Terug
Gepubliceerd op 27/05/2025

Notulen  OCMW-raad

do 24/04/2025 - 20:30 Gemeenteraadszaal
Aanwezig: Els Werbrouck, Voorzitter van de Raad voor maatschappelijk welzijn
Kristof Pillaert, Burgemeester
Frederik Demeyere, Eerste schepen (Voorzitter BCSD)
Jan Lokere, Arne De Brabandere, Tomas De Meyer, Lies Colpaert, Schepenen
Myriam Debergh, Frederik Sap, Liesbet Casteleyn, Julie Misplon, Dimitri Carpentier, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Lieve Bruwier, Pieter Declercq, Conny Bogaert, Lies Vercruysse, Alexander Vandemaele, OCMW-raadsleden
Filip Van Eeckhout, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Johan Vanneste, OCMW-raadslid
  • Openbaar

    • Goedkeuren verslag vorige zitting

      Aanwezig: Els Werbrouck, Voorzitter van de Raad voor maatschappelijk welzijn
      Kristof Pillaert, Burgemeester
      Frederik Demeyere, Eerste schepen (Voorzitter BCSD)
      Jan Lokere, Arne De Brabandere, Tomas De Meyer, Lies Colpaert, Schepenen
      Myriam Debergh, Frederik Sap, Liesbet Casteleyn, Julie Misplon, Dimitri Carpentier, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Lieve Bruwier, Pieter Declercq, Conny Bogaert, Lies Vercruysse, Alexander Vandemaele, OCMW-raadsleden
      Filip Van Eeckhout, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Johan Vanneste, OCMW-raadslid

      Gevraagd wordt om het verslag van de vorige zitting goed te keuren.

      Beslissing: éénparig goedgekeurd

      Regelgeving

      Gelet op artikel 74 van het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;

      Feiten en context

      Gelet op het verslag van de vorige zitting in bijlage;

      Publieke stemming
      Aanwezig: Els Werbrouck, Kristof Pillaert, Frederik Demeyere, Jan Lokere, Arne De Brabandere, Tomas De Meyer, Lies Colpaert, Myriam Debergh, Frederik Sap, Liesbet Casteleyn, Julie Misplon, Dimitri Carpentier, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Lieve Bruwier, Pieter Declercq, Conny Bogaert, Lies Vercruysse, Alexander Vandemaele, Filip Van Eeckhout
      Voorstanders: Els Werbrouck, Kristof Pillaert, Frederik Demeyere, Jan Lokere, Arne De Brabandere, Tomas De Meyer, Lies Colpaert, Myriam Debergh, Frederik Sap, Liesbet Casteleyn, Julie Misplon, Dimitri Carpentier, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Lieve Bruwier, Pieter Declercq, Conny Bogaert, Lies Vercruysse, Alexander Vandemaele
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      éénparig

      Het verslag van de vorige zitting wordt goedgekeurd.

    • Vaststelling jaarrekening 2024 deel OCMW

      Aanwezig: Els Werbrouck, Voorzitter van de Raad voor maatschappelijk welzijn
      Kristof Pillaert, Burgemeester
      Frederik Demeyere, Eerste schepen (Voorzitter BCSD)
      Jan Lokere, Arne De Brabandere, Tomas De Meyer, Lies Colpaert, Schepenen
      Myriam Debergh, Frederik Sap, Liesbet Casteleyn, Julie Misplon, Dimitri Carpentier, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Lieve Bruwier, Pieter Declercq, Conny Bogaert, Lies Vercruysse, Alexander Vandemaele, OCMW-raadsleden
      Filip Van Eeckhout, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Johan Vanneste, OCMW-raadslid

      De raad voor maatschappelijk welzijn stelt de jaarrekening 2024 vast voor het deel van het OCMW Hooglede.

      Het geconsolideerd beschikbaar budgettair resultaat van boekjaar 2024 bedraagt € 3.964.372,07. De geconsolideerde autofinancieringsmarge van boekjaar 2024 bedraagt € 4.125.042,32.

      Beslissing: éénparig goedgekeurd

      Commentaar

      Schepen Tomas De Meyer licht het agendapunt toe:

      “We zien in 2024 een negatief resultaat van het boekjaar, nl. -6.149.989.

