Mevrouw Stien Gevaert vervoegt de zitting vanaf punt 3.
Gevraagd wordt om het verslag van de vorige zitting goed te keuren.
Beslissing: éénparig goedgekeurd
éénparig
Het verslag van de vorige zitting wordt goedgekeurd.
Gevraagd wordt om de wijzigingen aan het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad goed te keuren.
Beslissing: éénparig goedgekeurd
Gelet op artikel 38 van het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad dd. 28 januari 2019 tot goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad;
Gelet op het ontwerp tot wijziging van het huishoudelijk reglement, meer specifiek de bepalingen van artikel 11 m.b.t. de mondelinge en schriftelijke vragen, waarin de procedure voor de mondelinge vragen wordt aangepast en verder verfijnt;
éénparig
Enig artikel: Goedkeuring wordt verleend aan de volgende wijziging in het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad:
Artikel 11:
De gemeenteraadsleden hebben het recht aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen. Daarvoor is geen toegelicht voorstel van beslissing nodig.
Mondelinge vragen kunnen worden gesteld op het einde van de openbare zitting. Een mondelinge vraag is een duidelijk geformuleerde bevraging met informatieve strekking over een aangelegenheid van de gemeente vreemd aan de dagorde van de raadszitting en die ook slechts een korte beantwoording vereist. Elk raadslid dat een mondelinge vraag wenst te stellen, bezorgt deze uiterlijk 4 dagen voor de dag van de vergadering per brief of mail gericht aan de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur. Het antwoord op deze mondelinge vraag wordt steeds gegeven tijdens de zitting waarvoor de vraag is ingediend.
Voor vragen die na de gestelde termijn en uiterlijk voor aanvang van de zitting van de gemeenteraad worden ingediend, zal het College van Burgemeester en Schepenen nagaan of de vraag nog tijdens de geplande zitting kan beantwoord worden. Indien dit niet het geval is, zal dit gebeuren tijdens de daaropvolgende zitting.
Op schriftelijke vragen van raadsleden wordt binnen de maand na ontvangst schriftelijk geantwoord.
De deontologische code geeft lokale mandatarissen een kader waarbinnen ze hun mandaat moeten uitoefenen. De samenleving stelt, terecht, hoge eisen aan mandatarissen. Als lokaal geëngageerd politicus is men kwetsbaar. De deontologische code is in de eerste plaats dan ook niet gemaakt om te bestraffen, maar om een veilige omgeving te creëren waarbinnen de lokale mandatarissen moeten werken. De code is een algemene leidraad voor lokale mandatarissen om deontologisch zorgvuldig te kunnen handelen bij de uitoefening van het mandaat. Dit handelen steunt op de volgende waarden: dienstbaarheid, functionaliteit, onafhankelijkheid, openheid, vertrouwelijkheid en zorgvuldigheid.
Beslissing: éénparig goedgekeurd
Overwegende dat een deontologische code lokale mandatarissen een kader geeft waarbinnen ze hun mandaat moeten uitoefenen;
Overwegende dat de code een algemene leidraad is voor lokale mandatarissen om deontologisch zorgvuldig te kunnen handelen bij de uitoefening van het mandaat;
Overwegende dat dit handelen steunt op de volgende waarden: dienstbaarheid, functionaliteit, onafhankelijkheid, openheid, vertrouwelijkheid en zorgvuldigheid;
herzien de beslissing van de Gemeenteraad van 20 juni 2016 waarin de deontologische code voor de gemeenteraad werd vastgesteld;
Gelet op artikel 39 en artikel 74 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Overwegende dat het decreet lokaal bestuur voorziet in het opmaken van een deontologische code voor de lokale mandataris;
Overwegende dat het de bedoeling is dat hierin de bestaande decretale bepalingen in verband met de verplichte deontologische houding van de lokale mandataris, verder uitgewerkt, verdiept en geconcretiseerd worden in een eigen lokaal reglement;
Gelet dat juridisch gezien er twee codes nodig zijn: Eén voor de gemeenteraad en het college van burgemeester en schepenen en één voor de raad voor maatschappelijk welzijn, het vast bureau en het bijzonder comité voor de sociale dienst;
Overwegende dat er voor de leden van het Bijzonder Comité Sociale Dienst een aanvulling is voorzien van de deontologische code;
éénparig
De deontologische code voor mandatarissen wordt als volgt aangenomen:
Toepassingsgebied
Artikel 1
Deze aanvullende deontologische code is van toepassing op de lokale mandatarissen.
Voor de gemeente worden hieronder begrepen:
de voorzitter van de gemeenteraad
de gemeenteraadsleden,
de burgemeester,
de schepenen.
Voor het OCMW worden hieronder begrepen:
de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn,
de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn,
de voorzitter van het vast bureau
Belangenvermenging en de schijn ervan
Art. 2
Een lokale mandataris mag zijn/haar invloed en stem niet gebruiken voor het eigen persoonlijk belang. Dat mag ook niet voor het persoonlijk belang van een ander persoon of het belang van een organisatie bij wie hij/zij een directe of indirecte betrokkenheid heeft.
Art. 3
Een lokale mandataris gaat actief en uit zichzelf alle vormen van belangenvermenging, en zelfs de schijn daarvan, tegen. Een lokale mandataris neemt geen deel aan de bespreking en de stemming wanneer er sprake is van een beslissing waarbij belangenvermenging speelt.
Art. 4
Een lokale mandataris beseft dat mogelijke belangenvermenging niet beperkt is tot de bespreking en stemming. Daarom zorgt een lokale mandataris dat er ook geen enkele beïnvloeding is tijdens de andere fases van het besluitvormingsproces.
Art. 5
Een lokale mandataris zorgt dat bij contacten met de burger nooit de schijn gewekt wordt dat particuliere belangen begunstigd (kunnen) worden.
Art. 6
Een lokale mandataris mag de in Art. 10 van het Decreet Lokaal Bestuur genoemde functies niet uitoefenen.
Art. 7
Een lokale mandataris mag de in Art. 27 §2 van het Decreet Lokaal Bestuur genoemde overeenkomsten en handelingen niet aangaan.
Art. 8
Ter bevordering van de transparantie en om schijn van partijdigheid te voorkomen, meldt een lokale mandataris aan de algemeen directeur welke betaalde en onbetaalde mandaten hij/zij vervult naast het politiek mandaat bij het lokaal bestuur.
Art. 9
Een lokale mandataris meldt aan de algemeen directeur wanneer hij/zij substantiële financiële belangen heeft (bijvoorbeeld aandelen of opties) in een onderneming waarmee de gemeente/het OCMW zaken doet of waarin de gemeente/het OCMW een belang heeft.
Art. 10
De door een lokale mandataris gemelde mandaten en substantiële financiële belangen zijn openbaar en worden ter inzage gelegd. Ook een tussentijds ontstaan mandaat of belang moet meegedeeld worden. De algemeen directeur of een personeelslid dat daartoe door de algemeen directeur werd aangewezen, draagt zorg voor een geactualiseerde openbare lijst van gemelde mandaten en belangen.
Corruptie en de schijn ervan
Art. 11
Een lokale mandataris mag zijn/haar invloed en stem niet laten kopen of beïnvloeden door geld, goederen, diensten of andere gunsten die hem/haar gegeven of beloofd werden.
Art. 12
Een lokale mandataris moet actief en uit zichzelf de schijn van corruptie tegengaan.
Art. 13
Een lokale mandataris neemt geen geschenken aan die hem/haar door zijn/haar functie worden aangeboden. Eventueel uitgezonderd zijn de incidentele, kleine attenties (zoals een bloemetje of een fles wijn) waarbij de schijn van corruptie en beïnvloeding minimaal is én waarbij minstens aan één van de onderstaande voorwaarden voldaan wordt:
Het weigeren of teruggeven van het geschenk zou de gever ernstig kwetsen of bijzonder in verlegenheid brengen.
De overhandiging van het geschenk vindt in het openbaar plaats.
Het terugbezorgen van het geschenk is praktisch onwerkbaar.
Het gaat om een prijs die door de lokale mandataris gewonnen wordt bij een tombola of activiteit.
Art. 14
Als geschenken (al dan niet volgens de regels in Art. 13 van deze code) in het bezit komen van een lokale mandataris, wordt dit door de lokale mandataris gemeld aan de algemeen directeur.
Afhankelijk van de aard van het geschenk en de omstandigheden waarin het gegeven werd, wordt het ofwel alsnog terugbezorgd, ofwel eigendom van de gemeente/het OCMW.
Art. 15
De gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn kan in concrete gevallen afwijken van de regels die gelden over het aannemen van geschenken. Dit kan enkel in volledige openbaarheid.
Art. 16
Een lokale mandataris accepteert geen persoonlijke geschenken, voordelen of diensten van anderen, die hem/haar uit door zijn/haar functie worden aangeboden, ontvangen, tenzij aan alle onderstaande voorwaarden voldaan wordt:
Het weigeren ervan maakt het raadswerk onmogelijk of onwerkbaar.
De schijn van corruptie of beïnvloeding is minimaal.
Art. 17
Een lokale mandataris gebruikt die persoonlijke geschenken, voordelen of diensten die voor zijn/haar raadswerk aangenomen mogen worden nooit voor privédoeleinden.
Art. 18
Een lokale mandataris accepteert uitnodigingen (lunches, diners, recepties en andere) die door anderen betaald of gefinancierd worden enkel wanneer aan alle onderstaande voorwaarden voldaan wordt:
De uitnodiging behoort tot de uitoefening van het raadswerk.
De aanwezigheid kan worden beschouwd als functioneel (protocollaire taken, formele vertegenwoordiging van de gemeente/het OCMW, …).
De schijn van corruptie of beïnvloeding is minimaal.
