Terug
Gepubliceerd op 08/07/2022

Notulen  Gemeenteraad

ma 23/05/2022 - 20:00 Gemeenteraadszaal
Aanwezig: Myriam Debergh, Voorzitter
Rita Demare, Burgemeester
Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Schepenen
Dimitri Carpentier, Toegevoegd schepen (Voorzitter BCSD)
Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Frederik Demeyere, Els Werbrouck, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Gemeenteraadsleden
Filip Van Eeckhout, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Stien Gevaert, Gemeenteraadslid


  • Openbaar

    • Herinrichting Hogestraat en inrichting recyclagepark Hooglede - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze

      Aanwezig: Myriam Debergh, Voorzitter
      Rita Demare, Burgemeester
      Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Schepenen
      Dimitri Carpentier, Toegevoegd schepen (Voorzitter BCSD)
      Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Frederik Demeyere, Els Werbrouck, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Gemeenteraadsleden
      Filip Van Eeckhout, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Stien Gevaert, Gemeenteraadslid

      Gevraagd wordt om het bestek met nr. 2022-115 en de raming voor de opdracht “Herinrichting Hogestraat en inrichting recyclagepark Hooglede - (21.14)”, opgesteld door de ontwerper, Infrabureau Demey bv, Beversesteenweg 314 te 8800 Roeselare goed te keuren. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 2.298.534,75 excl. btw of € 2.709.585,59 incl. 21% btw.

      Beslissing: goedgekeurd met 12 ja-stemmen (CD&V-fractie, fractie Allen 8830) en 8 onthoudingen (fractie Groep 21)

      Commentaar

      Schepen Arne De Brabandere geeft uitleg bij het agendapunt. Er wordt goedkeuring gevraagd voor bestek, raming en gunningswijze voor de werken n.a.v. de herinrichting van de Hogestraat en de inrichting van het recyclagepark.

      De indeling van het containerpark en het oprichten van het gebouw wordt in een volgende zitting behandeld.

      Er zullen enkel bovengrondse containers worden voorzien, deze zijn namelijk makkelijker weg te halen. De trappen naar deze containers zullen eenvoudiger te nemen zijn dan op het huidige containerpark.

      In het containerpark zullen 2 weegbruggen worden voorzien, uit de opgedane ervaring in Staden werd beslist om de 3 weegbrug weg te laten.

      Tevens komen er 2 prescontainers.

      De indeling van de containers zal gebeuren door MIROM.

      Ook de wegenis wordt aangepakt en voor de vlotte afhandeling van het verkeer van en naar het containerpark wordt een rondpunt aangelegd op de Hogestraat.

      Een 2-zijdig fietspad wordt voorzien met een oversteek ter hoogte van de Grote Stadenstraat.

      De totale uitgave wordt geraamd op 2.709.585,59 €, inclusief BTW. Daarvan valt 2.010.189,10 € ten laste van de gemeente, 341.149,80 € wordt gefinancierd door Fluvius en de Provincie West-Vlaanderen komt tussen voor 358.246,69 €.
      Voor de uitvoering zijn 200 werkdagen voorzien en gepland is dat de werken dit najaar starten.

      Op 9 juni wordt voor de omwonenden een info-moment voorzien.

       

      Raadslid Kristof Pillaert zegt dat hij geen probleem heeft met het rond punt dat wordt voorzien, wel dient ervoor gezorgd dat het verkeer niet vastloopt. Er zal dan ook een lange inrit nodig zijn.

      Verder stelt hij vast dat de inrichting al tamelijk vast ligt, er was de vraag om ergonomisch te werken, maar met de huidige inrichting is dit niet echt het geval.

      Raadslid Pillaert merkt op dat er gezegd wordt dat de inrichting met bovengrondse containers op vraag van MIROM is gebeurd, maar hij kan zich niet van de indruk ontdoen dat eerder het gemak bij het afhalen van de containers heeft geprimeerd en niet het comfort van de gebruiker. Vooral bij oudere gebruikers zal dit een probleem stellen.
      Bovendien vindt hij het vreemd dat MIROM niet mee betaalt, maar wel de inrichting bepaalt.

      Omwille van de inrichting van het park zelf, zal zijn fractie zich dan ook onthouden bij dit agendapunt.

      Schepen De Brabandere merkt op dat papier en karton op makkelijke wijze in de prescontainers zal kunnen gegooid worden en dat ook groen makkelijk zal kunnen weggeworpen worden.

      Raadslid Pillaert repliceert dat de bevolking de keuze voor bovengrondse containers niet zo zal kunnen waarderen.

      Schepen De Brabandere merkt ook nog op dat MIROM niet in alles werd gevolgd. Zo blijft het tuinafval gratis en die keuze is gemaakt in functie van het openhouden van het containerpark van Gits.

      Raadslid Pillaert merkt op dat dit eigenlijk een bestendiging is van de huidige situatie.

      Regelgeving

      Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;

      Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;

      Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

      Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;

      Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;

      Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36;

      Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;

      Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;

      Feiten, context

      Overwegende dat de ontwerpopdracht voor de opdracht “Herinrichting Hogestraat en inrichting recyclagepark Hooglede - (21.14)” werd gegund aan Infrabureau Demey bv, Beversesteenweg 314 te 8800 Roeselare;

      Overwegende dat in het kader van deze opdracht een bestek met nr. 2022-115 / 21.14 werd opgesteld door de ontwerper, Infrabureau Demey bv, Beversesteenweg 314 te 8800 Roeselare;

      Overwegende dat de totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 2.298.534,75 excl. btw of € 2.709.585,59 incl. 21% btw waarvan volgende verdeling van kosten is voorzien:

      • Gemeente Hooglede: 2.010.189,10 incl. 21% btw
      • Fluvius: € 341.149,80 incl.21% btw
      • West-Vlaanderen: € 358.246,69 incl. 21% btw

      Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure;

      Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is op het investeringsbudget van 2022 met budgetcodes GE/2022/0200-0/224007/ACT-15-01/IP-020/SP-020-003/cbs en GE/0309-0/222107/ACT-15-01/IP-020/SP-020-001;

      Overwegende dat het voorziene krediet zal verhoogd worden bij de volgende meerjarenplanaanpassing;

      Publieke stemming
      Aanwezig: Myriam Debergh, Rita Demare, Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Dimitri Carpentier, Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Frederik Demeyere, Els Werbrouck, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Filip Van Eeckhout
      Voorstanders: Myriam Debergh, Rita Demare, Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Dimitri Carpentier, Gabriel Deruyter, Rik Vanwildemeersch, Frederik Demeyere, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman
      Onthouders: Lies Colpaert, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Els Werbrouck, Johan Vanneste
      Resultaat: Met 12 stemmen voor, 8 onthoudingen
      Besluit

      met 12 ja-stemmen (CD&V-fractie, fractie Allen 8830) en 8 onthoudingen (fractie Groep 21)

      Artikel 1: Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. 2022-115 en de raming voor de opdracht “Herinrichting Hogestraat en inrichting recyclagepark Hooglede - (dossier 21.14)”, opgesteld door de ontwerper, Infrabureau Demey bv, Beversesteenweg 314 te 8800 Roeselare.
      De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.
      De raming bedraagt € 2.298.534,75 excl. btw of € 2.709.585,59 incl. 21% btw.