      1. Beschikbaar budgettair resultaat:

      We eindigen 2024 met een beschikbaar resultaat van € 3.964.372.

      Eind 2021 hadden we nog een goede 12 miljoen beschikbaar, in 2024 is dat gedeeld door 4.
      Het beschikbaar budgettair resultaat: daalt van € 10.394.008 in 2023 naar € 3.964.372.

      2.  Autofinancieringsmarge (AFM): of het lange termijn financieel evenwicht.

      Eind 2024€ 4.125.042

      Sedert 2023 is er aanzienlijke stijging ten gevolge van het gunstige exploitatieresultaat in 2023 en 2024.

      Wel dient bij de interpretatie van dit cijfer rekening gehouden te worden met de 2 uitzonderlijke boekingen in 2024 die een belangrijke invloed hebben op de autofinancieringsmarge:

      - exploitatie-ontvangst van € 3.092.363 ten gevolge van het interimdividend van Fluvius n.a.v. de overdracht van de Publi-T aandelen.

      - exploitatie-uitgave van € 1.579.773 n.a.v. de correctie van het pensioenfonds van de statutaire personeelsleden

      Als we deze boekingen buiten beschouwing laten, dan bekomen we een autofinancieringsmarge van € 2.612.452.
      De autofinancieringsmarge van boekjaar 2023 werd beïnvloed door de uitzonderlijk hoge ontvangsten uit de personenbelasting (steden en gemeenten ontvingen in 2023 uitzonderlijk 14 maanden aan ontvangsten in plaats van 12 maanden).

      De onbeschikbare gelden betreffen de aangelegde reserves voor de betaling van de eindeopstalvergoeding voor de serviceflats Zevekote en serviceflats Ter Linde.
      De reserve werd in 2024 verhoogd met € 279.647.
      Voor de serviceflats Zevekote dient de eindeopstalvergoeding betaald te worden in 2027 (€ 1.437.339).
      De eindeopstalvergoeding voor de serviceflats Ter Linde dient betaald te worden in 2038 (€ 2.628.799).

      In 2024 bedragen de exploitatie-ontvangsten € 35.962.761. Dat is een stijging met € 2.897.855 (+ 9%) t.o.v. 2023.

      - aandeel gemeente: € 21.444.044 (60%)

      - aandeel OCMW: € 14.518.717 (40%)

      In 2023 bedroegen de exploitatie-uitgaven € 27.329.135. Deze stijgen in 2024 met 10% tot € 29.964.274:

      - aandeel gemeente: € 14.489.635 (48%)

      - aandeel OCMW: € 15.474.639 (52%)

      Het investeringssaldo in 2024 bedraagt - € 12.425.914. De uitgaven bedroegen € 13.256.890, de ontvangsten € 830.976.

      Voor een meer gedetailleerde bespreking van de cijfers wordt verwezen naar de behandeling in de gemeenteraad.”

      Regelgeving

      Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 78, tweede lid, 4° dat bepaalt dat de raad voor maatschappelijk welzijn bevoegd is voor het vaststellen van de beleidsrapporten vermeld in artikel 249;

      Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 249 en 260;

      Gelet op het Besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen, het laatst gewijzigd bij besluit van de Vlaamse regering van 7 september 2018 tot wijziging van diverse bepalingen van het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen;

      Gelet op het Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningen-stelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen, het laatst gewijzigd bij ministerieel besluit van 12 september 2018 tot wijziging van diverse bepalingen van het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen;

      Feiten en context

      Overwegende dat het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 oplossingen aanreikt om een echt geïntegreerd lokaal sociaal beleid mogelijk te maken, met respect voor de verschillende rechtspersonen, die erbij betrokken zijn. Daaruit volgt dat de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn (OCMW) naast het gezamenlijk meerjarenplan ook een gezamenlijke jaarrekening opstellen, dat door beide raden wordt vastgesteld.

      In de jaarrekening wordt het financiële evenwicht voor de twee besturen als één geheel weergegeven. Omdat elke rechtspersoon voor de eigen verplichtingen en verbintenissen blijft instaan, wordt de realisatie van de kredieten van beide entiteiten afzonderlijk weergegeven.