Art. 19
Een lokale mandataris accepteert werkbezoeken, waarbij reis- en verblijfkosten door anderen betaald worden alleen bij hoge uitzondering. Een dergelijke invitatie dient altijd besproken te worden op de gemeenteraad of het fractievoorzittersoverleg/de raad voor maatschappelijk welzijn. De invitatie kan alleen geaccepteerd worden wanneer het bezoek aantoonbaar van belang is voor de gemeente/het OCMW en de schijn van corruptie of beïnvloeding minimaal is. Van een dergelijk werkbezoek wordt altijd (schriftelijk) verslag gedaan aan de raad.
Het gebruik van faciliteiten en middelen van het lokaal bestuur
Art. 20
Een lokale mandataris houdt zich aan de regels die vastgelegd zijn over het gebruik van faciliteiten en middelen van het lokaal bestuur.
Art. 21
Een lokale mandataris houdt zich aan de regels die vastgesteld zijn voor het gebruik van interne voorzieningen die voor het raadswerk worden voorzien zoals opgenomen in het huishoudelijk reglement.
Art. 22
Een lokale mandataris houdt zich aan de regels over onkostenvergoedingen zoals vastgesteld in het huishoudelijk reglement.
Omgaan met informatie
Art. 23
De gemeenteraad/ De raad voor maatschappelijk welzijn werkt onder het principe van principiële openbaarheid. Zij ziet erop toe dat het college van burgemeester en schepenen/het vast bureau alle relevante informatie aangaande dossiers, stukken en akten openbaar toegankelijk maakt.
Art. 24
Een lokale mandataris communiceert eerlijk over de redenen en motieven op basis waarvan hij/zij individueel gestemd heeft. Daarnaast communiceert een lokale mandataris eerlijk over de reden en motieven op basis waarvan de raad als geheel de beslissing genomen heeft.
Art. 25
Een lokale mandataris is gebonden aan het beroepsgeheim wanneer hij/zij door de functie van lokale mandataris kennis krijgt van geheimen die door personen aan de gemeente/ het OCMW zijn toevertrouwd. Bekendmaking van deze geheimen is verboden, behalve wanneer de wet de openbaring oplegt of mogelijk maakt.
Art. 26
Naast het strenge beroepsgeheim geldt eveneens een geheimhoudingsplicht voor lokale mandatarissen. Deze plicht beschermt wat besproken wordt tijdens een besloten vergadering (feiten, meningen, overwegingen…).
Art. 27
Een lokale mandataris heeft een algemene discretieplicht. Hij/zij gaat op discrete en voorzichtige wijze om met de informatie die hem/haar toekomt in de uitoefening van zijn/haar functie.
Art. 28
Een lokale mandataris gebruikt de informatie die hij/zij kreeg door de uitoefening van zijn/haar functie enkel voor zijn/haar raadswerk en niet voor zijn/haar persoonlijk belang of voor het persoonlijk belang van anderen.
Art. 29
Een lokale mandataris maakt brieven niet openbaar en stuurt e-mails niet door wanneer het niet zeker is dat de afzender daarmee zou instemmen. Bij twijfel over de bedoeling van de afzender wordt de expliciete toestemming gevraagd.
Onderlinge omgang en afspraken over vergaderingen
Art. 30
Raadsleden gaan respectvol om met elkaar, de leden van het college en de personeelsleden van de gemeente.
/
Raadsleden gaan respectvol om met elkaar, de voorzitter en de leden van het vast bureau, de voorzitter en de leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst en de personeelsleden van het OCMW.
Art. 31
Raadsleden richten zich tot elkaar, de leden van het college/het vast bureau en de leden van het bijzonder comité, de algemeen directeur en de andere personeelsleden op een correcte wijze en dit zowel verbaal, non-verbaal als schriftelijk, inclusief de elektronische communicatie.
Art. 32
Lokale mandatarissen houden zich tijdens vergaderingen van de politieke organen aan het huishoudelijk reglement en volgen de aanwijzingen van de voorzitter hierover op.
Art. 33
Lokale mandatarissen onthouden zich in het openbaar, dus ook in openbare raads- en commissievergaderingen, van negatieve uitlatingen over individuele personeelsleden.
Naleving en handhaving van de deontologische code
Art. 34
De gemeenteraad /raad voor maatschappelijk welzijn stelt regels op over het omgaan met de deontologische code en mogelijke schendingen ervan.
Art. 35
De gemeenteraad/De raad voor maatschappelijk welzijn ziet erop toe dat de fracties en de individuele lokale mandatarissen volgens de deontologische code handelen.
Er zijn verschillende fasen te onderscheiden die spelen bij het toezien op de naleving van de deontologische code, namelijk:
het voorkomen van mogelijke schendingen
het signaleren van vermoedens van schendingen van de deontologische code
het eventueel onderzoeken van vermoedens van schendingen van de deontologische code
het eventueel zich uitspreken over schendingen van de deontologische code
Art. 36
Wanneer een lokale mandataris twijfelt of een handeling die hij/zij wil verrichten een overtreding van de code zou kunnen zijn, wint het lid hierover advies in bij de algemeen directeur of het personeelslid dat door de algemeen directeur daartoe werd aangewezen.
Art. 37
Wanneer een lokale mandataris twijfelt over een nog niet uitgevoerde handeling van een andere lokale mandataris, dan waarschuwt hij/zij die persoon. De lokale mandataris verwoordt de twijfels en verwijst de betrokkene zo nodig door naar de algemeen directeur of het personeelslid dat door de algemeen directeur daartoe werd aangewezen.
Art. 38
Wanneer een lokale mandataris vermoedt dat een regel van de deontologische code is overtreden door een andere lokale mandataris, dan kan hij/zij hiervan melding van maken bij de algemeen directeur of het personeelslid dat door de algemeen directeur daartoe werd aangewezen.
Indien het vermoeden van een schending blijft bestaan, meldt de lokale mandataris dit aan de voorzitter van de gemeenteraad/de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn, die dan meteen doorverwijst naar de daartoe aangewezen persoon of instantie om een vooronderzoek te doen.
Art. 39
Wanneer er na vooronderzoek door de aangewezen instantie een concreet vermoeden bestaat dat een lokale mandataris een regel van de deontologische code heeft overtreden, kan opdracht gegeven worden tot het verrichten van een uitgebreid onderzoek hiernaar.
Art. 40
Wanneer vaststaat dat er sprake is van overtreding van een regel van de deontologische code, kan dit leiden tot een uitspraak van de gemeenteraad/De raad voor maatschappelijk welzijn over de betreffende mandataris die de schending heeft begaan.
Art. 41
Minimaal één keer per bestuursperiode evalueren de fractievoorzitters tijdens het fractievoorzittersoverleg deze deontologische code. Ze bekijken of de code nog actueel is, nog goed werkt en of ze nageleefd wordt.
Enkele algemene bepalingen
Art. 42
De lokale mandatarissen zullen voor de omschrijving van hun dienstverlenende activiteiten geen termen gebruiken die verwarring kunnen scheppen met officiële, door de overheden ingestelde instanties belast met het verstrekken van informatie of met de behandeling van klachten. Het gebruik van de termen ‘ombuds’, ‘klachtendienst’ en andere afleidingen of samenstellingen is verboden.
Art. 43
De lokale mandatarissen maken in hun verkiezingscampagnes en -mailings die gericht zijn op individuen geen melding van de diensten die zij eventueel voor de betrokkenen hebben verricht. In geen geval mogen zij de indruk wekken dat zij om steun vragen in ruil voor bewezen diensten.
Art. 44
Bij hun optreden op en buiten het lokale bestuursniveau en in hun contacten met individuen, groepen, instellingen en bedrijven, geven de lokale mandatarissen principieel voorrang aan het algemeen boven het particulier belang.
Art. 45
Elke vorm van rechtstreekse dienstverlening, informatiebemiddeling, doorverwijzing of begeleiding gebeurt zonder enige materiële of geldelijke tegenprestatie van welke aard of omvang ook en mag geen vorm van cliëntenwerving inhouden.
Art. 46
De lokale mandatarissen staan op dezelfde gewetensvolle manier ten dienste van alle burgers zonder onderscheid van geslacht, huidskleur, afstamming, sociale stand, nationaliteit, filosofische en/of religieuze overtuiging, ideologische voorkeur of persoonlijke gevoelens.
Informatiebemiddeling
Art. 47
Het behoort tot de wezenlijke taken van de lokale mandataris informatie te ontvangen en te verstrekken, in het bijzonder over de diensten die instaan voor informatieverstrekking en over de manier waarop de burger zelf informatie kan opvragen in het kader van de openbaarheid van bestuur.
Art. 48
De lokale mandatarissen stellen informatie ter beschikking van de burger met betrekking tot de werking van de ombudsdiensten en van de diensten die instaan voor de behandeling van klachten over het optreden of het niet-optreden van de overheid.
Art. 49
Informatie waarop de vraagsteller geen recht heeft, die de goede werking van de administratie kan doorkruisen of die de privacy van anderen in het gedrang kan brengen, mogen door de lokale mandatarissen niet worden doorgegeven.
Art. 50
De lokale mandatarissen verwijzen de vragensteller, waar mogelijk, naar de bevoegde administratieve dienst(en). Waar het gaat om de behandeling van klachten en/of conflicten, worden de belanghebbenden in eerste instantie doorverwezen naar de bevoegde klachten- of ombudsdienst.
Administratieve begeleiding en ondersteuning
Art. 51
De lokale mandatarissen kunnen de burgers ondersteunen en begeleiden in hun relatie met de administratie of met de betrokken instanties. Zij kunnen de burgers helpen om, via de daartoe geëigende kanalen en procedures, een aanvraag te richten tot de overheid, informatie te verkrijgen over de stand van zaken in een dossier, daarover nadere uitleg en toelichting te vragen en vragen te stellen over de administratieve behandeling van dossiers.
Art. 52
Bij de administratieve begeleiding en ondersteuning van de burgers respecteren de lokale mandatarissen de onafhankelijkheid van de diensten en van de personeelsleden, de objectiviteit van de procedures en de termijnen die als redelijk moeten worden beschouwd voor de afhandeling van soortgelijke dossiers.
