Terug
Gepubliceerd op 28/10/2021

Besluit  OCMW-raad

ma 25/10/2021 - 20:00

Wijziging van de rechtspositieregeling voor het OCMW-personeel

Aanwezig: Myriam Debergh, Voorzitter van de Raad voor maatschappelijk welzijn
Rita Demare, Burgemeester
Frederik Sap, Rik Vanwildemeersch, Julie Misplon, Schepenen
Dimitri Carpentier, Toegevoegd schepen (Voorzitter BCSD)
Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Lode Vandenbussche, Frederik Demeyere, Els Werbrouck, Stien Gevaert, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, OCMW-raadsleden
Filip Van Eeckhout, Adjunct-algemeen directeur
Rik Dekens, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Tomas De Meyer, Arne De Brabandere, Liesbet Casteleyn, OCMW-raadsleden

Gevraagd wordt om de wijziging van de rechtspositieregeling voor het OCMW-personeel goed te keuren.

Beslissing: éénparig goedgekeurd

Regelgeving

Gelet op de rechtspositieregeling voor het OCMW-personeel, zoals vastgesteld bij raadsbeslissing dd. 18/04/2017 en wijzigende raadsbeslissingen;

Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 186;

Gelet op het sectoraal akkoord voor het personeel van de lokale en provinciale besturen, afgesloten op 9 juni 2021, houdende de aanpassing van de koopkrachtmaatregelen uit het VIA6-akkoord, de vervroegde uitkanteling van de publieke soci-culturele sector uit de VIA-akkoorden en de compensatie aan de lokale besturen voor het personeel dat niet onder het VIA6-akkoord valt;

Gelet op de wet van 27.06.2021 tot uitbreiding van het rouwverlof bij het overlijden van een partner of een kind en tot het flexibiliseren van de opname van het rouwverlof;

Gelet op het KB dd 16 juni 2020 tot uitvoering van de wet van 12 mei 2014 betreffende de erkenning van de mantelzorger en de toekenning van de sociale rechten aan de mantelzorger;

Gelet op het KB van 20 juli 2021 houdende uitvoering van artikel 100ter§3, tweede lid van de herstelwet van 22 januari 1985 houdende sociale bepalingen, BS 20 augustus 2021.

Feiten en context

Gelet op de besprekingen in het managementteam dd. 27 september 2021;

Gelet op het protocol en de notulen van de vergadering van het bijzonder onderhandelingscomité dd. 15/09/2021;

Gelet op het visum van de financieel directeur van 4 oktober 2021;

Besluit

éénparig

Artikel 1: Artikel 25§1 wordt vervangen als volgt:

§1 De aanstellende overheid beslist bij de vacant verklaring van de betrekkingen of er al dan niet een wervingsreserve wordt aangelegd en stelt de geldigheidsduur er van vast. Deze is minimum 1 jaar en maximum 3 jaar.

De geldigheidsduur van de reserve begint te lopen vanaf de datum waarop het proces-verbaal van de selectie is afgesloten.

In geval er gekozen wordt voor een wervingsreserve van een jaar, kan de aanstellende overheid deze duur telkens verlengen met 1 jaar zonder de totale duur van 3 jaar te overschrijden.

De geslaagde kandidaten die niet onmiddellijk worden aangesteld, worden in de wervingsreserve opgenomen en worden gerangschikt in overeenstemming met het behaalde eindresultaat.

Art. 2: In artikel 128 §1 wordt , vervangen als volgt:

5° niveau A:

graad rang schalen
1 basisgraad Av A1a-A1b-A2a
1 hogere graad Ax A4a-A4b

Art. 3: Artikel 154 van de RPR wordt aangepast als volgt:

Artikel 154

Het bedrag van de eindejaarstoelage is de som van het forfaitaire gedeelte en het veranderlijke gedeelte, met dien verstande dat de eindejaarstoelage nooit meer mag bedragen dan een twaalfde van het jaarsalaris, aangepast volgens de indexverhogingscoëfficiënt die van toepassing is op het salaris van de maand oktober van het in aanmerking te nemen jaar.

Voor de berekening van de eindejaarstoelage vanaf 2021, wordt het cursief gedeelte in het eerste lid van artikel 154, geschrapt.

