Gevraagd wordt om het verslag van de vorige zitting goed te keuren.
Beslissing: éénparig goedgekeurd
éénparig
Het verslag van de vorige zitting wordt goedgekeurd
De gemeenteraad stelt de jaarrekening 2023 vast voor het deel van de gemeente Hooglede.
Het geconsolideerd beschikbaar budgettair resultaat van boekjaar 2023 bedraagt € 10.394.008,32. De geconsolideerde autofinancieringsmarge van boekjaar 2023 bedraagt € 3.998.546,83.
Beslissing: éénparig goedgekeurd
Gelet op het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 41, tweede lid, 3° dat bepaalt dat de gemeenteraad bevoegd is voor het vaststellen van de beleidsrapporten vermeld in artikel 249;
Gelet op het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 249 en 260;
Gelet op het Besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen, het laatst gewijzigd bij besluit van de Vlaamse regering van 7 september 2018 tot wijziging van diverse bepalingen van het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen;
Gelet op het Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningen-stelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen, het laatst gewijzigd bij ministerieel besluit van 12 september 2018 tot wijziging van diverse bepalingen van het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen;
Overwegende dat het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 oplossingen aanreikt om een echt geïntegreerd lokaal sociaal beleid mogelijk te maken, met respect voor de verschillende rechtspersonen, die erbij betrokken zijn. Daaruit volgt dat de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn (OCMW) naast het gezamenlijk meerjarenplan ook een gezamenlijke jaarrekening opstellen, dat door beide raden wordt vastgesteld.
In de jaarrekening wordt het financiële evenwicht voor de twee besturen als één geheel weergegeven. Omdat elke rechtspersoon voor de eigen verplichtingen en verbintenissen blijft instaan, wordt de realisatie van de kredieten van beide entiteiten afzonderlijk weergegeven.
De vaststelling van de jaarrekening behoort tot de voorbehouden bevoegdheden van de raad. De gemeenten en de OCMW’s hebben een geïntegreerde jaarrekening, maar hebben hun eigen bevoegdheden voor de vaststelling ervan. Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn moet eerst zijn eigen deel van de jaarrekening vaststellen. Daarna kan de gemeenteraad het deel van de jaarrekening dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, goedkeuren, waardoor de jaarrekening definitief is vastgesteld.
De goedkeuring van de gemeenteraad is nodig omdat de gemeente volgens artikel 254 van het decreet lokaal bestuur ervoor dient te zorgen dat het OCMW dat de gemeente bedient, steeds zijn financiële verplichtingen kan nakomen.
Overwegende dat de jaarrekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting;
Overwegende dat de beleidsevaluatie van de jaarrekening het beleid weergeeft dat de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn gedurende het boekjaar hebben gevoerd en de beleidsdoelstellingen evalueert en de mate waarin ze zijn bereikt.
Overwegende dat de financiële nota van de jaarrekening de financiële gevolgen van het gevoerde beleid weergeeft en volgende rapporten omvat:
J1: Doelstellingenrekening
Overwegende dat de toelichting van de jaarrekening alle informatie bevat over de verrichtingen in het ontwerp van jaarrekening die relevant is voor de raadsleden om met kennis van zaken een beslissing te kunnen nemen. De toelichting bevat volgende rapporten:
T1: Ontvangsten en uitgaven naar functionele aard
De documentatie bij de jaarrekening bevat minstens:
Overwegende dat het geconsolideerd beschikbaar budgettair resultaat van boekjaar 2023 € 10.394.008,32 bedraagt;
Overwegende dat de autofinancieringsmarge van boekjaar 2023 € 3.998.546,83 bedraagt;
éénparig
Artikel 1: De gemeenteraad stelt de jaarrekening 2023 vast voor het deel van de gemeente Hooglede.
Art. 2: Het geconsolideerd beschikbaar budgettair resultaat van boekjaar 2023 bedraagt € 10.394.008,32. De geconsolideerde autofinancieringsmarge van boekjaar 2023 bedraagt € 3.998.546,83.
De gemeenteraad keurt de jaarrekening 2023 goed voor het deel van het OCMW Hooglede.
Het geconsolideerd beschikbaar budgettair resultaat van boekjaar 2023 bedraagt € 10.394.008,32. De geconsolideerde autofinancieringsmarge van boekjaar 2023 bedraagt € 3.998.546,83.
Beslissing: éénparig goedgekeurd
Gelet op het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 78, tweede lid, 4° dat bepaalt dat de raad voor maatschappelijk welzijn bevoegd is voor het vaststellen van de beleidsrapporten vermeld in artikel 249;
Gelet op het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 249 en 260;
Gelet op het Besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen, het laatst gewijzigd bij besluit van de Vlaamse regering van 7 september 2018 tot wijziging van diverse bepalingen van het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen;
Gelet op het Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningen-stelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen, het laatst gewijzigd bij ministerieel besluit van 12 september 2018 tot wijziging van diverse bepalingen van het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen;
Overwegende dat het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 oplossingen aanreikt om een echt geïntegreerd lokaal sociaal beleid mogelijk te maken, met respect voor de verschillende rechtspersonen, die erbij betrokken zijn. Daaruit volgt dat de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn (OCMW) naast het gezamenlijk meerjarenplan ook een gezamenlijke jaarrekening opstellen, dat door beide raden wordt vastgesteld.
In de jaarrekening wordt het financiële evenwicht voor de twee besturen als één geheel weergegeven. Omdat elke rechtspersoon voor de eigen verplichtingen en verbintenissen blijft instaan, wordt de realisatie van de kredieten van beide entiteiten afzonderlijk weergegeven.
De vaststelling van de jaarrekening behoort tot de voorbehouden bevoegdheden van de raad. De gemeenten en de OCMW’s hebben een geïntegreerde jaarrekening, maar hebben hun eigen bevoegdheden voor de vaststelling ervan. Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn moet eerst zijn eigen deel van de jaarrekening vaststellen. Daarna kan de gemeenteraad het deel van de jaarrekening dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, goedkeuren, waardoor de jaarrekening definitief is vastgesteld.
De goedkeuring van de gemeenteraad is nodig omdat de gemeente volgens artikel 254 van het decreet lokaal bestuur ervoor dient te zorgen dat het OCMW dat de gemeente bedient, steeds zijn financiële verplichtingen kan nakomen.
Overwegende dat de jaarrekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting;
Overwegende dat de beleidsevaluatie van de jaarrekening het beleid weergeeft dat de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn gedurende het boekjaar hebben gevoerd en de beleidsdoelstellingen evalueert en de mate waarin ze zijn bereikt.
Overwegende dat de financiële nota van de jaarrekening de financiële gevolgen van het gevoerde beleid weergeeft en volgende rapporten omvat:
Overwegende dat de toelichting van de jaarrekening alle informatie bevat over de verrichtingen in het ontwerp van jaarrekening die relevant is voor de raadsleden om met kennis van zaken een beslissing te kunnen nemen. De toelichting bevat volgende rapporten:
De documentatie bij de jaarrekening bevat minstens:
Overwegende dat het geconsolideerd beschikbaar budgettair resultaat van boekjaar 2023 € 10.394.008,32 bedraagt;
Overwegende dat de autofinancieringsmarge van boekjaar 2023 € 3.998.546,83 bedraagt;
De Burgemeester verstrekt toelichting bij de agendapunten 2 en 3 en verwijst hierbij ook naar de eerdere toelichting in de OCMW-raad.
“De autofinancieringsmarge bedraagt 3.998.547 €, het beschikbaar budgettair resultaat 10.394.008 €, dit is met bijna 3,5 miljoen euro gedaald ten opzichte van 2022. Dit is echter het logische gevolg van de vele investeringen die in 2023 gerealiseerd werden zonder bijkomende leningen aan te gaan.
Er is een dubbel geconsolideerd financieel evenwicht.
Er was een exploitatie-overschot van 5.735.771 €, veel beter dan verwacht en 122% hoger dan in 2022.
De exploitatie-ontvangsten bedroegen 33.064.906 €, 35% daarvan komt uit de ontvangsten van de werking. Belangrijkste ontvangst is hier de dagprijs en de tegemoetkoming voor het zorgforfait voor het Woonzorgcentrum Ter Linde (dat een gemiddelde bezetting van 99,4% telde).