Art. 53
De briefwisseling met de overheid, gevoerd in het kader van de administratieve begeleiding en ondersteuning, wordt uitsluitend op naam van de burger gesteld. Er wordt op geen enkele wijze melding gemaakt van de begeleidende en ondersteunende rol van de lokale mandataris
Bespoedigings- en begunstigingstussenkomsten
Art. 54
Bespoedigingstussenkomsten zijn tussenkomsten waarbij lokale mandatarissen een administratieve procedure proberen te bespoedigen in gevallen of in dossiers die zonder die tussenkomst een regelmatige afloop of resultaat zouden krijgen, maar dan na verloop van een langere verwerkings- of behandelingstermijn. Dergelijke tussenkomsten, die een ongelijke behandeling van de betrokken burgers inhouden, zijn verboden.
Art. 55
Begunstigingstussenkomsten zijn tussenkomsten waarbij de lokale mandataris zijn voorspraak aanwendt om de afloop of het resultaat van een zaak of van een dossier te beïnvloeden in de door de belanghebbende burger gewenste zin. Dergelijke tussenkomsten zijn verboden.
Art. 56
Tussenkomsten bij selectievoerende instanties, die tot doel hebben het verhogen van kansen op benoeming, aanstelling en bevordering in de administratie, zijn verboden.
Lokale mandatarissen die om steun gevraagd worden door of voor kandidaten die een functie, aanstelling of bevordering ambiëren, delen betrokkene mee dat de aanstelling, de benoeming of de bevordering gebeurt op basis van de geldende normen en procedures. Zij verwijzen de belanghebbende naar de bevoegde dienst of instantie.
Art. 57
Lokale mandatarissen mogen occasioneel en op eigen initiatief personen aanbevelen bij werkgevers in de particuliere sector. Ze mogen geen enkele tegenprestatie, van welke aard ook, beloven of leveren aan de betrokken werkgevers.
Art. 58
De algemeen directeur neemt de nodige maatregelen opdat de dossierbehandelende personeelsleden alle tussenkomsten opnemen in het desbetreffende administratieve dossier, wat ook de aard van de tussenkomst of de hoedanigheid van de tussenkomende persoon is.
Art. 59
Louter informatieve vragen van algemene of technische aard worden niet beschouwd als tussenkomsten die in het administratief dossier dienen te worden opgenomen
Gevraagd wordt kennis te nemen van de rapportering organisatiebeheersing voor het eerste semester van 2022.
Kennisname: éénparig
Gelet op artikel 219 van het decreet over het lokaal bestuur dat bepaalt dat het organisatiebeheersingssysteem wordt vastgesteld door de algemeen directeur, na overleg met het managementteam;
Overwegende dat het algemene kader van het organisatiebeheersingssysteem en de elementen daarin die raken aan de rol en de bevoegdheden van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn zijn onderworpen aan de goedkeuring van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn;
Overwegende dat de algemeen directeur jaarlijks rapporteert aan het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn en het vast bureau over organisatiebeheersing;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 16 december 2019 waarbij het charter organisatiebeheersing van het gemeente- en OCMW-bestuur van Hooglede wordt goedgekeurd met beschrijving van het kader voor de aanpak van organisatiebeheersing;
Overwegende dat in het charter omschreven wordt dat de rapportering gebeurt door halfjaarlijks een rapport aan te bieden dat een beeld geeft van hoe de organisatie aan organisatiebeheersing gewerkt heeft tijdens het afgelopen semester;
Gelet op de vaststelling door het managementteam van het dossier organisatiebeheersing voor het eerste semester van 2022 op 26 september 2022;
Gelet op de kennisname door het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau van het dossier organisatiebeheersing voor het eerste semester van 2022 op 10 oktober 2022;
NEEMT EENPARIG KENNIS: van de rapportering organisatiebeheersing voor het eerste semester van 2022.
| Exploitatie |
|
| Ontvangsten: |
1.375,19 |
| Uitgaven |
-45.578,33 |
| Exploitatieoverschot 2020 |
14.994,07 |
| Gewone exploitatietoelage |
53.074,55 |
| Overschot exploitatie |
23.865,48 |
| Investeringen |
|
| Ontvangsten |
0,00 |
| Uitgaven: |
0,00 |
| Investeringen eigen fin. Boekjaar |
0,00 |
| Overschot/tekort investeringen 2020 |
0,00 |
| Overschot investeringen |
0,00 |
Advies: éénparig gunstig
Gelet op de rekening van de Kerkfabriek Sint-Henricus Torhout voor het dienstjaar 2021;
Overwegende dat de rekening 1 375,19 EUR voorziet in gewone ontvangsten en 0,00 EUR in buitengewone ontvangsten en 45 578,33 EUR in gewone uitgaven en 0,00 EUR in buitengewone uitgaven;
Overwegende dat het exploitatie-overschot 23 865,48 EUR bedraagt;
Gelet op het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten en latere wijzigingen;
éénparig
Enig artikel: De rekening van de Kerkfabriek Sint-Henricus Torhout wordt gunstig geadviseerd.
Het mandaat wordt gevraagd voor goedkeuring van volgende agendapunten:
1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2023 alsook van het door de raad van bestuur opgestelde budget voor 2023.
2. Statutaire benoemingen.
3. Statutaire mededelingen.
Beslissing: éénparig goedgekeurd
Gelet op het feit dat de gemeente aangesloten is bij Fluvius Opdrachthoudende Vereniging;
Gelet op het feit dat de gemeente per aangetekend schrijven van 22 september 2022 werd opgeroepen om op digitale wijze deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 7 december 2022;
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente per brief van 22 september 2022 overgemaakt werd;
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur; waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering;
éénparig
Artikel 1: Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging d.d. 7 december 2022 met als agendapunten:
Art. 2: De vertegenwoordiger van de gemeente, de heer Frederik Demeyere, Akkerstraat 25/A, 8830 Hooglede en als plaatsvervanger de heer Pascal Maes, Hogestraat 29/A, 8830 Hooglede, die zal deelnemen aan de digitale Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 7 december 2022 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Art. 3: Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Fluvius Opdrachthoudende Vereniging, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Gevraagd wordt om de agenda, de statutenwijziging betreffende het dossier tramontana, de overige wijzigingen, de partiële splitsing en fusieoperatie inclusief de statuten van Fluvius West goed te keuren en het mandaat van de vertegenwoordiger vast te stellen voor de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius West OV op 12 december 2022.
Beslissing: éénparig goedgekeurd
Raadslid Kristof Pillaert wenst tussen te komen in verband de geplande buitengewone algemene vergadering van Fluvius West OV op 12 december 2022.
“Het betreft hier de geplande fusie tussen Fluvius en Gaselwest. De prijzen voor elektriciteit zijn nu reeds zeer hoog en door die geplande fusie zal de prijs voor elektriciteit voor de inwoners binnen het werkingsgebied van Fluvius nog stijgen, dit gezien de tarieven van Gaselwest hoger liggen. Het is immers de bedoeling om in 2024 de prijzen gelijk te schakelen.
In deze tijden van een hoge energiefactuur is het dan ook moeilijk om hiermee akkoord te gaan. Vanuit het bestuur Hooglede zou men zich dan ook beter onthouden op deze buitengewone algemene vergadering.”
Raadslid Rik Vanwildemeersch merkt op dat de prijs in dit geval wel enkel betrekking heeft op de kost van de distributienetbeheerder en niet op de totale prijs van elektriciteit.
De prijs zal dus inderdaad wel stijgen door de fusie, maar dit zal een beperkt deel van de elektriciteitsfactuur zijn.
Raadslid Pillaert merkt op dat dit inderdaad maar een deel van de elektriciteitsfactuur betreft: 1/3 gaat naar de leverancier, 1/3 naar transportkosten en 1/3 naar BTW, sociale maatregelen, enz. Maar hoe dan ook wordt de elektriciteitsfactuur hierdoor voor 1/3 beïnvloed. De prijsstijging voor gas is kleiner.
Vandaar roept raadslid Pillaert nogmaals op om zich in de algemene vergadering te onthouden.
Raadslid Vanwildemeersch vult nog aan dat de relatiebeheerder van Fluvius nog een toelichting over deze fusie zal geven in de diverse besturen.
De Burgemeester stelt voor dit agendapunt in november te hernemen en dan een standpunt te bepalen m.b.t. de fusie tussen Fluvius West en Gaselwest.
Gelet op het feit dat de gemeente momenteel voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de Opdrachthoudende vereniging Fluvius West.
Gelet op het feit dat de agenda met documentatiestukken opgesteld werd door de Raad van Bestuur in zitting van 5 september 2022.
Gelet op het feit dat de gemeente per aangetekend schrijven van 12 september 2022 werd opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Fluvius West die op maandag 12 december 2022 plaatsheeft in het Fluvius-gebouw te 8820 Torhout, Noordlaan 9.
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken bij deze oproepingsbrief waren gevoegd.
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering.
Het eerste agendapunt handelt over de realisatie van het datanetwerk van de toekomst in Vlaanderen (het dossier Tramontana).
In het artikel 3.A.2 van de statuten van Fluvius West wordt in het voorwerp voorzien dat de Opdrachthoudende vereniging bevoegd is voor o.m. “het aanleggen, het exploiteren en het beschikbaar stellen van elektronische-communicatienetwerken en installaties alsook voor het vervoer van signalen langs deze elektronische-communicatienetwerken”.
Gelet op het artikel 3.B van de statuten van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius West waarin opgenomen is dat de Opdrachthoudende vereniging ten behoeve van haar deelnemers haar voorwerp ook mag verwezenlijken door samenwerking met andere rechtspersonen waar zij al dan niet kan in deelnemen met naleving van de bepalingen van het Decreet Lokaal Bestuur.