Het forfaitaire gedeelte en het veranderlijke gedeelte worden als volgt berekend:

1°        het forfaitaire gedeelte:

a) het forfaitair gedeelte bedraagt voor het jaar 2011: 349,73 euro;

b) vanaf 2012 wordt het forfaitaire gedeelte dat toegekend is tijdens het vorige jaar, telkens vermenigvuldigd met een breuk waarvan de noemer gelijk is aan het gezondheidsindexcijfer van de maand oktober van het vorige jaar en de teller gelijk is aan het gezondheidsindexcijfer van de maand oktober van het in aanmerking te nemen jaar. Het resultaat daarvan wordt berekend tot op twee decimalen nauwkeurig;

c) het bedrag dat het resultaat is van de berekening, vermeld in punt b), wordt verhoogd met 698,74 €;

Voor het jaar 2012 wordt het bedrag dat het resultaat is van de berekening, vermeld in punt c) voor alle personeelsleden verhoogd met 100 euro;

Voor het jaar 2013 wordt het bedrag dat het resultaat is van de berekening, vermeld in punt c) voor alle personeelsleden verhoogd met 200 euro;

Alle personeelsleden, die onder de toepassing vallen van VIA5 (uitgenomen de personeelsleden die vallen onder dienstenchequebedrijven) en aangeduid met een VIA-deelcode die een attractiviteitspremie hebben ontvangen, krijgen vanaf 2020 een verhoging van het forfaitair gedeelte van de eindejaarstoelage tot 1.288,43 euro (bedrag 2020, te indexeren).

2°        het veranderlijke gedeelte:

bedraagt 2,5 procent van het jaarsalaris, aangepast volgens de indexverhogingscoëfficiënt die van toepassing is op het salaris van de maand oktober van het in aanmerking te nemen jaar.

Vanaf 2021 bedraagt het veranderlijke gedeelte van de eindejaarstoelage 3,6% van het jaarsalaris, aangepast volgens de indexverhogingscoëfficiënt die van toepassing is op het salaris van de maand oktober van het in aanmerking te nemen jaar.*

 

* Tot en met 2020 :

De verhogingen van het forfaitaire gedeelte, vermeld in punt 1°, c), d) en e) zijn niet van toepassing op de personeelsleden die op grond van de federale wetgeving over de financiering van sommige gezondheidsinstellingen recht hebben op een jaarlijkse premie en een attractiviteitspremie.

Het gaat hier meer bepaald om de personeelsleden behorend tot de beleidsitems 09530 (Woonzorgcentrum Ter Linde) en 09531(dagverzorgingscentrum Ter Linde).

De premie en de attractiviteitspremie worden toegekend in de plaats van de genoemde verhogingen van de eindejaarstoelage in overeenstemming met de onderrichtingen van de federale financierende overheid.

 

Alle personeelsleden, die onder de toepassing vallen van VIA5 (uitgenomen de personeelsleden die vallen onder de dienstenchequebedrijven) en aangeduid met een VIA-deelcode die een attractiviteitspremie hebben ontvangen, krijgen een aanvulling op de eindejaarstoelage vanaf 2020 door een verhoging van het variabel deel van 3,6% van het jaarsalaris.

 
Als het personeelslid in de maand oktober van het in aanmerking te nemen jaar geen of slechts een gedeeltelijk salaris ontvangen heeft, dan wordt het percentage berekend op basis van het salaris dat voor diezelfde maand betaald zou zijn als het personeelslid zijn functie wel volledig had uitgeoefend.

Art. 4: Artikel 220, wordt vervangen als volgt:

Artikel 220 

Statutaire en contractuele personeelsleden hebben recht op omstandigheidsverlof naar aanleiding van onderstaande gebeurtenissen:

1° huwelijk van het personeelslid of het afleggen van een verklaring van wettelijke samenwoning door het personeelslid, vermeld in artikel 1475 tot en met 1479 van het Burgerlijk Wetboek, met uitzondering van het afleggen van een verklaring van samenwoning van bloed- of aanverwanten:

   4 werkdagen

 

Gestaafd door een uittreksel uit de huwelijksakte of een kopie van de verklaring van wettelijke samenwoning

2° bevalling van de echtgenote of samenwonende partner, of ter gelegenheid van de geboorte van een kind dat wettelijk afstamt van de werknemer

15 werkdagen (4 werkdagen betaald door het bestuur voor contractueel personeel, 11 dagen ten laste van de mutualiteit) – op te nemen binnen een periode van 4 maanden na de bevalling.

Gestaafd door een uittreksel uit de geboorteakte van het kind, waaruit blijkt dat de afstamming van de vader tav het kind vaststaat.

