Gevraagd wordt om het verslag van de vorige zitting goed te keuren.
Beslissing: éénparig goedgekeurd
Gelet op artikel 32 van het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het verslag van de vorige zitting in bijlage;
éénparig
Het verslag van de vorige zitting wordt goedgekeurd
Met brief ontvangen op 8 januari 2024 heeft mevrouw Myriam Debergh haar ontslag aangeboden als politieraadslid van de politiezone Riho. Als opvolger is de heer Arne De Brabandere aangeduid.
Kennisname: éénparig
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 7 januari 2019 houdende de verkiezing van de politieraadsleden als volgt:
Overwegende dat Mevr. Myriam Debergh haar ontslag als politieraadslid wenst in te dienen;
Gelet op artikel 19 van de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst gestructureerd op twee niveaus en latere wijzigingen: "Wanneer een effectief lid voor het verstrijken van zijn mandaat ophoudt deel uit te maken van de politieraad en hij geen opvolger of opvolgers heeft, kunnen alle nog in functie zijnde gemeenteraadsleden die de voordracht van het te vervangen lid hadden ondertekend, gezamenlijk een kandidaat effectief lid en één of meer kandidaat-opvolgers voordragen. In dit geval worden deze kandidaten verkozen verklaard, de kandidaat-opvolgers in orde van hun voordracht.
Is zulks niet het geval, dan wordt in de vervanging voorzien bij een geheime stemming waarbij elk gemeenteraadslid over één stem beschikt en de kandidaat die de meeste stemmen behaalde verkozen wordt verklaard Bij staking van stemmen is artikel 17 van toepassing.";
Gelet op het Koninklijk Besluit van 20 december 2000 betreffende de verkiezing in elke gemeenteraad van de leden van de politieraad;
Gelet op de Ministeriële Omzendbrief van 13 november 2018 betreffende de verkiezing en de installatie van de politieraadsleden van een meergemeente-politiezone;
Gelet op het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op de brief van 8 januari 2024 waarbij mevrouw Myriam Debergh haar ontslag aanbiedt als politieraadslid van de politiezone RIHO;
Overwegende dat voor Mevr. Myriam Debergh geen opvolger werd aangeduid, dat bijgevolg overeenkomstig artikel 19 van de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst gestructureerd op twee niveaus een nieuwe voordracht kan gebeuren;
Overwegende dat de gemeenteraadsleden/het gemeenteraadslid van de fractie die de voordrachtakte van het ontslagnemend politieraadslid hebben ingediend een nieuwe kandidaat effectief lid en eventuele opvolgers aanduiden (dit moeten gemeenteraadsleden zijn);
Overwegende dat de voordrachtsakte van Mevr. Myriam Debergh werd ingediend door dhr. Frederik Sap;
Overwegende dat op 8 januari een akte van voordracht werd ingediend door dhr. Frederik Sap met als kandidaat dhr. Arne De Brabandere;
Overwegende dat deze voordracht conform de wetgeving is en bijgevolg kan de kandidaat verkozen verklaard worden;
Raadslid Kristof Pillaert merkt op dat er in deze legislatuur al veel wissels zijn gebeurd en dat dit nu nog eens een bijkomende wissel is, terwijl er dit jaar maar een 4-tal zittingen van de politieraad meer gepland zijn. Raadslid Pillaert stelt dat er naar zijn mening veel wissels zijn geweest.
éénparig
Enig artikel: De gemeenteraad besluit dhr. Arne De Brabandere verkozen te verklaren en aan te stellen als effectief politieraadslid voor de politiezone RIHO, in opvolging van Mevr. Myriam Debergh, op basis van de ingediende voordrachtsakte door gemeenteraadslid Frederik Sap.
Gevraagd wordt om de rapportering organisatiebeheersing over het jaar 2023 en het nieuw dossier organisatiebeheersing goed te keuren.
Beslissing: éénparig goedgekeurd
Gelet op artikel 171 §1 van het decreet over het lokaal bestuur dat bepaalt dat de algemeen directeur instaat voor het organisatiebeheersingssysteem, overeenkomstig artikel 217 tot en met 220 van het decreet over het lokaal bestuur;
Gelet op artikel 219 van het decreet over het lokaal bestuur dat bepaalt dat het organisatiebeheersingssysteem wordt vastgesteld door de algemeen directeur, na overleg met het managementteam;
Overwegende dat het algemene kader van het organisatiebeheersingssysteem en de elementen daarin die raken aan de rol en de bevoegdheden van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn onderworpen zijn aan de goedkeuring van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn;
Overwegende dat de algemeen directeur jaarlijks rapporteert aan het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn en het vast bureau over de organisatiebeheersing;
Overwegende dat die rapportering jaarlijks gebeurt uiterlijk voor 30 juni van het daaropvolgend jaar;
Overwegende dat het jaar 2023 een overgangsjaar betekende op het gebied van organisatiebeheersing; dat de rapportering over 2023 hoofdzakelijk de opstart van het nieuw dossier organisatiebeheersing omvat:
Gelet op de vaststelling door het managementteam van de rapportering organisatiebeheersing over het jaar 2023 en het nieuw dossier organisatiebeheersing op 22 december 2023;
Gelet op de kennisname door het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau van de rapportering organisatiebeheersing over het jaar 2023 en het nieuw dossier organisatiebeheersing op 15 januari 2024;
De Burgemeester licht het agendapunt toe: “2023 betekende een overgangsjaar op het gebied van organisatiebeheersing.
De opstart van het nieuw dossier organisatiebeheersing omvat:
- een aangepast kader voor organisatiebeheersing
- een nieuw organisatiebeheersingsrapport met:
*een overzicht van de potentiële risico's op het niveau van de organisatie
* de te nemen beheersmaatregelen om de risico's in te dekken
* monitoring en opvolging van de beheersmaatregelen aan de hand van de GANTT-methodiek”
Neemt eenparig kennis van de rapportering organisatiebeheersing over het jaar 2023 en het nieuw dossier organisatiebeheersing.
Gevraagd wordt om het charter organisatiebeheersing van het gemeente- en OCMW-bestuur van Hooglede, waarin het kader voor de aanpak van organisatiebeheersing wordt beschreven, goed te keuren.
Beslissing: éénparig goedgekeurd
Gelet op artikel 171 §1 van het decreet over het lokaal bestuur dat bepaalt dat de algemeen directeur instaat voor het organisatiebeheersingssysteem, overeenkomstig artikel 217 tot en met 220 van het decreet over het lokaal bestuur;
Gelet op artikel 219 van het decreet over het lokaal bestuur dat bepaalt dat het organisatiebeheersingssysteem wordt vastgesteld door de algemeen directeur, na overleg met het managementteam;
Overwegende dat het algemene kader van het organisatiebeheersingssysteem en de elementen daarin die raken aan de rol en de bevoegdheden van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn onderworpen zijn aan de goedkeuring van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn;
Overwegende dat het algemene kader van het organisatiebeheersingssysteem vastgesteld werd door de gemeenteraad op 16 december 2019;
Overwegende dat, als gevolg van een gewijzigde aanpak van organisatiebeheersing, een aantal kleine wijzigingen aan het kader zich opdringen;
Gelet op het charter organisatiebeheersing van het gemeente- en OCMW-bestuur Hooglede, waarin het kader voor de aanpak van organisatiebeheersing wordt beschreven; zoals opgenomen in bijlage;
De Burgemeester licht toe dat als gevolg van de gewijzigde aanpak van de organisatiebeheersing, zoals besproken onder punt 3, een aantal wijzigingen aan het kader zich opdringen.