32% betreft fiscale ontvangsten. De fiscale ontvangsten stegen met bijna 2,3 miljoen ten opzichte van 2022. Er vonden geen belastingverhogingen plaats, de stijging is vooral het gevolg van het vertraagde effect van de inflatie. De opmerkelijkste stijging valt te noteren bij de aanvullende personenbelasting die met 1,6 miljoen steeg ten opzichte van 2022. Naast de inflatie is dit te verklaren door een aanpassing van de federale boekhouding. In 2023 ontvingen de gemeenten voor 14 maanden aanvullende personenbelasting in plaats van de gebruikelijke 12.
De opbrengsten uit de eigen gemeentebelastingen zijn licht gestegen, voornamelijk door de indexatie van de tarieven voor administratieve stukken en de belasting op leegstand maar ook door de invoering van de belasting op tweede verblijven.
Er is eveneens een stijging van de ontvangsten op vlak van de GAS-boetes. Gemeenten kunnen opteren om zelf in te staan voor het sanctioneren van beperkte snelheidsovertredingen. Sinds september 2022 is dit voor Hooglede in voege. In 2023 werd voor het eerst een volledig jaar aan gas-snelheidsboetes geïnd ten belope van 136.872 €.
Ook de beleggingen, ondersteund door de hogere rentes, leverden een aanzienlijke opbrengst op van 0,25 miljoen euro.
Bij de algemene werkingssubsidies (4.383.024 €) zijn het Gemeentefonds/sectorale subsidies/Eliacompensatie goed voor 2.987.251 €, er is de subsidie Open Ruimte voor 336.211 € en de regularisatiepremie gesco’s voor 671.229 €.
De specifieke werkingssubsidies bedroegen 5.050.974 €, dit is 422.894 € meer dan in 2022. De voornaamste stijgingen zitten in de subsidie opleidingsproject verpleegkundige (+160.407 €), subsidie Lokaal Energie en Klimaatpact (+66.936 €) en subsidie leefloon (+49.554 €). Anderzijds daalden de subsidies voor COVID met 31.613 €.
De overige exploitatie-ontvangsten bedroegen 240.858 €, de financiële opbrengsten tot slot waren goed voor 1.463.661 €. Dit bedrag omvat o.a.: dividenden (1.172.676 € - waaronder uitzonderlijk dividend EFIN voor 158.008 €), intresten (255.346 €) en tussenkomst lening VMSW (32.851 €).
In 2023 waren er voor 27.329.135 € aan exploitatie-uitgaven.
Daarbij waren de werkingskosten goed voor 6.168.897 €. Binnen de werkingskosten zijn de energiekosten met 50% gedaald ten opzichte van 2022. De algemene prijsstijgingen ten gevolge van inflatie zijn er nog steeds, maar liggen in lijn met deze van 2022. In 2023 werd het nog moeilijker om verpleeg- en zorgkundigen aan te werven. Hierdoor dienden we noodgedwongen nog meer beroep te doen op uitzendkrachten voor het WZC Ter Linde wat leidde tot een quasi verdubbeling van deze interimkost tot 250.293 €.
De personeelskosten bedroegen 18.119.070 €, wat 782.022 € hoger was dan in 2022 (+4,5 %). Oorzaak van deze stijging zijn de 5 loonindexeringen in 2022 en 2 indexverhogingen in 2023. De personeelsinzet bleef over de periode 2020-2023 nagenoeg gelijk.
Er werd voor 1.883.531 € aan werkingssubsidies uitbetaald (1.096.705 € voor politiezone RIHO, 312.309 € voor brandweerzone Mid-West en 107.078 € aan de kerkfabrieken).
De overige exploitatie-uitgaven bedroegen 696.770 €, de uitgaven voor schuld tenslotte was goed voor 460.867 €. Dit laatste is een stijging met 97.584 € ten opzichte van 2022, voornamelijk te verklaren door de opname van een nieuwe lening voor het WZC.
Op vlak van investeringen was er na de laatste aanpassing van het meerjarenplan, in december 2022, voorzien om in 2023 ongeveer 11,8 miljoen euro te investeren. In de rekening 2023 is 8.233.194 € aan investeringsuitgaven gerealiseerd wat zich vertaalt in een realisatiegraad van ±70%.
De voornaamste projecten die bijdragen aan deze hoge realisatiegraad zijn de bouw van de D-vleugel bij het WZC Ter Linde (± 3 miljoen euro) en de afwerking van de speel-en recreatiesite (1,4 miljoen euro), D’ Oude Statie (0,2 miljoen euro) en de renovatie van het gemeentehuis (0,15 miljoen euro). Daarnaast werd er 1,8 miljoen euro geïnvesteerd in wegenis en andere infrastructuur zoals de riolerings- en aanpassingswerken in het centrum van Gits (0,5 miljoen euro), de Beverenstraat (0,25 miljoen euro) en de wegenis voor het nieuwe recyclagepark in de Hogestraat (0,4 miljoen euro).
Een aantal investeringsprojecten konden ook rekenen op subsidies, zoals de subsidie voor de veilige schoolomgevingen o.a. in het centrum van Gits en Hooglede. De investeringsontvangsten bedroegen 545.291 €, waarvan 93% subsidies.
De financieringsontvangsten bedroegen 243.709 € (leasingschuld overname en nieuwe investeringen openbare verlichting Fluvius), de financieringsuitgaven waren goed voor 1.753.187 € (aflossen van lening voor 1.706.825 € en aflossing leasingschuld openbare verlichting: 46.363 €).
In 2023 werden geen nieuwe leningen aangegaan, de uitstaande schuld daalde tot 1.743 € per inwoner.
Raadslid Jan Lokere vult nog aan dat de rekening goed werd besproken tijdens de voorafgaande technische commissie en bedankt de financiële dienst voor het duidelijke overzicht.
éénparig
Artikel 1: De gemeenteraad keurt de jaarrekening 2023 goed voor het deel van het OCMW Hooglede.
Art. 2: Het geconsolideerd beschikbaar budgettair resultaat van boekjaar 2023 bedraagt € 10.394.008,32. De geconsolideerde autofinancieringsmarge van boekjaar 2023 bedraagt € 3.998.546,83.
Gevraagd wordt om de budgetwijziging van de kerkfabriek voor het jaar 2024 goed te keuren.
De budgetwijziging voorziet een investeringstoelage van € 27.916,77 waarvan € 12.283,38 ten laste van de gemeente Hooglede.
Beslissing: éénparig goedgekeurd
Gelet op artikel 40 en 41 van het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, inzonderheid de artikelen 2, 48, 49 en 50;
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, inzonderheid de artikelen 6, 13 en 21/1.
Gelet op de akteneming van het budget 2023 van de kerkfabriek Christus Koning te Hooglede door de gemeenteraad van Hooglede op 25 september 2023;
Gelet op de beslissing van 2 april 2024 van de kerkraad van Christus Koning te Hooglede waarbij het budget 2024 van de kerkfabriek werd gewijzigd;
Overwegende dat deze wijziging van het budget op 3 mei 2024 via de applicatie Religiopoint door de gemeente werd ontvangen;
Gelet op het gunstig advies dd. 30 april 2024 van het erkend representatief orgaan;
Overwegende dat het budget van kerkfabriek Christus Koning niet past binnen het meerjarenplan en bijgevolg ter goedkeuring wordt voorgelegd;
Overwegende dat de budgetwijziging geen wijzigingen inhoudt met betrekking tot exploitatie en dat de exploitatietoelage ten laste van de gemeente bijgevolg ongewijzigd blijft;
Gelet op de wijzigingen in het investeringsbudget:
Overwegende dat de budgetwijziging een investeringstoelage voorziet van € 27.916,77 waarvan € 12.283,38 ten laste van de gemeente Hooglede;
Overwegende dat deze uitgave voorzien zal worden bij de eerstvolgende meerjarenplanaanpassing;
De Burgemeester licht het agendapunt toe: “Deze uitgaven zijn bestemd voor de nog uit te voeren laatste fase van de afwateringswerken rond het kerkgebouw waarvan reeds het grootste gedeelte werd uitgevoerd in het jaar 2022. Het overige gedeelte is bestemd voor de nog niet uitgevoerde planning 2023 namelijk herinrichting van de winterkapel met aangepaste verwarming (omschakeling van gasverwarming naar warmtepomp) en de aanpassing van de sanitaire installatie.
éénparig
Artikel 1: De budgetwijziging van de Kerkfabriek Christus Koning over het dienstjaar 2024 wordt goedgekeurd.
Art.2: Het nodige budget voor de extra investeringstoelage ten laste van de gemeente Hooglede ten bedrage van € 12.283,38 zal voorzien worden bij de eerstvolgende meerjarenplanaanpassing.
