Gevraagd wordt om het verslag van de vorige zitting goed te keuren.
Beslissing: éénparig goedgekeurd
éénparig
Het verslag van de vorige zitting wordt goedgekeurd
De dienstjaarrekening 2023 sluit af met een met een positief begrotingsresultaat van € 4.182.034,28 in de gewone dienst € 417.755,82 in de buitengewone dienst.
Kennisname: éénparig goedgekeurd
Gelet op de dienstjaarrekening 2023 van de politiezone RIHO met bijlage die afsluit met een positief begrotingsresultaat van € 4.182.034,28 in de gewone dienst € 417.755,82 in de buitengewone dienst;
Gelet op het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op de vaststelling van de dienstjaarrekening 2023 door de politieraad van de politiezone RIHO in zitting van 13 juni 2024;
De Burgemeester licht het agendapunt toe.
In de gewone dienst – uitgaven was er een krediet van 27.014.139 €, daarvan werd 26.497.193,17 € vastgelegd en was er 516.945,83 € ongebruikt.
Bij de uitgaven betreft 2.848.858 € (of 10,75 %) werkingsuitgaven, 802.1981 € (of 3,03 %) zijn uitgaven voor schuld en 22.754.191 € (85,87%) heeft te maken met personeelsuitgaven. Daarnaast zijn er nog de overdrachten.
De personeelsuitgaven stegen in 2023 ten opzichte van 2022 met 2.040.739 € (stijging van 9,85 %). Verklaring zijn de 2 loonindexaties in 2023, 5 indexeringen in 2022 die in 2023 voor een volledig jaar impact hebben, de patronale bijdrage voor de vastbenoemden die stijgt van 35,5 naar 36,5 % en tenslotte de verdere invulling van het operationele kader (187 VTE op 1 januari 2022, 192 VTE op 1 januari 2023 en 197 VTE op 1 januari 2024).
De werkingsuitgaven betreffen o.m. de beheers- en werkingskosten informatica, leasing voertuigen, brandstof voertuigen, elektriciteit gebouwen en herstelling en onderhoud gebouwen.
Volgende werkingsuitgaven stegen: frankeerkosten met 31.918 € (stijging met 53,64%) en informatica met 81.759 € (+ 19,42%).
Dalende werkingsuitgaven betreffen elektriciteit (daling met 120.701 € of – 43,64 %), gas (daling met 69.523 € of 70,62 %) en brandstof voertuigen die daalde met 11.094 € (- 6,25 %).
In de gewone dienst – ontvangsten was er een krediet van 24.855.501,77 €, daarvan werd 25.390.752,81 € vastgelegd.
96,95 % van de ontvangsten is afkomstig uit overdrachten, 2,34 % betreft prestaties en 0,71 % heeft te maken met schuld.
Meer in detail hebben de prestatie-ontvangsten te maken met terugvordering van kosten voor software GAS, gebruik cellen door andere zones, subsidie Zorgcentrum, preventieadviseur voor andere zones,…
De ontvangsten uit overdrachten zijn afkomstig van de federale toelagen (8.644.420 €) en hebben te maken met federale basistoelage, verkeersveiligheidsfonds, bijkomende federale basistoelage, toelage NAVAP (bij vervroegde pensionering personeel) en toelage implementatie sectoraal akkoord. Daarnaast zijn er de gemeentelijke toelagen van Roeselare, Izegem en Hooglede (samen goed voor 15.140.703 €, aandeel Hooglede: 1.096.705 €).
Het algemeen begrotingsresultaat in de gewone dienst voor 2023 is 4.182.034 €.
In de buitengewone dienst waren er uitgaven voor informaticamateriaal, herstellingswerken aan het gebouw, aankoop moto’s verkeersdienst, aankoop voertuig Flex interventie, aankoop elektrisch flitsvoertuig en flitsapparatuur, vervanging radio’s, wapens en cameraplan voor Roeselare en Izegem.
De ontvangsten in de buitengewone dienst zijn de toelagen van Roeselare, Izegem en Hooglede, voor een totaal van 800.000 €, waarbij het aandeel van Hooglede 66.080 € betreft.
Het algemeen begrotingsresultaat in de buitengewone dienst voor 2023 is 417.756 €.
éénparig
Artikel 1: Er wordt kennis genomen van de dienstjaarrekening 2023 van de politiezone RIHO, zoals goedgekeurd door de politieraad in zitting van 13 juni 2024.
Art. 2: Afschrift van deze beslissing te sturen aan de voorzitter van het politiecollege van RIHO en aan de Stadsbesturen van Roeselare en Izegem.
Gevraagd wordt kennis te nemen van de begrotingswijziging 1 en 2 van de politiezone RIHO. De gemeentelijke tussenkomst blijft gelijk.
Kennisname: éénparig goedgekeurd
Gelet op artikel 40 van de Wet tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus van 7 december 1998 dat bepaalt dat de begroting van het lokaal politiekorps wordt goedgekeurd door de politieraad, overeenkomstig de door de Koning bepaalde begrotingsnormen;
Gelet op het KB van 5 september 2001 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de lokale politie;
Gelet op de omzendbrief PLP 17 betreffende de tussenkomst van de federale overheid in de financiering van de lokale politiekorpsen – federale toelage;
Gelet op de omzendbrief ZPZ 8 dd. 18.10.2001 betreffende de richtlijnen inzake de gemeentebegroting en –boekhouding m.b.t. de politiehervorming;
Gelet op het KB van 5 september 2001 betreffende het minimaal effectief van het operationeel en van het administratief en logistiek personeel van de lokale politie;
Gelet op de ministeriële omzendbrief PLP 49 betreffende de onderrichtingen voor het opstellen van de politiebegroting voor 2023 ten behoeve van de politiezone;
Overwegende dat de politiebegroting 2024 werd goedgekeurd in de politieraadszitting van 7 december 2023;
Overwegende dat op artikelnummer 33003/485-48 “Gemeentelijke toelage Hooglede” (exploitatie) van de politiebegroting 2024 een bedrag van € 1.109.624 werd voorzien en op artikelnummer 33003/685-51 “Gemeentelijke toelage Hooglede” (investeringen) een bedrag van € 78.734;
Overwegende dat met de beslissing van de gemeenteraad van 18 december 2023 de gemeentelijke bijdrage voor de politiezone RIHO werd goedgekeurd;
Overwegende dat in de politieraad van de politiezone RIHO van 13 juni 2024 de begrotingswijziging van de politiezone RIHO werd goedgekeurd;
Overwegende dat uit de begrotingswijziging blijkt dat de gemeentelijke bijdrage van de gemeente Hooglede aan de politiezone RIHO gelijk blijft;
Gelet op het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
De Burgemeester licht het agendapunt toe. De gemeentelijke toelage wijzigt niet n.a.v. deze eerste en tweede begrotingswijziging.
In uitgaven zijn er bijkomende kredieten voor aankoop basisuitrusting en personeelsuitgaven. Het krediet voor elektriciteit kan verminderd worden.
In ontvangsten daalt de NAVAP-toelage (vervroegde pensionering personeel), maar kunnen wel de ontvangsten van de intresten van de beleggingsrekening verhoogd worden.
In de buitengewone dienst is er de overdracht van het resultaat van 2023 en werd ook krediet voor de aankoop van een drone voorzien.
éénparig
Neemt kennis:
Van de begrotingswijziging nr. 1 en 2 van de politiebegroting 2024 van de politiezone RIHO.
Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de heer Provinciegouverneur, de Voorzitter van het Politiecollege van RIHO en aan het Stadsbestuur van Izegem en Roeselare.
Gevraagd wordt om het ontwerp RUP ‘Impens’ voorlopig vast te stellen.