Bijgevolg wordt goedkeuring gevraagd voor het gewijzigde charter organisatiebeheersing, waarin het kader voor de aanpak van de organisatiebeheersing wordt beschreven.
éénparig
Enig artikel: Het charter organisatiebeheersing van het gemeente- en OCMW-bestuur van Hooglede, waarin het kader voor de aanpak van organisatiebeheersing wordt beschreven, wordt goedgekeurd en gevoegd in bijlage aan deze beslissing.
Gevraagd wordt om het vernieuwde reglement ingebruikname Vastgoedinformatieplatform en retributiereglement vastgoedinformatie goed te keuren.
Beslissing: éénparig goedgekeurd
Gelet artikel 173 van de Grondwet;
Gelet op artikel 40 §3 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op artikel 21 eerste lid van het Decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform;
Gelet op de artikelen 5.2.1, 5.2.5, 5.2.6 en 5.2.7 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 19.12.2022 houdende aansluiting vastgoedinformatieplatform en vernieuwing retributiereglement vastgoedinformatie;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 19.12.2022 houdende vaststelling retributiereglement inzake de afgifte van vastgoedinlichtingen en administratieve stukken betreffende de omgevingsvergunning voor het aanslagjaar 2023 tot en met 2025;
Gelet op de financiële toestand van de gemeente en de noodzaak om het budget in evenwicht te houden;
Overwegende dat aanvragers informatie over onroerende goederen van verschillende overheidsinstanties, waaronder gemeenten, centraal en gebundeld wensen te ontvangen;
Overwegende dat de gemeente het belangrijk vindt dat potentiële kopers met kennis van zaken een beslissing kunnen nemen over een onroerend goed;
Overwegende dat gemeenten op zoek zijn naar mogelijkheden om informatie over onroerende goederen efficiënter en veiliger te delen;
Overwegende dat het Vastgoedinformatieplatform een elektronisch informatiesysteem is om vastgoedinformatie te ontsluiten, samen te voegen en ter beschikking te stellen, en uit te wisselen tussen aanleverende entiteiten en aanvragers;
Overwegende dat het Vastgoedinformatieplatform beheerd wordt door het Vlaams Datanutsbedrijf (ook “Athumi” genoemd) zoals geregeld in het Decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform;
Overwegende dat de gemeente via het Vastgoedinformatieplatform de door aanvragers aangevraagde vastgoedinformatie kan verzamelen in een product en dit product met vastgoedinformatie kan ontsluiten;
Overwegende dat het verzamelen en ontsluiten, via het Vastgoedinformatieplatform, van vastgoedinformatie en het samenvoegen van deze vastgoedinformatie in een product, op verzoek van aanvragers voor de gemeente een administratieve last en bijhorende kost met zich meebrengt;
Overwegende dat de gemeente Hooglede de kost voor het ontsluiten, samenvoegen en ter beschikking stellen van vastgoedinformatie via producten op de aanvrager ervan wenst te verhalen;
De Burgemeester licht het agendapunt toe: “Het Vastgoedinformatieplatform is een elektronisch informatiesysteem om vastgoedinformatie te ontsluiten, samen te voegen en ter beschikking te stellen, en uit te wisselen tussen aanleverende entiteiten en aanvragers.
Dit Vastgoedinformatieplatform wordt beheerd wordt door het Vlaams Datanutsbedrijf (“Athumi”). De gemeente kan via het Vastgoedinformatieplatform de door aanvragers aangevraagde vastgoedinformatie verzamelen.
In tegenstelling tot vroeger is het niet langer de gemeente die de retributie int voor het aanvragen van deze informatie (voor Hooglede: 75€), maar wordt dit geïnd via “Athumi” en maandelijks doorgestort aan de gemeente. Bovenop die 75 € wordt er ook het bedrag van de platformretributie geïnd.
Om deze reden is een aangepaste overeenkomst nodig.”
éénparig
Artikel 1: Definities
Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:
1° vastgoedinformatie: gebouw-, grond- of omgevingsgebonden gegevens inzake een onroerend goed, inclusief informatie met betrekking tot het juridische, administratieve of fysieke statuut van dit onroerend goed;
2° lokale gegevensbron: vastgoedinformatie die een gemeente of de rechtspersonen die ervan afhangen, beheert;
3° centrale gegevensbron: vastgoedinformatie die een Vlaamse instantie of een externe overheid beheert;
4° Vastgoedinformatieplatform of VIP: elektronisch informatiesysteem om vastgoedinformatie te ontsluiten, samen te voegen en ter beschikking te stellen;
5° product: een welbepaalde combinatie van vastgoedinformatie over één perceel, of een onderdeel ervan, die vooraf door het Vlaams Datanutsbedrijf is vastgelegd, die op aanvraag wordt ontsloten door de aanleverende entiteiten, vermeld in het VIP-decreet in artikel 10, eerste tot en met derde lid, die wordt samengevoegd via het VIP, en die ter beschikking wordt gesteld aan de aanvrager via het VIP;
6° externe overheid: overheidsinstanties, vermeld in artikel I.3, 8° van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
7° Vlaamse instantie: een Vlaamse instantie als vermeld in artikel 2, 14°, van het decreet van 2 december 2022 houdende machtiging tot oprichting van het privaatrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigd agentschap Vlaams Datanutsbedrijf in de vorm van een naamloze vennootschap;
8° aanvrager: een professionele aanvrager (zoals vermeld in artikel 2, 18° van het VIP-decreet) of een burger (zoals vermeld in artikel 2, 7° van het VIP-decreet) of zijn vertegenwoordiger die een aanvraag indient via het VIP;
9° algemene verordening gegevensbescherming: Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG;
10° persoonsgegevens: de gegevens, vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming;
11° verwerking: een verwerking als vermeld in artikel 4, 2), van de algemene verordening gegevensbescherming;
12° verwerkingsverantwoordelijke: een verwerkingsverantwoordelijke als vermeld in artikel 4, 7), van de algemene verordening gegevensbescherming;
13° betrokkene: een betrokkene als vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming;
14° VIP-decreet: decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform;
15° gemeentelijke bronretributie: de retributie die de aanvrager verschuldigd is aan een lokaal bestuur voor het ontsluiten, samenvoegen en ter beschikking stellen van vastgoedinformatie in een product;
Art. 2: Algemeen
De aanvrager dient elektronisch een aanvraag in bij Athumi om een product via het Vastgoedinformatieplatform te ontvangen. Athumi ontvangt op elektronische wijze de vastgoedinformatie van de aanleverende entiteiten (de lokale gegevensbronnen en de centrale gegevensbronnen). De relevante vastgoedinformatie per perceel, of een onderdeel daarvan, wordt automatisch opgeladen in een product in het VIP of wordt door de aanleverende entiteiten aan het VIP bezorgd. Athumi en de gemeente stellen het product via het VIP ter beschikking aan de aanvrager.
In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van een product, verwerkt de gemeente die persoonsgegevens met als doeleinde om het product ter beschikking te kunnen stellen aan de aanvragers in het kader van hun beroepsactiviteiten of in het kader van één van de doelstellingen opgesomd in artikel 6 van het VIP-decreet.
Voor alle aanvragen die via het VIP verlopen, wordt ten voordele van gemeente Hooglede een gemeentelijke bronretributie geheven op aanvragen tot het verkrijgen van een product met vastgoedinformatie uit een lokale gegevensbron.