De vrijgaveprocedure voor de gronden eigendom van bouwmaatschappij Thuiswest en de gemeente Hooglede, gelegen langs de Reynaertstraat, wordt voorlopig vastgesteld.
Beslissing: Goedgekeurd met 13 ja-stemmen (CD&V-fractie en fractie Allen 8830) en 5 onthoudingen (fractie Groep 21)
Gelet op het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het Decreet van 26 mei 2023 tot wijziging van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009 wat de woonreservegebieden betreft;
Gelet op de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen dd. 22 april 2024 waarbij de vrijgaveprocedure werd opgestart;
Overwegende dat de restgronden van woonmaatschappij Thuiswest en de aanpalende grond eigendom van de gemeente gelegen in de Reynaertstraat (Hooglede, 1e afdeling, sectie D nr 71/K, 81/B en 1389/B), en die zich bevinden in woonuitbreidingsgebied, pas bebouwd kunnen worden indien er een vrijgavebesluit volgt;
Overwegende dat op basis van hogervermelde wetgeving het College van Burgemeester en Schepenen het initiatief dient te nemen voor een gehele of gedeeltelijke vrijgave van een woonreservegebied;
Gelet op de bijgevoegde nota en de bijhorende m.e.r.-screening;
De Burgemeester licht het agendapunt toe: “In de verkaveling in de Reynaertstraat werden 2 loten geschrapt omdat er een trage weg doorheen liep, die toen nog niet afgeschaft was door een beroepsprocedure. Nu is de trage weg afgeschaft en zouden de loten kunnen ontwikkeld worden, maar door het decreet op de woonreservegebieden moet er een “vrijgave” zijn van dit woonreserve-gebied. Het gebied moet “vanonder de stolp” gehaald worden.
Het gaat om 2 percelen eigendom van de woonmaatschappij Thuiswest. Een klein perceeltje is eigendom van de gemeente, ook dit wordt meegenomen in het vrijgavebesluit, zodat dit ook als woonzone beschikbaar kan komen.
Wat de gemeente precies zal doen met de eigendom is nog onduidelijk, maar door dit dossier op te maken, kan het als woongebied ontwikkeld worden.”
Raadslid Jan Lokere stelt dat zijn fractie zich voor dit agendapunt zal onthouden, gezien het eerdere standpunt dat in dit dossier werd ingenomen.
Met 13 ja-stemmen (CD&V-fractie en fractie Allen 8830) en 5 onthoudingen (fractie Groep 21)
Artikel 1: De vrijgaveprocedure voor de gronden eigendom van bouwmaatschappij Thuiswest en die van de gemeente Hooglede, gelegen langs de Reynaerstraat (Hooglede, 1e afdeling, sectie D nr 71/K, 81/B en 1389/B), wordt voorlopig vastgesteld.
Art. 2: Het College van Burgemeester en Schepenen wordt belast met het inwinnen van het advies van het departement omgeving en van de instanties die zijn aangewezen krachtens artikel 7.4.4/1, §4, eerste lid, namelijk:
- GECORO
- het Departement Omgeving
- het agentschap Wonen in Vlaanderen
- de Vlaamse Milieumaatschappij
- de Provinciale dienst Waterlopen, Bestendige Deputatie (dienst ruimtelijke planning)
Art. 3: Het College van Burgemeester en Schepenen wordt belast met het organiseren van een openbaar onderzoek met een duur van 60 dagen.
Art. 4: Bijgevoegde plan-m.e.r.-screening wordt voorgelegd aan het Team Omgevingseffecten in functie van beslissing over de plan-m.e.r.-plicht.
Gevraagd wordt het straattracé zoals voorgesteld in de verkaveling goed te keuren met inbegrip van het bij de aanvraag gevoegde grondafstandsplan.
Gevraagd wordt om het ontwerp omtrent het uitvoeren van alle uitrustingswerken met inbegrip van de riolerings-en wegeniswerken in de ontworpen verkaveling goed te keuren.
Beslissing: éénparig goedgekeurd
Gelet op de aanvraag tot omgevingsvergunning ingediend door Hyboma NV, Den Triangel 2, 8610 Kortemark, voor het verkavelen van grond met de aanleg van nieuwe wegenis te 8830 Hooglede, Kasteelstraat, kadastraal gekend afdeling 1, sectie D nrs. 1302/L, 13022/N, 1303/A, aanvraag opgemaakt door Landmeetkantoor Decoster, Rijselstraat 124, 8820 Torhout en bestaande uit plannen voor de uitrustingswerken, een verkavelingsplan, een raming der werken, een bijzonder bestek, een m.e.r.-screening en het aanvraagdossier voor het bekomen van een omgevingsvergunning voor het verkavelen van grond met de aanleg van nieuwe wegenis;
Gelet op het Decreet houdende de gemeentewegen dd. 3 mei 2019;
Gelet op het Decreet betreffende de omgevingsvergunning dd. 25 april 2014;
Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het Decreet van 25 april 2004 betreffende de omgevingsvergunning;
Overwegende dat de verkaveling het volgende omvat: 15 kavels voor eengezinswoningen, het slopen van een woning, de aanleg van nieuwe wegenis aansluitend op de Kasteelstraat, de aanleg van een trage verbinding naar de Akkerstraat, de heraanleg van een trage weg, de aanleg van een groenzone met speelinfrastructuur en waterbuffering;
Overwegende dat de verkaveling voor gemotoriseerd verkeer enkel ontsloten wordt via de bestaande Kasteelstraat, dat aldus geen bijkomende ontsluitingen worden gerealiseerd voor gemotoriseerd verkeer, dat er binnen de nieuwe verkaveling 9 openbare parkeerplaatsen worden voorzien; dat voor elk lot voorzien is in de mogelijkheid om op eigen terrein, onafhankelijk van elkaar, 2 auto's te parkeren;
Overwegende dat er, om de snelheid te remmen, ter hoogte van de aansluiting op de bestaande Kasteelstraat, een bloembak wordt voorzien; dat het wegprofiel een woonerftypologie heeft met een breedte van het wegdek van 5 m; dat het wegdek wordt aangelegd als uitgewassen betonverharding;
Overwegende dat het gehele concept een bijzondere aandacht besteedt aan de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau; dat het trage verkeer wordt bevorderd door een aansluiting vanuit de nieuwe woonontwikkeling via een trage verbinding naar een bestaande trage weg ('t Hogewegeltje, sentier 56) die aansluiting geeft op de Akkerstraat;
Overwegende dat de wijziging van het gemeentelijk wegennet ten dienste staat van het algemeen belang, in het bijzonder de aanleg van een nieuwe trage verbinding en de heraanleg van een bestaande verbinding;
Overwegende dat de verkeerveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen op geen enkele manier in het gedrang wordt gebracht;
Overwegende dat de gemeentewegen blijven functioneren als lokale wegen met erftoegang; dat de verkeersintensiteiten slechts beperkt toenemen, ook in verhouding tot de bestaande wijk van de Kasteelstraat waar zich meer woningen bevinden dan in voorliggend project; dat gestreefd wordt naar een optimalisatie van het tragewegennetwerk;
Overwegende dat de ontworpen wegenis en de groenzone via kosteloze grondafstand worden overgedragen aan de gemeente;
Overwegende dat de openbaarmaking heeft plaatsgehad van 10 april 2024 tot en met 9 mei 2024; dat terzake geen bezwaarschriften werden ingediend;
Overwegende dat de kosten voor de weg- en rioleringswerken, alle infrastructuurwerken, groenaanleg, speelelementen inbegrepen, geraamd worden op 368.914,00 euro (excl. BTW);
De Burgemeester licht het agendapunt toe: “Het terrein is gelegen in de kern van Hooglede. Het projectgebied wordt ontsloten via de Kasteelstraat en begrensd door enerzijds de Akkerstraat met bijhorend wandelpad in het zuiden en anderzijds bestaande woningen.
De meeste loten zijn bestemd voor halfopen bebouwing. Er zijn ook 3 loten voorzien voor open bebouwing.
Op vraag van MIROM werden nog enkele aanpassingen doorgevoerd aan de ontwerp-plannen. Deze zijn echter gering en betekenen enkel dat de wegbedding zelf breder in beton is aangelegd zodat de vuilniswagen zijn bocht kan halen. Het openbaar domein wordt heel licht aangepast, lot 13 wordt 4 m² kleiner.
In de verkaveling is er geen doorgaand verkeer, het blijft een doodlopende straat.”
éénparig
Artikel 1: Het straattracé zoals voorgesteld in de hogervermelde verkaveling (aansluitend op de Kasteelstraat) wordt goedgekeurd met inbegrip van het bij de aanvraag gevoegde grondafstandsplan.