Beslissing: éénparig goedgekeurd
Gelet op het ontwerp van gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) ‘Impens’, bestaande uit een toelichtingsnota, stedenbouwkundige voorschriften en grafisch verordenend plan, opgemaakt door Antea Group;
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening;
Gelet op de artikels 2.2.13 tot 2.2.18 van bovenvermelde codex, houdende de bepalingen inzake de procedure tot opmaak en goedkeuring van een gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan; waarbij artikel 2.2.14 §1 stelt dat de gemeenteraad bevoegd is voor de voorlopige vaststelling van een gemeentelijk RUP;
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 12 oktober 2007 betreffende de milieueffectrapportage van plannen en programma’s en de bijhorende omzendbrief van 3 december 2007;
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 23 september 1997 houdende de definitieve vaststelling van het ruimtelijk structuurplan Vlaanderen; herzien bij besluit van de Vlaamse regering van 12 december 2003;
Gelet op het provinciaal ruimtelijk structuurplan (PRS) West-Vlaanderen, goedgekeurd op 6 maart 2002 en partieel herzien op 11 februari 2014;
Overwegende dat het ontwerp conform is met het provinciaal en gewestelijk ruimtelijk structuurplan;
Gelet op het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan (GRS) van de gemeente Hooglede, goedgekeurd door de deputatie op 6 maart 2013;
Overwegende dat het ontwerp conform is met het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan, dat bij de gewenste structuur bedrijvigheid is opgenomen dat bedrijven in het woonweefsel kunnen behouden blijven voor zover ze de draagkracht van de omgeving niet overschrijden;
Overwegende dat de screeningsnota en de beslissing van de dienst MER (dossiernummer SCRI19055) geraadpleegd kunnen worden op het gemeentehuis en op www.mervlaanderen.be;
Overwegende dat de dienst MER op 13.06.2024 bepaalde dat er geen plan-MER opgesteld moet worden;
Overwegende dat de startnota kon geraadpleegd worden van 17.04.2019 t.e.m. 16.06.2019, dat een infomoment voor de bevolking werd georganiseerd op 15 mei 2019;
Gelet op de verwerking van de inspraakreacties en de adviezen in de scopingsnota en het ontwerp-RUP; overwegende dat het plangebied werd verkleind van een groter gedeelte van de Rodenbachwijk tot enkel het bedrijf Impens; dat de naam van het RUP werd gewijzigd naar RUP ‘Impens’.
Gelet op de schriftelijke adviesronde in functie van de plenaire vergadering (adviesronde van 17.04.2024 t.e.m. 07.05.2024, er werd geen plenaire vergadering georganiseerd) en de daarbij uitgebrachte adviezen;
Gelet op het voorwaardelijk gunstig advies van de GECORO van 23.04.2024;
Gelet op het voorwaardelijk gunstig advies van het Agentschap Ondernemen van 29.04.2024;
Gelet op het gunstig advies van het Departement Omgeving van 03.05.2024;
Gelet op het voorwaardelijk gunstig advies van de provincie West-Vlaanderen van 03.05.2024;
Overwegende dat het ontwerp-RUP rekening houdt met de gestelde voorwaarden in de diverse adviezen;
Overwegende dat in toepassing van artikel 8 van het decreet betreffende het integraal waterbeleid van 18 juli 2003 alle uitvoeringsplannen dient te worden onderworpen aan een watertoets; dat voor dit plan de watertoets werd onderzocht;
De Burgemeester licht toe dat de firma Impens vragende partij was voor dit RUP. Het aanbouwen van de nieuwe loods kan nu via dit RUP en met de daarin opgelegde voorwaarden, waaronder vb. groenbuffers.
éénparig
Artikel 1: Het ontwerp RUP ‘Impens’ wordt voorlopig vastgesteld.
Art. 2: Het college van burgemeester en schepenen onderwerpt het ontwerp van gemeentelijk RUP ‘Impens’ aan een openbaar onderzoek conform de decretaal bepaalde modaliteiten. De raadplegingsperiode loopt van 02.08.2024 t.e.m. 30.09.2024.
Gevraagd wordt om de ontwerpakte aankoop goed te keuren voor een perceel grond gelegen aan de Ieperstraat/Nieuwkerkestraat met een oppervlakte van zeventien aren zesenzestig centiaren (17a66ca).
Beslissing: met 13 ja-stemmen (CD&V-fractie, fractie Allen 8830) en 7 onthoudingen (fractie Groep 21)
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 23 oktober 2023 houdende aankoop van perceel grond gelegen aan de Ieperstraat te 8830 Hooglede (achter de woningen met nummers 43, 45 en 49), kadastraal bekend als Gemeente Hooglede, 1e afdeling Hooglede, sectie C, nummer 1349 D met een totale oppervlakte van 4.271 m², dit voor het bedrag van 117.500 €;
Overwegende dat deze aankoop gebeurde met het oog op de aanleg van een parkzone;
Overwegende dat dhr. Jean Soenen, eigenaar van een aanpalend perceel (Gemeente Hooglede, 1e afdeling Hooglede, sectie C, nummer 1357 K) eveneens bereid is zijn eigendom te verkopen, zodat op deze wijze een uitbreiding van de geplande parkzone mogelijk is;
Gelet op artikel 40, §1 en §2 en artikel 41, 2e alinea, 11° van het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op de omzendbrief KB/ABB2019/3 over de transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen;
Overwegende dat het hier gaat om volgend onroerende goed GEMEENTE HOOGLEDE - eerste
afdeling:
Een perceel grond, gelegen aan de Ieperstraat en Nieuwkerkestraat, gekend ten kadaster als “IEPERSTR”, gekend volgens titel als sectie C nummer 1357K en gekend volgens recent kadastraal uittreksel sectie C nummer 1357KP0000 met een oppervlakte van zeventien aren zesenzestig centiaren (17 a 66ca) en een niet geïndexeerd kadastraal inkomen van dertien euro nul cent (13,00 EUR) jegens dhr. Soenen Jean, Edgard Blancquaertstraat 5, 9030 Gent (Mariakerke);
Gelet op het schattingsverslag dd. 8 maart 2024 opgemaakt door landmeterskantoor Sabbe + C°, Zwaaikomstraat 19 A, 8800 Roeselare, waarbij de waarde van het perceel geschat wordt op 18.000 €;
Overwegende dat, na onderhandeling met de eigenaars en de kandidaat-kopers, het voorgestelde bedrag voor aankoop 18.000 € bedraagt;
Gelet op akte van aankoop met kenmerk NB 30296 opgemaakt door Caroline Vanlerberghe, notaris te Hooglede;
Overwegende dat de uitgave voor deze aankoop voorzien is in het investeringsbudget van 2024 op budgetsleutel GE/2024/0340-0/220000/AP-10/ACT-10-01/IP-010/SP-010-005;
Schepen Mieke Debergh licht het agendapunt toe: “In de gemeenteraad van 23 oktober 2023 werd principieel beslist tot het aankopen van een perceel grond langs de Ieperstraat met een grootte van 4.271m2 voor een bedrag van 117.500 euro.
Aansluitend bij dit perceel ligt een stuk grond met een oppervlakte van 1.766 m², dat eveneens in landbouwgebied ligt en eigendom is van Jean Soenen uit Gent.
De waarde van dit perceel werd geschat op 18.000 € en dit is ook de som waartegen de aankoop zal gebeuren.
Met de eerder aangekochte groenzone, die een oppervlakte heeft van 2.773 m² (oppervlakte die overbleef na doorverkoop aan de buren) en de nu bijkomende 1.766 m² komen we aan een totale groene zone van 4.539 m².
In samenwerking met Regionaal landschap – West Vlaamse hart wensen we daarna een plan uit te tekenen voor deze zone, zodat in het najaar de aanplantingen kunnen gebeuren. Daarbij zullen we ook de diverse subsidiemogelijkheden op Provinciaal en Vlaams niveau onderzoeken.”