Art. 3: Aanvrager van vastgoedinformatie
Alle aanvragen van producten, zoals vermeld in artikel 7 van het VIP-decreet, worden geacht via het VIP te verlopen. Het verplicht gebruik van het Vastgoedinformatieplatform wordt voor producten met vastgoedinformatie uit een lokale gegevensbron geregeld in het VIP-decreet.
Een oplijsting van alle organisaties die als aanvrager toegang krijgen tot het Vastgoedinformatieplatform voor aanvragen van producten wordt door Athumi ter beschikking gesteld op de website van Athumi.
De gemeentelijke bronretributie is, overeenkomstig artikel 21 van het VIP-decreet, verschuldigd door de aanvrager. Van zodra het VIP-decreet in werking treedt is eveneens de platformretributie in de zin van artikel 2, 15°, en 19, eerste lid, 1°, van het VIP-decreet verschuldigd door de aanvrager.
Dezelfde instanties die overeenkomstig artikel 23, §3, van het VIP-decreet zijn vrijgesteld van de platformretributie in de zin van artikel 2, 15°, en 19, eerste lid, 1°, van het VIP-decreet worden vrijgesteld van de betaling van gemeentelijke bronretributie. Het gaat in concreto over deze organisaties:
Art. 4: Bedrag
Het bedrag van de gemeentelijke bronretributie wordt vastgelegd als volgt:
Voorwerp aanvraag |
Retributiebedrag per kadastraal perceel |
Product Vastgoedinlichtingen, zoals vermeld in hoofdstuk 8 van het VIP-decreet |
75 EUR |
Een aanvrager dient slechts éénmaal de retributieprijs voor een aanvraag te betalen per groep van 5 kadastrale percelen op voorwaarde dat:
Daarbovenop komt het bedrag van de platformretributie of platformvergoeding zoals vastgelegd in het VIP-decreet.
Art. 5: Inning
Athumi int de gemeentelijke bronretributie conform artikel 21 van het VIP-decreet via het VIP in naam en voor rekening van de lokale overheden. De bronretributie wordt periodiek (maandelijks) integraal doorgestort aan de gemeente voor alle aangevraagde producten.
Art. 6: Verwerking van persoonsgegevens
§1. In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van de ontsluiting, samenvoeging en ter beschikkingstelling van vastgoedinformatie in een product, treden de gemeente Hooglede en Athumi voor de doeleinden omschreven in artikel 2 op als gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken.
Athumi treedt op als verwerker voor de gemeente Hooglede wat betreft de verwerkingsactiviteiten die plaatsvinden in het kader van de heffing en de inning van de gemeentelijke bronretributie via het Vastgoedinformatieplatform.
De afspraken rond en de modaliteiten van de verwerkingen die de gemeente Hooglede en Athumi uitvoeren als gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken respectievelijk als verwerkingsverantwoordelijke en verwerker zijn geregeld in de Toetredingsovereenkomst die te vinden is als Bijlage 1.
Art. 7: Ondertekening
De vastgoedinformatie in het product die de gemeente Hooglede via het Vastgoedinformatieplatform ter beschikking stelt, wordt niet ondertekend aangezien het product een louter informatief document betreft dat geen beleidsmatige stellingname inhoudt en niet kwalificeert als stuk of briefwisseling in de zin van artikel 279 van het Decreet lokaal bestuur.
Art. 8: Vervanging voorgaande reglementering
Dit reglement vervangt vanaf 22.01.2024 alle retributiereglementen die betrekking hebben op aanvragen van producten, die kunnen worden aangevraagd via het Vastgoedinformatieplatform.
Volgende retributiereglement zijn dan niet langer van toepassing:
- Gemeenteraad 19.12.2022: aansluiting vastgoedinformatieplatform en vernieuwing retributiereglement vastgoedinformatie;
- Gemeenteraad 19.12.2022: vaststelling retributiereglement inzake de afgifte van vastgoedinlichtingen en administratieve stukken betreffende de omgevingsvergunning voor het aanslagjaar 2023 tot en met 2025.
Art. 9: Bekendmaking
Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Gevraagd wordt om het nieuwe retributiereglement op afgifte van administratieve stukken (burgerzaken) vast te stellen.
Beslissing: éénparig goedgekeurd
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 16 december 2019 waarbij voor een termijn van de aanslagjaren 2020-2024 ten behoeve van de gemeente een retributie werd geheven op de afgifte van de administratieve stukken en gewijzigd in de gemeenteraadsbeslissing van 21 november 2022 en 27.11.2023;
Gelet op de Wet van 14 maart 1968 tot opheffing van de wetten betreffende de verblijfbelasting voor vreemdelingen, gecoördineerd op 12.10.1953;
Gelet op het Koninklijk Besluit van 10 december 1996 betreffende de verschillende identiteitsdocumenten voor kinderen onder de twaalf jaar;
Gelet op het Koninklijk Besluit van 05 maart 2017 tot bepaling van de verblijfsvergunningen waarvoor de gemeenten retributies kunnen innen voor het vernieuwen, verlengen of vervangen ervan en tot bepaling van het maximumbedrag bedoeld in art. 2, par. 2, van de wet 14.03.1968 tot opheffing van de wetten betreffende de verblijfbelasting voor vreemdelingen, gecoördineerd op 12.10.1953;
Gelet op het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het Ministerieel besluit van 28 oktober 2019 tot wijziging van het ministerieel besluit van 15 maart 2013 tot vaststelling van het tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten voor Belgen, de elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar, de elektronische kaarten en elektronische verblijfsdocumenten, afgeleverd aan vreemde onderdanen, en de biometrische kaarten en biometrische verblijfstitels, afgeleverd aan vreemde onderdanen van derde landen;
Gelet op de omzendbrief van 6 november 2023 betreffende het tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten en -documenten vanaf 1 januari 2024;
Overwegende dat op 08.12.2023 vanuit de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken Algemene Directie Identiteit en Burgerzaken gecommuniceerd werd dat er vanaf 15.01.2024 elektronische verblijfsdocumenten voor vreemdelingen jonger dan 12 jaar mogelijk worden en dat het aangewezen is om de retributie aan te passen;
Overwegende het voorstel om in het retributiereglement volgende tarieven toe te voegen:
Schepen Julie Misplon licht toe dat er gevraagd wordt om het nieuwe retributiereglement op de afgifte van administratieve stukken goed te keuren. De wijziging ten opzichte van het vorige goedgekeurde reglement betreft het feit dat er vanaf 15 januari 2024 ook elektronische verblijfsdocumenten voor vreemdelingen jonger dan 12 jaar mogelijk worden en de retributie bijgevolg dient aangepast.
éénparig
Artikel 1: Het besluit van de gemeenteraad van 27 november 2023 houdende de vaststelling van het retributiereglement op de afgifte van bepaalde administratieve stukken wordt opgeheven.
Art. 2: Vanaf 1 januari 2024 wordt er voor onbepaalde duur een retributie geheven op de afgifte van de in artikel 3 vermelde administratieve stukken. De retributie valt ten bezware van de personen of instellingen aan wie deze stukken door de gemeente op verzoek of ambtshalve worden uitgereikt.
Art. 3: De bedragen worden als volgt vastgesteld:
A) Voor de afgifte van digitale identiteitskaarten aan Belgische onderdanen en van digitale vreemdelingenkaarten:
B) Voor de internationale paspoorten:
C) Voor de reistitels vluchtelingen
Reistitel vluchtelingen +18 gewone procedure: 68€
D) Voor de rijbewijzen:
E) Andere:
Art. 4: Dit reglement wordt aan de toezichthoudende overheid toegezonden.