3° overlijden van de echtgenoot(-ote) of samenwonende partner, van een kind van de werknemer of van zijn echtgenoot(-ote) of samenwonende partner of overlijden van een pleegkind in het kader van een langdurige pleegzorg op het moment van het overlijden of in het verleden

Vanaf 25/07/2021: 10 werkdagen, waarvan 3 dagen die vallen in de periode vanaf  de dag van het overlijden tot en met de dag van de begrafenis en 7 dagen te kiezen binnen het jaar na de dag van het overlijden

Er kan worden afgeweken van de dag(en) van opname op vraag van de werknemer en mits akkoord van de werkgever

Gestaafd door een uittreksel uit de overlijdensakte of een overlijdensbericht

4° overlijden van de vader, moeder, schoonvader, stiefvader, schoonmoeder, stiefmoeder van de werknemer of van zijn echtgenoot(-ote) of samenwonende partner

overlijden van de pleegvader of de pleegmoeder van de werknemer inhet kader van de langdurige pleegzorg op het moment van overlijden

Vanaf 25/07/2021: 4 werkdagen waarvan 3 dagen vallen in de periode vanaf  de dag van het overlijden tot en met de dag van de begrafenis

Er kan worden afgeweken van de dag(en) van opname op vraag van de werknemer en mits akkoord van de werkgever

5° huwelijk van een kind van het personeelslid of van de samenwonende of huwelijkspartner

2 werkdagen

Gestaafd door een uittreksel uit de huwelijksakte

6°overlijden van een broer, zuster, schoonbroer, schoonzuster, van de grootvader,grootmoeder, van een kleinkind, overgrootvader, overgrootmoeder, achterkleinkind, schoonzoon, schoondochter van de werknemer of van zijn echtgenoot(-ote) of samenwonende partner die bij de werknemer inwoont

 Vanaf 25/07/2021: 2 dagen die vallen in de periode vanaf  de dag van het overlijden tot en met de dag van de begrafenis

Er kan worden afgeweken van de dag(en) van opname op vraag van de werknemer en mits akkoord van de werkgever.

Gestaafd door een uittreksel uit de overlijdensakte of een overlijdensbericht

7°overlijden van een broer, zuster, schoonbroer, schoonzuster, van de grootvader,grootmoeder, van een kleinkind, overgrootvader, overgrootmoeder, achterkleinkind, schoonzoon, schoondochter van de werknemer of van zijn echtgenoot(-ote) of samenwonende partner die niet bij de werknemer inwoont

overlijden van een pleegkind in het kader van een kortdurende pleegzorg op het moment van het overlijden

Vanaf 25/07/2021 : 1 dag die valt op de dag van de begrafenis

Er kan worden afgeweken van de dag van opname op vraag van de werknemer en mits akkoord van de werkgever

Gestaafd door een uittreksel uit de overlijdensakte

8° huwelijk van een bloed- of aanverwant:

 a) in de eerste graad, die geen kind is;

 b) in de tweede graad, van het personeelslid, de samenwonende of huwelijkspartner:

de dag van het huwelijk – indien deze op een rustdag of inactiviteitsdag valt, kan hij niet worden gecompenseerd.

Gestaafd door een uittreksel uit de huwelijksakte

9° priesterwijding of intrede in het klooster van een kind van de werknemer, van de samenwonende of huwelijkspartner, of van een broer, zuster, schoonbroer of schoonzuster van de werknemer:

de dag van de rooms-katholieke plechtigheid of een daarmee overeenstemmende plechtigheid bij een andere erkende eredienst

Gestaafd door een bewijs vanwege de kerkelijke overheid

10°

-       plechtige communie van een kind van de werknemer of van de samenwonende of huwelijkspartner;

-       deelneming van een kind van de werknemer of van de samenwonende of huwelijkspartner aan het feest van de vrijzinnige jeugd;

-       deelneming van een kind van de werknemer of van de samenwonende of huwelijkspartner aan een plechtigheid in het kader van een erkende eredienst die overeenstemt met de rooms-katholieke plechtige communie:

de dag van de plechtigheid, of, als dat een zondag, feestdag of inactiviteitsdag is, de eerstvolgende werkdag

 

 

 

 