      Art. 2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.

      Art. 3: De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op Europees niveau.

      Art. 4: De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2022, op budgetcode GE/2022/0200-0/224007/ACT-15-01/IP-020/SP-020-003/cbs en GE/0309-0/222107/ACT-15-01/IP-020/SP-020-001.

      Art. 5: Het krediet zal verhoogd worden bij de volgende meerjarenplanaanpassing.

    • Samenwerking platform voor de samenlevingsdienst

      Aanwezig: Myriam Debergh, Voorzitter
      Rita Demare, Burgemeester
      Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Schepenen
      Dimitri Carpentier, Toegevoegd schepen (Voorzitter BCSD)
      Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Frederik Demeyere, Els Werbrouck, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Gemeenteraadsleden
      Filip Van Eeckhout, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Stien Gevaert, Gemeenteraadslid

      Voorgesteld wordt om het symbolisch engagement te bevestigen om het charter samenwerking platform voor de samenlevingsdienst te ondertekenen.

      Beslissing: éénparig goedgekeurd

      Commentaar

      Schepen Dimitri Carpentier licht de doelstelling van het Platform voor de samenlevingsdienst toe.
      Er wordt voorgesteld te kiezen voor het niveau 1, namelijk het symbolisch engagement om het charter te ondertekenen.

      Aanleiding

      Op resp. 8 februari en 8 maart 2022 gaf Serafine Van Schoenwinkel een toelichting aan de clusters welzijn (Docplatform Midwestoverleg detail) en jeugd (Docplatform Midwestoverleg detail) over het Platform voor de Samenlevingsdienst (www.samenlevingsdienst.be) en de verschillende mogelijkheden tot samenwerking.

      Het Platform voor de Samenlevingsdienst is een organisatie die jongeren tussen 18 en 25 jaar de kans geeft vrijwilligerswerk te doen in diverse organisaties uit de non-profitsector. Het platform voorziet voor hen een beperkte vergoeding en alle nodige omkadering.  

      Regelgeving

      Gelet op het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;

      Feiten, context

      In navolging van bespreking op de clusters, ging het Midwestoverleg in zitting van 29 maart 2022 akkoord om met de regio een symbolisch engagement aan te gaan door de ondertekening van het charter. Elke gemeente van Midwest kan dan zelf beslissen of bovenop de regionale sokkel, het bestuur zich nog verder wenst te engageren.

      Gemeenten kunnen partner worden van dit platform via diverse graden van engagement (zie ook beschrijving engagementsniveaus gemeentecampagne):

      • Symbolisch engagement door het ondertekenen van het charter
      • Informeren van jongeren en potentiële gastorganisaties
      • Ondersteunen van een project- of vormingsdag
      • Gemeente als gastorganisatie (ondertekenen partnerschapsovereenkomst)
      • Pilootproject samenlevingsdienst (cofinanciering van aantal jongeren)
      Publieke stemming
      Aanwezig: Myriam Debergh, Rita Demare, Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Dimitri Carpentier, Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Frederik Demeyere, Els Werbrouck, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Filip Van Eeckhout
      Voorstanders: Myriam Debergh, Rita Demare, Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Dimitri Carpentier, Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Frederik Demeyere, Els Werbrouck, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

       

      éénparig

      Artikel 1: Het bestuur bevestigt het symbolisch engagement om het charter te ondertekenen.

      Art. 2: Bovenop deze regionale sokkel, engageert het bestuur zich om in te tekenen op niveau 1.

    • Vaststelling van een tijdelijk politiereglement naar aanleiding van de rommelmarkt in Hooglede op 07/08/2022 ter gelegenheid van de Aar-Thur feesten – ambulante handel

      Aanwezig: Myriam Debergh, Voorzitter
      Rita Demare, Burgemeester
      Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Schepenen
      Dimitri Carpentier, Toegevoegd schepen (Voorzitter BCSD)
      Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Frederik Demeyere, Els Werbrouck, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Gemeenteraadsleden
      Filip Van Eeckhout, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Stien Gevaert, Gemeenteraadslid

      Voorgesteld wordt het ontwerp-politiereglement – verbod ambulante handel naar aanleiding van de rommelmarkt ter gelegenheid van de Aar-Thurfeesten op 7 augustus 2022 goed te keuren.

      Beslissing: éénparig goedgekeurd

      Aanleiding

      Aangezien op zondag 7 augustus 2022 de rommelmarkt ter gelegenheid van de Aar-Thur feesten doorgaat in Hooglede;

      Regelgeving

      Gelet op art. 119 van de nieuwe gemeentewet;

      Gelet op art. 135 §2 van de nieuwe gemeentewet;

      Gelet op art. 112 van de nieuwe gemeentewet;

      Feiten, context

      Overwegende dat het aangewezen is om n.a.v. deze activiteit een verbod van ambulante handel in te voeren teneinde de veiligheid te waarborgen.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Myriam Debergh, Rita Demare, Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Dimitri Carpentier, Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Frederik Demeyere, Els Werbrouck, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Filip Van Eeckhout
      Voorstanders: Myriam Debergh, Rita Demare, Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Dimitri Carpentier, Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Frederik Demeyere, Els Werbrouck, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      éénparig

      Artikel 1: Op zondag 7 augustus 2022 wordt door het gemeentebestuur de ambulante handel, naar aanleiding van de rommelmarkt, slechts toegelaten in alle straten van de Rodenbachwijk (Rodenbachstraat, Grote Noordstraat het gedeelte tussen de Beverenstraat en de Meiboomstraat, Blauwvoetstraat, Vikingstraat, Knapenstraat, Kerelstraat, Roelandstraat, Klauwaertstraat, Van Arteveldestraat, Uilenspiegelstraat, Tijlstraat, Nelestraat en Katelijnestraat) en dit na akkoord met de organisatoren van de rommelmarkt.