Raadslid De Meyer repliceert: “Wij als fractie zijn zeker voorstander van groene zone en ook het doorverkopen van de percelen in een volgend agendapunt steunen we, maar ik herinner aan het feit dat ik in de gemeenteraad van 23 oktober 2023 het gebrek aan visie en lange-termijn denken heb gehekeld en daar is toen niets mee gedaan. Daarom zullen we ons als fractie op dit punt onthouden.”
met 13 ja-stemmen (CD&V-fractie, fractie Allen 8830) en 8 onthoudingen (fractie Groep 21)
Artikel 1: Goedkeuring wordt verleend aan de ontwerpakte aankoop (om reden van openbaar nut) zoals opgemaakt door Caroline Vanlerberghe notaris te Hooglede:
Een perceel grond, gelegen aan de Ieperstraat en Nieuwkerkestraat, gekend ten kadaster als “IEPERSTR”, gekend volgens titel als sectie C nummer 1357K en gekend volgens recent kadastraal uittreksel sectie C nummer 1357KP0000 met een oppervlakte van zeventien aren zesenzestig centiaren (17 a 66ca) en een niet geïndexeerd kadastraal inkomen van dertien euro nul cent (13,00 EUR) jegens dhr. Soenen Jean, Edgard Blancquaertstraat 5, 9030 Gent (Mariakerke), mits de prijs van achttien duizend euro nul cent (18.000,00 EUR).
Art. 2: Het schepencollege wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Art. 3: De nodige kredieten worden benomen op budgetsleutel GE/2024/0340-0/220000/AP-10/ACT-10-01/IP-010/SP-010-005 van het investeringsbudget van 2024.
Art. 4: Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan Caroline Vanlerberghe, notaris te Hooglede, Bruggestraat 142, 8830 Hooglede.
Gevraagd wordt om de ontwerpakte van verkoop goed te keuren voor diverse percelen grond gelegen langs de Ieperstraat aan de aanpalende eigenaars.
Beslissing: éénparig goedgekeurd
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 23 oktober 2023 houdende aankoop van perceel grond gelegen aan de Ieperstraat te 8830 Hooglede (achter de woningen met nummers 43, 45 en 49), kadastraal bekend als Gemeente Hooglede, 1e afdeling Hooglede, sectie C, nummer 1349 D met een totale oppervlakte van 4.271 m², dit voor het bedrag van 117.500 € en aan het doorverkopen van een deel van dit perceel aan de aanpalenden;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 25 maart 2024 waarbij de ontwerp-akte van aankoop werd goedgekeurd voor de aankoop van bovenvermeld perceel jegens mevrouw Delaunois Catherine en Delaunois Anne-Michele mits de prijs van 117.500 €;
Gelet op artikel 40, §1 en §2 en artikel 41, 2e alinea, 11° van het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Overwegende dat nu de aankoopakte verleden is, verdere uitvoering kan gegeven worden aan de doorverkoop van diverse percelen aan de aanpalende eigenaars;
Gelet op het opmetingsplan opgemaakt door dhr. Antoon Dejonghe dd. 14.10.2023 waaruit blijkt dat de loten 2, 3 en 4 doorverkocht worden aan de aanpalende eigenaars en dat lot 2 een oppervlakte heeft van 3a 97ca, lot 3 een oppervlakte van 5a 77ca en lot 4 een oppervlakte van 5 a 24 ca;
Overwegende dat de door te verkopen percelen de volgende onroerende goederen betreffen: GEMEENTE HOOGLEDE, eerste afdeling, sectie C
- perceel gekend onder lot 2 van het hogervermeld opmetingsplan met een gemeten oppervlakte van drie aren en zevenennegentig centiare (3a 97ca) en met een gereserveerde perceelsidentificatie 1349GP0000 wordt verkocht aan dhr. en mevr. Demeulenaere Hedwig - Decorte Christine, Ieperstraat 43, 8830 Hooglede, mits de prijs van negentienduizend achthonderdvijftig euro nul cent (19.850,00 €)
- perceel gekend onder lot 3 van het hogervermeld opmetingsplan met een gemeten oppervlakte van vijf aren en zevenenzeventig centiare (5a 77ca) en met een gereserveerde perceelsidentificatie 1349HP0000 wordt verkocht aan dhr. en mevr. Verholle Renny - Bruwier Greta, Ieperstraat 45, 8830 Hooglede, mits de prijs van achtentwintigduizend driehonderdenvier euro nul cent (28.304,00 €)
- perceel gekend onder lot 4 van het hogervermeld opmetingsplan met een gemeten oppervlakte van vijf aren en vierentwintig centiare (5a 24ca) en met een gereserveerde perceelsidentificatie 1349KP0000 wordt verkocht aan dhr. en mevr. Hostens Laurens - Timmerman Stefanie, Ieperstraat 49, 8830 Hooglede, mits de prijs van achttienduizend vijfhonderdvijfennegentig euro nul cent (18.595,00 €);
Gelet op het schattingsverslag dd. 28 april 2023 opgemaakt door landmeterskantoor Sabbe + C°, Zwaaikomstraat 19 A, 8800 Roeselare, waarbij de waarde van het perceel geschat wordt op 100.000 € (vrijwillige onderhandse verkoopwaarde) en waarbij de waarde van de door te verkopen percelen aan de aanpalende eigenaars geschat wordt op 60 tot 100 €/m²;
Overwegende dat, na onderhandeling met de kandidaat-kopers, het te ontvangen bedrag voor het "doorverkopen" van de percelen 50 €/m² bedraagt voor de percelen gelegen in woongebied en woongebied met landelijk karakter en 11€/m² voor de percelen gelegen in landbouwgebied;
Gelet op de omzendbrief KB/ABB2019/3 over de transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen, waarin vermeld staat dat voor onroerende transacties de markt moet geraadpleegd worden;
Overwegende dat de omzendbrief vermeldt dat de geschatte prijs de minimum- of maximumprijs is voor de onroerende transactie, tenzij het bestuur de afwijking hiervan kan motiveren;
Overwegende dat de inkomst voor het "doorverkopen" van de percelen lager ligt dan wat bepaald in het schattingsverslag, dat evenwel rekening dient gehouden met het feit dat de percelen niet palen aan de openbare weg, puur in theorie te verkavelen zijn, een onregelmatige vorm hebben en er bovendien kan aangenomen worden dat er enkel interesse van de aanpalende eigenaars zal zijn;
Overwegende dat de omzendbrief ook vermeldt: "alleen om redenen van algemeen belang kan worden aanvaard dat de transactie zonder concurrentie verloopt";
Overwegende dat in deze specifieke situatie een openbare procedure niet aangewezen is, dat het ingesloten percelen betreft, waarbij enkel de aanpalenden een belang hebben bij de aankoop;
Gelet op de akte van verkoop met kenmerk NB/30299 opgemaakt door Caroline Vanlerberghe, notaris te Hooglede, met tussenkomst van Christophe Kint, notaris te Staden;
Overwegende dat de ontvangsten voorkomende uit de doorverkoop van percelen aan de aanpalende eigenaars voorzien is in het investeringsbudget van 2024 op budgetcode GE/0340-0/220000/AP-10/ACT-10-01/IP-010/SP-010-007;
Schepen Mieke Debergh licht het agendapunt toe: “In de gemeenteraad van 23 oktober 2023 werd principieel beslist tot het aankopen van een perceel grond langs de Ieperstraat met een grootte van 4.271m2 voor een bedrag van 117.500 euro en het onmiddellijk doorverkopen van drie afzonderlijke delen uit dat globale perceel aan de aanpalende buren.
Voor de doorverkoop hebben we ons via de schatter en de notaris laten adviseren hoe we best de prijsbepaling daarbij doen. Het gaat om stukken woongebied, woongebied met landelijk karakter en stukken landbouwgebied. Bij de prijs voor landbouwgebied hanteren we 11 euro per m2, bij de prijs voor woongebied en woongebied met landelijk karakter hanteren we 50 euro per m2. Die prijs is bepaald door het volgende: het gaat om woongebied, maar die niet echt ontwikkeld kan worden, er is immers geen mogelijkheid om die grond te bereiken. Die grond wordt daarnaast als tuin gebruikt. Vandaar een prijs van 200 euro per m2 voor grond die niet ontwikkeld kan worden en delen door 4 omdat die als tuin gebruikt wordt.