Art. 2: Het hierboven vermeld ontwerp omtrent het uitvoeren van alle uitrustingswerken met inbegrip van de riolerings- en wegeniswerken in de ontworpen verkaveling wordt goedgekeurd.
Art. 3: De werken die het voorwerp van dit ontwerp uitmaken zullen naderhand rechtstreeks door voornoemde verkavelaar aan de betrokken aannemer en/of maatschappijen moeten betaald worden.
Voorgesteld wordt de naam "Pavaneweg" te geven aan de verbinding tussen de bestaande trage weg "Sentier 64" en de parking van het domein "De Vossenberg".
Beslissing: éénparig goedgekeurd
Overwegende dat er een nieuwe trage weg werd aangelegd als verbinding tussen de bestaande trage weg "Sentier 64" en de parking van het domein "De Vossenberg", waarbij het aangewezen is ook een naam aan deze nieuwe verbinding toe te kennen;
Gelet op het decreet van 29 november 2002 houdende wijziging van het decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen, dat bepaalt dat de gemeenteraad bevoegd is voor het toekennen of wijzigen van nieuwe namen aan openbare wegen en pleinen;
Gelet op artikel 41, 2e lid, 9° van het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen van 26 juni 2023 waarbij beslist werd om aan de gemeenteraad voor te stellen de nieuwe trage weg tussen Domein "De Vossenberg" en de bestaande trage weg, sentier nummer 64, de benaming "Pavaneweg" te geven, dit volgens het voorstel vanuit de cultuurraad;
Schepen Julie Misplon licht toe dat het hier het stukje trage weg betreft dat werd aangelegd tussen het domein “De Vossenberg” en de bestaande sentier 64.
éénparig
Artikel 1: Er wordt voorgesteld de naam "Pavaneweg" te geven aan de verbinding tussen de bestaande trage weg "Sentier 64" en de parking van het domein "De Vossenberg".
Art. 2: Het College van Burgemeester en Schepenen wordt belast met de uitvoering en toepassing van de wettelijk voorziene procedure (organiseren openbaar onderzoek en behandeling eventuele bezwaren).
In de Hogestraat wordt een verlicht fietspad ingericht in enkele richting. Gevraagd wordt om deze wijziging van het aanvullend reglement goed te keuren.
Beslissing: éénparig goedgekeurd
Gelet de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;
Gelet op de bepalingen van het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 meer bepaald artikel 287;
Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
Gelet op het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op de omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009;
Overwegende dat het noodzakelijk is de nodige maatregelen te treffen om een vlot verloop van het verkeer te verzekeren;
Overwegende dat de hierna voorziene maatregelen gemeenteweg bedoeld in artikel 6 van het decreet betreft;
éénparig
Hogestraat
Artikel 1: Alle bepalingen in het vorig reglement met betrekking tot hogervermelde straat worden opgeheven.
Art. 2: Voorrangsregelingen:
1/Bovenvermelde straat heeft voorrang t.o.v. de:
-Kleine Noordstraat
-Schoolstraat (B5)
-Kasteelstraat (B5)
-Korenstraat (B1)
-Ommegangstraat (B5)
-De Prone (B1)
-Grote Stadenstraat (B1)
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door de borden B15 t.o.v. de borden B1 of B5.
2/Bovenvermelde straat is ondergeschikt t.o.v.:
-het rond punt (Marktplaats)
-de Akkerstraat
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door de borden B1.
Art. 3: Gebodsbepalingen:
In bovenvermelde straat is het verplicht rondgaand verkeer en wordt er een rond punt gevormd
-ter hoogte van het rond punt met de Marktplaats
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door het verkeersbord D5.
Art. 4: Wegmarkeringen:
De overlangse strepen
In bovenvermelde straat is de rijbaan verdeeld in rijstroken
-vanaf het begin tot huis nr.19
-vanaf de Kasteelstraat tot voorbij huis nr.122
-van huis nr.134 tot 144 (Ommegangstraat)
-van huis nr.154 tot 166 (Akkerstraat)
-van huis nr.194 tot einde
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van witte doorlopende of onderbroken strepen, naar hoelang, overeenkomstig art.72.2 of 72.3 van het KB van 01.12.1975.
De dwarsstrepen
In bovenvermelde straat wordt een oversteek voor voetgangers aangebracht:
-ter hoogte van nr.2
-ter hoogte van de Kasteelstraat
-ter hoogte van het sociaal huis
-ter hoogte van de Akkerstraat
-ter hoogte van de Schoolstraat
-ter hoogte van de muziekacademie
-ter hoogte van de ingang meisjesschool
Deze maatregel wordt te kennis gebracht overeenkomstig art.76.3 van het KB van 01.12.1975.
Andere markeringen
In bovenvermelde straat wordt een verplicht fietspad ingericht in enkele richting
-vanaf het begin van de Kortemarkstraat tot aan de Akkerstraat in de richting van Hooglede-centrum
-vanaf Hogestraat nr.192 tot aan het begin van de Kortemarkstraat richting Kortemark
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht overeenkomstig art.74 van het KB van 01.12.1975.
In bovenvermelde straat wordt evenwijdig met het trottoir een parkeerstrook afgebakend:
-het gedeelte voor het huis nr. 19 en 28
-voor de muziekacademie (25)
-vanaf het huis nr. 29, 29A, 29B
-vanaf het huis nr. 67 tot 75
-ter hoogte van de huizen 63 en 65
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht overeenkomstig art.75.2 van het KB van 01.12.1975.
In bovenvermelde straat worden parkeerzones afgebakend waar de voertuigen moeten staan:
-Hogestraat ter hoogte van nr. 3
-Hogestraat ter hoogte van nr. 16 en 18
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door witte markeringen.
Art. 5: Het stilstaan en parkeren:
1/Op navolgende wegen worden parkeerplaatsen afgebakend voor vrachtwagens:
-op de parking steenbakkerij “De Vossenberg” op de rechterkant, voor een duurtijd van max. 72 uren
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door de verkeersborden E9c met passend onderbord.
2/Plaatsen voor minder validen
-ter hoogte van het huis nr.52
-ter hoogte van het huis nr.82
-ter hoogte van het huis met nr. 168-170
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het verkeersbord E9a met pictogram minder valide,zoals voorzien in art.70.2.1.
3/In bovenvermelde straat wordt de werkelijke rand van de rijbaan aangeduid langs dewelke het parkeren verboden is:
-ter hoogte van de ingang van de vrije gemengde basisschool “De Zonnebloem”
-ter hoogte van het huis nr. 29 tot aan nr. 29A
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door een gele onderbroken streep aangebracht op de werkelijke rand van de rijbaan of op de trottoirrand of de boordsteen van een verhoogde berm, dit volgens art.72.2 van het KB van 01.12.1975.
4/In bovenvermelde straat worden de plaatsen aangeduid waar de voertuigen moeten staan:
-ter hoogte van winkelhuis “De Smesse” nr. 156
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van witte markeringen en het verkeersbord E9e.
5/In bovenvermelde straat wordt een parkeerzone aangeduid met beperkte parkeertijd:
-ter hoogte van bakkerij ’t Krokantje nr. 30
-ter hoogte van huis Bossu Decor nr. 98
-ter hoogte van de muziekacademie (nr. 25)
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het verkeersbord E9a met onderbord max. 30 min.
Art. 6: Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.
In de Kortemarkstraat wordt een oversteek voor fietsers aangebracht en een verplicht fietspad ingericht in enkele rijrichting aan de beide zijden van de weg.
Gevraagd wordt om deze wijziging van het aanvullend reglement goed te keuren.
Beslissing: éénparig goedgekeurd
Gelet de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;
Gelet op de bepalingen van het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 meer bepaald artikel 287;
Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
Gelet op het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op de omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009;
Overwegende dat het noodzakelijk is de nodige maatregelen te treffen om een vlot verloop van het verkeer te verzekeren;
Overwegende dat de hierna voorziene maatregelen gemeenteweg bedoeld in artikel 6 van het decreet betreft;
Schepen Julie Misplon licht, zowel voor agendapunt 8 als 9, toe dat het hier de aanpassingen in de Hogestraat en Kortemarkstraat betreft, waar er enerzijds fietssuggestiestroken komen en anderzijds een fietspad.
Specifiek voor de Hogestraat verdwijnt een parking aan de tekenacademie.
éénparig
Kortemarkstraat
Artikel 1: Alle bepalingen in het vorig reglement met betrekking tot hogervermelde straat worden opgeheven.