      Art. 2: De inbreuken op de beschikkingen van dit reglement zullen met politiestraffen worden gestraft.

      Art. 3: Onderhavige verordening zal bekend gemaakt worden overeenkomstig art.287 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.

      Art. 4: Een afschrift van deze beslissing zal overgemaakt worden aan :

                - de Heer Gouverneur van West-Vlaanderen

                - de griffie van de Rechtbank van Eerste Aanleg te Kortrijk

                - de griffie van de Politierechtbank te Kortrijk

    • Vaststelling van een tijdelijk politiereglement op 14 augustus 2022 naar aanleiding van de autorally ‘Rally van Staden editie 2022’ te Hooglede - ambulante handel

      Aanwezig: Myriam Debergh, Voorzitter
      Rita Demare, Burgemeester
      Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Schepenen
      Dimitri Carpentier, Toegevoegd schepen (Voorzitter BCSD)
      Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Frederik Demeyere, Els Werbrouck, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Gemeenteraadsleden
      Filip Van Eeckhout, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Stien Gevaert, Gemeenteraadslid

      Voorgesteld wordt het ontwerp-politiereglement – verbod ambulante handel naar aanleiding van de autorally ‘Rally van Staden editie 2022’ te Hooglede te keuren.

      Beslissing: éénparig goedgekeurd

      Regelgeving

      Gelet op art.119 van de nieuwe gemeentewet;

      Gelet op art.135 §2 van de nieuwe gemeentewet;

      Gelet op art.112 van de nieuwe gemeentewet;

      Feiten, context

      Aangezien op zondag 14 augustus 2022  de autorally ‘Rally van Staden editie 2022’ doorgaat te Hooglede;

      Overwegende dat het aangewezen is om n.a.v. deze activiteit een verbod van ambulante handel in te voeren teneinde de veiligheid te waarborgen.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Myriam Debergh, Rita Demare, Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Dimitri Carpentier, Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Frederik Demeyere, Els Werbrouck, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Filip Van Eeckhout
      Voorstanders: Myriam Debergh, Rita Demare, Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Dimitri Carpentier, Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Frederik Demeyere, Els Werbrouck, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

       

      éénparig

      Artikel 1: Op zondag 14 augustus 2022 is de ambulante handel naar aanleiding van de rally slechts toegestaan op de vastgestelde plaatsen (punt 14 volgens het veiligheidsboek: Grote Stadenstraat) aangeduid in akkoord met de gemeentelijke overheid en op voldoende afstand van het parcours zodat de toeschouwers voor hun consumpties de onmiddellijke nabijheid van het parcours moeten verlaten.

      Art. 2: Art.2.7.6 van het gemeentelijk politiereglement van Hooglede met betrekking tot het smeren en verversen van oliën op de openbare weg wordt opgeheven op zondag 14 augustus 2022 voor de deelnemers en de servicewagens van de rally.

      a/  Het verlenen van service is gedurende het ganse rallygebeuren uitsluitend toegestaan op de in het routeboek aangegeven servicepunten. Buiten deze punten zijn alleen noodreparaties, uitsluitend door de leden van de serviceploeg toegestaan.

      b/  Service-auto’s moeten voorzien zijn van:

      - Eén ondoordringbaar stuk servicefolie van minimaal 4 op 3 meter

      - Eén opvangbak voor vloeistoffen van circa 50 op 50 cm met aftapvoorziening

      - Eén voorziening voor het opvangen van brandstof, indien bij het tanken

        brandstof kan worden gemorst.

      - Eén container voor afvalvloeistoffen van ten minste 10 liters inhoud en één afvalzak

      c/  Op alle servicepunten moet de auto, gedurende de ganse duur der werkzaamheden, op het servicefolie staan.

      -In alle gevallen waarin kans bestaat in het morsen van vloeistof, moet de opvangbak of een andere voorziening worden gebruikt.

      - Servicepunten moeten steeds schoon worden achtergelaten. Afvalstoffen, auto-onderdelen, materialen en andere voorwerpen, moeten in het servicevoertuig worden meegenomen.

      - Indien toch nog verontreiniging van de ondergrond heeft plaatsgevonden, is de serviceploegverplicht dit, binnen de kortste tijd, aan de milieu-official of rechtstreeks aan de wedstrijdleiding mede te delen, onder opgave van alle relevante gegevens.

      - Het voorgaande is van overeenkomstige toepassing bij noodreparaties buiten de voorziene servicepunten.

      - Het schoonspuiten van auto’s is uitsluitend toegestaan op plaatsen die daarvoor door het organisatiecomité zijn aangewezen.

      Art. 3: De inbreuken op de beschikkingen van dit reglement zullen met politiestraffen worden gestraft.

      Art. 4: Onderhavige verordening zal bekend gemaakt worden overeenkomstig art. 287 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.

      Art. 5: Een afschrift van deze beslissing zal overgemaakt worden aan:

      - de griffie van de Rechtbank van Eerste Aanleg te Kortrijk

      - de griffie van de Politierechtbank te Kortrijk

    • Vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordigers voor de Algemene Vergadering van 7 juni 2022 van de nv Efin

      Aanwezig: Myriam Debergh, Voorzitter
      Rita Demare, Burgemeester
      Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Schepenen
      Dimitri Carpentier, Toegevoegd schepen (Voorzitter BCSD)
      Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Frederik Demeyere, Els Werbrouck, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Gemeenteraadsleden
      Filip Van Eeckhout, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Stien Gevaert, Gemeenteraadslid

      Het mandaat wordt gevraagd voor goedkeuring van volgende agendapunten:

      1. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2021 (bijlage)
      2. Verslag van de commissaris over zijn werkzaamheden in het boekjaar 2021 (bijlage)
      3. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2021 (bijlage)
      Goedkeuring van de winstverdeling
      4. Kwijting aan bestuurders en commissaris
      5. Ontslag en benoeming bestuurders
      6. Rondvraag

      Beslissing: éénparig goedgekeurd

      Aanleiding

      Gelet op het feit dat de Gemeente aangesloten is bij de nv Efin;

      Regelgeving

      Gelet op de bepalingen van het decreet over het lokaal bestuur, meer bepaald artikelen 34, 386 en artikel 388 tot en met 473;

      Feiten, context

      Gelet op de uitnodiging met agenda dd. 12 april 2022 van de nv Efin tot de Algemene Vergadering dd. 07/06/2022, zoals in bijlage bij deze beslissing gevoegd:

      1. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2021 (bijlage)
      2. Verslag van de commissaris over zijn werkzaamheden in het boekjaar 2021 (bijlage)
      3. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2021 (bijlage)
      Goedkeuring van de winstverdeling
      4. Kwijting aan bestuurders en commissaris
      5. Ontslag en benoeming bestuurders
      6. Rondvraag

      Gehoord het college van Burgemeester en Schepenen in zijn verslag;

      Publieke stemming
      Aanwezig: Myriam Debergh, Rita Demare, Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Dimitri Carpentier, Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Frederik Demeyere, Els Werbrouck, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Filip Van Eeckhout
      Voorstanders: Myriam Debergh, Rita Demare, Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Dimitri Carpentier, Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Frederik Demeyere, Els Werbrouck, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      éénparig

      Artikel 1: Zijn goedkeuring te verlenen aan de punten vermeld op de agenda, waarover een beslissing moet genomen worden.