      De vaststelling van de jaarrekening behoort tot de voorbehouden bevoegdheden van de raad. De gemeenten en de OCMW’s hebben een geïntegreerde jaarrekening, maar hebben hun eigen bevoegdheden voor de vaststelling ervan. Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn moet eerst zijn eigen deel van de jaarrekening vaststellen. Daarna kan de gemeenteraad het deel van de jaarrekening dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, goedkeuren, waardoor de jaarrekening definitief is vastgesteld.
      De goedkeuring van de gemeenteraad is nodig omdat de gemeente volgens artikel 254 van het decreet lokaal bestuur ervoor dient te zorgen dat het OCMW dat de gemeente bedient, steeds zijn financiële verplichtingen kan nakomen.

      Overwegende dat de jaarrekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting;

      Overwegende dat de beleidsevaluatie van de jaarrekening het beleid weergeeft dat de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn gedurende het boekjaar hebben gevoerd en de beleidsdoelstellingen evalueert en de mate waarin ze zijn bereikt.

      Overwegende dat de financiële nota van de jaarrekening de financiële gevolgen van het gevoerde beleid weergeeft en volgende rapporten omvat:

      • J1: Doelstellingenrekening

      • J2: Staat van het financieel evenwicht

      • J3: Realisatie van de kredieten
      • J4: Balans
      • J5: Staat van opbrengsten en kosten

      Overwegende dat de toelichting van de jaarrekening alle informatie bevat over de verrichtingen in het ontwerp van jaarrekening die relevant is voor de raadsleden om met kennis van zaken een beslissing te kunnen nemen. De toelichting bevat volgende rapporten:

      • T1: Ontvangsten en uitgaven naar functionele aard

      • T2: Ontvangsten en uitgaven naar economische aard
      • T3: Investeringsprojecten
      • T4: Evolutie van de financiële schulden
      • T5: Toelichting bij de balans
      • Financiële risico’s
      • Waarderingsregels
      • Rechten en verplichtingen niet in de balans opgenomen (klasse 0)
      • Verklaring materiële verschillen tussen geboekte en geraamde ontvangsten en uitgaven
      • Toelichting over de kosten, opbrengsten, uitgaven en ontvangsten met een buitengewone invloed op het budgettair resultaat van het boekjaar en het overschot of tekort van het boekjaar
      • Overzicht van de (gedeelten van de) niet-aangewende kredieten voor investeringen
      • Gemeentelijke tussenkomst in het tekort van het OCMW
      • Bijkomende documentatie

      De documentatie bij de jaarrekening bevat minstens:

      • het overzicht van alle beleidsdoelstellingen die in de jaarrekening zijn opgenomen, met de bijbehorende actieplannen en acties, telkens met de bijbehorende ontvangsten en uitgaven
      • een overzicht, per boekjaar, van de toegestane werkings- en investeringssubsidies
      • per beleidsdomein, het overzicht van de beleidsvelden die er deel van uitmaken
      • een overzicht van de verbonden entiteiten, waarmee alle entiteiten worden bedoeld waarvoor
      • het bestuur de wettelijke, statutaire of feitelijke verplichting heeft om rechtstreeks of onrechtstreeks tussen te komen in verliezen of tekorten
      • een overzicht van de personeelsinzet
      • een overzicht van de jaarlijkse opbrengst van elke door het bestuur geheven belastingsoort

      Overwegende dat het geconsolideerd beschikbaar budgettair resultaat van boekjaar 2024 € 3.964.372,07 bedraagt;

      Overwegende dat de autofinancieringsmarge van boekjaar 2024 € 4.125.042,32 bedraagt;

      Publieke stemming
      Aanwezig: Els Werbrouck, Kristof Pillaert, Frederik Demeyere, Jan Lokere, Arne De Brabandere, Tomas De Meyer, Lies Colpaert, Myriam Debergh, Frederik Sap, Liesbet Casteleyn, Julie Misplon, Dimitri Carpentier, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Lieve Bruwier, Pieter Declercq, Conny Bogaert, Lies Vercruysse, Alexander Vandemaele, Filip Van Eeckhout
      Voorstanders: Els Werbrouck, Kristof Pillaert, Frederik Demeyere, Jan Lokere, Arne De Brabandere, Tomas De Meyer, Lies Colpaert, Myriam Debergh, Frederik Sap, Liesbet Casteleyn, Julie Misplon, Dimitri Carpentier, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Lieve Bruwier, Pieter Declercq, Conny Bogaert, Lies Vercruysse, Alexander Vandemaele
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      éénparig

      Artikel 1: De raad voor maatschappelijk welzijn stelt de jaarrekening 2024 vast voor het deel van het OCMW Hooglede.