Art. 2: Voorrangsregelingen
Bovenvermelde straat heeft voorrang t.o.v. de:
-Grote Stadenstraat
-Bergstraat
-Kleine Hazewindstraat
-Drogenbroodstraat
-Amersveldestraat
-Oude Gentstraat
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door de borden B15 t.o.v. de borden B5 of B1.
Art. 3: Verbodsbepalingen:
In bovenvermelde straat wordt de snelheid beperkt tot max. 50 km/u:
-tussen het kruispunt met de Drogenbroodstraat en tot aan de woning met nr. 52
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door het plaatsen van het verkeersbord C43.
Art. 4: Gebodsbepalingen:
In bovenvermelde straat wordt er een verplicht fietspad ingericht in beide richtingen voor de bestuurders van fietsen en tweewielige bromfietsen klasse A:
-vanaf de Grote Stadenstraat tot de Amersveldestraat aan de linkerkant
-vanaf de Amersveldestraat tot de grensscheiding Kortemark aan de rechterkant
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het verkeersbord D7.
Art. 5: Wegmarkeringen:
De overlangse strepen
1/In bovenvermelde straat of gedeelte van de straat wordt de rijbaan verdeeld in rijstroken
-de volledige Kortemarkstraat
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van witte doorlopende of onderbroken strepen, naargelang / overeenkomstig art.72.2 of 72.3 van KB van 01.12.1975.
2/In bovenvermelde straat of gedeelte van straat wordt een verkeersgeleider aangebracht
-ter hoogte van het kruispunt met de Amersveldestraat
-ter hoogte van de Grote Stadenstraat
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van een verhoogde berm en of witte markeringen zoals bedoeld in art.77.4 van het K.B. van 01.12.1975.
De dwarsstrepen
In bovenvermelde straat wordt er een oversteek voor fietsers aangebracht:
-ter hoogte van de Grote Stadenstraat
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht overeenkomstig art.76.4 van het KB 01.12.1975.
De andere markeringen
In bovenvermelde straat wordt een verplicht fietspad ingericht in enkele rijrichting aan de beide zijden van de weg:
-tussen de Hogestraat en de Grote Stadenstraat
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht overeenkomstig art.74 van het KB van 01.12.1975.
Art. 6: Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.
In de Ieperstraat wordt er één parkeerplaats aangeduid met beperkte parkeertijd ter hoogte van het nr. 64.
Gevraagd wordt om deze wijziging van het aanvullend reglement goed te keuren.
Beslissing: éénparig goedgekeurd
Gelet de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;
Gelet op de bepalingen van het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 meer bepaald artikel 287;
Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
Gelet op het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op de omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009;
Overwegende dat het noodzakelijk is de nodige maatregelen te treffen om een vlot verloop van het verkeer te verzekeren;
Overwegende dat de hierna voorziene maatregelen gemeentewegen of gewestwegen bedoeld in artikel 6 van het decreet betreffen;
Schepen Julie Misplon verduidelijkt dat het gaat om het voorzien van een parkeerplaats met beperkte parkeertijd (30 minuten) ter hoogte van het huisnummer 64.
éénparig
Ieperstraat
Artikel 1: Alle bepalingen in het vorig reglement met betrekking tot hogervermelde straat worden opgeheven.
Art. 2: Voorrangsregelingen
1/Bovenvermelde straat heeft voorrang t.o.v. de:
- Oude Rozebekestraat (B1)
- Oude Rozebekestraat (B1)
- Koningstraat (B1)
- Akkerstraat (B1)
- Wulfhoekstraat (B1)
2/Bovenvermelde straat is ondergeschikt aan
- de Marktplaats
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door de verkeersborden B1 t.o.v. het verkeersbord B9.
Art. 3: Verbodsbepalingen:
In bovenvermelde straat is het verboden in te halen vanaf het huis nr. 45B tot aan de Koningstraat.
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van de verkeersborden C35 en C37.
Art. 4: Gebodsmaatregelen:
1/In bovenvermelde straat wordt een verplichte rijrichting ingevoerd
- met de vluchtheuvel gevormd ter hoogte van het rond punt Sleihage
- met de vluchtheuvel gevormd ter hoogte van tuincenter Vandenbroucke, nr. 128
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door het verkeersbord D1.
2/In bovenvermelde straat is er verplicht rondgaand verkeer.
- waar het kruispunt gevormd wordt met het rond punt Sleihage
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het verkeersbord D5.
Art. 5: Wegmarkeringen:
De overlangse strepen
1/De bovenvermelde straat is verdeeld in rijstroken.
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van witte doorlopende of onderbroken strepen, naar hoelang, overeenkomstig art.72.2 of art.72.3 van het KB van 01.12.1975.
2/In bovenvermelde straat wordt op de grond een fietsstrook afgebakend:
- de onpare kant vanaf huis nr. 53 tot op Sleihage
- de pare kant vanaf de Colruyt tot op Sleihage
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door twee evenwijdige onderbroken witte lijnen overeenkomstig art.74 van het KB.
De dwarsstrepen
1/In bovenvermelde straat wordt een oversteek voor voetgangers afgebakend:
- waar het kruispunt gevormd wordt met de Koningstraat
- ter hoogte van het huis nr. 3
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door witte banden evenwijdig met de as van de rijbaan, overeenkomstig art.76.3 van het KB.
2/In bovenvermelde straat wordt een oversteekplaats voor fietsers en tweewielige bromfietsers klasse A afgebakend:
- ter hoogte van het kruispunt met de Koningstraat – Akkerstraat (2 maal)
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht overeenkomstig art.76.4 van het KB en de verkeersborden A25.
Art. 6: Andere markeringen:
In bovenvermelde straat wordt een verkeersgeleider gevormd:
- waar het kruispunt gevormd wordt met het rond punt N36.
- ter hoogte van het tuincenter Vandenbroucke, nr. 128
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door een verhoogde berm of door markeringen voorzien in art.74 van het KB.
Art. 7: Het stilstaan en parkeren:
1/In bovenvermelde straat wordt er één parkeerplaats aangeduid met beperkte parkeertijd ter hoogte van het nr. 13.
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het verkeersbord E9a met onderbord (van 8 uur tot 22 uur max. 30 min.).
2/In bovenvermelde straat wordt er één parkeerplaats aangeduid met beperkte parkeertijd ter hoogte van het nr. 141C.
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het verkeersbord E9a met onderbord (van maandag tot vrijdag max.30 min.).
3/ In bovenvermelde straat wordt er één parkeerplaats aangeduid met beperkte parkeertijd ter hoogte van het nr. 64.
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het verkeersbord E9a met onderbord (tussen 8 uur en 18 uur max.30 min.).
Art. 8: Dit aanvullend reglement wordt ter goedkeuring aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.
Voorgesteld wordt een jubileumtoelage te verlenen aan VK Zwarte Gat van € 125,00 omwille van het 50-jarig bestaan van de vereniging.
Beslissing: éénparig goedgekeurd
Gelet op de vraag van "VK Zwarte Gat" om een jubileumtoelage te bekomen naar aanleiding van het 50-jarig bestaan van de vereniging;
Gelet op artikel 41, 2e lid, 23°van het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, waarin bepaald wordt dat de gemeenteraad bevoegd is voor het vaststellen van subsidiereglementen en het toekennen van nominatieve subsidies;
Overwegende dat een dergelijke viering heel wat bijkomende kosten met zich meebrengt en dat het passend is om de vereniging te steunen omwille van de jarenlange inzet;
Gelet op het krediet dat voorzien werd in het exploitatiebudget van 2024 op budgetsleutel GE/0740-0/649220/NPA-004;
éénparig
Artikel 1: Op het krediet voorzien in het exploitatiebudget 2024 op budgetsleutel GE/0740-0/649220/NPA-004 wordt een jubileumtoelage van 125 € uitbetaald aan VK Zwarte Gat wegens het 50-jarig bestaan van de voetbalvereniging.
Art. 2: Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de financiële dienst en aan "VK Zwarte Gat".
Voorgesteld wordt een jubileumtoelage te verlenen aan het Gemeentelijk Groencomité van € 125,00 omwille van het 50-jarig bestaan van de vereniging.