      Art. 2: De in zitting van 28 januari 2019 aangeduide vertegenwoordiger van de gemeente Frederik Demeyere, Akkerstraat 25/A, 8830 Hooglede wordt opgedragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in dit raadsbesluit en als dusdanig de punten op de agenda van de Algemene Vergadering dd. 7/06/2022 van de nv Efin goed te keuren.

      Art. 3: Het college van Burgemeester en Schepenen te belasten met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de nv Efin.

    • Vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordigers voor de Algemene Vergadering van 02/06/2022 van de intercommunale OV MIROM

      Aanwezig: Myriam Debergh, Voorzitter
      Rita Demare, Burgemeester
      Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Schepenen
      Dimitri Carpentier, Toegevoegd schepen (Voorzitter BCSD)
      Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Frederik Demeyere, Els Werbrouck, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Gemeenteraadsleden
      Filip Van Eeckhout, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Stien Gevaert, Gemeenteraadslid

      Het mandaat wordt gevraagd voor goedkeuring van volgende agendapunten:

      1. Verslag van de Raad van Bestuur (art. 24 statuten)

      2. Verslag van de commissaris

      3. Goedkeuring jaarrekening per 31.12.2021

      4. Kwijting van de bestuurders en de commissaris

      5. Benoeming bestuurder

      6. Varia

      Beslissing: éénparig goedgekeurd

      Aanleiding

      Gelet op het feit dat de Gemeente aangesloten is bij de Intercommunale MIROM;

      Regelgeving

      Gelet op de bepalingen van het decreet over het lokaal bestuur, meer bepaald artikelen 34, 386 en artikel 388 tot en met 473;

      Feiten, context

      Gelet op de uitnodiging met agenda dd. 29 april 2022 van de OV MIROM tot de Algemene Vergadering dd. 02/06/2022, zoals in bijlage bij deze beslissing gevoegd;

      1. Verslag van de Raad van Bestuur (art. 24 statuten)

      2. Verslag van de commissaris

      3. Goedkeuring jaarrekening per 31.12.2021

      4. Kwijting van de bestuurders en de commissaris

      5. Benoeming bestuurder

      6. Varia

      Gehoord het college van Burgemeester en Schepenen in zijn verslag;

      Publieke stemming
      Aanwezig: Myriam Debergh, Rita Demare, Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Dimitri Carpentier, Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Frederik Demeyere, Els Werbrouck, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Filip Van Eeckhout
      Voorstanders: Myriam Debergh, Rita Demare, Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Dimitri Carpentier, Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Frederik Demeyere, Els Werbrouck, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

       

      éénparig

      Artikel 1: Zijn goedkeuring te verlenen aan de punten vermeld op de agenda, waarover een beslissing moet genomen worden.

      Art. 2: De in zitting van 28 januari 2019 aangeduide vertegenwoordigers van de gemeente Julie Misplon, Pelikaanstraat 36, 8830 Hooglede en Rik Vanwildemeersch, Peter Benoitstraat 6, 8830 Hooglede wordt opgedragen hun stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in dit raadsbesluit en als dusdanig de punten op de agenda van de Algemene Vergadering dd. 02/06/2022 van de OV MIROM goed te keuren.

      Art. 3: Het college van Burgemeester en Schepenen te belasten met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de OV MIROM.

    • Vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordigers voor de Algemene Vergadering van 23/06/2022 van de intercommunale DV Cipal

      Aanwezig: Myriam Debergh, Voorzitter
      Rita Demare, Burgemeester
      Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Schepenen
      Dimitri Carpentier, Toegevoegd schepen (Voorzitter BCSD)
      Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Frederik Demeyere, Els Werbrouck, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Gemeenteraadsleden
      Filip Van Eeckhout, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Stien Gevaert, Gemeenteraadslid

      Het mandaat wordt gevraagd voor goedkeuring van volgende agendapunten:

      1. Toetreding en aanvaarding van nieuwe deelnemer(s)

      2. Jaarverslag van de raad van bestuur en verslag van de commissaris over de enkelvoudige jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2021

      3. Goedkeuring van de enkelvoudige jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2021, afgesloten op 31 december 2021

      4. Jaarverslag van de raad van bestuur en verslag van de commissaris over de geconsolideerde jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2021

      5. Goedkeuring van de geconsolideerde jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2021, afgesloten op 31 december 2021

      6. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders en aan de commissaris voor de uitoefening van hun mandaat tijdens het boekjaar 2021

      7. Benoeming commissaris en vaststelling vergoeding

      Beslissing: éénparig goedgekeurd

      Regelgeving

      Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (“DLB”) en in het bijzonder op art. 40 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en inzake de intergemeentelijke samenwerking;

      Feiten, context

      Gelet op het feit dat de gemeente deelnemer is van de dienstverlenende vereniging Cipal (hierna kortweg “Cipal”);

      Gelet op de statuten van Cipal;

      Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019 inzake de aanduiding van de vertegenwoordiger van de gemeente op de algemene vergaderingen van Cipal;

      Gelet op de oproeping tot de algemene vergadering van Cipal van 23 juni 2022 met de volgende agendapunten:

      1. Toetreding en aanvaarding van nieuwe deelnemer(s)
      2. Jaarverslag van de raad van bestuur en verslag van de commissaris over de enkelvoudige jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2021
      3. Goedkeuring van de enkelvoudige jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2021, afgesloten op 31 december 2021
      4. Jaarverslag van de raad van bestuur en verslag van de commissaris over de geconsolideerde jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2021
      5. Goedkeuring van de geconsolideerde jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2021, afgesloten op 31 december 2021
      6. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders en aan de commissaris voor de uitoefening van hun mandaat tijdens het boekjaar 2021
      7. Benoeming commissaris en vaststelling vergoeding
      8. Vervanging bestuurder
      9. Goedkeuring van het verslag, staande de vergadering

      Gelet op de toelichtende nota van Cipal betreffende de agendapunten van deze algemene vergadering;

      Gelet op de voorstellen van de raad van bestuur van Cipal,

      Overwegende dat geen redenen voorhanden zijn om goedkeuring van de agendapunten te weigeren;

      Na beraadslaging en stemming;

      Publieke stemming
      Aanwezig: Myriam Debergh, Rita Demare, Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Dimitri Carpentier, Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Frederik Demeyere, Els Werbrouck, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Filip Van Eeckhout
      Voorstanders: Myriam Debergh, Rita Demare, Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Dimitri Carpentier, Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Frederik Demeyere, Els Werbrouck, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      éénparig

      Artikel 1: Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal van 23 juni 2022 goedgekeurd.