Meer bepaald gaat het dus om een doorverkoop van:
1) een perceel van 397m2 voor 19.850 euro aan familie Demeulenaere-Decorte (397 m² aan 50 euro per m²)
2) een tweede perceel van 577m2 voor 28.304 euro aan familie Verholle – Bruwier
(waarvan 563m2 aan 50 euro per m2 en 14m2 aan 11 euro per m2)
3) een derde perceel van 524m2 voor 18.595 euro aan familie Hostens - Timmerman (waarvan 329m2 aan 50 euro per m2 en 195m2 aan 11 euro per m2). “
Raadslid De Meyer verwijst naar zijn gemaakte opmerkingen bij het vorige agendapunt, maar stelt dat zijn fractie dit punt wel zal goedkeuren omdat ze akkoord zijn met de doorverkoop aan de buren.
éénparig
Artikel 1: Goedkeuring wordt verleend aan de ontwerpakte verkoop van diverse percelen (gemeente Hooglede, 1e afdeling, sectie C) door de gemeente Hooglede zoals opgemaakt door Caroline Vanlerberghe, notaris te Hooglede, met tussenkomst van Christophe Kint, notaris te Staden:
- perceel gekend onder lot 2 van het opmetingsplan van Antoon Dejonghe met een gemeten oppervlakte van drie aren en zevenennegentig centiare (3a 97ca) en met een gereserveerde perceelsidentificatie 1349GP0000 wordt verkocht aan dhr. en mevr. Demeulenaere Hedwig - Decorte Christine, Ieperstraat 43, 8830 Hooglede, mits de prijs van negentienduizend achthonderdvijftig euro nul cent (19.850,00 €)
- perceel gekend onder lot 3 van het opmetingsplan van Antoon Dejonghe met een gemeten oppervlakte van vijf aren en zevenenzeventig centiare (5a 77ca) en met een gereserveerde perceelsidentificatie 1349HP0000 wordt verkocht aan dhr. en mevr. Verholle Renny - Bruwier Greta, Ieperstraat 45, 8830 Hooglede, mits de prijs van achtentwintigduizend driehonderdenvier euro nul cent (28.304,00 €)
- perceel gekend onder lot 4 van het opmetingsplan van Antoon Dejonghe met een gemeten oppervlakte van vijf aren en vierentwintig centiare (5a 24 ca) en met een gereserveerde perceelsidentificatie 1349KP0000 wordt verkocht aan dhr. en mevr. Hostens Laurens - Timmerman Stefanie, Ieperstraat 49, 8830 Hooglede, mits de prijs van achttienduizend vijfhonderdvijfennegentig euro nul cent (18.595,00 €).
Art. 2: Het schepencollege wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Art. 3: De ontvangsten n.a.v. de doorverkoop van percelen aan de aanpalende eigenaars is voorzien in het investeringsbudget van 2024 op budgetcode
GE/0340-0/220000/AP-10/ACT-10-01/IP-010/SP-010-007.
Art. 4: Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan Caroline Vanlerberghe, notaris te Hooglede, Bruggestraat 142, 8830 Hooglede.
Er wordt een zone 30-gebied ingevoerd in de Gitsbergstraat tussen de Leenbosstraat en de Singellaan, in de Leenbosstraat tussen de Gitsbergstraat en ’t Chringhene, in 't Chringhene, in de Grijspeerdstraat vanaf de Leenbosstraat tot aan de woning met nr. 27, in de Torhoutstraat tussen de Grijspeerdstraat tot aan de woning nr. 31B, in de Nieuwplaats, in de Stationsstraat tussen de Nieuwplaats en de Singellaan, in de Kapellestraat en in de H. Sacramentstraat.
Gevraagd wordt om deze wijziging van het aanvullend reglement op het wegverkeer goed te keuren.
Beslissing: éénparig goedgekeurd
Gelet de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;
Gelet op de bepalingen van het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 meer bepaald artikel 287;
Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
Gelet op het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op de omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009;
Gelet op het advies van de verkeerscommissie in vergadering van 5 juni 2024;
Overwegende dat het noodzakelijk is de nodige maatregelen te treffen om een vlot verloop van het verkeer te verzekeren;
Overwegende dat de hierna voorziene maatregelen gemeenteweg bedoeld in artikel 6 van het decreet betreft;
Schepen Julie Misplon verstrekt toelichting bij dit agendapunt.
“De plannen voor de herinrichting van het centrum van Gits zijn steeds opgemaakt geweest in functie van deze zone 30. De belijning dient wel nog aangebracht te worden.
De invoering van deze zone 30 werd ook besproken in de verkeerscommissie van 5 juni 2024. De grootste wijziging ten opzichte van de huidige zone 30 is dat nu ook de Leenbosstraat (tot aan ’t Chringhene) wordt meegenomen en ook ’t Chringhene zelf.
In een volgend agendapunt wordt dan het verwijderen van de variabele zone 30 voorgelegd.
Raadslid Kristof Pillaert repliceert: “Ik heb niets tegen een zone 30 als die de verkeersveiligheid ten goede komt. Niet ver van mijn huis is er ook een zone 30 (aan Zoeber) en dat kan zeker nuttig zijn, maar ik stel vast dat er geen controle is.
De zone 30 in de Kleine Stadenstraat vb. vind ik een logische zone 30.
Wat nu de zone 30 in Gits betreft, stel ik vast dat de verkeerscommissie besliste om na 1 jaar te evalueren en dat vind ik goed. Maar dan moet men wel bijsturen indien het nodig is.
Wij zijn ook voorstander van verkeersveiligheid en daarom willen we het vanuit onze fractie een kans geven en dus goedkeuren.
Ik geef wel nog als bedenking mee dat men destijds zei dat één-richtingsverkeer goed is omdat het de snelheid zou remmen, maar er is nu één-richtingsverkeer en toch komt er een zone 30.”
Schepen Misplon antwoordt dat het altijd de bedoeling was om tot een zone 30 te komen.
Raadslid Pillaert antwoordt: “Ik stel toch vast dat we gelijk hadden. Men kan ook moeilijk vergelijken met het aantal ongevallen die vroeger gebeurde, want er waren toen ook geen ongevallen.”
Schepen Misplon stelt vast dat er duidelijk een wat andere visie is, maar is toch verheugd dat dit agendapunt ook door de fractie Groep 21 wordt goedgekeurd.
éénparig
Zone 30 gebieden
Artikel 1: Een zone 30 gebied wordt ingevoerd:
1/ Oude Rozebekestraat:
vanaf het huis met nr. 41 tot aan de splitsing met de Oude Rozebekestraat ter hoogte van het JOC.
2/ Hogestraat:
Hogestraat vanaf de Kasteelstraat tot aan de Marktplaats
Deze maatregel zal ter kennis gebracht worden door de verkeersborden F4a, A23 en F4b.
3/ Cantecleerstraat
4/ Tibeertstraat
5/ Bollestraat:
vanaf Ter kerst tot aan de Koolskampstraat
6/ Gitsbergstraat tussen de Leenbosstraat en de Singellaan
7/ Leenbosstraat tussen de Gitsbergstraat en ’t Chringhene
8/ 't Chringhene
9/ Grijspeerdstraat vanaf de Leenbosstraat tot aan de woning met nr. 27
10/ Torhoutstraat tussen de Grijspeerdstraat tot aan de woning nr. 31B
11/ Nieuwplaats
12/ Stationsstraat tussen de Nieuwplaats en de Singellaan
13/ Kapellestraat
14/ H. Sacramentstraat
Art. 2: Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de verkeersveiligheid.
Gevraagd wordt om deze wijziging van het aanvullend reglement op het wegverkeer goed te keuren. Het betreft wijzigingen in de zone 30 schoolomgeving gebieden.