Beslissing: éénparig goedgekeurd
Gelet op de vraag van het Gemeentelijk Groencomité om een jubileumtoelage te bekomen naar aanleiding van het 50-jarig bestaan van de vereniging;
Gelet op artikel 41, 2e lid, 23° van het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, waarin bepaald wordt dat de gemeenteraad bevoegd is voor het vaststellen van subsidiereglementen en het toekennen van nominatieve subsidies;
Overwegende dat een dergelijke viering heel wat bijkomende kosten met zich meebrengt en dat het passend is om de vereniging te steunen omwille van de jarenlange inzet;
Overwegende dat het krediet voor deze uitgave voorzien zal worden bij de eerstvolgend meerjarenplanaanpassing in het exploitatiebudget 2024 op budgetsleutel
GE/0340-0/649190//NPA-039;
éénparig
Artikel 1: Aan het gemeentelijk Groencomité zal 125 € worden uitbetaald als jubileumtoelage voor het 50-jarig bestaan.
Art. 2: Het nodige krediet voor deze uitgave zal voorzien worden bij de eerstvolgende meerjarenplanaanpassing in het exploitatiebudget 2024 op budgetsleutel
GE/0340-0/649190//NPA-039.
Art. 3: Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de financiële dienst en aan het Gemeentelijk Groencomité.
Gevraagd wordt om goedkeuring te verlenen aan het subsidiereglement schoolzwemmen.
Beslissing: éénparig goedgekeurd
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 41, 2e lid, 23°, waarin bepaald wordt dat de gemeenteraad bevoegd is voor het vaststellen van subsidiereglementen en het toekennen van nominatieve subsidies;
Gelet op het Decreet basisonderwijs van 25 februari 1997;
Overwegende dat kunnen zwemmen een basisvaardigheid voor kinderen is om in de lagere school te verwerven. Daarom is zwemmen opgenomen in de eindtermen voor het gewoon lager onderwijs en in de ontwikkelingsdoelen voor het buitengewoon lager onderwijs;
Overwegende dat Artikel 27 van het Decreet basisonderwijs, gewijzigd bij het Decreet van 6 juli 2007, bepaalt dat er geen bijdragen kunnen gevraagd worden voor kosten die gemaakt worden om een eindterm te realiseren of een ontwikkelingsdoel na te streven;
Overwegende dat elke leerling in het lager onderwijs recht op 1 schooljaar gratis zwemmen. Dat betekent dat de school voor elke leerling 1 schooljaar lang de kosten voor het vervoer naar en de toegang tot het zwembad betaalt. Tijdens de andere schooljaren kan de school een bijdrage aan de ouders vragen voor het vervoer en de toegang tot het zwembad. Die bijdrage valt onder de scherpe maximumfactuur;
Overwegende dat de kosten voor schoolzwemmen voor heel wat basisscholen een serieus aandeel vormt in hun werkingsbudget dat begrensd is met de maximumfactuur. Om te vermijden dat scholen ervoor kiezen om niet meer of minder te zwemmen, wenst de gemeente een toelage te geven aan de scholen;
Overwegende dat tot schooljaar 2023-2024 de gemeentelijke sportraad instond voor de uitbetaling van de toelage van het schoolzwemmen. De gemeentelijke sportraad kreeg hiervoor een nominatieve toelage van de gemeente Hooglede;
Overwegende dat het meer opportuun is dat de toelage voor het schoolzwemmen rechtsreeks wordt toegekend vanuit de gemeente aan de scholen;
Overwegende het voorstel van subsidiereglement schoolzwemmen, in bijlage opgenomen;
Schepen Frederik Sap licht toe: “Dit schooljaar stond de gemeentelijke sportraad nog in voor de uitbetaling van de toelage van het schoolzwemmen. De sportraad kreeg hiervoor een nominatieve toelage van de gemeente Hooglede. Het is echter meer opportuun dat de toelage voor het schoolzwemmen rechtstreeks wordt toegekend vanuit de gemeente aan de scholen.
Hiervoor werd dit reglement opgemaakt, dat eigenlijk grotendeels hetzelfde is als wat de sportraad hanteerde. De Gemeente Hooglede voorziet een maximale tussenkomst van 9,7€ per leerling per school.
Audit Vlaanderen adviseert ook om subsidies te beperken in tijd en deze steeds af te toetsen met het beleid.”
éénparig
Enig artikel: Goedkeuring wordt verleend aan het subsidiereglement schoolzwemmen:
1. Voorwerp en doel
De kosten voor schoolzwemmen vormen voor heel wat basisscholen een serieus aandeel in hun werkingsbudget dat begrensd is met de maximumfactuur. Om te vermijden dat scholen ervoor kiezen om niet meer of minder te zwemmen, wenst de Gemeente Hooglede een extra inspanning te leveren.
2. Toepassingsvoorwaarden
Voor de toepassing van dit reglement komen alle basisscholen, gelegen op het grondgebied van Hooglede in aanmerking, met uitzondering van de gemeentelijke basisschool Wonderwijs.
3. De tegemoetkoming
§1. Onder voorbehoud van de beschikbare kredieten in de meerjarenbegroting voorziet de Gemeente Hooglede een jaarlijks budget dat aangewend wordt als toelage voor de basisscholen om het schoolzwemmen te ondersteunen.
§2. De Gemeente Hooglede voorziet in een maximale tussenkomst van € 9,7 per leerling per jaar voor wat betreft de toegang tot het zwembad en/of verplaatsingskosten naar het zwembad.
§3. Het aantal leerlingen dat wordt aangenomen in de berekening van de toelage per school is het leerlingenaantal van het lager onderwijs op 1 september van het schooljaar.
§4. Het tarief dat de school aanrekent aan de leerlingen mag maximaal het tarief van het zwemmen minus de tussenkomst van de gemeente bedragen.
4. Verantwoording
§1. De scholen dienen het door de gemeente toegekende bedrag in eer en geweten te besteden aan het voor de leerlingen gratis of goedkoper maken van het schoolzwemmen.
§2. Jaarlijks bezorgen de scholen aan de sportfunctionaris van de gemeente, uiterlijk tegen eind december, een overzicht van de gemaakte kosten voor schoolzwemmen. De sportfunctionaris voert een controle uit en oordeelt of de onkosten voor het schoolzwemmen voldoende werden verantwoord ten aanzien van de maximumtoelage. Wanneer de maximumtoelage hoger ligt dan de bewezen onkosten wordt de uit te betalen toelage beperkt tot het saldo van de bewezen onkosten.
§3. Een voorstel tot toekenning en uitbetaling van de subsidie wordt voorgelegd aan het College van Burgemeester en Schepenen. Na een gunstige beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen volgt de uitbetaling van de toelage.
5. Duur van het reglement
Deze regeling neemt aanvang vanaf het schooljaar 2023-2024 en is geldig tot 31 december 2025.
Stopzetting, verlenging en/of bijsturingen op basis van evaluatie zijn mogelijk mits goedkeuring door bevoegd bestuursorgaan van de Gemeente.
Gevraagd wordt om goedkeuring te verlenen aan het reglement 'Impulssubsidie Sport'.
Beslissing: éénparig goedgekeurd
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 41, 2e lid, 23°, waarin bepaald wordt dat de gemeenteraad bevoegd is voor het vaststellen van subsidiereglementen en het toekennen van nominatieve subsidies;
Gelet op het Besluit van de gemeenteraad van 23 december 2008 waarin een gemeentelijk reglement impulssubsidie sport werd goedgekeurd;
Overwegende dat het reglement betrekking had op de periode 2009-2013 en het aangewezen is om dit te wijzigen;
Overwegende dat er inhoudelijk niets fundamenteels is gewijzigd, maar dat de verwijzingen naar subsidies van de Vlaamse regering zijn weggelaten, daar deze subsidies niet meer bestaan;
Overwegende het voorstel van reglement zoals in bijlage opgenomen;
Schepen Frederik Sap licht toe: “Impulssubsidies zijn bedoeld om de kwaliteit van jeugdsportbegeleiders te verhogen.
We hebben het betreffende reglement wat geactualiseerd, maar vooral administratief op punt gezet, met name:
- de definitie van wat een sportvereniging is werd toegevoegd,
- de deadline voor de subsidie-aanvraag werd in het reglement toegevoegd (nu stond dit enkel op de aanvraagformulieren).
Ook dit reglement is beperkt in de tijd, namelijk tot 31 december 2025.”