      Art. 2: Het geconsolideerd beschikbaar budgettair resultaat van boekjaar 2024 bedraagt € 3.964.372,07. De geconsolideerde autofinancieringsmarge van boekjaar 2024 bedraagt € 4.125.042,32.

    • Informatieveiligheidsplan 2025-2027

      Aanwezig: Els Werbrouck, Voorzitter van de Raad voor maatschappelijk welzijn
      Kristof Pillaert, Burgemeester
      Frederik Demeyere, Eerste schepen (Voorzitter BCSD)
      Jan Lokere, Arne De Brabandere, Tomas De Meyer, Lies Colpaert, Schepenen
      Myriam Debergh, Frederik Sap, Liesbet Casteleyn, Julie Misplon, Dimitri Carpentier, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Lieve Bruwier, Pieter Declercq, Conny Bogaert, Lies Vercruysse, Alexander Vandemaele, OCMW-raadsleden
      Filip Van Eeckhout, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Johan Vanneste, OCMW-raadslid

      Goedkeuring wordt verleend aan het informatieveiligheidsplan 2025-2027.

      Beslissing: éénparig goedgekeurd

      Commentaar

      Schepen Tomas De Meyer licht het agendapunt toe: “Gegevensuitwisseling tussen organisaties verbetert de dienstverlening, maar brengt ook privacyrisico's met zich mee, vooral door het gebruik van mobiele apparaten en internet.

      Het lokaal bestuur van Hooglede moet daarom een duidelijke beveiligingsvisie ontwikkelen en bepalen wie toegang heeft tot welke gegevens.

      Er zijn strenge eisen van de overheid voor de bescherming van persoonsgegevens, en het Centrum voor Cybersecurity België heeft minimale beveiligingsnormen opgesteld.

      Het plan dat voorligt behandelt de regelgeving en context rondom de bescherming van persoonsgegevens en cyberveiligheid, kortom een nieuw Informatieveiligheidsplan gebaseerd op het CyberFundamentals Framework.

      Dit plan, opgesteld door onze Data Protection Officer, vormt de basis voor de implementatie van beveiligingsmaatregelen in de gemeente en het OCMW van Hooglede, met een focus op naleving van de wetgeving en een centrale opvolging door de informatieveiligheidscel.

      Het college van burgemeester en schepenen heeft op 19 april 2018 een Data Protection Officer aangesteld en bij deze vragen we goedkeuring voor het informatieveiligheidsplan voor de periode 2025-2027, dat is opgesteld door deze functionaris.”

      Regelgeving

      Gelet op de Europese Verordening 2016/679 van 27 april 2016 betreffende de bescherming van de natuurlijke personen m.b.t. het verwerken van persoonlijke gegevens en het vrije verkeer van deze gegevens;

      Gelet op de wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens;

      Gelet op de Europese Artificial Intelligence Act of AI-verordening van 1 augustus 2024 dat de risico's van AI behandelt zodat het op een veilige, betrouwbare en transparante manier kan gebruikt worden;

      Gelet op de Europese richtlijn NIS2 (Network and Information Security) die organisaties verplicht maatregelen te nemen om het niveau van cyberveiligheid te verhogen in Europa;

      Feiten en context

      Overwegende dat gegevens meer en meer worden uitgewisseld en gedeeld door allerlei organisaties en diensten;

      dat deze uitwisseling de dienstverlening naar de burger bevordert, maar tevens nieuwe risico’s voor de privacy en de bescherming van de gegevens creëert; 

      Overwegende dat vooral de toegenomen mobiliteit van data door middel van mobiele dragers (smartphones, laptops en tablets) en het gebruik van internet grotere risico’s met zich meebrengen;