Beslissing: éénparig goedgekeurd
Gelet de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;
Gelet op de bepalingen van het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 meer bepaald artikel 287;
Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
Gelet op het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op de omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009;
Gelet op het advies van de verkeerscommissie in vergadering van 5 juni 2024;
Overwegende dat het noodzakelijk is de nodige maatregelen te treffen om een vlot verloop van het verkeer te verzekeren;
Overwegende dat de hierna voorziene maatregelen gemeentewegen bedoeld in artikel 6 van het decreet betreffen.
éénparig
Zone 30 schoolomgeving gebieden
Artikel 1: Alle bepalingen in het vorig reglement met betrekking tot de zone 30 schoolomgeving worden opgeheven.
Art. 2: Een zone 30 schoolomgeving wordt ingevoerd in:
a/ Hooglede St. Jozef
- Amersveldestraat, vanaf de woning met nummer 63-63A tot aan het rondpunt gevormd met de Delaeystraat
- Hardenburg, tussen de Roibaardstraat en het einde van de straat “Hardenburg”
b/ Hooglede, N36 (Diksmuidesteenweg):
- N36, tussen de huisnummers 79 en 97c
c/Gits – site dienstencentrum
- de Koolskampstraat, het gedeelte vanaf het kruispunt met de Koolskampstraat en nummer 30
- de Vleterstraat
- Ter Kerst
- het gedeelte van de Bosstraat welke zich bevindt binnen een afstand van ongeveer 110 meter vanaf het kruispunt met de Koolskampstraat
Deze maatregel zal ter kennis gebracht worden door de verkeersborden F4a, A23 en F4b.
Art. 3: Dit aanvullend reglement wordt ter goedkeuring en kennisgeving overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.
Voorgesteld wordt om de besluiten van de Buitengewone Algemene Vergadering van EFIN goed te keuren en de aangeduide vertegenwoordiger op te dragen om zijn stemgedrag tijdens de Buitengewone Algemene Vergadering van Efin op 24 september 2024 af te stemmen op de beslissing van de gemeenteraad.
Beslissing: éénparig goedgekeurd
Gelet op de Wet van 21 december 1994 houdende sociale en diverse bepalingen, artikel 180;
Gelet op artikel 40 en artikel 386 van het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Om de groeiende instroom van hernieuwbare energie te kunnen opvangen, moet Elia de komende jaren in zijn Belgische en Duitse netwerken een ambitieus investeringsprogramma uitrollen voor de uitbreiding van hoogspanningslijnen en de ontwikkeling van aansluitingen op zee. De Belgische verankering in Elia wordt verzekerd door Publi-T.
Het aandeel van de Vlaamse gemeenten in PUBLI-T (60%) zit momenteel verspreid over de Vlaamse distributienetbeheerders (DNB’s), de Vlaamse Energieholding (“VEH”) en enkele Vlaamse gemeenten. Het is de bedoeling om de gemeentelijke belangen te verankeren in 2 “concentratoren”, die het belang op lange termijn kunnen verzekeren in functie van de toekomstige kapitaalbehoeftes van Elia. De VEH functioneert al als concentrator voor de belangen in Fluxys via Publigas (14,31%) en wil een gelijkaardige verantwoordelijkheid opnemen binnen Publi-T.
VEH bv, met zetel te Noordlaan 9, 8820 Torhout, ingeschreven bij de Kruispuntbank van Ondernemingen onder het nummer 0448.632.324 (RPR Gent, afdeling Oostende) fungeert als holding in het Vlaamse energielandschap. Op heden is VEH eigenaar van 79.700 van de in totaal 446.766 aandelen van soort B2 (“B2 Aandelen”) uitgegeven door PUBLI-T, een coöperatieve vennootschap met zetel te Galerie Ravenstein 4 bus 2, 1000 Brussel, ingeschreven bij de Kruispuntbank van Ondernemingen onder het nummer 0475.048.986 (RPR Brussel, Nederlandstalige afdeling). De gemeenten hebben reeds een belang in VEH via hun respectievelijke regionale holding (NUHMA AC, EFIN of CREADIV).
Fluvius West wenst in het kader van deze operatie zijn aandelen Publi-T (48.640 B2 aandelen) te verkopen aan VEH. Een deel van de aandelen (13.224 aandelen) wordt rechtstreeks verkocht aan VEH (tegen 19.267.566,36 euro cash) en het saldo (35.416 aandelen) wordt verkocht via de regionale holding EFIN. EFIN zal de verkregen aandelen vervolgens inbrengen in VEH tegen nieuwe aandelen. Deze inbreng in natura verloopt als volgt:
(i) Fluvius West, een opdrachthoudende vereniging met zetel te Noordlaan 9, 8820 Torhout, ingeschreven bij de Kruispuntbank van Ondernemingen onder het nummer 0205.157.176 (RPR Gent, afdeling Oostende) (“Fluvius West”), voornemens om 35.416 B2 Aandelen te verkopen aan EFIN, een besloten vennootschap met zetel te Noordlaan 9, 8820 Torhout, ingeschreven bij de Kruispuntbank van Ondernemingen onder het nummer 0472.244.597 (RPR Gent, afdeling Oostende) (“EFIN”), waarbij de koopprijs zal blijven openstaan tussen de partijen en een schuldvordering zal vormen van Fluvius West ten opzichte van EFIN (“Schuldvordering Fluvius West”);
(ii) Volgend op de verwezenlijking van de verkoop, is Fluvius West voornemens om de Schuldvordering Fluvius West uit te keren aan de deelnemende gemeenten, waarbij aan elk van deze deelnemende gemeenten een deel van de betreffende schuldvordering uitgekeerd zal worden Overeenkomstig het aantal aandelen + winstbewijzen van elke gemeente (de “Dividenduitkering”).
(iii) Volgend op de Dividenduitkering zijn de deelnemende gemeenten van Fluvius West voornemens om over te gaan tot de inbreng in natura van hun respectievelijk deel van de Schuldvordering Fluvius West in het vermogen van EFIN in ruil voor nieuwe aandelen uitgegeven door EFIN.
Deze transactie werd toegelicht aan de gemeenteraadsleden via de infosessies van Fluvius West, voorafgaand aan de organisatie van de Algemene Vergadering op 19 juni 2024 waarop de verkoop van de aandelen Publi-T wordt goedgekeurd.
Ook de stad Stad Izegem, gevestigd te Korenmarkt 10, 8870 Izegem, ingeschreven bij de Kruispuntbank van Ondernemingen onder het nummer 0207.489.037 (RPR Gent, afdeling Kortrijk) (“Izegem”) is voornemens om haar aandelen (4.750 B2 Aandelen) onder dezelfde voorwaarden te verkopen aan EFIN, waarbij een deel van de koopprijs (3.557 B2 Aandelen) zal blijven openstaan tussen de partijen en een schuldvordering zal vormen van Izegem ten opzichte van EFIN (“Schuldvordering Izegem”). De stad Izegem zal vervolgens overgaan tot de inbreng in natura van de Schuldvordering Izegem (5.183.160,75 euro) en tot slot zal EFIN de verkregen aandelen (4.750) inbrengen in VEH tegen nieuwe aandelen.
Aan de gemeenteraad worden de volgende punten ter goedkeuring voorgelegd:
(i) Akkoord met ontvangst van de voorgenomen uitkering van een interimdividend van Fluvius West in natura, door middel van de overdracht van een schuldvordering van Fluvius West op EFIN bv;
(ii) Goedkeuring van de verbintenis om bij ontvangst van de dividenduitkering van Fluvius West, de uitgekeerde schuldvordering in natura in te brengen in het vermogen van EFIN bv;
(iii) Goedkeuring agenda Buitengewone Algemene Vergadering.
Financiële gevolgen
De gemeente zal het voorschotdividend Publi-T tot en met boekjaar 2024 ontvangen via Fluvius West. Vanaf boekjaar 2025 zal de gemeente het volledige dividend Publi-T ontvangen via EFIN. EFIN zal m.b.t. het dividend Publi-T een gelijkaardig dividendbeleid voeren als Fluvius West zodat deze transactie geen wijziging inhoudt op het dividend die de gemeente heeft ingeschreven in het meerjarenplan 2020-2025.