In het gedeelte vanaf de Akkerstraat tot aan de overzijde van het huis nr. 48 worden de plaatsen aangeduid waar de voertuigen moeten staan. Gevraagd wordt om deze wijziging van het aanvullend reglement goed te keuren.
Beslissing: éénparig goedgekeurd
Gelet de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;
Gelet op de bepalingen van het Decreet over Lokaal Bestuur van 22 december 2017 meer bepaald artikel 287;
Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
Gelet op het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op de omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009;
Gelet op het advies van de gemeentelijke mobiliteitscommissie;
Overwegende dat het noodzakelijk is de nodige maatregelen te treffen om een vlot verloop van het verkeer te verzekeren;
Overwegende dat de hierna voorziene maatregelen een gemeenteweg bedoeld in artikel 6 van het decreet betreft;
Schepen Julie Misplon licht toe dat de wijziging te maken heeft met het feit dat in het gedeelte van de Kleine Stadenstraat (vanaf de Akkerstraat) tot aan de overzijde van het huisnummer 48 (en niet 18 zoals verkeerdelijk vermeld in de ontwerp-notulen) de plaatsen worden aangeduid waar de voertuigen moeten staan. Het is de bestaande situatie waar reeds voertuigen geparkeerd staan die met ongeveer 15 meter wordt verlengd (tot aan het kapelletje).
Raadslid De Meyer vult aan dat hij inderdaad verbaasd was dat het om nummer 18 zou gaan, vanaf nummer 48 is inderdaad logischer.
éénparig
Artikel 1: Alle bepalingen in het vorig reglement met betrekking tot hogervermelde straat worden opgeheven.
Art.2: Voorrangsregelingen:
1/Bovenvermelde straat heeft voorrang t.o.v. de :
- Kasteelstraat (B5)
- Schoolstraat (B5)
- Zouavenstraat (B1)
- splitsing zevekote (B1)
- inrit serviceflats (B1)
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door de verkeersborden B15 t.o.v. de borden B1 en B5.
2/Bovenvermelde straat is ondergeschikt aan :
- Marktplaats (rond punt)
- De Akkerstraat (rond punt)
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door de verkeersborden B15 t.o.v B5.
Art. 3: Verbodsbepalingen:
1/In bovenvermelde straat wordt er éénrichtingsverkeer ingericht met uitzondering van fietsers en bromfietsers klasse A :
- het gedeelte vanaf het begin tot aan de Schoolstraat
- het gedeelte tussen de basisschool De Zonnebloem, Hogestraat en de Kleine Stadenstraat nr. 4
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door de verkeersborden C1 en F19 aangevuld met de borden M3 en M5.
2/In bovenvermelde straat is het verboden te parkeren:
- het gedeelte tussen de service flats en de Kasteelstraat (pare kant)
- de zijweg naar de huizen nr. 11 tot 19.
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door de verkeersborden E1 met passende pijl
3/In bovenvermelde straat is de toegang verboden voor ieder bestuurder, uitgezonderd fietsers:
- de verbindingsweg : -Kleine Stadenstraat-Akkerstraat (’t Hogewegeltje)
- Kleine Stadenstraat-Oude Rozebekestraat (Brouckenswegel)
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door het verkeersbord C3 met onderbord uitgezonderd fietsers.
Art. 4: Gebodsbepalingen:
Op volgende plaats wordt er een rond punt gevormd
- De Kleine Stadenstraat met de Marktplaats
- De Kleine Stadenstraat met de Akkerstraat
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van de verkeersborden D5.
Art. 5: Wegmarkeringen:
A/De dwarsstrepen
In bovenvermelde straat wordt een oversteek voor voetgangers aangebracht:
- ter hoogte van het rondpunt met de Akkerstraat
- ter hoogte van de schooluitgang, huis nr. 67
- ter hoogte van de schooluitgang, Vrije Basisschool ‘de Zonnebloem’
- ter hoogte van het rond punt met de Marktplaats
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht overeenkomstig art.76.3 van het KB van 01.12.1975.
B/De overlangse strepen
In bovenvermelde straat wordt de rijbaan verdeeld in rijstroken:
- van het huis nr. 75 tot 83.
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van witte doorlopende of onderbroken strepen naar hoelang, overeenkomstig art.72.2 of art.72.3 van het KB van 01.12.1975.
C/Andere markeringen
In bovenvermelde straat worden voorsorteerpijlen aangebracht bij het naderen van een kruispunt:
- ter hoogte van de aansluiting met de Marktplaats
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door witte voorsorteerpijlen, deze duiden de rijstrook aan die de bestuurders moeten volgen om de door de pijlen aangewezen richting te volgen, aangevuld met aanwijzingsbord F13.
In bovenvermelde straat wordt een fietspad afgebakend:
- ter hoogte van het kruispunt met de Schoolstraat over een afstand van 25 meter.
Deze maatregel wordt ter kennis door twee onderbroeken witte strepen zoals bedoeld in art.74 van het KB van 01.12.1975
Art. 6: Stilstaan en parkeren:
1/In bovenvermelde straat wordt de werkelijke rand van de rijbaan aangeduid langs dewelke het parkeren verboden is:
- ter hoogte van het huis nr. 5-7
- ter hoogte van het huis nr. 29
- ter hoogte van de Schoolstraat (onpare kant over 25 meter)
- aan de overzijde van het huis met nr. 48
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door een gele onderbroken streep aangebracht op de werkelijke rand van de rijbaan of op de trottoirband of de boordsteen van de verhoogde berm volgens art.75.1.2°.
2/In bovenvermelde straat worden de plaatsen aangeduid waar de voertuigen moeten staan :
- het gedeelte vanaf de Akkerstraat tot aan de overzijde van het huis nr. 48
- ter hoogte van de serviceflats
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van witte markeringen en of het verkeersbord E9b.
3/In bovenvermelde straat wordt er parkeerverbod ingevoerd:
- vanaf het begin van de straat tot de Kasteelstraat (pare kant)
- vanaf huis nr. 27 tot huis nr. 19
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door de verkeersborden E1 met passende pijlen.
4/ In bovenvermelde straat worden de plaatsen aangeduid voor minder validen
- ter hoogte van de serviceflats (3 plaatsen)
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het verkeersbord E9a met pictogram minder validen, zoals voorzien in art.70.2.1
5/ In bovenvermelde straat wordt er één parkeerplaats aangeduid als laad-en loszone:
- deel van de Kleine Stadenstraat welke de verbinding vormt tussen de Hogestraat en de Kleine Stadenstraat
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door het plaatsen van het verkeersbord E1 met onderbord “uitgezonderd laden en lossen”.
6/ In bovenvermelde straat wordt er één parkeerplaats voorbehouden voor het parkeren door zorgverstrekkers:
- deel van de straat welke de verbinding vormt tussen de Hogestraat en de Kleine Stadenstraat
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door het plaatsen van het verkeersbord E9a met als onderbord ”voorbehouden voor zorgverstrekkers”.
Art. 7: Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.
Gevraagd wordt om het bestek met nr. 2024-003 en de raming voor de opdracht “Bouwen van loods op het recyclagepark Hooglede”, opgesteld door de ontwerper, Markland architecten goed te keuren. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 557.508,91 excl. btw of € 674.585,78 incl. 21% btw.
