gestoken worden.
Hij heeft geen communicatie hieromtrent gezien en ook weinig persmensen. Dit wegens een te drukke agenda of wegens een te late verwittiging?
Hij wijst op het belang van ook achteraf te communiceren.
De heer Sap wijst op de foto op de website waarop ook de heer De Meyer staat.
Mevrouw Misplon verzekert dat dit in een volgend info-magazine aan bod komt. De pers is niet verplicht om te komen.
De heer De Meyer vindt dat dit zeker moet meegenomen worden voor de toekomst.
Voorgesteld wordt om het reglement over het toekennen van de eretitel van “ere-algemeen directeur” vast te stellen.
Beslissing: éénparig goedgekeurd
Vooraleer over te gaan tot agendapunt nr 12 vraagt de voorzitter, in overleg met de drie fracties van de gemeenteraad, om bij hoogdringendheid twee punten aan de agenda toe te voegen:
11.b Vaststellen van het reglement over het toekennen van de eretitel van algemeen directeur
11.c Toekennen van de eretitel van algemeen directeur.
Volgende leden stemmen voor (alle 21 namen)
Overeenkomstig artikel 23 van het Decreet Lokaal Bestuur worden beide punten aan de agenda toegevoegd.
Mevrouw Debergh deelt mee dat het opportuun is om onder bepaalde voorwaarden de eretitel van ere-algemeen directeur te kunnen toekennen aan personeelsleden die in het lokaal bestuur jarenlang de functie van algemeen directeur hebben uitgeoefend.
De eretitel is een onderscheiding van de lange en eervolle loopbaan
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur, in het bijzonder artikel 40;
Overwegende dat het opportuun is om onder bepaalde voorwaarden de eretitel van “ere-algemeen directeur” te kunnen toekennen aan personeelsleden die in het lokaal bestuur jarenlang de functie van algemeen directeur hebben uitgeoefend;
éénparig
De gemeenteraad beslist:
Artikel 1: Het reglement over het toekennen van de eretitel van “ere-algemeen directeur” vast te stellen als volgt:
Reglement over het toekennen van de eretitel van “algemeen directeur”
Artikel 1:
Dit reglement bepaalt hoe de eretitel “ere-algemeen directeur” kan worden toegekend aan personeelsleden die in het lokaal bestuur de functie van algemeen directeur uitgeoefend hebben.
Art. 2:
De eretitel is een onderscheiding naar aanleiding van de lange en eervolle loopbaan van het personeelslid.
Art. 3:
De eretitel kan pas gebruikt worden als de betrokkene geen bezoldigde functie meer uitoefent in het lokaal bestuur. (Betaald) vrijwilligerswerk valt hier niet onder.
Art. 4:
Om de eretitel te kunnen aanvragen, moet aan volgende voorwaarden zijn voldaan:
a) De betrokkene moet een onberispelijk gedrag vertoond hebben tijdens de uitoefening van de functie. Onder onberispelijk gedrag wordt verstaan: het ontbreken van een zware strafrechtelijke veroordeling, een zware tuchtstraf of andere erg onterende feiten.
b) De betrokkene moet de functie minstens 20 jaar uitgeoefend hebben in het lokaal bestuur.
Indien de algemeen directeur vroeger ook secretaris geweest is in het lokaal bestuur, mogen deze jaren meegeteld worden voor de berekening van de termijn voor de eretitel van “ere-algemeen directeur”.
Art. 5:
De eretitel wordt door de gemeenteraad toegekend op aanvraag.
De aanvraag kan schriftelijk ingediend worden bij de voorzitter van de gemeenteraad door:
a) de betrokkene;
b) de rechtsopvolgers van de betrokkene na diens overlijden;
c) een of meerdere leden of fracties van een bestuursorgaan van het lokaal bestuur, mits toestemming van de betrokkene.
Bij de aanvraag moet een uittreksel uit het strafregister (model 1) worden gevoegd.