De uitkering in natura van Fluvius West bedraagt 51.601.112 euro. Overeenkomstig het aantal aandelen + winstbewijzen van de gemeente bedraagt het vooropgestelde interimdividend dat de gemeente Hooglede zal ontvangen 3.092.363,12 euro.
Rekening houdende met de inbreng in natura van de Schuldvordering Fluvius West (51.601.112 euro) en de Schuldvordering Izegem (5.183.160,75 euro) zal EFIN bv 236.671 nieuwe A-aandelen en 59.167 nieuwe B-aandelen uitgeven. De nieuwe aandelen zullen recht geven op deelname in de winst van het boekjaar dat een aanvang nam op 1 januari 2024 en afgesloten zal worden op 31 december 2024. De uitgifteprijs bedraagt afgerond 191,94 euro. Bijgevolg zal gemeente Hooglede 12.889 nieuwe A-aandelen en 3.222 nieuwe B-aandelen ontvangen wat een inbreng vertegenwoordigd 3.092.406,72. Er is hierbij een verschil ten bedrage van -43,60 ten opzichte van het interimdividend omdat het aantal nieuwe aandelen steeds wordt afgerond tot een geheel getal.
éénparig
Artikel 1: De gemeenteraad verleent z’n akkoord met de ontvangst van de voorgenomen uitkering van een interimdividend van Fluvius West in natura ten belope van 3.092.363,12 euro, door middel van de overdracht van een schuldvordering van Fluvius West op EFIN.
Art. 2: De gemeenteraad verleent z’n goedkeuring om bij ontvangst van het interimdividend van Fluvius West:
(i) het deel van de Schuldvordering Fluvius West dat uitgekeerd werd aan de gemeente, wetende een schuldvordering van 3.092.363,12 euro ten opzichte van EFIN (de “Schuldvordering Gemeente”), integraal in natura in te brengen in het vermogen van EFIN in ruil voor 12.889 nieuwe A-aandelen en 3.222 nieuwe B-aandelen uitgegeven door EFIN;
(ii) met betrekking tot de Schuldvordering Gemeente geen enkele verrichting anders dan de inbreng vermeld onder punt (i) uit te voeren.
Art. 3: De gemeenteraad verleent z’n goedkeuring aan de volgende punten van de Buitengewone Algemene Vergadering m.b.t. inbreng in natura:
(i) Kennisname van de verslagen:
(ii) Inbreng in natura met uitgifte van aandelen
(iii) Aanpassing van de statuten overeenkomstig de te nemen resoluties.
Machtiging aan de bestuurders tot uitvoering van de genomen beslissingen en opdracht aan ondergetekende notaris om de coördinatie van de statuten op te maken en neer te leggen.
(iv) Bijzondere volmacht
De gemeenteraad draagt de aangeduide vertegenwoordiger, de heer Frederik Demeyere, op om zijn stemgedrag tijdens de Buitengewone Algemene Vergadering van EFIN bv op 24 september 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden en waarbij de agendapunten niet wijzigen) af te stemmen op deze beslissing van de gemeenteraad.
Door raadslid Sandra Meersseman werd de volgende vraag gesteld: “Onze gemeente is uitermate geschikt om mooie fietstochten te maken, er zijn tal van fietsknooppunten en ook enkele mooie routes.
We denken dat het daarom aangewezen is dit extra te stimuleren en in de verf te zetten door op onze dorpskernen enkele fietsherstelpunten te voorzien.
We dachten hiervoor aan enkele locaties zoals aan het gemeentehuis in Hooglede, op de markt van Gits en aan zaal Geitenhove op Sint Jozef.”
Schepen Frederik Sap antwoordt: “Omdat we de financiering van zo’n herstelpunt normaal gezien kunnen recupereren via subsidies voor de Hoppin-punten, en omdat er nog ruimte is in het subsidiedossier voor “De Geite”, plannen we de aankoop van één herstelpunt voor “De Geite”. Ineens aankopen voor drie locaties lijkt ons iets te veel. We kunnen dan evalueren of dergelijk herstelpunt effectief gebruikt wordt.
Raadslid Pillaert repliceert dat hij dit een wat raar antwoord vindt.
Raadslid Jeroen Decorte diende de volgende vraag in: “De belijning in onze gemeente is al geruime tijd slecht onderhouden, de aanbesteding hiervoor is ook al geruime tijd uitgeschreven.
De reden die hiervoor telkens opgegeven wordt is het slechte weer.
Echter zie ik dat in andere steden en gemeenten de belijning wel in orde geraakt, ook op onze eigen gemeente is het gelukt de belijning op het heraangelegde stuk in de Hogestraat uit te voeren.
Welke maatregelen worden er door de gemeente genomen om ervoor te zorgen dat aannemers die verantwoordelijk zijn voor uitbestede werken, worden aangemoedigd en opgejaagd om deze projecten met de nodige spoed en binnen de afgesproken termijn uit te voeren?
Zijn er specifieke contractuele bepalingen opgenomen om vertragingen te minimaliseren en de voortgang van deze aanbestedingen te waarborgen?”
Schepen Mieke Debergh antwoordt: “We stellen inderdaad vast dat het zeer moeilijk is om bij de aannemer de timing gerespecteerd te krijgen. Contractueel was er inderdaad een einddatum bepaald, maar weersomstandigheden kunnen steeds als overmacht worden ingeroepen.
Als het dan enkele dagen mooi weer is, is het dan niet steeds evident om de aannemer naar Hooglede te krijgen, omdat hij op dat moment met andere werken in uitvoering zit.
Om die zaken wat meer in de hand te hebben, beslisten we in het College van 17.06.2024 om een eigen belijningsmachine aan te kopen (kostprijs: 7.183,77 €). Dit is enkel voor verfbelijning, niet voor thermo-belijning. Voor deze werken zal nog steeds op een aannemer een beroep worden gedaan. Thermo blijft 5 jaar goed, verf dient om het jaar opnieuw gedaan te worden. Zo kunnen we zelf (kleinere) opdrachten uitvoeren in verfbelijning en vooral veel korter op de bal spelen in functie van de weersomstandigheden.
De aannemer heeft nu beloofd dat hij morgen zal beginnen aan de belijning in de Ieperstraat, Roeselarestraat, Bruggestraat en de Hogestraat. In Gits centrum zou dit hopelijk nog gebeuren voor het verlof, als het weer dit toelaat.”
Hierbij aansluitend wordt de vraag van raadslid Tomas De Meyer behandeld: “Vorig jaar werd de zichtbaarheid bij het uitrijden van de Nieuwkerkestraat besproken op de gemeenteraad. Dit werd toen besproken op de verkeerscommissie en hier werd een consensus over gevonden. Ik bemerk echter op vandaag dat daar nog helemaal niets veranderd is. Graag een stand van zaken.”
Raadslid De Meyer vult nog aan: “Ik heb mijn voorstel voor de optimalisatie van het kruispunt met de Nieuwkerkestraat al 8 maanden geleden gedaan. Ik begrijp dat weersomstandigheden niet gunstig zijn, maar mij lijkt het toch een gebrek aan opvolging en daadkracht.
Schepen Mieke Debergh antwoordt dat vb. voor de werken in centrum Gits er 70 weer-verlet dagen zijn geweest.
Raadslid De Meyer stelt hierop: “Er zijn dan nog steeds 180 dagen zonder weer-verlet zijn geweest. Het gaat erover: “willen we dit aanpakken”, het blijft nog maar eens liggen. Ik mag hopen dat het nu in orde komt.”
Raadslid Decorte vult nog aan: “Ik heb dit item ook reeds in herinnering gebracht in de verkeerscommissie. Ik ben blij dat de belijningsmachine er nu is en dat we korter op de bal zullen kunnen spelen.”
Schepen Debergh stelt tot slot: “We kunnen de aannemer niet voor diverse kleine opdrachten laten komen. Hij neemt dit mee in een groter geheel. “
Raadslid de Meyer stelt dat dit een goed voorstel voor de verkeersveiligheid was, maar vraagt zich af waarom dit 8 maanden diende te duren.