Beslissing: éénparig goedgekeurd
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing dd. 27 juni 2022 betreffende de goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze voor het bouwen van loods op het recyclagepark te Hooglede;
Gelet op de beslissing van College van Burgemeester en schepenen dd. 15 januari 2024 betreffende de stopzetting van de plaatsingsprocedure;
Overwegende dat in het kader van deze opdracht een bestek met nr. 2024-003 werd opgesteld door de ontwerper, Markland architecten, Veemarkt 1 te 8500 Kortrijk;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 557.508,91 excl. btw of € 674.585,78 incl. 21% btw;
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is op het investeringsbudget van 2024 op de budgetsleutel GE/2024/221007/0309-0/AP-15/ACT-15-01/IP-020/SP-020-001;
De Burgemeester licht het agendapunt toe. Naar aanleiding van de aanbesteding voor dit project dienden 2 offertes te worden geweerd. 1 offerte kon niet weerhouden worden wegens het ontbreken van essentiële elementen, een tweede wegens het ontbreken van een verplicht document (planning). Nadat beide aannemers geëlimineerd werden, zat de op dat ogenblik meest voordelige aannemer met zijn inschrijving 17% boven het geraamde bedrag. De Burgemeester stelt dat dit dan ook tot een buitensporige uitgave zou leiden, waarna beslist werd om een aangepast bestek op te maken en de aanbesteding opnieuw te lanceren. In tegenstelling tot de eerste aanbesteding, zal in deze nieuwe aanbesteding voor 100% op prijs worden gegund.
éénparig
Artikel 1: Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. 2024-003 en de raming voor de opdracht “Bouwen van loods op het recyclagepark Hooglede”, opgesteld door de ontwerper, Markland architecten, Veemarkt 1 te 8500 Kortrijk. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 557.508,91 excl. btw of € 674.585,78 incl. 21% btw.
Art. 2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Art. 3: De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Art. 4: De uitgave voor deze opdracht is voorzien op het investeringsbudget van 2024 op de budgetsleutel GE/2024/221007/0309-0/AP-15/ACT-15-01/IP-020/SP-020-001.
Door raadslid Jeroen Decorte werd de volgende vraag ingediend:
“Aan onze scholen is zichtbaarheid en verkeersveiligheid erg belangrijk.
Vandaar dat maatregelen als goed verlichte zebrapaden erg belangrijk zijn en helpen problemen te voorkomen, aangezien deze de zichtbaarheid verhogen, en dus ook de kans op ongelukken verlagen.
Echter is er hierin een pijnpunt op Sleihage. Het is namelijk zo dat in Sleihage extra verlichting ontbreekt aan het zebrapad aan de school.
Zijn er plannen om hier verder iets mee te doen en extra verlichting te voorzien, zoals bijvoorbeeld verlichting te voorzien als op de markt van Hooglede, aan de muziekacademie, Sint-Jozef en Gits voorzien zijn?
Zijn er nog plaatsen op de gemeente waar dergelijke verlichting nodig geacht zijn?”
Schepen Julie Misplon antwoordt: “Extra verlichting inderdaad wenselijk zou zijn. Dit werd nagevraagd bij Fluvius en bij Agentschap Wegen en Verkeer (AWV), die de wegbeheerder is van de Diksmuidesteenweg. Er zal verlichting worden voorzien zoals aan de school in de Gitsbergstraat in Gits.
Verder werd aan AWV gevraagd om snelheidsremmende maatregelen te voorzien ter hoogte van de school van Sleihage: zo komt er een verkeerseiland aan de Oude Rozebekestraat en ook het rond-punt (5 armen rotonde) wordt verbeterd qua verkeersveiligheid.
Raadslid Lies Colpaert merkt op dat zij hoorde dat de verlichtingspaal aan de school in de Gitsbergstraat zou weggenomen worden en eventueel vervangen en vraagt of dit klopt.
Schepen Misplon antwoordt niet op de hoogte te zijn en beloofd dit na te vragen.
Raadslid Tomas De Meyer stelt de vraag of de schepen van openbare werken van meer weet, waarop Schepen Myriam Debergh antwoordt dat ook zij niet op de hoogte is van het feit dat deze verlichtingspaal zou weggenomen worden. Zij belooft ook om dit na te vragen.
Raadslid De Meyer stelt dat Jeroen een terecht punt aanhaalt en wenst bij deze gelegenheid ook het strooien aan de schoolomgevingen onder de aandacht te brengen. Aan de hand van een foto toont hij dat in de Kleine Stadenstraat de bewoners hun stoep vrij maken, maar dat dit niet gebeurd is ter hoogte van de kinderopvang “De Boomgaard”, wat de verantwoordelijkheid van de gemeente is. Hij stelt dat de burgers hun plicht doen en dat de gemeente dit ook moet doen.
Schepen Debergh belooft dit op te volgen.
Raadslid Decorte wenst nog te weten of er nog dergelijke plaatsen zijn waar extra verlichting zou nodig zijn.
Schepen Misplon ziet niet onmiddellijk nog dergelijke punten, maar stelt dat deze zeker gemeld mogen worden.
Door raadslid Els Werbrouck werd de volgende vraag ingediend:
“Kan de afslagstrook lang de Bruggesteenweg anders aangepakt worden? Het Agentschap Wegen en Verkeer legde aan de oprit van de ovonde aan de Bruggesteenweg (N32) een extra rijstrook aan in de rijrichting van Roeselare. Weggebruikers kunnen zo veiliger voorsorteren. Dat was half juli 2022.
Met een extra rijstrook wordt de rechterrijstrook gebruikt voor weggebruikers die de eerste afslag nemen richting de R32. Deze strook wordt ook gebruikt als busbaan. De linkerrijstrook wordt gebruikt voor weggebruikers die rechtdoor willen richting Roeselare of links richting de E403 willen afslaan.
Nu de bus niet meer de Bruggesteenweg bediend kan de markeringen van de bus verwijderd worden zodat alle verkeer richting ring al vroeger kan invoegen. Heel wat chauffeurs twijfelen of ze wel of niet op de busstrook mogen rijden en aan de ovonde kan dit soms wel voor vervelende situaties zorgen. Daarom zou het fijn zijn dat de wegmarkering en belettering op de weg anders wordt aangepakt.”
Schepen Misplon antwoordt dat dit een goed voorstel is, dat intussen ook reeds afgecheckt met AWV. Zij zullen de markering “BUS” wegnemen. Je mag ook vroeger voorsorteren.
Raadslid Werbrouck vult aan dat heel wat mensen rijden tot het einde en dan pas naar rechts gaan.
Schepen Misplon stelt dat dit zeker niet hoeft en dat je vroeger mag voorsorteren.
De werken voor het wegnemen van de markering zullen in het voorjaar meegenomen worden, op de verkeersborden waar er “bus” staat, zal men dit met een sticker overplakken.
Door raadslid Kristof Pillaert werden 2 vragen ingediend:
1. Graag had ik de stand van zaken gekend met betrekking tot de herstelling van het dak van de kantine van Eendracht Hooglede.
Schepen Frederik Sap licht toe:
De gemeente is eigenaar van het sportcentrum te Hooglede gelegen aan de Oude Rozebekestraat 55.
De gemeente stelt het sportcentrum ter beschikking van FC Eendracht Hooglede, dit overeenkomstig een beslissing van de gemeenteraad van 26 juni 1985.
Eendracht Hooglede heeft door “Vamagroup BV” werken laten uitvoeren aan het dak van de voetbalkantine. Vamagroup BV heeft isolatieplaten en een dakdichtingsmembraan EPDM geplaatst. Dit gebeurde in afspraak met de gemeente die de kosten heeft terugbetaald onder de vorm van subsidies.