      Art. 2: De vertegenwoordiger van de gemeente Frederik Sap, Roelandstraat 10, 8830 Hooglede of de plaatsvervanger Chiron Potié, Hogestraat 184, 8830 Hooglede wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van Cipal van 23 juni 2022 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.

      Art. 3: Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.

    • Vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordigers en goedkeuring van de agenda voor de Algemene Vergadering van 28/06/2022 van de intercommunale DVV Midwest

      Aanwezig: Myriam Debergh, Voorzitter
      Rita Demare, Burgemeester
      Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Schepenen
      Dimitri Carpentier, Toegevoegd schepen (Voorzitter BCSD)
      Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Frederik Demeyere, Els Werbrouck, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Gemeenteraadsleden
      Filip Van Eeckhout, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Stien Gevaert, Gemeenteraadslid

      Het mandaat wordt gevraagd voor goedkeuring van volgende agendapunten:

      1. Goedkeuring verslag algemene vergadering 21 december 2021

      2. Goedkeuring jaarverslag 2021 DVV Midwest

      3. Vaststellen jaarrekening 2021 en verlenen van kwijting

      4. Toetreding als vennoot bij CIPAL

      5. Datum volgende algemene vergadering

      Beslissing: éénparig goedgekeurd

      Aanleiding

      De 16 besturen uit de regio Midden-West-Vlaanderen gingen via een gemeenteraadsbeslissing akkoord met een doorgedreven samenwerking in functie van de versterking van de besturen. Dit leidde tot de oprichting  van de DVV Midwest op 22 december 2017. Deze oprichting is gebaseerd op het decreet lokaal bestuur.

      Regelgeving

      -          het decreet van 6 juli 2001 houdende de intergemeentelijke samenwerking zoals gewijzigd op 18 januari 2013;

      -          het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

      -          de statuten van DVV Midwest.

      Feiten, context

      De leden van de algemene vergadering van DVV Midwest zijn op 21 april 2022 per e-mail uitgenodigd voor de algemene vergadering die doorgaat op 28 juni 2022 om 18.00 u.

      Op deze algemene vergadering worden volgende punten geagendeerd:

      1. Goedkeuring verslag algemene vergadering 21 december 2021

      2. Goedkeuring jaarverslag 2021 DVV Midwest

      3. Vaststellen jaarrekening 2021 en verlenen van kwijting

      4. Toetreding als vennoot bij CIPAL

      5. Datum volgende algemene vergadering

      Publieke stemming
      Aanwezig: Myriam Debergh, Rita Demare, Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Dimitri Carpentier, Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Frederik Demeyere, Els Werbrouck, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Filip Van Eeckhout
      Voorstanders: Myriam Debergh, Rita Demare, Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Dimitri Carpentier, Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Frederik Demeyere, Els Werbrouck, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

       

      éénparig

      Artikel 1: De gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging Midwest dd. 28 juni 2022 om 18.00 u goed.

      Art. 2: De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de algemene vergadering van 28 juni 2022, Frederik Sap, Roelandstraat 10, 8830 Hooglede of Arne De Brabandere, Bruggestraat 48, 8830 Hooglede zal zijn stemgedrag afstemmen op de beslissing genomen in onderhavig gemeenteraadsbesluit en de punten van de agenda van de buitengewone algemene vergadering van 28 juni 2022 goedkeuren.

      Art. 3: Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de DVV Midwest (via dvv-midwest@midwest.be).

    • Verdeling van de stemrechten voor de vorming van de toekomstige woonmaatschappij

      Aanwezig: Myriam Debergh, Voorzitter
      Rita Demare, Burgemeester
      Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Schepenen
      Dimitri Carpentier, Toegevoegd schepen (Voorzitter BCSD)
      Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Frederik Demeyere, Els Werbrouck, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Gemeenteraadsleden
      Filip Van Eeckhout, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Stien Gevaert, Gemeenteraadslid

      Voorgesteld wordt om de stemrechten van de lokale besturen die deel uitmaken van het werkingsgebied in de algemene vergadering van de toekomstige woonmaatschappij te verdelen op basis van volgende criteria en met het hieronder bepaalde gewicht:

      - het aantal huishoudens, uitgesplitst in 20 % voor het absolute aantal huishoudens en 20% voor een correctie kleine gemeenten waarbij gemeenten per begonnen schijf van 10.000 huishoudens 1 punt krijgen: 40%

      - het aantal sociale huurwoningen: 60%

      Beslissing: éénparig goedgekeurd

      Commentaar

      De Burgemeester licht het agendapunt toe en verwijst daarbij naar de eerdere beslissing van de gemeenteraad op 25 oktober 2021. Toen werd in de beslissing m.b.t. het vastleggen van het werkingsgebied van de nieuwe woonmaatschappij ook reeds een voorstel voor stemverdeling gedaan.
      Op vraag van de Vlaamse Overheid dient nu nogmaals een expliciete beslissing te worden genomen m.b.t. de stemrechten in de toekomstige woonmaatschappij.
      Het aantal sociale huurwoningen krijgt een gewicht van 60% in de stemverdeling, het aantal huishouding 40%. Dit laatste criterium wordt nog eens onderverdeeld in 20% voor het absolute aantal huishoudens en 20 % voor een correctie kleine gemeenten.