Fluvius West doet voor de uitvoering van haar activiteiten en de daarmee verband houdende openbaredienstverplichtingen een beroep op de exploitatiemaatschappij Fluvius System Operator cv met zetel te Brusselsesteenweg 199, 9090 Melle.
Fluvius System Operator cv en Telenet BV hebben op 18 juli 2022 een bindend akkoord bereikt om samen het datanetwerk van de toekomst (met inbegrip van de fiber-to-the-home-technologie) in Vlaanderen te realiseren. De twee bedrijven zullen met dat doel een dochteronderneming (werknaam NetCo) uitbouwen die financieel en operationeel zelfstandig zal zijn.
Het datanetwerk van de toekomst zal:
De gemeente is overtuigd dat de toegang van iedere burger en bedrijf tot kwaliteitsvolle en snelle dataverbindingen van cruciaal belang is. De gemeente wenst op haar grondgebied maximaal in te zetten op het vlak van connectiviteit en het datanetwerk van de toekomst uit te bouwen via hoofdzakelijk een fiber-to-the-home-technologie. De gemeente staat ten volle achter de ambitie om glasvezelconnectiviteit te voorzien zowel in stedelijk als in landelijk gebied en – waar dit niet mogelijk is – de huidige hybride glasvezel-coax-netwerkinfrastructuur van een upgrade te voorzien.
Deze doelstellingen kaderen binnen het algemeen en maatschappelijk belang aangezien het alle burgers en bedrijven van de gemeente aanbelangt. De beslissing van de gemeente, in uitvoering van haar beleid en binnen haar autonome bevoegdheid, tot het uitbouwen van openbare elektronische-communicatienetwerken op haar grondgebied wordt gekwalificeerd als een taak van gemeentelijk belang. De uitrol van het datanetwerk zal maximaal gebeuren in synergie met andere werken voor glasvezel en nutsvoorzieningen. Dergelijke beslissing laat het recht van de gemeente in haar hoedanigheid van domeinbeheerder onverlet om op verzoek van een derde partij de nodige domeintoelatingen toe te kennen. Ook de keuze om vrij een dienstverlener als gemeente te kiezen blijft behouden.
Om deze openbare elektronische-communicatienetwerken aan te leggen, te exploiteren en beschikbaar te stellen wenst de gemeente een beroep te doen op de Opdrachthoudende vereniging Fluvius West, die door middel van haar exploitatiemaatschappij Fluvius System Operator cv de vennootschappen NetCo en HoldCo mede zal uitbouwen. In NetCo zullen de elektronische-communicatienetwerken (meer specifiek het bestaande HFC-netwerk en de overige glasvezelinfrastructuur) worden ingebracht. Na de inbreng zal NetCo instaan voor de aanleg, het beheer, de exploitatie en het beschikbaar stellen van de hogervermelde ingebrachte netwerken alsook voor de uitrol van het datanetwerk van de toekomst. De oprichting van HoldCo, waarin de aandelen NetCo worden ingebracht, biedt desgevallend en tussentijds mogelijkheden om een uitkering van cashmiddelen te kunnen voorzien voor de aandeelhouders.
Deze structuur en de centralisatie van deze netwerken in NetCo bieden de beste garanties voor de gemeente om deze doelstellingen te realiseren en zo voor iedereen in Vlaanderen een efficiënt, betaalbaar en toegankelijk datanetwerk van de toekomst mogelijk te maken.
De Raad van Bestuur van Fluvius West heeft, overeenkomstig de artikelen 12:10 en 12:93 e.v. van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen, in zitting van 5 september ll. het voorstel tot inbreng van de bedrijfstak openbare elektronische-communicatienetwerken in Fluvius System Operator cv opgesteld en goedgekeurd. In dit inbrengverslag werden de voorafgaande besluitvormingsvereisten opgenomen die gelden als opschortende voorwaarden voor de realisatie van het dossier Tramontana.
Het tweede agendapunt omvat de voorgestelde statutenwijzigingen.
Gelet op het feit dat aan het voorwerp wijzigingen worden aangebracht waarvoor de Raad van Bestuur, overeenkomstig het artikel 6:86 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen, een omstandige verantwoording heeft opgemaakt.
Gelet op het feit dat de voorgestelde statutenwijzigingen hun oorsprong vinden in meerdere domeinen.
1. DOSSIER TRAMONTANA
De wijzigingen met betrekking tot het dossier Tramontana werden in geel gemarkeerd in het voorliggend ontwerp van statutenwijzigingen.
Inge0volge de door de Raad van Bestuur van Fluvius West besliste inbreng van bedrijfstak van de openbare elektronische-communicatienetwerken in Fluvius System Operator cv, zal Fluvius System Operator cv op haar beurt deze bedrijfstak inbrengen in de nieuw op te richten vennootschap NetCo die zal instaan voor de aanleg, het beheer, de exploitatie en het beschikbaar stellen van de hogervermelde ingebrachte netwerken alsook voor de uitrol van het datanetwerk van de toekomst. De Opdrachthoudende vereniging Fluvius West ontvangt daarvoor de daartoe uitgegeven aandelen K in Fluvius System Operator cv, waardoor de participatie van Fluvius West in de exploitatiemaatschappij wordt uitgebreid voor de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken. Voor de toekenning van de aandelen en de winstverdeling betreffende de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken wordt een onderscheid gemaakt tussen een deelnemer die reeds aangesloten was voor de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken (heeft recht op vergoeding voor de specifieke en de algemene inbreng) en een deelnemer die dat op heden nog niet is (heeft recht op vergoeding voor de algemene inbreng).
De Fluvius-NET-activiteit (elektronische-communicatiediensten) vormt een onderdeel van de inbreng bedrijfstak door Fluvius West in Fluvius System Operator cv. De bestaande dienstenrelatie tussen de Opdrachthoudende vereniging en haar deelnemers zal ingebracht worden in NetCo. Voor de gemeenten die op heden deelnemers zijn voor de Fluvius-NET-activiteit (elektronische-communicatiediensten) houdt dit in dat zij de bestaande diensten aan dezelfde voorwaarden kunnen/zullen verderzetten. Het behoort tot de gemeentelijke autonomie om hier desgevallend te opteren voor geen verderzetting van deze Fluvius-NET-activiteit.
De wijzigingen aan de statuten met betrekking tot het dossier Tramontana betreffen in het bijzonder:
- de verduidelijking dat het om ‘openbare’ elektronische-communicatienetwerken gaat;
- de omschrijving van de vennootschappen NetCo en HoldCo;
- het invoegen van de definitie ‘synthetisch dividend’ die van toepassing is op de deelnemers die reeds voor 1 januari 2023 aangesloten zijn voor de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken;
- het schrappen van de Fluvius-Net-activiteit vermits deze vervat is in de inbreng van bedrijfstak;
- aanpassingen aan de aandelen(categorieën), winstverdeling en stemrechten voor de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken zodat de deelnemers vergoed worden voor – naar gelang het geval – de specifieke en/of algemene inbreng bedrijfstak;
- het uitbreiden van de bevoegdheid in hoofde van de regionale bestuurscomités wat de adviesverlening betreft inzake de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken;
- de regels die van toepassing zijn bij het beëindigen van de samenwerking voor de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken;
- een actualisering van de bijlage 1 alsook het toevoegen van een nieuwe bijlage 4 met een overzicht van de gemeenten die deel uitmaakten van een kabelmaatschappij.
2. OVERIGE WIJZIGINGEN
De overige wijzigingen werden in groen gemarkeerd in het voorliggend ontwerp van statutenwijzigingen en zijn een gevolg van wijzigingen van regelgeving, het schrappen van de activiteiten Fluvius GIS en Center, het rechtzetten van materiële vergissingen, enz.
Het betreft meer bepaald:
- een actualisering van de van toepassing zijnde bepalingen van de coöperatieve vennootschap ingevolge het WVV en de omzendbrief KBBJ / ABB 2022 / 1 betreffende de toepassing van artikel 397, 2de lid van het Decreet van 22 december 2017 over het Lokaal Bestuur;
- de terminologische verfijning door de introductie van de term ‘distributienetwerken’ bij de activiteiten andere dan elektriciteit en gas;
- de invoeging en/of actualisering van een aantal definities;
- een verfijning in de aanhef van het voorwerp;
- de schrapping van de nevenactiviteiten Fluvius GIS en Fluvius Center ingevolge het intern gevoerde kerntakendebat;
- de schrapping van de openbaredienstverplichting voor de openbare verlichting ingevolge het Besluit van de Vlaamse Regering van 23 april 2021;
- de schrapping van de bepalingen betreffende de aandelen B en B*;
- de precisering dat een deelnemer per activiteit waarvoor hij toetreedt ten minste één aandeel dient te onderschrijven;
- de rechtzetting van foutieve verwijzingen en materiële vergissingen;
- de precisering wat het beslissingsquorum op de algemene vergadering betreft;
- de conformering aan de artikelen 422 en 423 van het Decreet over het Lokaal Bestuur;
- de toevoeging van de machtiging door de deelnemers om elke verschuldigde som af te houden van de dividenden.
De agendapunten 4 tot en met 6 zijn een gevolg van de structuurwijzigingen.
De Vlaamse Regering besliste bij decreet van 16 november 2018 houdende diverse bepalingen inzake energie (zoals gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 14 december 2018) om het grondgebied van Vlaanderen op te delen in homogene lokale geografische aaneengesloten exploitatiegebieden voor elektriciteit en gas met als doel om zo de operationele efficiëntie te verhogen.
In artikel 4.1.1 van het decreet houdende algemene bepalingen betreffende het energiebeleid van 8 mei 2009 (hierna het “Energiedecreet”) werden bijgevolg twee randvoorwaarden vastgelegd waarbinnen gemeenten kunnen kiezen voor een distributienetbeheerder, met name (i) dezelfde distributienetbeheerder voor gas en elektriciteit en (ii) aaneensluitende geografische gebieden met minstens 200.000 aangesloten afnemers[1].