Art. 6: Als de betrokkene na de toekenning van de eretitel een zware strafrechtelijke veroordeling of een zware tuchtstraf oploopt of andere erg onterende feiten pleegt, kan de gemeenteraad beslissen om de eretitel in te trekken.
Art. 2: Dit reglement treedt in werking vanaf heden.
Aan de heer Rik Dekens, gemeentesecretaris / algemeen directeur, wordt de eretitel van algemeen directeur toegekend.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur, in het bijzonder artikel 40;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van heden, 25 april 2022, over het vaststellen van het reglement over het toekennen van de eretitel van algemeen directeur;
Overwegende dat de fracties CD&V, Allen 8830 en Groep 21 vragen om de eretitel van algemeen directeur toe te kennen aan de heer Rik Dekens, met pensioen vanaf 1 juni 2022;
Overwegende dat de heer Rik Dekens akkoord is dat de aanvraag wordt ingediend;
Overwegende dat de heer Rik Dekens gemeentesecretaris / algemeen directeur is vanaf 1 september 1982; dat zijn carrière eindigt op 31 mei 2022;
Overwegende dat de voorwaarden om de eretitel te kunnen bekomen, zijn vervuld;
Gelet op het uittreksel uit het strafregister op naam van de heer Rik Dekens;
éénparig
De gemeenteraad beslist:
Artikel 1: Aan de heer Rik Dekens, gemeentesecretaris / algemeen directeur, wordt de eretitel van algemeen directeur toegekend.
Art. 2: Afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan alle betrokkenen.
Gevraagd wordt akte te nemen van de eedaflegging van Filip Van Eeckhout als algemeen directeur.
Beslissing: éénparig goedgekeurd
Mevrouw Debergh dankt namens alle gemeenteraadsleden over de jaren heen de algemeen directeur voor zijn nooit aflatende werklust voor de gemeente. Hij ademt de geschiedenis van onze deelgemeenten.
Zij weet dat hij zijn memoires niet wil schrijven, maar het zou een bestseller worden.
Zij biedt vanuit de drie fracties een presentje aan en bedankt voor alles. Bovenop biedt zij nog een persoonlijke attentie aan als dank voor de medewerking bij de persoonlijke voorbereiding van de gemeenteraad.
Voorzitter mevrouw Debergh vraagt aan de heer Filip Van Eeckhout de eed te willen afleggen als algemeen directeur.
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 21 februari 2022 waarbij de heer Filip Van Eeckhout met ingang van 1 mei 2022, werd aangesteld als algemeen directeur van de gemeente Hooglede;
Overwegende dat Artikel 163 van het Decreet over het Lokaal Bestuur bepaalt: "Na hun aanstelling leggen de algemeen directeur, de adjunct-algemeen directeur en de financieel directeur tijdens een openbare vergadering van de gemeenteraad de volgende eed af in handen van de voorzitter: 'Ik zweer de verplichtingen van mijn ambt trouw na te komen.’";
éénparig
Artikel 1: Er wordt overgegaan tot de eedaflegging van Filip Van Eeckhout, algemeen directeur, in handen van mevrouw Myriam Debergh, voorzitter van de gemeenteraad.
Art. 2: Na de eedaflegging wordt de akte van de eedaflegging door de algemeen directeur en de voorzitter van de gemeenteraad ondertekend.
Zij dankt en feliciteert de heer Van Eeckhout en wenst hem alle succes toe in de nieuwe functie. Zij is er van overtuigd dat hij zijn taak met veel toewijding zal uitvoeren. Zowel medewerkers van gemeente en OCMW, het college en de gemeenteraadsleden zullen altijd beroep op hem kunnen doen.
Tot slot bedankt de heer Van Eeckhout de gemeenteraadsleden en in het bijzonder de algemeen directeur voor de uitstekende samenwerking in de afgelopen jaren.
De gemeenteraad wordt afgesloten met een drink en hapjes, aangeboden door de heer Van Eeckhout.