      Regelgeving

      Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 40;

      Gelet op het decreet van 9 juli 2021 houdende wijzigingen van diverse decreten met betrekking tot wonen, waarbij een regelgevend kader met betrekking tot de woonmaatschappijen wordt gecreëerd;

      Feiten, context

      Overwegende dat in het Vlaamse regeerakkoord is opgenomen dat de sociale huisvestingsmaatschappijen en  sociale verhuurkantoren tegen 01.01.2023 één actor dienen te vormen en dit zodanig dat in iedere gemeente maar één sociale verhuurder meer actief is: de woonmaatschappij. Elke woonmaatschappij telt minimaal 1000 sociale huurwoningen en opereert in een uniek, niet-overlappend werkingsgebied. Ze verenigt alle sociale huur- en koopactiviteiten in de gemeente of in een cluster van gemeenten.
      De Vlaamse regering wenst met deze woonmaatschappij:

      - de dienstverlening te verhogen: via een éénloketsysteem, één inschrijvingsregister, een duidelijker zicht op het volledige aanbod, …

      - de complementaire werking van SVK en SHM te verenigen: optimaal benutten van de aanvullende expertise, de wederzijdse competenties, de groei van de private en sociale woonmarkt te versnellen, …

      - de transparantie te verhogen met één duidelijke actor, één organisatie, één toewijssysteem, een centrale klachtenbehandeling, …

      - de regierol van het lokale bestuur te doen primeren en lokale betrokkenheid en zeggenschap te waarborgen 

      Overwegende dat in een eerste stap in het proces tot oprichting van de woonmaatschappij het werkingsgebied werd vastgelegd en goedgekeurd in de gemeenteraad van 25 oktober 2021;

      Overwegende dat in een tweede fase de stemverdeling van de lokale besturen in de Algemene Vergadering van de toekomstige woonmaatschappij dient te worden bepaald.

      Overwegende dat de Vlaamse Regering bij de verdeling van de stemrechten in elk geval rekening moet houden met de volgende twee objectieve criteria: 1. de verhouding tussen het aantal sociale huurwoningen per gemeente; 2 de verhouding tussen het aantal huishoudens per gemeente, maar zij kan ook rekening houden met bijkomende criteria die door de gemeenten worden voorgesteld, evenals met het advies van de gemeenten over het gewicht dat aan elk criterium wordt gehecht;

      Gelet op de brief van de Vlaamse minister van Financiën en Begroting, Wonen en Onroerend Erfgoed dd. 7 februari 2022 aan het college van burgemeester en schepenen om criteria voor te stellen voor de verdeling van de stemrechten over de lokale besturen die deel uitmaken van het werkingsgebied van de nieuwe woonmaatschappij;

      Op het besluit van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 19 april 2022 waarbij principieel akkoord werd gegaan met de voorgestelde stemverdeling;

      Publieke stemming
      Aanwezig: Myriam Debergh, Rita Demare, Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Dimitri Carpentier, Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Frederik Demeyere, Els Werbrouck, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Filip Van Eeckhout
      Voorstanders: Myriam Debergh, Rita Demare, Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Dimitri Carpentier, Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Frederik Demeyere, Els Werbrouck, Stien Gevaert, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

       

      éénparig

      Artikel 1: De gemeenteraad van Hooglede  stelt voor om de stemrechten van de lokale besturen die deel uitmaken van het werkingsgebied in de algemene vergadering van de toekomstige woonmaatschappij te verdelen op basis van volgende criteria en met het hieronder bepaalde gewicht:

      Criterium

      Bron

      Gewicht

      het aantal huishoudens, uitgesplitst in 20 % voor het absolute aantal huishoudens en 20% voor een correctie kleine gemeenten waarbij gemeenten per begonnen schijf van 10.000 huishoudens 1 punt krijgen.

       

      Statbel.fgov.be (meest recente datareeks)

      40%

      het aantal sociale huurwoningen

      VMSW en Wonen-Vlaanderen (meest recente datareeks)

      60%

       

       

      Totaal: 100%

      Art. 2: De gemeenteraad van Hooglede gaat akkoord dat een gemeente of stad nooit 50% of meer van de stemrechten kan bekomen. Desgevallend wordt afgetopt op 49,9% van de stemrechten waarbij de reststemmen worden verdeeld over de andere gemeenten aan de hand van de hierboven beschreven criteria en verhoudingen in artikel 1.

      Art. 3: Deze beslissing wordt aan de provinciegouverneur bezorgd en aan de Vlaamse minister van wonen via het mailadres woonmaatschappij@vmsw.be. Een afschrift wordt ook bezorgd aan DVV Midwest (johan.vandenbussche@midwest.be).

    • Goedkeuren vervangingsregeling voor de algemeen directeur

      Aanwezig: Myriam Debergh, Voorzitter
      Rita Demare, Burgemeester
      Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Schepenen
      Dimitri Carpentier, Toegevoegd schepen (Voorzitter BCSD)
      Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Frederik Demeyere, Els Werbrouck, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Gemeenteraadsleden
      Filip Van Eeckhout, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Stien Gevaert, Gemeenteraadslid

      Bij afwezigheid of verhindering van de algemeen directeur, Van Eeckhout Filip, kunnen de volgende personeelsleden, in functie van beschikbaarheid, als waarnemend algemeen directeur worden aangesteld:

      - Hoornaert Els, coördinator interne ondersteuning

      - Vandenbussche Steven, coördinator welzijn.

      Beslissing: éénparig goedgekeurd

      Regelgeving

      Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 166 die de vervanging regelt van de algemeen directeur in geval van afwezigheid of verhindering;

      Feiten, context

      Overwegende dat de vervanger, als waarnemend algemeen directeur voor de duur van afwezigheid of verhindering, tegelijk de beide besturen van gemeente en OCMW en hun beleidsorganen waarneemt, en hierbij alle bevoegdheden uitoefent die aan het ambt verbonden zijn;

      Publieke stemming
      Aanwezig: Myriam Debergh, Rita Demare, Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Dimitri Carpentier, Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Frederik Demeyere, Els Werbrouck, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Filip Van Eeckhout
      Voorstanders: Myriam Debergh, Rita Demare, Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Dimitri Carpentier, Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Frederik Demeyere, Els Werbrouck, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      éénparig

      Artikel 1: Bij afwezigheid of verhindering van de algemeen directeur, Van Eeckhout Filip, kunnen de volgende personeelsleden, in functie van beschikbaarheid, als waarnemend algemeen directeur worden aangesteld:
      - Hoornaert Els, coördinator interne ondersteuning
      - Vandenbussche Steven, coördinator welzijn.