Overeenkomstig artikel 15.3.5/18 van het Energiedecreet hebben de distributienetbeheerders momenteel tot en met 1 januari 2023 de tijd om te voldoen aan voormelde voorwaarden waarbij eventueel onderling gebieden kunnen worden uitgewisseld.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur voorziet in het artikel 422 voor onder meer de Opdrachthoudende verenigingen die overeenkomstig artikel 4.1.1 van het Energiedecreet zijn aangewezen als distributienetbeheerder, dat uittreding ten gevolge van een gebiedsuitwisseling mogelijk is als de gemeente en de betrokken Opdrachthoudende verenigingen daarmee instemmen en afspraken hebben over de modaliteiten voor de uitvoering ervan.
Om tot de vooropgestelde homogene gebieden te komen zal immers gebiedsuitwisseling nodig zijn. Daarom heeft de Raad van Bestuur van Fluvius West in zitting van 5 september 2022:
i. een voorstel van partiële splitsing opgesteld waarbij per 1 januari 2025 de activiteiten elektriciteit, openbare verlichting en de aandelen in de cv Publi-T van de gemeente Jabbeke, heden ressorterend onder Fluvius West, overgedragen worden aan de Opdrachthoudende vereniging Imewo;
ii. een voorstel van partiële splitsing opgesteld waarbij per 1 januari 2025 de activiteiten elektriciteit, gas, openbare verlichting, warmte en de aandelen in de cv Publi-T van de gemeente Vosselaar, heden ressorterend onder Fluvius West, overgedragen wordt aan de Opdrachthoudende vereniging Iveka;
iii. een voorstel van fusie door overneming opgesteld van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius West door de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest.
Het gehele vermogen van deze activiteiten, die alle activa en passiva en alle rechten en plichten omvat, zal overeenkomstig artikel 12:8 en volgende van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen overgaan naar de overnemende vereniging en dit vanaf 1 januari 2025.
De opschortende voorwaarden inzake de partiële splitsingen door overneming en de fusie door overneming zijn opgenomen in de respectievelijke voorstellen van partiële splitsing en het fusievoorstel.
Er wordt geopteerd voor een voorlopige ruilverhouding gebaseerd op de gegevens per 31 december 2021. Op basis van de definitieve cijfers per 31 december 2024 die geattesteerd zullen worden door de betrokken commissarissen, zal de definitieve ruilverhouding, bepaald aan de hand van de goedgekeurde ruilverhoudingsmethodiek met betrekking tot de cijfers van 31 december 2021 (voorlopige ruilverhouding), worden vastgelegd en verwerkt. Deze werkwijze laat in de eerste plaats toe om met de meest geactualiseerde boekhoudkundige cijfers rekening te kunnen houden die zo dicht mogelijk aansluiten op de datum van 1 januari 2025, waarop genoemde partiële splitsingen en fusie binnen de onderscheiden Opdrachthoudende verenigingen boekhoudkundig, fiscaal en juridisch van kracht worden.
Door deze partiële splitsingen en fusie zal voldaan worden aan de randvoorwaarden zoals opgelegd in het artikel 4.1.1. van het Energiedecreet en wordt de bereidwilligheid en het engagement van de steden/gemeenten en de distributienetbeheerders aangetoond om zich te conformeren aan de voorwaarden en ratio legis van het Energiedecreet, waarbij aan de distributienetbeheerders de mogelijkheid moet geboden worden om voor de concrete uitwerking van de transactie en de overeenkomstige gebiedsuitwisseling decretaal verlenging te krijgen tot 1 januari 2025, het begin van de volgende gewestelijke en gemeentelijke legislatuur.
Het vierde agendapunt omvat de realisatie van de partiële splitsing door overneming van de activiteiten elektriciteit, openbare verlichting en de aandelen in de cv Publi-T van de gemeente Jabbeke van Fluvius West naar Imewo.
Gelet op de uiteenzetting onder het punt van de structuurwijzigingen dient de gemeente Jabbeke een keuze te maken omtrent de distributienetbeheerder voor zowel elektriciteit als gas. Daarom stellen de raden van bestuur van Fluvius West en Imewo voor een partiële splitsing door overneming te realiseren waarbij de gemeente Jabbeke voor de activiteiten elektriciteit, openbare verlichting en haar aandelen in de cv Publi-T uit de Opdrachthoudende vereniging Fluvius West zal uittreden en haar aansluiting zal uitbreiden bij de Opdrachthoudende vereniging Imewo. Door deze partiële splitsing zal de gemeente Jabbeke de randvoorwaarden, zoals opgelegd in het artikel 4.1.1 van het Energiedecreet, kunnen respecteren.
Overeenkomstig het artikel 422 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur is, voor onder meer de Opdrachthoudende verenigingen die overeenkomstig artikel 4.1.1 van het Energiedecreet van 8 mei 2009 zijn aangewezen als distributienetbeheerder, uittreding ten gevolge van een gebiedsuitwisseling mogelijk als de gemeente en de betrokken Opdrachthoudende verenigingen daarmee instemmen en afspraken hebben over de modaliteiten voor de uitvoering ervan.
Het vijfde agendapunt omvat de realisatie van de partiële splitsing door overneming van de activiteiten elektriciteit, gas, openbare verlichting, warmte en de aandelen in de cv Publi-T van de gemeente Vosselaar van Fluvius West naar Iveka.
Gelet op de uiteenzetting onder het punt van de structuurwijzigingen dient de gemeente Vosselaar een keuze te maken omtrent de distributienetbeheerder voor zowel elektriciteit als gas. Daarom stellen de raden van bestuur van Fluvius West en Iveka voor een partiële splitsing door overneming te realiseren waarbij de gemeente Vosselaar voor de activiteiten elektriciteit, gas, openbare verlichting, warmte en de aandelen in de cv Publi-T uit de Opdrachthoudende vereniging Fluvius West zal treden en hiervoor zal toetreden bij de Opdrachthoudende vereniging Iveka. Door deze partiële splitsing zal de gemeente Vosselaar de randvoorwaarden, zoals opgelegd in het artikel 4.1.1 van het Energiedecreet, kunnen respecteren.
Overeenkomstig het artikel 422 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur is, voor onder meer de Opdrachthoudende verenigingen die overeenkomstig artikel 4.1.1 van het Energiedecreet van 8 mei 2009 zijn aangewezen als distributienetbeheerder, uittreding ten gevolge van een gebiedsuitwisseling mogelijk als de gemeente en de betrokken Opdrachthoudende verenigingen daarmee instemmen en afspraken hebben over de modaliteiten voor de uitvoering ervan.
Het zesde agendapunt omvat de realisatie van de fusie door overneming van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius West door Gaselwest (met naamswijziging in ‘Fluvius West’) – ontwerpstatuten fusie-distributienetbeheerder Fluvius West.
Fusievoorstel
De Opdrachthoudende verenigingen Gaselwest en Fluvius West staan samen in voor een aantal nutsvoorzieningen vnl. in West- en Oost-Vlaanderen en voor een aantal gemeenten in de rand rond Brussel (Vlaams-Brabant) en in de Kempen. Gaselwest is distributienetbeheerder voor elektriciteit en/of gas voor 53 gemeenten die zich situeren in de provincies West- en Oost-Vlaanderen. Fluvius West is distributienetbeheerder voor elektriciteit voor 14 gemeenten uit de provincie West-Vlaanderen en voor 1 gemeente uit de provincie Antwerpen en voor gas voor 10 gemeenten uit de provincie West-Vlaanderen en voor 1 gemeente uit de provincie Antwerpen. Fluvius West staat daarnaast in voor de kabelactiviteit in 33 gemeenten in West-Vlaanderen, Antwerpen en Vlaams-Brabant en voor de activiteit riolering in 20 gemeenten uit de provincies West-Vlaanderen en Antwerpen. Het is de bedoeling de gemeentelijke participaties in deze sectoren te bundelen door de twee voornoemde verenigingen te fusioneren.
Gelet op de verplichting van het Energiedecreet (artikel 4.1.1) om tegen 1 januari 2023 als distributienetbeheerder te beschikken over een aaneensluitend geografisch afgebakend gebied (verplichting in hoofde van de Opdrachthoudende verenigingen/distributienetbeheerders) en de verplichting om als gemeente dezelfde distributienetbeheerder te hebben voor de activiteiten elektriciteit en aardgas (verplichting in hoofde van de gemeenten), vormt deze bepaling in het Energiedecreet aldus de basis voor ‘verplichte’ gebiedsuitwisselingen. Het Energiedecreet bepaalt in artikel 4.1.1 tevens dat de distributienetbeheerders moeten voldoen aan een minimumomvang van 200.000 aangesloten afnemers.
Het voorgestelde fusieproject kadert onder meer in de wens van de Vlaamse Regering tot vereenvoudiging van de organisatie van het distributienetbeheer. In de eerste plaats moet een grotere transparantie ten goede komen van de klanten. Tevens wordt een vermindering van het aantal bestuursmandaten nagestreefd.
Het is de bedoeling dat de fusie-distributienetbeheerder Fluvius West in de toekomst fungeert als één ‘multi-utility’-entiteit, waarin samen met het distributienetbeheer van elektriciteit en gas ook de schaal- en synergievoordelen voor de activiteiten openbare elektronische-communicatienetwerken, riolering en warmte maximaal worden geoptimaliseerd. De fusie van de twee entiteiten zal het uniform werken en de mogelijkheden om nog efficiënter te werken en te organiseren, met alle voordelen van dien, bevorderen doordat er zowel op het terrein als bij de centrale diensten zal kunnen worden gewerkt in één homogeen lokaal geografisch aaneengesloten exploitatiegebied.
Er dient aangestipt dat de voorgenomen fusie door overneming op geen enkele manier afbreuk doet aan de betrokkenheid van elke individuele stad/gemeente bij het lokaal beheer van de huidige activiteiten en de verankering van de operationele werking.
