Terug
Gepubliceerd op 23/12/2022

Besluit  Gemeenteraad

ma 19/12/2022 - 20:30

Vaststelling retributiereglement inzake de afgifte van vastgoedinlichtingen en administratieve stukken betreffende de omgevingsvergunning voor het aanslagjaar 2023 tot en met 2025

Aanwezig: Myriam Debergh, Voorzitter
Rita Demare, Burgemeester
Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Schepenen
Dimitri Carpentier, Toegevoegd schepen (Voorzitter BCSD)
Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Frederik Demeyere, Els Werbrouck, Stien Gevaert, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Gemeenteraadsleden
Filip Van Eeckhout, Algemeen directeur

Aanpassingen t.o.v. vorig reglement:

-        De titel werd aangepast omdat vastgoedinlichtingen niet rechtstreeks betrekking hebben op het afgeven van omgevingsvergunningen.

-        Spoedtarief van 100 € voor vastgoedinlichtingen wordt afgeschaft. In de praktijk passen we dit toch niet toe.

-        De prijs voor vastgoedinlichtingen stijgt van 50 € naar 75 €.

-        Belangrijk is de relatie met de aansluiting op het vastgoedinformatieplatform (VIP). De prijs voor vastgoedinlichtingen wordt daar ook op 75 € bepaald. Vanaf 7 februari 2023 worden bijna alle aanvragen via het VIP behandeld, maar particulieren hebben geen toegang tot het VIP en zullen dan nog onder voorliggend reglement vallen. Op deze wijze wordt elke aanvrager op dezelfde manier behandeld.

Beslissing: éénparig goedgekeurd

Aanleiding

Gelet op de beslissing van de gemeenteraad dd 16 december 2019 waarbij voor de aanslagjaren 2020-2024 een retributie werd geheven inzake de afgifte van administratieve stukken betreffende de omgevingsvergunning

Gelet op de beslissing van de gemeenteraad dd. 19 december 2022 waarbij de aansluiting op het Vastgoedinformatieplatform en vernieuwing retributiereglement wordt goedgekeurd; waarbij het tarief voor vastgoedinlichtingen wordt bepaald op 75 EUR;

Overwegende dat de gemeente vanaf 7 februari 2023 instapt in het Vastgoedinformatieportaal; dat voor vastgoedinlichtingen in de periode 1 januari 2023 – 6 februari 2023 reeds dezelfde retributie zal gevraagd worden als voor inlichtingen via het Vastgoedinformatieportaal; dat particulieren geen toegang hebben toe het Vastgoedinformatieportaal en dat zij vanaf 7 februari 2023 nog steeds vastgoedinlichtingen kunnen aanvragen bij de gemeente waarbij de retributie conform voorliggend reglement wordt berekend; dat op die manier elke aanvrager van vastgoedinlichtingen dezelfde retributie betaalt;

Regelgeving

Gelet op artikel 41, 2e alinea, 14° van het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;

Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening;

Gelet op het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning;

Gelet op het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en latere wijzigingen;

Gelet op de omzendbrief KB/ABB 2019/2 van de Vlaamse Regering van 15/2/2019 betreffende de gemeentefiscaliteit;

Feiten, context

Herzien de beslissing van 16 december 2019;

Publieke stemming
Aanwezig: Myriam Debergh, Rita Demare, Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Dimitri Carpentier, Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Frederik Demeyere, Els Werbrouck, Stien Gevaert, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Filip Van Eeckhout
Voorstanders: Myriam Debergh, Rita Demare, Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Dimitri Carpentier, Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Frederik Demeyere, Els Werbrouck, Stien Gevaert, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

éénparig

Artikel 1:   Voor de aanslagjaren 2023 tot en met 2024 wordt een retributie geheven op het verstrekken van volgende administratieve stukken:

Verstrekken van vastgoedinlichtingen aan notarissen, vastgoedmakelaars en particulieren. Een aanvrager dient slechts éénmaal de retributieprijs voor een aanvraag te betalen per groep van 5 kadastrale percelen op voorwaarde dat:

(i) De percelen aangrenzend zijn;

(ii) De percelen binnen éénzelfde gemeentelijke grens liggen;

(iii) Er maximaal op één perceel (een) gebouweenhe(i)d(en) geregistreerd is (zijn). 

75,00 EUR

Art. 2: De kosten voor affiches, beveiligde zendingen en publicaties in regionale dag- of weekbladen worden afgestemd op de reële kosten en verschuldigd door de aanvrager.

Art. 3: De retributie is verschuldigd door de aanvrager en wordt als volgt vereffend:

- door overschrijving op rekening van gemeente  Hooglede na ontvangst factuur;

- ofwel via bancontact

Indien de factuur door de aanvrager niet tijdig betaald wordt, wordt bij een aanmaning een bijkomende kost van 10,00 euro aangerekend. Bij betwisting of gebrek aan betaling zal de retributie burgerrechtelijk ingevorderd worden.

Art. 4: Zijn van de retributie vrijgesteld:

a) de stukken die krachtens een wet, een koninklijk besluit of een andere overheidsverordening kosteloos door het gemeentebestuur dienen te worden afgegeven;

b) de stukken, die aan behoeftige personen afgegeven worden; de behoeftigheid wordt vastgesteld door elk overtuigend bewijsstuk;

c) de gerechtelijke overheden, de openbare besturen en de daarmee gelijkgestelde instellingen, alsook de instellingen van openbaar nut;

Art. 5: De aan de retributie onderworpen personen of instellingen die een verzoek tot het bekomen van een of ander stuk indienen, moeten op het ogenblik van hun aanvraag het bedrag van de retributie in bewaring geven indien dit document niet onmiddellijk bij de aanvraag kan worden afgegeven.

Bij verzending of verzoek tot verzending van de stukken zullen alle verzendingskosten teruggevorderd worden, zelfs als de afgifte kosteloos is.

Bij personen of instellingen die weigeren de in artikel 1 vastgestelde retributie te betalen, moeten het bedrag van de retributie bewaring geven in handen van de financieel directeur, totdat de bevoegde overheid op hun bezwaar beschikt heeft. De financieel beheerder geeft hun hiervoor een kosteloos ontvangstbewijs af.

Art. 6: Het retributiereglement van 16 december 2019 wordt opgeheven;

Art. 7: De verordening zal worden bekendgemaakt overeenkomstig art. 286 van het Decreet over het Lokaal Bestuur.

Art. 8: Deze verordening wordt aan de toezichthoudende overheid toegezonden.