      Art. 2: De ondertekening van documenten door de waarnemend algemeen directeur gebeurt als volgt : ‘voor de algemeen directeur, afwezig, de waarnemend algemeen directeur + naam’

    • Goedkeuren vervangingsregeling voor de financieel directeur

      Aanwezig: Myriam Debergh, Voorzitter
      Rita Demare, Burgemeester
      Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Schepenen
      Dimitri Carpentier, Toegevoegd schepen (Voorzitter BCSD)
      Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Frederik Demeyere, Els Werbrouck, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Gemeenteraadsleden
      Filip Van Eeckhout, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Stien Gevaert, Gemeenteraadslid

      Voorgesteld wordt om bij afwezigheid of verhindering van de financieel directeur, volgende personeelsleden, in functie van beschikbaarheid, als waarnemend financieel directeur aan te stellen:

      - Meeuws Liesbet, beleidsmedewerker financiële dienst

      - Degraeve Ellen, financieel medewerker

      Beslissing: éénparig goedgekeurd

      Regelgeving

      Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 166 die de vervanging regelt van de financieel directeur in geval van afwezigheid of verhindering;

      Feiten, context

      Overwegende dat de vervanger, als waarnemend financieel directeur voor de duur van afwezigheid of verhindering, tegelijk de beide besturen van gemeente en OCMW en hun beleidsorganen waarneemt, en hierbij alle bevoegdheden uitoefent die aan het ambt verbonden zijn;

      Publieke stemming
      Aanwezig: Myriam Debergh, Rita Demare, Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Dimitri Carpentier, Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Frederik Demeyere, Els Werbrouck, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Filip Van Eeckhout
      Voorstanders: Myriam Debergh, Rita Demare, Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Dimitri Carpentier, Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Frederik Demeyere, Els Werbrouck, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

       

      éénparig

      Artikel 1: Bij afwezigheid of verhindering van de financieel directeur, kunnen de volgende personeelsleden, in functie van beschikbaarheid, als waarnemend financieel directeur worden aangesteld:

      - Meeuws Liesbet, beleidsmedewerker financiële dienst

      - Degraeve Ellen, financieel medewerker

      Art. 2: De ondertekening van documenten door de waarnemend algemeen directeur gebeurt als volgt : ‘voor de financieel directeur, afwezig, de waarnemend financieel directeur + naam’

    • Wijziging samenstelling verkeerscommissie

      Aanwezig: Myriam Debergh, Voorzitter
      Rita Demare, Burgemeester
      Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Schepenen
      Dimitri Carpentier, Toegevoegd schepen (Voorzitter BCSD)
      Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Frederik Demeyere, Els Werbrouck, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Gemeenteraadsleden
      Filip Van Eeckhout, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Stien Gevaert, Gemeenteraadslid

      Gevraagd wordt akte te nemen van de vervanging van enkele leden in de verkeerscommissie.

      Aktename: éénparig

      Regelgeving

      Gelet op artikel 40, 41, 2e alinea, 13° en 304 §3 van het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;

       

      Feiten, context

      Gelet op de gemeenteraadszitting van 25 februari 2019 waarbij de gemeentelijke adviesraad voor het verkeer, verkeerscommissie genaamd, opnieuw werd samengesteld voor de periode van 2019 – 2024;

      Gelet op de wijzigingen in de samenstelling bij beslissing van de gemeenteraad van 3 februari 2020 (Hannelore Ostyn vervangen door Miguel Dekoster voor basisschool De Mozaïek Sleihage en Sint-Jozef), 26 oktober 2020 (Miguel Dekoster vervangen door Michael Vanderper voor basisschool De Mozaïek Sleihage en Sint-Jozef) en 21 februari 2022 (Elke Bardyn vervangen door Evelien Aneca voor Vrije basisschool Gits);

      Overwegende dat de heer Tomas De Meyer tijdens de gemeenteraad van 28 maart 2022 zijn ontslag heeft ingediend als lid van de verkeerscommissie namens de gemeenteraadsfractie "Groep 21";

      Overwegende dat de heer Wilfried Saelens bij e-mail van 5 mei 2022 zijn ontslag meedeelt als lid van de verkeerscommissie als vertegenwoordiger van Okra Hooglede en Gits en waarbij Freddy Decoster als zijn vervanger wordt aangeduid;

      Overwegende dat de heer Filip Van Eeckhout in zitting van 21 februari 2022 werd aangesteld als algemeen directeur met ingang van 1 mei 2022;

      Overwegende dat de heer Rik Vanwildemeersch op 1 januari 2022 werd opgevolgd door de heer Arne De Brabandere als schepen van openbare werken;

      Publieke stemming
      Aanwezig: Myriam Debergh, Rita Demare, Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Dimitri Carpentier, Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Frederik Demeyere, Els Werbrouck, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Filip Van Eeckhout
      Voorstanders: Myriam Debergh, Rita Demare, Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Dimitri Carpentier, Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Frederik Demeyere, Els Werbrouck, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

       

      éénparig

      Artikel 1: Er wordt akte genomen van het ontslag van de heer Tomas De Meyer en de mededeling waarbij mevrouw Els Werbrouck de gemeenteraadsfractie "Groep 21" zal vertegenwoordigen in de verkeerscommissie.

      Art. 2: Er wordt akte genomen van het ontslag van de heer Wilfried Saelens en de mededeling waarbij Freddy Decoster OKRA Hooglede en Gits zal vertegenwoordigen als lid van de verkeerscommissie.

      Art. 3: Er wordt akte genomen van de vervanging van de heer Rik Dekens door de heer Filip Van Eeckhout als algemeen directeur in de verkeerscommissie.

      Art. 4: Er wordt akte genomen van de vervanging van de heer Rik Vanwildemeersch door de heer Arne De Brabandere als schepen van openbare werken in de verkeerscommissie.

    • Mondelinge vragen

      Aanwezig: Myriam Debergh, Voorzitter
      Rita Demare, Burgemeester
      Frederik Sap, Julie Misplon, Arne De Brabandere, Schepenen
      Dimitri Carpentier, Toegevoegd schepen (Voorzitter BCSD)
      Gabriel Deruyter, Lies Colpaert, Rik Vanwildemeersch, Tomas De Meyer, Kristof Pillaert, Jan Lokere, Liesbet Casteleyn, Lode Vandenbussche, Frederik Demeyere, Els Werbrouck, Johan Vanneste, Pascal Maes, Chiron Potié, Sandra Meersseman, Gemeenteraadsleden
      Filip Van Eeckhout, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Stien Gevaert, Gemeenteraadslid
      Commentaar

      * Door raadslid Chiron Potié wordt aan Schepen Arne De Brabandere de volgende vraag gesteld:

      “Met de zomervakantie in het vooruitzicht lijkt het mij een goed idee om onze lokale speelpleintjes even onder de aandacht te brengen.