éénparig
Artikel 1: Goedkeuring wordt verleend aan het reglement 'Impulssubsidie Sport' vanaf 2024:
I. Algemeen
1. Binnen de modaliteiten van de meerjarenbegroting, kan aan de plaatselijke erkende sportverenigingen (Cfr. Reglement sport algemeen dd. 23.12.2008 en zoals verder bepaald in artikel 4 van dit reglement) op advies van de sportraad een toelage of subsidie worden toegekend binnen het subsidieprogramma ‘impulssubsidie sport’. Het doel van deze toelage is om de kwaliteit te verhogen van de jeugdsportbegeleider. De kwaliteit willen we verhogen door de verenigingen financieel te ondersteunen om voortdurende bijscholing mogelijk te maken, in te zetten op het aantrekken van gekwalificeerde trainers en zo jeugdparticipatie te bevorderen in sportactiviteiten.
2. Begripsomschrijving: onder jeugdsport, jeugdsportbegeleider en jeugdsportcoördinator wordt begrepen:
a) Jeugdsport: sportparticipatie van kinderen en jongeren tot en met 18 jaar (o.b.v. het geboortejaar)
b) Jeugdsportbegeleider: een sporttechnische begeleider voor jeugdsport actief in een erkende sportvereniging
c) Jeugdsportcoördinator: een sportgekwalificeerde jeugdsportbegeleider (minstens niveau initiator of gelijkwaardig) die het jeugdsportbeleid in de erkende sportvereniging coördineert op het sporttechnische, beleidsmatige en organisatorische vlak
3. Begripsomschrijving: onder opleiding en bijscholing wordt begrepen:
a) Opleiding: cursussen bij de Vlaamse Trainerschool (0-niveau / vts-aspirant initiator, initiator, trainer B, trainer A, jeugdsportcoördinator, bewegingsanimator) / redderscursussen
b) Bijscholing: extra infosessies die specifiek over jeugdsportbegeleiding gaan / bijscholing inzake de begeleiding op sporttechnisch, tactisch of sociaal-pedagogisch vlak / bijscholing inzake aspecten van ethisch en medisch verantwoorde sportbeoefening / bijscholingen voor redders
4. Onder ‘sportvereniging’ wordt begrepen de vereniging die actieve sportbeoefening onder haar leden bevordert door middel van een jaarwerking (minimum 1 sportactiviteit per 2 weken gedurende minstens 30 weken per jaar). Een aanvraag tot erkenning als sportvereniging kan ten allen tijde door het college van Burgemeester en Schepenen worden goedgekeurd, op advies van de sportraad.
a) De vereniging moet bij het indienen van de aanvraag het bewijs kunnen leveren van minstens één jaar bestaan op 1 mei van het werkingsjaar. Onder werkingsjaar wordt begrepen de periode van 1 januari tot en met 31 december.
b) Een vereniging bestaat minstens uit 4 leden en een bestuur (voorzitter, ondervoorzitter, secretaris en penningmeester).
c) Zij moet haar zetel hebben op het grondgebied van de gemeente Hooglede.
d) Zij moet zich inlaten met het groeperen van leden die de sport in de brede zin beoefenen.
5. Subsidies worden enkel toegekend aan de erkende sportverenigingen van de Gemeente Hooglede.
6. Om voor de toekenning van een impulssubsidie in aanmerking te komen dient aan de hiernavolgende bijkomende voorwaarden worden voldaan.
a) Een vereniging heeft minstens 10 jeugdleden.
b) Jeugdsportbegeleiders en –coördinatoren moeten minstens 1u actief zijn in een vereniging met haar zetel op het grondgebied van de gemeente Hooglede.
c) De aanvraag voor het bekomen van de toelage moet binnen de gestelde datum op het aanvraagformulier (30 november) worden ingediend.
7. Komen niet in aanmerking om subsidies te ontvangen
a) Individuele sporters
b) Verenigingen met minder dan 4 leden
c) Privé-initiatieven
d) Deskundigen inzake sport
e) Organisatoren zonder een reguliere sportwerking
8. Deze regeling is geldig tot 31 december 2025. Stopzetting, verlenging en/of bijsturingen op basis van evaluatie zijn mogelijk mits goedkeuring door bevoegd bestuursorgaan van de Gemeente
II. Verdeelsleutel
Het subsidiebedrag is beperkt tot het voorziene bedrag in het meerjarenplan. Het subsidiebedrag wordt als volgt verdeeld:
III. Toelichting voor het invullen van het formulier
a) De originele aanvraagformulieren kunnen bekomen worden bij de sportdienst van Gemeente Hooglede. De indiendatum voor de formulieren wordt steeds op de formulieren zelf vermeld.
b) De toelage wordt toegekend op basis van de werking van het kalenderjaar dat voorafgaat aan de datum van de aanvraag.
c) In de kolom “aantal” telkens de correcte aantallen invullen.
d) Verder dienen volgende documenten bijgevoegd te worden:
a. Diploma’s
b. Opleidingsattesten
c. Bijscholingsattesten
e) Bij (bewust) verkeerdelijk invullen van het aanvraagformulier kan het gemeentebestuur, na beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen, overgaan tot gedeeltelijk of geheel inhouden van de subsidies of een terugvordering
Art. 2: Het reglement 'Impulssubsidie sport' van 23 december 2008, wordt opgeheven.
Gevraagd wordt goedkeuring te verlenen aan het reglement "Toelage sportdagen scholen".
Beslissing: éénparig goedgekeurd
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 41, 2e lid, 23°, waarin bepaald wordt dat de gemeenteraad bevoegd is voor het vaststellen van subsidiereglementen en het toekennen van nominatieve subsidies;
Gelet op het besluit van de Gemeenteraad dd. 22.11.2021 waarin werd beslist om jaarlijks een subsidie te voorzien voor de basisscholen voor de organisatie van sportdagen;
Overwegende dat gemeente Hooglede tot en met 2018 de organisatie van de sportdagen voor de gemeentelijke scholen zelf organiseerde (avontuurlijke schoolsportdagen);
Overwegende dat de scholen aangegeven hebben om in post-coronatijden zelf sportdagen te willen organiseren met een optie tot sportdagen op verplaatsing;
Overwegende dat er vanaf 2022 een jaarlijks uitgavenbudget van € 10.000,00 is voorzien;
Overwegende het voorstel om een wijziging in te voeren in het reglement "Toelage sportdagen scholen", conform de werkwijze van het reglement subsidie voor schoolzwemmen;
Overwegende het voorstel van reglement, in bijlage opgenomen;
Schepen Sap geeft duiding bij het agendapunt: “Nog niet zo lang geleden organiseerde de gemeentelijke sportdienst jaarlijks de avontuurlijke schoolsportdagen. Dit was vele jaren een succesformule, maar kende na een tijd ook zijn grenzen. Het werd ieder jaar een uitdaging om nieuwe activiteiten aan te bieden, veel activiteiten keerden jaarlijks terug, wat na enkele jaren minder leuk was voor de deelnemers. Ook een aanbod op maat van de verschillende leerjaren was minder evident. De coronacrisis versnelde de beslissing om dit anders aan te pakken en een toelage te voorzien aan de scholen voor organisatie van sportdagen. Zo konden de scholen zelf een aanbod op maat voorzien en dit werd ook positief geëvalueerd door de scholen zelf. Daarom gieten we de veranderde werkwijze in een reglement.”
éénparig
Enig artikel: Goedkeuring wordt verleend aan het reglement "Toelage sportdagen scholen":
1. Voorwerp en doel
De kosten voor de organisatie van sportdagen vormen voor heel wat basisscholen een serieus aandeel in hun werkingsbudget dat begrensd is met de maximumfactuur. Om te vermijden dat scholen ervoor kiezen om niet meer in te zetten op de organisatie van sportdagen, wenst de Gemeente Hooglede een extra inspanning te leveren.
2. Toepassingsvoorwaarden
Voor de toepassing van dit reglement komen alle basisscholen, gelegen op het grondgebied van Hooglede in aanmerking, met uitzondering van de gemeentelijke basisschool Wonderwijs.
3. De tegemoetkoming
§1. Onder voorbehoud van de beschikbare kredieten in de meerjarenbegroting voorziet de Gemeente Hooglede een jaarlijks budget dat aangewend wordt als toelage voor de basisscholen om de organisatie van schoolsportdagen te ondersteunen.
§2. De Gemeente Hooglede voorziet in een maximale tussenkomst van € 15 per leerling per jaar.
§3. Het aantal leerlingen dat wordt aangenomen in de berekening van de toelage per school is het leerlingenaantal van het lager onderwijs op 1 september van het schooljaar.
§4. Het tarief dat de school aanrekent aan de leerlingen mag maximaal het tarief van de sportdag minus de tussenkomst van de gemeente bedragen.
4. Verantwoording
§1. De scholen dienen het door de gemeente toegekende bedrag in eer en geweten te besteden aan het voor de leerlingen gratis of goedkoper maken van de sportdag.