Schepen Misplon vult nog aan dat de vraag naar de aannemer regelmatig herhaald werd.
Door raadslid Jan Lokere werden 3 vragen ingediend:
1. Wat is de stand van zaken voor het aanleggen van een kunstgrasveld voor E. Hooglede. Zal het veld speelklaar zijn tegen 23 augustus 2024 zoals op de gemeenteraad van 23 maart 2024 werd beloofd?
Schepen Frederik Sap antwoordt dat hij voor deze vraag de Burgemeester aan het woord zal laten, omdat de problematiek hoofdzakelijk met ruimtelijke ordening te maken heeft en de Burgemeester daarvoor bevoegd is.
De Burgemeester neemt hierop het woord: “In de gemeenteraad van 25 maart 2024 werd inderdaad gezegd dat een RUP niet nodig was, dat de vergunningsprocedure voor het kunstgrasveld dus kon beginnen lopen.
Ik had toen al gezegd dat er 3 cruciale horden te nemen waren: het advies Erfgoed, advies van de Dienst Waterlopen en advies van het Departement Landbouw. De gemeente vergunt zichzelf in dit dossier.
Wat Erfgoed betreft moeten we rekening houden met een marge – 30, archeologisch vooronderzoek was dus nodig. Uit onderzoek bleek dat daar vroeger een rivier en oever was, daarom diende verder te worden geboord. De proefsleuven volgen nog.
Tegen alle verwachtingen in was het advies van de Dienst Waterlopen negatief. Aangezien kunstgras als verharding wordt aanzien, moeten we elders bufferen.
Er moet ongeveer 250 m² water kunnen infiltreren boven de grondwatertafel. We dachten dat te kunnen compenseren met de nabijgelegen visput, maar dat kan helaas niet, vermits deze in contact staat met de grondwatertafel. Dat is een gevolg van een verordening uit het hemelwaterdecreet van 2023. Om hoeveel water het precies gaat, wordt berekend aan de hand van de infiltratieoppervlakte en de stand van het grondwater. Maar die standen moeten worden gemeten tussen november en april .
Er is dus ongeveer 700 m² nodig als buffering, er is geen ruimte voor deze infiltratie, dit zit niet in de vergunning, een RUP zal dus nodig zijn.
Raadslid Lokere antwoordt: “Ik vind het vreemd dat de Burgemeester antwoordde, vermits het de Schepen van sport is die het kunstgrasveld wil realiseren. Dit is inderdaad pech, maar de laattijdige aanpak is ook de oorzaak.
Ik zie dit ook in diverse andere projecten terugkomen, zoals ’t Stationnetje, Zoeber, enz.
Zoeber kwam dan wel in orde via prefinanciering. Soms moet je verantwoordelijkheid opnemen, had men eind 2022-begin 2023 dit dossier opgestart dan was dit nu geen probleem geweest.
Als je in 2020 beslist om je huis te verbouwen, dan wacht je ook niet tot in 2024 om er effectief mee te beginnen.”
Raadslid Lokere vraagt ook of de aanbesteding opnieuw dient te gebeuren, waarop Schepen Sap antwoordt dat we binnen de mini-competitie van Sport Vlaanderen kunnen blijven.
Tevens wenst raadslid Lokere te weten waarom de goedkoopste aanbieder niet werd gekozen. Schepen Sap antwoordt hierop dat gekozen werd voor de aannemer die voor de snelste uitvoeringstermijn kon gaan. Raadslid Lokere merkt op dat dit element nu toch niet meer relevant is.
Schepen Sap vult nog aan dat het de bedoeling is om tegen mei/juni 2025 rond te zijn. Het graven van de proefsleuven in het kader van het archeologisch onderzoek is nu stopgezet en zal dan in mei 2025 worden hernomen.
Raadslid Lokere drukt daarbij de hoop uit dat alles tegen augustus 2025 zal rond zijn.
Raadslid Kristof Pillaert stelt het volgende: “Ik hoorde nog altijd het antwoord niet waarom men nu pas beginnen kijken is voor het kunstgrasveld en niet in 2020? Het RUP was inderdaad niet nodig, maar vanuit een bredere visie wist je dat dit wel nodig was. En dan waren er nu geen problemen geweest.
Mijn vraag is of de meerderheid nu zomaar kan beslissen om 600.000 € door te schuiven en wat dan met het veld van VP Gits?”
Schepen Sap antwoordt dat er in de kerstvakantie 2023 met dit dossier begonnen is en dat zonder tegenslag dit wel degelijk gelukt was.
De Burgemeester vult nog aan: “Het RUP was inderdaad niet nodig. We kozen ervoor om kunstgras op het eerste plein aan te leggen, omdat er dan een RUP nodig was.
Omwille van de buffering is er nu wel een RUP nodig, we hebben al de plenaire vergadering gehad, het RUP zal in de gemeenteraad van september voorlopig vastgesteld kunnen worden. Er kan bij het afleveren van vergunningen ook geanticipeerd worden op een RUP dat je vaststelt.”
Raadslid Pillaert stelt dat hij rechtszekerheid wenst voor alle verenigingen die daar nu gehuisvest zijn. Het dossier van het kunstgras nu was volgens hem niet ingebed in een groter geheel.
Raadslid De Meyer stelt nog tot slot: “We vroegen een visie op het geheel, een ander punt was ook de voetbalkantine, die is nodig aan uitbreiding en vernieuwing. Er werd ook gezegd dat er schade kon zijn aan het kunstgras bij de toekomstige werken aan deze kantine. Tevens hadden we gezegd dat door nu te beslissen over het kunstgrasveld we toekomstige ontwikkelingen beperken.
Ik had ook al eerder gezegd dat er reeds in 2020 beslist werd om rond dit kunstgrasveld te werken, maar dat men pas rond Kerstmis 2023 in actie is geschoten. Men wou een verkiezingsstunt realiseren en zo is het nu afgelopen.”
2. Bij de bushalte zijn er regelmatig lijnbussen die lang blijven wachten bij de bushalte. Dit zorgt voor verkeersopstoppingen en gevaarlijke situaties. Auto’s kunnen niet reglementair door. Sommigen rijden dan over het voetpad wat zorgt voor een gevaarlijke situatie voor voetgangers en fietsers. Zijn jullie van plan om hier nog structurele aanpassingen te doen? Zeker goed communiceren dat de lijnbussen hun rusttijden moeten nemen op de aangeduide plaats in de Torhoutstraat (ook geen ideale plaats maar toch beter dan bij de halte zelf). Wanneer wordt er een evaluatie gemaakt van de bezettingsgraad van de lijnbussen in kader van het nieuw mobiliteitsplan die in voege is getreden enkele maanden terug?
Schepen Misplon antwoordt: “Het betreft hier een “stop and go-halte”, waar in het begin wat onduidelijkheid rond was. We stellen echter vast dat de rustplaats nu wel gevonden wordt. Mochten er toch nog problemen zijn, wil dan de datum en het busnummer aan mij doorgeven, zodat dit gericht kan bijgestuurd worden.
Wat de evaluatie van de bezetting van de bussen betreft: Gits is de starthalte, het is dus logisch dat de bus op dat moment vrij leeg is. Ook op “Gitsberg” is dat het geval, want dan zij de meesten reeds afgestapt.
Raadslid De Meyer vult aan dat hij op een uur tijd in het centrum van Hooglede ook heel vaak lege bussen heeft gezien, waarop raadslid Johan Vanneste aanvult dat hij ook in Gits die lege bussen opmerkt.
Schepen Misplon stelt dat er een evaluatie komt in het najaar van 2024 over de periode van 1 juli 2023 tot 30 juni 2024. Ze vult aan dat evalueren na enkele maanden nog geen zin heeft, want dit moet nog inburgeren.