Gestaafd door een bewijs vanwege de kerkelijke overheid

11° gehoord worden door de vrederechter in het kader van de organisatie van de voogdij over een minderjarige:

de nodige tijd, maximaal één dag

 

kopie van de oproep op dagvaarding

12° deelneming aan een assisenjury, oproeping als getuige voor de rechtbank of persoonlijke verschijning op aanmaning van de arbeidsrechtbank:

de nodige tijd

kopie van de oproep of dagvaarding

Art. 5: In hoofdstuk 10, het onbezoldigd verlof, afdeling 1, de thematische verloven, wordt er een rubriek e) verlof voor mantelzorg, ingevoegd, luidend:

e) verlof voor mantelzorg

Artikel 239 bis

Aan een personeelslid in dienstactiviteit kan verlof worden toegestaan om hulp of bijstand te verlenen aan een persoon die wegens zijn hoge leeftijd, gezondheidstoestand of zijn handicap, kwetsbaar is en zich in een afhankelijkheidssituatie bevindt.

Het verlof kan opgenomen worden als volgt:

 

 

Volledig verlof

1/2 verlof

1/5 verlof

Voltijds personeelslid

Max 6 maand over een hele loopbaan

Max 12 maand over een hele loopbaan

Max 12 maand over een hele loopbaan

Deeltijds personeelslid

Max 6 maand over een hele loopbaan

//

//

Hoe opnemen?

Max 3 maand per zorgbehoevende persoon

Kan opgenomen worden in periodes van een maand of een veelvoud er van

Max 6 maand per zorgbehoevende persoon

Kan opgenomen worden in periodes van een maand of een veelvoud er van

Max 6 maand per zorgbehoevende persoon

Kan opgenomen worden in periodes van een maand of een veelvoud er van

Voorwaarden :

  • Het personeelslid dat om verlof voor mantelzorg verzoekt, moet erkend zijn als mantelzorger van de persoon voor wie hij/zij dit verlof wil opnemen. Hiertoe moet een erkenningsaanvraag voor de toekenning van sociale rechten door middel van een verklaring op eer worden ingediend bij de mutualiteit van de aanvrager. De mutualiteit neemt hierover een beslissing. De erkenning als mantelzorger voor de toekenning van de sociale rechten blijft 1 jaar geldig vanaf de ondertekening van de verklaring op eer en kan verlengd worden.
  • De zorgbehoevende persoon hoeft niet noodzakelijk een familie- of gezinslid te zijn.

Artikel 239 ter

§1 Het personeelslid dient, om verlof voor verlof voor mantelzorg te kunnen bekomen, een schriftelijke aanvraag, aangetekend of tegen ontvangstbewijs, te richten tot de algemeen directeur of de raad voor wat betreft de decretale graden, ten minste 7 dagen voorafgaand aan de aanvang van de gevraagde verlofregeling. De termijn kan in samenspraak met de algemeen directeur of de raad voor wat betreft de decretale graden, ingekort worden.

§2 De aanvraag dient gestaafd door het attest van erkenning als mantelzorger voor de persoon waarvoor het verlof wordt aangevraagd.

§3 Dit verlof kan niet geweigerd worden maar kan door de algemeen directeur, omwille van dienstredenen, maximum 7 dagen worden uitgesteld.

Artikel 239 quater

De aanvraag om onderbrekingsuitkeringen dient gericht aan de RVA, via een formulier C61-mantelzorg dat door het personeelslid en het bestuur naar behoren werd ingevuld en ondertekend. Dit formulier dient aangetekend met de post verstuurd naar de 'Dienst loopbaanonderbreking/tijdskrediet' van het RVA-kantoor van de woonplaats van het personeelslid, dit ten laatste 2 maanden na de begindatum van het verlof.

Artikel 239 quinquies

Gevolgen:

- Verlof voor mantelzorg is onbezoldigd, maar wordt gelijkgesteld met dienstactiviteit.

- In geval van een deeltijdse opname van verlof voor mantelzorg

  • wordt de dienstuurregeling door de algemeen directeur in onderling overleg met het personeelslid en met het diensthoofd vastgesteld.
  • worden het salaris, de eindejaarstoelage, het vakantiegeld en het aantal dagen ziektekrediet en vakantieverlof,  pro rata berekend.
  • Vervroegde beëindiging van het aangevraagde verlof is mogelijk in onderlinge overeenstemming. In het belang van de vervanger kan deze vervroegde beëindiging door de algemeen directeur (resp de raad) worden geweigerd.
  • Het deeltijds verlof voor mantelzorg kan worden gecumuleerd met andere thematische verloven, andere vormen van loopbaanonderbreking of onbetaald verlof.