§2. Jaarlijks bezorgen de scholen aan de sportfunctionaris van de gemeente, uiterlijk tegen eind december, een overzicht van de gemaakte kosten voor de sportdagen. De sportfunctionaris voert een controle uit en oordeelt of de onkosten voor de sportdagen voldoende werden verantwoord ten aanzien van de maximumtoelage. Wanneer de maximumtoelage hoger ligt dan de bewezen onkosten wordt de uit te betalen toelage beperkt tot het saldo van de bewezen onkosten.
§3. Een voorstel tot toekenning en uitbetaling van de toelage wordt voorgelegd aan het College van Burgemeester en Schepenen. Na een gunstige beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen volgt de uitbetaling van de toelage.
5. Duur van het reglement
Deze regeling neemt aanvang vanaf het schooljaar 2023-2024 en is geldig tot 31.12.2025.
Stopzetting, verlenging en/of bijsturingen op basis van evaluatie zijn mogelijk mits goedkeuring door bevoegd bestuursorgaan van de Gemeente.
Gevraagd wordt goedkeuring te verlenen aan de overeenkomst en de opstalovereenkomst tussen de gemeente Hooglede en EFIN m.b.t. huur en onderhoud van zonnepanelen.
Beslissing: éénparig goedgekeurd
Gelet op artikel 40 en 41 van het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Overwegende dat de gemeente een opstalrecht verleent voor de realisatie van één of meerdere PV-installaties op het onroerend goed van de Gemeente;
Overwegende dat de Gemeente aan EFIN de opdracht heeft gegeven om via de bouw en exploitatie van zonnepanelen op de door de opstalgever aangeduide panden elektrische energie op te wekken;
Overwegende dat de Gemeente deze installaties wenst te huren gedurende de resterende duur van het opstalrecht, waarbij EFIN de installaties inclusief onderhoud en verzekering ter beschikking stelt;
Overwegende dat de Gemeente de opgewekte elektriciteit tegen betaling verwerft zonder dat de eigendom van de zonnepanelen en installatie op de gemeente overgaat;
Gelet op de overeenkomsten in bijlage die ter goedkeuring worden voorgelegd aan de gemeenteraad;
Schepen Mieke Debergh verduidelijkt dit agendapunt: het Schepencollege besliste in 2022 om meerdere daken ter beschikking te stellen voor het plaatsen van zonnepanelen. Efin BV installeerde de zonnepanelen en haalde het kapitaal hiervoor op bij de burgers. Hooglede geniet van de opgewekte stroom en betaalt hiervoor aan Efin een vooraf vastgestelde huur + onderhoudsprijs (+index) ten belope van 5.467,5 €/jaar.
In de loop van 2022 en 2023 werden 135 zonnepanelen geïnstalleerd op gemeente en OCMW gebouwen:
Voor deze ‘constructie’ dient Hooglede een opstalrecht te verlenen aan EFIN om de panelen op onze gebouwen te installeren. Hooglede huurt vervolgens de installaties tot dit opstalrecht afloopt. De duur van het opstalrecht is 15 jaar, startend vanaf het moment van de keuring van de installatie.
Na afloop van de overeenkomst worden de zonnepanelen automatisch en zonder enige vergoeding eigendom van de gemeente.”
éénparig
Artikel 1: De opstalovereenkomst tussen de gemeente Hooglede en EFIN m.b.t. huur en onderhoud van zonnepanelen wordt goedgekeurd.
Art. 2: De overeenkomst tussen de gemeente Hooglede en EFIN m.b.t. huur en onderhoud van zonnepanelen wordt goedgekeurd.
Het mandaat wordt gevraagd voor goedkeuring van volgende agendapunten:
1. Wijziging van vermogen
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
3. Verslag van de Raad van Bestuur over het boekjaar 2023
4. Verslag van de commissaris
5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2023 afgesloten per 31 december 2023
b. Goedkeuring van de voorgestelde winstverdeling over het boekjaar 2023
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
7. Actualisering presentievergoeding
8. Statutaire benoemingen
Varia
Beslissing: éénparig goedgekeurd
Gelet op het feit dat de gemeente Hooglede aangesloten is bij Creat Services dv;
Gelet op de statuten van Creat Services dv;
Gelet op de oproepingsbrief voor de Algemene Vergadering van Creat Services dv op 18 juni 2024, waarin de agenda werd meegedeeld;
Gelet de bepalingen van het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
éénparig
Artikel 1: De gemeenteraad verleent goedkeuring aan alle punten op de agenda van de Algemene Vergadering Creat Services dv van 18 juni 2024 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
1. Wijziging van vermogen
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
3. Verslag van de Raad van Bestuur over het boekjaar 2023
4. Verslag van de commissaris
5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2023 afgesloten per 31 december 2023
b. Goedkeuring van de voorgestelde winstverdeling over het boekjaar 2023
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
7. Actualisering presentievergoeding
8. Statutaire benoemingen
Varia
Art. 2: De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger, Rik Vanwildemeersch, Peter Benoitstraat 6, 8830 Hooglede / plaatsvervangend vertegenwoordiger, Frederik Demeyere, Akkerstraat 25/A, 8830 Hooglede op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de Algemene Vergadering van Creat Services dv vastgesteld op 18 juni 2024, te onderschrijven en hun stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde Algemene Vergadering.
Art. 3: Een afschrift van dit besluit zal verzonden worden:
Het mandaat wordt gevraagd voor goedkeuring van volgende agendapunten:
Beslissing: éénparig goedgekeurd
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en in het bijzonder op art. 40 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en inzake de intergemeentelijke samenwerking;
Gelet op het feit dat de gemeente deelnemer is van de dienstverlenende vereniging Cipal (hierna kortweg “Cipal”);
Gelet op de statuten van Cipal;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019 inzake de aanduiding van de vertegenwoordiger van de gemeente op de algemene vergaderingen van Cipal;
Gelet op de oproeping tot de algemene vergadering van Cipal van 20 juni 2024 met de volgende agendapunten:
Gelet op de toelichtende nota van Cipal betreffende de agendapunten van deze algemene vergadering;
Gelet op de voorstellen van de raad van bestuur van Cipal;
Overwegende dat geen redenen voorhanden zijn om goedkeuring van de agendapunten te weigeren;
Na beraadslaging en stemming;
éénparig
Artikel 1: Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal van 20 juni 2024 goedgekeurd.
Art. 2: De vertegenwoordiger van de gemeente, de heer Frederik Sap, Roelandstraat 10, 8830 Hooglede of Chiron Potié, Hogestraat 184, 8830 Hooglede wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van Cipal van 20 juni 2024 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Art. 3: Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.
Het mandaat wordt gevraagd voor goedkeuring van volgende agendapunten:
1. Verslag van de Raad van Bestuur (art. 24 der statuten).
2. Verslag van de commissaris.
3. Goedkeuring van de jaarrekening per 31.12.2023.
4. Kwijting van de bestuurders en de commissaris.
5. Benoeming van de bestuurders (zonder voorwerp).
6. Varia.
Beslissing: éénparig goedgekeurd
Gelet op het feit dat de Gemeente aangesloten is bij de Intercommunale MIROM;
Gelet op de bepalingen van het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 34, 386 en artikel 388 tot en met 473;
Gelet op de uitnodiging met agenda dd. 26 april 2024 van de OV MIROM tot de Algemene Vergadering dd. 04/06/2024, zoals in bijlage bij deze beslissing gevoegd;
1. Verslag van de Raad van Bestuur (art. 24 der statuten).
2. Verslag van de commissaris.
3. Goedkeuring van de jaarrekening per 31.12.2023.
4. Kwijting van de bestuurders en de commissaris.
5. Benoeming van de bestuurders (zonder voorwerp).
6. Varia.
Gehoord het college van Burgemeester en Schepenen in zijn verslag;
éénparig
Artikel 1: Goedkeuring wordt verleend aan de punten vermeld op de agenda, waarover een beslissing moet genomen worden.
Art. 2: De in zitting van 28 januari 2019 aangeduide vertegenwoordigers van de gemeente mevrouw Julie Misplon, Pelikaanstraat 36, 8830 Hooglede of de heer Rik Vanwildemeersch, Peter Benoitstraat 6, 8830 Hooglede wordt opgedragen hun stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in dit raadsbesluit en als dusdanig de punten op de agenda van de Algemene Vergadering dd. 04/06/2024 van de OV MIROM goed te keuren.
Art. 3: Het college van Burgemeester en Schepenen te belasten met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de OV MIROM.