      Overwegende dat het voor het lokaal bestuur van Hooglede dan ook van het grootste belang is dat het zijn visie op beveiliging duidelijk omschrijft en bepaalt wie toegang heeft tot welke data en welke beveiligingsmaatregelen daarvoor genomen moeten worden;

      Overwegende dat de Europese, federale en de Vlaamse overheid steeds strengere eisen bij het gebruik en de bescherming van persoonsgegevens stellen

      • Momenteel heeft het Centrum voor Cybersecurity België (CCB) reeds een aantal minimale beveiligingsnormen (het CyberFundamentals Framework) opgesteld.
      • Hiernaast moet het lokaal bestuur zich houden aan de geldende wetgeving zoals onder andere de Algemene Verordening Gegevensbescherming, de AI-act en de NIS-2 wet. 
      • Op de OCMW ’s zijn tevens de strenge regels van de Minimale Normen KSZ van toepassing.

      Overwegende dat, naar analogie met het verplichte veiligheidsplan in het kader van welzijn op het werk en preventie van ongevallen, het openbaar bestuur wettelijk dient te beschikken over een functionaris voor gegevensbescherming en een meerjarenplan Informatieveiligheid en dat dit plan jaarlijks moet bijgewerkt worden;

      Overwegende dat de federale en Vlaamse overheid deze veiligheidsplannen gericht kunnen opvragen en controleren.

      Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 19 april 2018 houdende de aanstelling van een Data Protection Officer (DPO);

      Gelet op het informatieveiligheidsplan 2025-2027 in bijlage zoals opgesteld door de data protection officer (DPO), Andranik Grigoryan (C-smart);

      Publieke stemming
      Aanwezig: Els Werbrouck, Kristof Pillaert, Frederik Demeyere, Jan Lokere, Arne De Brabandere, Tomas De Meyer, Lies Colpaert, Myriam Debergh, Frederik Sap, Liesbet Casteleyn, Julie Misplon, Dimitri Carpentier, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Lieve Bruwier, Pieter Declercq, Conny Bogaert, Lies Vercruysse, Alexander Vandemaele, Filip Van Eeckhout
      Voorstanders: Els Werbrouck, Kristof Pillaert, Frederik Demeyere, Jan Lokere, Arne De Brabandere, Tomas De Meyer, Lies Colpaert, Myriam Debergh, Frederik Sap, Liesbet Casteleyn, Julie Misplon, Dimitri Carpentier, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Lieve Bruwier, Pieter Declercq, Conny Bogaert, Lies Vercruysse, Alexander Vandemaele
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      éénparig

      Enig artikel: Goedkeuring wordt verleend aan het informatieveiligheidsplan 2025-2027.

    • Mondelinge vragen

      Aanwezig: Els Werbrouck, Voorzitter van de Raad voor maatschappelijk welzijn
      Kristof Pillaert, Burgemeester
      Frederik Demeyere, Eerste schepen (Voorzitter BCSD)
      Jan Lokere, Arne De Brabandere, Tomas De Meyer, Lies Colpaert, Schepenen
      Myriam Debergh, Frederik Sap, Liesbet Casteleyn, Julie Misplon, Dimitri Carpentier, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Lieve Bruwier, Pieter Declercq, Conny Bogaert, Lies Vercruysse, Alexander Vandemaele, OCMW-raadsleden
      Filip Van Eeckhout, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Johan Vanneste, OCMW-raadslid
      Aanleiding

      Raadslid Alexander Vandemaele:

      “In het 'paasakkoord' van de regering De Wever is er sprake om mensen die meer dan 2 jaar werkloos zijn, hun werkloosheidsuitkering te schrappen.

      Volgens een artikel op HLN zou 1/3 van deze mensen een job vinden, 1/3 zou een leefloon aanvragen bij het OCMW en 1/3 zou van de radar verdwijnen.

      • Over hoeveel mensen spreken we hier dan in Hooglede?
      • Heeft onze gemeente reeds enig idee wat de budgettaire impact zal zijn, gezien de beperkte financiële middelen die de regering hiervoor voorziet?
      • Zijn er plannen van de gemeente om de groep die van de radar verdwijnt, zo klein mogelijk te houden?”