Het gehele vermogen van Fluvius West zal – na de partiële splitsingen van de gemeenten Jabbeke en Vosselaar – ingevolge een ontbinding zonder vereffening overgaan op Gaselwest, en dit vanaf 1 januari 2025. Op het ogenblik van de realisatie van de voorgenomen fusie zal het huidige Fluvius West van rechtswege ophouden te bestaan.
De opschortende voorwaarden inzake de fusie door overneming zijn opgenomen in het fusievoorstel.
Ontwerp statuten fusie-distributienetbeheerder Fluvius West
De ontwerpstatuten van de fusie-distributienetbeheerder ‘Fluvius West’ hernemen de elementen die doorgevoerd zijn in voornoemde tussentijdse statutenwijzigingen en voegen er volgende aan toe met ingang van 1 januari 2025 :
- Toevoeging definitie synthetisch dividend, dat van toepassing is op de gemeenten van ex-Fluvius West (BTW BE0205.157.176).
- Toevoeging van de nieuwe bijlage 2 met het overzicht van de gemeenten die deel uitmaakten van de ex-kabelmaatschappijen.
- Opname van de specifieke bepalingen van de over te nemen entiteit Fluvius West
- Wat de stemrechten betreft op de algemene vergadering worden de nieuw gecreëerde aandelen At toegevoegd.
- Het aantal leden van de Raad van Bestuur wordt opgetrokken naar het decretaal voorziene aantal van 15. Immers het Decreet (artikel 434) en de statuten voorzien dat ‘in geval van een significante wijziging in het werkingsgebied van de Opdrachthoudende vereniging, of ingeval de Opdrachthoudende vereniging betrokken is bij een fusie met andere Opdrachthoudende of dienstverlenende verenigingen, het maximaal aantal leden vijftien bedraagt’. Naar afvaardiging binnen de Raad van Bestuur van Fluvius West (fusie-distributienetbeheerder) wordt een verhouding van 9 (ex-Gaselwest) en 6 (ex-Fluvius West) voorgesteld als transitiemaatregel voor de eerste legislatuur startende in 2025.
- Er worden 5 RBC’s binnen de fusie-distributienetbeheerder voorzien waarvan de indeling is opgenomen in de bijlage 1bis van toepassing vanaf 1 januari 2025.
- De bijlagen 1 en 1bis zijn per 1 januari 2025 te actualiseren ingevolge de partiële splitsing van de gemeente De Haan van de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest naar de Opdrachthoudende vereniging Imewo en de fusie door overneming van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius West door de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest.
- Naamswijziging van ‘Gaselwest’ in ‘Fluvius West’.
AANWIJZING FLUVIUS WEST ALS DISTRIBUTIENETBEHEERDER
Door de geplande fusie door overneming van Fluvius West door Gaselwest ontstaat één nieuwe distributienetbeheerder elektriciteit en gas.
Overeenkomstig artikel 4.1.1 van het Energiedecreet wijst de reguleringsinstantie voor elk distributienet de netbeheerder aan. Indien het distributienet in kwestie geheel of gedeeltelijk eigendom is van een gemeente of van een groep van gemeenten, gebeurt die aanwijzing op voorstel van deze gemeente of groep van gemeenten. Volgens artikel 4.1.4 van het Energiedecreet eindigt de aanwijzing van de bij de fusie betrokken distributienetbeheerders van rechtswege en moet een nieuwe distributienetbeheerder door de VREG worden aangewezen.
In het vooruitzicht van de geplande fusie van Fluvius West en Gaselwest tot ‘Fluvius West’ op 1 januari 2025 hebben de Raden van Bestuur van Fluvius West en Gaselwest respectievelijk in zitting van 5 september 2022 en 12 september 2022 hun goedkeuring gehecht aan het voorstel tot de aanwijzing van de fusie-distributienetbeheerder Fluvius West als distributienetbeheerder voor elektriciteit en gas voor het volledige grondgebied waarop beide distributienetbeheerders op 1 januari 2025 actief zullen zijn. Zij hebben beslist dit voorstel ter bekrachtiging door de vertegenwoordigers van de deelnemende gemeenten te agenderen op hun respectievelijke buitengewone algemene vergaderingen van 12 en 20 december 2022.
De VREG zal geïnformeerd worden over het standpunt dat de buitengewone algemene vergadering heeft ingenomen.
Gelet op het Energiedecreet van 8 mei 2009,
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur,
[1] Bij Decreet van 15 juli 2022 tot wijziging van het Energiedecreet van 8 mei 2009 wat de voorwaarden voor de aanwijzing van distributienetbeheerders betreft (gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad op 26 juli 2022) werd de vereiste inzake het minimaal aangesloten afnemers toegevoegd.
éénparig
ARTIKEL 1 [AGENDA]
Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius West d.d. 12 december 2022:
ARTIKEL 2 [DOSSIER TRAMONTANA]
Zijn goedkeuring te hechten aan de voorgestelde statutenwijzigingen van Fluvius West aangaande het dossier Tramontana, met inbegrip van de voorgestelde wijziging van het voorwerp, wat
Deze wijzigingen treden in werking op 1 januari 2023 onder de opschortende voorwaarde van de effectieve realisatie van het dossier Tramontana met het operationeel zijn van HoldCo en NetCo (cf. het inbrengverslag) en voor wat het synthetisch dividend betreft tevens onder de opschortende voorwaarde van gunstige beslissing van de Dienst Voorafgaande beslissingen in fiscale zaken (Ruling) van de FOD Financiën m.b.t. de oorsprong van het synthetisch dividend, nl. door verkoop van aandelen aan Telenet.
ARTIKEL 3 [DOSSIER TRAMONTANA]
Ingevolge de beslissing genomen in de artikelen 1 en 2 wordt de activiteit zoals omschreven in 3.A.2 van de statuten toevertrouwd aan de Opdrachthoudende vereniging Fluvius West die – door middel van haar exploitatiemaatschappij Fluvius System Operator cv – hiervoor een beroep zal doen op haar dochtervennootschap NetCo, wat mogelijk is overeenkomstig artikel 3.B van de statuten.
ARTIKEL 4 [OVERIGE WIJZIGINGEN]
Zijn goedkeuring te hechten aan de voorgestelde statutenwijzigingen van Fluvius West met betrekking tot de overige wijzigingen, met inbegrip van de voorgestelde wijziging van het voorwerp.
Deze wijzigingen treden in werking op 1 januari 2022.
ARTIKEL 5 [PARTIËLE SPLITSING DOOR OVERNEMING VAN FLUVIUS WEST NAAR IMEWO VOOR DE ACTIVITEITEN ELEKTRICITEIT, OPENBARE VERLICHTING EN DE AANDELEN IN DE CV PUBLI-T VAN DE GEMEENTE JABBEKE]
Zijn goedkeuring te hechten aan het voorstel van partiële splitsing Fluvius West / Imewo door overneming inzake de overgang van Fluvius West naar Imewo van de activiteiten elektriciteit, openbare verlichting en de aandelen in de cv Publi-T verbonden aan de gemeente Jabbeke.
De algemene vergadering in buitengewone zitting van Fluvius West wordt verzocht de uittreding van de gemeente Jabbeke voor de activiteiten elektriciteit, openbare verlichting en de strategische participaties (Publi-T) te willen aanvaarden.
ARTIKEL 6 [PARTIËLE SPLITSING DOOR OVERNEMING VAN FLUVIUS WEST NAAR IVEKA VOOR DE ACTIVITEITEN ELEKTRICITEIT, GAS, OPENBARE VERLICHTING, WARMTE EN DE AANDELEN IN DE CV PUBLI-T VAN DE GEMEENTE VOSSELAAR]
Zijn goedkeuring te hechten aan het voorstel van partiële splitsing Fluvius West / Iveka door overneming inzake de overgang van Fluvius West naar Iveka van de activiteiten elektriciteit, gas, openbare verlichting, warmte en de aandelen in de cv Publi-T verbonden aan de gemeente Vosselaar.
De algemene vergadering in buitengewone zitting van Fluvius West wordt verzocht de uittreding van de gemeente Vosselaar voor de activiteiten elektriciteit, gas, openbare verlichting, warmte en de aandelen in de cv Publi-T te willen aanvaarden.
ARTIKEL 7 [FUSIE DOOR OVERNEMING VAN FLUVIUS WEST DOOR GASELWEST MET NAAMSWIJZIGING IN FLUVIUS WEST]
ARTIKEL 8
De betrokken Opdrachthoudende verenigingen te verzoeken om de nodige bestuurlijke en vennootschapsrechtelijke acties te ondernemen om uitvoering te kunnen geven aan bovenstaande beslissingen van deze gemeenteraad.
ARTIKEL 9
De vertegenwoordiger van de gemeente, de heer Frederik Demeyere, Akkerstraat 25/A, 8830 Hooglede en als plaatsvervanger de heer Pascal Maes, Hogestraat 29/A, 8830 Hooglede die zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius West op 12 december 2022 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormelde artikelen 1 tot en met 8 van onderhavige gemeenteraadsbeslissing.