Op 18 februari 2022 is deze dakbedekking losgekomen en weggewaaid, met grote schade als gevolg.
Uit een verslag van ir. Gregory Pauwels, aangesteld door de nv Ethias, brandverzekeraar van de gemeente, blijkt dat de dakbedekking kon afwaaien omdat ze verkeerd was geplaatst (door de storm ontstond een zuigeffect waardoor de isolatie zich afscheurde van het dak – de isolatieplaten waren niet mechanisch bevestigd, maar waren gelijmd)
Er is door de deskundige briefwisseling gevoerd met de firma Vamagroup BV, maar deze betwistte haar verantwoordelijkheid, waarop de gerechtelijke procedure werd opgestart.
Ondertussen mocht de gemeente enkel voorlopige herstellingswerken uitvoeren. Met name aan het platform waar er waterinfiltratie was, hebben we, na goedkeuring van Ethias, isolatie en een nieuwe EPDM-bedekking mogen aanbrengen.
Deze voorlopige herstellingskosten bedragen 10.349,89 € en de werkuren van de technische dienst. Ethias betaalt dit na afloop van de procedure terug.
Voor de rest van de herstelling dient de gerechtelijke procedure te worden afgewacht.
Het dak is daardoor niet meer geïsoleerd.
Intussen werd de vordering uitgebreid tegen de vrijwillig tussenkomende partij bv Dermaut Chris (onderaannemer van Vamagroup BV). Ook van deze partij wordt de vergoeding van de schade aan het dak van de voetbalkantine gevorderd, die voorlopig begroot wordt op € 50.000,00.
Tot op heden ontving de gemeente nog geen vergoeding van Ethias, precies omwille van het feit dat een derde aansprakelijk is.
Er mogen slechts voorlopige herstellingen worden uitgevoerd, zodat een expertise zeker nog nut heeft en de gerechtsdeskundige nog alle noodzakelijke vaststellingen zal kunnen doen.
De rechtbank van eerste aanleg is in deze zaak gevat.
Volgende stappen zijn reeds gezet:
1. Dagvaarding van Vamagroup BV door Ethias op 24 november 2022.
2. Conclusie voor verweerster (Vamadak) van 8 december 2022.
3. Conclusie voor de vrijwillig tussenkomende partij (Chris Dermaut – onderaannemer Vamagroup) van 30 juni 2023.
4. Conclusie voor de gemeente van 4 september 2023.
5. Conclusie voor verweerster (Vamagroup) van 4 oktober 2023.
6. Conclusie voor de vrijwillig tussenkomende partij (Chris Dermaut) van 6 november 2023.
7. Bij de laatste syntheseconclusie van de raadsman van Ethias/gemeente (DSD Advocaten – Kortrijk) van 14 december 2023 wordt werd het volgende nog eens gevraagd aan de rechtbank van Eerste Aanleg:
Akte te nemen van de vordering van concluante tot vergoeding van de schade aan het dak van de voetbalkantine, gelegen te 8830 Hooglede, Oude Rozebekestraat 55.
Te akteren dat deze schade voorlopig wordt begroot op € 50.000,00.
Een deskundige aan te stellen met als opdracht :
- zich ter plaatse te begeven te 8830 Hooglede, Oude Rozebekestraat 55 en er zich het beschadigde dak te laten aanwijzen,
- advies te geven over de oorzaak van de schade aan het dak,
- advies te geven over de technische en feitelijke aansprakelijkheid voor deze schade,
- advies te geven over de herstellingswijze van de schade en de kostprijs daarvan,
- advies te geven over de derving en deze te begroten,
- te antwoorden op alle dienstige vragen van partijen.
De zaak in voortzetting te stellen en de kosten aan te houden tot na de behandeling na expertise.
Alle gerechtskosten zitten vervat in de verzekering van Ethias (rechtsbijstand) en vallen dus niet ten laste van de gemeente.”
Raadslid Pillaert repliceert: “Binnen 1 maand zijn we 2 jaar na de grote storm waarbij het dak van de kantine van het voetbal weggeblazen werd. Een goede verzekeraar moet hier een oplossing kunnen bieden denk ik.
Er is een oplossing gevonden voor de jeugdlokalen, er is een dading tot stand gekomen voor de Duitse militaire begraafplaats, kan dit ook niet voor dit dossier? Het is ongeoorloofd dat dit zo lang blijft aanslepen.”
Schepen Frederik Sap antwoordt dat bij “gewone regen” het dak voldoende hersteld is en dat er enkel bij heel slecht weer problemen zijn, waarop raadslid Pillaert antwoordt dat er voor volgende week toch weer een storm wordt aangekondigd en het herstel dus echt wel dringend wordt.
Raadslid Jan Lokere vraagt n.a.v. dit debat ook naar de stand van zaken van het herstel van het dak van de voetbalkantine van Gits. Het dak wordt daar nu door zandzakjes tegengehouden. Raadslid Lokere wenst te weten wat daar de concrete plannen voor herstel zijn.
Schepen Frederik Sap meldt dat dit op de planning staat.
2. Vraag m.b.t. de totstandkoming van de bevraging jongeren in verband met memorandum verkiezingen oktober 2024: hoe is dit tot stand gekomen?, hoe zal dit verwerkt worden? En wat is de timing? Raadslid Pillaert vult nog aan dat hij deze bevraging opmerkte via zijn dochter die ook aangeschreven werd en om die reden wenst hij er meer over te weten.
Schepen Frederik Sap antwoordt:
“Met de jongerenbevraging volgen we een incentive vanuit Bataljong (Koepelorganisatie Jeugddiensten en jeugdraden). Debattle is een project dat in het teken staat van de gemeenteraadsverkiezingen van 2024, op maat van jongeren.
De jongerenbevraging is 1 van de incentives die ze geven waarmee je als jeugdraad aan de slag kan. Er werd beslist om in te stappen in deze bevraging om zo na te gaan wat er leeft in de gemeente bij de jongeren en hen een stem te geven. Dit gebeurt buiten de politieke partijen om.
In deze bevraging wordt gefocust op de leeftijdsgroep 14-21 om de volgende redenen:
- dit is de moeilijkst te bereiken doelgroep
- deze jongeren hebben een mening en kunnen die ook formuleren.
- deze generatie wordt de komende 6 jaar de drijvende kracht van de jongerenwerkingen in onze gemeente of zijn die nu al.
- de groep jongeren “-12” is al uitgebreid bevraagd in de participatiemomenten rond het BOA-decreet (alle lagere scholen op ons grondgebied)
- jongeren + 21 mogen ook altijd de bevraging invullen. Er komen nog affiches in het JOC en jeugdhuis De Vlinder en de leiding van de jeugdbewegingen krijgen ook nog een uitnodiging. Bovendien lagen er ook al kaartjes in het “blokkot”. Inschrijven voor dit programma kost de gemeente niets, maar levert wel veel op!
Hopelijk leidt deze bevraging ook tot een kern van actieve jongeren die de jeugdraad terug naar een hoger niveau willen leiden de komende jaren.
De jongerenbevraging wordt door de jeugdconsulent verwerkt en komt op de agenda van de volgende jeugdraad.
Bij een voldoende aantal antwoorden kan de jeugdraad beslissen om een memorandum op te stellen, dat kan gepresenteerd worden aan de politieke partijen die aan de verkiezingen deelnemen en ook intern bij de verschillende diensten van de gemeente.