      Schepen Frederik Demeyere geeft het volgende antwoord:

      “Het kader:

      Op 1 januari 2026 verliest iedereen die langer dan twee jaar werkloos is, zijn of haar uitkering. Uitzonderingen gelden enkel voor wie 55 jaar of ouder is én dertig gewerkte jaren kan voorleggen, of voor wie bezig is met een opleiding tot zorgkundige.

      Concreet betekent dit dat in de loop van het najaar 100.102 mensen een brief van de RVA zullen ontvangen met de melding dat hun uitkering op 1 januari 2026 stopt. Van hen wonen 46.580 in Wallonië, 26.866 in Brussel en 26.656 in Vlaanderen.

      Minister van Werk David Clarinval (MR) baseert zich op studies die voorspellen dat ongeveer een derde van deze groep opnieuw werk zal vinden, een derde zich zal wenden tot het OCMW voor een leefloon, en een derde uit de statistieken zal verdwijnen. Dat laatste gaat over mensen die geen recht hebben op een leefloon, bijvoorbeeld omdat ze samenwonen met iemand met een hoog inkomen. Deze komen dan bijvoorbeeld in ziekte of invaliditeit terecht of krijgen een FOD-uitkering ter vervanging…

      Wat betekent dit voor Hooglede?

      Volgens cijfers van de VDAB zijn er momenteel 169 werkzoekenden in Hooglede. Daarvan ontvangen 94 personen een werkloosheidsuitkering. Binnen die groep zijn 28 mensen al langer dan twee jaar werkloos (0,28% van de bevolking).

      • 18 zijn jonger dan 55 jaar
      • 10 zijn ouder dan 55 jaar

      Op basis van de veronderstelde verdeling:

      • ± 9 personen zullen wellicht opnieuw werk vinden
      • ± 9 personen zullen zich richten tot het OCMW
      • ± 9 personen zullen mogelijk "uit beeld verdwijnen"

      Het blijft echter moeilijk om concrete verwachtingen te formuleren. De aangehaalde studie is immers algemeen en niet toegespitst op lokale realiteit. In Hooglede lag de werkzoekendengraad in 2023 – het meest recente jaar met gemeentelijke cijfers – op 3,3%. Ter vergelijking: het gemiddelde in West-Vlaanderen bedraagt 4,4% en in Vlaanderen 4,9%. Dat betekent dat de situatie in Hooglede gunstiger is dan gemiddeld, en de impact dus mogelijk beperkter zal zijn. We blijven dit uiteraard nauwgezet opvolgen.

      Wat als men aanklopt bij het OCMW?

      Wie zich bij het OCMW aanmeldt, ondergaat eerst een sociaal en financieel onderzoek door een maatschappelijk werker. Om recht te hebben op een leefloon moet aan alle onderstaande voorwaarden voldaan zijn:

      • Gewoonlijk verblijf in België met hoofdverblijfplaats hier gevestigd
      • Meerderjarig (of minderjarig in specifieke situaties zoals huwelijk, kind ten laste of zwangerschap)
      • Belg of toelaatbare verblijfsstatus (zoals EU-burger, erkend vluchteling, etc.)
      • Onvoldoende bestaansmiddelen binnen het huishouden
      • Bereidheid tot werken, tenzij belemmerd door medische of billijkheidsredenen
      • Rechten op andere uitkeringen moeten eerst uitgeput worden

      Dan pas kan een uitkering leefloon berekend worden. Als we even uitgaan van de 28 getroffen mensen in Hooglede van daarnet, zouden ongeveer 9 personen bij OCMW aankloppen. Maar het is niet duidelijk of deze mensen op vandaag al in begeleiding zijn of niet. Dus is dat aantal op dit ogenblik louter theoretisch. Een aangroei met 9 dossiers leefloon zou de werkdruk wel enigszins verhogen voor onze sociale dienst. (momenteel behandelen onze diensten 12 leefloondossiers)

      Bovendien moeten we inzien dat de groep die bij het OCMW zal aankloppen zeer divers zal zijn:

      • Mensen die langdurig werkloos zijn en dus zeer moeilijk te activeren
      • Mensen met een studietraject met behoud van uitkering die  deze uitkering zullen verliezen
      • Mensen die pogen om een statuut ziekte of invaliditeit te krijgen maar waar dit niet lukt.