ARTIKEL 10
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de Opdrachthoudende vereniging Fluvius West, ter attentie van het secretariaat, (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Het mandaat wordt gevraagd voor goedkeuring van volgende agendapunten:
1. Toetreding van deelnemers
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge toetredingen
3. Evaluatie 2022, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2023 (cfr. artikel 432 DLB)
4. Begroting 2023 (cfr. artikel 432 DLB)
5. Actualisering presentievergoeding
6. Statutaire benoemingen
Varia
Beslissing: éénparig goedgekeurd
Gelet op het feit dat de gemeente Hooglede aangesloten is bij TMVS dv;
Gelet op de statuten van TMVS dv;
Gelet op de oproepingsbrief voor de buitengewone algemene vergadering van TMVS dv op 13 december 2022, waarin de agenda werd meegedeeld;
Gelet de bepalingen van het Decreet over het Lokaal Bestuur;
éénparig
Artikel 1: De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de buitengewone algemene vergadering TMVS dv van 13 december 2022 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
Varia
Art. 2: De raad draagt de aangeduide vertegenwoordigers met name de heer Rik Vanwildemeersch, Peter Benoitstraat 6, 8830 Hooglede en als plaatsvervanger de heer Frederik Demeyere, Akkerstraat 25/A, 8830 Hooglede, op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de buitengewone algemene vergadering van TMVS dv vastgesteld op 13 december 2022, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Art. 3: Een afschrift van dit besluit zal gestuurd worden:
Het mandaat wordt gevraagd voor goedkeuring van volgende agendapunten:
1. Samenstelling bureau
2. Activiteiten en strategie 2023
3. Begroting 2023
4. Benoeming bestuurders
5. Varia
Beslissing: éénparig goedgekeurd
Gelet op het feit dat de Gemeente aangesloten is bij de Intercommunale MIROM;
Gelet op de bepalingen van het decreet over het lokaal bestuur, meer bepaald artikelen 34, 386 en artikel 388 tot en met 473;
Gelet op de uitnodiging met agenda dd. 5 oktober 2022 van de OV MIROM tot de Buitengewone Algemene Vergadering dd. 13/12/2022, zoals in bijlage bij deze beslissing gevoegd;
1. Samenstelling bureau
2. Activiteiten en strategie 2023
3. Begroting 2023
4. Benoeming bestuurders
5. Varia
Gehoord het college van Burgemeester en Schepenen in zijn verslag;
éénparig
Artikel 1: Zijn goedkeuring te verlenen aan de punten vermeld op de agenda, waarover een beslissing moet genomen worden.
Art. 2: De in zitting van 28 januari 2019 aangeduide vertegenwoordigers van de gemeente Julie Misplon, Pelikaanstraat 36, 8830 Hooglede en als plaatsvervanger Rik Vanwildemeersch, Peter Benoitstraat 6, 8830 Hooglede worden opgedragen hun stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in dit raadsbesluit en als dusdanig de punten op de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering dd. 13/12/2022 van de OV MIROM goed te keuren.
Art. 3: Het college van Burgemeester en Schepenen te belasten met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de OV MIROM.
Het mandaat wordt gevraagd voor goedkeuring van volgende agendapunten:
1. Goedkeuring verslag Algemene Vergadering 28 juni 2022
2. Benoeming leden van de Raad van Bestuur 2023 - 2024
3. Akteneming van de gemeenteraadsbeslissingen houdende aanduiding leden met raadgevende stem in de raad van bestuur
4. Vaststellen bijdrage gemeenten 2023
5. Jaarplanning 2023
6. Budget 2023
7. Varia
8. Volgende algemene vergadering
Beslissing: éénparig goedgekeurd
Gelet op het feit dat de Gemeente aangesloten is bij de Dienstverlenende vereniging Midwest;
Gelet op de bepalingen van het decreet over het lokaal bestuur, meer bepaald artikelen 34, 386 en artikel 388 tot en met 473;
Gelet op de uitnodiging met agenda dd. 5 oktober 2022 van de DV Midwest tot de Buitegewone Algemene Vergadering dd. 20/12/2022, zoals in bijlage bij deze beslissing gevoegd;
1. Goedkeuring verslag Algemene Vergadering 28 juni 2022
2. Benoeming leden van de Raad van Bestuur 2023 - 2024
3. Akteneming van de gemeenteraadsbeslissingen houdende aanduiding leden met raadgevende stem in de raad van bestuur
4. Vaststellen bijdrage gemeenten 2023
5. Jaarplanning 2023
6. Budget 2023
7. Varia
8. Volgende algemene vergadering
Gehoord het college van Burgemeester en Schepenen in zijn verslag;
éénparig
Artikel 1: Zijn goedkeuring te verlenen aan de punten vermeld op de agenda, waarover een beslissing moet genomen worden.
Art. 2: De in zitting van 28 januari 2019 aangeduide vertegenwoordigers van de gemeente, Frederik Sap, Roelandstraat 10, 8830 Hooglede en als plaatsvervanger Arne De Brabandere, Bruggestraat 48, 8830 Hooglede worden opgedragen hun stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in dit raadsbesluit en als dusdanig de punten op de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering dd. 20/12/2022 van de DV Midwest goed te keuren.
Art. 3: Het college van Burgemeester en Schepenen te belasten met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de DV Midwest.
Gevraagd wordt om een vertegenwoordiger in de raad van bestuur van de dienstverlenende vereniging Midwest voor te dragen.
Beslissing: Mevrouw Julie Misplon wordt voorgedragen als vertegenwoordiger in de raad van bestuur van de dienstverlenende vereniging Midwest.
De 16 besturen uit de regio Midden-West-Vlaanderen gingen via een gemeenteraadsbeslissing akkoord met een doorgedreven samenwerking in functie van de versterking van de besturen. Dit leidde tot de oprichting van de DVV Midwest op 22 december 2017. Deze oprichting is gebaseerd op het vigerende decreet betreffende de intergemeentelijke samenwerking. Door de goedkeuring van het decreet lokaal bestuur, dienen de statuten aangepast te worden.
Gelet op het gemeentedecreet
Gelet op het decreet van 6 juli 2001 houdende de intergemeentelijke samenwerking zoals gewijzigd op 18 januari 2013;
Gelet op het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op de statuten DVV Midwest dd. 22 december 2017, gewijzigd dd. 18 december 2018.;
Op 21 december 2017 werd het decreet lokaal bestuur door het Vlaams Parlement goedgekeurd en op 22 december 2017 door de Vlaamse Regering bekrachtigd. Publicatie in het Belgisch Staatsblad volgde op 15 februari 2018;
Om te voldoen aan de bepalingen voorzien in het decreet lokaal bestuur was een statutenwijziging noodzakelijk. De gemeenteraad keurde deze statutenwijziging goed op 24 september 2018. In zitting van 18 december 2018 keurde de algemene vergadering van de DVV Midwest de statutenwijziging goed;
Ingevolge dit decreet dient de samenstelling van de raad van bestuur van de DVV Midwest vanaf 2019 beperkt te worden tot maximum 15 bestuursleden. Tegelijk dienen de 16 deelnemende besturen op gelijkwaardige basis te kunnen deelnemen aan de bestuursorganen van de DVV Midwest;
Per e-mail dd. 5 oktober 2022 werden de partners van de DVV Midwest gevraagd om een vertegenwoordiger voor de raad van bestuur, voor te dragen;
Gelet op de statuten incl. wijziging en bestuursplan DVV Midwest in bijlage;
GAAT OVER TOT DE GEHEIME STEMMING voor de voordracht van een kandidaat-lid voor de raad van Bestuur van de DVV Midwest, waaraan 21 leden deelnemen;
De stemming geeft de volgende uitslag:
Mevrouw Julie Misplon bekomt 21 ja-stemmen;
Er zijn geen neen-stemmen;
Er zijn geen onthoudingen;
Er zijn geen blanco of ongeldige stembriefjes;
Gezien de uitslag van de geheime stemming;
Artikel 1: De gemeenteraad draagt mevrouw Julie Misplon, Pelikaanstraat 36, 8830 Hooglede voor om bestuur Hooglede te vertegenwoordigen in de raad van bestuur van de dienstverlenende vereniging Midwest.
Art. 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd via dvv-midwest@midwest.be .
- Schepen De Brabandere komt terug op de vraag van raadslid Pillaert in vorige zitting m.b.t. Zoeber.
Uit de cijfers blijkt dat 670 kinderen, met een gemiddelde van 127 kinderen op dagbasis, het speelplein Zoeber bezochten. Daarvan waren er 262 kinderen uit Hooglede, 135 uit
(Groot-)Roeselare en 125 uit (Groot-)Staden. Ook vanuit een wijdere omtrek ontvingen we kinderen. We merkten een verhoogde toename van kinderen uit Oostnieuwkerke en Westrozebeke vanwege een probleem met de speelpleinwerking daar (centralisatie van de speelpleinwerking in Staden).
Bij 41,2% van de kinderen wonen de ouders in Hooglede, bij de kinderen die uit een andere gemeente komen werkt 10% van die ouders in Hooglede.
Er was een ouderbevraging waarop een 20-tal reacties kwamen, de aandachtspunten situeerden zich voornamelijk m.b.t. het onthaal.
Wat de stand van zaken van de werken aan zaal Malpertuus betreft, deelt Schepen De Brabandere mee dat begin november de aannemer start met het klaarmaken van de werf om de werken opnieuw op te starten. Dat betekent dat het skatepark in de Akkerstraat tijdelijk weggenomen wordt en dat er tussen zaal “Den Akker” en de nieuwe jeugdlokalen een werfinrit gecreëerd wordt.
De voornaamste problemen situeren zich in de buitenschil van het gebouw. Dat zal dan ook in eerste instantie aangepakt worden. De betonpanelen zullen voor een groot deel worden verwijderd en de achterliggende isolatie wordt gecontroleerd. Daarna wordt de buitenkant opnieuw opgebouwd. De bedoeling is om tegelijk de werken in het gebouw ook opnieuw aan te vatten. Deze doorstart komt er nadat er een overeenkomst werd gesloten tussen de gemeente en de aannemer. De gemeente zal de kosten prefinancieren, maar ondertussen blijft het gerechtelijk dossier lopen.
De duurtijd van de werken is van verschillende factoren afhankelijk, maar we hopen dat tegen de zomer de jeugdverenigingen hun intrek in de nieuwe lokalen kunnen nemen.
Deze info werd vorige zondag ook meegedeeld op de jeugdraad en ook de Chiro-jongens werden apart nog eens verwittigd over deze werken. Zij zullen via de Oude Rozebekestraat hun lokalen kunnen bereiken.
Raadslid Pillaert hoopt dat het gebruik van het onthaal in zaal Malpertuus in orde was voor de verzekering en stelt zich vragen hoe tijdens de werken de verhuur van zaal “Den Akker” zal kunnen doorgaan.