      Het is namelijk zo dat het alom geprezen speelplein/park Zoeber tijdens de grote vakantie niet toegankelijk is voor gezinnen met kinderen, omwille van de gekende en al even geprezen speelpleinwerking. Dit betekent dat heel wat gezinnen met kinderen op zoek gaan naar een alternatief. Een alternatief die aanwezig is in onze gemeente. Namelijk de wijkspeelpleintjes.

      Alleen merk ik op dat deze wijkspeelpleintjes niet altijd even goed onderhouden zijn. Sommige speeltoestellen zijn verouderd of zien er soms slordig uit omwille van de aanwezigheid van groene vlekken, touwen die verkleuren, … Met andere woorden, deze kunnen zeker een opknapbeurt gebruiken.

      Vraag 1: kunnen deze speelpleintjes een onderhoud krijgen voor de zomer?

      Vraag 2: kunnen verouderde speeltoestellen worden vervangen?

      Daarnaast merk ik op dat sommige wijken ook geen eigen speelplein hebben. We hebben in onze gemeente ook de Mobileute, de verplaatsbare speelmobiel.

      Vraag 1: In hoeverre wordt deze Mobileute nu al gebruikt?

      Vraag 2: Kunnen particulieren hier ook op intekenen of kan deze enkel gebruikt worden door verenigingen? “

      Schepen De Brabandere antwoordt dat de wijkspeelpleintjes door Mariasteen worden onderhouden en dat in juni nog een keuring van de speeltoestellen zal gebeuren door de technische dienst.

      Jaarlijks is een budget van 10.000 € voorzien om 1 wijkspeelpleintje te vernieuwen of om een nieuw aan te leggen.

      Zo kwam er in 2020 een nieuw speelpleintje ter hoogte van het “Huis van het Kind” en werd in 2021 de skate-spot gerealiseerd.

      In 2022 wordt het wijkspeelpleintje in de Spanjaardstraat opgewaardeerd en in de komende jaren volgen nog de wijk Sleihage en de nieuwe verkaveling ter hoogte van de Honzebrouckstraat.

      Daarbij zal telkens aan de inwoners van deze wijk bevraagd worden welke speeltoestellen ze willen, dit in functie van de leeftijd van de kinderen op de wijk.

      Met betrekking tot de Mobileute antwoordt Schepen De Brabandere dat deze zowel door verenigingen als daar particulieren kan gehuurd worden. Verenigingen betalen 20 €/dag, particulieren 50 €/dag.

      In 2021 werd de Mobileute slechts vijfmaal ontleend, doch dit had te maken met het feit dat er weinig organisaties plaatsvonden (of mochten plaats vinden).

      Tevens wijst Schepen De Brabandere er ook nog op dat er sedert april op 3 wijkspeelpleintjes buitenspeelkoffers te vinden waren. Deze werden tijdens de 20 dagen dat ze er stonden druk bespeeld en 95% van het spelmateriaal keerde terug. Dit deed ertoe besluiten om deze actie te hernemen in de zomervakantie.

      Van 1 juli tot 1 september zal de buitenspeelkoffer verhuizen door de ganse gemeente. Ieder wijkspeelpleintje zal op die manier 1 week in de kijker staan, dit te beginnen met het speelplein bij het Huis van het Kind.

      Tot slot wijst de Schepen ook nog op de mogelijkheid om een speelstraat aan te vragen. De Mobileute kan ook n.a.v. deze speelstraat worden gebruikt.

      Raadslid Kristof Pillaert repliceert dat het beter was geweest om speelpark Zoeber tijdens de vakanties, op de momenten dat er speelpleinwerking is, toch openbaar te houden.

      Raadslid Potié antwoordt hierop dat hij wel degelijk achter het principe van een gesloten speelpleinwerking staat, maar dat hij dan wel ijvert voor een alternatief, vandaar de door hem gestelde vraag.

       

      * Raadslid Tomas De Meyer wenst 2 vragen bij dringendheid te stellen.

      - Een eerste vraag betreft de woning gelegen naast de gemeenteschool in de Schoolstraat, waarvan hij op 19 december aan het Schepencollege liet weten dat de bewoonster overleden was. Wetende dat er plaats tekort is in de school (vb. in de refter wordt in shiften gegeten, speelplaats is te klein), zag hij hierin een opportuniteit om onderhandelingen met de familie aan te knopen om de woning desgevallend te kunnen aankopen.

      Hij vroeg om hieromtrent op de hoogte te worden gehouden, maar moest aan zijn vraag herinneren in de zitting van de gemeenteraad van 24 januari 2022.

      Nu ziet hij dat de woning te koop wordt aangeboden en vandaar nogmaals de vraag waarom beslist werd de woning niet aan te kopen.

      Schepen Dimitri Carpentier antwoordt dat hij aan raadslid De Meyer wel degelijk had gemeld dat een aankoop van deze woning niet in de pijplijn zat. Voor de gemeenteschool zou de locatie inderdaad wel mogelijkheden bieden, maar er hangt een hoge prijs aan vast voor een oude woning, die wanneer men ze aankoopt enkel voor de grond zou nuttig zijn.
      De vraagprijs bedraagt nu 295.000 € voor een woning uit 1955.
      Het leek het bestuur dan ook veel geld om hierin te investeren.

      Raadslid De Meyer repliceert dat tevens in het kader van de parkeerproblematiek de aankoop van deze woning een opportuniteit had kunnen zijn, ook dit is dus een gemiste kans.

      Hij verwijst naar de periode waarin hij zelf schepen was en waarbij toen ieder jaar een budget werd voorzien voor dergelijke opportuniteiten die zich stellen.

      Tevens is hij van mening dat wanneer we ons als gemeente als eerste kenbaar hadden gemaakt als kandidaat-koper, er misschien mogelijkheden tot onderhandeling en het bekomen van een lagere prijs waren geweest, mede gelet op de grote lokale verbondenheid van de betrokken familie.

      -In een tweede vraag verwijst raadslid De Meyer naar een recent ongeval op de Ringweg 32 ter hoogte van de oversteek Beverenstraat – Honzebrouckstraat. Het betrof een ongeval met bijna dodelijke afloop. Raadslid De Meyer stelt ook dat elders, waar er geen ongevallen plaats vonden, wel ingrepen gebeuren, Dus vraagt hij acties, hoe zal je het aanpakken?

      Raadslid De Meyer wenst dan ook te weten:

      -welke de ongevallencijfers op dit kruispunt zijn

      -wat de concrete timing is voor de realisatie van de werken (o.a. fietserstunnel) die hier zullen gebeuren.

      Schepen Julie Misplon meldt dat volgende dinsdag een overleg met het Agentschap Wegen en Verkeer, bevoegd voor de R 32, gepland staat.