De jongerenbevraging leert de jeugddienst ook waar zij zelf een meerwaarde kan zijn op het werkveld voor de jongeren in onze gemeente. Waar komen we nog tekort? Kent de jeugd de jeugddienst wel en wat kan ze voor hen kan betekenen? Moeten we inzetten op bepaalde acties of bepaalde zaken laten vallen?
Deze grootschalige bevraging leverde voorlopig al een redelijke respons op vanwege de aangeschreven jongeren.
Qua timing stellen we voorop:
- Februari 24: Jeugdraad: Bespreking
- Voorjaar 24: Delen van aanbevelingen indien relevant
- Najaar 24: Mogelijks komen er nog acties volgend op deze dichter bij de verkiezingen, maar dit hangt af van de respons van de jeugdraad.
Raadslid Pillaert antwoordt dat hij zeker geen problemen heeft dat dit gebeurt, want de jongeren zijn de drijvende krachten voor de activiteiten voor morgen. Hij stelt zich wel de vraag of dit afgedekt is in het kader van de GDPR-wetgeving.
Schepen Sap antwoordt hierop dat de gemeente dit mag doen voor de eigen werking en dit dus conform de GDPR is.
Raadslid Pillaert meldt dat hij graag de resultaten zou ontvangen om te zien of dit relevant is, waarop Schepen Sap antwoordt dat deze bevraging zal resulteren in een memorandum dat ter beschikking van de partijen zal komen.
Door raadslid Tomas De Meyer werden 5 vragen ingediend:
“1. De afwerking van de werken in de Rodenbachwijk verliepen niet helemaal zonder slag of stoot. Ik maakte hiervan reeds verschillende meldingen, maar kreeg tot op heden telkens het antwoord dat er nog steeds “geen definitieve oplevering is geweest”. Daarom had ik graag even een stand van zaken gehad over hoe de globale aanpak van deze werken en vooral de oplevering er uit zal zien. Hoeveel opmerkingen / klachten zijn er ondertussen gekend en geregistreerd? Hoe ziet men deze aan te pakken ? Hoe en wanneer wordt er gecommuniceerd met deze aannemer? Wanneer is de eerste rondgang voor deze werken ter oplevering voorzien?
Schepen Mieke Debergh antwoordt: “De werken aan de nutsleidingen bestonden uit het vernieuwen van de elektriciteitsnetten, distributienetten (TV), het vernieuwen van de waterleiding en het vernieuwen van de openbare verlichtingspalen. De aanzet voor deze werken kwam op vraag van Fluvius voor het ondergronds brengen van hun koperleidingen.
De aanleg van de netten werd in synergie uitgevoerd door de firma Lamote.
Het vernieuwen van de verschillende huisaansluitingen en het plaatsen van de palen van de openbare verlichting kan spijtig genoeg niet door één aannemer gebeuren.
De nutsmaatschappijen werken allemaal voor dergelijke werken met vaste contracten met aannemers. Fluvius heeft zijn aannemers voor hun netten en “De Watergroep” heeft dan weer een andere aannemer nl. Vansteenkiste. Dit is een gevolg van de aanbestedingen die zij ook moeten volgen in functie van de overheidsopdrachten.
Dit dan voortreffelijk kunnen sturen lijkt onmogelijk, dit is een problematiek die reeds meerdere malen werd aangekaart bij de nutsbedrijven maar een oplossing is spijtig genoeg nog niet in zicht.
Zo kan “De watergroep” pas starten met aansluitingen als de staalname van het water in de nieuwe leidingen goed is, waar de elektriciteitsnetten dan wel eerder kunnen,…
Het gevolg hiervan is dat de ene aannemer een put maakt en terug dicht gooit en er nadien een andere aannemer terug de put moet open doet om dan vervolgens terug te moeten herstellen, begrijpelijk dat Jan modaal hier niets van begrijpt en gefrustreerd geraakt, net als wij.
Van bij de start van de werken hebben we de klachten die we ontvingen in verband met verzakkingen van nabij opgevolgd en probeerden we bij te springen. Deze klachten werden dan ook direct doorgegeven aan Fluvius. Deze werden dan ook door hen hersteld en doorgerekend aan de aannemer. Wekelijks werd er gecommuniceerd met de pilootmaatschappij Fluvius.
Een aantal mensen zaten met het probleem van vervuiling in het water door de omschakeling. Deze mensen dienden dit via de verzekering aan te kaarten bij “De Watergroep”.
Een rondgang hebben we nog niet gedaan net omdat bij het slechte weer van november/december nog extra verzakkingen aan het licht kunnen komen.
Op heden zijn de overkoppelingen van de woningen afgewerkt.
Voor het plaatsen van de nieuwe palen voor openbare verlichting hebben we nog geen exacte timing, ze gaan ons hiervan nog op de hoogte brengen , maar hun agenda zit blijkbaar overvol….
Er zijn een 5-tal klachten en een 3-tal klachten over misgelopen afspraken.
Raadslid De Meyer repliceert: “U legt nogal de schuld bij de nutsbedrijven. Ik stel dan ook voor dat dit door onze vertegenwoordigers in de algemene vergadering en de Raad van Bestuur wordt aangekaart bij deze nutsbedrijven.
Veel mensen kloppen bij mij aan, omdat ze weten dat ik dit hier aankaart op de gemeenteraad. Het zou dus best zijn om te bekijken wat de problemen zijn in de Rodenbachwijk.
Schepen Debergh vraagt om de adressen waar het over gaat aan haar door te sturen zodat ze dit kan opvolgen.
Raadslid De Meyer antwoordt hierop dat deze adressen bij de technische dienst bekend zijn, waarop Schepen Debergh repliceert dat dit dan door haar zal opgevolgd worden.
“2. Het skatepark aan Malpertuus is al geruime tijd weggenomen. Ziet men dit nog ergens terug te plaatsen en zo ja wanneer?”
Raadslid De Meyer vult nog aan dat er zelfs nog een bordje aanduidt dat er een skate-park is, dat er in november 2023 geantwoord werd dat dit zou bekeken worden en hij wenst dan ook te weten wat de actuele stand van zaken is.
Schepen Sap antwoordt dat het skate-park zal teruggeplaatst worden op de locatie waar ze stond, dit zal in het voorjaar gebeuren, tot nu was het daar toch te koud voor.
“3. Enkele maanden / jaren terug, heb ik reeds de vraag gesteld of er op de hondenweide een “schuilhokje” en enkele “spelelementen” voor de honden kon voorzien worden. Graag had ik een stand van zaken hiervan gekregen aub?”
Raadslid De Meyer vult nog aan dat hij voor het schuilhuisje een afgedankt bushokje voorstelde en ook vroeg naar enkele speeltoestellen. Hij stelt dat er beloofd werd om dit bekijken, maar dat er tot op heden geen antwoord kwam.
Schepen Sap antwoordt dat hij in het verslag van de gemeenteraad niets over de vraag naar een schuilhuisje terug vindt. Los daarvan acht hij het niet opportuun om dit te doen, voor de enkelingen die hiervan gebruik zouden maken.
Wat betreft de speeltoestellen antwoordt Schepen Sap dat ook dit niet zal gedaan worden, vermits daarvoor mogelijkheden zijn binnen de hondenclub.