      Veel dossiers waar veel maatwerk en onderzoek in zit voor de sociale dienst.

      Financieel impact?

      Indien aan alle voorwaarden voldaan wordt, valt men terug op het leefloon – een minimuminkomen afhankelijk van de gezinssituatie:

      • Samenwonende: maximaal €858/maand
      • Alleenstaande: maximaal €1.314/maand
      • Gezinshoofd: maximaal €1.776/maand

      Deze bedragen kunnen lager uitvallen afhankelijk van de inkomens van andere gezinsleden.

      Het OCMW krijgt hiervoor toelages van de POD Maatschappelijke Integratie:

      • 55% terugbetaling in de basisregeling
      • 65% bij opmaak van een GPMI (geïndividualiseerd project maatschappelijke integratie)
      • 100% in specifieke situaties, zoals bij daklozen of vreemdelingen met een gereglementeerde verblijfstatus

      Het OCMW van Hooglede volgt leefloongerechtigden nauwgezet op via het GPMI. Daarbij wordt niet alleen administratief begeleid, maar ook sterk ingezet op activering op maat, waarbij rekening wordt gehouden met onderliggende problemen zoals psychische kwetsbaarheid of huisvesting.

      In het kader van het Lokaal Activeringspact 2024 heeft het OCMW van Hooglede bovendien een aanvraag ingediend bij de Vlaamse overheid. Met dit dossier willen we extra inzetten op een versterkte activeringsaanpak, in samenwerking met DVV Midwest (Sociale Economie en Werk) en de regionale activeringsdienst.

      De nodige financiële middelen om de leeflonen uit te kunnen betalen worden op vandaag door een toelage van de hogere overheid gecompenseerd. In 2024 werd er voor 180.000 euro aan leefloon uitgekeerd, waarvoor we een toelage of compensatie van de hogere overheid ontvangen van 169.000 euro. Er blijft dus een stukje van 6% dat niet door deze toelage is gedekt en dus door de gemeente zelf wordt betaald.

      De verdwijnende groep ?

      Zoals eerder vermeld, betreft deze groep mensen die uit de statistieken verdwijnen omdat ze geen recht hebben op een leefloon – bijvoorbeeld omdat ze samenwonen met iemand met een hoog inkomen.

      Het OCMW zal echter iedere aangemelde cliënt zorgvuldig onthalen en onderzoeken, ongeacht of zij uiteindelijk recht hebben op een leefloon. Zowel wie effectief recht heeft als wie uiteindelijk niet in aanmerking komt, zal onderworpen worden aan een grondig sociaal en financieel onderzoek. Zo trachten we niemand uit beeld te verliezen.

      Bovendien zijn er ook ondersteuningsmogelijkheden die niet door de hogere overheid worden gecompenseerd en die hier misschien zullen worden ingezet, wat ook een financieel verhaal met zich mee brengt.

      Wat te doen?

      • Mensen die nu al in actieve begeleiding zitten en mogelijk getroffen worden proactief opvolgen
      • Mensen in schuldhulpverlening of collectieve schuldregeling proactief gaan screenen
      • Wachten op duidelijke richtlijnen die er momenteel nog niet zijn - niet naar aanpak maar ook niet naar financieel mechanisme.”
      Publieke stemming
      Aanwezig: Els Werbrouck, Kristof Pillaert, Frederik Demeyere, Jan Lokere, Arne De Brabandere, Tomas De Meyer, Lies Colpaert, Myriam Debergh, Frederik Sap, Liesbet Casteleyn, Julie Misplon, Dimitri Carpentier, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Lieve Bruwier, Pieter Declercq, Conny Bogaert, Lies Vercruysse, Alexander Vandemaele, Filip Van Eeckhout
      Voorstanders: Els Werbrouck, Kristof Pillaert, Frederik Demeyere, Jan Lokere, Arne De Brabandere, Tomas De Meyer, Lies Colpaert, Myriam Debergh, Frederik Sap, Liesbet Casteleyn, Julie Misplon, Dimitri Carpentier, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Lieve Bruwier, Pieter Declercq, Conny Bogaert, Lies Vercruysse, Alexander Vandemaele
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.