3. De werken in Gits centrum lopen ten einde. Op de hoek van cafetaria van de sporthal, eigenlijk de doorgang van het park naar de Hembyze, is er een stuk die reeds maanden onafgewerkt blijft liggen. Waarom wordt dit niet afgewerkt?
Schepen Debergh antwoordt: “Daar hebben we inderdaad nog geen blokjes laten leggen daar er op die plaats nog werken moeten gebeuren nl. de afkoppeling van de riolering van de sporthal. Deze werken zijn voorzien voor na het verlof.
Omdat dit inderdaad niet zo kan blijven zoals het er nu bij ligt wordt er morgen wat afgegraven en wat platter gemaakt zodat het beter toegankelijk is voor voetgangers en fietsers.
Bijkomend stelt raadslid Lokere de vraag waarom het voetpad nog steeds niet afgewerkt is ter hoogte van de woning “Vancanneyt”.
De Burgemeester antwoordt dat de afspraak met de familie is dat het voetpad verder van de straat zal komen te liggen. “Een aantal bomen zijn te waardevol en daarom nemen we met de gemeente een stuk terrein achter die bomen over en zal daar het voetpad aangelegd worden.”
Raadslid Lokere repliceert hierop dat de ontwikkeling toch nog niet voor morgen is, waarop de Burgemeester echter stelt dat de overdracht wel sneller zal gaan. Raadslid Lokere repliceert tot slot dat hij hoopt binnen een jaar verandering te zien.
Raadslid Lokere stelt nog een vraag rond uitgevoerde werken op privéterrein: “Waarom werden in de Stationsstraat op bepaalde plaatsen groenzones op privéterrein aangelegd?”
Schepen Debergh antwoordt: “Het gaat hier om de 2 kleine plantvakken aan de parking van Proxy Delhaize. Voor de uniformiteit van de uitgevoerde werken werd dit meegenomen met de aanleg van de Stationsstraat. We mogen blij zijn dat er opnieuw een supermarkt in Gits is.”
Raadslid Lokere stelt zich daarbij de vraag of we met de gemeente later ook andere kleine voortuintjes zullen aanleggen. Wie zal dit onderhouden? Schepen Debergh zegt dat deze plantvakken zo goed als geen onderhoud zullen vergen.
Raadslid Lokere merkt tot slot op dat het nu inderdaad om kleine plantvakken gaat, maar volgens hem is het een precedent.
Raadslid Lokere wenst ook nog te weten hoe de Theresia Van Canneytstraat definitief zal afgewerkt worden. Schepen Debergh zegt dat dit bekeken zal worden in functie van het toekomstige verkeer.
Schepen Julie Misplon keert nog terug op een vraag gesteld door raadslid De Meyer in de zitting van april. Hij vroeg hierbij een evaluatie van het project “High Five”.
Schepen Misplon presenteert aan de hand van een power-point de resultaten van de High Five enquête.
“82% doet mee aan het project High Five (aantal geregistreerde kinderen ten opzichte van het totaal). Er waren 20.761 “High Fives” (je kan maximaal 1 High Five verdienen per dag).
Er werden 62.683 km te voet en met de fiets afgelegd, de gemiddelde afstand tot de school bedroeg 1,5 km. Zo werd 16 ton CO2 uitgespaard. Samen werd er al 1,4 maal rond de wereld gestapt en gefietst.
Van alle kinderen heeft 45% vorige week minstens één dag al “High Fivend” naar school gekomen, 34% is al minstens 2 dagen “High Fivend” naar school gekomen.
Er werden 325 beloningen ingeruild (Plopsa-ticket, ijsje op kermis en Fluostiften).
79 mensen hebben aan de enquête deelgenomen, 40 vanuit “De Zonnebloem”, 39 vanuit “Wonderwijs”.
Van de ouders parkeert 36% nu verder weg zodat ze langs een High-Five paal kunnen scannen.
Uit de bevraging blijkt verder dat de verkeersvaardigheid hoger wordt ingeschat door dit project: 4 op 7 voor het project en 4,5 op 7 na.
68% geeft aan de autoverkeer en foutparkeren in de schoolomgeving verbeterd is (2,3 op 5 als gemiddelde score). De vraag “hoe hard leeft het project in de buurt” haalt een gemiddelde score van 2,8 op 5.
54% geeft aan meer te stappen of te fietsen (gemiddelde score van 2,4 op 5).
De vraag hoe enthousiast de kinderen zijn over High-Five haalt een gemiddelde beoordeling van 3,9 op 5.
83,5 % (of 66 respondenten) pleiten voor het verderzetten van High-Five.
Vanuit directie en leerkrachten wordt aangegeven dat zij heel erg gemotiveerd zijn om het project verder te zetten. Ze zijn enthousiast over het feit dat het haal- en brengverkeer verbeterd is in de schoolomgeving.
Wat betreft de wandelpool: de huidige situatie is dat er 1 wandelpool is op woensdag om 8 u vanaf de Pelikaanstraat met enkele kinderen, vanuit 1 ouder is er ook interesse om vanaf Kleine Stadenstraat te komen, maar met wisselende uren.
In de enquête werd bij de ouders ook gepeild of de kinderen interesse hebben om met een wandelpool mee te gaan. 16 van de 79 toonden interesse (20,3%), 63 van de 79 (79,7%) niet.
Tevens werd gepeild naar de interesse bij de ouders om zelf een wandelpool te begeleiden op één of meer dagen: 5 antwoorden bevestigend (6,3%), 74 niet (93,7%).
Raadslid De Meyer repliceert: “Je zegt dat er 16 ton CO2 is uitgespaard. Dus zal er een begin- en eindmeting geweest zijn. 35 jaar gingen er veel kinderen te voet naar school en werd de CO2 ook niet verbruikt.
Ik zeg dit temeer daar ik een voorstel deed voor afhaling postpakketten dat CO2 had kunnen besparen, maar waar toen door het College niet op ingegaan is.
Bovendien krijg ik onder mijn voeten als mijn vraag niet concreet genoeg is, maar dit antwoord is wat mij betreft ook flou.
Ik stelde ook voor om “telraam” te bekijken, dit gebeurde niet. Ik bekeek dit wel en stelde vast dat er niet significant meer kinderen te voet naar school gaan.
Ik vernam ook dat er gadgets te kort waren, wat eveneens jammer is.
Je zegt ook dat er 36% verder parkeert van de school, ik nodig uit om dit te bekijken. Volgens mij dragen acties van de politie meer bij tot het niet meer fout parkeren dan deze High-Five.
Om het systeem voort te zetten baseren jullie zich op 63 van de 600 ouders, dit is 10% van de ouders. Ik zou graag de evaluatie zien en “telraam” daarin meenemen.
Schepen Misplon antwoordt dat “telraam” niet verwerkt zat in de vraag die door raadslid De Meyer gesteld werd, waarop hij repliceert dat dit wel mondeling aanvullend werd meegedeeld.
In verband met de gadgets deelt schepen Misplon mee dat sommige zaken inderdaad op waren, de tickets van Plopsaland zijn niet meer ter beschikking door een wijziging in hun bestuur. Raadslid De Meyer blijft erbij dat sommige ouders ontgoocheld zijn door de wijziging van de tickets van Plopsaland naar deze voor een 1+1 ticket voor het trampoline-park.
Wat betreft het aantal ouders merkt Schepen Misplon op dat sommige ouders meerdere kinderen hebben en dat het cijfer dus hoger zal liggen dan 10%. Schepen Dimitri Carpentier vult nog aan dat het niet correct is om te beweren dat wie niet deelnam aan de enquête tegen zou zijn. Het is dus niet correct te beweren dat er slechts in 63 ouders geïnvesteerd wordt.
Raadslid De Meyer vult nog aan dat hij ook geïnteresseerd is in de resultaten van “telraam”. Schepen Misplon stelt voor om dit op te pikken in een volgende vergadering van de verkeerscommissie, maar raadslid De Meyer repliceert dat hij, gelet op zijn ervaringen met de verkeerscommissie, wenst dat dit in de gemeenteraad behandeld zou worden.