Schepen De Brabandere antwoordt dat het gebruik van het onthaal afgetoetst werd met de verzekering en er ook een plaatsbeschrijving is gebeurd.
Wat de verhuur van zaal “Den Akker” betreft, zal de Oude Rozebekestraat zeker vrij blijven en de bedoeling is om dit zo te houden. Het probleem van de parking wordt nog bekeken.
Raadslid Pillaert is tevreden met de vooruitgang van de werken.
- In verband met de problematiek van de herbruikbare bekers stelde raadslid Tomas De Meyer in de vorige zitting de vraag of onze afgevaardigde bij MIROM deze kwestie nog eens kon aankaarten op de volgende algemene vergadering.
Raadslid Sandra Meersseman, tevens afgevaardigde bij MIROM, geeft hieromtrent het volgende antwoord:
“Het issue van de herbruikbare bekers is besproken op de Raad van Bestuur van Mirom op 5/10/2022. Dit naar aanleiding van een evaluatie van het eerste evenementenseizoen na corona.
Op basis van de conclusies, hebben we in de Raad Van Bestuur een ondersteuningsmaatregel voor de verenigingen voorgesteld. Gezien dit een beperkte financiële impact heeft voor de gemeente, hoort MIROM graag voor 15 november wat het standpunt is van uw stad/gemeente.
MIROM blikt terug op een 60-tal ontleningen van de herbruikbare bekers.
- Vooral kleinere evenementen en jeugdverenigingen, ondanks de kostprijs
- Grotere festivals doen beroep op de 95%-regel
De handhaving van de 95%-regel is een heikel punt. Noch de politie noch de GAS-ambtenaren hebben hierop een prioriteit gemaakt. Het kost inzet van tijd en mensen om de controles uit te voeren en dit is niet evident. Bovendien blijft de bewijslast een probleem.
De 95%-regel is echter een uitdovend scenario, gezien het wetgevend kader volgend jaar wijzigt. Vanaf halfweg januari 2023 mogen er geen plastic wegwerpbekers meer op de markt komen. (Let wel: kartonnen of biodegradeerbare wegwerpbekers kunnen wel nog verkocht worden). Voor MIROM blijft het dus een zaak van tijd en het stellen van het goede voorbeeld door de herbruikbare bekers te promoten.
MIROM Roeselare wil het gebruik van herbruikbare bekers blijven stimuleren en stelt voor om vanaf 2023 een financiële tegemoetkoming te doen in de kostprijs hiervan:
- 50% korting op de ontleningskost van de herbruikbare bekers met een maximale tussenkomst van €72,6/ontlening te delen tussen MIROM Roeselare en de gemeente.
Dat betekent dat de gemeente en MIROM Roeselare per ontlening elk voor maximaal €36,3 tussenkomen. Om evenwel de uitgaven beheersbaar te houden, stellen we voor om deze korting te beperken tot de eerste 150 ontleningen, waardoor de maximale kost dus 10.890 EUR is (5.445 EUR voor MIROM, 5.445 EUR verdeeld over de gemeenten).
Voor het bepalen wie in aanmerking komt voor de korting is de datum van aanvraag van doorslaggevend belang.
Omdat de gemeente tussentijds een zicht zou krijgen op het aantal ontleningen, zal MIROM Roeselare een overzicht opmaken na 50 en na 100 ontleningen.
Om dit praktisch te kunnen realiseren zal MIROM Roeselare het bedrag van de gemeente prefinancieren en op het einde van het jaar de afrekening hiervan opmaken. De meeste verenigingen zijn bij MIROM Roeselare gekend. Indien er twijfel bestaat over de soort vereniging of adviesraad, dan bevragen wij de gemeente hierover. Op basis daarvan zal MIROM Roeselare de aanvraag goed- of afkeuren.
Op basis van de gegevens van MIROM kunnen we voor Hooglede afleiden dat er in de periode maart-augustus 2022 10 ontleningen waren. Dit stond voor een ontleningskost van 2.209,54 euro. Als we het voorgestelde systeem van korting toepassen betekent dit dat er zowel vanuit MIROM als vanuit de gemeente een bedrag van 545,27 euro zou betaald worden. Dit geeft een idee van het bedrag dat mogelijk in 2023 te voorzien is als we met deze afspraak akkoord zouden gaan.”
Raadslid De Meyer stelt dat dit antwoord eigenlijk een herhaling is van wat hij daaromtrent reeds zei. Het zou niet slecht zijn om een signaal te geven dat de wetgeving eigenlijk niet te controleren is.
Raadslid Lies Colpaert merkt op dat dit geen specifiek probleem van MIROM is, maar bij iedere intercommunale het geval is.
Volgende nieuwe vragen werden ingediend:
- Raadslid Tomas De Meyer wenst te weten welke initiatieven de gemeente zal nemen rond extra stimulering en ondersteuning naar eventuele acties rond de komende “Warmste Week
Reeds enkele jaren bestaat de gewoonte om verenigingen en initiatieven te stimuleren om aan de “Warmste Week” deel te nemen. Daarvoor werd een jaarlijks budget van 10.000 € voorzien. Hij wenst te weten of dit ook dit jaar het geval zal zijn.
Schepen Dimitri Carpentier antwoordt dat sedert 2018 inderdaad 10.000 €/jaar wordt voorzien vanuit de gemeente om initiatieven te nemen rond de “Warmste Week”. In 2020 kon dit wegens Corona uitzonderlijk niet, maar dan werd in 2021 een bedrag van 20.000 € voorzien. Het reglement blijft ook in 2022 behouden, wel is men natuurlijk gebonden aan de thema’s die de “Warmste Week” vooropstelt.
- Raadslid De Meyer vraagt hoe het komt dat er in de gemeentelijke uitleendienst geen beamer meer beschikbaar is. Dit is nochtans heel handig, zeker als men vergadert in gemeentelijke gebouwen waar er geen vaste beamer is, zoals het Cultureel Centrum te Gits en het voormalige gemeentehuis van Gits. Bijkomend is dan ook de vraag om in deze 2 gebouwen ook een vaste beamer te voorzien, ook gezien de prijzen van beamers sterkt gezakt zijn.
Schepen Frederik Sap stelt dat er wel degelijk een beamer in de gemeentelijke uitleendienst aanwezig is, maar blijkbaar staat deze niet vermeld op de website. Hij zal nazien dat dit opnieuw op de web-shop vermeld staat.
Er is trouwens nog een tweede beamer beschikbaar in de uitleendienst, maar dan zonder HDMI-aansluiting.
De vraag om een vaste beamer te voorzien in Cultureel Centrum en voormalig gemeentehuis te Gits zal bekeken worden. Recent werd in de “Hembyze” een vaste beamer geïnstalleerd (de vroegere beamer uit de gemeenteraadszaal).
- Raadslid De Meyer vraagt naar de stand van zaken van het kraantje in de hondenloopweide.
Hij stelt vast dat vragen vaak opnieuw moeten gesteld worden om iets gedaan te krijgen. Deze vraag werd reeds een 9-tal maanden geleden in de gemeenteraad gesteld. Het was een warme zomer, dus dit had zeker nuttig kunnen zijn. Het installeren van een kraantje kan toch zo moeilijk niet zijn.
Raadslid De Meyer merkt op dat de afwezigheid van een schepen van dierenwelzijn misschien wel voor de vertraging zorgt.
Bijkomend vraagt raadslid De Meyer ook om een aantal “speelelementen” op de hondenloopweide te plaatsen, zoals vb. een buis waar de hond kan doorlopen. Diverse gebruikers van de weide spraken hem daarover aan.
Schepen De Brabandere deelt mee dat het kraantje intussen geplaatst is en illustreert dit aan de hand van een foto die geprojecteerd wordt. De vertraging was te wijten aan het feit dat het kraantje samen met de verlichting werd geplaatst en de verlichting kon niet onmiddellijk geplaatst worden omdat 1 armatuur te kort was. Er was immers dringend een armatuur nodig voor het KLJ-gebouw aan het voormalige Sociaal Huis en daardoor diende er 1 extra bijbesteld.
Tijdens de winter zal het kraantje wel afgesloten worden omdat het niet voorzien is op vorst.
Schepen De Brabandere zal de vraag tot plaatsing van speeltoestellen bekijken.
- Raadslid Jan Lokere stelt de volgende vraag:
“Afgelopen weekend (15/16 oktober) was er terug het weekend van de trage weg. Hoe komt het dat we dit jaar met de gemeente geen trage wegenwandeling hebben georganiseerd?”
Schepen Frederik Sap antwoordt hierop als volgt:
“Tijdens de corona-periode zijn de tragewegenwandelingen, die eerder een collectief karakter hadden met de gezellige samenkomst op het einde, vervangen door andere wandelactiviteiten zoals onder andere de gemeentelijke zoektochten.
De zoektochten zorgden, vooral met dank aan Rita Lepoudre, voor bekende en onbekende passages door onze gemeente, ook langs trage wegen.
Er werden twee zoektochten per jaar georganiseerd, wat een mooi alternatief was.
We hebben net de vijfde editie van de zoektocht achter de rug, en er komt geen nieuwe winterzoektocht.
Voor volgend jaar kunnen we dus opnieuw inzetten op een tragewegenwandeling.
Laat dit trouwens een warme uitnodiging voor de gemeentelijke wandel mee dag zijn van volgende week vrijdag. En passeer zeker eens langs de Trimard achter dit nieuwe kaartje met diverse wandelingen.”
Gemeenteraadsvoorzitter Mieke Debergh deelt nog mee dat in november de gemeenteraadszitting zal worden voorafgegaan door een toelichting over het klimaatactieplan in het kader van de Burgemeestersconvenant. Deze toelichting zal starten om 19 u en wordt gegeven door 2 deskundigen van de WVI. In de gemeenteraad van december zal dan het klimaatactieplan ter goedkeuring worden voorgelegd.
Raadslid Jan Lokere vraagt om de data voor de gemeenteraden voor 2023.