“4. Ik merk dat er links en rechts eindelijk toch wat communicatie gebeurt vanuit onze gemeentediensten rond de aanpak van de bestrijding van de Aziatische Hoornaar. Graag had ik dan ook even geïnformeerd naar een stand van zaken en hoe het globale plan van aanpak in deze materie er op vandaag uit ziet. Daarnaast had ik ook graag de lijst ontvangen van de vrijwilligers die zich ondertussen hebben aangemeld n.a.v. de oproep voor een “soort van burgerwacht” op 3 oktober ll.”
De Burgemeester antwoordt: “Er werden tot op heden 9 nesten bestreden via de samenwerking met de Provincie, 8 nesten werden in eigen beheer bestreden (via de brandweer of een private verdelgingsfirma).
Om met voldoende kennis van zaken Aziatische Hoornaars te kunnen spotten en vangen wordt er een infosessie voorzien op 20 februari 2024 om 19.30 u in zaal Malpertuus, dit in samenwerking met de Milieuraad en “Tuinhier”.
Tijdens de vorming komen verschillende aspecten van de bestrijding aan bod:
- Wat is de Aziatische hoornaar? Waar komt de soort vandaan? Wat is het gedrag en de levenscyclus van de soort? Welk impact heeft de soort op ons ecosysteem?
- Spotten, lokken en vangen van de Aziatische hoornaar
- Hoe verdelgen we de soort?
Er is ook mogelijkheid tot uitwisselen van ervaring en kennis met experten ter zake. De deelname is gratis, maar er dient vooraf ingeschreven bij de gemeentelijke milieudienst.
Er werd ook materiaal aangekocht:
- springtraps van de provincie
- trechtervallen voor potten
- lokstof (1/3 wijn – 1/3 bier – 1/3 suikersiroop)
- fiche met basisinfo over de AH voor de vrijwilligers.
We werken verder mee in de aanpak van de Provincie.
Er hebben zich intussen 7 vrijwilligers aangemeld.
Een brede communicatie via alle gemeentelijke kanalen wordt nu uitgevoerd, er is ook nog aanvullend een gerichte oproep naar de imkers van de gemeente, de bestuursleden van VELT en “Tuinhier”, de leden van Natuurpunt, de eigen groendienst en ook de mensen die al meldingen of waarnemingen hebben gedaan.
Het Facebookbericht van de gemeente werd al veelvuldig gedeeld (15 keer) maar nog niet opgepikt op facebookpagina “Opsporing AH regio Hooglede-Gits”. We moeten die beheerder daar misschien eens op attent maken.”
Raadslid De Meyer merkt op dat wanneer we in september actiever waren geweest, dit vermeden had kunnen worden. Kosten die in november gemaakt werden om nesten uit te halen, zijn volgens het raadslid verloren kosten.
De Burgemeester repliceert dat het ook psychologisch was: de mensen zien een nest hangen en willen dit weg.
Raadslid De Meyer repliceert met de vraag waarom dit argument dan niet telde in september?
En hij vervolgt door te stellen dat we bij spring traps vooral moeten inzetten daar waar de nesten niet verdelgd zijn, daaruit zijn minimum 50 koninginnen ontsnapt, daar moeten we aan spring trapping doen.
Raadslid De Meyer vindt de communicatie wel vreemd, want nu zegt men “we gaan choco-potten verzamelen”, dit is eigenlijk de communicatie van het najaar. Hij stelt verder dat hij de hand wil uitstekken met zijn Facebook-groep, maar het moet dan wel de juiste aanpak zijn. Hij hoopt ook dat we veel spring traps zullen krijgen, maar vreest dat deze op 1 hand te tellen zullen zijn.
De Burgemeester repliceert dat er zeker 3 handen zullen nodig zijn.
Raadslid De Meyer vult nog aan dat er nog 1 maand is om meer mensen te zoeken en stelt dat hij blij is dat er bewustwording is. Hij roept dan ook op om over de partijgrenzen heen over dit thema na te denken.
De Burgemeester antwoordt dat de choco-potten inderdaad voor een latere fase zijn, hij rekent erop dat raadslid De Meyer aanwezig is op 20 februari en dat hij de info zal delen via Facebook.
“5. In december was er opnieuw “De Warmste Week”. Graag had ik een overzicht gekregen van de acties die op onze gemeente zijn doorgegaan alsook een overzicht van welke acties ondertussen ook werden aangemeld / ingediend ter verdubbeling van de opbrengst n.a.v. de voorheen goedgekeurde gemeentelijke reglementering hierrond.”
Schepen Dimitri Carpentier antwoordt: “Naar jaarlijkse traditie verdubbelen we met het gemeentebestuur het budget dat door verenigingen en particulieren werd verzameld in het kader van de Warmste Week, met een maximum budget van 10.000 euro.
Tot 15 januari kon men een aanvraag indienen. In totaal mochten wij 10 acties ontvangen voor een totaal bedrag van 6.411,50 euro. Dit betekent dat wij dus 6.411,50 euro zullen opleggen en er in totaal een bedrag van 12.823 euro wordt overgemaakt aan de Koning Boudewijnstichting. Er volgt nog een officiële bedanking, maar ik wil ze graag al eens vernoemen.
|
Naam vereniging / inwoner |
Actie |
Bedrag actie Music for Life |
% |
Bedrag bijdrage gemeente |
1 |
Lentefeest kinderen 6de leerjaar vbs Gits Groeit |
Wafel-en koekjesverkoop |
638,87 € |
100% |
638,87 € |
2 |
Vrije Basisschool De Mozaïek Sleihage |
Tekenen voor de Warmste Week |
1.219,36 € |
100% |
1.219,36 € |
3 |
Vrije Basisschool De Mozaïek Sint-Jozef |
Brownies voor de Warmste Week |
784,50 € |
100% |
784,50 € |
4 |
Chiro Sint-Joris Hooglede |
Sinterklaasontbijt |
810,13 € |
100% |
810,13 € |
5 |
Sarah Vanlerberghe |
Giel's Koekjesatelier |
350 € |
100% |
350 € |
6 |
Eerstelijnspsycholoog Charlotte Dics |
Dagen zonder remgeld |
187 € |
100% |
187 € |
7 |
VB De Zonnebloem |
Warmste cinema + snoepjesverkoop |
651,64 € |
100% |
651,64 € |
8 |
Wonderwijs Hooglede |
Kerstmarkt Wonderwijs |
720 € |
100% |
720 € |
9 |
Ouderraad Kameleon |
Kerstdrink |
750 € |
100% |
750 € |
10 |
Freinetschool De Kasteeltuin |
Kerstrun |
300 € |
100% |
300 € |
|
TOTAAL |
|
6411,5 |
|
6411,5 |
Raadslid De Meyer maakt nog de bedenking dat het waarschijnlijk het eerste jaar is dat de pot niet opgebruikt werd? Schepen Carpentier antwoordt dat dit niet klopt, want vorig jaar was er niets ingediend.
Raadslid De Meyer stelt dat het wenselijk geweest was om te communiceren dat er nog geld beschikbaar is, om zo initiatieven te stimuleren.
Schepen Carpentier repliceert dat zowel op facebook, op de gemeentelijke website, in de nieuwsbrief,… hierover werd gecommuniceerd en de nodig uitleg werd gegeven.
Raadslid Pillaert merkt op dat het voor de verenigingen die in de media komen, misschien wel leuk zou zijn als ze reeds konden vertellen dat de gemeente het bedrag zal verdubbelen.
Schepen Carpentier stelt dat hij die bedenking meeneemt, maar hij merkt op dat het ook niet zo eenvoudig is, omdat de verdeling van de middelen pas na 15 december kan gebeuren.